سوباتان؛ منطقۀ سبز ییلاقی با گله‌های اسب وحشی(خواندن 4 دقیقه)

کلبه‌های چوبی در سوباتان
کلبه‌های چوبی در سوباتان

سوباتان، منطقه‌ای ییلاقی، یا بگذارید بگویم منطقه‌ای رؤیایی است. چون حتی در رؤیا هم دست‌یابی به چنین مکان دل‌نوازی غیر ممکن به نظر می‌رسد. باور نمی‌کنید؟ پس با دقت بخوانید و فضا راتصور کنید.

یک کوهپایۀ سبز که از دل آن آب می‌جوشد و بیرون می‌ریزد و بعد با یک جریان آرام دوباره به زمین برمی‌گردد. گنجشک‌هایی روی شاخه‌های درختان سبز نشسته‌اند، بعد پرواز می‌کنند و آواز می‌خوانند، در آسمان، بالای سر شما چرخی می‌زنند و باز روی شاخه می‌نشینند.

می‌دانید آنچه انحصار دارد به سوباتان چیست؟ گله‌های اسب وحشی که شاید در هیچ کجای دیگر فرصت دیدن آن‌ها دست ندهد. آن هم در فرشی که تارش از گل‌های شقایق سرخ است و پودش از گل‌های وحشی بهاری.

سوباتان بهشت گیلان
سوباتان: فرشی از گل‌های وحشی

هر وقت به این دشت بهشتی رفتید، دوربین و تلفن همراه و لپ‌تاب و تب‌لت و هرچه از تکنولوژی می‌شناسید را فراموش کنید. در این دشت زیبایِ بهاریِ دل‌انگیزِ روح‌نواز فقط و فقط نفس بکشید و به زیباترین رؤیاها و خوش‌ترین خیالاتی که دارید فکر کنید.

شقایق‌های وحشی سوباتان
شقایق‌های وحشی سوباتان

سوباتان کجاست؟

سوباتان روی نقشه
سوباتان روی نقشه

سوباتان زیبا در ارتفاعات گیلان واقع شده است. در ۲۰ کیلومتری غرب لیسار، نزدیک تالش، بین دریاچۀ نئور و دریای خزر. سوباتان از شمال با رودخانۀ لیسار، از شرق با جنگل‌های تالش، از جنوب با ییلاق‌های آسومبار جوکندان و از غرب با دریاجۀ نئور محصور است. حصار اطراف سوباتان علت زیبایی و طراوت این منطقۀ ییلاقی بهشتی را به کمال توضیح می‌دهد.

جالب است بدانید که این منطقه یک روستای تاریخی است. البته به این دلیل که در ارتفاعی بین ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است زمستان‌هایش بسیار سرد و طاقت‌فرساست و برف سنگینی دارد. این سرمای بسیار باعث شده مردم لیسار، آن هم فقط در بهار و تابستان در این محل سکونت داشته باشند.

خانه‌های چوبی این روستای تاریخی

خانه‌های چوبی سنتی، که از گذشته‌های دور به یادگار مانده‌اند در این منطقه بسیار خودنمایی می‌کنند. این خانه‌ها که نشان زندگی هستند و امروزه هم امکان زندگی در این بهشت رؤیایی را فراهم می‌کنند، سقف‌های شیروانی دارند و حتی در زمستان در مقابل سرما مقاومت می‌کنند. این خانه‌ها از چوب‌های جنگلی لیسار ساخته شده‌اند. تنۀ اصلی این خانه‌ها از چوب بلوط است.

نکتۀ جالب توجه این است که علی رغم پیشرفت‌هایی که داشته‌ایم، در این منطقه، خانه‌های قدیمی، قوی‌تر و مقاوم‌تر از خانه‌های جدید هستند!

کلبه‌های چوبی سوباتان

باید بگویم قدیمی‌ها، خانه‌ها را اول از چوب بلوط می‌ساختند، بعد روی آن را با چوب‌های نازک‌تری به نام پلک می‌پوشاندند و بعد، داخل دیوارها را با کاه‌گل پُر می‌کردند. این طوری یک دیوار را در ۳ مرحله از ۳ لایه می‌ساختند. همین امر سبب می‌شد دیوار عایق شود و جلوی نفوذ سرما را بگیرد. این خانه‌ها، پنجره‌هایی چوبی دارند و در کنار خود اتاقک‌های چوبی کوچکی دارند که به کوم موسوم هستند. از کوم‌ها برای نگهداری از گاوها و گوسفندها استفاده می‌شود.

مهمان نوازی سوباتان

دشت وسیع سوباتان، از مهمان نوازی کم نمی‌گذارد. خانه‌های چوبی مهمانان را اسکان می‌دهند و رستوران‌هایی با میز و صندلی‌های چوبی خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا را سرو می‌کنند.

سوجا دیلَه ،‌کباب بره، پِندیرَه ویسوج یا پنیر سرخ کرده، گوزِلی بریان یا بره بریان، قورتماج، سیرجینَه
و جِزلِق؛غذاهای سنتی این بهشت یگانه هستند. در سفر به سوباتان حتماً این غذاهای محلی را امتحان کنید.

از چه راهی به سوباتان زیبا برسید!

از دو شهر می‌توانید به سوباتان برسید. یکی رشت و دیگری اردبیل. اگر رشت را انتخاب می‌کنید باید بگویم دو راه در پیش دارید. یک راه صعب‌العبور که به گردشگران حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود و یک راه هموار و راحت که به غیر حرفه‌ای‌ها و خانواده‌هایی که کودکان کوچک‌تر از هشت سال دارند توصیه می‌شود.

Soubatan, Tallesh, Iran

اما راه صعب‌العبور: اگر حرفه‌ای‌هستید از رشت به جنگل لیسار بروید و از جادۀ جنگلی لیسار به سوباتان.

سوباتان

و اما راه هموار: از رشت به شهر هشت‌پر بروید. از هشت‌پر هم به سمت جادۀ اق‌اولر. البته گفتنی است که از این راه نمی‌توانید با خودردو شخصی بروید بلکه باید با نیسان‌های محلی مسیر را طی کنید.

اگر اردبیل را برای رسیدن به سوباتان انتخاب کرده‌اید باید به خلخال بروید و سپس به جادۀ نئور. اگر اهل پیاده‌روی باشید بعد از ۱۰ ساعت پیاده‌روی، به سوباتان خواهد رسید. و اگر هم اهل پیاده‌روی نیستید باز این فرصت را از دست ندهید. چون این پیاده‌روی با همۀ پیاده‌روی‌ها فرق دارد. در طول این پیاده‌روی قطعه‌ای از بهشت را می‌بیند و از هوای بهشت استشمام می‌کنید. به حتم در تمام این مدت از تمام دغدغه‌های زندگی ماشینی رها خواهید بود و در جادۀ رؤیا و خیال قدم خواهید زد.

سفر به سوباتان

سفر به سوباتان زیبا را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهید. سفر به بهشت را نباید به تعویق انداخت. در این سفر رؤیایی میزبون، مثل همیشه همراه شما خواهد بود. کافیست به سایت میزبون وارد شوید و اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید. پیشنهاد ویژۀ میزبون در این سفر دل‌نواز اجاره کلبه چوبی روستایی است.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید