در سفر به جزیرۀ کیش از ۶ اثر باستانی جذاب و تماشایی دیدن کنید!(خواندن 10 دقیقه)

دیدار از دیدنی‌های باستانی کیش
دیدار از دیدنی‌های باستانی کیش

جزیرۀ زیبا، دیدنی و جذاب کیش سرشار است از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی. شاید حتی قدم‌زدن در کنار ساحل خلیج فارس، به عنوان جاذبه‌ای جذاب، برای انتخاب جزیرۀ کیش به منظور تجربۀ سفری منحصر به فرد و عالی کفایت کند. اما در این سفر مجازی به جزیرۀ کیش میزبون قصد دارد به سراغ جاذبه‌های گردشگری باستانی کیش برود. جاذبه‌هایی که از ایران باستان به یادگار باقی مانده‌اند و نشان از قدمت بسیار جزیرۀ کیش دارند. به بیانی دیگر در این مقاله قصد داریم به تماشای دیدنی‌های باستانی کیش بنشینیم، کیش را از زاویۀ ایران باستان ببینیم و به یاد بیاوریم که این جزیرۀ ناب در طی این همه سال چه تغییر و تحولی را پشت سر گذاشته است. تصور کنید اماکنی را که ۲۰۰۰ سال پیش، یا حتی بیشتر، شاید حتی ۳۰۰۰ سال پیش بنا شده‌اند و در تمام این سال‌ها پایدار باقی مانده‌اند و سیل و طوفان و زلزله و انواع و اقسام رخ‌دادهای طبیعی و فراطبیعی را پشت سر گذاشته‌اند تا به روزگار ما رسیده‌اند. بنابراین این بار سفر به کیش سفری جذاب، مهیج و حیرت‌برانگیز خواهد بود.

دیدار از دیدنی‌های اصیل و باستانی جزیرۀ چشم‌نواز کیش همراه با میزبون

۱٫ شهر باستانی حریره در جزیرۀ کیش

یکی از دیدنی‌های باستانی کیش که نه تنها از سراسر ایران زمین بلکه از اقصا نقاط جهان گردشگران بسیاری به منظور دیدار از آن به جزیرۀ کیش سفر می‌کنند با نام شهر باستانی حریره شناخته می‌شود. در سراسر شهر باستانی حریره انواع و اقسام غارها در دل کوه‌هایی بلند به چشم می‌خورد. همین امر سبب شده است که زیبایی و جلوۀ این شهر باستانی صد چندان شود. شهر باستانی حریره در قسمت شمالی جزیرۀ کیش واقع شده است. این شهر جذاب و تماشایی در طول قرون ۴ تا ۱۰ هجری قمری از شکوه و شوکتی بسیار برخوردار بود. در حال حاضر، در روزگار ما باستان‌شناسان و خبرگان این امر به کاوش و پژوهش پرداخته‌اند و دریافته‌اند که شهر باستانی حریره از چند بخش تشکیل یافته است که عبارتند از عمارتی اعیانی، حمام، مسجدی تاریخی، کارگاهی مخصوص هنر شیشه‌گری، چند قنات کهن‌سال و یک مجموعۀ ساحلی.

پ.ن: احتمالاً مسجد تاریخی این شهر باستانی در طول قرون ۴ تا ۱۰ هجری قمری بنا شده است. چون در آن دوران این شهر باستانی از رونق و رفت و آمد بهره‌مند بوده است.

شهر باستانی حریره از معماری طبیعی بهره برده است. در قسمتی از جزیرۀ کیش که شهر حریره بنا شده است شاهد ساحلی صخره‌ای هستیم. صخره‌هایی سنگی و مرتفع که از سطح دریا در حدود ۱۰ متر بلندتر هستند. همچنین سه خلیج و دماغه نیز بر کران شهر حریره به چشم می‌خورد که در حکم بندرگاه یا به زبانی دیگر اسکله مورد استفاده قرار می‌گرفته است. به علاوه اینکه ساحل شهر حریره در مقایسه با سایر ساحل‌ها از آرامشی ناب بهره دارد. باستان‌شناسان پس از بررسی سبک معماری در شهر باستانی حریره بیان داشته‌اند که معماری این شهر سبک و سیاقی برون‌گرا دارد و همچون سایر شهرهای باستانی آثار معماری دفاعی در آن دیده نمی‌شود.

پ.ن: در بسیاری از روستاهای کهنسال شاهد محیطی هستیم که در دل کوه یا زیر زمین به صورت دست‌کن بنا شده‌اند و از نظر حفاظتی از موقعیت دفاعی بسیار امنی برخوردار هستند. این حالت دفاعی ممکن است به دلیل هراس از هجوم اقوام بیگانه یا حتی تغییرات آب و هوایی و رخدادهای طبیعی بوده باشد. از نمونۀ اعلای چنین روستاهایی با امنیت بالا می‌توان به روستای کندوان اشاره کرد. اگر مشتاق هستید بیشتر در مورد روستای کندوان بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

تنها روستای صخره‌ای ایران و جهان؛ کندوان زیبا

۲٫ عمارت اعیانی در شهر باستانی حریره در جزیرۀ کیش

یکی دیگر از دیدنی‌های باستانی کیش با نام عمارت اعیانی شناخته می‌شود. همان طور که ذکر آن رفت در شهر باستانی حریرۀ کیش در طی کاوش‌های انجام شده عمارتی اعیانی یافت شده است. این عمارت چشم‌گیر یکی از سازه‌های کهنسال و وسیع در این شهر باستانی به شمار می‌رود. آن طور که از شواهد پیداست در گذشته‌های بسیار دور چندین و چند خانواده در کنار هم در این عمارت اعیانی زندگی می‌کرده‌اند. در داخل این عمارت تزئینات شگرف و چشم‌نواز جلوه‌گری می‌کنند. سطح درونی این عمارت با کاشی‌هایی فیروزه‌رنگ و ستاره‌شکل زینت یافته است. این کاشی‌ها به عنوان نشانه‌ای به منظور تخمین قدمت این عمارت مورد استفاده قرار گرفته‌اند و بر این اساس قدمت این عمارت به دوران ایلخانی نسبت یافته است. گفته می‌شود این نوع کاشی در دورۀ ایلخانان از جملۀ کالاهای وارداتی بوده و از بهایی بسیار برخوردار بوده است. همین امر خود نشانه‌ای است مبنی بر اینکه مالک این عمارت اعیانی یکی از ثروتمندان و به عبارتی از اعیان دوران خود محسوب می‌شده است. در این عمارت تاریخی و اعیانی بخش‌هایی از قبیل مهمان‌خانه، ایوان، آشپزخانه و قسمتی اندرونی به چشم دیده می‌شود.

پ.ن: این عمارت نیز در طی قرون ۴ تا ۱۰ هجری قمری که شهر باستانی حریره از رونق و رفت و آمد برخوردار بوده، بنا شده است.

۳٫ بنای حمام در شهر باستانی حریره در جزیرۀ کیش

یکی دیگر از دیدنی‌های باستانی کیش با نام حمام حریره شناخته می‌شود. این حمام ۵۰۰ مترمربع وسعت دارد. در این وسعت محدود این حمام از تون، سربینه، و گرم‌خانه‌ای سرپوشیده برخوردار است. کارشناسان خبرۀ امر باستان‌شناسی این حمام را نیز به دورۀ ایلخانی و تیموری نسبت داده‌اند. از آنجایی که حمام حریره در مجاورت عمارت اعیانی در شهر باستانی حریره واقع شده است و هر دو تقریباً متعلق به یک دورۀ تاریخی هستند حمام را وابسته به عمارت اعیانی دانسته‌اند و گفته‌اند که مالک عمارت اعیانی و حمام یک نفر بوده است.

پ.ن: شهر باستانی حریره در طول تاریخ مثلاً در بازۀ قرون ۴ تا ۱۰ هجری قمری مورد استفاده قرار داشته و از رونق و رفت و آمد بهره داشته است. بنابراین شهر حریره شهری باستانی و تاریخی به شمار می‌رود.

۴٫ شهر زیرزمینی کاریز در جزیرۀ کیش

یکی دیگر از دیدنی‌های باستانی کیش با نام شهر زیرزمینی کاریز شناخته می‌شود. شهر زیرزمینی کاریز در جزیرۀ کیش متعلق است به ۲۵۰۰ سال پیش. در واقع این شهر باستانی یادگاری ارزنده از ایران باستان است. بنابراین شایسته است علاقه‌مندان به ایران باستان در سفر به جزیرۀ کیش از این شهر تماشایی نیز دیدن کنند تا ایران باستان را بهتر بشناسند و یادگارش را لمس کنند. شهر زیرزمینی کاریز ۱۶ متر از سطح زمین پایین‌تر قرار گرفته است. اما این تنها ویژگی شاخص آن نیست. لازم است اضافه کنم که این شهر جذاب و تماشایی سقفی پوشیده از انواع مرجان‌ها و صدف‌ها دارد. باستان‌شناسان به همراه هیأتی از زمین‌شناسان عمر این مرجان‌ها و صدف‌ها را در حدود ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال تخمین زده‌اند. همین امر سبب شده است که شهر زیرزمینی کاریز، تلفیقی از سازه‌های انسانی و نفوذ طبیعت دانسته شود. در این شهر زیرزمینی امکان مشاهدۀ ساختارهای مرجانی در کنار فسیل‌هایی با چندین و چند قرن طول عمر و جریان رودی حامل آب شیرین و نسیمی خنک و جان‌فزا شگفتی ویژۀ گردشگری را پدید آورده است.

پ.ن: شهر زیرزمینی کاریز از وسعتی در حدود ۱۰ هزار مترمربع بهره دارد. همچنین در روزگار ما این شهر باستانی مورد بازسازی و توجه مسئولین امر گردشگری قرار گرفته است و در چند فاز با ایجاد امکاناتی ناب از قبیل بازار صنایع دستی و رستوران‌هایی متنوع از گردشگران عزیز پذیرایی می‌کند. به علاوه اینکه در این شهر باستانی نیز چند حمام باستانی وجود دارند این حمام‌های دیدنی و جالب توجه وسعتی ۵۰۰ متری را در بر گرفته‌اند.

۵٫ پایاب کیش

یکی دیگر از دیدنی‌های باستانی کیش با نام پایاب کیش مشهور است. پایاب کیش در واقع مجموعه‌ای از دهلیزهایی است که از دهانۀ چندین قنات جان گرفته‌اند و در سطح زمین جریان یافته‌اند. در واقع منبع آبی که در پایاب جریان دارد در عمق زمین است. اگر بخواهید از پایاب به قنات برسید لازم است از چندین و چند پله پایین بروید تا بتوانید آب جاری در قنات را به چشم ببینید. در برخی از بخش‌های پایاب دهلیز نسبت به قنات در شیبی تندتر قرار گرفته است و این شیب تند از عمق بسیاری که قنات واقع شده است نشان دارد. همچنین لازم است اضافه کنم که پایاب کیش بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد. خوشبختانه در حال حاضر، در روزگار ما، پایاب کیش مورد توجه، مرمت و بازسازی قرار گرفته است و به یک جاذبۀ بی‌بدیل گردشگری تبدیل شده است. در این جاذبۀ گردشگری باستانی حتی امکاناتی از قبیل رستوران و چای‌خانه نیز تعبیه شده است.

۶ روستای باغو کیش :

در گذشته‌های دور جزیره کیش به سه بخش شرقی، شمال شرقی و جنوب غربی تقسیم شده بود. از این سه بخش یا به بیان بهتر سه روستا، تنها یک عدد از آن‌ها باقی مانده است که روستای باغو نام دارد. روستای باغو هم اکنون یکی زیباترین جاذبه‌های تفریحی کیش محسوب می‌شود و هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از این منطقه باستانی به کیش سفر می‌کنند. علت نامگذاری این روستا وجود پیرزنی به نام باغو در ۱۰۰ سال گذشته می‌باشد که هنگام تصرف کیش توسط پرتغالی‌ها در این روستا زندگی می‌کرد. جالب است بدانید که در بعضی از منابع تاریخی باستانی از داستان زندگی این پیرزن با نام « افسانه ننه باغو » یاد می‌شود. روستای باغو به عنوان یک قطب تاریخی گردشگری جاهای دیدنی جالب و جذابی دارد؛ از این جاهای دیدنی می‌توان به مسجد تاریخی روستای باغو و درختان لور روستای باغو اشاره کرد. علاوه بر این، در سال‌های اخیر در این روستا پارکی به نام « پارک دلیران » با وسعت ۶۰ هکتار ساخته شد که موجب افزایش امکانات تفریحی و گردشگری این منطقه شده است.

دیدار از دیدنی‌های باستانی کیش

جزیرۀ کیش سرشار از جاذبه‌های جذاب و تماشایی گردشگری است. شک نداشته باشید که در سفر به این جزیرۀ بی‌همتا زمان برای تفریح و گشت و گذار کم خواهید داشت. بنابراین میزبون توصیه می‌کند ابتدا از آثار باستانی این جزیرۀ دیرینه دیدن کنید تا کمبود زمان مانع از دیدار این اماکن باستانی و تاریخی ناب نشود. خوشبختانه در حال حاضر توجه دوستداران امر گردشگری به اماکن تاریخی و باستانی سبب شده است که رونق، شکوه و شوکت دیرینه به آن‌ها بازگردد و فرصتی برای لمس ایران باستان یا دوران تاریخی پشت سر گذاشته شده فراهم آورد. به این ترتیب اجاره ویلا در کیش انتخابی شایسته است و فرصت اقامت چند روزه در جزیرۀ کیش را ایجاد می‌کند و سببب می‌شود گردشگران عزیز در کمال آسایش و آرامش بهترین و زیباترین روزها را تجربه کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید