روستای کندر کرج و دشت لاله های چشم نواز آن(خواندن 5 دقیقه)

روستای کندر

روستای کندر کرج یکی از خوش آب و هواترین روستاهای استان البرز و یکی از زیباترین مکان‌هایی است که در اطراف تهران وجود دارد. در فصل بهار در این روستا دشت پوشیده از لاله‌ای به وجود می‌آید که جلوه‌ای زیبا و رویایی را به پیش چشم بینندگان به تصویر می‌کشد. در این مقاله در رابطه با روستای کندر کرج و دشت لاله های چشم نواز آن صحبت کرده‌ایم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی روستای کندر کرج

روستای کندر یکی از معروف‌ترین روستاهای استان البرز است و به دلیل طبیعت زیبایی که دارد یکی از جاهای دیدنی کرج محسوب می‌شود. همچنین این روستا به دلیل آب و هوای خوشی که دارد به یکی از بهترین تفرجگاه‌های اطراف تهران تبدیل شده است به طوری که تهرانیان بسیاری برای گذراندن آخر هفته خود رهسپار این روستا می‌شوند. این روستا در ۲۲ کیلومتری شرق استان البرز قرار دارد. عمده شهرت روستای کندر کرج به خاطر وجود دشت‌های لاله زیبایی است که در فصل بهار به وجود می‌آیند.

مردم روستای کندر به گویش تاتی صحبت کرده و بیشترین فعالیتشان در این روستا باغداری و کشاورزی است. اهالی روستای کندر محصولاتی چون گلابی، گیلاس، انگور کندری، عدس، گندم و جو را پرورش می‌دهند.

دشت لاله‌های کندر، از جاهای دیدنی کرج

دشت لاله‌های کندر اولین بار در بهار سال ۱۳۹۹ چهره گستراند. این دشت زیبا در غرب روستا قرار داشته و به وجود آمدن آن به همت مردم روستا انجام شده است. این باغ زیبا با طراحی فردی به نام پهلوانی و با سرمایه خصوصی فردی به نام مصطفی و گروهی به نام گل الف به وجود آمد. مردم خوش ذوق روستا با کمک هم فرشی از گل‌های لاله را در روستای خود کاشتند تا زیبایی روستای خود را چندین برابر کنند. البته به وجود آمدن دشت لاله‌ها تنها به دلیل افزایش زیبایی روستا نبوده بلکه برای کاشت لاله و تکثیر پیاز آن، جلوگیری از واردات گل لاله و صادرات آن به کشورهای دیگر انجام شده است. در این دشت دو میلیون و ۱۰۰ هزار پیاز لاله آلیوم و سنبل در مساحتی به اندازه سه و نیم هکتار کاشته شد که از این مقدار ۲۰ هزار متر مربع به صورت فشرده و ۱۵ هزار متر مربع آن به صورت پراکنده کاشته شده است. گفتنی است رسم برپایی جشنوراه گل لاله حدود ۴۰ سال است که در این روستا وجود داشته و در پارک چمران و گچسر برگزار می‌شده است تا زمانی که این دشت زیبا به وجود آمد.

دشت لاله‌های روستای کندر در فصل بهار آغاز شده و تنها در مدت زمانی کم میزبان گردشگران خواهد بود. از این رو می‌توان متوجه شد که بهترین زمان برای بازدید از دشت لاله‌ها و سفر به روستای کندر، فصل بهار است.

           

دیگر جاهای دیدنی روستای کندر

جاهای دیدنی روستای کندر تنها به دشت لاله‌ها ختم نمی‌شود، بلکه این روستا دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و مذهبی دیگری نیز هست که در سفر به کندر می‌توانید از بازدید از آن‌ها نیز نهایت استفاده را ببرید. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی روستای کندر پرداخته‌ایم.

آبشار کندر

         

یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی روستای کندر آبشار آن است. برای رسیدن به آبشار کندر می‌توانید از طریق جاده کندر با پیاده‌روی به آن برسید. همچنین برای رفتن به بالادست آبشار نیز می‌توانید با طی کردن مسیری کوتاه خود را به آن جا برسانید.

منطقه چهل بی بی

منطقه چهل بی بی که به چهل دختر نیز معروف است، دارای داستان‌های متفاوتی است. برخی از افراد بر این باورند که روزگاری ۴۰ دختر که برای زیارت و یا گردش به این منطقه آمده بودند، ناگهان ناپدید می‌شوند. به همین دلیل امروزه دختران به این منطقه رفته و برای گره‌گشایی از مشکلات خود به نذر و نیاز می‌پرداختند. روبه‌روی منطقه چهل دختر زاغه‌ای نیز وجود دارد.

رودخانه دره گدا

رودخانه دره گدا که به درسیلگ نیز معروف است، از رودخانه‌های فصلی این روستای زیبا بوده و از دامنه کوه لیز سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به رودخانه خروشان کرج می‌پیوندد.

امامزاده ناصر و عبدالله (ع)

قدمت امامزاده ناصر و عبدالله (ع) روستای کندر به قرن ۷ هجری می‌رسد و یکی از جاذبه‌های تاریخی این روستا محسوب می‌شود. در این امامزاده سنگ قبرهایی با قدمت‌های بیش از ۱۸۰ سال وجود دارد که بر روی آن‌ها اشکالی وجود دارد تا جایگاه اجتماعی، جنسیت و شغل فرد متوفی را نشان دهد.

چگونه به روستای کندر و دشت لاله‌ها برویم؟

برای رفتن به روستای کندر دو مسیر متفاوت وجود دارد. اولین مسیر از جاده قدیم بوده که این جاده بالاتر از روستای پورکان قرار دارد و بخشی از آن به صورت خاکی است به همین دلیل استفاده از آن توصیه نمی‌شود. مسیر دیگر جاده جدید است که این جاده در ابتدای جاده چالوس و یک کیلومتر بعد از تونل و پل بیلقان قرار دارد و تمامی آن به صورت آسفالت شده است به همین دلیل نسبت به جاده قدیم مسیر هموارتری را به وجود آورده است. اگر از مسیر جاده جدید استفاده کردید، پس از گذر از پل آهنی که در زیر آن رودخانه خروشان کرج نیز در جریان است، ۱۱ کیلومتر دیگر را رفته تا در نهایت به روستای کندر برسید.

دشت لاله‌های این روستای زیبا همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب پذیرای گردشگران است. گفتنی است برای ورود به این دشت زیبا باید مبلغی را برای بلیط پرداخت کرده تا اجازه گشت و گذار در دشت لاله را داشته باشید. توجه به این نکته حائز اهمیت است که بازدید از دشت لاله در هر سانس ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه بوده، از این رو در زمان خرید بلیط باید به زمان انتخابی دقت کافی داشته باشید.

سخن پایانی

دشت لاله‌های کندر یکی از زیباترین و رویایی‌ترین مکان‌هایی است که در ایران وجود دارد، از این رو بازدید از آن را در فصل بهار از دست ندهید. در صورت سفر به روستای کندر برای بازدید از دشت لاله‌ها و یا دیگر جاهای دیدنی آن، می‌توانید در اقامتگاه بوم‌گردی این روستا اقامت داشته باشید و از نزدیک با زندگی روستایی‌های این منطقه نیز آشنا شوید. این روستای زیبا می‌تواند یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای افراد ساکن در پایتخت باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید