قمصر کاشان؛ مراسم گلاب گیری و جاهای دیدنی آن(خواندن 4 دقیقه)

قمصر
قمصر

قمصر کاشان، شهر شناخته شدۀ ایران زمین، شهری از شهرهای شهرستان کاشان است. شهرت این شهر کم نظیر، به باغ‌های گل محمدی، گلاب‌های خالص و خوش عطر و مراسم گلاب گیری است. برای رسیدن به قمصر کافی است فقط ۳۰ کیلومتر به سمت جنوب کاشان بروید.

از گل‌های محمدی و گلاب و مراسم گلاب گیری خاص این شهر هم که بگذریم لازم و واجب است به آب و هوای دلپذیر و معتدل و آب‌های روانِ جاری در این شهرِ دل نواز اشاره کنیم. خوب می‌دانید که هر کجا آب باشد زندگی با طراوت در آن جاری است. اصلاً جریان آب یعنی جریان زندگی. آب زندگی بخش سبب شده است که قمصر کاشان یکی از مناطق ییلاقی مهم کاشان زیبا به شمار رود. با میزبون همراه باشید چون قرار است همراه با هم مراسم گلاب گیری قمصر کاشان را دنبال کنیم.

حال و هوای شهر قمصر

قمصر شهر گل و آب، شهر گلاب
قمصر شهر گل و آب، شهر گلاب

قمصر شهری است که سرشار است از باغ‌های گل محمدی. حتم دارم که می‌دانید گل محمدی چطور در فضا می‌پیچد و چطور فضا را عطرآگین می‌کند. یک بوته از این گل آسمانی هوش از سر هر جنبنده‌ای می‌برد چه رسد به باغ‌های انبود که سراسر شهر را فرا گرفته‌اند. برخی سال‌ها، از جمله امسال که آسمان آبی رحمت و برکتش را نثار زمین طلایی و سبز کرد، مراسم خاص گلاب گیری تا آخر تیرماه هم ادامه پیدا می‌کند. پس اگر تا به امروز فرصت نکرده‌اید مراسم گلاب گیری را از نزدیک ببینید این فرصت طلایی را از دست ندهید. این بار شما مهمان آسمان هستید. با اجاره آپارتمان در قمصر از این برگ برنده استفاده کنید.

جاهای دیدنی شهر قمصر

گل های گلاب
گل های گلاب

مهمترین دلیلی که گردشگران را به قمصر زیبای کاشان جذب می‌کند باغ‌های گل محمدی و گلاب و مراسم مخصوص گلاب گیری آن است. اما قمصر جاذبه‌های دیگری علاوه بر آن دارد. در ادامه به برخی از جالب ترین و دیدنی ترین جاهای دیدنی قمصر اشاره می‌شود. در ضمن علاوه بر مراسم گلاب گیری، در قمصر مراسم تاسوعا نیز بسیار باشکوه برگزار می‌شود. برای تاسوعا در قمصر نانی به نام نان عباس علی می‌پزند. اهالی قمصر بر این باورند که پخت این نان باعث می‌شود حاجات آن‌ها برآورده شود.

موزه گلاب قمصر کاشان

موزه گلاب قمصر
موزه گلاب قمصر

اگر کنجکاو هستید و به پیشینه و تاریخچه و دلایل پیدایش رسم و رسومات اهمیت می‌دهید پس از تماشای زیبایی‌های قمصر کاشان و استشمام عطر گل‌های محمدی و احیاناً خرید سوغات برای عزیزان خود، به موزه گلاب قمصر بروید. در این موزه می‌توانید با تاریخ ۲۰۰۰ ساله و چگونگی فرآیند گلاب گیری سنتی آشنا شوید. به علاوه می‌توانید از اسناد و اشیاء مخصوص گلاب گیری در یک بنای قاجاری دیدن کنید. این موزه در خانۀ ذاکری‌ها واقع شده است.

موزه گلاب قمصر
موزه گلاب قمصر

سرای خاتون قمصر کاشان

سرای خاتون قمصر
سرای خاتون قمصر

در سرای خاتون قمصر که یکی از زیباترین جاهای دیدنی قمصر است، شاهد معماری مدرن خواهید بود که در عین مدرنیته سبک و سیاق اسلامی دارد. دیدنی ترین گچ بری ها در این بنا به کار گرفته شده است. لازم است اضافه کنم این بنا با الگوبرداری از خانۀ پیرنیا ساخته شده است. همچنین چشمه‌هایی از آیینه کاری شاهچراغ و عالی قاپو اصفهان نیز در آن به چشم می‌خورد.

خانه حاج مانده علی و احسانی‌ها

خانه حاج مانده علی و احسانی‌ها
خانه حاج مانده علی و احسانی‌ها

یکی دیگر از جاهای دیدنی قمصر زیبا، خانه حاج مانده علی و احسانی‌ها است. این عمارت از جمله خانه‌های اعیانی یا به زمان امروز لاکچری محسوب می‌شود. اما جالب است بدانید این خانه‌های اعیانی یا لاکچریِ ییلاقی، که ایوان‌های باشکوه دارند و چند طبقه هستند، قدمتی ۲۰۰ ساله دارند.

باغ پرندگان

این شهر روح نواز با آن هوای دلکش و جذاب، به باغی با وسعت ۱۰ هزار هکتار مخصوص پرندگان مجهز است. آسمان بهاری و عطر گل‌های محمدی به حتم باید مزین باشد به حضور و وجود پرندگان که از آثار وصف ناپذیر خلقت به شمار می‌روند. اگر از تماشای این زیبایی خلقت لذت می‌برید، اگر از شنیدن آوای خوش پرندگان سرمست می‌شوید، دیدار از این باغ همیشه بهاری را از دست ندهید. در این باغ پرندگانی از ۱۷ کشور مختلف دنیا گرد آورده شده‌اند.

سوغات قمصر کاشان

گلاب، سوغات قمصر
گلاب، سوغات قمصر

مسلماً از مهمترین سوغات این شهر همیشه بهاری گلاب است و امکان ندارد گردشگران عزیز به این شهر سفر کنند و از خرید گلاب غافل بمانند. اما بدانید و آگاه باشید که این شهر بی نظیر علاوه بر گلاب سوغات دیگری هم دارد. قالی‌های قمصری، صابون، آلوچه خشک و گوجه سبز، آلو بخارا و انواع میوه مثل الگ که نوعی هلو است و ترشه که بسیار شبیه گلابی‌ست، از سوغاتی‌های این شهر محسوب می‌شوند. اما قمصری‌ها سوغات دیگری هم دارند که بسیار خوشمزه است این سوغات منحصر به فرد که نوعی شیرینی است جز قند نام دارد. برای تهیۀ این شیرینی الگ یا نوعی هلوی پوست‌کنده خشک‌شده را با پودر بادام و هل و شکر و آرد نخودچی پر می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید