روستای ییلاقی جاغرق و جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی آن(خواندن 5 دقیقه)

روستای ییلاقی جاغرق، یکی از جاهای دیدنی مشهد است. این روستای بی نظیر؛ سبز، دنج، دیدنی و دل نواز است. باید در این روستای کهن سال قدم بزنید و از هوای زندگی بخش آن استشمام کنید و عطر طبیعتش را بچشید و آوای جریان آب در جوی بارها و رودخانه‌های فصلی را بشنوید تا به اصل آنچه در حال روایتش هستم برسید. اگر دوست دارید پیش از حضور در این منطقۀ سبز، تصوری از این بهشت سبز داشته باشید و مقصد خود را بهتر بشناسید، با دقت متن را بخوانید و با میزبون همراه باشید.

طبیعت بی نظیر جاغرق

جاغرق
جاغرق

این روستای بی نظیر در دل دره‌های حاصل از کوه‌های بینالود واقع شده است. این روستا در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. در این روستا، یا شاید بهتر باشد بگویم در دل این درۀ بی نظیر سبز رودخانه‌های فصلی جریان دارند. به علاوه این روستا مجهز است به چندین قنات و آبشار و یک چشمه. اهالی مشهد و حتی دیگر گردشگران با حضور در این طبیعت بهشتی، با اجاره ویلا در جاغرق، تعطیلات خود را به خاطره‌ای شیرین و به یاد ماندنی تبدیل می‌کنند. البته انتخاب دیگری هم وجود دارد و آن رزرو سوئیت در مشهد است. کافیست شما در مشهد اقامتگاهی مطمئن، مناسب و راحت داشته باشید. چون از مشهد تا جاغرق کمتر از ۲۰ دقیقه راه است.

جاغرق در پاییز
جاغرق در پاییز

زیبایی و طراوت این منطقۀ ییلاقی که اتفاقاً همان طور که بیان شد وابسته است به وجود آب، این مایۀ زلال حیات بخش، سبب شده است که این منطقه مورد توجه اهالی و گردشگران قرار بگیرد. حضور و رفت آمد انسان‌ها همچون وجود آب، مایۀ سازندگی و رونق هر محل است. این دو عامل مؤثر باعث شده حاشیۀ جاغرق سرشار باشد از رستوران‌ها و امکانات تفریحی و گردشگری.

درۀ ییلاقی جاغرق
درۀ ییلاقی جاغرق

جاغرق در نوع خودش یک قطب گردشگری محسوب می‌شود. چون امکان ندارد گردشگران به مشهد سفر کنند و از این منطقۀ ییلاقی ویژه و منحصر به فرد دیدن نکنند. شما هم هرگاه رهسپار مشهد بودید از این طبیعت بی نظیر غافل نباشید. درختان سبز و کهن سال و سر به فلک کشیده‌اش را تصور کنید، آب جاری که از کنار قدم‌های شما عبور می‌کند. به آوای جریان آب گوش بسپارید. در کنار این فضای لطیف و ناب، آواز پرندگان را هم اضافه کنید. آیا بهشت همین قدر زیباست؟!

نماد طبیعی جاغرق

درست در مرکز جاغرق زیبا و سبز و دیدنی، یک درخت چنار قدیمی جا خوش کرده است. این چنار کهن سال ۲ متر قطر دارد و ۷۰۰ سال قدمت. در سفر به این منطقۀ ییلاقی روح نواز حتماً با این درخت عکس بگیرید. نمونۀ این درخت با این قدمت زود زود به دست نیاید.

روستای ییلاقی جاغرق مشهد کجاست؟

جاغرق
جاغرق

روستای ییلاقی جاغرق در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی مشهد و در فاصله ی ۷ کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است. این منطقۀ ییلاقی به روستاهای عنبران، طرقدر، کردینه، تغاره و شاندیز محدود می شود. هر یک از این روستاهای نام برده شده، خود از مناطق ییلاقی بی نظیر مشهد محسوب می‌شوند. جاغرق آب و هوای معتدل کوهستانی دارد یعنی زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد.

مشهد؛ کلان شهر مقدس، پایتخت معنوی ایران

یادگار تاریخی درۀ ییلاقی جاغرق

هرآنچه از گذشته به یادگار باقی بماند جالب توجه و دارای اهمیت است. شاید جالب باشد که بدانید در درۀ ییلاقی جاغرق یک قبرستان تاریخی وجود دارد. این قبرستان تاریخی متعلق است به دورۀ تیموریان تا دورۀ قاجار. قبرستان تاریخی جاغرق در ۵ تیر ماه سال ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۱۹۴۱ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. البته باید اضافه کنم پیشینۀ این روستای تاریخی طبیعی به پیش از اسلام بر می‌گردد.

قبرستان تاریخی جاغرق

قبرستان جاغرق
قبرستان جاغرق

قبرستان تاریخی جاغرق بازۀ زمانی دورۀ تیموریان و دورۀ قاجار را در بر می‌گیرد. دورۀ تیموریان یعنی سال‌های ۷۵۰ – ۸۸۶ خورشیدی و دورۀ قاجار یعنی سال‌های ۱۱۷۴ تا ۱۳۰۴ شمسی یا خورشیدی. با این احتساب اهمیت قبرستان و قدمت آن به وضوح روشن می‌شود. این قبرستان می‌تواند اطلاعات مفیدی راجع به گذشتگان، در مورد آداب و رسوم خاصی که داشته‌اند و نام و نشان افراد دفن شده در این قبرستان با خود داشته باشد. چنین اماکنی به حتم بسیار مورد توجه باستان شناسان قرار خواهند گرفت.

غار قنبرکوه

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی روستای جاغرق، غار قنبرکوه است که در ضلع شرقی این روستا واقع شده است. داستانی در پشت این غار وجود دارد که موجب شده این غار به مکانی دیدنی و یکی از جاذبه های گردشگری روستای جاغرق تبدیل شود. در رابطه با غار قنبرکوه گفته می‌شود که سالیان دور در این غار یکی از غلام‌های امام علی (ع) دفن شده است به همین دلیل جمعی از روستاییان ساکن در این منطقه این محل را متبرک و معنوی می‌دانند و برای بازدید به آن جا سر می‌زنند.

عمارت سفیر انگلستان در روستای جاغرق

از دیگر نقاط دیدنی روستای جاغرق عمارت سفیر انگلستان است. این عمارت در منطقه‌ای به نام هوادره واقع شده و به جهت استراحت سفیر انگلستان در شهر مشهد ساخته شده است. امروزه تنها مقداری از این بنا سالم باقی مانده است و بازدیدکنندگان بسیاری برای دیدن این بنای تاریخی می‌روند.

جاغرق علاوه بر زیبایی ها و جاذبه‌های طبیعی، از لحاظ تاریخی و فرهنگی نیز غنی است. امید است که در آینده‌ای نه چندان دور، موزه و فرهنگ سرای این درۀ ییلاقی چشم نواز و پرخاطره ساخته شود.

در سفر به مشهد و دیدار از جاغرق بی مثال، خدا به همراه‌تان باد و میزبون میزبان‌تان.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید