جاهای دیدنی قشم همراه با توضیحات و عکس و آدرس(خواندن 47 دقیقه)

جاهای دیدنی قشم
جاهای دیدنی قشم

جاهای دیدنی قشم نه تنها از تعداد بسیار زیادی برخوردار هستند بلکه از جذابیت و شگفتی‌های شگرفی بهره دارند که همین جذابیت‌ها و شگفتی‌ها و شگرفی‌ها دلیلی محکم در انتخاب جزیرۀ قشم به عنوان مقصد سفر به شمار می‌روند. در مورد جذابیت‌های بی‌مثال جزیرۀ قشم اولین نکته اینکه این جزیره به صورت نقطه‌ای مرکزی در میان سایر جزایر حاضر در خلیج فارس جای گرفته است که با قرارگرفتن در این نقطۀ جذاب امکان دسترسی و سفر به سایر جزایر به راحتی میسر خواهد بود. نکتۀ دوم اینکه جزیرۀ قشم و البته جزایر اطرافش سرشار هستند از شگفتی‌های شگرف زمین‌شناختی. بنابراین به نظر می‌رسد گفتن از سایر جلوه‌های نابی که در جزیرۀ قشم وجود دارند کاملاً به حاشیه رانده خواهند شد و همین نکته برای اثبات زیبایی و شکوه جزیرۀ قشم کفایت خواهد کرد که طبیعت در این جزیرۀ جذاب غوغا به پا کرده است و هر گوشه‌اش از درخششی الماس‌گون بهره دارد. میزبون به واسطۀ این مقاله قصد دارد از زیبایی‌های منحصر به فرد جزیرۀ قشم بنویسد. با میزبون همراه باشید تا جاذبه‌های جزیرۀ قشم را بهتر و بیشتر بشناسید. با شناخت بهتر سفری جذاب‌تر را تجربه خواهید کرد.

گشت و گذار در جزیرۀ قشم همراه با میزبون

اطلاعات مهم در مورد جزیرۀ قشم

  • کد شهر قشم ۰۷۶ می‌باشد.
  • تهران تا بندرعباس به اندازۀ ۱۲۷۶ کیلومتر فاصله دارد.
  • اگر بخواهید به صورت زمینی به وسیلۀ خودروی شخصی از تهران به بندرعباس بروید در حدود ۱۴ ساعت در راه خواهید بود.
  • اگر بخواهید به صورت زمینی به وسیلۀ قطار از تهران به بندرعباس بروید در حدود ۱۹ ساعت در راه خواهید بود.
  • اگر بخواهید به صورت هوایی از تهران به بندرعباس بروید این فاصلۀ طولانی را فقط در مدت ۱ ساعت و نیم طی خواهید کرد.

اگر می‌خواهید با شناورها از بندرعباس به قشم بروید حتماً این قسمت را بخوانید …

اگر به وسیلۀ خودروی شخصی به قصد رسیدن به جزیرۀ قشم وارد بندرعباس شدید لازم است به سمت اسکله‌های پل و لافت حرکت کنید. این دو اسکله به انتقال خودروهای شخصی گردشگران از بندرعباس به جزیرۀ قشم اختصاص یافته‌اند. همچنین لازم است بدانید که این دو اسکله به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند. بنابراین هر زمان وارد بندرعباس شوید می‌توانید بدون توقف و انتظار به سمت اسکله بروید تا خودروی شما به قشم منتقل شود. در ضمن برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن ۵۴۳۴۰۸۱ با پیش شمارۀ ۰۷۶۳ ارتباط برقرار کنید.

همچنین لازم است بدانید که شناورهای تندرو تنها از ساعت ۶ تا ساعت ۲۱:۳۰ فعال هستند. اتوبوس‌های دریایی نیز از ساعت ۶ تا ۱۸:۴۵ دقیقه در حال خدمت‌رسانی خواهند بود. علاوه بر این قایق‌های شناور نیز تنها از ساعت ۶ تا ۱۸:۴۵ دقیقه و لنج‌ها فقط و فقط از ساعت ۲۱:۳۰ تا ساعت ۲۲ به فعالیت می‌پردازند. به این ترتیب برای جلوگیری از ایجاد هرگونه مسأله‌ای در روزهای زیبای سفر خود به جزیرۀ قشم با توجه به زمان فعالیت وسیله‌ای که مناسب شما است برنامه‌ریزی کنید.

جاهای دیدنی قشم

جاهای دیدنی قشم
جاهای دیدنی قشم

همان طور که در بند پیش هم ذکر شد جزیرۀ قشم سرشار است از جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری. اما نکتۀ مهم در چنین مواقعی انتخاب چند تا از بهترین جاهای دیدنی از میان امکان‌های بسیار است. در واقع بهتر است بگویم در مقصدی مثل جزیرۀ قشم که جذابیت‌های بسیاری برای گردشگران و امر گردشگری دارد انتخاب یک جاذبه بسیار مشکل‌تر خواهد بود تا مقصدی که از جاذبه‌های محدودی برخوردار است. در ادامه با میزبون همراه باشید تا از مهمترین و درخشان‌ترین دیدنی‌ها در جزیرۀ قشم بیشتر بخوانید.

۱- غار خربس در حوالی شهر قشم

یکی از جاهای دیدنی قشم با نام مجموعه غارهای خربس شناخته می‌شود. این غارهای مجموعه‌ای، با شهر قشم در حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارند. شاید جالب باشد بدانید که غارهای خربس دقیقاً یک پدیدۀ منحصر به فرد زمین‌شناختی به شمار می‌روند. در واقع این غارها عبارتند از مجموعه‌ای از غارهای تودرتو که از فرسایش خاک به دست باد تشکیل شده‌اند. و این امر بسیار شگفت‌انگیز است که باد از قلب سنگ سخت عبور کند و بتواند غارهایی پدید آورد. بومی‌های ساکن در جزیرۀ قشم در همان زمانِ بسیار دور از ما، وقتی برای اولین بار با این غارهای تودرتو روبه‌رو شدند و هنرمندی باد بر دل سنگ سخت را دیدند این غارهای سنگی را به عنوان پناهگاه خود انتخاب کردند و در آن ساکن شدند. سنگ سخت در مقابل باد نتوانست مقاومت کند اما توانست انسان را در آغوش بگیرد و از او در مقابل سختی طبیعت یا حملۀ هم‌نوع محافظت کند.

در حال حاضر، در روزگار ما، سنگ‌هایی که روزی در هم شکستند و غارهایی که از دل آن سنگ‌ها پدید آمدند تا پناهگاهی باشند برای انسان آسیب‌پذیر، تبدیل شده‌اند به جاذبه‌ای جذاب برای تماشا و لذت‌بردن و حتی درس گرفتن. در سفر به جزیرۀ قشم از غارهای خربس غافل نباشید.

پ.ن: اگر مشتاق هستید در مورد غار خربس در جزیرۀ قشم بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

غار خربس در جزیره قشم ؛ جاذبه‌ای حیرت‌برانگیز

۲- مجموعه تفریحی ساحل طلایی در شهر قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم یا شاید بهتر باشد بگویم یکی از جاذبه‌های تفریحی در جزیرۀ جذاب قشم با نام مجموعۀ تفریحی ساحل طلایی شهرت دارد. در این مجموعۀ تفریحی علاوه بر گشت و گذار در ساحل خلیج فارس و امکان شنا در آب‌های نیلگون خلیج فارس، فرصتی برای تجربۀ جت اسکی و حتی غواصی نیز فراهم شده است. اگر به ورزش‌های آبی و مهیج در جزیرۀ قشم و آب‌های خلیج فارس علاقه‌مند هستید در مجموعۀ ساحل طلایی ساعات خوشی را خواهید گذراند.

۳- درۀ ستارگان در حوالی شهر قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم که اتفاقاً از شهرتی عالم‌گیر بهره دارد با نام درۀ ستارگان شناخته می‌شود. درۀ ستارگان در مجاورت روستای برکه خلف واقع شده است. شاید شگفت‌زده شوید اگر بدانید که درۀ ستارگان در حدود ۲ میلیون سال قدمت دارد. این درۀ پرشگفتی نیز حاصل دست‌رنج و هنرنمایی باد بر عرصۀ خاک است. در واقع جریان و وزش باد در این دره موجب فرسایش خاک شده و فرسایش خاک به صورت اشکالی خاص جلوه کرده است. هر قسمت از درۀ ستارگان صورتی را تداعی می‌کنند. همچنین وزش باد در لابه‌لای صورتک‌های ایجاد شده به واسطۀ حرکت باد بر سطح خاک طنینی وهمناک را ایجاد می‌کند. بومیان این منطقه می‌گویند که این صداهای وهمناک صدای اجنه و باشندگان زیان‌کار هستند. با همین باور از درۀ ستارگان می‌ترسیده‌اند و به سایر افراد توصیه می‌کرده‌اند که شب هنگام به سمت درۀ ستارگان نروند. برای رسیدن به درۀ ستارگان لازم است جاده‌ای فرعی را در حدود ۲ تا ۳ کیلومتر پیش بروید تا به روستای برکه خلف برسید. درست پشت روستای برکه خلف درۀ ستارگان را خواهید یافت.

۴- جزایر ناز در حوالی جزیرۀ قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم که از مظاهر منحصر به فرد طبیعت به شمار می‌رود با نام جزایر ناز شناخته می‌شود. جزایر ناز در فاصلۀ کوتاهی از جزیرۀ قشم واقع شده‌اند و از جمله جاذبه‌های ناب گردشگری در حوالی جزیرۀ قشم محسوب می‌شوند. این جزایر قابل سکونت نیستند. در واقع بهتر است بگویم جزایر ناز به هیچ وجه قابل اتکا نیستند. چون در هنگام جزر سر از آب بیرون می‌آورند و دلبری می‌کنند و همین که مد فرا برسد سر به زیر آب فرو می‌برند و پنهان می‌شوند. در هنگام جزر از دور خودنمایی می‌کنند و از طریق راهی باریک به جزیرۀ قشم اتصال پیدا می‌کنند. در این زمان می‌توانید با ماشین‌های آفرود، قدم‌زنان یا حتی سوار بر شتر به سمت جزایر ناز حرکت کنید. باور کنید هر کدام از این سه روش برای رسیدن به جزایر ناز از شگفتی و جذابیتی خاص و دلبرانه برخوردار هستند و تجربۀ هر کدام از این روش‌ها لذتی ناب و غیرقابل وصف خواهد بخشید.

اگر مشتاق هستید بیشتر در مورد جزایر ناز بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

جزایرِ ناز ؛ یکی از عجایب هفت‌گانه در جزیرۀ قشم

۵- جزیرۀ هنگام در حوالی جزیرۀ قشم

یکی دیگر از جزایری که در حوالی جزیرۀ قشم جا خوش کرده است و به حق مظهری ناب از طبیعت به شمار می‌رود با نام جزیرۀ هنگام شناخته می‌شود. جزیرۀ هنگام یکی از زیباترین و دلرباترین جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود. این جزیره نیز تقریباً می‌توان گفت شرایط لازم برای اقامتی چند روزه را ندارد و برای دیدار از این جزیره لازم است مقیم جزیرۀ قشم باشید تا در یکی از روزهای نارنجی سفر خود به جزیرۀ قشم راهی دیار هنگام شوید و از دیدن زیبایی‌ها و جذابیت‌های بی‌مثالش لذت ببرید. جذاب‌ترین شگفتی شگرفی که در جزیرۀ هنگام به انتظار شما خواهد بود تصویر منحصر به فرد رقص دلفین‌ها در ساحل جزیرۀ هنگام در آب‌های نیلگون خلیج فارس است. اگر خوش‌شانس باشید این پرفورمنس ناب، خاص و پرطرفدار را خواهید دید. اما اگر ترجیح می‌دهید شانس را کنار بگذارید و زیرکانه اقدام کنید که حتماً و حتماً رقص دلفین‌ها را بتوانید ببینید توصیه می‌کنم زمان سفر خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که در ماه‌های خنک سال در این جزیره باشید و حتماً و حتماً تا قبل از ساعت ۱۰ صبح خودتان را به اسکله برسانید.

اگر مشتاق هستید بیشتر در مورد جزیرۀ هنگام بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

جزیره هنگام ؛ عرصۀ هنرنمایی طبیعت در خلیج فارس

جزیرۀ هنگام در قسمت جنوبی جزیرۀ قشم واقع شده است. این جزیرۀ جذاب فقط و فقط ۲ کیلومتر با جزیرۀ قشم فاصله دارد. ساکنان قدیمی در جزیرۀ هنگام به این جزیره هنجام یا هنیام می‌گفته‌اند. این جزیرۀ دیرینه و قدیمی تنها در حدود ۵۰ کیلومتر مساحت دارد. البته لازم است بگویم که در همین مساحت اندک این جزیرۀ پررونق سرشار است از معادن نمک و انواع خاک‌های ارزشمند و سرب.

اگر بخواهم از دیدنی‌ها جذاب جزیرۀ هنگام بنویسم، گذشته از دلفین‌های رقصان در آب‌های ساحلی خلیج فارس لازم است به تأسیسات بندری انگلیسی‌ها اشاره کنم که در کنار سواحل چشم‌نواز صخره‌ای و شنی و لاک‌پشت‌های دریایی خودنمایی می‌کنند.

اما اگر بخواهم از تفریحات جذاب و مهیج در جزیرۀ هنگام بنویسم لازم است به امکان شنا و غواصی تفریحی در سواحل این جزیره اشاره کنم. علاوه بر این در جزیرۀ هنگام شاهد بازارچه‌ای ساحلی و محلی نیز خواهید بود. در این بازارچۀ جذاب و تماشایی مردان و زنان ساکن در این جزیره و حوالی آن هنر دست خود را در معرض فروش قرار داده‌اند، به این ترتیب به جرأت می‌توان ادعا کرد که تمام آنچه در این بازار به چشم خواهید دید حاصل زحمات بی‌دریغ مردم ساکن در این جزیره است. در این بازارچه نه تنها کالاهای زینتی، بلکه نان محلی و سمبوسه‌های داغ، تند و آتشین و آوای حیرت‌برانگیز و لذت‌بخش موسیقی که از سنج و دمادم بلند می‌شود؛ هوش و حواس شما را به خود جلب خواهد کرد.

۶- جنگل‌های حرا در حوالی شهر قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم که از شگفتی سرشار است و نگاه تماشاگران خود را غرق حیرت خواهد کرد با نام جنگل‌های حرا شناخته می‌شود. جنگل‌های حرا خانه و کاشانۀ گونه‌های بسیار متنوع جانوری و گیاهی به شمار می‌رود و جالب است بدانید که این گونه‌های متنوع فقط و فقط در دل جنگل‌های حرا می‌توانند زنده بمانند. جنگل‌های حرا پوشیده از درختانی خاص هستند که ریشۀ آن‌ها در عمق صد چند متری دریا جای گرفته است و شاخ و برگ درخت تحت تأثیر جزر و مد سر از آب بیرون می‌آورد یا سر به آب فرو می‌برد. برای تماشا یا شاید بهتر باشد بگویم لمس این شکفتی ناب از دل طبیعت لازم است سوار قایق شوید، اندکی بر سطح آب‌ها خلیج فارس را با قایق سپری کنید تا به این درختان جذاب و تماشایی برسید. جنگل‌های حرا به روستاهای سهیلی و هفت رنگو بسیار نزدیک هستند.

پ.ن: اگر مشتاق هستید در مورد جنگل‌های حرا بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

جنگل‌های حرا در جزیرۀ قشم یکی از شگفتی‌های طبیعت

۷- بندر لافت در حوالی شهر قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم با نام بندر لافت شناخته می‌شود. این بندر جذاب و تماشایی در جهت شمال غربی شهر قشم واقع شده است. بندر لافت سرشار است از خانه‌های روستایی خاصی که متعلق هستند به معماری ویژۀ جزیرۀ قشم. شاید باور این امر دشوار باشد اما در گذشته بندر لافت به عنوان مرکز جزیرۀ قشم شناخته می‌شده و مورد توجه قرار می‌گرفته است. این ماجرا بازمی‌گردد به زمانی که مردم ساکن در جزیرۀ قشم بر لنج‌ها سوار می‌شدند و دل به دریا می‌سپردند و فقط خدا می‌داند چه داستان‌هایی را از سر گذرانده‌اند.

اگر بخواهیم برای بندر لافت ویژگی منحصر به فرد و ویژه‌ای از منظر معماری و موقعیت شهری بیان کنیم، آن ویژگی خاص و منحصر به فرد بادگیرهای بلند و چشم‌نواز و کوچه‌های پیچ‌ در پیچ و درهم‌گره‌خوردۀ آن است. البته لازم است علاوه بر بادگیرهای جذاب و تماشایی، که نظرها را بسیار به خود جلب می‌کند، به انواع و اقسام لنج‌ها و قایق‌ها و حتی نوع خاص ساخت خانه‌ها در این بندر اشاره کرد. خانه‌های بندر لافت در میان درختان سبز مناطق گرمسیری و دشتی وسیع از نخلستان‌های سر به فلک کشیده جا خوش کرده‌اند. بدون شک قرارگرفتن در چنین فضای دلکشی می‌تواند قدرت شاعرانگی ببخشد، به ویژه اگر در هنگام غروب مهمان این بندر دلبرانه باشید و بتوانید غروبِ شاید غم‌انگیز اما احساس‌برانگیز خورشید را در ساحل بندر لافت به تماشا بنشینید.

پ.ن: همۀ این زیبایی‌ها و شگفتی‌ها را در کنار دریای عظیم خلیج فارس و جنگل‌های حرا مجسم کنید. این تصویر ناب، همین جاست، در ایران زمین، در جزیرۀ قشم.

۸- تنگۀ چاهکوه در حوالی شهر قشم

یکی دیگر از دیدنی‌ترین و تماشایی‌ترین جاهای دیدنی قشم با نام تنگۀ چاهکوه شناخته می‌شود. شک ندارم که تا به حال، بارها و بارها نام و وصف این تنگۀ جذاب و تماشایی را از رسانه‌های مختلف شنیده‌اید، حتی اگر مسافر جزیرۀ قشم نبوده باشید.

تنگۀ چاهکوه نیز در جهت غربی در بخش ساحل شمالی جزیرۀ قشم واقع شده است. این تنگه که یکی از شگفتی‌های زمین‌شناختی به شمار می‌رود و نظر بسیاری از متخصصین زمین‌شناس را به خود جلب کرده است فقط و فقط ۷۰ کیلومتر با شهر قشم فاصله دارد. تنگۀ چاهکوه در همسایگی روستایی به نام چاهوی شرقی قرار گرفته است.

تنگۀ چاهکوه در واقع تنگه‌ای است که در میان کوه‌هایی از جنس سنگ سخت واقع شده است. به محض اینکه وارد فضای وهم‌آلود و متفاوت تنگۀ چاهکوه شوید محیطی با پهنایی بسیار احاطه‌شده به وسیلۀ دیواره‌هایی مرتفع را به چشم خواهید دید. اما این پهنای وسیع چندان به طول نخواهد انجامید چون کافی است اندکی قدم بردارید و پیش بروید، آن وقت خواهید دید که در قسمت جنوبی دره به تدریج از عرض راه کاسته می‌شود، البته به هیچ وجه از بلندی و ارتفاع دیوارها کم نخواهد شد. اما پهنای تنگه به قدری کاهش می‌یابد که در نقطه‌ای از آن اگر بر فراز سر خود نگاهی بیندازید آسمان را نخواهید دید.

سخن از سختی و دشواریِ طی مسیر در راه این تنگه دلنشین نخواهد بود چون تمام افرادی که در همان ابتدای مسیر دل به دریا می‌زنند و وارد تنگه می‌شوند به حتم شیفتۀ طبیعت و ناهمواری‌ها و چهرۀ متفاوت زمین خواهند بود. اما به هر حال تنگۀ چاهکوه بنا بر رسم مهمان‌نوازی دالان‌هایی را تدارک دیده است که فضایی مناسب و دنج برای استراحتی کوتاه به شمار می‌روند. هر زمان احساس کردید به اندکی استراحت احتیاج دارید می‌توانید در این دالان‌ها بنشینید و حتی اگر وسایل کافی همراه داشتید، نوشیدنی بنوشید و چند لقمۀ خوشمزه نوش جان کنید و سپس دوباره راهی شوید.

چرا چاهکوه؟

چاهکوه نامی است که این تنگۀ جذاب خودش برای خودش انتخاب کرده است. می‌پرسید معنای این حرف چیست؟ تنگۀ چاهکوه سرشار است از چاه‌هایی کم عمق. این چاه‌ها را در گذشته اهالی روستای چاهو حفر کرده‌اند. آن‌ها از حفر این چاه‌های کم‌عمق اهدافی داشتند. در واقع این چا‌ه‌های متعدد امکان ذخیرۀ آب باران و همچنین هدایت آب حاصل از باران به سوی منابعی که آماده کرده بودند را فراهم می‌کردند.

پ.ن: چاه‌های موجود در تنگۀ چاهکوه به ایران باستان تعلق دارند.

۹- سد و روستای گوران در حوالی شهر قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم که اتفاقاً باز هم در جهت شمالی جزیرۀ قشم قرار گرفته است با نام سد و روستای گوران شناخته می‌شود. این سد و روستای تاریخی، البته شاید بهتر باشد بگویم باستانی، و تماشایی با شهر قشم فقط و فقط ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

در سد و روستای تاریخی گوران بخش‌های مختلفی را خواهید دید. هر کدام از این بخش‌ها به یک دورۀ تاریخی تعلق دارند. برای مثال در بخشی از آثار باقی مانده در روستای گوران آثار و شواهدی یافت شده است که بر اساس آن گفته شده است این بخش‌ها به دورۀ هخامنشی تعلق دارند. در واقع با توجه به آنچه کارشناسان بیان داشته‌اند پی و بنلاد بنای سد در دورۀ هخامنشیان ساخته شده است، تاج بنا را حکومت ساسانیان برافراشته است و سد در دورۀ پهلوی تکمیل شده است. به این ترتیب در سد و روستای گوران سیری تاریخی را مشاهده خواهید کرد.

سد گوران بدون شک یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های روستای گوران به شمار می‌رود. روستای گوران نیز به دلیل قدمت تاریخی و دیرینه‌ای که دارد سرشار است از جذابیت‌ها و جلوه‌های ویژۀ تاریخی و طبیعی. نام گوران نشان اشاره دارد به واژۀ گبران و واژۀ گبران اشاره دارد به زردشتیان ساکن در این روستا. بنابراین در روستای گوران در هر گوشه و کنارش آثار و نشانه‌هایی از زردشتیان که در طی قرن‌های متمادی در این روستا زندگی کرده‌اند مشاهده خواهد شد.

شغل ویژۀ مردم ساکن در روستای گوران

شغل ویژه و منحصر به فرد ساکنان روستای گوران قایق‌سازی و لنج‌سازی است. انواع و اقسام قایق‌ها و لنج‌ها در این روستا ساخته می‌شوند. لنج‌هایی که برخی از آن‌ها به منظور ماهیگیری، برخی دیگر به منظور باربری و حتی لنج‌هایی مخصوص حمل مسافران در آب‌های نیلگون خلیج فارس ساخته می‌شوند. در واقع اگر هر زمان وارد روستای گوران شوید به چشم خواهید دید که مردان این روستا در حال سرهم‌کردن چوب ساج و تنۀ درختان قدکشیده در خاک پاک همین روستا هستند. به نظر می‌رسد تماشای ساخت لنج‌ها یا قایق‌ها بسیار جذاب و جالب توجه باشد.

۱۰- دره تندیس‌ها در حوالی شهر قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم با نام درۀ تندیس‌ها شناخته می‌شود. برای دیدار از درۀ تندیس‌ها لازم است از سمت جنگل‌های حرا به طرف روستای طبل بروید. وقتی به روستای طبل رسیدید باید به طرف سلخ به راه خود ادامه دهید. زمانی که به حوالی قشم برسید درۀ بزرگی را خواهید دید. در این درۀ بزرگ و پهناور تعداد بسیار زیادی از تندیس‌هایی طبیعی را خواهید دید. به دلیل وجود همین تندیس‌ها در این دره، این دره با نام درۀ تندیس‌ها خوانده می‌شود.

درۀ تندیس‌ها از جهت ویژگی‌های زمین‌شناختی بسیار شبیه درۀ ستارگان است. با این تفاوت که در درۀ تندیس‌ها شاهد وسعت و پهنای بیشتر دره هستیم. در درۀ وسیع و پهناور تندیس‌ها، انواع و اقسام تندیس‌های خیره‌کننده و حیرت‌برانگیز را خواهید دید. تندیس‌هایی که بسیار هنرمندانه به نظر می‌رسند و تماشاگران خود را نه برای لحظه‌ها که برای دقیقه‌های بسیار به خود متوجه می‌سازد. فارغ از اینکه حتی یکی از این تندیس‌ها به دست هنرمندان ساخته نشده است و تنها سازندگان خوش‌ذوق این تندیس‌ها باد و باران بوده‌اند و بس.

پ.ن: یکی از عجایب طبیعت که در درۀ تندیس‌ها به وضوح به چشم خواهیم دید خشک‌شدن دریایی است که روزی وجود داشته است و امواجی خروشان را به خاطر می‌آورد اما در حال حاضر در روزگار ما تنها چیزی که از آن همه خروش و شکوه باقی مانده است شکنج‌ها و چین‌های ترک‌خوردۀ زمینی خشک و تشنه است. در این دریای پیشین و کویر امروزی روزگاری ماهی‌هایی بسیار و متنوع زندگی می‌کرده‌اند. اما امروز هیچ نشانی از آن همه ماهی به چشم نمی‌خورد. اگر بخواهید به دنبال یادگارهایی از دریای پیشین باشید باید سراغ صدف‌هایی را بگیرید که همچنان بر جای خود باقی مانده‌اند تاشاید بتوانند خاطرات دوران خوش گذشته خود را جار بزنند و به گوش مردم امروز یا شاید حتی فردا برسانند.

۱۱- غار نمکدان در حوالی شهر قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم که اتفاقاً یکی از عجایب زمین‌شناختی در این جزیرۀ جذاب و دلربا نیز به شمار می‌رود با نام غار نمکدان شناخته می‌شود. این غار که از لحاظ ویژگی‌های ریخت‌شناسی و زمین‌شناختی بسیار مورد توجه گردشگران و به ویژه زمین‌شناسان قرار می‌گیرد عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان را به خود اختصاص داده است. این غار شگرف، این شگفتی ناب، در حوالی شهر قشم در همسایگی روستایی به نام کانی جا خوش کرده است. غار نمکدان در حدود ۶ کیلومتر درازا دارد و همان طور که اشاره شد از این حیث منحصر به فرد است.

غار نمکدان در قلب کوهی به همین نام جای گرفته است. در واقع کوه نمکدان که کوهی مخروطی شکل است و به اندازۀ ۳۴۰ متر ارتفاع دارد چندین و چند غار نمکی را در آغوش گرفته است و غار بلند و بالای نمکدان یکی از آن چندین و چند غار نمکی در قلب کوه مخروطی نمکدان به شمار می‌رود.

پ.ن اول: توصیۀ اکید میزبون را جدی بگیرید و حتماً در سفر خود به جزیرۀ قشم، به سمت غار نمکدان رهسپار شوید. غار نمکدان به طور تمام و کمال شبیه یک منطقۀ کوهستانی است و از سفیدی چشم را می‌زند. با این تفاوت که این سفیدی درخشان حاصل انباشته‌شدن برف نیست، بلکه از اجتماع مقدار بسیار زیادی نمک که روی هم انباشته شده‌اند ایجاد شده است. این ویژگی منحصر به فرد است و این منظره جز در کوه نمکدان غیر قابل دسترس به شمار می‌رود. بنابراین دیدار از این غار و از این کوه و از این منطقه را در روزهای سفر خود تحت هیچ شرایطی از دست ندهید.

پ.ن دوم: یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد غار نمکدان، مناظر و چشم‌اندازهای ناب آن است که زمینه‌ساز تجلی زیباترین عکس‌ها و دلرباترین تصاویر می‌شود. به این ترتیب یکی از لوازمی که برای ورود به غار نمکدان حتماً لازم است همراه داشته باشید دوربین حرفه‌ای عکاسی است. تا بتوانید از این مناظر ناب عکس بگیرید تا همان طور که شما از حضور در این غار و تماشای این منطقه محظوظ شده‌اید نظاره‌کنندگان عکس‌ها نیز لذت ببرند و زیبایی‌های ایران زمین و جزیرۀ قشم را بهتر بشناسند. البته علاوه بر دوربین عکاسی لازم است چراغ‌قوه نیز همراه خود داشته باشید. وجود چراغ‌قوه به شما این امکان را خواهد بخشید که مسافت پس از ۲۰ متر ابتدایی غار را نیز بتوانید ببینید وشاید حتی بتوانید با کمک چراغ‌قوه به عکاسی هم بپردازید و تصاویر بیشتری از این غار را ثبت کنید. و تصاویری حتی از اعماق این غار را برای سایر افراد که هنوز فرصت تماشای این شگفتی طبیعت را به دست نیاورده‌اند به ارمغان بیاورید.

پ.ن سوم: غار نمکدان از شهر قشم فاصلۀ زیادی دارد. همین فاصلۀ زیاد و مسافت طولانی باعث شده است که تعداد بسیاری از گردشگران عزیز از تماشای این غار جذاب صرف نظر کنند. از میزبون می‌شنوید، این مسیر طولانی را طی کنید و هر طور شده خودتان را به غار نمکدان برسانید. این غار با تنگۀ چاهکوه در یک جهت و هم‌مسیر است. بنابراین می‌توانید ابتدا به غار نمکدان بروید و سپس به تنگۀ چاهکوه، یا اینکه ابتدا به تنگۀ چاهکوه بروید و سپس به غار نمکدان. هر کدام از این پیشنهادات که انتخاب شما باشد به نظر می‌رسد به یک یا شاید حتی دو روز تمام زمان نیاز دارد. در اختصاص این زمان دست و دلباز باشید. بدون شک ارزشش را خواهد داشت.

۱۲- درگهان، سرایی سرشار از زیبایی در حوالی شهر قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم با نام بازار درگهان شناخته می‌شود. در وحلۀ اول، زمانی که نام درگهان به گوش می‌رسد این تداعی در ذهن شکل می‌گیرد که درگهان نام یک بازار در جزیرۀ قشم است. در حالی که در اصل درگهان نام شهری ویژه، متمایز و منحصر به فرد در جزیرۀ قشم است که فقط و فقط به اندازۀ ۲۰ کیلومتر با شهر قشم فاصله دارد.

این شهر کوچک و جذاب سرشار است از بازارهای تماشایی و هر کدام از این بازارها مملو هستند از اجناس و کالاهایی ناب و مرغوب. برخی از این بازارها فقط و فقط به فروش اجناس به صورت کلی می‌پردازند اما در این میان هستند بازارهایی که به صورت جزئی نیز به فروش مشغول هستند. در هر صورت درگهان شهری هزار رنگ است که با رنگ‌های منحصر به فرد و متمایزش می‌تواند گردشگران عزیز با سلایق و علایق متفاوت را به خود جذب کند.

هر گاه در سفر به جزیرۀ قشم قصد حرکت به سمت شهر درگهان را داشتید از تاکسی‌های فعال در شهر قشم استفاده کنید. در واقع یکی از مناسب‌ترین راه‌ها برای رسیدن به شهر تماشایی درگهان استفاده از تاکسی است چون به این ترتیب رانندگان تاکسی که به خوبی به مسیر اشراف دارند در کمترین زمان ممکن یعنی در عرض ۲۰ دقیقه شما را به شهر درگهان، شهر بازارهای برازنده خواهند رسانید.

پ.ن: یکی از رفتارهای حرفه‌ای در امر گردشگری در هر شهر و دیاری بهره‌بردن از تاکسی‌های فعال شهر است. چون رانندگان تاکسی در هر شهر و دیاری به تمام نقاط مختلف شهر تسلط ویژه دارند و اگر به کمک تاکسی‌ها به گشت و گذار در هر شهر بپردازید می‌توانید از ناب‌ترین دیدنی‌های آن شهر دیدن کنید. این رفتار حرفه‌ای و هوشمندانه باعث می‌شود در سیاه‌چالۀ ترافیک گرفتار نشوید یا در کوچه و پس کوچه‌های مختلف شهر مقصد، مسیرِ رسیدن به جاذبۀ گردشگری مورد نظر خود را گم نکنید. این امر تأثیر ویژه و به سزایی در صرفه‌جویی در زمان و اجرای برنامه‌ای دقیق و مفید برای سفر را به ارمغان خواهد آورد.

همچنین لازم است اضافه کنم زمانی که به شهر درگهان رسیدید به هیچ عنوان برای بازگشت عجله نداشته باشید و با فراغ خاطر از تک تک بازارهای این شهر دیدن کنید. چون در شهر درگهان در همان حوالی بازارهای بی‌شمار و گاهی در درون بازارهای بزرگ تجاری انواع و اقسام رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها فعال هستند و به پذیرایی از گردشگران عزیز می‌پردازند.

درگهان جذاب و حیرت‌برانگیز در بازارهای متنوع و جذابش انواع و اقسام اجناس و کالاهای ضروری از قبیل پوشاک و خوراکی و لوازم آرایشی و بهداشتی به اضافۀ لوازم خانگی و حتی لوازم صوتی و تصویری و هر آنچه که مشتاق دیدارش باشید، یا هر آنچه که فکرش را بکنید خواهید دید. در ضمن لازم است این نکته را هم اضافه کنم که در بازارهای شهر دگان در جزیرۀ قشم قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر از سایر بازارها را شاهد خواهید بود. بنابراین اگر به کالا یا اجناسی احتیاج دارید در همین سفر کالای مورد نیاز خود را تهیه کنید و مطمئن باشید که مرغوب‌ترین جنس را خواهید خرید و مناسب‌ترین قیمت را خواهید پرداخت.

اگر به خواندن بیشتر در مورد بازار درگهان در حوالی شهر قشم تمایل دارید پیشنهاد می‌کنم مقالۀ معرفی بازار بزرگ درگهان در حوالی جزیرۀ قشم را از دست ندهید.

۱۳- ژئوپارک قشم؛ پارکی جهانی و جذاب در جزیرۀ قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم که از جمله جاذبه‌های محبوب و پرطرفدار در جزیرۀ قشم به شمار می‌رود با نام ژئوپارک قشم شناخته می‌شود. در تعریف واژۀ ژئوپارک باید بگویم که در واقع ژئوپارک به منطقه‌ای اطلاق می‌شود که ار تنوع زیست‌شناختی قابل توجهی برخوردار باشد و همچنین از لحاظ زمین‌شناختی نیز چند منطقۀ متنوع و گوناگون را دربربگیرد.

در قسمت غربی جزیرۀ قشم با تنوع گونه‌های زیستی و همچنین با انواع و اقسام مناطق زمین‌شناختی روبه‌رو خواهید بود. این مناطق متنوع و جالب توجه عبارتند از جنگل‌های شگفت‌انگیز حرا به اضافۀ غار و کوه مخروطی شکل نمکدان، به همراه تنگۀ چاهکوه و درۀ تندیس‌ها و بام قشم و درۀ ستارگان، به اضافۀ دولاب، کاسه سلخ، درۀ شور، کورکورا کوه و چندین و چند منطقۀ جذاب دیگر چین‌خوردگی‌ها، دره‌ها، قله‌ها و ستون‌هایی جذاب، شگفت، حیرت‌برانگیز و منحصر به فرد را به نمایش گذاشته است. این پدیده‌های شگرف زمین‌شناختی حاصل وزش بادهای شدید موسمی است که به واسطۀ عمل فرسایش در قلب کوه و سنگ و زمین به کنده‌کاری پرداخته است و نقش‌هایی دلکش طرح زده است و تصاویری خاص و خارق‌العاده خلق کرده است.

پ.ن: هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران فقط و فقط به قصد دیدار از ژئوپارک قشم و شکوه غیر قابل وصف این منطقه راهی دیار قشم می‌شوند. یکی از گروه‌های شیفتۀ سفر به جزیرۀ قشم زمین‌شناسان هستند. زمین‌شناسان جزیرۀ قشم را منطقۀ جذابی برای مطالعات زمین‌شناختی خود به شمار می‌آورند. چون این جزیره جذاب‌ترین و حیرت‌برانگیزترین شگفتی‌های طبیعت بر زمین را به نمایش گذاشته است و در نوع خود نه تنها در ایران زمین که در سراسر جهان منحصر به فرد و یگانه به شمار می‌رود.

تمام این جذابیت‌های ویژه در کنار هم در قسمت غربی جزیرۀ قشم قرار گرفته‌اند و منطقۀ ویژۀ نابی به نام ژئوپارک قشم را به منصۀ ظهور درآورده‌اند. البته ژئوپارک قشم علاوه بر پدیده‌های شگرف زمین‌شناختی شامل تنوع حیرت‌برانگیزی از انواع و اقسام گونه‌های گیاهی و جانوری نیز می‌باشد. همچنین لازم است اضافه کنم که ژئوپارک قشم در چه در ایران زمین و چه در کل خاورمیانه نظیر و همتایی ندارد. این ژئوپارک در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و محبوبیت و شهرتی جهانی دارد.

۱۴- جزایر مرجانی در جزیرۀ قشم

یکی دیگر از شگفتی‌های این جزیرۀ بی‌همتا که به حق یکی از جاهای دیدنی قشم به شمار می‌رود و در دلربایی و حیرت‌برانگیزی گوی سبقت را از سایر اماکن تفریحی و تماشایی ربوده است با نام جزایر مرجانی شناخته می‌شود. جزایر مرجانی در واقع مجموعه‌هایی از مرجان‌های دریایی تلنبارشده روی هم هستند که در آب‌های نیلگون خلیج فارس مخصوصاً در حوالی سواحل جزیرۀ قشم به وفور یافت می‌شوند. اگر در هنگام گشت و گذار در جزیرۀ قشم به سمت سواحل لارک رهسپار شدید خیلی راحت می‌توانید مجموعۀ قابل توجهی از جزایر مرجانی را به چشم ببینید.

پ.ن: در حوالی جزایر مرجانی امکان تماشای برخی از موجودات ریز دریایی و همچنین ماهی‌های مینیاتوری رنگارنگ نیز وجود دارد. بنابراین پیشنهاد میزبون را جدی بگیرید و حتماً در سفر خود به جزیرۀ قشم از این شکوه جذاب طبیعت دیدن کنید.

۱۵- جزیرۀ لارک در همسایگی جزیرۀ قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم که جزیره‌ای اسرازآمیز و ناشناخته به شمار می‌رود با نام جزیرۀ لارک شهرت یافته است. این جزیرۀ جذاب و تماشایی در حوالی جزیرۀ قشم قرار گرفته است و از جاذبه‌های محبوب این جزیره محسوب می‌شود. در این جزیرۀ متمایز و منحصر به فرد قلعه‌ای تاریخی وجود دارد. برخی از تاریخ‌دان‌ها بر این باور هستند که این قلعه در گذشته‌های دور به دستور نادرشاه افشار بنا شده است. البته این گفته نقض شده است چو کشف شده که این قلعۀ محکم و نفوذناپذیر در دورۀ صفویان به دستور سردمداران پرتغالی که در خلیج فارس حضور داشته‌اند ساخته شده است. در حال حاضر این قلعه با نام قلعۀ پرتغالی‌ها شناخته می‌شود و خانۀ ۲۰۰ خانوادۀ ماهیگیر است. اگر در سفر خود به جزیرۀ قشم در سیر گشت و گذار مهیج خود به جزیرۀ لارک رسیدید سعی کنید حتماً از این قلعۀ تاریخی نیز دیدن کنید.

پ.ن: همچنین برای بیشتر خواندن در مورد جزیرۀ لارک و اطرافش فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

جزیره لارک ؛ فیروزه‌ای درخشان بر حریر آبی خلیج فارس

۱۶- جزیرۀ هرمز یکی دیگر از همسایگان جزیرۀ قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم که سرشار است از جذابیت و شکوه، و می‌توان گفت این جزیرۀ بی‌همتا نه تنها حیرت‌آمیز بلکه حیرت‌آفرین است با نام جزیرۀ هرمز شناخته می‌شود. این جزیرۀ جذاب و تماشایی نیز در همسایگی جزیرۀ قشم قرار دارد و در سفر هیجان‌انگیز خود می‌توانید روزی را به هرمز زیبا اختصاص دهید و جذابیت‌های منحصر به فردش را ببینید. این جزیرۀ ناب در کنار جاهای دیدنی و تفریحات و تمام زیبایی‌هایش از جلوه‌ای متفاوت و بی‌نظیر برخوردار است که شاید در هیچ نقطۀ دیگری از ایران زمین مثل و مانندش به چشم دیده نشود.

همۀ ما عادت داریم که خاک را با رنگی معمول که اتفاقآً نام و شهرت خاکی به آن اختصاص داده‌ایم ببینیم. به عبارتی دیگر به قدری خاک را با یک رنگ خاص دیده‌ایم که رنگی را با نام خاک شناخته‌ایم. اما اگر مهمان جزیرۀ هرمز باشید خواهید دید که خاک نه تنها با یک رنگ بلکه با انواع و اقسام رنگ‌های دلبرانه و شاد در انتظار شما نشسته است. در جزیرۀ هرمز رنگی به نام خاکی وجود ندارد بلکه خاکی به هفت رنگ به چشم دیده می‌شود. در جزیرۀ هرمز می‌توانید از خاک‌های رنگارنگ کمک بگیرید و نقاشی بکشید. یک نقاشی بزرگ که سطح وسیعی از زمین را در بر بگیرد.

پ.ن: اگر مشتاق هستید در مورد جزیرۀ هرمز بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

بهشت زمین‌شناسان؛ جزیرۀ پر ماجرا؛ هرمز زیبا

۱۷- بام قشم در بخش غربی جزیره

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم با نام بام قشم شناخته می‌شود. با قشم ارتفاعات جای‌گرفته در قسمت غربی جزیره است. شاید جالب باشد اگر بدانید که بخش‌هایی مرتفع یعنی قله‌ها در این ارتفاعات از جنس آهک تشکیل یافته‌اند و در بخش‌هایی اندکی پایین‌تر یعنی در قسمت دامنۀ ارتفاعات شاهد حضور ماسه سنگ و مارن و سیلت خواهید بود. گفته می‌شود که این ارتفاعات در اصل فلات به شمار می‌روند. فلاتی نیمه مرتفع که وسعت قابل ملاحظه‌ای از جزیرۀ قشم را به خودش اختصاص داده است. شاید در سایر شهرها نیز بام شهر وجود داشته باشد. اما آیا تمام بام‌ها در سایر شهرها اینچنین مظهر شگفتی هستند؟ همچنین بد نیست اشاره کنم که منظرۀ این بام ویژۀ زمین‌شناختی نیز، تصویری کاملاً برگرفته از طبیعت، تشکیل شده از جنگل‌های حرا و سواحل شمالی خلیج فارس خواهد بود. به نظر می‌رسد حضور بر بلندای این بام، سرشار از شگفتی و حیرت و عشق به طبیعت خواهد بود.

۱۸- کاسه سلخ در حوالی جزیرۀ قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم که در ساحل جنوبی جزیره جای گرفته است با نام کاسه سلخ شناخته می‌شود. کاسه سلخ منطقه‌ای به وسعت بیش از ۳۵ کیلومتر مربع از جزیرۀ قشم را به خودش اختصاص داده است. شاید جالب باشد بدانید که در این منطقه به هیچ عنوان، هیچ نوع از پوشش گیاهی به چشم دیده نمی‌شود. اما با این حال سرشار از شگفتی است و منطقه‌ای چشم‌نواز به شمار می‌رود و منطقۀ محبوب گردشگران محسوب می‌شود. ویژگی منحصر به فرد در این منطقه وجود یک چشمۀ گوگردی است که از خاصیت درمانی برخوردار است. همچنین این ناحیه از جزیرۀ قشم نیز، همچون سایر نواحی دیگر آن، در اثر فرسایش دچار تغییر شکل شده است. این تغییر شکل هزاران تپۀ کوچک و بزرگ را ایجاد کرده است. این تپه‌های مخروطی بی‌شمار، تصویر نابی را ایجاد کرده‌اند که تماشای آن لذتی غیر قابل وصف را هدیه خواهد کرد.

۱۹- چشمه گوری در جزیرۀ قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم که جلوه‌ای دیگر از طبیعت ناب در جزیرۀ قشم به شمار می‌رود با نام چشمه گوری شناخته می‌شود. این چشمه سرشار از مواد معدنی و نمکی است. در این چشمه نهشته‌های انیدریت به همراه انواع نمک‌هایی که متعلق به سازند گچساران هستند یافت می‌شود. این چشمه از لحاظ زمین‌شناختی، مواد معدنی و وجود نمک‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

۲۰- چشمه کارگه در جزیرۀ قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم که از اهمیت ویژۀ زمین‌شناختی برخوردار است با نام چشمه کارگه شناخته می‌شود. این چشمۀ معدنی سولفوره و شور در همسایگی بندر ماهیگیری سلخ جا خوش کرده است. این چشمه که از قلب زمین می‌جوشد نمک‌ها و مواد معدنی قابل توجه و مهمی را همراه با خود به سطح زمین می‌رساند. این چشمه بدون شک یکی از جلوه‌های بی‌نظیر زمین و مادر طبیعت محسوب خواهد شد.

۲۱- تنگه عالی محمد در جزیرۀ قشم

تنگۀ عالی محمد با نام تنگۀ آب‌نما یا تنگۀ سنگ‌آب نیز شناخته می‌شود. این تنگه نیز حاصل هنرنمایی آب و باد بر سطح سنگ و خاک هستند و به وضوح نشان می‌دهند که قدرت آب و باد صبور از قدرت سنگ و خاک زمخت چقدر بیشتر است. این تنگۀ جذاب و تماشایی در مجاورت تنگۀ چاهکوه واقع شده است و اگر این سیر پر جذبه را همچنان ادامه دهید و اجازه ندهید دیو خستگی شما را اسیر خودش کند در انتهای همین مسیر به گنبد نمکی و غار نمکدان خواهید رسید. این مسیر تمام و کمال حیرت‌برانگیز است و در هر قدم که بردارید شگفتی منحصر به فردی را با خود به همراه خواهد داشت. میزبون پیشنهاد می‌کند کفش‌های راحت بپوشید و لوازم استراحت را در کوله‌پشتی خود قرار دهید تا بتوانید در تمام این مسیر سرشار از شادابی و نشاط قدم بردارید و از قدم به قدم این راه پر فراز و نشیب لذت ببرید. چون یکی از مناطقی که می‌توانید زمین جذاب و اسرارآمیز را به شکلی متفاوت ببینید همین محدوده است.

جاهای دیدنی قشم در آرامش و سکوت شب

اگر دقت کرده باشید هر آنچه تا به اینجا از دیدنی‌های جزیرۀ دلبرانۀ قشم توصیف شده است به طور تمام و کمال جلوه‌ای از طبیعت و آسمان بوده است. نکتۀ مهم و قابل توجه اینجا است که تمام این شکوه و زیبایی را فقط در روز می‌توانید شاهد باشید؛ بنابراین شب هنگام در جزیرۀ قشم چاره‌ای نخواهید داشت جز اینکه در محل اقامت بمانید، به استراحت یا گپ و گفت یا تماشای فیلم و سریال بپردازید. اما به هر حال برخی از گردشگران گشت و گذار شبانه را دوست دارند و ترجیح می‌دهند شب‌های سفر را به سیر و سیاحت بپردازند چون در شهر خودشان هم شب می‌توانند فیلم و سریال ببینند. اگر شما هم با این دسته موافق هستید در ادامۀ مقاله نیز میزبون را همراهی کنید. چون در این قسمت از مقاله میزبون قصد دارد به شگفتی‌های جذاب در جزیرۀ قشم در هنگام شب بپردازد.

پ.ن: آسمان زیبای جزیرۀ قشم در شب هنگام یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های آن شمرده می‌شود. برای دیدن این آسمان ناب و دلبرانه فقط و فقط کافی است روی زمین دراز بکشید و چشم به آسمان بدوزید تا بتوانید پرفورمنس زیبای ستارگان را ببینید.

پارک ساحلی زیتون در جزیرۀ قشم

پارک زیتون یک پارک ساحلی است. این پارک دلگشا و چشم‌نواز از یک طرف به سیتی سنتر جزیره متصل است و از طرف دیگر با آب‌های مواج و خروشان خلیج فارس. به عبارتی دیگر این پارک دلبرانه بین شما و ساحل و مراکز خرید فعال در مرکز شهر، پیوندی عمیق و آرامش‌بخش ایجاد می‌کند. چون به واسطۀ این پارک ساحلی جذاب شما می‌توانید با ۲ الی ۳ دقیقه پیاده‌روی در سیتی سنتر جزیرۀ قشم باشید و از هیاهوی مراکز خرید شهری و رستوران‌ها و رفت و آمد مردمِ محلی و گردشگران لذت ببرید و هر زمان احساس خستگی به سراغ شما آمد باز فقط با ۲ تا ۳ دقیقه قدم‌زدن به پارک ساحلی زیتون برسید، کنار آب‌های زندگی‌بخش خلیج فارس بنشینید و در سکوت و خاموشی به آوای موج‌های خلیج فارس گوش بسپارید. البته این پارک ساحلی توانسته است برای ایجاد آرامش بیشتر برای گردشگران عزیز امکاناتی از قبیل سرویس‌های بهداشتی، دستگاه خودپرداز، چند رستوران و اغذیه‌فروشی فراهم بیاورد. علاوه بر مواردی که ذکر شد در هنگام شب از پارک ساحلی زیتون در جزیرۀ قشم می‌توانید جزیرۀ هرمز را ببینید.

اما در مورد جذابیت‌های پارک زیتون در هنگام روز شایسته است اشاره کنم که در این پارک ساحلی سه مدرسۀ غواصی فعال هستند و اگر مشتاق تماشای دنیای جاری در اعماق آب‌های خلیج فارس هستید می‌توانید به این سه مدرسۀ غواصی مراجعه کنید. در این مدرسه‌ها آموزش لازم و کافی در کوتاه‌ترین مدت ممکن ارائه می‌شود. سپس شما می‌توانید لباس مخصوص غواصی را از مدرسه دریافت کنید بپوشید و همراه با مربی وارد آب‌های نیلگون خلیج فارس شوید و از تماشای دنیای متفاوتی که در آن در جریان است لذت ببرید. همچنین، علاوه بر این تفریح مهیج، در هنگام روز در پارک ساحلی زیتون، امکان چادرزدن و کمپینگ نیز وجود دارد.

سینما دریا در جزیرۀ قشم

ساکن هر شهر و دیاری که باشید بدون شک انواع و اقسام فیلم‌ها را دیده‌اید. اما آنچه در سینما دریا انتظار شمار را می‌کشد یک فیلم معمولی یا حتی یک فیلم جشنواره‌ای نخواهد بود. این فیلم حتی مدت زمان مشخصی هم ندارد و به عبارتی دیگر می‌توان گفت این فیلم نامحدود و بی‌نهایت است. شما در لحظه‌ای خاص از فیلم وارد ماجرا خواهید شد، بنابر زمانی که برای حضور در سینما در نظر گرفته‌اید به تماشای فیلم همیشه در حال اکران خواهید نشست و هر زمان که دوست داشتید از سینما خارج خواهید شد. درست مثل اپرای شناور. شما در سینما دریا روی صندلی‌هایی که از قبل برای شما آماده شده‌اند می‌نشینید و به پهنۀ دریا چشم می‌دوزید و موسیقی نابی را می‌شنوید که خلیج فارس آن را ساخته و پرداخته است و اجرا می‌کند. شگفت‌انگیز است. این طور نیست!

سینما دریا یکی دیگر از پارک‌های ساحلی در جزیرۀ قشم است که می‌توان گفت یکی از ناب‌ترین جاهای دیدنی قشم مخصوصاً در شب هنگام به شمار می‌رود. این پارک ساحلی در مقایسه با پارک ساحلی زیتون از مساحت کمتری برخوردار است و امکانات محدودتری را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد اما با به کارگیری ایدۀ خلاقانۀ قراردادن صندلی‌ها در مقابل چشم‌انداز غیرقابل وصف خلیج فارس توانسته است لحظات شگفت‌انگیزی برای مهمانان جزیره به ارمغان بیاورد.

پ.ن: گاهی تمام آنچه که از زندگی و تفریح می‌خواهیم فقط و فقط مقداری آرامش است، آرامشی سرشار از سکوت و سکون. البته این نوع از آرامش حتی بعد از تفریحات پرهیجان نیز دلپذیر خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می‌شود شکوه این تفریح آرام و بی‌هیاهو را از دست ندهید و حتماً تجربه‌اش کنید.

پارک کوروکودیل‌ها در جزیرۀ قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم، با نام پارک کوروکودیل‌ها شناخته می‌شود. دیدن کوروکودیل‌ها همیشه با هیجانی وصف‌ناپذیر همراه خواهد بود. کوروکودیل‌ها موجوداتی بزرگ، عجیب و متفاوت هستند. مهمتر از همه اینکه در حالت عادی این حیوانات منحصر به فرد را در هر مکانی نخواهیم دید چون خطرناک هستند. تمام این عوامل در ایجاد جذابیت هرچه بیشتر کوروکودیل‌ها مؤثر خواهند بود. حالا در نظر بگیرید که در جزیرۀ قشم در یک پارک با عنوان پارک کوروکودیل‌ها تعداد قابل توجهی از این خزندگان خطرناک اما تماشایی گردآوری شده‌اند و با رعایت تمام موازین و قوانین لازم برای ایمنی هرچه بیشتر حتی در شب هنگام قابل بازدید هستند. تجربۀ بسیار جذاب و مهیجی به نظر می‌رسد. این پارک که اتفاقاً از نظر مساحت متراژ زیادی را شامل نمی‌شود در حوالی مرکز شهر قرار گرفته است. میزبون پیشنهاد می‌کند در یکی از شب‌های آرام سفر خود به جزیرۀ قشم مهمان پارک کوروکودیل‌ها باشید.

دیدار از پارک کوروکودیل‌ها نیز یکی دیگر از جلوه‌های بی‌مانند جزیرۀ زیبای قشم است که ممکن است نمونه و مثال آن را در دیگر مقاصد سفر نبینید. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود دیدار از این پارک باشکوه و البته پرهیجان را نیز در برنامۀ روزهای سفر خودتان قرار دهید.

موزۀ ژئوپارک در جزیرۀ قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم با نام موزۀ ژئوپارک در این جزیرۀ تماشایی شناخته می‌شود. در همسایگی مرکز خرید ستاره در جزیرۀ تماشایی قشم موزه‌ای برپا شده است. این موزه تمام ژئوپارک قابل تحسین و منحصر به فرد جزیرۀ قشم را به صورت ماکت در یک فضای محدود و کوچک ایجاد کرده است. ماکت‌های هنرمندانه‌ای که توانسته‌اند جنگل حرا، نمایی منحصر به فرد و تماشایی از جزایر ناز به همراه یک اسکلت واقعی از یک نهنگ، و همچنین ماکتی از غار نمکدان و حیات جاری بشر در این جزیره در دوران ماقبل تاریخ را به منصۀ ظهور برسانند.

این موزه در واقع یک موزۀ سه بعدی به شمار می‌رود. چون علاوه بر ماکت‌هایی که با ظرافت هرچه تمام‌تر در موزه قرار گرفته‌اند فضای مخصوص به آن ماکت که در واقع یکی از بخش‌های ژئوپارک طبیعی قشم را به تصویر در آورده است نیز ایجاد شده است. به این ترتیب با قدم‌گذاشتن در محدودۀ هر یک از این ماکت‌ها آوایی از جریان حیات در آن قسمت از ژئوپارک طبیعی نیز به گوش خواهد رسید. برای مثال اگر به تماشای جنگل‌های حرا بایستید این ماکت با صدای پرندگان مهاجر که در فصل زمستان به جنگل‌های حرا مهاجرت می‌کنند پخش خواهد شد. یا اگر به سمت ماکت جنگل‌های ناز بروید و به تماشای این جنگل‌های ناب بایستید ماکت با صدای موج‌های خروشان خلیج فارس از شما پذیرایی خواهد کرد.

علاوه بر ماکت‌هایی از قسمت‌های مختلف ژئوپارک طبیعی قشم درست در مرکز موزه ماکتی بزرگ و قابل توجه از کل نقشۀ جزیره را خواهید دید. همچنین در تمام موزه تعداد بسیار زیادی از حیوانات تاکسیدرمی‌شده را شاهد خواهید بود.

پ.ن اول: هزینۀ بازدید از موزۀ ژئوپارک قشم ۵۰۰۰ تومان است.

پ.ن دوم: یکی از مهمترین جاذبه‌هایی که گردشگران مشتاق و خوش‌ذوق را وادار به سیر و سفر و گشت و گذار در نقاط مختلف ایران زمین می‌کند، طبیعت است. طبیعت با تمام زیبایی‌های بی‌مثالش و البته با تمام قدرت و شوکتی که دارد، به مراقبت نیز محتاج است. در واقع برای اینکه شکوه طبیعت همیشه پایدار باقی بماند لازم است مراقبش باشیم. موزۀ ژئوپارک که یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی قشم به شمار می‌رود به خوبی اهمیت طبیعت منحصر به فرد جزیرۀ قشم را یادآوری می‌کند. چون در این جزیرۀ تماشایی و خوش آب و هوا جلوه‌های نابی از طبیعت را شاهد خواهیم بود که شاید در هیچ یک از شهرهای دیگر مثل و مانندش را نبینیم.

لذت چشیدن طعم غذاهای محلی در جزیرۀ قشم

یکی دیگر از جاذبه‌های ناب در امر گردشگری که دلبرانه گردشگران کنجکاو و مشتاق را به سمت مقاصدی دلپذیر از جمله جزیرۀ قشم جذب می‌کند، غذاهای محلی و سنتی است. در جزیرۀ قشم خوشمزه‌ترین و متفاوت‌ترین غذاهای محلی طبخ می‌شوند. در سراسر این جزیرۀ حیرت‌برانگیز و جذاب انواع و اقسام رستوران‌ها فعال هستند که غذاهای محلی می‌پزند و با طعم دلنشین و عطر دل‌انگیز این غذاهای سنتی و دیرینه از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. آنچه بیش از سایر موارد به غذاهای سنتی این خطّه طعمی متفاوت می‌بخشد استفاده از ادویه‌های منحصر به فردی است که مخصوص این جزیرۀ بی‌همتا است و در سایر نقاط ایران زمین و حتی جهان، مثل و مانندش پیدا نخواهد شد. به این ترتیب یکی دیگر از اتفاقات نابی که در شب‌های قشم می‌توانید تجربه کنید حضور در رستوران‌های فرداعلای جزیره و چشیدن طعم بی‌نظیر غذاهای محلی آن است.

پ.ن: در خیابان‌ها و بخش‌های مختلف جزیرۀ قشم، از جمله راستۀ بازارها، افراد خوش‌ذوقی را خواهید دید که در حال طبخ غذاهایی از قبیل سمبوسه و برخی دیگر از غذاهای سریع و محلی هستند. شاید جالب باشد بدانید که یکی از مهمترین ویژگی‌های این غذاهای محبوب و پرطرفدار تندی به‌خصوص آن‌ها است. در واقع دلیلی که این غذاها را از سایر انواع آن‌ها که در سایر شهرها رواج دارد، جدا می‌کند ادویه‌های منحصر به فردی است که در طبخ آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین می‌توان ادعا کرد که این غذاهای خوشمزه را در هیچ شهر و دیار دیگری پیدا نخواهید کرد. به همین دلیل میزبون پیشنهاد می‌کند در گشت و گذار در جزیرۀ قشم حتماً سمبوسه‌های ناب خیابانی را تجربه کنید و اجازه دهید تندی خاص و سوزان آن‌ها، خاطرۀ سفر به این جزیرۀ بی‌مثال را خیلی قوی‌تر در ذهن شما ثبت کند.

سفر به جزیرۀ قشم

جاهای دیدنی قشم را اگر قرار باشد بشماریم، شمار آن به ۵۰ هم خواهد رسید. چون این جزیرۀ جذاب هم تاریخ را درنوردیده است و هم از هم‌جواری خلیج فارس بهره دارد و هم از ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد زمین‌شناختی برخوردار است. به تمام این ویژگی‌های طبیعی لازم است جذابیت‌های مدرن اقتصادی و تفریحی و گردشگری را هم اضافه کنید. آن وقت با یک حساب ساده خواهید دید که امکان دیدار از جاذبه‌های بی‌نظیر در این جزیره تماشایی در چند روز کوتاه اقامت با اجاره سوئیت در قشم به هیچ عنوان میسر نخواهد بود. بنابراین بهتر است قبل از عزم سفر از فهرست کاملی از دیدنی‌های قشم با خبر باشید و بتوانید پیش از راهی‌شدن در راه، اماکنی که دوست دارید ببینید را مشخص کنید. به این ترتیب به وسیلۀ یک برنامه‌ریزی دقیق و به جا خواهید توانست از روزهای نارنجی سفر خود در جزیرۀ قشم بهترین استفاده را ببرید.

میزبون بهترین روزها را در جزیرۀ قشم برای شما یاران همیشگی آرزومند است …

سفر به جزیرۀ هزاررنگ قشم به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید