رستوران‌های سنتی در مشهد ؛ محیطی چشم‌نواز و غذایی خوشمزه(خواندن 13 دقیقه)

رستوران‌های سنتی در مشهد
رستوران‌های سنتی در مشهد

رستوران‌های سنتی در مشهد یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب و پرطرفدار به شمار می‌روند. خوشبختانه تعداد این رستوران‌ها یا سفره‌خانه‌های سنتی کم نیست و در نقاط مختلف شهر رستوران‌هایی سنتی با دکوراسیون‌های خلاقانه و جذاب فعال هستند. اصلی‌ترین غذایی که در رستوران‌های سنتی در شهر مشهد سرو می‌شوند انواع کباب‌ها از قبیل کباب برگ، کباب کوبیده، کباب لقمه، شیشلیک، جوجه کباب، و کباب ترش هستند. اما علاوه بر انواع کباب، غذاهای سنتی دیگری از قبیل خورشت فسنجان، خورشت قورمه سبزی، خورشت قیمه، پلو مرغ و دیزی پیشنهادهای ثابت سرآشپزها در تمام رستوران‌های سنتی این شهر خواهند بود. البته برخی دیگر از رستوران‌های سنتی، انواع و اقسام غذاهای خانگی از قبیل کوفته و کتلت و آش رشته را نیز به منوی خود اضافه کرده‌اند. به طور کلی می‌توان گفت حضور در یک رستوران سنتی که با به کار بردن یک طراحی دکوراسیون خلاقانه توانسته است محیطی صمیمی، دلنواز و چشم‌نواز را فراهم بیاورد، علاوه بر ارائۀ غذایی خوشمزه، باکیفیت، و باب طبع توانسته است لحظاتی ناب و منحصر به فرد را نیز ایجاد کند و به این ترتیب اوقات فراغت شاد و لذت‌بخشی را به مهمانان شهر هدیه کند. میزبون در این مقاله قصد دارد در مورد برخی از محبوب‌ترین رستوران‌های سنتی در شهر تماشایی مشهد بنویسد. از شما یاران جان دعوت می‌کنم با میزبون همراه باشید تا با شناخت بهتر رستوان‌های شهر، روزهای زیباتری را در آن سپری کنید.

سفر به شهر دلنواز مشهد همراه با میزبون

محبوب‌ترین غذاهای سنتی

رستوران‌های سنتی در مشهد انواع و اقسام غذاهای سنتی را با تزئینات متفاوت و تحسین‌برانگیز ارائه می‌دهند. محبوب‌ترین غذاهای سنتی که در رستوران‌های سنتی در شهر دلنواز مشهد سرو می‌شوند عبارتند از:

  • شیشلیک
  • کباب برگ
  • کباب لقمه
  • کباب کوبیده
  • خورشت قورمه سبزی
  • قورمه
  • چلو گوشت
  • خورشت فسنجان
  • پلو ماهی
  • پلو مرغ
  • خورشت قیمه
  • کوفته
  • جوجه کباب
  • آش رشته

کباب سرای سنتی عبداللهی

برخی از رستوران‌های سنتی در مشهد انواع متنوعی از غذاهای سنتی را ارئه می‌دهند. اما برخی دیگر از این رستوران‌ها تنها به ارائۀ انواع محدودی از غذاهای سنتی مبادرت می‌کنند. کباب سرای سنتی عبداللهی درست در کنار رستوران عبداللهی قرار گرفته است. در رستوران دو طبقۀ عبداللهی که بیشتر برای برگزاری مراسم خانوادگی مورد توجه قرار می‌گیرد انواع غذاهای سنتی و اصیل ایرانی ارائه می‌شود. اما در کباب سرای سنتی عبداللهی که از دکوراسیون منحصر به فرد و تحسین‌برانگیز سنتی بهره برده است تنها انواع کباب طبخ می‌شود. این کباب سرا توانسته است با رنگ‌های فیروزه‌ای شفاف و آجرکاری‌های باشکوه فضای دل‌نوازترین بناهای تاریخی ایرانی را تداعی کند. البته دکوراسیون داخلی بی‌نظیر وقتی با کیفیت قابل ستایش غذا همراه می‌شود این قدرت را پیدا می‌کند که زیباترین لحظات را برای گردشگران عزیز رقم بزند.

  • آدرس: مشهد، شهرک غرب (قاسم آباد)، بین شاهد ۵۹ و ۶۱
    • تلفن: ۳۶۶۲۱۲۹۸ – ۰۵۱

      سنتی سرای مجلل مشهد

      رستوران سنتی مجلل واقع در بلوار فرامرز عباسی، یکی از زیباترین رستوران‌های سنتی مشهد می‌باشد که به دلیل دکوراسیون زیبا، نورپردازی فوق‌العاده و کیفیت خدماتش مورد استقبال بسیاری از مشهدی‌ها و گردشگران قرار گرفته است. این رستوران دارای فضایی کاملا خانوادگی بوده و دارای بخش‌های مختلف با خدمات و دکوراسیون متفاوتی می‌باشد. در قسمتی از این رستوران، تخت‌های چوبی قرار دارد که با فرش و پشتی‌های سنتی تزئین شده‌اند. استفاده از المان‌های سنتی در این رستوران، در کنار دیواره‌های طرح چوب و نور پردازی جذاب آن، جلوه زیبایی به فضا بخشیده است. در این رستوران انواع و اقسام غذاهای سنتی و اصیل ایرانی با بهترین کیفیت سرو می‌شود و رستوران مجلل با پرسنلی خوش برخورد و مجرب پذیرای مهمانان می‌باشد. خوشبختانه سنتی سرای مجلل از نظر رعایت بهداشت در سطح بسیار خوبی قرار دارد و اغلب پروتکل‌های بهداشتی در آن رعایت می‌شود.

  • آدرس : مشهد، فرامرز عباسی ۳، کوچه اول، سمت راست
  • تلفن : ۰۹۱۵۲۶۳۴۶۲۸

رستوران سنتی عمارت یزدان در شهر مشهد

رستوران‌های سنتی در مشهد علاوه بر اینکه غذایی خوشمزه، باکیفیت و مطلوب را ارائه می‌دهند فرصت و فضایی مناسب را برای دورهم‌بودن افراد خانواده ایجاد می‌کنند. با وجود این رستوران‌های دلنواز و فضای باطراوتی که ایجاد کرده‌اند، گردشگران عزیز در شهر مشهد حتی در ساعات شب، یا حتی در روزهای سرد و بارانی که امکان حضور در طبیعت وجود ندارد می‌توانند در فضای دلنشین و سرسبز این رستوران سنتی در کنار هم بنشینند و همراه با صرف غذایی بی‌نظیر به گپ و گفت بپردازند و از آوای جریان آب جاری در جوی کوچکی که از میان فضای باز رستوران عبور می‌کند نیز لذت ببرند.

  • آدرس: مشهد، جاده طرقبه، ویلاشهر، امام رضا ۱۷
  • تلفن: –

رستوران سنتی ترنج در شهر مشهد

یکی دیگر از رستوران‌های سنتی در مشهد با نام رستوران ترنج شناخته می‌شود. این رستوران توانسته است به به کار بردن ایده‌ای خلاقانه فضایی متفاوت و منحصر به فرد به وجود بیاورد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت این رستوران در مقایسه با سیار رستوران‌های سنتی نیز متفاوت و متمایز به نظر می‌رسد. این رستوران سنتی از فضای باز برخوردار نیست و شاید تداعی‌گر طبیعت ناب ایران زمین نباشد اما با هنرمندی تمام توانسته است زیبایی و شکوه فرهنگ و باورهای ایرانی را به تصویر بکشد.

  • آدرس: مشهد، خیابان فرامرز عباسی، بین فرامرز ۱و۳، طبقه ۱-، پاساژ آناهیتا
  • تلفن: –

رستوران سنتی فانوس آبی در شهر مشهد

یکی دیگر از ناب‌ترین رستوران‌های سنتی در مشهد با نام رستوران سنتی فانوس آبی شناخته می‌شود. این رستوران دلنواز ایدۀ خلاقانه‌ای را به کار گرفته است و بر اساس همین طرح هنرمندانه و جذاب، خراسان دیرینه و تاریخی را به منصۀ ظهور در آورده است. به این ترتیب اگر مشتاق هستید در سفر به شهر مشهد علاوه به سفر در مکان در طول زمان نیز سفر کنید و خراسان چند قرن پیش را با چشم سر ببینید میزبون پیشنهاد می‌کند رستوران سنتی فانوس آبی را انتخاب کنید. چون در این رستوران میزبانان با لباس‌های محلی و موسیقی سنتی خراسانی و سماور ذغالی، چرخ بافت گلیم و نمد، چرخ نخریسی، چرخ چاه قدیمی، اتو زغالی، سرمه‌دان قدیمی، فانوس‌های قدیمی و غیره در انتظار شما خواهند بود.

  • آدرس: مشهد، بلوار فردوسی، طبقه زیرین بانک صادرات
  • تلفن: –

رستوران سنتی بابا قدرت در شهر مشهد

یکی دیگر از رستوران‌های سنتی در مشهد با نام رستوران بابا قدرت شناخته می‌شود. اما شاید جالب باشد بدانید که رستوران سنتی بابا قدرت تنها یک سفره‌خانه نیست. به عبارتی دیگر این رستوران سنتی یک کاروانسرای تاریخی است که به خوبی توانسته است کاروانسراهای چند قرن گذشته در خراسان بزرگ را تداعی کند. در این کاروانسرای بزرگ علاوه بر سفره‌خانه و غذاهای خوش‌عطر آن، چای‌خانه و عکاس‌خانه و بازارچۀ سنتی نیز وجود دارد. بنابراین اگر مایل هستید ساعاتی را هر چند کوتاه، در یک کاروانسرای مجلل و چشم‌نواز سپری کنید و به این ترتیب مهمان چند قرن پیش باشید رستوران سنتی بابا قدرت انتخاب شایسته‌ای خواهد بود.

  • آدرس: مشهد، بلوار ۱۷ شهریور، خیابان صدر، بین صدر ۱۶ و ۱۸
  • تلفن: –

رستوران گیلانی مارجان در شهر مشهد

یکی دیگر از رستوران‌های سنتی در مشهد با نام رستوران گیلانی مارجان شناخته می‌شود. همان طور که از نام این رستوران دلنواز پیدا است در این رستوران انواع و اقسام غذاهای گیلانی سرو می‌شود. رستوران گیلانی مارجان توانسته است با فراهم آوردن فضایی شبیه به شهرهای دلبرانۀ گیلان محیطی منحصر به فرد و باطراوت را برای مهمانان خود به ارمغان بیاورد. اگر به هر دلیلی در شهر مشهد دوست داشتید از طعم بی‌نظیر غذاهای گیلانی بچشید، رستوران مارجان انتخاب شایسته‌ای خواهد بود.

  • آدرس: نبش عنبران ۲۵ – رستوران گیلانی مارجان
  • تلفن: –

لمکده یا رستوران سنتی اهورا در شهر مشهد

یکی دیگر از رستوران‌های سنتی در مشهد با نام رستوران اهورا شناخته می‌شود. این رستوران با ارائۀ لژ خانوادگی، وعده‌های صبحانه، نهار و شام و حتی میان‌وعده به میزبانی از مهمانان شهر مشهد می‌پردازد. اتفاقاً یکی از امتیازات ویژۀ این رستوران سنتی فاصلۀ اندک آن با حرم مطهر امام رضا (ع) است. به عبارتی دیگر زائران محترم می‌توانند پس از زیارت حرم مطهر علی ابن موسی الرضا تنها با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به رستوران سنتی اهورا وارد شوند و لذیذترین غذاهای سنتی شهر مشهد را نوش جان کنند. البته چای لب‌سوز آتشین نیز در این رستوران در تمام ساعات روز آماده خواهد بود.

  • آدرس: مشهد، فلکه برق، نبش فدائیان اسلام ۳
  • تلفن: –

گشت و گذار در شهر بزرگ مشهد

شهر بزرگ مشهد ظرفیت‌های بسیاری برای گشت و گذار و سیر و سیاحت دارد. مساحت بسیار زیاد این شهر شاید باعث شود هر گروه از گردشگران عزیز تنها یک منطقه را برای دیدار و سیاحت انتخاب کنند و سایر مناطق و محله‌ها را از دست بدهند. شاید جالب باشد بدانید که در هر منطقه و محله از این شهر بزرگ و تماشایی رستوران‌های متفاوتی فعال هستند. برای مثال در خیابان‌های اطراف حرم مطهر، از جمله خیابان آیت الله بهجت یا برای مثال خیابان حرّ عاملی که فاصلۀ کمی با حرم مطهر امام علی ابن موسی الرضا (ع) دارند انواع و اقسام رستوران‌های عربی و لبنانی فعالیت می‌کنند. همچنین شاید جالب باشد اضافه کنم که مغازه‌های مختلف در این خیابان‌ها با خط و زبان عربی خودشان را معرفی کرده‌اند. علاوه بر آن صاحبان مشاغل در این نواحی زبان عربی را خوب بلد هستند. در مقایسه با این محدوده دیگر خیابان‌های شهر نیز رستوران‌هایی متفاوت دارند و غذاهایی متفاوت ارائه می‌دهند. به عنوان نمونه اگر دوست دارید انواع کباب‌های حرفه‌ای یا شیشلیک مخصوص را نوش جان کنید بهتر است بدون تعلل و تأمل راهی مناطق طرقبه و شاندیز شوید. چون بدون شک بهترین کباب‌ها را در رستوران‌های همین منطقه پیدا خواهید کرد. البته ناگفته نماند که خاستگاه ویژۀ آش رشته هم دقیقاً همین منطقه است. اگر هم به انواع و اقسام غذاهای فست فود یا مثلاً غذاهای ایتالیایی علاقه دارید بهتر است خیلی سریع و بدون معطلی به بزرگراه وکیل آباد بروید کون سراسر راستۀ بلوار وکیل آباد را انواع و اقسام فست فودهای سرد و گرم پر کرده‌اند و تمام آن‌ها در نوع خود بی‌نظیر هستند چون رقابت ویژه‌ای بین این رستوران‌ها برقرار است. همچنین اگر ترجیح می‌دهید در یک رستوران ویژه یک غذای ویژه و سنتی نوش جان کنید یا احیاناً مهمانی مدّ نظر خودتان را در رستوران برگزار کنید پیشنهاد می‌کنیم حول و حوش خیابان احمد آباد به دنبال رستوران بگردید. چون شیک‌ترین و ناب‌ترین رستوران‌های رسمی درست در همین ناحیه از شهر جا خوش کرده‌اند.

خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی در رستوران‌های شهر مشهد

رستوران‌های سنتی در مشهد از جاذبه‌های منحصر به فرد در این شهر محبوب و پرجمعیت به شمار می‌روند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت در شهر بزرگ مشهد که نه تنها جمعیت مردم ساکن در آن قابل توجه است بلکه در هر سال گردشگران بسیاری این شهر تماشایی را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، وجود تعداد قابل توجه رستوران‌ها آن هم در انواع مختلف ضروری به نظر می‌رسد. از طرفی دیگر وفور این رستوران‌ها سبب شده است که کیفیت غذاها افزایش پیدا کند و فضاهای داخلی هر رستوران جلوه‌گر هنرنمایی خلاقانه‌ای از طراحان دکوراسیون داخلی باشد. به همین دلیل میزبون بهترین رستوارن‌های سنتی شهر مشهد را در قالب فهرستی تهیه کرده است تا با شناخت بهتری برای روزهای سفر خود به شهر مشهد برنامه‌ریزی کنید. با توجه به پراکندگی گستردۀ این رستوران‌ها در هر منطقه‌ای که با اجاره سوئیت در مشهد اقامت داشته باشید می‌توانید به راحتی به رستوران مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. بنابراین دلیلی برای نگرانی در مورد محل اقامت وجود نخواهد داشت. اما میزبون پیشنهاد می‌کند در سفر به شهر مشهد دست کم یک روز را به رستوران‌های سنتی اختصاص دهید و از طعم بی‌نظیر و قابل ستایش غذاهای سنتی در این شهر دلبرانه بچشید.

میزبون خواهان زیباترین روزها برای شما است …

سفر به شهر مشهد به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید