باغ بهادران اصفهان بهشتی کوچک در دل اصفهان(خواندن 7 دقیقه)

باغ بهادران

در بخش جنوب غربی استان اصفهان منطقه‌ای وجود دارد که از نظر آب و هوا با شهرهای شمالی برابری کرده و در روزهای گرم بهار و تابستان دارای آب و هوایی دلپذیر است. شهر باغ بهادران شهری کوچک در استان اصفهان است که از جاهای دیدنی اصفهان به حساب آمده و به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی متعدد، سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. در این مقاله به معرفی باغ بهادران اصفهان پرداخته‌ایم، پس در ادامه با ماه همراه باشید.

معرفی باغ بهادران اصفهان

باغ بهادران در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان قرار داشته و کوچک‌ترین شهر رزین شهر محسوب می‌شود. مردم محلی این منطقه را با نام‌های باغ باباداران، باغ بادران، باغ وردان و باغ آذران نیز می‌شناسند. به گفته محققین نام صحیح این منطقه در اصل باغ آذران بوده است که در لغت به معنای باغ آتشکده بوده و در گذر زمان به باغ بادران تغییر نام داده است تا به امروز که آن را با نام باغ بهادران می‌شناسند. از آن جایی که باغ بهادران در نزدیکی رودخانه زاینده‌رود قرار گرفته است، باغ‌های سرسبزی از میوه، زمین‌های کشاورزی متعدد و آب و هوایی خنک را برای این شهر به ارمغان آورده است. به لطف همین موارد موجب شده باغ بهادران به یکی از بهترین مناطق برای گردشگری تبدیل شود. درست است که به دلیل آب و هوای خوب این منطقه و همچنین هم‌جواری با زاینده‌رود اصلی‌ترین حرفه مردم شهر از ۲۰۰۰ سال پیش تا به کنون کشاورزی و باغ‌داری است، ولی افراد بسیاری به نجاری و قالی‌بافی نیز مشغول هستند و در این حرفه‌ها نیز تبحر خاصی دارند.

معرفی تفریحات و جاذبه‌های گردشگری باغ بهادران

در این شهر کوچک تفریحات متعدد و جاذبه‌های گردشگری زیبایی وجود دارد. درست است که بسیاری برای قدم زدن در کنار زاینده‌رود و همچنین تماشای رودخانه به این شهر می‌روند، ولی به جز این موارد نیز تفریحاتی در باغ بهادران وجود دارد که می‌تواند شما را به سمت این شهر زیبا جذب کند. به طور مثال از تفریحاتی که گردشگران در این شهر می‌توانند انجام دهند، به جز قدم زدن در کنار رودخانه زاینده رود و گشتن در باغ‌های زیبای شهر، آفرود سواری، رفتینگ، اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری است.

اگر جز افرادی هستید که علاقه بسیاری به بازدید از مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی دارید، باغ بهادران شما را نیز نا امید نخواهد کرد، زیرا در این شهر چنین جاذبه‌هایی نیز وجود دارد. گفتنی است در ادامه به معرفی مناطق دیدنی باغ بهادران پرداخته‌ایم.

قلعه چهار برج

قلعه تاریخی چهار برج در بخش جنوبی شهر باغ بهادران قرار گرفته و در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. این قلعه تاریخی که در گذشته قلعه نظامی بوده، به سبک قلاع دوره صفویه و پادشاهان دوره افشاریه ساخته شده است. قلعه چهار برج به دلیل داشتن چهار برج بزرگ و مدور گلی به این نام معروف شده است. گفتنی است این چهار برج محوطه حیاط این قلعه را احاطه کرده‌اند.

پارک طبیعی ساحل زاینده رود

در کنار زاینده رود زیبا پارک ساحلی‌ای پدید آمده تا گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند و ساعاتی را در کنار این رودخانه زیبا بگذرانند. گفتنی است جز گردشگران، مردم باغ بهادران و همچنین مردم شهرهای اطراف نیز روز تعطیل خود را در این پارک ساحلی می‌گذرانند.

روستای مورکان

روستای مورکان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. این روستا دارای بافتی سنتی و حال و هوایی خاص است و به دلیل حالت خاص آن، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. روستای مورکان تا سال ۱۳۸۵ هنوز هم برج‌و‌بارو داشته و دروازه‌های آن نیز پابرجا مانده بود. بانوان در روستای مورکان به هنر قالی بافی مشغول هستند و فرش‌های دستباف زیبایی را به دیگر شهرهای ایران صادر می‌کنند.

روستای کرچگان

روستای کرچگان در ۸ کیلومتری شهر باغ بهادران واقع شده است و به دلیل قرارگیری در کوهپایه‌های زاگرس، دارای آب و هوای دوست‌داشتنی و مناسبی است. همچنین مزارع سرسبزی در این منطقه وجود دارد که به جاذبه‌های گردشگری آن افزوده است. در این روستا برجی به نام برج کبوترخانه وجود دارد که دارای قدمت ۱۰۰۰ سال بوده و پس از گذشت سال‌ها هنوز پا بر جا مانده است. گفتنی است سازمان میراث فرهنگی تنها یک بار دست به تعمیر این برج زده است. هر ۱۵ سال یک بار قفل در برج کبوتر کرچگان باز می‌شود و چیزی حدود ۱۵ تن فضله کبوتر از آن جمع‌آوری می‌شود.

روستای برنجگان

روستای توریستی برنجگان که دارای ۳۰۰ سال قدمت است، در کنار رودخانه زاینده رود واقع شده است و به دلیل کشت برنج مرغوب در این ناحیه، به برنجگان معروف شده است. در این منطقه چشمه‌ای به اسم چشمه کبکی وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

مجموعه فرهنگی تفریحی باغ بهادران

در این مجموعه فرهنگی و تفریحی سالن‌های غذاخوری، سالن‌هایی برای برپایی کنسرت، سوئیت و سالن‌هایی برای برگزاری جشن‌ها و مهمانی‌ها وجود دارد. این مجموعه در کنار رودخانه زاینده رود تاسیس شده و دارای چشم‌انداز بسیار خوبی است. از آن جایی که ظرفیت این مجموعه فرهنگی تفریحی بالاست، تورهای گردشگری با ظرفیت بالایی برای اسکان گردشگران خود می‌توانند از آن استفاده کنند.

زیارتگاه قرآن

زیارتگاه قرآن در روستای سعیدآباد قرار داشته و به دلیل وجود قرآنی خطی منسوب به حضرت علی (ع)، به مکانی برای زیارت کردن تبدیل شده است. گفتنی است این زیارتگاه مربوط به شخص خاصی نیست.

امام‌زاده شاهزاده ابوالقاسم

در باغ بهادران آرامگاه شاهزاده ابوالقاسم معروف به امام‌زاده ابوالقاسم وجود دارد که دارای قدمتی ۴۰۰ ساله بوده و در تاریخ ۱۶ خرداد سال ۱۳۵۶ در لیست آثار فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.

سوغات شهر باغ بهادران

اصلی‌ترین سوغات این شهر شیرینی خاص و خوشمزه‌ای به نام پولکی رسی است که در طعم‌های متفاوت و جالبی مانند پرتقالی، نارگیلی و … تهیه می‌شود. به دلیل طعم‌های متفاوتی که برای این پولکی وجود دارد، هر سلیقه‌ای می‌تواند از خوردن آن لذت ببرد.

از دیگر سوغاتی‌های این شهر زیبا، گردو و بادام به دلیل وجود درخت‌های بسیار گردو و بادام در این شهر است. گفتنی است از نظر کیفیتی، کیفیت گردو و بادام این شهر منحصر به فرد بوده و به همین دلیل می‌تواند سوغاتی خوبی محسوب شود.

قلعه ترکی

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری باغ بهادران، قلعه ترکی است. این قلعه در قسمت شمالی باغ بهادران در روستایی به همین نام واقع شده است. این قلعه که در دهستان چم رود قرار گرفته و جزو توابع باغ بهادران به حساب می‌آید. این قلعه در روزگان قدیم ورودی روستا بوده و به نوعی نقش استراتژیک و نظامی هم داشته است. این قلعه یادگار روزگانی است که مغول‌ها بر روی ایران زمین حکومت می‌کردند.

چگونه به باغ بهادران برویم؟

برای رفتن به باغ بهادران دو مسیر وجود دارد که با توجه به این که شهر مبدا مسافر کدام یک از شهرهای ایران است، یکی از این دو مسیر انتخاب می‌شود.

مسیر اول از سمت شهرکرد است زیرا از شهرکرد تا باغ بهادران تنها ۴۰ کیلومتر فاصله وجود دارد. پس از این که به شهرکرد رسیدید، باید وار امام رضا، پلیس راه فرخ‌شهر، جاده کلیشاد رخ، روستای حاجت آقا و در نهایت خروجی روگذر باغ بهادران را رد کنید تا به مقصد مورد نظر برسید.

مسیر دوم از سمت شهر اصفهان است. برای استفاده از این مسیر باید در بزرگراه آقا رب‌پرست رانندگی کنید تا به زندان مرکزی اصفهان برسید. پس از آن مسیر خود را به سمت بزرگراه ذوب‌آهن ادامه داده تا به شهر فلاورجان برسید. پس از گذشت ۱۵ کیلومتر به پلیس راه اصفهان خواهید رسید. پس از آن باید فولادشهر را رد کنید تا به ورودی شهر رزین شهر برسید. سپس با استفاده از تابلوهای راهنما می‌توانید خود را به جاده باغ بهادران برسانید. در نهایت با ۱۵ دقیقه رانندگی در این جاده به شهر باغ بهادران خواهید رسید.

سخن پایانی

باغ بهادران یکی از زیباترین شهرهای ایران است که می‌تواند در نوع خود خاطرات خوبی را در ذهن گردشگران ثبت کند. امروزه با استقبال بسیار گردشگران از باغ بهادران، ویلاهای متعددی ساخته شده‌اند تا بتوانند برای پذیرایی از مسافران استفاده شوند. به همین دلیل در سفر به این شهر نگرانی اجاره ویلا در باغ بهادران و اقامت در آن جا را نخواهید داشت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید