عطر گلاب در هوای کاشان(خواندن 3 دقیقه)

گلابگیری کاشان

کاشان!

جایگاه گلستان‌های محمدی. شهر خوشبوی اردیبهشتی. دیار گل و گلاب ایرانی.

در واقع اولین چیزی که با شنیدن نام گلاب به ذهن همه ما می‌رسد، گلابگیری کاشان است. مراسمی که از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود و تا اواسط خرداد ادامه دارد. البته شرایط جوی و آب و هوایی بسیار مؤثر است.

دیگ‌های مسی برای گلابگیری
«مراسم گلابگیری کاشان» عکس از مولود کاظمی

در این زمان گل‌های محمدی ایرانی به بیشترین حد رشد می‌رسند و تمام شهر را مملو از عطر بی‌نظیرشان می‌کنند. این گل‌های صورتی خوش‌بو سالانه گردشگران زیادی را از نقاط مختلف کشور و حتی جهان برای تماشای خود به کاشان می‌کشند. جذابیت این مراسم آن‌قدر زیاد است که بسیاری از گردشگران هر سال در مراسم گلابگیری کاشان شرکت می‌کنند.

علت این جذابیت این است که گلابگیری به شیوه سنتی صورت می‌پذیرد و این‌گونه است که همه افراد می‌توانند مشارکت داشته باشند.

با میزبون سفری مجازی به مراسم گلابگیری کاشان داشته باشید.

گذری به تاریخچه گلابگیری در کاشان

کاشان را در ماه اردیبهشت تصور کنید. عطر گل محمدی در همه جا پیچیده و شهر میزبان ۲ میلیون گردشگر ایرانی و خارجی است. مراسم گلابگیری به زودی شروع شده و مردم شهر در تکاپو هستند. شاید کاشان را با آثار باستانی و افراد معروف و تاثیرگذارش بشناسید. اما این شهر هزاران سال است که گل محمدی را با عشق می‌کارد و گلاب ناب محمدی از آن تولید می‌کند.

مراسمی که قبل از طلوع آفتاب شروع می‌شود و گل‌های تازه برداشت می‌شوند. زنان و دختران خندانی که سرمست از بوی گل محمدی گل‌ها را چیده و از آن گلابی تولید می‌کنند که به سراسر جهان صادر می‌شود. کاشان بزرگترین صادرکننده گلاب به سراسر دنیا است. به همین دلیل افراد خارجی زیادی در کنار افراد ایرانی به تماشای این مراسم می‌نشینند. ابزارها و وسایلی که از گذشتگان در کاشان به جا مانده نشان می‌دهد که این مراسم خوش یمن هزار سال عمر داشته و نحوه ساخت آن از پدر به پسر و از مادر به دختر منتقل شده و اکنون به یک سنت ویژه در این شهر تبدیل شده است.

مراحل گلابگیری سنتی

دیگ‌های بزرگ مسی را به همراه ۳۰ کیلوگرم گل و ۴۰ لیتر آب روی اجاق می‌گذارند.

گلابگیری کاشان
«مراسم گلابگیری کاشان» عکس از مولود کاظمی

محل اتصال بین دیگ و تغار با واشر پلاستیکی آب‌بندی می‌شود و تغار با پیچ و مهره به دیگ متصل می‌گردد. این کار برای هدر نرفتن بخار داخل دیگ است.

مراسم گلابگیری کاشان
«مراحل گلابگیری» عکس از مولود کاظمی

پارچ‌های مسی را در آب گذاشته و برای این‌که به سطح آب نیاید، با لوله‌های چدنی مهارش می‌کنند. نی‌چه آلومینیومی را از یک سمت در دیگ و از سمتی دیگر در پارچ قرار می‌دهند. آب و بخار گلاب تا قسمت خم شده نی‌چه می‌رود. ولی پس از قسمت خم شده فقط بخار گلاب به طرف پارچ می‌رود و به خاطر سردی محیط به مایع تبدیل می‌گردد.

مراسم گلابگیری کاشان
«مراحل گلابگیری» عکس از مولود کاظمی

حرارت را روی ۹۵ درجه تنظیم می‌کنند. در تمام مدت شعله آتش یکنواخت و ملایم است زیرا هر چه زمان تقطیر بیشتر باشد، گلاب بهتری به دست می‌آید.

مراسم گلابگیری کاشان
«گلابگیری کاشان» عکس از مولود کاظمی

شرکت در مراسم گلابگیری

اگر تاکنون مراسم گلابگیری را از نزدیک مشاهده نکرده‌اید، بدانید که مراسم با شکوهی را از دست داده‌اید. حداقل برای یک بار هم که شده، در مراسمی که سالانه مردم دنیا را به خود جذب می‌کند، شرکت کنید.

در زمان گلابگیری، اگر بخواهید پس از رسیدن به کاشان محل اقامت خود را مشخص کنید ممکن است برای اقامت ارزان و مناسب در شهر مشکل داشته باشید. علت این امر آن است که حجم مسافرت‌ها به کاشان در این یک ماه بسیار بسیار زیاد است. بنابراین بهتر است برای اجاره آپارتمان ارزان در محل گلابگیری، قبل از سفر به صورت آنلاین اقامتگاه خود را رزرو نمایید. همچنین با پیدا کردن ویلا ارزان نزدیک قمصر هزینه‌های سفرتان کاهش می‌یابد.

دل را به گلستان‌های محمدی کاشان بسپارید و راهی دیار گل و گلاب شوید.

مراسم گلابگیری قمصر کاشان
«مراسم گلابگیری نیاسر کاشان» عکس از مولود کاظمی

 

یک دیدگاه

  1. […] گلاب‌گیری و قالی‌شویان دو رسم سنتی و مهم است که هر ساله در این شهر با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌گردند. مراسم گلاب‌گیری معمولاً از اوایل اردیبهشت ماه شروع می‌شود و مراسم قالی‌شویان در مهرماه هر سال. پیشنهاد میزبون را جدی بگیرید و حتماً در این مراسم خاص شرکت کنید. تجربۀ بی‌نظیری است. در اردیبهشت ماه و مهر ماه به این شهر یاقوتی سفر کنید. با اجاره سوئیت در کاشان مراسم سنتی این شهر تاریخی را تجربه کنید. […]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید