شهر کامو و چوگان کاشان ؛ بهشت پنهان ایران زمین(خواندن 9 دقیقه)

شهر کامو و چوگان کاشان
شهر کامو و چوگان کاشان

شهر کامو و چوگان کاشان در همین چند سال اخیر به شهر تبدیل شده است. کامو و چوگان پیش از این آبادی نابی بود با سنت‌‌های دیرینه. از آنجایی که مدت زیادی از اِبدال این روستای دل‌نواز به شهر نمی‌گذرد همچنان می‌توان جلوۀ حیات‌بخش زندگی سنتی و اصیل را در این شهر به تماشا نشست. در حال حاضر شغل ساکنان این شهر دلبرانه دامداری و کشاورزی است. شیرین‌ترین و دلرباترین انگورها در باغ‌های این شهر تماشایی کشت می‌شوند و پرورش پیدا می‌کنند و سپس به سایر شهرهای کشور منتقل می‌شوند. در کامو و چوگان هنوز جوانان هنرمند و چیره‌دست گیوه‌هایی دست‌دوز خلق می‌کنند و بانوان پرتلاش و خلاق پای دارِ قالی می‌نشینند و نقش و نگارهایی برگرفته از طبیعت را با رنگ‌های سرخ و سبز و زرد می‌بافند. وصف طبیعت منحصر به فرد کامو و چوگان به همراه آوازۀ صنایع دستی در این خطّه، میزبون را به پهنۀ اصفهان و حوالی شهر کاشان و دیدار از شهر نوظهور کامو و چوگان کشانید. در این مقاله از کامو و چوگان کاشان بیشتر خواهید خواند.

گشت و گذار در شهر کامو و چوگان همراه با میزبون

کامو گرانیکاه ایران

شهر کامو و چوگان کاشان در سال‌های اخیر به شهر تبدیل شده است اما روستای کامو و همچنین روستای چوگان از قدمتی دیرینه برخوردار هستند و حتی شاید لازم باشد از این هم فراتر برویم چون منطقه‌ای که ما در حال حاضر آن را با نام کامو می‌شناسیم دارای آثار و شواهدی است که بر مبنای همین آثار و شواهد گفته می‌شود این منطقه کهن‌ترین سکونت‌گاه بشر به شمار می‌رود. دلیلی که برای اثبات این ادعا بیان می‌شود وجود تعداد بسیار زیادی غار به همراه ابزار و ادوات شکار است.

کامو و پیشینۀ باستانی آن

شهر کامو و چوگان کاشان پیش از این با نام روستای کامو شناخته می‌شده است. در تمام پهنۀ وسیع استان اصفهان، بلندترین نقطۀ شناخته شده کامو است. زمین‌شناسان و جغرافی‌دان‌های خبره پس از بررسی موشکافانه در این ناحیه اعلام کرده‌اند که با توجه به آثار به جای مانده از چگونگی ایجاد خشکی از دل اقیانوس‌های عمیق اولیه تا به امروز به قدر دو میلیارد سال می‌گذرد. به عبارتی دیگر بر مبنای این ادعا می‌توان گفت به اندازۀ دو میلیارد سال از عمر کامو سپری شده است. در این مدت منطقۀ کامو هرگز خالی از سکنه نبوده است بلکه همواره جمعی از مردم در این ناحیه ساکن بوده‌اند و اتفاقاً خلاقانه در پی شناخت راه‌هایی تازه برای داشتن زندگی بهتر و راحت‌تر بوده‌اند. آثاری از قبیل حجاری‌ها و همچنین ابزارآلاتی از جنس سنگ، یا نشانه‌هایی حاکی از پالایش مواد، و همچنین کشف لوله‌های سفالین که به منظور انتقال آب به بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفته است یا وجود استخرهایی که برای ذخیره یا مهار آب ایجاد شده بوده‌اند به بهترین نحو این ادعا را ثابت می‌کنند.

نبوغ قابل تقدیر مردم ساکن در کامو در هزاره‌های پیش از میلاد

شهر کامو و چوگان کاشان را می‌توان مبدع و مخترع بسیاری از ابزار و ادواتی دانست که پیش‌زمینۀ پیشرفت تمدن در دوره‌های بعدی تاریخ محسوب می‌شوند. به عنوان نمونه مشک که امکان تهیۀ ماست از شیر را ایجاد می‌کند ساخته و پرداختۀ مردم ساکن در کامو بوده است. علاوه بر آن اقدامات خلاقانۀ دیگری از قبیل تولید آهک یا ساخت طلا به همراه حرفه و هنر سفالگری یا ساخت تجهیزات و ملزوماتی در حوزۀ کشاورزی به مردم کامو نسبت داده شده است. همچنین شاید جالب باشد بدانید که برخی از ورزش‌های سنتی از قبیل نبی بازی یا کازو یا کالاچ و چندی دیگر از خوش‌طبعی مردم کامو سرچشمه گرفته است. مردم این ناحیه علاوه بر صنعت و ورزش، در هنر و علم نیز پیشرو بوده‌اند. برای مثال کلون که در دوران طولانی به عنوان قفل بر خانه‌های ایرانی نصب می‌شد یکی از دستاوردهای دیگر مردم ساکن در کامو بوده است. علاوه بر آن هنرهای اصیلی از جمله قالی‌بافی یا سفره‌بافی و همین طور گلیم‌بافی از دیگر ابداعات مردم این منطقه به شمار می‌روند. به عبارتی دیگر کامو که به عنوان محل اولیۀ زندگی بشر شناخته شده است به وضوح نمایان‌گر سیر رشد زندگی و چگونگی پیدایش و ترقی تمدن خواهد بود. شاید بهترین همتا از میان مناطق باستانی ایران زمین شهر سوخته باشد و شاید تنها بتوانیم کامو را با شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان مقایسه کنیم.

کشاورزی حرفۀ اصیل و دیرینۀ مردم در کامو

شهر کامو و چوگان کاشان حتی در حال حاضر به توسعۀ صنعت و حرفۀ کشاورزی شهرت دارد. حتی در این عصر و روزگار در سراسر این شهر دیرینه و تماشایی باغ‌های فعال کشاورزی را خواهید دید که نه تنها هر ساله حجم قابل توجهی از میوه‌های مختلف و متنوع را برای تمام مردم ایران زمین به ارمغان می‌آورند بلکه پاکی هوا و طراوت فضا را نیز تضمین می‌کنند. اما این حرفه در این ناحیه پیشینه‌ای عمیق دارد و سابقۀ آن به همان هزاره‌های پیش از میلاد بازمی‌گردد. به عبارتی دیگر مردم ساکن در ناحیۀ کامو در پیشۀ کشاورزی و شناخت انواع و اقسام گیاهان و همچنین استفادۀ دارویی از گیاهان مختلف و به کار بردن طب سنتی یکّه‌تاز و آغازگر بوده‌اند.

در هم تنیدگی نبوغ با تمدن و پیشرفت

شهر کامو و چوگان کاشان شهری دیرینه و اصیل است که از دورترین روزهای سکونت بشر تا به امروز فعال بوده است و در تمام این دوران به عنوان منطقه‌ای مسکونی به حیات خود ادامه داده است. شاید یکی از دلایلی که این شهر تماشایی کمتر مورد توجه گردشگران عزیز و ماچراجو قرار گرفته است همین امر باشد. به عبارتی دیگر شاید اگر این شهر باستانی که به وضوح حاکی از پیدایش تمدن بشری است همچون شهر سوخته خالی از سکنه بود یا به دست فراموشی سپرده شده بود و یکباره در گیر و دار اکتشافات باستان‌شناسان سر از خاک بیرون می‌آورد بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت. البته قابل توجه است که اتفاقاً همین امر یعنی خالی نبودن این منطقه از زندگی و حیات سبب شده است که علاوه بر ادوات و آثار یادگاری از دوران بسیار دور تمدن بشری، فرهنگ و آداب و رسوم و باورهای دیرینۀ ایرانی نیز به عصر امروز منتقل شود.

آنچه از دیروز برای امروز به یادگار باقی مانده است

شهر کامو و چوگان کاشان شهری است که هزاران سال دنیا را زیسته است و بدون شک اتفاقات مختلفی را از سر گذرانده است. زلزله‌های عظیمی که متحمل شده است و جنگ‌ها و غارت‌هایی را که به چشم دیده است و طوفان و سیلابی که به راحتی جریانی خشن، شکوه این شهر دل‌انگیز و پر خاطره را به خاک سیاه بدل کرده است. تمام این اتفاقات باعث شده است که حجم وسیعی از آثار کهن این خطّه از بین برود. اما هنوز بخش‌هایی از قلعه‌هایی باشکوه به همراه فرهنگی غنی و مخصوصاً هنری اصیل باقی مانده است که تمام دوره‌های مختلف تاریخی را در خود جذب کرده است تا به روزگار ما رسیده است. از جملۀ این یادگارهای اصیل و غنی می‌توان به هنر دیرینۀ قالی‌بافی اشاره کرد. در این شهر تماشایی دار قالی برپا است و قالی‌های دست‌بافت با شکوه و رنگ و نقشی مدهوش‌کننده بافته می‌شوند. بر این قالی‌ها طرح‌ها و نقشه‌هایی بافته می‌شوند که از ذهن خلاق بانوان این خطّه نشأت گرفته‌اند. علاوه بر آن از جملۀ هنرهای دستی فعال در این شهر می‌توان به هنر گیوه‌دوزی اشاره کرد. شاید در حال حاضر پیداکردن گیوه غیرممکن به نظر برسد. اما اگر به شهر دل‌نواز کامو و چوگان سفر کردید حتماً در کوچه باغ‌های شهر قدم بزنید و حتماً از مغازه‌های دلبرانۀ آن دیدن کنید. در میان این مغازه‌ها مغازه‌ای خواهید یافت که به دوختن گیوه اختصاص یافته است. میزبون پیشنهاد می‌کند گیوه را امتحان کنید.

سفر به شهر کامو و چوگان در حوالی شهر کاشان

شهر کامو و چوگان کاشان شهری است با طراوتِ سنت‌ها و حیاتِ طبیعت. این شهر دلبرانه شهری است که آرامش و آسایش خاطر و فراغت خیال را یادآور می‌شود. کامو و چوگان از هوایی پاک و لطیف برخوردار است چون مردم اصیل این شهر مشغول به حرفۀ دیرینه و مقدس کشاورزی و دامداری هستند و سراسر شهر سرشار است از باغ‌های میوه‌های گوناگون مخصوصاً انگورهای فرداعلا. در این شهر عزیز خانه‌ها کوتاه هستند و دل‌ها گرم است، دست‌ها می‌دوزند، لب‌ها می‌خندند، زندگی از دل خاک می‌روید. اگر تشنۀ چشیدن طعم گوارای محبت و صفا و یک‌رنگی هستید همین حالا بدون درنگ به سمت شهر تماشایی کامو و چوگان سفر کنید. شما می‌توانید با اجاره سوئیت در کاشان اقامت داشته باشید و سپس در یکی از روزهای سفر به سمت این شهر دل‌انگیز راهی شوید تا باری دیگر به یاد بیاورید صفا و صمیمیت خانۀ مادربزرگ را با حیاط وسیع و باغچه‌های حاشیه‌ایِ پُر از گل و حوض آبی وسطش، به همراه آوای خنده‌های شادمانۀ کودکی؛ و بعد صدای گرم و مهربان پدربزرگ را که نگران بود نکند روی زمین بیفتید و می‌خواست که آرامتر بدوید.

میزبون آرزو دارد خوش‌ترین روزها و لحظه‌های زندگی از آنِ شما یاران جان باشد …

سفر به شهر نوظهور و با طراوت کامو و چوگان به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید