جزیره هنگام ؛ عرصۀ هنرنمایی طبیعت در خلیج فارس(خواندن 32 دقیقه)

جزیره هنگام
جزیره هنگام

جزیرۀ هنگام یکی از مجموعه جزایر خلیج فارس است. این جزیرۀ دیدنی از همسایگان دیوار به دیوار جزیرۀ قشم محسوب می‌شود. شهرت ویژۀ این جزیره بیشتر به خاطر شاخصه‌های طبیعی و شگفت‌انگیزی است که در آن هویدا گشته‌اند. یکی از این شگفتی‌های شگرف حضور دلفین‌ها در آب‌های نزدیک به ساحل این جزیره است. همچنین داشتن خاک سرخ خوراکی و وجود گونه‌های گیاهی و جانوری خاص در این منطقه و سنگ‌های خاص تراش‌خورده که به دست طبیعت به اشکالی جالب توجه درآمده‌اند از جملۀ دیگر شگفتی‌های شگرف این جزیره به شمار می‌روند. هنگام در بخش جنوبی جزیرۀ قشم واقع شده است. این جزیرۀ جذاب و تماشایی در حدود ۲۹ مایل دریایی با شهر قشم فاصله دارد.

تجربۀ سفری بی‌نظیر با میزبون

موقعیت جغرافیایی جزیره هنگام

جزیرۀ هنگام از سه روستا تشکیل شده است. این سه روستا عبارتند از: روستای هنگام جدید، روستای غیل یا روستای میانی، و روستای هنگام قدیم.

روستای هنگام جدید از یک ساحل شنی خیال انگیز وصف‌ناپذیر برخوردار است. البته این ساحل شنی علاوه‌بر زیباییِ سرشار، پهلوگرفتن قایق‌ها را نیز تسهیل می‌کند. در ضمن روستای بی‌نظیر هنگام امکاناتی از قبیل تأسیسات اسکله، پاسگاه انتظامی، کارخانۀ تبدیل آبِ شور به آبِ شیرین‌، دفتر پست و مدرسه را دارا می‌باشد.

روستای غیل در میان روستای هنگام جدید و روستای هنگام قدیم قرار گرفته است. از ویژگی‌های شاخص روستای غیل محل قرارگرفتن آن است. روستای غیل در یک محل گود واقع شده است. قرار گرفتن روستای غیل در یک گودی سبب شده است در این روستا آب فراوانی جمع شود. این روستا به همین علت غیل خوانده می‌شود.

اما روستای هنگام قدیم که جمعیت پیشین را به همراه شکوه و رونقی که روزگاری داشته از دست داده است. بومیان ساکن در جزیره حکایتی را روایت می‌کنند که بر اساس آن اختلافات قومی و قبیله‌ای بین ساکنان جزیرۀ هنگام با اهالی جزیرۀ قشم سبب شده است اهالی روستای هنگام قدیم خانه و کاشانه و روستای خود را رها کنند و به کشورهای عربی مهاجرت کنند. اهالی روستای هنگام قدیم از گذشته‌های دور تا به امروز یک شغل ویژه و بومی داشته‌اند و آن ماهیگیری و به ویژه صید کوسه است. اهالی اندک روستای هنگام قدیم همچنان به ماهیگیری و صید کوسه می‌پردازند.

خلیج پایدار، سرافراز، ارزشمند، اسرارآمیز و همیشگی فارس

رقص دلفین‌ها در ساحل هنگام

هر سال هنگام رسیدن مهرگان، که هم‌زمان است با شروع فصل پاییز، مهمانان ویژه‌ای به آب‌های خلیج فارس وارد می‌شوند. این مهمانان عزیز آرام آرام به رقص باشکوه خود ادامه می‌دهند تا اینکه در اواسط فصل پاییز آب‌های ساحلی جزیرۀ هنگام می‌رسند. مهمانان ارجمند ساحل هنگام تا اواسط اردیبهشت ماه مهمان ساحل هنگام باقی می‌مانند. در این فرصت طلایی با اجاره ویلا در هنگام باشید و رقص باشکوه دلفین‌ها را با چشمان خود ببینید.

در جوار دلفین‌ها بودن، از فاصله‌ای نزدیک دلفین‌های تماشایی را دیدن، با دلفین‌ها و حرکات هماهنگ آن‌ها هم‌نوا شدن یک تجربۀ ویژه و خاص به شمار می‌رود. برای تماشای این سمفونی باشکوه کافی است از سمت اسکلۀ کندالو به سمت هنگام بروید. در این فاصله بدون شک دسته‌های هماهنگ و منظم دلفین‌ها را به چشم خواهید دید.

اجاره ویلا در قشم

پ.ن: سراسر خلیج فارس، با تمام شکوه و عجایبش، اعماق بی‌کران پنهان در آب‌های آبی، آرام و زلالش، تک تک سنگ‌ها و اشیاء و درخت‌ها و موجودات زنده بر پهنۀ خاکش؛ همه و همه مظهر شگفتی و زیبایی هستند. می‌خواهم بگویم در سفر حیرت‌برانگیز به این منطقۀ خاص و تماشایی عجایبی خواهید دید که پیش از این هرگز در هیچ گوشه‌ای از عالم ندیده بودید. می‌خواهم بگویم اگر مشتاق دیدار از عجایب عالم هستید در انتخاب مقصد سفر خودتان دقت و خلاقیت بیشتری به خرج بدهید. برای تجربۀ شگفتی‌های شگرف باید مقصدی دور و سرشار از عجایب انتخاب کرد. مقصدی متفاوت که شاید از ساخته‌های دست بشر به دور بوده باشد اما ساخته‌های طبیعت در تمام بخش‌های آن نمودار است. البته ناگفته نماند که در این قسمت متمایز و متفاوت از کرۀ زمین طبیعت نیز به گونه‌ای دیگر نمایان شده است و جلوه‌ای دیگر از شکوه و جلال خودش را متجلی کرده است. یا شاید بهتر باشد بگویم رنگی خاص از هزار رنگ درخشانش را ظاهر کرده است. طبیعت منحصر به فرد و تماشایی این منطقۀ ناب با تمام مناطق طبیعی دیگر فرق می‌کند. در واقع در این سفر عجیب و سرشار از شگفتی لازم است چشم دل باز کنی که جان بینی، آنچه نادیدنی است آن بینی؛ روزهای این سفر هر کدام می‌تواند شاهد ماجرایی ناب و خاص باشد. ماجرایی که پیش از این تجربه نکرده‌اید و پس از این شاید باز دوباره تکرار نشود. چون همان طور که خیلی خوب می‌دانید تماشای عجایب و خوارق در اولین بار تأثیری متفاوت خواهند داشت. تأثیری که پس از این وقتی برای دومین بار اتفاق می‌افتد از شدت و قوت آن کم خواهد شد. پس در این سفر متفاوت خیلی خیلی مراقب چشم‌های خودتان باشید چون قرار است سوار بر بال طبیعت اسرار هستی را به چشم ببینید. اسرار هستی همین‌جا هستند، زیر همین آب نیلگون و آرام، روی همین خاک سرخ و رنگارنگ، و گسترده در همین آسمان آبی و آرام.

ساحل نقره‌گون جزیره هنگام

ساحل جزیرۀ هنگام، نقره‌گون، درخشان و چشم‌نواز است. اگر با کشتی به سمت هنگام حرکت کنید پیش از آن که به ساحل هنگام برسید درخشش ذرات شن و ماسه و انواع دیگری از کانی‌های درخشان را خواهید دید. این ساحل شنی از زیباترین و جذاب‌ترین ساحل‌های جهان به شمار می‌رود. البته لازم به ذکر است که این همه درخشش و زیبایی فایدۀ دیگری علاوه بر نوازش نگاه گردشگران نیز دارند و آن پهلوگرفتن راحت‌تر قایق‌ها در این ساحل شنی است.

جاذبه‌های گردشگری بومی فقط و فقط در جزیره هنگام

اگر به دنبال یک تجربۀ ناب هستید که فقط و فقط آن را بتوانید در جزیرۀ هنگام تجربه کنید، و جز در جزیرۀ زیبا و بی‌نظیر هنگام جای دیگری وجود نداشته باشد، باید به بازار محلی این جزیرۀ تماشایی در کنار ساحل هنگام سری بزنید. کافی است از کنار این بازار قدم‌زنان عبور کنید. آن وقت به راحتی جذب این بازار بی‌مثال خواهید شد.

در بازار مخصوص هنگام دیدنی، ادویه‌هایی محلی و خاص به فروش می‌رسد. عطر این ادویه‌ها تمام فضای ساحل را آکنده می‌کند. غذاهای بومی در جزیرۀ جذاب و اصیل هنگام با این ادویه‌های خوش‌عطر معطر می‌شوند و مزه و طعمی بی‌رقیب می‌آفرینند. از این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه حتماً نوش جان کنید. شک نداشته باشید تجربۀ متفاوتی خواهد بود.

پ.ن: در همین بازار می‌توانید از سمبوسه‌های داغ و وسوسه‌برانگیزی که در معرض فروش قرار گرفته‌اند امتحان کنید.

پ.ن: دیدار از این بازار کهنسال نیز به خودی خود جذاب و تحسین برانگیز خواهد بود. این بازار با مصالح بومی و محلی بنا شده است. در هر قدم از این بازار جلوه‌ای خاص و ویژه از پیشینۀ این جزیرۀ جذاب چشمان شما را خواهد نواخت.

در ضمن در بازار کهن و اصیل و تماشایی هنگام می‌توانید از صنایع دستی این جزیرۀ جذاب نیز دیدن کنید و اگر چشمتان را گرفت از آن‌ها بخرید. این بازار سرشار است از زیورآلات خاصی که از صدف‌های ساحلی خلیج فارس ساخته شده‌اند.

جاذبه‌های گردشگری جزیره هنگام

جزیرۀ هنگام جاذبه‌های گردشگری متفاوت و متنوعی دارد. در این جزیرۀ زیبا جاذبه‌ها و جلوه‌هایی بی‌رقیب از طبیعت را خواهید دید. طبیعت در این جزیره به طرز حیرت‌انگیزی متفاوت ظاهر شده است. البته جاذبه‌های گردشگری در این جزیرۀ جذاب به سه بخش تاریخی، زمین‌شناختی و گونه‌های جانوری ویژه و متمایز تقسیم می‌شوند.

آثار باقی مانده از انگلیسی‌ها در جزیره هنگام

جزایر واقع در خلیج فارس از دیرباز برای کشورهای خارجی جاذبه‌ای مهم، جدی و سیاسی و اقتصادی داشته‌اند. جزیرۀ هنگام نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در دورۀ قاجار انگلیسی‌ها به جزیرۀ دلکش هنگام وارد شدند. آن‌ها با بناکردن خانه‌ها، اماکن تأسیساتی بزرگ و مهم از قبیل انبار زغال سنگ، تلگراف‌خانه و اماکنی از این دست در این جزیره بیش از پیش نفوذ کردند. آن‌ها از اِعمال این طرح‌ها قصد داشتند بر مسیر کشتی‌رانی در خلیج فارس بیشتر و راحت‌تر نظارت داشته باشند.

اولین بار در سال ۱۹۰۴ بود که انگلیسی‌ها از بندر جاسک به جزیرۀ هنگام یک خط تلگراف کشیدند. از آنجایی که هنگامِ ایرانی سواحلی عمیق و چاه‌های آب شیرین دارد از لحاظ استراتژیک از اهمیت ویژه‌ای برای انگلیس برخوردار بود. آثار حضور انگلیسی‌ها در هنگام همچنان پس از گذشت این همه سال باقی مانده است. این آثار به جا مانده امروزه حکم جاذبۀ گردشگری تاریخی در جزیرۀ جذاب هنگام را دارند. در سفر به هنگام فرصت مشاهدۀ این آثار مهیا خواهد بود.

پ.ن: وجود آب‌های عمیق در سواحل جزیرۀ جذاب و تماشایی هنگام باعث سهولت لنگر انداختن کشتی‌ها می‌شود. همچنین همان طور که پیش از این ذکر شد وجود ساحل شنی نیز در این امر مؤثر است. این جزیرۀ زیبا از مواهب الهی وطبیعی بی‌اندازه بهره برده است و به همین دلیل در طول تاریخ توجه دولتمردان و کشورهای مقتدر را به خود جلب کرده است. البته امروزه این جزیره از حضور بیگانگان خالی است و فرصت بهره‌مندی از مواهب الهی و طبیعی در اختیار بومیان این جزیره و عاشقان خاک پاک ایران زمین قرار گرفته است. جمعیت ۴ نفرۀ روستای غَیل به همین دلیل به هیچ وجه راضی به ترک این دیار پر برکت نمی‌شوند. زیرا این ۴ نفر ارزش خاک پاک این جزیرۀ بی‌مثال را به خوبی می‌دانند. آن‌ها به این جزیره عشق می‌ورزند و به عمران و آبادانی آن فکر می‌کنند.

غواصی در جزیره هنگام

غواصی همواره یکی از تفریحات مورد علاقه گردشگران از گذشته تا به حال بوده است. در جزیره هنگام می‌توانید لذت غواصی کردن را در کنار تماشای مناظر زیبا تجربه کنید. در نظر داشته باشید که غواصی کردن نیاز به تجهیزات و آموزش اولیه دارد که البته جای نگرانی نیست؛ در مدت زمانی کم‌تر از یک ساعت می‌توانید به طور کامل این آموزش‌ها را یاد بگیرید. خوشبختانه غواصی در جزیره هنگام تا حد زیادی امنیت دارد؛ زیرا مربی با توجه به سطح مهارت شنای افراد، آن‌ها را به عمق‌های مختلفی از آب خواهد برد و آموزش‌ها نیز برای افراد مبتدی و افرادی که کمی با شنا و غواصی آشنا هستند یکسان نخواهد بود. در ضمن می‌توانید با استفاده از عینک‌های مخصوص غواصی، زیر آب را مشاهده کنید و از تماشای ماهی‌ها و سنگ‌های زیبا و رنگی لذت ببرید. به علاوه اگر مایل باشید مربیان می‌توانند با دوربین‌های مخصوص عکاسی زیر آب از شما عکس برداری کنند تا چند عکس یادگاری از غواصی از جزیره هنگام داشته باشید.

افسانۀ سنگ مادر و دختر

در روزگاران خیلی خیلی دور از ما، در جزیرۀ هنگام زندگی در جریان بود. مردمانی خوب و مهربان در خوشی و سعادت در این جزیرۀ آرام و زیبا زندگی می‌کردند. مردم مهربان جزیرۀ هنگام با رعب و وحشت آشنا نبودند. آن‌ها در تمام عمر خود حاکم ظالمی به چشم ندیده بودند. تا اینکه روزی روزگاری کاروانی وارد جزیرۀ هنگام شد. مردم ساکن در جزیرۀ هنگام این کاروان تازه وارد را نمی‌شناختند. این مردم مهربان قصد داشتند به منظور استقبال به پیشواز کاروان بشتابند. اما در همین موقع دیدند که پیش‌قراول کاروانیان به همراه چندین و چند سرباز سوار بر اسب در حال تاختن به سمت مردم است.

مردم مهربان جزیرۀ هنگام از تماشای تاختن کاروانیان دچار وحشت و حیرت شدند. در همین لحظه بود که متوجه شدند سوارها کاروان نیستند و اتفاقاً سپاه دشمن هستند و قصد تسخیر خانه و کاشانۀشان را دارند.

سربازهای جنگجوی سوار بر اسب به سمت مردم حمله کردند. قصد غارت و کشت و کشتار داشتند. در میان مردم مادر و دختری بودند که بیش از سایرین وحشت کرده بودند. مادر و دختر فرار می‌کردند و نمی‌دانستند کجا باید پناه بگیرند. سواری به دنبال آن‌ها می‌تاخت. هر دو حسابی ترسیده بودند. مادر و دختر در میان سنگ‌ها می‌دویدند و امید داشتند سوار آن‌ها را گم کند. اما بی‌فایده بود. سوار همچنان به تعقیب مادر و دختر ادامه می‌داد. تا اینکه مادر و دختر به ساحل جزیرۀ هنگام رسیدند و اگر اندکی دیگر پیش می‌رفتند در آب‌های نیلگون خلیج فارس غرق می‌شدند. اگر بر جای خود باقی می‌ماندند اسیر سوار می‌شدند. در ضمن ممکن بود به آب زدن هم مانع اسارت آن‌ها به دست سوار نشود. اگر پیش از غرق شدن سوار به آن‌ها می‌رسید آن‌ها را از آب می‌گرفت.

سوار به مادر و دختر رسیده بود. در همین هنگام بود که مادر دخترش را در آغوش گرفت و از خداوند منّان طلب کمک کرد. بلافاصله مادر و دختر به سنگ بدل شدند. سوار اندکی پس از تبدیل مادر و دختر به سنگ به ساحل رسید. او با چشم خود تبدیل‌شدن مادر و دختر به سنگ را ندید و نتوانست تندیس مادر و دختر را از سایر سنگ‌ها تشخیص دهد. از آن زمان تا به امروز از میان مهمانان جزیرۀ هنگام تنها افرادی که چشمان حساس و قلب پاک دارند می‌توانند تندیس مادر و دختر را از سایر سنگ‌ها تشخیص دهند.

سنگ مادر و دختر جاذبۀ گردشگری جزیره هنگام

سنگ مادر و دختر در جزیرۀ هنگام یک جاذبۀ گردشگری زمین‌شناختی به شمار می‌رود. افسانه‌ای که در بند قبل روایت شد زبان به زبان و نسل به نسل از گذشتگان به ساکنان امروزی جزیرۀ هنگام رسیده است. شما چطور فکر می‌کنید! به نظر شما سنگ به مادر و دختر بدل شده است یا مادر و دختر به سنگ بدل شده‌اند؟ در هر صورت حتماً تماشای این تندیس طبیعی زیبا را در سفر به هنگام لحاظ کنید.

خاک‌ قرمز خوراکی

اگر تا به امروز به جزایر رنگین خلیج فارس سفر نکرده باشید، اگر تمام عمر خود را در آپارتمانی در یکی از شهرهای بزرگ سپری کرده باشید، اگر همیشه برای سفر تنها مقاصد سهل‌الوصول و راحت و معمول را انتخاب کرده باشید احتمالاً بر این باور خواهید بود که خاک باید قهوه‌ای یا مثلاً خاکستری یا رنگی در همین طیف باشد. اما لازم است بگویم سخت در اشتباه هستید. چون بر عکس باور معمول خاک رنگ‌های متنوع، جذاب و شگفت‌انگیزی می‌تواند داشته باشد. برخی از رنگ‌های خاک در تصویر بالا قابل مشاهده هستند. با دقت نگاه کنید. چند رنگ در این تصویر خودنمایی می‌کند؟ با این همه رنگ می‌توان به راحتی یک نقاشی کامل و زیبا ترسیم کرد. در جزیرۀ هنگام نیز همچون جزیرۀ هرمز با یک شگفتی شگرف مواجه خواهید شد. در این جزیره هم می‌توانید خاک‌هایی رنگین را با چشمان خود ببینید و حتی این خاک‌ها را با دستان خود لمس کنید.

البته شگفتی بزرگ دیگری نیز در جزیرۀ هنگام انتظار شما را می‌کشد. در جزیرۀ هنگام شما با خاکی خوراکی مواجه خواهید شد. این خاک به رنگ قرمز است. نام این خاک قرمز رنگ خوراکی سوراغ است. اهالی ساکن جنوب کشور در غذاهای خود از این خاک استفاده می‌کنند. در واقع این خاک نوعی از ادویه به شمار می‌رود. در بازار جزیرۀ هنگام به حتم بانوان پرتلاش و توانمند جنوبی را در حال پخت نانی مخصوص خواهید دید. این بانوان برای پخت این نان ویژه از سوراغ و یک سس قرمز خاص استفاده می‌کنند. به این ترتیب واجب شد که علاوه بر سمبوسه‌های داغ از نان محلی نیز بچشید. به نظر شما سوراغ چه طعمی خواهد داشت؟

پ.ن: خاک قرمز دیگری نیز در جزیرۀ هنگام وجود دارد. خاکی که کوه‌های بزرگ قرمز رنگ در جزیرۀ هنگام را تشکیل داده است. این خاک گِلَک نامیده می‌شود. از گِلَک برای ساخت سنگ‌های زینتی بهره برده می‌شود. گِلَک خوراکی نیست اما بی‌نهایت زیباست.

پ.ن: در این تصویر ققنوس به دست مردم محلی با خاک‌های رنگی نقاشی شده است. اهالی جزیرۀ هنگام هنرمند و خوش‌ذوق و خوش‌سلیقه هستند.

ساحلی شگرف

شب هنگام در ساحل جزیرۀ هنگام با پدیده‌ای شگرف روبه‌رو خواهید بود. این پدیده صددرصد طبیعی است و جلوه‌ای ویژه از طبیعت است که اتفاقاً در نقاط بسیاری از کرۀ زمین رخ نمی‌دهد و در تمام ساحل‌ها قابل مشاهده نخواهد بود. تنها سواحل خلیج فارس با چنین درخششی زینت یافته‌اند. البته علاوه بر سواحل خلیج فارس در سواحل مالدیو و کالیفرنیا نیز این پدیدۀ شگرفِ شگفت‌انگیز قابل رئویت است.

بنابراین در سفر به جزیرۀ جذاب و تماشایی هنگام، شب هنگام به ساحل بروید. چشم‌های خود را نبندید. اتفاقاً این بار تا می‌توانید به زیبایی و درخشش آبی رنگ ساحل چشم بدوزید. و بعد به آسمان نگاه بیندازید. آسمان هم می‌درخشد. در این هنگام شما در میان درخشش ستارگان در آسمان و درخشش فیتوپلانکتون‌ها بر پهنۀ خلیج فارس محاصره شده‌اید. این زیباترین محاصره در کل تاریخ بشریت به شمار می‌رود.

پ.ن: درخشش ساحل جزیرۀ هنگام به دلیل وجود فیتوپلانکتون‌ها در آب است. فیتوپلانکتون‌ها زمانی که ناآرام هستند از خود نور ساطع می‌کنند. البته فیتوپلانکتون‌ها در فصول خاصی از سال مهمان خلیج فارس و ساحل جزیرۀ هنگام هستند. در واقع در فصل زمستان به اعماق آب فرو می‌روند و با چشم قابل مشاهده نخواهند بود و از درخشش آن‌ها با این وضوح خبری نیست. اما در فصل بهار و تابستان که هوا گرم می‌شود فیتوپلانکتون‌ها به سطح آب نزدیک می‌شوند. همین مهاجرت فصلی فیتوپلانکتون‌ها در فصل گرما سبب می‌شود این موجودات ظریف و درخشان قابل مشاهده گردند.

ساحل درخشان در جزیره هنگام

ساحل درخشان جزیرۀ هنگام یک جادبۀ گردشگری ویژه به شمار می‌رود. حضور دقایقی هرچند کوتاه در این ساحل درخشان و چشم‌نواز آرامشی عمیق به قلب‌ها خواهد بخشید. البته لازم است اضافه کنم که ساحل درخشان جزیرۀ هنگام آسمانی درخشان نیز بر فراز خود دارد. تماشای ستارگان در آسمان از یک سو و همین طور تماشای درخشش ساحل از دیگر سو تجربه‌ای ویژه خواهد بود. تنها سفر به نقاط شگرف است که تجربیاتی شگفت‌انگیز خواهد بخشید. در راه سفر بی‌پروا قدم بگذارید و مقاصد شگرف را انتخاب کنید. فقط و فقط با انتخاب‌هایی این چنینی موفق به تماشای شگفتی‌های جهان با چشمان خود خواهید شد. اگر بی‌پروا قدم در راه نگذارید جلوه‌های ویژه و خاص طبیعت را هرگز نخواهید دید.

پ.ن: شاید هرگز دست هیچ یک از ما آدم‌ها به ستاره‌ها نرسد. و شاید هرگز هیچ یک از ما موفق به در دست گرفتن یک ستاره از آسمان بی‌کران نشویم. اما شاید امکان در دست گرفتن یکی از این فیتوپلانکتون‌های درخشان در ساحل جزیره هنگام فراهم باشد.

حیات وحش در جزیره هنگام

تفاوت اقلیمی در جزیرۀ هنگام نه تنها جذابیت‌های گردشگری بسیاری را به ارمغان آورده است بلکه به زیستگاهی متفاوت برای جانورانی متمایز بدل شده است. به عبارتی دیگر در این منطقه جانورانی فرصت تولد، رشد و زندگی یافته‌اند که شاید در سایر نقاط کرۀ زمین این امکان برای آن‌ها فراهم نباشد. در ادامه به برخی از جانوران ساکن در جزیرۀ هنگام اشاره خواهد شد. با میزبون همراه باشید تا از جزیرۀ پر رمز و راز هنگام بیشتر بخوانید.

پارک کروکودیل نوپک

یکی از راه‌های حفاظت از حیوانات، آن هم در عصر ما، نگهداری از حیوانات در مناطق حفاظت شده است. در صورتی که امکان زیستن برای حیوانات در حیات وحش واقعی وجود نداشته باشد پس چه بهتر که ما انسان‌ها با بهره‌گیری از علم، محیطی مشابه حیات وحش و اکوسیستم طبیعی حیوانات خاص برای آن‌ها ترتیب دهیم و باعث شویم این حیوانات خاص زندگی عادی خود را به دور از خطرات موجود در طبیعت ادامه دهند. پارک کروکودیل نوپک یکی از همین مناطق حفاظت شده است که به منظور پرورش و نگهداری از کروکودیل‌ها در نطر گرفته شده است.

در پارک نوپک کروکودیل‌ها با سه هدف پرورش می‌یابند. اول اینکه شرایط لازم برای ادامۀ زندگی برای کروکودیل‌ها مهیا شده و به این ترتیب در حفظ محیط زیست قدم بزرگی برداشته شده است. دوم اینکه فرصت تماشای کروکودیل‌ها از نزدیک برای ما انسان‌ها فراهم شده است. سوم اینکه از لحاظ اقتصادی موجب رونق کشور عزیزمان ایران خواهد شد.

پ.ن: به حتم تماشای کروکودیل‌ها از نزدیک و نه به واسطۀ قاب تلویزیون جذاب و هیجان انگیز خواهد بود. در ضمن عکس‌گرفتن با کروکودیل‌ها نیز امکان‌پذیر است. آن‌ها کاملاً رام و بی‌خطر هستند.

پرورش کروکودیل در ایران یک صنعت نوپا به شمار می‌رود. شرکت نوپک پس از مطالعات و بررسی‌های بسیار با همکاری خَیل عظیمی از کارشناسان خبره و دامپزشکان و متخصصین امر شیلات موفق به دریافت مجوزهای لازم جهت اجرای این طرح شده است. امروزه پارک نوپک به دلیل دارابودن شرایط خاص منطقه به یکی از قطب‌های صنعتی بدل شده است. در واقع این منطقه قطب صنعتی پرورش کروکودیل محسوب می‌شود. به علاوه تماشای کروکودیل‌ها از فاصله‌ای نزدیک و حتی ورود به قفس مخصوص آن‌ها در حالی که زیر آفتاب روی زمین دراز کشیده‌اند بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

آکواریوم طبیعی خلیج‌ فارس

در حوالی ساحل جزیرۀ هنگام با یک پدیدۀ ویژۀ طبیعی دیگر نیز روبه‌رو خواهید شد. خوش‌ذوقان عرصۀ گردشگری و عاشقان طبیعت، این پهنۀ شفاف و وسیع از خلیج فارس را با نام آکواریوم طبیعی خلیج فارس خوانده‌اند.

در این پهنۀ وسیع آبِ آبی خلیج فارس بی‌اندازه شفاف و زلال است. به گونه‌ای که از فراز آب داخل آن به راحتی دیده می‌شود. اگر بر فراز این پهنه بایستید خیلی راحت با چشم غیرمسلح ماهی‌های رنگارنگ را در حال شناکردن خواهید دید.

شفافیت منحصر به فرد آب‌های خلیج فارس در این منطقه به حتم علتی طبیعی خواهد داشت. اتفاقاً علت این امر طبیعی نیز خود طبیعت است. در واقع حضور گونه‌ای خاص از کلنی‌های مرجانی سبب تصفیۀ آب و شفافیت غیر قابل وصف آن شده است.

به لطف حضور مرجان‌های دریایی تصویری ناب از طبیعت و اکوسیستم پر رمز و راز آب‌های خلیج فارس پیش نگاه شما نقش خواهد بست. اما فراموش نکنید که در این تصویر ناب خرچنگ‌های دریایی نیز حضور دارند. از چنگک‌های تیزشان بر حذر باشید.

لاک‌پشت پوزه عقابی

یکی دیگر از انواع حیوانات خاصی که جزیرۀ هنگام و سواحلش را به عنوان اکوسیستم مناسب برای تخم‌گزاری و رشد انتخاب کرده‌اند لاک‌پشت‌های پوزه عقابی هستند. لاک‌پشت پوزه عقابی یکی از ۴ نوع لاک‌پشتی است که به منظور تخم‌گزاری هر ساله به سواحل جزیرۀ هنگام کوچ می‌کنند.

پ.ن: لازم به ذکر است که متأسفانه لاک‌پشت‌های پوزه عقابی نیز از جملۀ گونه‌های جانوری در حال انقراض به شمار می‌روند. این گونۀ خاص از لاک‌پشت‌‌ها هر ساله در اسفند ماه به ساحل جزیرۀ هنگام می‌آیند. تخم‌گزاری این لاک‌پشت‌ها تا اردیبهشت ماه به طول می‌انجامد. همچنین تخم‌ها برای رشد و رسیده‌شدن به زمان و امنیت احتیاج دارند. بنابراین حفظ اکوسیستم از انواع و اقسام خطرات طبیعی و انسانی تا زمان بیرون‌آمدن لاک‌پشت‌ها از تخم از اهمیت به سزایی برخوردار است. این گونۀ جانوری خاص رو به انقراض است و اگر سودجویان صرفه‌های اقتصادی را به ماندگاری این لاک‌پشت‌ها ترجیح دهند برای همیشه از بین خواهند رفت.

در جزیرۀ هنگام فرصت تماشای لاک‌پشت‌های پوزه عقابی فراهم است. برای دیدار از این پدیدۀ شگفت کافی است در بازۀ اسفند ماه تا اردیبهشت ماه جزیرۀ هنگام را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید. البته لازم است تا می‌توانید مراقب این حیوانات حساس و زودرنج باشید. باشد که پایدار مانند و سال‌های سال، هر سال در سواحل جزیرۀ هنگام حاضر باشند.

پ.ن: این گونۀ منحصر به فرد در سال‌های اخیر در جزایر نَخیلو و ام‌الکرم که در استان بوشهر قرار دارند و همچنین در جزایر قشم، هندورابی، هنگام و هرمز که از استان هرمزگان به شمار می‌روند، دیده شده‌اند.

جبیر یا آهوان بومی در جزیره هنگام

یکی دیگر از شگفتی‌های طبیعت یا شاید بهتر باشد بگویم حیات وحش در جزیرۀ اسرارآمیز و پر رمز و راز جزیرۀ هنگام جبیر یا آهوی بومی در این منطقه است.

جبیر یکی از انواع آهوهای بومی شبه قارۀ هند و کشور عزیز ما ایران زیبا به شمار می‌رود. این گونۀ جانوری خاص و منحصر به فرد در کشورهایی از قبیل هندوستان، پاکستان، افغانستان و ایران به چشم می‌خورد. جبیر بیشتر مناطق گرم و بیابانی را به عنوان محل زندگی خود انتخاب می‌کند.

جالب است بدانید جبیر آهو نیست. بلکه بسیار شبیه به آهو است. یا شاید بهتر باشد بگوییم یکی از گونه‌های آهو به شمار می‌رود. جبیر با اهو تفاوت‌هایی دارد. یکی از این تفاوت‌ها این است که جبیرها چه جنس نر و چه جنس ماده هر دو شاخ‌دار هستند. در صورتی که آهوها تنها در جنس نر شاخ دارند. دیگر اینکه جبیرها در مقایسه با آهوها لاغرتر و ترکه‌ای‌تر هستند. احتمالاً همین لاغرتر بودن جبیرها در مقایسه با آهوها باعث می‌شود جبیها دوندگان بهتری هم باشند. اختلاف دیگر اینکه گوش‌ها و دم جبیرها از آهوها بلندتر است. به این ترتیب شناخت جبیر از آهو دیگر دشوار نخواهد بود.

نکتۀ دیگری که بسیار جالب توجه است نیاز جبیرها به آب است. شاید باورتان نشود ولی جبیرها که مناطق گرم و بیابانی را به عنوان اکوسیستم طبیعی خود برگزیده‌اند به میزان بسیار کمی به آب به منظور آشامیدن نیاز دارند. و جالب‌تر اینکه همان میزان اندک را هم از طریق خوردن گیاهان تأمین می‌کنند.

پ.ن: سرعت دویدن جبیرها ۸۰ کیلومتر در ساعت است.

خاردم مصری ساکن در جزیرۀ هنگام

یکی دیگر از حیوانات خاص و منحصر به فرد و در حال انقراض، که فقط در جزیرۀ هنگام یافت می‌شود و بر ماست که تا حدّ امکان شرایط زیستن این جانور کمیاب را فراهم کنیم خاردم مصری نام دارد. در گذشته‌های دور اعراب بادیه نشین از گوشت خاردم مصری به عنوان خوراک استفاده می‌کردند. اما امروزه به دلیل کمیاب یا در خیلی از مناطق نایاب بودن آن دیگر به عنوان منبع غذایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. البته هنوز هم همچنان چرم حاصل از پوست بدن این جانور بهترین و مرغوب‌ترین نوع چرم به شمار می‌رود و طرفداران بسیاری دارد.

پ.ن: خاردم مصری یکی از اعضای خانوادۀ سوسمارها به شمار می‌رود. اندازۀ جنس نر خاردم مصری به ۷۶ سانتی‌متر می‌رسد بر این مبنا حیوان کوچکی نخواهد بود.

پ.ن: یکی از معدود نقاط در کل جهان که فرصت ادامۀ زندگی را به خاردم مصری بخشیده، جزیرۀ هنگام است. شاید در سفر به این جزیرۀ پر رمز و راز فرصت تماشای خاردم مصری پیش نیاید. اما حفظ و نگهداری محیط زیست این حیوانات کمیاب که امروزه ادامۀ زندگی آن‌ها با خطر نابودی تهدید می‌شود بر ما واجب است. امید که در آینده‌ای نه چندان دور محیط زیست این جانوران کمیاب در جزیرۀ هنگام مورد حفاظت جدی قرار بگیرد. در این صورت شاید امکان تماشای این جانوران نیز مهیا شود.

سفر به جزیره هنگام

اگر به ماجراجویی و تجربۀ سفرهای شگرف و شگفت‌انگیز علاقه‌مند هستید سفر به جزیرۀ هنگام یک انتخاب ناب و ویژه و مهیج و پرماجرا خواهد بود. در سفر به این جزیرۀ اسرارآمیز جلوه‌ای تازه از طبیعت را خواهید دید. طبیعت می‌تواند شگفتی‌هایی وصف‌ناپذیر و ناشناخته‌ای را در قلب خود پنهان کرده باشد. برخی از این جلوه‌های پنهان در جزیرۀ هنگام در انتظار ورود شما هستند. این شگفتی‌های شگرف از دنیای رنگین حاضر در اعماق آب‌های عمیق خلیج فارس گرفته تا موجودات پنهان در لابه‌‌لای شن‌ها و ماسه‌های ساحلی، از جبیر تیزپا تا کروکودیل‌های درازکشیده در زیر تابش آفتاب گرم بیابانی از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی حساس و خاردم همیشه پنهان تا فیتوپلانکتون‌های زیبای درخشان و مرجان‌های دریایی همه و همه در جزیره‌ای کوچک و دلکش به نام هنگام گرد آمده‌اند.

هنگام جزیره‌ای اسرار آمیز با تاریخی پر فراز و نشیب است. جزیره‌ای همجوار با جزیره قشم. در این مطلب در مورد بیشتر موارد جذاب آن صحبت کردیم. اما چیزی که ما را این جزیره می‌کشاند، خوی مهربان و دوست داشتنی مردمانش است. این جزیره در تاریخ خود بارها مورد هجوم افراد بیگانه قرار گرفته است. اما اکنون جزو خاک پر مهر ایران بوده و پذیرای مردم این کشور است. جزیره هنگام ۹ کیلومتر طول داشته و پهنای آن نیز به ۶ کیلومتر می‌رسد. روزگاری بوده که این جزیره کوچک در دست پرتغالی‌ها در زمان صفویان و در دست انگلیسی‌ها در زمان قاجار بوده است. رد پای این کشورها را می‌توانید به وفور در جای جای جزیره مشاهده کنید. کشتی به گل نشسته، اسکله‌های مسافری شیدراز و کندالو و غیره. اگر قصد سفر به این جزیره پر از شگفتی را دارید، حتما شب را در آنجا بمانید. ساحل و شن‌های درخشان آن و صدف‌های آن منطقه منحصر به فرد و جذاب اند. در فصل پاییز اگر کمی خوش شانس هم باشید، در ساحل چند دلفین بازیگوش را خواهید دید که به این منطقه آمده‌اند. حتی می‌توانید نوعی آهوی بومی کشور هندوستان که به آنجا آمده را نیز ببینید. این آهو جبیر نام دارد. خاردم مصری و لاک پشت پوزه عقابی نیز از جاذبه‌های گردشگری جزیره هستند.

2 دیدگاه‌ها

  1. من فقط خدا خدا میکردم یه جایی از سایت باشه که بتونم بنویسم دم نویسنده گرم…
    هم متنش عالیه و هم حسرتی که تو عید ۹۷ بر دلم موند و نتونستیم از قشم به هنگام بیایم و فقط به هرمز تونستیم بریم و هم اینکه حس میکردم خودم دارم این متنو مینویسم.
    واقعا شگف انگیز بود هم قلم نوسینده هم زیبایی هنگام به زیباترین شکل ممکن و با قلمی که دوربین هزاران مگا پیکسلی داشت به تصویر کشیدند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید