پارک جنگلی وکیل آباد ؛ سبز، زیبا، دلپذیر(خواندن 8 دقیقه)

پارک جنگلی وکیل آباد
پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد در انتهای بلواری به نام وکیل آباد در مشهد واقع شده است. این پارک جنگلی قدمتی دیرینه دارد و از گذشته‌های دور جاذب گردشگران و دوست‌داران طبیعت و طبیعت‌گردان بوده است. امروزه نیز با شکوه‌تر از گذشته میزبان مهمانان مهربان خود است. امکان ندارد گردشگری به قصد زیارت یا سیاحت به مشهد با شکوه سفر کند و تفرج در این پار جنگلی را از یاد ببرد. به همین دلیل میزبون قصد دارد به معرفی وکیل آباد بپردازد. با میزبون همراه باشید و در سفر به مشهد در دیدار از این پارک سبز غافل نشوید.

بلوار وکیل آباد

بلوار وکیل آباد از بزرگ‌ترین بلوارهای مشهد است. همچنین باید گفت تنها رقیب بلوار وکیل آباد مشهد بلوار ولی عصر تهران است. این بلوار با شکوه در غرب مشهد واقع شده است. در واقع بلوار وکیل آباد مشهد، اصلی‌ترین بزرگراه درون شهری به شمار می‌رود که مهمترین بخش‌های شهر را به هم پیوند می‌دهد. قطار شهری مشهد در همین بلوار رفت و آمد می‌کند.

هر گاه به مشهد سفر کردید و قصد داشتید به پارک جنگلی وکیل آباد بروید می‌توانید از قطار شهری مشهد استفاده کنید. به این ترتیب گرفتار ترافیک نخواهید شد. ضمن اینکه قطار شهری سفرهای درون شهری را، در زمان کمتر با آرامش بیشتر به انجام می‌رساند.

بلوار وکیل آباد از میدان آزادی یعنی از پارک ملت مشهد شروع شده و به طرقبه شاندیز ختم می‌شود. در خاتمۀ این بلوار پایانه مسافربری درون شهری و همچنین پایانه قطارشهری قرار گرفته است. این پایانه می‌تواند آغاز بازگشت با قطار شهری یا اتوبوس باشد. به علاوه برای سهولت هر چه بیشتر سفر خود می‌توانید پیش از حرکت با رزرو سوئیت در مشهد اقامتگاه خود را مشخص کنید. همچنین می‌توانید در انتخاب اقامتگاه دقت به خرج دهید و محل مناسبی را برای اقامت خود در مشهد انتخاب کنید. این طوری کمتر زمان مفید سفر خود را در رفت و آمد می‌گذرانید.

ویژگی‌های عمومی پارک جنگلی وکیل آباد

پارک وکیل آباد که در غرب مشهد واقع شده است و نسبت به شرق این شهر از آب و هوای بهتری برخوردار است. به عبارتی دیگر این پارک یک منطقۀ ییلاقی خوش آب و هوا محسوب می‌گردد. درختان بلند سر به فلک کشیدۀ این پارک، که اگر بخواهید رأس شاخه‌های آن‌ها را ببینید باید سرتان را بسیار به عقب برگردانید، خنکای نسیمی که از لابه‌لای شاخه‌ها می گذرد و آوای جریان آبی که در رودخانۀ فصلی نه چندان کوچک آن به گوش می‌رسد؛ همه و همه دست در دست هم نهاده‌اند و باعث شده‌اند این پارک به باشکوه‌ترین نقطۀ زمین تبدیل شود.

مشهد؛ کلان شهر مقدس، پایتخت معنوی ایران

شب‌های بی‌نظیر وکیل آباد

مخصوصاً شب‌های وکیل آباد از شکوه و آرامش خاصی برخوردار است. شب‌ها زمانی است که همۀ عالم در سکوت شب غرق شده‌اند و آن وقت تنها آوای دلنشینی که به گوش می‌رسد آوای جریان آب در رودخانه است. گاه این آوا تبدیل می‌شود به خروشی پر هیجان و گاه این آوا چنان نرم و دلپذیر است که آرامشی وصف ناپذیر هدیه می‌کند و گاه جریانی آرام و موزون است که نوایی دلپذیر حاصل جریان بی پایان آن است.

این رودخانۀ فصلی در شب‌ها موسیقی می‌نوازد و مهمانان خود را به شنیدن نغمه ای دلنشین مفتخر می‌کند.

باربیکیو و کباب در پارک جنگلی وکیل آباد

در سر تا سر این پارک جنگلی زیبا محل‌هایی مخصوص پخت کباب ایجاد شده است. البته این پارک جنگلی به رستوران‌های مخصوص نیز مجهز است. ولی اگر علاقه دارید خودتان کباب بپزید و روی زغال آن را کباب کنید در این محل‌ها چنین امکانی وجود دارد. لطفاً در باربیکیو به طبخ کباب بپردازید و از روشن‌کردن آتش در دیگر بخش‌های پارک خودداری کنید. چون ممکن است درختان پارک آسیب بببینند یا آتش سوزی رخ دهد.

امکانات پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل‌ آباد ازجمله تفریح‌گاه‌‌های قدیمی و زیبای مشهد به شمار می‌رود. در مجاورت این پارک بزرگ و سبز محلی برای استراحت مسافران، شهربازی بسیار بزرگی به نام کوهستان پارک شادی و باغ‌ وحش وجود دارد. البته چندین سال است که کوهستان پارک شادی بنا به دلایلی بسته شده و امکان ورود به آن وجود ندارد. اما باغ وحش فعال است.

طبیعت پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد بیش از ۷۰ هکتار مساحت دارد. در این پارک دلگشا یک رودخانۀ فصلی در جریان است. حضور و جریان همین رودخانه بیش از پیش به زیبایی و طراوت این پارک سبز و بزرگ می‌افزاید.

ریشۀ وکیل آباد

این پارک جنگلی بزرگ و سبز در سال ۱۳۴۸ توسط حاج حسین ملک، مالک این باغ، وقف شد. از همان زمان این باغ سبز و سرخ تبدیل شد به یکی از بزرگ‌ترین و بهترین و با صفاترین تفریح‌گاه‌های مشهد. حاج حسین آقا ملک، فرزند حاج کاظم ملک التّجار، به اندازه پدرش شهرت سیاسی نداشت اما با فضل و ادبی که داشت و نیز وقف املاک و اشیاء نفیس و کتابخانه‌ای گران قدر به عموم مردم ایران، جاودانه شد.

زمین‌های اهدایی و موقوفات حاج حسین آقا ملک که عمدتاً در تهران و خراسان، به خصوص شهر مشهد واقع شده‌اند عبارتند از: باغ صبای تهران، قصر ملک شهر ری، باغ وسیع وکیل‌ آباد و باغ ملی مشهد، اراضی اهداء شده به فرهنگیان مشهد، بیمارستان‌های چناران و تربت‌ جام (و موقوفات آن دو)، و خانه وی در خیابان امام خمینی که اخیراً در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته، بازسازی و مرکز آفرینش و پژوهش هنرهای سنتی شده است.

درختان پارک جنگلی وکیل آباد

پارک وکیل آباد هم خوش آب و هواست، هم خوش منظره. هم رودخانۀ فصلی دارد و هم قنات. همچنین این باغ دلگشا از قدیم الایام مملو بوده و هست از درختان بلند سر به فلک کشیده. این درختان تنومند و بلند با آب قناتی که در پارک وجود دارد آبیاری می‌شوند. برخی از این درختان به قدری کهن سال شده‌اند که برای جلوگیری از سقوط آن‌ها و حوادث احتمالی که ممکن است رخ دهند بریده شده‌اند و با تنۀ آن ها آثار هنری و دیدنی ساخته شده است.

سرچشمۀ قنات پارک جنگلی وکیل آباد بند گلستان است که خود یکی از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود.

پارک وکیل آباد با واقع‌شدن در مجاورت ییلاق خوش آب و هوا و معروف طرقبه و شاندیز و جاغرق و دیگر مناطق ییلاقی بی‌نظیر این منطقه و همچنین با امکاناتی که سال‌های اخیر به آن اضافه شده است از جمله بوفه و رستوران، تاسسیات بهداشتی و وسایل بازی و نوسازی استخرها و کف‌سازی پارک با مصالح طبیعی از تفرج‌گاه‌‌های شلوغ و پر طرفدار مشهد به شمار می‌رود. البته وسعت بی مثال این پارک جنگلی سبب شده است که هر چقدر هم که شلوغ باشد باز زیادی جمعیت تداخلی در ساعات فرح بخش حضور در این باغ رخ ندهد.

تفرج در پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

در سفر به مشهد و تفرج در این پارک جنگلی قدیمی و اصیل میزبون برای شما آرزومند بهترین سفرهاست. مشهد جاهای دیدنی بسیاری دارد و یکی از زیباترین و دلکش‌ترین جاهای دیدنی این شهر اصیل و قدیم پارک وکیل آباد است. دیدار از این پارک جنگلی را در اولویت گردش خود قرار دهید. اگر در روزهای وسط هفته به این پارک بروید بیشتر از فضای دلچسب آن لذت خواهید برد. چون روزهای جمعه پارک وکیل آباد مقصد گردشگری افراد بی شماری است.

سفر به مشهد به سلامت.

3 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید