فیلبند بام شرقی مازندران در میان ابرها(خواندن 3 دقیقه)

مازندران، فیلبند
مازندران، فیلبند

در شهرستان بابل که در ۲۱۲ کیلومتری رامسر قرار دارد، مناظر بی‌بدیل زیادی نوازشگر چشم‌های طبیعت دوستان است. فیلبند روستایی ییلاقی در بابل می‌باشد که در دل ابرها پنهان شده و لقب بام شرقی مازندران را به خود اختصاص داده است.

در این مطلب میزبون از دل اقیانوس ابرها سخن می‌گوید.

فیلبند کجاست؟

فیلبند روستایی از توابع بندپی غربی در شهرستان بابل است. انتهایی‌ترین روستای منطقه چلاو. این روستای زیبای ییلاقی، مرتفع‌ترین روستای حوزه مرکزی استان مازندران محسوب می‌شود. ساکنین این روستا در بیشتر ایام سال در میان ابرها زندگی می‌کنند.

مازندران، فیلبند
مازندران، فیلبند

درباره فیلبند بیشتر بدانیم

در گویش مازندرانی فل به معنی خسته شدن و بند به معنی ناتوانی و بند آمدن است. این روستا هم به دلیل این‌که در ارتفاعات بالای ییلاق قرار گرفته و مسیر رفت و آمدش دشوار است، نام فلبند را به خود اختصاص داده که امروزه به فیلبند معروف شده است.

آب و هوای این روستا در فصل‌های بهار و پاییز بسیار متنوع و غافلگیر کننده است. ممکن است یک صبح تا بعد از ظهر را هم در میان مه فرو بروید، هم روی ابرها قدم بردارید و هم زیر باران پیاده‌روی کنید. البته هبچ بعید نیست که ناگهان آسمان صاف و آفتابی شود و رنگ همه چیز را تغییر دهد.

آن‌چه بیشتر از هر چیزی گردشگران را راهی این‌جا می‌کند، پدیده اقیانوس ابر این منطقه است. ارتفاع ۲۷۰۰ متر از سطح دریا باعث شده تا این پدیده در فیلبند به وفور دیده شود.

جنگل‌های چلاو در همسایه‌گی فیلبند قرار دارند. قدم زدن در میان این جنگل‌ها و دیدن تصاویر بی‌نظیرشان، پرونده سفر به فیلبند را تکمیل می‌کند.

چه بر روی ابرها قدم بزنید، چه در دل جنگل‌های مه‌آلود و زیبا، صدای زنگوله گوسفندان از دوردست‌ها، نوازشگر گوش‌هایتان است. گویی در رؤیایی فرو رفته‌اید که دوست ندارید به این راحتی‌ها بیدار شوید.

مازندران، فیلبند
مازندران، فیلبند عکس از Nikevraphoto

بهترین زمان سفر به فیلبند

فیلبند در تمامی فصول سال زیبایی‌های خاص خودش را دارد. از اوایل بهار تا اواسط مهر ماه آب و هوایش بسیار خوب است. در تابستان خنکای هوا بسیار دلچسب می‌باشد. اما در زمستان به خاطر این‌که مسیر رفت و آمدش سخت است و برف بسیار سنگینی را به خود می‌بیند، خالی از سکنه است.

چگونه به فیلبند برویم؟

رسیدن به فیلبند از دو مسیر امکان‌پذیر است. اولی مسیر بابل است. این مسیر آسفالت نیست و فراز و نشیب زیادی دارد. با ماشین غیر آفرود رسیدن به فیلبند از این مسیر بسیار دشوار و خطرناک است.

در مسیر دوم برای دسترسی به فیلبند باید از تهران به سمت جاده هراز-سنگچال حرکت کنید. نرسیده به جنوب آمل در سمت شرق، جاده فرعی‌ای وجود دارد که به سمت روستای فیلبند می‌رود.

وسایلی که در این سفر لازم دارید

  • در سفر به فیلبند، لباس گرم را در هیچ فصلی از سال فراموش نکنید. زیرا فیلبند آب و هوای متغیر و عجیبی دارد و ممکن است در تابستان ناگهان نیاز به یک ژاکت پیدا کنید.
  • برخی از خطوط تلفن همراه در این منطقه آنتن نمی‌دهند، تماس‌های ضروری را قبل از ورود به این منطقه بگیرید.
  • حتما با خودتان دوربین عکاسی بردارید. فیلبند با آن مناظر بی‌مثالش وسوسه عکاسی را در آدم چند برابر می‌کند.
  • برای اطمینان خاطر خوب است که پاوربانک همراه خود ببرید.
  • همراه داشتن کیسه زباله، نه فقط در سفر به فیلبند، بلکه در تمامی سفرهایی که به دل طبیعت داریم، یک اصل است. حفاظت از محیط زیست و احترام به زیبایی‌هایی که خداوند در اختیار ما نهاده، یک وظیفه انسانی است.

اگر به دنبال آرامش، سکوت، تنفس هوای ناب و در یک کلام، دیدن رؤیایی در واقعیت هستید، بدون شک فیلبند همان سرزمین رؤیاهایتان است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید