دررود شهر ییلاقی و جذاب در همسایگی نیشابور(خواندن 11 دقیقه)

معرفی شهر دررود
معرفی شهر دررود

یکی از شهرهای جذاب و دیدنی در کشور عزیزمان ایران سربلند به نام شهر دررود شناخته می‌شود. شهر دررود در بخش زبرخان واقع شده است و بخش زبرخان یکی از توابع شهرستان نیشابور به شمار می‌رود؛ و البته ناگفته نماند که شهرستان نیشابور در محدودۀ استان خراسان رضوی قرار دارد و با شهر بزرگ مشهد فقط و فقط ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد. شهر دررود، شهری ییلاقی و کوهستانی است. این شهر در دامنۀ رشته کوه‌های بینالود واقع شده است. یکی از عوامل مهمی که سبب شده است این منطقه به عنوان یک شهر، یا حتی پیش‌تر از آن، محلی برای سکونت انتخاب شود. در این مقاله میزبون قصد سفر به شهر دررود را دارد. در اینجا لازم است اضافه کنم که به طور کلی ارزش مناطق مختلف زمانی بهتر شناخته می‌شود که در مورد نقطه نقطۀ آن اطلاعات جامع و لازم را داشته باشیم. به این ترتیب ارزش و اعتبار دررود شهر زیبای استان خراسان رضوی نیز زمانی بهتر شناخته خواهد شد که از مردمش، از آب و هوای بی‌نظیرش، از جاذبه‌های جذابش، از پیشینه و شناسنامه‌اش بیشتر بدانیم. پس با میزبون در سفر به شهر دررود همراه باشید.

سفر به شهر دررود همراه با میزبون

موقعیت مکانی و شرایط آب و هوایی در شهر دررود نیشابور

شهر دررود به عنوان یک منطقۀ ییلاقی شناخته می‌شود. این شهر در دامنۀ رشته‌ کوه‌های بینالود واقع شده است و به این ترتیب شهری کوهستانی به شمار می‌رود. مناطق کوهستانی در مقایسه با سایر مناطق از آب و هوایی به مراتب خنک‌تر با بارندگی بیشتر برخوردار هستند. شهر دررود نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. دررود زیبا در تابستان و زمستان از هوایی سردتر و مرطوب‌تر از سایر نقاط اطراف خود بهره دارد. همچنین میزان بارندگی چه به صورت باران و چه به صورت برف در این خطه بیش از سایر نقاط استان خراسان رضوی اعلام شده است. در خاک پاک و ناب شهر دررود میوه‌های خوشمزه و دلربایی از قبیل انگور، ریواس، سیب، آلو سیاه، گردو، بادام، آلبالو و گیلاس، گندم و جو، زرشک؛ کشت و پرورش داده می‌شوند.

مردم نازنینِ ساکنِ شهرِ دررود نیشابور

شاید جالب باشد اگر بدانید که حرفه و پیشۀ ویژۀ مردم نازنین شهر دررود قالی‌بافی است. این مردم مهربان و خون‌گرم همچون مردم ساکنِ سایر نقاط ییلاقی به کشاورزی و دامپروری می‌پردازند اما در کنار آن هنر دیریۀ قالی‌بافی را نیز از آنِ خود کرده‌اند و قالی‌های ناب و فرد اعلایی را با دستان توان‌مند خود می‌بافند و به سراسر ایران زمین یا حتی جهان رهسپار می‌کنند. در سفر به شهر دررود یکی از بهترین و نفیس‌ترین سوغات‌هایی را که می‌توانید تهیه کنید همین قالی‌های دست بافت است که در ابعاد و طرح‌ها و نقش‌ها و رنگ‌های گوناگون عرضه می‌شوند.

پ.ن: تا از قلم نیفتاده است، لازم است اضافه کنم که شهر دررود به عنوان قطب ورزش کوهنوردی در خراسان بزرگ شناخته شده است. شما هم اگر به ورزش کوهنوردی علاقه دارید می‌توانید راهی این دیار شوید.

پیشینۀ دررود شهر ییلاقی و باصفای نیشابور

دررود شهر منحصر به فرد و فرد اعلای نیشابور، از قدمتی دیرینه برخوردار است و در این امر جای هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. چون از دیرباز نام نیشابور بزرگ بر صفحۀ تاریخ نقش بسته بوده است و دررود نیز بر خاک خود شواهدی تأییدکنندۀ این مدعا را دارا می‌باشد. اما در مورد نام دررود چند نظر مختلف بیان شده است، که اگرچه ضد و نقیض نیستند و ردکنندۀ همدیگر نخواهند بود اما پاسخی قطعی به این پرسش که چرا نام این شهر ییلاقی دررود خوانده می‌شود نخواهند بود. برخی از مورخین می‌گویند واژۀ دررود از واژه‌هایی از قبیل درۀ رود، یا مثلاً دو رود، یا ده رود، و یا حتی دِه رود گرفته شده است. به عنوان مثال برای واژۀ دو رود گفته می‌شود که در گذشته‌های دور رودخانۀ دررود از تلاقی دو رود به وجود آمده است و آن دو رود از خانه سفید و درۀ کمر زرد سرچشمه می‌گرفته‌اند. یا اینکه مثلاً در ذکر واژۀ ده رود ادعا بر این است که در گذشته‌هایی شاید خیلی خیلی دورتر، رودخانۀ دررود از تلاقی ده رود ایجاد شده باشد. به هر حال ممکن است که هر دو نظر صدق کند یا یکی از این دو نظر درست باشد یا اینکه هیچ یک سندیتی نداشته باشند. به همین بهانه مورخی دیگر بیان داشته است که نام دررود واژه‌ای فارسی است و از اجتماع دو واژۀ در به معنای باب یا ورودی و رود به معنای نهر تشکیل یافته است. که باز در صحت و سقم این ایده نیز بسیار شک و تردید روا خواهد بود.

اما به هر حال در منطقۀ دررود ویرانه‌هایی پیش نظر خودنمایی می‌کنند که بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسان زبده از قدمتی دیرینه برخوردار هستند. اگر مشتاق هستید از قدیمی‌ترین نقاط شهر دررود که اولین بار مورد سکونت مردم قرار گرفته‌اند بیشتر بدانید لازم است اضافه کنم که منطقۀ جعفرآباد، استیمن که با نام هست نیز خوانده می‌شود قدیمی‌ترین نقاط شهر دررود هستند. مناطق جعفرآباد و استیمن در ابتدا از حواشی دررود به شمار می‌آمده‌اند تا اینکه ساکنان شهر دررود به منطقۀ خانقاه مهاجرت کردند و با همین بهانه رفت و آمد به آن افزایش یافت و سبب شد جزئی از شهر دررود محسوب شوند.

همچنین لازم است اضافه کنم که کاوش‌های باستان‌شناسان تا ۲۵۰۰ سال گذشته پیش رفته است و ردپایی از ایران باستان را نیز در این منطقه یافته‌اند. بر اساس یافته‌های باستان‌شناسان گفته می‌شود در قلعه سرخ سفال‌هایی به دست آمده‌اند که قدمت آن‌ها به ۲۵۰۰ سال پیش می‌رسد. به علاوه اینکه در همین محدوده رباط‌ها و امامزاده‌هایی به چشم می‌خورد که از جنس سنگ هستند و قدمت آن‌ها در حدود ۱۰۰۰ سال تخمین خورده است. علاوه بر این در همین محدوده درختان چناری وجود دارند که عمر آن‌ها از ۷۰۰ سال نیز تجاوز می‌کند.

از دررود شهر ییلاقی و تاریخی نیشابور سوغات چی بخریم؟

دررود شهر طبیعت، هنر و تاریخ است. بنابراین از طبیعت شهر دررود می‌توانید ریواس‌های آبدار و فرد اعلای دررودی را به سوغات ببرید، از هنر این خاک ناب می‌توانید فرش‌های رنگارنگ با نقش‌های چشم‌نواز را به یادگار ببرید و از تاریخ و قلب سنگ‌های نابش می‌توانید فیروزۀ درخشان را برای عزیزترین عزیزان خود به سوغات ببرید.

پ.ن اول: تمام انواع فیروزه در این منطقه یافت می‌شوند. برخی از انواع فیروزه عبارتند از: فیروزه عجمی، عجمی نیم رنگ، عربی، توفال ، توفال نیم رنگ، توفال، چغاله، شجری، فیروزه چال یا نرم، فیروزه درشت.

پ.ن دوم: ریواس میوۀ ویژۀ کوهستان است. شاید به غیر از دررود شهر کوهستان در هیچ نقطۀ دیگری این سوغات ناب را پیدا نکنید.

جاذبه‌های گردشگری دررود شهر ناب نیشابور

دررود شهری است که هم از طبیعتی ناب و منحصر به فرد بهره برده است و هم از تاریخ و قدمتی دیرینه. به این ترتیب در شهر دررود جاذبه‌های گردشگری بسیاری چه طبیعی و چه تاریخی و چه حتی طبیعی و تاریخی در انتظار گردشگران عزیز، مشتاق و کنجکاو خواهند بود. در ادامه همچنان با میزبون همراه باشید چون حالا قرار است از معروف‌ترین جاهای دیدنی دررود یاد کنیم.

آبشار درود

شاید یکی از جاذبه‌های ویژه و شهرۀ شهر دررود که خَیل عظیمی از گردشگران عزیز و مشتاق را به شهر دررود نیشابور فرامی‌خواند آبشار دررود باشد. آبشار دررود، آبشاری بلند است و تمام محیط اطراف خود را غرق در سبزی و طراوت کرده است. شما هم می‌توانید در این همه زیبایی و طراوت با این آبشار بلند و چشم‌نواز سهیم باشید. گردشگران بسیاری از اقصا نقاط ایران زمین به ویژه مردم شهرهای مشهد و نیشابور آبشار دررود را به عنوان مقصد سفر‌های کوتاه مدت خود در تعطیلات آخر هفته انتخاب می‌کنند و به صورت دسته جمعی یا خانوادگی در این منطقۀ بی‌بدیل تعطیلات خود را سپری می‌کنند.

مهمانسرای زیبای درود

دررود شهر فیروزه‌نشان نیشابور از مهمان‌سرایی دل‌انگیز برخوردار است و این امر نشان از مهمان‌نوازی مردم اصیل این شهر بی‌مثال دارد.

درخت چنار ۷۵۰ ساله درود

قدمت دیرینۀ شهر دررود یادگارهایی تاریخی و طبیعی از خود به جا گذشته است. یکی از این یادگارها که اتفاقاً یادگارهایی طبیعی هستند درختان چناری هستند که بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارند.

قله فلسکه سماق‌زار

قله فلسکه سماق‌زار، کوهی است بلند و سر به فلک کشیده که در جهت شرقی شهر دررود واقع شده است. این کوه بلند سراسر از درختچه‌های سماق پوشیده شده است و به همین دلیل به این کوه بلند و بالا سماق‌زار گفته می‌شود.

پ.ن: در برخورد با درختچه‌های سماق که اتفاقاً بسیار چشم‌نواز هستند لازم است احتیاط کنید. چون دانه‌های سماق در ابتدا که از درختچه جدا می‌شوند سمی هستند و لازم است اقداماتی بر این دانه‌ها صورت بگیرد تا از حالت سمی به حالت خوراکی تغییر یابند. بنابراین توصیه می‌شود فریب زیبایی و شکوه درختچه‌های سماق را نخورید.

نرم پا

در میان کوه‌های شهر دررود، رودخانه‌ای جاری است و دره‌ای نیز به چشم می‌خورد این درۀ سرسبز و قشنگ با نام نرم پا شناخته می‌شود.

سایت پرواز پاراگلایدر دررود

اگر پرواز بر فراز طبیعت زیبا یکی از سرگرمی‌های شما محسوب می‌شود، لذت پاراگلایدر سواری را در سایت پاراگلایدر شهر دررود از دست ندهید. در سال‌های اخیر در شهر دررود سایت پاراگلایدری تاسیس شده است. این سایت شامل جاده اختصاصی محل‌های تیک آف است و در نوع خود کم نظیر محسوب می‌شود. در این مجموعه سایت‌هایی با ارتفاع‌های ۳۵۰ متر، ۹۵۰ متر و ۱۰۵۰ متر وجود دارد. در سال ۱۳۷۸ اولین مسابقات قهرمانی پاراگلایدر در ایران برگزار شده است. گفتنی است اولین بار در پاییز ۱۳۸۷ اولین فستیوال پرواز پاراگلایدر در شهر دررود برگزار شده است. گردشگران می‌توانند در سفر به مشهد به سایت پاراگلایدر شهر دررود رفته و حس پروازی ناپ و منحصر به فرد را بر فراز کوه‌های بینالود به دست آورند. گفتنی است پاراگلایدر سواری برای افراد بی تجربه می‌تواند خطر ساز باشد از این رو به این مورد توجه بسیاری داشته باشید.

سایر جاهای دیدنی دررود عبارتند از:

  • استیمن
  • همت‌آباد
  • جاده ساحلی دررود
  • امرون
  • سد خاکی شهر دررود که در جنوب شهر دررود واقع شده است
  • مسیر رودخانه در شهر درود

اماکن زیارتی در شهر دررود عبارتند از:

  • امامزاده عین علی
  • امامزاده زین علی
  • مساجد سبعه

اماکن تاریخی در شهر دررود عبارتند از:

  • حمام‌های تاریخی در شهر دررود
  • قلعه‌های تاریخی در اطراف شهر درود

سفر به شهر دررود

شهر دررود نیز یکی از مقاصد ناب گردشگری به شمار می‌رود که مخصوصاً برای سفرهای یک روزه برای ساکنان شهرهایی مثل مشهد و نیشابور در تعطیلات آخر هفته بسیار مناسب به نظر می‌رسد. اما اگر ساکن شهرهایی دورتر هستید و از سایر استان‌ها قصد سفر به خراسان دیرینه را دارید می‌توانید با اجاره ویلا در نیشابور اقامت داشته باشید و سپس در یکی از روزهای سفر راهی دیار دررود شوید و از جاذبه‌های بی‌مثالش بهره‌مند شوید.

سفر به دررود به سلامت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید