جزیره کیش و جاذبه‌های گردشگری بی شمارش(خواندن 22 دقیقه)

کیش
کیش

جزیره کیش، از زیباترین و دل‌نوازترین مقاصد سفرهای داخلی است. برخی از جاذبه‌‌های گردشگری این جزیرۀ دلکش به طبیعت بی‌نظیر آن بر می‌گردد و برخی دیگر به پیشینۀ تاریخی غنی آن. همچنین در این جزیرۀ درخشان در کنار جاذبه‌‌های تاریخی و طبیعی، جاذبه‌های تفریحی نیز بسیارند. مردمان خون گرم و مهربان و مهمان نواز کیش برای خوش آیند مهمانان خود دست به ابداع و ساخت اماکن دیدنی بسیاری زده‌اند و از این طریق نیز به مهمان نوازی می‌پردازند. میزبون بر آن است تا به معرفی برخی از این جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، تفریحی بپردازد. با میزبون همراه باشید.

بوستان آهوان جزیره کیش   Gazelles Park

بوستان آهوان کیش
بوستان آهوان کیش

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کیش بوستان آهوان است. این بوستان در واقع زمینی است به مساحت ۲ هکتار که تقریباً مشابه اکوسیستم طبیعی آهوها طراحی شده است. آهوها در این بوستان رها و آزاد هستند. این اتفاق خلاقانه دست کم دو مزیت دارد. یکی اینکه آهوها در کمال آسایش دارند در محیطی مناسب و مطابق با اکوسیستم طبیعی زندگی خود زندگی می‌کنند و از آن‌ها محافظت می‌شود و در خطر نیستند. دیگر اینکه گردشگران فرصتی می‌یابند تا از نزدیک آهو‌های آزاد را ببینند که فرصتی بی‌نظیر و تکرار نشدنی است. البته لازم به ذکر است که حیوانات دیگری از قبیل شیر، روباه، شغال، میمون، گوزن و انواع پرندگان نیز در این بوستان حضور دارند. اما این حیوانات در قفس هستند. این بوستان در سال ۱۳۸۰ در انتهای خیابان فردوسی در جزیرۀ کیش راه اندازی شد.

بوستان آهوان در کیش
بوستان آهوان در کیش

اسکله تفریحی جزیره کیش   Grand Recreational Pier

اسکله تفریحی کیش یکی دیگر از جذاب‌ترین و مفرح‌ترین جاهای دیدنی کیش است. این اسکله درست بر فراز خلیج فارس قرار گرفته است. زمانی که روی این اسکله قرار می‌گیرید آنچه می‌بینید آبی پر طراوت و زندگی بخش خلیج فارس است. این اسکله عرشه‌ای چوبی دارد. قدم زدن و نفس کشیدن بر روی این اسکله جان بخش است و خود یک جاذبه گردشگری بی‌همتا و منحصر به فرد محسوب می‌شود.

اسکله تفریحی کیش
اسکله تفریحی کیش

اما با این حال در این اسکله امکانات تفریحی از قبیل قایق ماهیگیری، قایق‌های پارویی، جت اسکی و… نیز موجود است. این اسکله یکی از همان امکانات تفریحی ابداعی خلاقانه است که متخصصان ایرانی برای جلب رضایت هرچه بیشتر گردشگران طراحی و احداث کرده‌اند.

این اسکله که ۴۳۷ متر طول دارد به مراکزی تفریحی چون بولینگ مریم کیش، سینما ۴ بعدی و کلوپ تفریحات دریایی نزدیک است. همچنین در اطراف اسکله کافه، رستوران، و انواع و اقسام امکانات تفریحی بسیار است. اگر در همین حوالی موفق به اجاره خانه محلی در کیش شوید با یک تیر چند نشان زده‌اید.

پ.ن: اگر مایل هستید در مورد اسکله تفریحی کیش بیشتر بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

اسکله تفریحی کیش سرشار از هیجان و شادی

جزیرۀ هندورابی   Hendorabi Island

جزیرۀ هندورابی یکی از زیبا ترین و دلکش ترین جاهای دیدنی کیش است. این جزیرۀ زیبا و دیدنی فقط و فقط ۲۵ کیلومتر با کیش فاصله دارد. شما خیلی راحت و سریع می‌توانید به این جزیره برسید. این جزیره بسیار آرام است و تقریباً خالی از سکنه به نظر می‌رسد. همچنین این جزیره ساحلی آرام و دیدنی دارد که از شن و تخته سنگ های محلی تشکیل شده است.

ساحل جزیرۀ هندورابی
ساحل جزیرۀ هندورابی

این جزیره از توابع کیش محسوب می‌شود. جزیرۀ زیبا و روح نواز هندورابی تقریباً ۲۳ کیلومتر مربع مساحت دارد و طبق آخرین سرشماری انجام شده ۱۹۰ نفر جمعیت دارد. اهالی ساکن در این جزیره به ماهیگیری اشتغال دارند و اغلب عرب هستند.

بلندترین نقطه در این جزیره در ارتفاع بیست و نه متری از سطح دریا قرار دارد و بیشینۀ قطر آن هفت و نیم کیلومتر است. در این جزیره روستایی به نام هندورابی وجود دارد. در نزدیک همین روستا دو قریه به نام‌های دورات و صرات واقع است. جزیرۀ هندورابی از قرن ۱۵ میلادی در تصرف پرتغالی‌ها بود و به عنوان پایگاهی نظامی مورد استفاده آن‌ها قرار می‌گرفت. امروزه همچنان آثار حضور پرتغالی‌ها در این جزیره قابل مشاهده است. اگر کنجکاو شده‌اید و دوست دارید بیشتر در مورد جزیرۀ هندورابی بدانید کلیک کنید.

کشتی یونانی    Greek Ship in Kish

در سال ۱۳۲۲ در یونان در بندر گلاسکو اسکاتلند به دست شرکت ویلیام هامیلتون یک کشتی بسیار بزرگ با وزنی در حدود ۷ هزار تن و ۱۳۶ متر طول به نام کولااف ساخته شد. همین کشتی در سال ۱۳۴۵ در حالی که پُر بود از ذخایر نفتی به خلیج فارس رسید. متأسفانه این کشتی بیست و سه ساله در خلیج فارس در عوض استقبالی گرم  با هوای مه آلود و خاموشی فانوس‌های دریایی مواجه شد. تمام این عوامل دست به دست هم دادند و سبب شدند کشتی یونانی بزرگ در خلیج فارس به گِل بنشیند.

کشتی یونانی
کشتی یونانی

یونانی‌ها برای در آوردن کشتی نفت کش از گِل بسیار تلاش کردند که متأسفانه هیچ تلاشی منجر به پیروزی نشد. به همین دلیل وقتی از نجات کشتی نا امید شدند آن را به آتش کشیدند. حالا سال‌های سال است که این کشتی در خلیج فارس و در ساحل جزیره کیش ساکن و ثابت باقی مانده است و به محلی دیدنی برای گردشگران تبدیل شده است. البته محل کشتی یونانی امروزه به یک سایت غواصی تبدیل شده است که مشتاقان غواصی و کنجکاوان دریا می‌توانند آن را تجربه کنند و کشتی یونانی را از نزدیک و در اعماق آب‌ها ببینند.

کشتی یونانی
کشتی یونانی

شهر زیر زمینی کاریز   Kariz Underground

شهر زیر زمینی کاریز
شهر زیر زمینی کاریز

کاریز کیش، که امروزه به عنوان یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی کیش مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد در گذشته‌های دور قنات بوده است. قناتی که آب شیرین و آشامیدنی اهالی جزیره را تأمین می‌کرده است. شهر زیر زمینی کاریز ۱۰ هزار متر مربع مساحت دارد. این شهر زیر زمینی در عمق ۱۶ متری واقع شده است و سقفی ۸ متری دارد. این سقف ۸ متری سرشار است از صدف و سنگواره و مرجان‌های دریایی.

آب شیرین موجود در این قنات آب حاصل از بارندگی‌های فصلی در جزیره کیش بوده که به دلیل وجود مرجان‌ها در قنات، آب از یک فیلتر طبیعی عبور می‌کرده و به همین دلیل تبدیل به آب شیرین می‌شده است. در طول مسیر این قنات قدیمی تعداد بالایی چاه‌های آب وجود دارد که این چاه‌ها نشان‌دهنده آن هستند که در گذشته آب به صورت ساکن و به سمت مظهر قنات در حرکت بوده است. گفتنی است از آب موجود در این قنات دو هزار ساله به عنوان آب آشامیدنی برای ساکنین و همچنین برای آبیاری فضاهای سبز استفاده می‌شده است. همچنین کشتی‌های موجود در جزیره کیش از این آب برای مصرف و فروش یا مبادله با اجناس دیگر با ساکنین کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده می‌کردند.

شهر زیر زمینی کاریز
شهر زیر زمینی کاریز

جالب است بدانید شهر زیر زمینی کاریز ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال قدمت دارد. امروزه این شهر زیر زمینی یک مجموعۀ گردشگری بی نظیر است که در فاز اول آن غرفه‌های صنایع دستی ایران و جهان دایر است و همچنین رستوران‌های سنتی و مدرن، موزه، آمفی تئاتر، سالن کنفرانس و گالری‌های هنری در آن برپاست. شهر زیرزمینی کاریز در بلوار میرمهنای کیش، بعد از میدان المپیک و نرسیده به میدان فارور قرار دارد. برای دسترسی به مجموعه شهر زیرزمینی کاریز باید از تاکسی‌های موجود در جزیره و یا ماشین شخصی استفاده کنید.

پیشینۀ کیش:

جزیرۀ کیش؛ مرکز توریستی گردشگری بین‌المللی

شهر حریرۀ جزیره کیش   Harireh Historical City

حریره کیش
حریره کیش

حریرۀ کیش یا شهر تاریخی حریرۀ کیش از سده های ۵ تا ۱۰ هجری قمری به یادگار مانده است. این شهر تاریخی در شمال جزیرۀ کیش واقع شده است. این شهر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. حریره ۳ کیلومتر مربع وسعت دارد. آثار به جا مانده از گذشته در دل این شهر نمایانگر شهری بزرگ و آباد در گذشته است که احتمالاً خانه و کاشانۀ جمعیت زیادی بوده است. این شهر کهن سال ۱۲۰ هکتار مساحت دارد. آنچه امروزه برای ما از این شهر ۸۰۰ ساله باقی مانده است شامل دیواره‌ها و سقف‌هایی است که از شهری عظیم به جا مانده است. در این شهر تاریخی می‌توانید سه مکان دیدنی تاریخی را ببینید. این سه مکان عبارتند از: خانه اعیانی، مجموعه حمام و بخش کارگاهی و صنعتی.

ساحل مرجان کیش
ساحل مرجان کیش

جزیره پر شگفتی کیش از مقاصد مهیج و پر طرفدار سفر محسوب می‌شود. این جزیرۀ زیبا سرشار است از اماکن دیدنی و انواع و اقسام تفریحات و جاذبه های گردشگری. قدم به قدم خاک این جزیره برای کیش گردان جاذبه است. یا از اماکن تاریخی دیدنی است و راوی روایتی افسانه‌ای است. یا مکانی تفریحی است و شادی و طرب را هدیه می‎کند. یا رستوران‌هایی هستند که کیشگردان را به وعده‌ای لذت بخش از غذایی بی‌نظیر دعوت می‌کنند. در هر صورت در هر قدم که بر خاک این جزیره بر می‌دارید با یک شگفتی جذاب رو به رو خواهید شد. همچنان با میزبون همراه باشید تا از دیگر شگفتی‌های این جزیرۀ با شکوه بخوانید.

ساحل مرجان کیش Coral Coast

ساحل مرجان کیش
ساحل مرجان کیش

یکی از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی کیش ساحل مرجان کیش است. کیشگردان بیشترین زمان خود را صرف این ساحل زیبا می‌کنند. این ساحل به خاطر مناظر چشم نوازش مورد توجه قرار می‌گیرد. ساحل مرجان در شرق جزیره پر شگفتی کیش واقع شده است. در این ساحل آلاچیق‌هایی تعبیه شده که هم باعث زیبایی بیش از پیش ساحل شده و هم امکانات آسایش و آرامش کیشگردان را فراهم می‌کند.

ساحل مرجان کیش بسیار زلال و شفاف است. به علاوه منظرۀ طلوع آفتاب تلألؤ آبی نیلگون خلیج فارس و درخشش ساحل نقره‌ای منظره‌ای چشم نواز ایجاد کرده است و به حتم حضور در این ساحل خاطره‌ای بی‌نظیر رقم خواهد زد.

البته به این شرط که قدم در راه بگذارید و به کیش سفر کنید. در این تصمیم مفرح میزبون همراه شما خواهد بود و به شما اطمینان می‌دهد که با اجاره سوئیت ساحلی در کیش ارزان می‌توانید سفر کنید و از زیبایی‌های بی همتای این جزیره بهره ببرید.

گذر هنرمندان جزیره کیش یا Artists’ Passage Island کجاست؟

گذر هنرمندان کیش
گذر هنرمندان کیش

در غرب جزیرۀ زیبا و دل انگیز کیش، پیاده راهی احداث شده است. در این مسیر دل‌نواز که بسیار برای پیاده روی مناسب است تندیس‌های زیبا و هنرمندانه‌ای از بزرگان ایرانی چون پروین اعتصامی (شاعر بلند آوازه ایران زمین)، غلامحسین بنان (موسیقی دان و خواننده)، محمدتقی جعفری (علامه و محقق)، شریف لطفی (موسیقیدان)، حسین بهزاد (نقاش و مینیاتوریست) و بزرگان دیگری به منظور آشنا کردن کیشگردان با جزیره پر شگفتی کیش ساخته شده است.

آب انبار کیش Cistern

آب انبار کیش
آب انبار کیش

از دیگر جاهای دیدنی کیش، آب انبار این جزیرۀ با شکوه است. در گذشته استفاده از آب انبار یکی از راه‌های مهم و مؤثر برای ذخیرۀ آب محسوب می‌شد. جالب است بدانید این آب انبار در سال ۱۳۷۱ احداث شده است. بر این اساس تا سال ۱۳۷۱ مردم جزیرۀ کیش آب مصرفی خود را در آب انبار نگه می‌‌داشته‌اند. اما به دلیل اقبال بسیار بلند این جزیره در بین مردم و رونق صنعت گردشگری در این جزیره خیلی زودتر از آنچه انتظار می رفت بساط این اب انبار برچیده شد و به عنوان یکی از جاهای دیدنی جزیره پر شگفتی کیش مورد استفاده قرار گرفت.

این آب انبار در معماری از آب انبارهای شهر یزد الهام گرفته است. یعنی مثل آب انبارهای یزد دو گنبد و پنج بادگیر دارد. هوا از طریق بادگیرها به داخل آب انبار دمیده می شود. جریان هوا در آب انبار باعث می‌شود آب درون آب انبار خنک شود.

پارک ساحلی میر مُهَنا کیش Mirmohana

پارک ساحلی میر مهنا کیش
پارک ساحلی میر مهنا کیش

پارک ساحلی میر مهنا یکی از جاهای دیدنی کیش است که بسیار مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرد و کیش گردان را به خود جذب می‌کند. این پارک ساحلی زیبا و چشم نواز در شمال و شمال غرب جزیره پر شگفتی کیش واقع شده است.

این پارک منطقه‌ای تفریحی است که ساحلی زیبا، آلاچیق‌هایی برای استراحت، اسکلۀ تفریحی به نام میر مهنا است. این پارک مسیری مطول در امتداد نوار ساحلی از مسجد خاتم الانبیاء تا میدان جاسک را در بر می‌گیرد. در ضمن این پار مجهز است به اسکلۀ ماهیگیری. پس اگر به ماهیگیری علاقه دارید می‌توانید روی این پارک ساحلی حساب کنید. اسکلۀ ماهیگیری باعث شده پارک ساحلی میر مهنا به دو فاز تقسیم شود.

فاز اول پارک ساحلی میر مهنا

فاز اول این پارک تقریباً چیزی حول و حوش ۴۱۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. مسیرهای پیاده روی، آلاچیق‌ها، باربیکیو، پارکینگ ویژۀ کیشگردان، نماز خانه ساحلی، بازار عرب‌ها، یک کتبخانۀ عمومی، بازار ماهی فروش‌ها، مسیر مخصوص دوچرخه، بوفه و چای خانه، امکان تماشای لاک پشت‌ها در این فاز قرار دارند.

فاز دوم پارک ساحلی میر مهنا

اما فاز دوم این پارک ساحلی ۵۰۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و همچنان برای کامل شدن در انتظار به سر می‌برد. در این فاز فضایی به بازی کودکان اختصاص یافته است و همچنین امکان ماهیگیری آزاد یعنی ماهیگیری تفریحی و شخصی ایجاد شده است.

روستای باغو کیش Garden Village

روستا باغو کیش
روستا باغو کیش

یکی دیگر از جاهای دیدنی کیش که واقعاً دیدنی است روستای باغو کیش نام دارد. در گذشته‌های دور مردم جزیرۀ کیش در سه منطقۀ روستایی در جنوب غربی جزیره، در شرق جزیره و در شمال شرقی جزیره زندگی می کردند. هم اکنون تنها روستای به جا مانده از آن دوران روستای باغو است. این روستا در جنوب غربی جزیره پر شگفتی کیش واقع شده است. یعنی در نزدیکی کشتی یونانی.

روستا باغو کیش
روستا باغو کیش

بافت سنتی این روستا همچنان تا به امروز حفظ شده است. باغو، نامی که به این روستا اختصاص افته است در گذشته نام پیر زنی از اهالی همین روستا بوده است. پیر زنی تأثیر گذار که نامش را بر روستا نهاده است.

امروزه ساکنان در این روستا جز چند خانوار دام دار نیستند. با این حال در فضای ورودی روستا سیاه چادر هایی برپا شده اند که چگونگی زندگی بومیان و آداب و رسوم ویژۀ این منطقه را به نمایش گذاشته‌اند.

پارک ساحلی سیمرغ کیش Phoenix Beach Park

پارک سیمرغ کیش
پارک سیمرغ کیش

یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی کیش، یعنی پارک ساحلی سیمرغ در ضلع جنوبی جزیره واقع شده است. این پارک نیز در امتداد ساحل قرار گرفته است. این پارک ۱۵۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. این پارک زیبا و خوش منظره با شن های ماسه ای ساخته شده است. پارک ساحلی سیمرغ در محدودۀ بین جادۀ جهان و جادۀ دوچرخه سواری قرار گرفته و با پارک دلفیناریوم هم جوار است.

در این پارک خوش ساخت و خوش نما فضاهایی مناسب بازی کودکان هم چون پارک لوله، فضاهای ورزشی مثل زمین بدمینتون، پینگ پنگ، پیست اسکیت، نوار تندرستی، مسیرهای پیاده روی، آبنما، ایستگاه دوچرخه سواری، سرویس بهداشتی، فضای سبز و پارکینگهای طولی ایجاد شده است.

پارک دلفین ها یا دلفیناریوم کیش

دلفیناریوم کیش
دلفیناریوم کیش

دلفیناریوم یا به عبارتی دیگر پارک دلفین های کیش ۱۰۰ هکتار مساحت دارد و در جنوب شرقی جزیره پر شگفتی کیش واقع شده است. این مجموعه بزرگ تفریحی توریستی که یکی از دیدنی ترین جاهای دیدنی کیش به شمار می‌رود به پارک دلفین‌ها، باغ پرندگان، سفره خانه سنتی و سالن آمفی تئاتر مجهز است. باغ پرندگان این مجموعه گونه‌های بسیار و متنوعی از پرندگان نادر را در خود جای داده است. این پارک نه تنها اولین پارک دلفیناریوم در ایران است بلکه در سراسر ایران زمین رقیبی ندارد و منحصر به فرد است.

کیش
کیش

در جزیرۀ کیش جاذبه های گردشگری بسیاری وجود دارد. وفور جاهای دیدنی کیش باعث می شود کیشگردان در این سفر مهیج شور و نشاط بیشتری داشته باشند و در این سفر منحصر به فرد شاداب تر از همیشه از زندگی لذت ببرند. در واقع همین شادابی و نشاط و طراوت است که هر ساله تعداد بسیار زیادی از کیشگردان به این جزیرۀ زیبا جذب می کند و باعث می شود افراد بسیاری با سلایق متفاوت از مبدأ های مختلف این جزیره را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. آنچه کیش به مهمانان خود پیشکش می کند انرژی مضاعف است. اگر با میزبون همراه باشیبد چند تا از زیباترین و جذاب ترین جاهای دیدنی کیش را هم تجربه خواهید کرد.

پارک شهر در جزیرۀ کیش

پارک شهر در جزیرۀ کیش
پارک شهر در جزیرۀ کیش

پارک شهر در جزیرۀ کیش یکی از دلکش ترین جاهای دیدنی کیش محسوب می‌شود. پارک شهر مکانی مناسب برای استراحت و فراغت خیال از هر نوع دغدغه‌ای به شمار می‌رود. در این پارک زیبا که با ظرافت و خلاقیت هرچه تمام تر فضاسازی شده است علاوه بر سبزی و طراوت و گل آرایی شکیل و چشم نواز، دریاچه مصنوعی، فضای ورزش و تندرستی، پیست دوچرخه سواری و اسکیت، آب نما و میدان گل، در نظر گرفتن فضایی مناسب برای استفاده معلولان نیز ایجاد شده است.

جلوۀ بی نظیر پارک شهر کیش

آب نما در پارک شهر
آب نما در پارک شهر

نیمی از این پارک زیبا را فضای سبز در بر گرفته است. فضای سبز پارک انواع گونه‌های گیاهی سازگار با آب و هوای کیش را در خود به نمایش گذاشته است. این پارک نشاط بخش در قابی مزین محدود شده است. هنرمندان بی نظیر و خلاق کیش به عنوان خوش آمد گویی ویژه به کیشگردان عزیز با نقاشی‌های بی همتای خود به دیوارۀ پارک جلوه‌ای تازه بخشیده‌اند.

آلاچیق ها برای استراحت

دریاچه پارک شهر
دریاچه پارک شهر

در این پارک با طراوت و سبز نیز هم چون بیشتر پارک‌های کیش آلاچیق‌هایی برای استراحت و اسکان خانواده‌ها تعبیه شده است. آلاچیق‌ها به کیشگردان عزیز لذت استراحت و فراغتی دل پذیر را هدیه می‌کند. البته این پارک در کنار آسایش به تفریح مهمانان خود هم اهمیت می‌دهد. در پارک یک دریاچه وجود دارد با چندین و چند قایق پدالی، کیشگردان می توانند بعد از لذت بردن از فضای پارک و استراحت به قایق سواری بپردازند.

خانه اعیانی از جاهای دیدنی کیش

خانه اعیانی کیش
خانه اعیانی کیش

یکی از جاهای دیدنی کیش که یک جاذبۀ گردشگری تاریخی محسوب می‌شود و برای دوست داران ماجراجویی بسیار هیجان بر انگیز خواهد بود خانه اعیانی نام گرفته است. این خانه از جمله اماکنی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و ناشناخته باقی مانده. خانه اعیانی کیش تقریبا ۱۰ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد. این خانه به خانواده‌‌هایی که در دوره های پیشین در جزیره کیش زندگی می‌کرده‌اند تعلق دارد.

خانه اعیانی کیش
خانه اعیانی کیش

این خانه بسیار بزرگ است و به معنای واقع کلمه اعیانی یا به زبان امروزی لاکچری محسوب می‌گردد. نظیر این خانه‌ها را به وفور در یزد و کاشان می توان دید. با توجه به شواهد باقی مانده در خانه احتمال می‌رود که قدمت این خانه به دوره ایلخانی می‌رسد. این خانه بخشی از مجموعه‌‌های شهر باستانی حریره کیش است.

لاک پشت های دریایی در جزیرۀ کیش

لاک پشت های دریایی در جزیرۀ کیش
لاک پشت های دریایی در جزیرۀ کیش

امنیت و آرامش حاکم بر سواحل زیبا و دلنشین خلیج فارس به آبزیان بسیاری از جمله لاکپشت‌ها فرصت حیات بخشیده است. جالب ایت بدانید دو نوع لاک پشت خاص در جزیرۀ کیش ساکن هستند. یکی لاک پشت نوک دار و دیگری لاک پشت سبز.

لاک پشت های دریایی در جزیرۀ کیش
لاک پشت های دریایی در جزیرۀ کیش

علاوه بر این دو نوع لاک پشت در قسمت جنوبی و غربی جزیره کیش، در نزدیکی دماغه غربی لاکپشت‌هایی بسیار بزرگ و غول پیکری زندگی می‌کنند. این لاکپشت‌های غول پیکر به راحتی از بالای دیوارهای ساحلی دیده می‌شوند. وفور لاکپشت‌ها به خصوص هنگام غروب آفتاب، یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد جزیره کیش و صخره‌های ساحلی آن محسوب می‌شود.

لاک پشت های دریایی در جزیرۀ کیش
لاک پشت های دریایی در جزیرۀ کیش

لاکپشت‌ها اولین چرخه اکوسیستم دریایی را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل برای بقای نسل انسان ضروری هستند. در واقع این موجودات مسئول توازن زیست محیطی هستند. و اگر روزی نباشند زندگی ما انسان‌ها با فاجعه‌ای جبران ناپذیر روبرو خواهد شد. لاکپشت‌ها، کروکودیل‌ها و مارمولک‌ها مهره‌دارانی هستند که از ۲۰۰ میلیون سال پیش پا به چرخه حیات گذاشتند و قدمت آن‌ها بیشتر از سایر خزندگان است.

لاک پشت های دریایی در جزیرۀ کیش
لاک پشت های دریایی در جزیرۀ کیش

در سفر به کیش، کیشگردان عزیز علاوه بر دیدار از جاهای دیدنی کیش می توانند آثار تکاملی حیات را مشاهده کنند.

جالب است بدانید لاکپشت‌های دریایی و مارهای دریایی تنها خزندگانی هستند که توانستند با زندگی در دریا سازش پیدا کنند. البته این موجودات دوزیست همچنان با خشکی در ارتباط هستند. آن‌ها برای تخم‌گذاری به سواحل شنی می‌آیند. همچنین برای تنفس به سطح آب می‌آیند. لاکپشت‌ها از عروس دریایی , اسفنج‌ها , لارو سخت پوستان و نرم تنان و گیاهان دریایی و… تغذیه می‌کنند.

مراقبت از لاک پشت های دریایی

به حتم کیشگردان عزیز خواهان بقای این موجودات حیات بخش هستند. برای کمک به ادامۀ حیات این جان داران جان بخش لطفاً:

  • سعی کنید وارد حریم زیستگاه آن‌ها نشوید.
  • زباله و پسمانده‌ها را به هیچ وجه در دریا نریزید.
  • به تخم لاکپشت‌ها دست نزنید.
  • از شنا کردن در اطراف این موجودات حساس یا دست زدن به آن‌ها خوددارى کنید.
  • اگر در هنگام غواصی با لاکپشت‌ها رخ به رخ شدید آن‌ها را دنبال نکنید.
  • در هنگام قایقرانی مراقب لاکپشت‌هایی که برای تنفس به سطح آب می‌آیند باشید.

مجموعه‌ی آوای خلیج فارس

مجموعه آوای خلیج فارس
مجموعه آوای خلیج فارس

مجموعه آوای خلیج فارس یکی از جاهای تفریحی و دیدنی جدید در جزیرۀ کیش است. آب نمای این مجموعه بزرگترین آب نمای موزیکال خاورمیانه است که در شمال شرقی جزیره کیش قرار دارد. تفریحات و دیدنی های این مجموعه عبارتند از:

  • سالن کنسرت با ظرفیتی در حدود ۳۰۰۰ نفر
  • سالن سینمایی با ظرفیت ۲۰۰ نفر
  • سالن تئاتر با ظرفیت ۵۰۰ نفر
  • آب نمای موزیکال
  • سالن VIP
  • نمازخانه
  • رستوان

درخت سبز در جزیرۀ کیش

درخت سبز جاذبه 600 ساله کیش
درخت سبز جاذبه ۶۰۰ ساله در جزیرۀ کیش

کهن سال ترین درخت لور که به نام درخت سبز شناخته می‌شود قدیمی‌ترین جاذبۀ گردشگری کیش محسوب می‌شود.این درخت کهن سال در انتهای مسیر آبرفتی باستانی در جزیرۀ کیش جایی که آبهای سطحی به قسمت شمالی جزیره سرازیر می‌شوند قرار دارد. درخت سبز تقریبا بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال عمر دارد. درخت لور به درخت انجیر معابد معروف است. این درخت در نواحی جنوبی ایران رشد می‌کند و ریشه‌هایش به همراه برگ‌ها از بدنه اصلی آویران هستند.

مجتمع گردشگری و ورزش‌های زمستانی پنگوئن

یکی از جذاب‌ترین بخش‌هایی که در سفر به جزیره کیش می‌توانید از آن دیدن کنید، مجتمع پنگوئن است. مجتمعی که دارای مساحت ۱۹ هزار متر مربع بوده و دارای دو فاز مختلف است. این مجموعه تنها پارک برفی ایران بوده و مناسب همه کسانی است که عاشق تفریحات زمستانی هستند.

فاز اول این مجموعه دارای زمینی است که مساحت آن ۷۵۰۰ متر بوده و روزانه ۴۰۰ گردشگر را پذیرا می‌باشد. این فاز مخصوص تفریحات زمستانی بوده و شامل بخش ورزش‌های زمستانی، رستوران، پارک برقی، غرفه‌های فروشگاهی، کافه، بیکری، نوشیدنی‌های آماده، قهوه و نسکافه فروشی و لوازم خانگی و… می‌باشد.

فاز دوم آن نیز دارای هتل شیک و لاکچری است. طرح داخلی آن نیز دارای ظاهر یخی است. این هتل دارای ۱۶ طبقه بوده و در ۱۲۴ واحد با ظرفیت ۲۷۰ نفر است.

پلاژ و کلوپ بانوان

پلاژ و کلوپ بانوان در جزیرۀ کیش
پلاژ و کلوپ بانوان در جزیرۀ کیش

یکی دیگر از جاذبه ها در جزیرۀ کیش، پلاژ و کلوب بانوان است. این فضا با زیر بنایی به وسعت ۱۴۰۰۰ متر مربع در کنار اسکله‌ای به شکل نیم‌دایره در داخل دریا ساخته شده است. با اجاره آپارتمان در کیش به این جزیرۀ زیبا سفر کنید و حتماً از پلاژ و کلوپ بانوان دیدن کنید.

پلاژ و کلوپ بانوان در جزیرۀ کیش
پلاژ و کلوپ بانوان در جزیرۀ کیش

این کلوپ جذاب به امکانات ویژۀ تفریحی و رفاهی مجهز است. این امکانات عبارتند از: سالن‌های ورزشی و بدنسازی، استخر، سالن‌‌ های مد و زیبایی، زمین مخصوص والیبال ساحلی، رختکن، دوش آب و پارکینگ. از دیگر امکانات ویژه‌ای که این کلوپ برای بانوان ایجاد کرده است ساحلی مسقف به وسعت ۲۰ هزار متر مربع است.

پلاژ و کلوپ بانوان در جزیرۀ کیش
پلاژ و کلوپ بانوان در جزیرۀ کیش

ساحل این پلاژ در ساعات محدودی از روز فعال است. اختصاصی بودن و محدودیت فعالیت این ساحل باعث شده است که این ساحل بسیار تمیز باشد. به این ترتیب بانوان عزیز می توانند در فاصله‌ی ۱ تا ۲ متری از خشکی و در بین ماهی‌های زیبای خلیج فارس در این ساحل شنا کنند. از دیگر ویژگی‌های این ساحل این است که مسقف بودن ساحل باعث شده حتی در زمستان امکان شنا کردن در آب‌های نیلگون خلیج فارس بر قرار باشد.

سفر به جزیرۀ زیبا و پر جاذبۀ کیش

جزیرۀ زیبا و دلبرانۀ کیش از روزگارهای بسیار کهن، حتی قرن‌ها و هزاره‌های پیش، از همان زمان که برای اولین بار پای بشر به این منطقۀ بکر و خوش‌منظره رسید مورد توجه و علاقۀ مهمانان خود قرار گرفته است. شاید جالب باشد که نگاهی به تاریخچۀ این جزیرۀ محبوب بیندازید؛ آن وقت با چشم خود خواهید خواند که از همان ابتدا افراد بسیار زیادی به این جزیره رفت و آمد پیدا می‌کنند و موقعیت ارزشمند جغرافیایی آن را درمی‌یابند. شاید حتی بتوان گفت آب و هوای خاصی که این منطقه داشته است همیشه برای مهمانان آن مناسب و مساعد بوده و همین امر باعث شده تعداد قابل توجهی از مردم در زمان‌های مختلف جذب این جزیرۀ زیبا و تماشایی شوند. می‌خواهم بگویم پیش از اینکه بشر دست به کار شود و انواع و اقسام جاذبه‌ها و زیبایی‌ها را در این محدودۀ وسیع و تماشایی پدید آورد، خالق هستی چنان طرح و رنگی را در فضای آن در هم آمیخته است که خود به تنهایی در طول قرن‌های متمادی توانسته است توجه عدۀ بسیاری از انسان‌ها با سلایق متفاوت را به خود جلب کند و حتی آن‌ها را وادار کند که همین مکان را برای زیستن و ادامۀ زندگی انتخاب کنند. سپس، اندک مدتی پس از جای‌گیرشدن آدم‌های خوش‌ذوق رفته رفته علم ترقی کرد و ابزار و ادوات گذر از آب‌های مواج و خروشان خلیج فارس پیدا شد و آن وقت ویژگی ارزشمند و مهم دیگری از این جزیرۀ ناب ظاهر شد. این ویژگی تازه موقعیت مناسب برقراری ارتباط و رفت و آمد با سایر کشورها بود. شاید جالب باشد بدانید که از همان اوایل دوران تاریخ جزیرۀ کیش یکی از مهمترین مناطق تجاری و بازرگانی به شمار می‌آمده است. حتی در قرن‌هایی بسیار دور از امروز حضور تجار و بازرگانان را در این منطقه شاهد هستیم و می‌دانیم که بسیاری از ارتباطات مهم تجاری درست از طریق همین جزیرۀ محبوب و دوست‌داشتنی برقرار می‌شده است. با این اوصاف شاید بتوانیم بگوییم که دلبرانگی و عزیزی و شکوه چیزهایی هستند که در طالع این منطقۀ ناب جغرافیایی نوشته شده‌اند. البته ناگفته نماند که همین زیبایی و شکوه در دوره‌های مختلف تاریخ برای این جزیرۀ دوست‌داشتنی توانسته است دردسرها و مشکلات فراوانی را هم پدید بیاورد. از جملۀ این مشکلات می‌توانیم به حضور پرتغالی‌ها و دیگر اقوام خارجی از قبیل انگلیس‌ها در جنوب ایران زمین اشاره کنیم که در حال حاضر هم نشانه‌هایی از این حضور و اشغال به چشم می‌خورد گرچه که بیشتر این اشغال متوجه سایر جزایر همسایۀ جزیرۀ کیش از قبیل جزیرۀ قشم و جزیرۀ هرمز بوده است.

پ.ن: سفر به کیش همیشه مهیج و جذاب است. چون کیش سراسر شگفتی و جاذبه است. در سفر به این جزیرۀ شگرف و شگفت هم از طبیعت و زیبایی‌های طبیعی بهره‌مند می‌شوید، هم از بناهای تاریخی و یا گاه حتی باستانی دیدن می‌کنید. سفر به جزیرۀ کیش یک تجربۀ ناب است. این تجربۀ ناب را همین حالا تجربه کنید.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید