جزیره لاوان جاذبه ای در قلب خلیج فارس(خواندن 7 دقیقه)

لاوان

یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه‌های گردشگری در جنوب ایران، جزیره لاوان است. این جزیره به مانند مرواریدی است که سالیان بسیار در خلیج فارس جا خوش کرده ولی بسیاری از مردم ایران با آن آشنایی ندارند. در این مقاله به معرفی این جزیره، جاهای دیدنی آن، غذاهای این منطقه، مسیر دسترسی به جزیره لاوان و … پرداخته‌ایم. اگر به دنبال سفر به جزیره لاوان هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

معرفی جزیره لاوان

جزیره لاوان که از توابع دهستان لاوان در بخش کیش شهرستان لنگه هرمزگان است، از نظر بزرگی پس از قشم و کیش، سومین جزیره استان هرمزگان به شمار می‌رود. این جزیره از سمت شمال شرق به بندر مقام و از شرق به جزیره شیدور می‌رسد. جزیره لاوان مساحتی برابر با ۸۱ کیلومتر مربع دارد و از نظر سطح ذخایر نفتی یکی از جزایر استراتژیکی و مهم ایران در خلیج فارس است از این رو حدود ۴۰% از مساحت این جزیره در اختیار وزارت نفت است. به دلیل اهمیت این جزیره از نظر ذخایر نفتی بخش محدودی از آن در اختیار گردشگران بوده در نتیجه در سفر به جزیره لاوان به این نکته باید توجه داشته باشید.

نام جزیره زیبای لاوان در گذشته شیخ شعیب بود که پس از پیشنهاد شرکت ملی نفت در سال ۱۳۳۷ به لاوان تغییر نام داد. لاوان که به معنای مامور تقسیم آب قنات است در ریشه کلمه‌ای عربی بوده و در بین اعراب اسمی پسرانه محسوب می‌شود. ریشه این کلمه از دو قسمت لاو به معنای سفید و وان به معنای نگهبان ساخته شده است.

گفتنی است حدود ۲۵۰۰ نفر در این جزیره سکونت دارند که اکثر آن‌ها به صیادی و یا کار در مجموعه‌های نفتی مشغول هستند. در بخش‌هایی از سال صید مروارید نیز از فعالیت‌های اقتصادی این جزیره به حساب می‌آید.

حیوات وحش در جزیره لاوان

جزیره لاوان دارای گونه‌های گیاهی و جانوری مختلفی مانند لاک پشت‌ها، دلفین، کوسه، آهو، گوسفند وحشی و … است. خاک این جزیره ان قدری حاصل‌خیز است که برای کشاورزی مناسب باشد ولی کمبود آب که یکی از اصلی‌ترین مشکلات جزایر خلیج فارس است، کشاورزی را در این منطقه سخت کرده است.

چگونه به لاوان برویم؟

برای رسیدن به این جزیره چندین راه در پیش روی شما قرار دارد که از هر کدام از آن‌ها بسته به موقیعت خود می‌توانید استفاده کنید.

بهترین راهی که برای رسیدن به لاوان وجود دارد، استفاده از بندر مقام است. بندر مقام شهری کوچک در کنار جزیره لاوان است که تنها ۲۰ کیلومتر با لاوان فاصله داشته و به دلیل همین نزدیکی، کوتاه‌ترین مسیر را برای رسیدن به جزیره لاوان دارد. برای رفتن به بندر مقام می‌توانید از شیراز سفر کرده و خود را به فیروزآباد و پس از آن سیراف و در نهایت عسلویه برسانید. با رسیدن به عسلویه و گذر از جاده‌ی ساحلی به مدت یک ساعت و نیم می‌توانید خود را به بندر مقام برسانید. این جاده ساحلی منظره بسیار زیبایی داشته، از این رو در حین رسیدن به بندر مقام می‌توانید از طبیعت بکر و زیبای این منطقه استفاده کنید. پس از آن که به بندر مقام رسیدید، باید با کمک قایق‌های موجود در این بندر خود را به لاوان برسانید. گفتنی است اجاره یک قایق به صورت شخصی هزینه زیادی را برای شما به وجود می‌آورد پس بهتر است به همراه چند مسافر دیگر سوار قایق شوید تا هزینه اجاره قایق بین مسافران تقسیم شود. در صورتی که شب به بندر مقام رسیدید و قایق و یا مسافری برای همراهی تا لاوان وجود نداشت، خوب است که شب را در مقام سپری کرده و صبح به سمت جزیره لاوان حرکت کنید.

یکی دیگر از راه‌های رسیدن به لاوان استفاده از سفر دریایی است. در این روش لازم است خود را از بنادری چون جزیره کیش و یا چارک به خط ساحلی جزیره لاوان برسانید.

جاهای دیدنی جزیره لاوان

بارزترین جای دیدنی در جزیره لاوان سواحل مرجانی است که سالانه گردشگران علاقمند به طبیعیتی را به خود جذب می‌کند. با این که فعالیت شرکت نفت در این جزیره بسیار بوده ولی هنوز هم این سواحل بکر و دست نخورده باقی مانده‌اند، در نتیجه با رفتن به این مکان قادر به لذت بردن از سکوت بی نظیر آن خواهید بود.

جزیره مارو، همسایه جزیره لاوان

در شرق لاوان جزیره‌ی بکر و زیبایی به نام مارو قرار دارد که بر روی نقشه به نام شیدور دیده می‌شود و در بین اهالی منطقه به مارو معروف است. مارو جزیره کوچکی است که بر روی تپه‌ای قرار دارد و در آن هیچ گونه امکاناتی دیده نمی‌شود. برای سفر به مارو می‌توانید تنها با صرف ۲۰ دقیقه و به همراه یک  قایق خود را از لاوان به این منطقه برسانید. به دلیل نبود امکانات در مارو مکانی برای اقامت وجود ندارد از این رو لازم است برای اقامت شبانه در این جزیره وسایل کمپینگ زدن را با خود به همراه داشته باشید.

در لاوان کجا اقامت داشته بشیم؟

از آن جایی که حداقل نصف این جزیره در اختیار وزارت نفت است، هر جایی نمی‌توانید کمپینگ بزنید. برای کمپینگ زدن در این جزیره لازم است به سمت ساحل گرت و یا ساحل مرجانی بروید. به جز این دو مورد از ساحل وزارت نفت نیز برای اجاره یک مکان مناسب می‌توانید استفاده کنید. اگر علاقه‌ای به کمپینگ زدن ندارید، می‌توانید یکی از سوئیت‌های موجود در این جزیره را برای اقامت انتخاب کنید.

بهترین زمان برای سفر به لاوان چه فصلی از سال است؟

به مانند تمامی جزیره‌های خلیج فارس، در فصول گرما آب و هوای جزیره شرجی بوده از این رو مسافرت در اواخر بهار و فصل تابستان شما را با گرمای طاقت‌فرسایی رو به رو می‌کند. برای لذت بردن از طبیعت زیبای این جزیره بهتر است در فصل پاییز و زمستان که آب و هوای جزیره خنک و متعدل است به آن جا سفر کنید. سفر به جزیره لاوان در نیمه‌های اسفند شانس مشاهده تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها را برای شما مهیا خواهد کرد.

در جزیره لاوان چه بخوریم؟

درست است که در لاوان رستوران‌های متعددی وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید انواع غذاهای دریایی را بخورید، ولی بهترین غذایی که در این جزیره می‌توانید نوش جان کنید، ماهی کبابی است. از آن جایی که ماهی در تمامی این جزیره یافت می‌شود، به راحتی می‌توانید ماهی تازه‌ای را از ماهیگیران خریداری کرده و در ساحل زیبای این جزیره، به کباب کردن ماهی بپردازید. لذت خوردن این غذا در بین تمامی غذاهای جنوبی موجود در جزیره لاوان فراموش نشدنی خواهد بود.

خوب است بدانید که به جز رستوران‌ها در لاوان فروشگاه‌های بزرگی نیز وجود دارد که می‌توانید مواد غذایی مورد علاقه خود را تهیه کرده و به آشپزی مشغول شوید.

از لاوان چه سوغاتی با خود بیاوریم؟

بازاری در لاوان وجود دارد که در آن می‌توانید اکثر صنایع دستی جنوب مانند انواع صنایع دستی دریایی، لباس‌های سنتی جنوب، صنایع دستی حصیری، صنایع دستی سفالی و … را مشاهده کرده و با خریداری هر کدام از آن‌ها، این محصولات زیبا را به عنوان سوغات با خود از جزیره لاوان بیاورید.

گفتنی است در این جزیره فروشگاه‌های مدرنی نیز وجود دارد که اگر علاقمند به بازارگردی در سفر هستید، می‌توانید از گشت و گذار در این فروشگاه‌ها و خرید کردن نیز لذت ببرید.

جزیره لاوان دارای طبیعت بکر و زیبایی است که برای دوست‌داران طبیعت محیطی بی‌نظیر به حساب می‌آید. از این رو پیشنهاد ما به شما سفر به این جزیره زیبا و لذت بردن از سواحل شگفت‌انگیز و دریای زلال آن است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید