آهودشت ساری ، روستایی زیبا و دیدنی در استان همیشه سبز مازندران(خواندن 10 دقیقه)

آهودشت ساری
آهودشت ساری

آهودشت ساری روستایی زیبا و سبز است. این روستای دیدنی در ۲۰ کیلومتری در جهت شمالی ساری واقع شده است. این روستای سبز و دلنشین همسایۀ زارم‌ رود است. درواقع در تمام استان دلکش مازندران نقطه‌ای وجود ندارد که از سبزی و طراوت بی‌بهره مانده باشد. بلکه وجب به وجب این استانِ روح‌نواز، سبز و دیدنی است. اما سفر به روستای آهودشت منحصر به فرد است. این روستای زیبا یکی از مناطق استان مازندران است که بسیار زیباست اما متأسفانه بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است. البته سبزی، طراوت و روحِ زندگی، این روستا را به مقصدی بی‌نظیر برای گردشگران تبدیل کرده است. با میزبون همراه باشید. چون در این مقاله قرار است با یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری آشنا شوید.

روستای آهودشت ساری، خانه‌ای باصفا

جالب است بدانید ساکنان روستای زیبای آهودشت بیشتر افرادی هستند که در شهرهای دیگر ساکنند و برای تغییر آب و هوا در دوره‌های مختلفی از سال در آهودشت ساری ساکن می‌شوند. این افراد بین شهر و روستا در رفت و آمد هستند و ساکنان همیشگی روستا محسوب نمی‌شود. ساکنان دائمی روستا را افرادی با میانگین سنی بالای ۵۰ سال تشکیل می‌دهند. بر این اساس می‌توان گفت که این روستای اصیل و با طراوت آرام آرام دارد به یک منطقۀ ییلاقی تبدیل می‌شود. البته حتماً این روستا می‌تواند رونق بسیار داشته باشد.

آهودشت کجاست؟

آهودشت زیبا و سبز در استان مازندران در شهرستان ساری در بخش کلیجان رستاق در دهستان کلیجان رستاق علیا واقع شده است. روستای آهودشت ساری از جنوب به گرمرود از شمال به سقندینکلا از شرق به سرکت و ازغرب به جنگل منتهی می‌شود. برای رسیدن به این روستای جذاب و دیدنی کافی است ابتدا از شهر مبدأ خود به شهر ساری سفر کنید. شما می‌توانید با اجاره ویلا در ساری اقامت داشته باشید. بعد در یک روز از سفر، در جهت شمال ساری، ۲۰ کیلومتر پیش بروید. پس از گذراندن ۲۰ کیلومتر شما به آهودشت ساری رسیده‌اید.

چرا آهودشت؟

وجود آهوان بسیار در این منطقه باعث شده است نام این روستای زیبا و دل‌نواز آهودشت باشد. به حتم تماشای آهوان که آزاد و رها در این منطقه گردش می‌کنند بسیار روح‌نواز و لذت‌بخش خواهد بود. امیدوارم در سفر به این روستا آهوهای زیبا را ببینید. همچنین امیدوارم آهوان زیبای این منطقه همیشه آزاد و رها باشند و از گزند شکار و سایر مخاطرات طبیعی و انسانی در امان.

جاذبه‌های گردشگری در روستای آهودشت ساری

هر زمان به روستای آهودشت ساری سفر کردید علاوه بر تماشای آهوان آزاد می‌توانید از چند منطقۀ دیدنی دیگر نیز دیدن کنید. این مناطق دیدنی عبارتند از: حاشیه رودخانه زارم رود، جنگل انبوه سخو، منطقه بکر توسکالش و تخت رستم.

زارم رود، رود خروشانی است که شالیزارهای سبز آهودشت را سیراب می‌کند و پس از عبور از شهر ساری به دریای خزر می‌پیوندد.

جنگل‌های سخو نیز در سبزی و طراوت شهرت بسیار دارند. تماشای این همه زیبایی در یک منطقه در کنار هم تجربه‌ای بی‌نظیر است.

منطقۀ بکر توسکالش نیز از جمله طبیعت بکر و ناب شمال ایران زمین است. این منطقه بسیار دیدنی است. از آن مهمتر اینکه حضور در این منطقۀ ناب فرصت تنفسی عاری از هرگونه آلایندۀ صنعتی را ایجاد می‌کند که این خود فرصتی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.

تخت رستم

تخت رستم که یک جاذبۀ باستانی تاریخی در آهودشت محسوب می‌شود، یک آتشکده است. آتشکدۀ تخت رستم بر روی کوه تخت رستم واقع شده است. گفته می‌شود محلی که این آتشکده در آن واقع شده، محل یکی از هفت خان رستم بوده است. البته در گذشته، یعنی پیش از اسلام، نام آتشکده تخت رستم نبوده است بلکه پس از ورود اسلام به ایران همان طور که نام سایر آتشکده‌ها به رستم و سلیمان تغییر کرده نام این آتشکده هم به تخت رستم تغییر یافته است.

جالب است بدانید آتشکدۀ تخت رستم از آندزیت و سنگ‌های آتشفشانی ساخته شده است. شواهد نشان می‌دهد این آتشکده متعلق است به دوران اشکانیان یا ساسانیان. هنوز به طور قطع در مورد زمان ساخت این آتشکده اطلاعات واضح و روشنی در دست نیست. چون کاوش‌های باستان‌شناسی به طور کامل و دقیق آنطور که درخور است انجام نگرفته است. اما لازم است اضافه کنم که آتشکدۀ تخت رستم در سال ۱۳۱۶ با شمارۀ ۳۰۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ویژگی‌های آتشکدۀ تخت رستم

آتشکدۀ تخت رستم که از جنس سنگ ساخته شده و مربوط به دوران اشکانی و ساسانی است بر روی تپه‌ای که ۴۰ متر از سطح زمین بالاتر قرار دارد بنا شده است. این آتشکده با گنبد و ایوان و یک اتاق تا عصر ما باقی مانده است. بر فراز تپه آثاری از سکویی دو طبقه نیز دیده می‌شود. این طور که از شواهد پیداست این سکو محل آتش افروزی روحانیون زرتشتی بوده است.

تخت رستم دست کم سه جایگاه ویژۀ عبادت داشته است. هر یک از این جایگاه‌ها محلی برای برافروختن آتش بوده‌اند. اولین جایگاه مخصوص عبادت در پایین کوه بوده که امروزه متأسفانه از آن هیچ رد و اثری باقی نمانده است. دومین جایگاه در دامنۀ کوه قرار داشته است. نحوۀ ساخت جایگاه دوم بسیار پیچیده است و پر رمز و راز. متأسفانه در دورۀ زندگی ما از ستون‌ها و سقف آن اثری باقی نمانده است. به همین دلیل کشف راز این جایگاه تعلیق به محال شده است. اما سومین جایگاهِ مخصوص عبادت درست در بالای قلۀ کوه واقع شده است. تنها کسی که حق ورود به این جایگاه را داشته موبد ارشد بوده است. این جایگاه هم پس از ورود اسلام به ایران تخریب شد. با این تفاوت که تخت سنگ‌های درهم و برهمی از آن همه شکوه و جلال باقی مانده است. شاید به همین دلیل است که نام این محل را تخت رستم گفته‌اند.

امکانات روستای سبز و زیبای آهودشت

لازم است اضافه کنم که روستای آهودشت یک حسینیه، یک مسجد، یک پایگاه مقاومت، دو آرامگاه، دو امامزاده که عبارتند از امامزاده سید صاحب الدین و امامزاده محمد، زمین چمن مخصوص فوتبال، مدرسۀ ابتدایی، مرکز مخابرات و دکل فرستندۀ تلویزیونی است. در ضمن باید اضافه کنم که این روستای دلنشین راه آسفالته، آب و برق و گاز و تلفن هم دارد.

مشاغل پر رونق در آهودشت

آهودشت زیبا ۲۷۶ هکتار مساحت دارد. از میان این ۲۷۶ هکتار، ۸۵ هکتار به شالیزارها اختصاص یافته‌اند. بر این اساس مشخص است که شغل اغلب ساکنین این روستای سبز دلگشا چیست. بله، شغل اکثر اهالی این روستای سبز کشاورزی است و بهترین برنج‌ها در همین زمین‌ها کشت می‌شوند و به دستان پرتلاش اهالی همین روستا بالیده می‌شوند و سپس به خانه‌های سایر ایرانیان رنگ و عطر و جلا می‌بخشند.

در کنار کشاورزی مشاغلی دیگر از قبیل دامپروری و پرورش زنبور عسل نیز در این روستا رونق فراوانی دارد. آب و هوای خوش و موقعیت مناسب جغرافیایی این منطقه به تمام محصولات آن طعم و عطری بی‌نظیر و منحصر به فرد می‌بخشد. در سفر به آهودشت ساری حتماً از محصولات بی رقیب این روستا خریداری کنید. یکی از لذت‌های سفر تجربۀ طعم‌های ویژۀ هر منطقه است.

شکار ممنوع

آهودشت تماشایی یکی از معدود دشت‌های وسیع و سرسبز و باصفای جهان است. دشتی ناب و سرشار از شور و شوق حیات که دوباره تکرار نخواهد شد. طبیعت همیشه و همه جا بی‌نظیر است. اما طبیعت آهودشت آن هم درست زمانی که گل‌ها و گیاهان و درختان سبز و رنگ رنگ در کنار هم قرار می‌گیرند و حیوانات متنوع در میان آن‌ها به گشت و گذار می‌پردازند. اینجا، این دشت سرسبز و قشنگ، خانه و کاشانۀ امن این موجودات زیبا و تماشایی است. زندگی ما، تمام ما، حتی تمام افرادی که در بزرگترین شهرهای عالم زندگی می‌کنند دقیقاً به همین دشت که نمونۀ اعلای طبیعت است، بستگی دارد. به همین دلیل ما آدم‌ها باید با تمام توان و تلاش‌مان، مراقب هودشت تماشایی باشیم. باید با تمام وجود از وجب به وجب آن مراقبت و محافظت کنیم. شاید برای ساکنان شهرهای بزرگ دور از ذهن به نظر برسد اما واقعیت این است که شریان حیات تمام ما آدم‌ها تک تک موجوداتی هستند که در آهودشت و سایر دشت‌های امثال آن زندگی می‌کنند. فراموش نکنیم که حیات و طبیعت یک حلقۀ وسیع است. یک زنجیرۀ بلند و طولانی که تمام موجودات زنده را به هم وصل می‌کند و اگر یکی از از حلقه‌ها از بین برود سایر حلقه‌ها نیز از هم پاشیده خواهد شد. تمام این حرف‌ها را گفتم تا بگویم بیایید شکار را برای همیشه کنار بگذاریم. حالا که تمام موجودات زنده را در تنگنا قرار داده‌ایم و خانه‌های‌شان را اشغال کرده‌ایم و به شهرهای پر زرق و برق بدل کرده‌ایم و زندگی طبیعی را تا حد بسیار بالایی سلب کرده‌ایم دست کم اجازه دهیم در همان محدودۀ کوچک خودشان به سلامت زندگی کنند و مدام ترس و وحشت فرار از دست شکارچی را تجربه نکنند. این روزها انسان آن قدر پیشرفت کرده است و آن قدر صنعتی شده است که برای تأمین مایحتاج زندگی و زنده ماندن نیازی به شکار ندارد. پس بیاییم فقط و فقط از طبیعت و زیبایی‌های باشکوهش لذت ببریم، بدون اینکه به آن آسیبی وارد کنیم. این طبیعت زیبا که برای ما قابی جذاب و دلربا است و هر تصویرش می‌تواند قلب و روح ما را جلا دهد خانۀ اصلی و اصیل موجودات ساکن در آن است. شاید بد نباشد اندکی برگردیم به سهراب سپهری و صدایش را بشنویم که می‌گوید: «آب را گِل نکنیم» و با همین جملۀ کوتاه مفاهیم بزرگی را به خاطر بیاوریم که طبیعت این ارزشمندترین میراث بشر بر روی کرۀ خاکی ارزنده‌تر از این است که آسیب ببیند. طبیعت چشم ما است، قلب ما است، روح ما است، بزرگ‌ترین و گرانبهاترین دارایی ما است؛ مراقبش باشیم.

سفر به آهودشت ساری

آهودشت ساری فارغ از تمام دیدنی‌ها و جاذبه‌های جذاب گردشگری که دارد سبزی، طراوت و روح زندگی را به گردشگران هدیه می‌کند. چه زیباتر از اینکه در یک سفر لذت‌بخش بر تکه‌ای از زمین نفس بکشید که سرشار است از روح زندگی و طبیعت بکری است که هنوز آلودۀ صنعت نشده است. البته ویلاهای ساخته شده در این روستای زیبا، منحصر به فرد هستند و آسایش و آرامشی وصف‌ناپذیری را برای ساکنان خود فراهم می‌کنند.

خرّم زیاد آنکه گفت: که مازندران را بهشت‌ است جفت!

سفر به آهودشت ساری به سلامت.

2 دیدگاه‌ها

  1. با سلام عرض خسته نباشید من یک آهودشتی ام ودر راهبند ساری زندگی میکنم خواهش میکنم از این روستا بیشتر اقبال کنین ودر جنگل ها جنگلبان زیادی هستند لطفا دست از شکار بردارید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید