اقامتگاه بوم گردی اصفهان ؛ تجربه اقامت در خانه های سنتی(خواندن 11 دقیقه)

اقامتگاه بوم گردی اصفهان

یکی از جذاب‌ترین شهرها برای گردشگران داخلی و خارجی، شهر اصفهان است. این شهر دارای مکان‌های تاریخی بسیاری بوده و همچنین در اطراف آن شهرها و روستاهایی با طبیعتی بسیار زیبا وجود دارد که بازدید از هر کدام از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. در این شهر اقامتگاه‌های بوم گردی متعددی وجود دارد که اکثر آن‌ها خانه‌های قدیمی بازسازی شده هستند تا حس و حالی نوستالژیک را به گردشگران بدهند. در این مقاله به معرفی ده اقامتگاه بوم گردی اصفهان پرداخته‌ایم، پس اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید و به دنبال اقامتگاهی برای اقامت خود در طول سفر در این شهر هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

اقامتگاه بوم گردی خان نشین

یکی از پرطرفدارترین اقامتگاه‌های بوم گردی در اصفهان، اقامتگاه بوم گردی خان نشین است. این اقامتگاه خانه‌ای قدیمی بوده که پس از بازسازی به اقامتگاهی برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است. معماری این ساختمان مانند گچ‌بری‌ها، آینه کاری‌ها، پنجره‌ها، ستون‌ها و شیشه‌های رنگی همه نشان از فضایی سنتی دارند. معماری منحصر به فرد این فضا موجب شده اقامتگاه بوم گردی خان نشین از دیگر بناهای موجود در شهر اصفهان متفاوت تلقی شود. حیاط زیبای این اقامتگاه و وجود یک حوض درون آن موجب شده در روزهای تابستان مسافران این اقامتگاه از خنکی هوای موجود در حیاط لذت ببرند. مسافران این اقامتگاه می‌توانند از پارکینگ غیرمسقف، راهنمای تور، اینترنت رایگان، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و انواع سرویس‌های سرمایشی و گرمایشی بهره ببرند. در این اقامتگاه انواع غذاهای محلی اصفهان نیز سرو می‌شود که این مورد با سفارش قبلی مهمانان قابل انجام است. از ویژگی‌های اقامتگاه بوم گردی خان نشین نزدیکی آن به آرامگاه ملک شاه سلجوقی و نصیرالکلک است.

آدرس: اصفهان، خیابان ولیعصر، کوچه ی شماره ۹، بن بست اژه ای ها، بن بست نسترن.

اقامتگاه بوم گردی آریو

یکی از جذاب‌ترین اقامتگاه های بوم گردی در اصفهان، اقامتگاه بوم گردی آریو است. این اقامتگاه در گذشته یکی از خانه‌های زیبایی بوده که امروزه تبدیل به اقامتگاه شده است. در این مکان کاشی‌کاری‌های زیبا و تزیینات سنتی اصفهان در دوره صفویه وجود دارد از این رو ماندن در این جا شما را به گذشته‌های دور خواهد برد. با این که این اقامتگاه پیش‌تر تنها یک خانه قدیمی بوده است، ولی با تبدیل شدن به اقامتگاه امکانات متعددی به هر کدام از اتاق‌های آن اضافه شده است که از این امکانات می‌توان به تخت‌خواب، یخچال، میز آرایش و اینترنت در هر اتاق اشاره کرد. در حیاط اقامتگاه آریو تخت‌های سنتی و حوض آب زیبایی وجود دارد که مهمانان می‌توانند در این مکان به شب‌نشینی و دورهمی بپردازند و از حضور در شهر اصفهان لذت ببرند.

اگر با ماشین به شهر اصفهان سفر کرده‌اید، نگران جای پارک ماشین خود نباشید زیرا این اقامتگاه دارای پارکینیگی غیرمسقف در کوچه برای مهمانان اقامتگاه است. کافی شاپی در اقامتگاه بوم گردی آریو وجود دارد که با وجود دیوارهای آجری، منویی مملو از نوشیدنی‌های سنتی و رومیزی‌های قلمکار بر روی میزهای موجود در کافی شاپ حال و هوایی سنتی دارد. گفتنی است این کافی شاپ در دوران کرونا غیرفعال بوده و مسافران تنها می‌توانند وعده صبحانه را با هماهنگی قبلی با پرسنل اقامتگاه دریافت کنند.

آردس: اصفهان، خیابان جهاد، کوی ۷، انتهای بن بست آسیاب.

اقامتگاه بوم گردی ملک التجار

یکی از خاص‌ترین اقامتگاه بوم گردی اصفهان اقامتگاه بوم گردی ملک التجار است که ویژگی خاص آن به قدمتش در دوره صفویه برمی‌گردد. از زمان صفویه تا به امروز این اقامتگاه چندین بار بازسازی شده ولی بازسازی آن تنها برای حفظ بیشتر خانه بوده و فرم اصلی آن تغییر نکرده است که به طور مثال می‌توان گفت آینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌ها هنوز از دوره صفویه برجای مانده است. از ویژگی‌های این اقامتگاه نزدیکی آن به مسجد جامع عتیق است.

آدرس: اصفهان، خیابان ابن سینا، کوچه شهشهان (۴۳)، به طرف مسجد جامع، جنب پارکینگ علامه.

اقامتگاه بوم گردی هاتف

اقامتگاه بوم گردی هاتف نیز یکی از اقامتگاه بوم گردی اصفهان بوده و قدمتی برابر با ۱۲۰ سال دارد. این خانه به یادگار از دوره پهلوی در این شهر باقی مانده است. در سال ۱۳۹۷ تیمی مجرب از سازمان میراث فرهنگی اصفهان به بازسازی این خانه پرداخت و آن را به اقامتگاهی بوم گردی تبدیل کرد. در این اقامتگاه حیاط زیبایی وجود دارد که در آن حوضی آبی و گلدان‌های شعمدانی وجود داشته و حس و حال خانه‌های قدیمی را برای مسافران به ارمغان می‌آورد. همچنین در این حیاط تخت‌هایی وجود دارد که مسافران می‌توانند با نشتن بر روی آن‌ها به صرف غذا و یا نوشیدنی بپردازند. با این که این اقامتگاه از خانه‌ای قدیمی ساخته شده ولی اتاق‌های آن دارای امکاناتی چون تخت‌خواب، زیر برقی، اینترنت و یخچال هستند و به نوعی مدرن تلقی می‌شوند. از بهترین ویژگی‌های اقامتگاه بوم گردی هاتف نزدیکی بسیار آن به میدان نقش جهان است به طوری که با ۵ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید خود را به این میدان برسانید.

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان، خیابان حافظ، خیابان هاتف، جنب پمپ بنزین هاتف، کوی شماره ۲، آخر بن بست.

اقامتگاه بوم گردی قائلی

اقامتگاه بوم گردی قائلی از دیگر خانه‌های قدیمی اصفهان است که دارای حیاطی زیبا همراه با باغچه‌ای سرسبز و  گلدان‌های زیبا است. در این اقامتگاه بوم گردی امکانات متعددی چون پارکینگ غیر مسقف، راهنمای تور، اینترنت، وای‌فای رایگان، تلویزیونی در طبقه اول، کافه و رستوان وجود دارد. همچنین اتاق‌های این مجموعه همگی دارای وسایل گرمایشی و سرمایشی و یخچال است. در حیاط قدیمی این اقامتگاه زیبا تخت‌های سنتی وجود دارد و مسافران می‌توانند وعده‌های غذایی خود را بر روی این تخت‌ها میل کنند. گفتنی است مسافرانی که در این اقامتگاه می‌مانند می‌توانند با هماهنگی قبلی با پرسنل این اقامتگاه غذاهای سنتی و محلی اصفهان را سفارش دهند.

آدرس: اصفهان، خیابان عبدالرزاق، ابتدای خیابان سنبلستان، بن بست عدالت

اقامتگاه بوم گردی سرای سفیر

از دیگر اقامتگاه بوم گردی اصفهان که در گذشته خانه‌ای قدیمی بوده و امروزه به اقامتگاهی تبدیل شده است می‌توان به اقامتگاه بوم گردی سرای سفیر اشاره کرد. قدمت این اقامتگاه ۸۰ سال پیش و دوران پهلوی برمی‌گردد. این اقامتگاه دارای حیاطی زیباست که درون آن باغچه‌ای زیبا، حوضی کوچک و تخت‌های سنتی برای نشستن قرار دارد و مسافران می‌توانند با نشستن در این حیاط عصری دلپذیر را سپری کنند. این اقامتگاه از امکاناتی چون رستوران و کافی شاپ و شربت خانه برخوردار بوده و مسافران علاوه بر اقامت می‌توانند وعده‌های غذایی خود را نیز در این اقامتگاه صرف کنند. اتاق خواب‌های اقامتگاه بوم گردی سرای سفیر در عین نگه داشتن حال و هوای سنتی خود، امکانات مدرنی چون تخت‌خواب، مبلمان، پرده، لوستر و … دارد.

آدرس: اصفهان، خیابان مسجد سید، حدفاصل خیابان زاهد و پنج رمضان، کوچه شماره ۳۲، بن بست حجر الاسود، انتهای کوچه سمت راست، پلاک ۳۶٫

اقامتگاه بوم گردی صالحی

در سال ۱۳۹۸ این اقامتگاه که پیش‌تر خانه‌ای قدیمی بوده است، به عنوان یک اقامتگاه بوم گردی شروع به کار کرد. قدمت خانه اقامتگاه بوم گردی صالحی به ۳۰۰ سال پیش برمی‌گردد و از خانه‌های بومی این منطقه محسوب می‌شود. ظاهر این خانه نشان از قدمت بالای آن می‌دهد و حضور در آن شما را به گذشته‌ای دور خواهد فرستاد. حیاط این اقامتگاه بوم گردی اصفهان از ویژگی‌های جذاب آن بوده که این جذابیت به حضور درختانی سرسبز و زیبا و همچنین حوض آب برمی‌گردد. مهمانان می‌توانند در کنار این حوض آب و بر روی صندلی‌ها نشسته و از گذراندن روز خود در این حیاط زیبا لذت ببرند. در این اقامتگاه امکاناتی چون پارکینگ غیرمسقف، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، راهنمای تور محلی، اینترنت رایگان و … وجود دارد. مهمانان می‌توانند انواع غذاهای سنتی چون کوکو زردک، کشک و بادمجان، دلمه، حلیم بادمجان و … را با هماهنگی قبلی در اقامتگاه بوم گردی صالحی سفارش دهند و به این ترتیب وعده‌های غذایی خود را در این مکان صرف کنند.

آدرس: اصفهان، خیابان مسجد سید، کوچه شماره ۱۹، بن بست سجاد، پلاک ۵۴٫

اقامتگاه بوم گردی راتا

اقامتگاه بوم گردی راتا خانه‌ای قدیمی با قدمتی ۱۰۰ ساله است که تبدیل به اقامتگاهی با امکانات مدرن گشته است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این اقامتگاه بوم گردی قرار گرفتن آن در مرکز بافت تاریخی اصفهان است از این رو گردشگران به راحتی می‌توانند به بناهای تاریخی این شهر سر بزنند. حیاط این اقامتگاه مکانی مناسب برای دورهمی و شب‌نشینی بوده و مهمانان می‌توانند با گذراندن شب در این حیاط آسمان زیبا و پر ستاره این شهر کویری را تماشا کنند.

اقامتگاه بوم گردی کارما

اقامتگاه بوم گردی کارما از خانه‌های قدیمی با قدمتی ۱۴۰ ساله است که پس از بازسازی به عنوان یک اقامتگاه بوم گردی اصفهان در سال ۱۳۹۸ افتتاح شده است. در این اقامتگاه امکاناتی چون سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی به صورت اشتراکی برای همه مهمانان اقامتگاه، سیستم گرمایشی و سرمایشی و آشپزخانه عمومی وجود دارد. در اقامتگاه کارما رستورانی وجود ندارد تا مهمانان بتوانند وعده‌های غذایی خود را در آن جا صرف کنند ولی پرسنل اقامتگاه می‌توانند غذاهای مهمانان را از طرف رستوران طرف قرارداد با اقامتگاه فراهم کنند. از ویژگی‌های اقامتگاه بوم گردی کارما نزدیکی به آتشکده آتشگاه، باغ پرندگان و منارجنبان است.

آدرس: اصفهان، خیابان آتشگاه، روبروی خیابان قدس، کوچه باشگاه ورزشی کاسپین.

اقامتگاه بوم گردی سرای ملک کاشان

کاشان از خیلی وقت پیش به عنوان یکی از پرگردشگرترین استان‌های اصفهان شناخته می‌شود. اقامتگاه بوم گردی سرای ملک کاشان یکی از زیباترین اقامتگاه‌های بوم گردی کاشان می‌باشد که مکانی مناسب برای اقامت طولانی یا کوتاه مدت گردشگران است. این اقامتگاه مانند بسیاری از اقامتگاه‌های بوم گردی اصفهان، دارای معماری سنتی می‌باشد. بخشی از اتاق‌های این اقامتگاه را شیشه‌های رنگی تشکیل داده‌اند که با رنگ‌های شادی که در آن‌ها به کار رفته است، جلوه خاصی به فضای آن بخشیده‌اند. پنجره‌های هلالی شکلی که روی دیوارهای آن قرار دارند، به معماری آن سبکی خاص بخشیده‌اند. تمامی اتاق‌های اقامتگاه سرای ملک کاشان دارای نورگیر بسیار خوبی می‌باشند و استفاده از روتختی‌های سفید رنگ در آن، فضای شادتری را ایجاد کرده است. نام این اقامتگاه از نشأت گرفته از همجواری با بازار ملک و بازارچه سنتی کاشان است.

اقامتگاه بوم گردی شیخ لطف الله

اقامتگاه بوم گردی شیخ لطف الله دارای ۷۰ سال قدمت بوده و به سبک پهلوی اول ساخته شده است. در این اقامتگاه امکاناتی چون سرویس بهداشتی ایرانی عمومی، سرویس بهداشتی فرنگی و حمام اختصاصی، سیستم سرمایشی و گرمایشی اعم از شوفاژ و کولر آبی و آشپزخانه عمومی وجود دارد. گفتنی است این اقامتگاه دارای پارکینگ اختصاصی نبوده و مسافران باید از پارکنیگ عمومی اطراف آن استفاده کنند. برای استفاده از آشپزخانه عمومی این اقامتگاه نیاز است که قبل از آن با مسئولان این مکان هماهنگ کنید.

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان، بازار شیخ لطف الله، کوچه ناد علی، پلاک ۲۲٫

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید