ماسوله گیلان ؛ طبیعتی منحصر به فرد و مقصدی ناب برای سفر(خواندن 13 دقیقه)

ماسوله گیلان
ماسوله گیلان

ماسوله گیلان طبیعتی منحصر به فرد دارد و مقصدی ناب برای سیر و سیاحت و گردش به شمار می‌رود. این روستای دلبرانۀ بی‌نظیر نه تنها در جلوه‌گری طبیعت و طراوت گوی سبقت را از سایر مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا ربوده است بلکه روستایی تاریخی است و تاریخ را نیز درنوردیده است. به عبارتی دیگر هر زمان مهمان این روستای دلنواز باشید می‌توانید شاهد تلاقی زیبایی‌های طبیعت و شکوه و جذابیت تاریخ و دوران گذشتۀ ایران زمین باشید. از جملۀ دیگر ویژگی‌های جذاب برای ماسولۀ زیبا می‌توان به پلکانی‌بودن روستا، آب‌ و هوای خوش و مناسب در تمام فصول سال و تعداد قابل توجه دیدنی‌هایی که در دل روستا گِرد آمده‌اند اشاره کرد. این ویژگی‌های جذاب باعث شده‌اند روستای ناب ماسوله همیشه و در تمام شرایط محبوب و مطلوب باشد و هرگز به گرداب تکرار و دلزدگی دچار نشود. به همین دلیل میزبون از این روستای باطراوت و چشم‌نواز می‌نویسد تا از این طریق بتواند زیباترین لحظه‌های عالم را برای گردشگران پرنشاط و شاداب به ارمغان بیاورد. میزبون از شما یاران همیشگی و مهربان دعوت می‌کند که تا آخر این مقاله همراهش باشید. میزبون معتقد است که سفر آگاهانه زیباتر و دلکش‌تر خواهد بود.

سفر به روستای ماسوله در گیلان دلبرانه همراه با میزبون

روستای جذاب ماسوله کجاست؟

ماسوله گیلان روستایی پلکانی است. البته در حال حاضر دیگر به این روستای بزرگ و محبوب و پرطرفدار شهر گفته می‌شود. در هر صورت ماسولۀ زیبا و دلبرانه در کنار تمام ویژگی‌ها و امکانات قابل توجه که باعث شده است به یک شهر تبدیل شود از معماری تماشایی و چشم‌نواز پلکانی بهره برده است. بدون شک در پهنۀ وسیع ایران زیبا روستاهای پلکانی متعددی وجود دارند. اتفاقاً تمام این روستاهای پلکانی از جذابیت و محبوبیت برخوردار هستند و همیشه به عنوان یکی از ناب‌ترین مقاصد سفر شناخته می‌شوند. ایران زیبا کوه‌های بسیاری دارد و در طول تاریخ این کوه‌های بسیار، مکان امنی برای زندگی و سکونت بشر شناخته شده‌اند. اماکن امنی که گاه بشر درون آن حفره‌هایی ایجاد کرده و خانه‌هایی ساخته است و گاه بر سطح آن خانه بنا کرده است. در هر صورت روستای قدیمی و شهر جدید ماسوله در استان پهناور و سبز گیلان از شهر رشت که مرکز استان به شمار می‌رود فقط به اندازۀ ۶۵ کیلومتر فاصله دارد و در جهت غربی این شهر محبوب و تماشایی جای گرفته است. اگر بخواهید برای شناخت بیشتر و بهتر ماسوله به سراغ کتاب‌های تاریخی بروید خواهید دید که این منطقۀ حیرت‌برانگیز در حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش از امروز نیز وجود داشته است. این روستا یا شهر منحصر به فرد و غنی، چه از لحاظ تاریخی و چه از لحاظ طبیعت و چه از لحاظ زیبایی و طراوت، در سراشیبی دامنۀ شمالی رشته کوه‌های البرز جای گرفته است و به اندازۀ ۱۰۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. شاید حیرت‌برانگیز و البته تحسین‌برانگیز باشد اگر بدانید که در ماسولۀ تماشایی بین پایین‌ترین ارتفاع موجود تا بالاترین ارتفاع ممکن به اندازۀ ۱۲۰ متر اختلاف وجود دارد. بنابراین انتظار می‌رود بین پایین‌ترین ارتفاع و بالاترین ارتفاع از لحاظ شرایط اقلیمی و آب و هوایی نیز اختلاف قابل توجهی وجود داشته باشد.

بهترین زمان برای سفر به ماسولۀ رؤیایی

ماسوله گیلان آب و هوایی ییلاقی و دلنشین دارد. همین آب و هوای خوش و چشم‌انداز چشم‌نواز سبب شده است که در هر فصلی از سال این منطقۀ ییلاقی باشکوه مورد توجه گردشگران عزیز قرار بگیرد و میزبان گردشگران مشتاق و بانشاط باشد. بنابراین در فصل سرد سال یعنی در پاییز و زمستان نیز ماسولۀ دلربا عنوان مقصد محبوب گردشگران را به خود اختصاص داده است و با روی گشاده و آغوش باز پذیرای قدم‌های مهمانان مهربان خود خواهد بود. همچنین در فصل گرم سال یعنی در فصل‌های بهار و تابستان نیز این منطقۀ ییلاقی آب و هوایی خنک و دلپذیر دارد و با نسیمی جان‌بخش و دل‌افروز به استقبال گردشگران عزیز می‌شتابد. به عبارتی دیگر می‌خواهم بگویم در هیچ فصل و بازۀ زمانی از سال، ماسوله را خالی از مهمان نخواهید دید و این امر نشان از محبت بی‌مثال این شهر جدید و روستای پلکانی قدیم دارد. در واقع درهای این منطقۀ ییلاقی باشکوه همیشه و در همه وقت به روی مهمانانش باز است و سفره‌اش برای همه باز است که نشان از سخاوت دارد.

پ.ن اول: اگر چنانچه مخالف جمعیت زیاد و شلوغی هستید و ترجیح می‌دهید در خلوت‌ترین زمان ممکن مهمان شهر دلربای ماسوله باشید میزبون پیشنهاد می‌کند بازه‌های زمانی غیر تعطیل را برای سیر و سیاحت در ماسوله انتخاب کنید. چون جذابیت این شهر تماشایی و پلکانی در دوران تعطیل سال، تعداد بسیار زیادی از گردشگران را به خود جذب می‌کند. بنابراین اگر تمایل دارید شاهد خلوت‌ترین روزهای ماسوله باشید در روزهای کاری و وسط هفته مهمان این شهر دلگشا باشید. البته شلوغی و جنب و جوش جمعیت نیز یکی از زیبایی‌های سفر است.

پ.ن دوم: برای سفر به شهر ماسوله نیازی نخواهد بود که ابزار و ادوات زیادی همراه خود داشته باشید. این شهر دلبرانه از امکانات قابل توجهی برخوردار است و تمام اقلامی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید در بازار شهر موجود است.

طبیعت و طراوتی ناب و دلبرانه در ماسوله

ماسوله گیلان علاوه بر شکوه معماری روستاهای پلکانی و بافت تاریخی بی‌نظیر و حیرت‌برانگیز از طبیعتی شگرف و دلنواز نیز برخوردار است. در حوالی ماسولۀ زیبا سراسر سرشار است از آبشارهای خروشان و جنگل‌های سبز انبوه و کوه‌هایی بلند و مرتفع. از جمله مهمترین آبشارهای جاری در حوالی شهر ماسوله می‌توان به آبشار رودخان، آبشار لارچشمه، آبشار کوشم و آبشار تریشوم اشاره کرد. این آبشارها از جملۀ محبوب‌ترین جاذبه‌های جذاب حوالی ماسوله شناخته می‌شوند. همچنین اگر مایل به کوهنوردی باشید می‌توانید به قله‌های سر به فلک کشیدۀ جای‌گرفته در این حوالی از قبیل قلۀ شاه معلم بروید. علاوه بر آن اگر دوست دارید شبی را به صورت کمپینگ در دل طبیعتی سبز سپری کنید می‌توانید مهمان ییلاق کوربار ماسوله باشید. طبیعت اطراف ماسوله نمونۀ اعلای طراوتِ طبیعت به شمار می‌رود، همچنان که آن شهر بی‌مثال.

گردشگری و دیدنی‌های ماسوله

ماسوله گیلان خودش به تنهایی یک جاذبۀ جذاب گردشگری به شمار می‌رود. در واقع در سفر به ماسوله باید زمان قابل توجهی را فقط و فقط برای قدم‌زدن در کوچه‌باغ‌ها و لذت‌بردن از تماشای چشم‌اندازهای چشم‌نواز آن در نظر بگیرید و در هوای خوش آن نفس بکشید تا ریه‌های شما باری دیگر به خاطر بیاورند که تنفس در هوای پاک و دلبرانه چه لذتی دارد. اما به هر حال در این سفر جذاب ضروری است که دیدنی‌های ناب آن را نیز ببینید و به طور قطع با افسوس و حسرت همراه خواهد بود که به این شهر دلبرانه سفر کنید چند روزی در آن اقامت داشته باشید اما از جاذبه‌های متعدد آن دیدن نکرده باشید. به همین دلیل میزبون که طرفدار سفر آگاهانه است و دغدغۀ معرفی بخش‌های مختلف ایران زیبا را در سر می‌پروراند در ادامه در مورد جاهای دیدنی ماسوله بیشتر خواهد نوشت. از شما یاران جان دعوت می‌کنم همچنان با میزبون همراه باشید.

موزه‌ها

در یک تقسیم‌بندی کلی در مورد جاهای دیدنی ماسوله می‌توانیم این جاذبه‌ها را به سه دسته تقسیم کنیم. برخی از این دیدنی‌ها مربوط به طبیعت هستند که هر زمان به هر بخش از دیار ماسوله سر برگردانید حجم وسیعی از آن را به چشم خواهید دید. اما بخشی دیگر از آن خاطرات فرهنگی این منطقه است که از دوران گذشتۀ تاریخ، به یادگار نگه داشته است. بخش دیگر نیز ماجراهایی است که به جریان زندگی و رخدادهای اجتماعی و مذهبی و مردم شهر ارتباط پیدا می‌کند. برای دیدار از تمام این سه دسته می‌توانید در کوچه‌باغ‌های شهر قدم بزنید و تمام این جلوه‌ها را به راحتی و به وضوح ببینید. اما مسئولین شهر برای سامان‌بخشیدن به این جاذبه‌ها و دسته‌بندی آن سه موزه ترتیب داده‌اند که میزبون پیشنهاد می‌کند از هر سه موزه دیدن کنید. این سه موزه عبارتند از:

  • موزۀ تاریخ طبیعی در ماسوله
  • موزۀ میراث فرهنگی در ماسوله
  • موزۀ عون ابن علی در ماسوله

در موزۀ تاریخ طبیعی در ماسوله حیات وحش این منطقه را از منظری علمی و موشکافانه خواهید دید. در موزۀ میراث فرهنگی یادگارهایی اجتماعی از دوران حکومت پهلوی در معرض تماشا قرار گرفته‌اند. در موزۀ عون ابن علی نیز که یک امام‌زادۀ محبوب و قابل توجه به شمار می‌رود در کنار زیارت مزار امام‌زاده عون بن علی می‌توانید ابزار و اقلامی متعلق به قرن‌های دوم و سوم هجری قمری را ببینید. در این موزه علاوه بر اقلام مربوط به قرون دوم و سوم هجری آثاری از دورۀ حکومت تیموریان و صفویان نیز خواهید دید.

بازار شهر ماسوله

بازار ماسوله در واقع قلب این شهر بی‌همتا به شمار می‌رود. این بازار در دو طبقه ساخته شده است. برخی از مغازه‌ها در طبقۀ دوم و برخی دیگر در طبقۀ اول جای گرفته‌اند. تمام اقلام مورد نیاز گردشگران عزیز به همراه سوغات و لوازم زینتی در این بازار به فروش می‌رسد.

خانه‌هایی منحصر به فرد و تماشایی در ماسوله

ماسوله گیلان که یکی از نمونه‌های عالی معماری پلکانی به شمار می‌رود زیباترین و چشم‌نوازترین خانه‌ها را به خود اختصاص داده است. همان طور که می‌دانید در معماری پلکانی اصل بر این است که پشت بام یک خانه حیاط خانۀ بالادستی محسوب می‌شود. این طرز قرارگرفتن خانه‌ها نسبت به هم زیبایی و شکوهی منحصر به فرد را به ارمغان می‌آورد. مخصوصاً اینکه این خانه‌ها از جنس سنگ و خشت و گِل ساخته شده‌اند و طراوت و صمیمیت خاصی را نیز یادآور می‌شوند. همچنین نکتۀ دیگری که در مورد خانه‌های باشکوه و دلبرانۀ شهر ماسوله به نظر می‌رسد وجود گلدان‌های گل‌های شمعدانی یا دیگر گل‌های رنگارنگ در زمینه‌ای سبز از وجود برگ‌های آویخته است. وجود این گل‌دان‌های گل بر سر طاقچه‌های پنجره‌ها و ترکیب و تلاقی خانه‌های کاهگلیِ روی هم قرارگرفته، باعث می‌شود ناخودآگاه حسی از صمیمیت و مهربانی و یکی‌بودن خانوادۀ ماسوله در قلب بیدار شود. به عبارتی دیگر می‌توان گفت وقتی در حال قدم‌زدن در کوچه‌باغ‌های شهر ماسوله باشید خانه‌ای بزرگ و وسیع را خواهید دید که مردمش همه با هم در دریایی از دوستی و مهربانی و صمیمیت و مهر در حال زندگی هستند و بخش‌های مختلف این خانۀ واحد را با گل‌هایی رنگارنگ و برگ‌هایی سبز زینت بخشیده‌اند.

پ.ن: در سال ۱۳۵۴ شهر ماسوله به عنوان اولین شهر تاریخی زنده در ایران زمین با شمارۀ ثبت ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی ایران زیبا جای گرفت. ویژگی‌های ناب این شهر تماشایی به صورت فهرست‌وار عبارتند از:

  • معماری پلکانی
  • بافت تاریخی ماسوله
  • جنگل‌هایی بکر و سبز و باطراوت
  • آبشارهایی پر آب و خروشان
  • کوه‌هایی بلند و سبز

پ.ن: ماسولۀ زیبا و تماشایی که تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران زمین را همراه با شکوه بی‌مثال طبیعت به تصویر کشیده است و سال‌ها است عنوان اولین شهر تاریخی زنده را به خود اختصاص داده است هر ساله با عنوان جذاب‌ترین مقصد گردشگری پذیرای تعداد قابل توجهی از گردشگران مشتاق تاریخ و طبیعت از سراسر جهان است. مهمانان شهر در ماسولۀ چشم‌نواز فرصت تماشای کوه و جنگل و آبشار و دشت را خواهند داشت و در ضمن آن خواهند توانست از پله‌های کاه‌گلی و دلبرانه‌ای که تمام سطح شهر را در بر گرفته‌اند بگذرند. خانه‌های شهر دل‌نواز ماسوله طاقچه‌هایی ناب دارد. بر هر کدام از این طاقچه‌های دیدنی، گل‌دان‌های گلی که از گل‌های رنگارنگ لبریزند جای گرفته‌اند. به عبارتی دیگری می‌توان گفت قدم‌زدن در میان این کوچه‌های خوش رنگ و رو درست به مثال قدم‌زدن در یک گالری هنری است. گالری منحصر به فردی که بدون شک برای به وجود آوردنش تعداد بسیار زیادی از هنرمندان باید کمر همت ببندند و شبانه روز در تلاش باشند تا شاید همه چیز بتواند به نحو احسن پیش برود. در صورتی که این گالری یگانه همه چیز را با نهایت دقت و زینت و زیبایی در کنار هم قرار داده است و علاوه بر تمام ظرایف و لطایف هنری توانسته است طراوت و شکوه و نیروی حیات را نیز به همراه داشته باشد. به این ترتیب پُر بیراه نخواهد بود اگر گفته شود که لازم است برای سفر به شهر دل‌نواز ماسوله زمان بیشتری در نظر گرفته شود و با دقت و حوصلۀ بیشتری در کوچه باغ‌های این شهر عزیز قدم زده شود. چون ماسوله شهر زیبایی‌ها است و در شهر زیبایی‌ها بدون شک تماشاگران غرق زیبایی و شکوه خواهند شد. ماسوله شهر رنگ‌ها است. بنابراین لازم است که در سفر به این شهر نفیس رقص رنگ‌ها را با ذوق به تماشا بنشینید.

سفر به روستای ماسوله در گیلان دلبرانه

ماسوله گیلان یکی از زیباترین و دلنوازترین مقاصدی است که برای سفر پیشنهاد می‌شود. این روستای جذاب و تماشایی از طبیعتی ناب و منحصر به فرد برخوردار است و هوایی خوش و عطرآگین در فضای روستا دلبری می‌کند. در این روستا به هر طرف که چشم بیندازید برگ‌های سبز و درختان بلندقامت و گل‌های رنگارنگ را خواهید دید. همچنین از هر سمت و سویی آوای دلنشین پرنده‌های خوش‌آواز و رها را به گوش خواهید شنید که در حال خواندن آواز هستند و آنقدر زیبایی دیده‌اند که هرگز حتی تصور زشتی و پلیدی به ذهن آن‌ها و بعد به آواز دلبرانۀ آن‌ها راه پیدا نمی‌کند. خوشبختانه میزبون توانسته است این امکان را فراهم بیاورد که گردشگران عزیز بتوانند در سفر به ماسولۀ زیبا و رؤیایی با اجاره سوئیت در ماسوله اقامت داشته باشند و هر چند روز که تمایل داشتند مهمان این روستای تماشایی و باطراوت باشند. به این ترتیب اگر دوست دارید چند روز را در عالمی بهشتی در هوایی پاک و در فضایی سرشار از زیبایی و رنگ و طراوت سپری کنید بدون تأمل روستای ییلاقی و باصفای ماسوله را به عنوان مقصد سفر خودتان انتخاب کنید. میزبون در ماسوله همراه شما خواهد بود.

میزبون گذر بهترین لحظات را برای شما یاران جان آرزو دارد …

سفر به روستای سبز و تماشایی ماسوله به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید