آشنایی با جاذبه‌های رضوانشهر(خواندن 9 دقیقه)

نمایی از جاده رضوانشهر

در دوران صفوی، با دستور شاه عباس جاده‌هایی به منظور ارتباط سریع و راحتی کاروانیان، در سرتاسر ممالک تحت امر احداث گردید. یکی از این جاده‌ها، جاده معروف شاه عباسی است که استان مازندران و گیلان را به پایتخت آن زمان – یعنی اصفهان – وصل می‌کرد. بخشی از قسمت گیلانی این جاده از رزونده می‌گذشت. جاده شاه عباسی در دوران انقلاب جنگل دوباره بازسازی شد.

در سال ۱۳۱۵ نیز جاده بندر انزلی به آستارا ساخته شد و در رزونده، جاده شاه عباسی را قطع کرد. این تقاطع محل مناسبی برای توقف و استراحت مسافران گردید. پس از این تغییر چشم‌گیر، به سرعت بازار فروش کالاها در این چهارراه شکل گرفت و رونق زیادی یافت. آب‌وهوای بسیار خوب، مردمی مهمان‌نواز و وجود دریا و کوه و جنگل به طور همزمان در رزونده، همچنین پیشرفت قابل توجه آن، سبب شد تا رزونده به سرعت گسترش یافته دارای توسعه جمعیتی و بافت مدرن شهری گردد. در همین زمان بود که رزونده، به رضوان‌ده و سپس رضوانشهر، تغییر نام داد.

«رضوانشهر، ارتفاعات پونل» عکس از رحیم نوبخت
«رضوانشهر، ارتفاعات پونل» عکس از رحیم نوبخت

مناطق شمالی ایران زمین، از جمله رضوانشهر تماشایی و خوش آب و هوا، و در کل مناطق سبز حاضر در حاشیۀ دریای خزر از دو جهت اهمیت ویژه‌ای خواهند داشت. این دو جهت عبارتند از طبیعت منحصر به فرد و وجدآور و گذشتۀ سرشار از شگفتی و حیرت‌برانگیز. در واقع باید گفت یکی از مهمترین خاستگاه‌ها در تاریخ ایران باستان و نه تنها ایران باستان بلکه از همان گذشته‌های خیلی دور تا به امروز مناطق سرسبز و محبوب سواحل و حاشیۀ دریای خزر بوده‌اند. حتی در شاهنامۀ فردوسی نیز به بخش‌های بسیار متعدد و قابل توجهی برخواهیم خورد که از منطقۀ جغرافیایی این ناحیه روایت می‌کنند. بر این اساس می‌توانیم انتظار دیدن آثار تاریخی یا حتی باستانی را در این منطقۀ وسیع جغرافیایی داشته باشیم. و صد البته تعداد آثار تماشایی تاریخی یا حتی باستانی شناخته‌شده در این محدوده کم نخواهد بود. می‌خواهم بگویم این منطقۀ جذاب و دوست‌داشتنی حتی اگر نامش به تازگی انتخاب شده باشد باز هم قدمتی دیرینه دارد. قدمتی به بلندای عمر ایران باستان که بیش از هزاران سال را در بر می‌گیرد و تمام حافظۀ تاریخی و تمام کتاب‌های نگاشته شده در زمینۀ تاریخ ایران زمین و پارسیان را شامل می‌شود. بنابراین پر بیراه نخواهد بود اگر ادعا شود که هر وجب از این خاک پربها کتاب قطوری است و بسیار تماشایی، شنیدنی و حتی خواندنی است. اما از سویی دیگر آنچه باعث می‌شود گردشگران عزیز و کنجکاو رو به سوی این منطقۀ باشکوه بیاورند و این منطقه، از جمله رضوانشهر زیبا، را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند؛ طبیعت ارزنده، حیرت‌برانگی و حیات‌بخش آن است. طبیعتی که مثل و مانند آن را شاید فقط بتوانیم در میان بزرگترین آثار هنری نگارگری پیدا کنیم که البته همان آثار هنری را اگر پیگیری کنیم خواهیم دید که منشأ و مولدشان همین طبیعت خاص و چشم‌نواز بوده است. ضمن اینکه این طبیعت زنده است و در حال نفس‌کشیدن به مهمانان خود خوش‌آمد می‌گوید. خوش‌آمدی گرم و دلنشین که می‌تواند روح لطیف حیات را سرزنده کند و طراوت و شادابی را به ارمغان بیاورد. شاید باید گفت که در این منطقۀ باشکوه و حیرت‌برانگیز از جغرافیای ایران زمین تاریخ، طبیعت و تمدن دست به دست هم داده‌اند تا سمفونی حیات و افتخار را بنوازند و گوش و هوش و نگاه تمام مردم جهان را جذب خود کنند. بدون شک به دلیل همین جذبه و اجرای همین سمفونی بی‌نظیر است که هر ساله نه تنها تمام مردم ایران زمین بلکه عدۀ بسیار قابل توجهی از مردم سراسر دنیا از میان تمام مناطق رایج برای سفر این منطقۀ خاص و منحصر به فرد را برای سفر انتخاب می‌کنند و مهمان رضوانشهر شگرف می‌شوند. 

«نمایی از دشت‌های رضوانشهر» عکس از مجتبی جاهدی

پ.ن: سفر به رضوانشهر زیبا بیشتر شبیه رؤیا خواهد بود تا یک سیر و سیاحت ساده. اینجا بهشت است که سبزی و طراوت زمین را به آسمان نیلگون و آرام وصل کرده است. هر زمان مهمان رضوانشهر تماشایی شوید خواهید دید که خود به خود چشم‌های شما بسته می‌شوند. آوای آواز پرندگان دشت تمام ذهن شما را غرق خودش می‌کند. در رضوانشهر بی‌همتا جز آرامش، رهایی و حس زندگی احساس دیگری را تجربه نخواهید کرد. اینجا رضوانشهر است؛ بهشت روی زمین …

جاذبه‌های گردشگری رضوانشهر

با چنین سرگذشتی، رضوانشهر را می‌توان جزء شهرهای تاریخی به حساب آورد. اماکن تاریخی، مناظر طبیعی زیبا و آب و هوای بسیار خوب سبب شده تا امروزه گردشگران بسیاری با اجاره ویلا در رضوانشهر اقامت کرده و بازدید از گوشه و کنار این شهر را در برنامه سفر خویش قرار دهند.

پل تاریخی شفارود

در کنار جاده شفارود به تالش، پل قدیمی‌ای قرار دارد که می‌توان غبار روزگار را در چهره آرام و متروکش مشاهده کرد.این پل آجری، معروف به پل تاریخی شفارود است که در دوره قاجاریه احداث گردیده. سبک خاصی از طراحی و ساخت پل را می‌توان در چهره‌اش مشاهده کرد. در دو طرف طاق پل، دو ستون مخروطی شکل وجود دارد و در بدنه قسمت شمالی پل دو طاق نما گذاشته‌اند. طاق اصلی در بالا و پایین یک متر ضخامت دارد و تمام پل از ساروج و آجر ساخته شده است.

مسجد اسپیه مزگت

ایسپی به معنی سفید و مزگت به معنی مسجد است. این بنای منحصربه‌فرد در روستای کیشه خاله قرار دارد. درختی عظیم‌الجثه سال‌های سال شاخ و برگ‌هایش را روی این بنا پهن کرده بود. وقتی درخت را به خاطر کاوش در اسپیه مزگت قطع کردند، نمای کامل بنا رخ نمایان کرد. از رواق چهارگوش داخلی بنا و دهلیزهای کناری آن مشخص است که این بنا در ابتدا یک آتشکده بزرگ زرتشتی بوده است. پس از ورود اسلام، این بنا تبدیل به مسجد شد، اما مسجدی که محراب نداشت. تخریب نشدن این بنا و تغییر ندادن نمای داخلی برای ساخت محراب، نشانگر حرمت نهادن به این مکان مقدس است.

وجود این مرکز عبادی بزرگ که امروزه در نقطه‌ای دور افتاده قرار دارد، احتمال وجود یک شهر باستانی بزرگ و مدفون شده در اطرافش را، بسیار پررنگ می‌کند.

پارک جنگلی گیسوم

جنگل گیسوم در نزدیکی ساحل قرار دارد. در جاده این جنگل‌، درخت‌های سر به فلک کشیده، با خم کردن سرهایشان به سوی هم تونلی جنگلی ساخته‌اند. در انتهای مسیر وقتی هنوز مبهوت زیبایی‌های جنگل هستید به ساحل و امواج ‌آرام‌بخش دریا می‌رسید. در این پارک جنگلی انواع امکانات جهت رفاه حال گردشگران، از جمله ویلا و سوئیت، بازار و تفریحات مختلف وجود دارد. در اردیبهشت، مهر و یا آبان به گیسوم بروید تا بیشتر از دیگر زمان‌ها در دل زیبایی‌هایش غوطه‌ور شوید.

روستای بهشتی ارده

در فیلم سینمایی رنگ خدا مناظری بکر و جنگلی را در دل کوهستان مشاهده کردیم. اما نمی‌دانستیم آنجا، بهشتی ارده است. دهستانی ییلاقی، که خانه‌هایش در میان باغ‌های میوه و درختان تنومند گردو پنهان شده‌اند.

برای سفر به بهشتی ارده، از مسیر بندرانزلی و یا فومن به سوی آستارا و تالش حرکت می‌کنیم. در انتهای پل بزرگ پونل به چپ تغییر مسیر داده و پس از گذر از پل کوچک به راست می‌پیچیم. اکنون در ابتدای جاده پونل به خلخال قرار داریم. پس از طی حدود ۳۰ کیلومتر به دوراهی آسفالته‌ای می‌رسیم که در سمت راستش تابلوی راهنما به سوی دهستان ارده است. با طی ۵ کیلومتر، وارد دهستان ارده می‌شویم.

پ.ن: اگر مشتاق هستید در مورد روستای بهشتی ارده بیشتر بخوانید کافی است همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید …

روستای بهشتی اَرده ؛ طبیعتی ناب، بکر و سبز

قلعه امیر ساسان

این قلعه در روستای بیچال رضوانشهر واقع شده است. تاکنون مطالعه‌ای بر روی این قلعه انجام نشده تا مشخصات و ویژگی‌هایش را نمایان سازد. آنچه درباره این قلعه نیمه مخروبه می‌دانیم این است که در گذشته اقامتگاه ییلاقی حاکمان تالش بوده است.

پل آجری پونل

پل آجری پونل در چهار کیلومتری جاده رضوانشهر به سمت تالش قرار دارد. قدمت این پل تاریخی به دوران صفویه می‌رسد و طبق اسناد تاریخی موجود بازسازی آن در دوره قاجاریه انجام شده است. برای ساخت پل آجری پونل همان‌طور که از نامش پیداست، از آجر و همچنین سنگ استفاده شده است که این مورد شباهتی به دیگر پل‌های ساخته شده در دوران شاه عباس صفوی دارد. طول این پل برابر با ۳۰ متر است و دارای دهانه بزرگی با طاق جناقی، عرض ۲/۳۰ متر و جان پناهی به ارتفاع ۴۰ سانتی‌متر است. گفتنی است جان پناه مکانی است در زیر پل که در آن جا می‌توان پناه گرفت. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد پل تاریخی پونل سبک خاص معماری آن است که در بین دیگر پل‌های تاریخی ایران کمتر دیده می‌شود و به همین دلیل است که این پل از باقی پل‌ها خاص‌تر محسوب می‌شود. خوب است بدانید که کف گذرگاه این پل آجری توسط سنگ، سنگ فرش شده است.

آبشار ویسادار

در رضوانشهر، ۱۶ کیلومتری شهر پره‌سر، دهستان ییلاقی ارده و در نزدیکی روستای آووییار، آبشاری در دل جنگل‌ها و بر سر راه رودخانه لمیر قرار گرفته، که به ویسادار مشهور است. این آبشار ۱۵ متر ارتفاع دارد و سومین آبشار بلند گیلان است.

وقتی می‌خواهید به ویسادار بروید پا در جاده‌ای می‌گذارید که مناظری روح‌نواز و دل‌انگیز را پیش چشمانتان به نمایش گذاشته‌اند. هر زمانی را که برای طی مسیرتان تخمین زده‌اید دو برابر کنید! وقتی پا در این جاده می‌گذارید محال است برای لذت بردن از آن و ثبت تصاویرش توقف نکنید.

چگونه به رضوانشهر برویم؟

برای سفر به رضوانشهر، از مقصد تهران سه گزینه وجود دارد.

  • از تهران به سمت کرج رفته و وارد اتوبان قزوین-رشت می‌شویم. سپس از رشت با طی حدود ۴۰ کیلومتر به رضوانشهر می‌رسیم. این مسیر حدود ۵ ساعت طول میکشد.
  • از تهران به سمت بوئین‌زهرا حرکت کرده، سپس وارد اتوبان قزوین-رشت شده و پس از رسیدن به رشت با طی حدود ۴۰ کیلومتر وارد رضوانشهر می‌شویم. اگر این مسیر را انتخاب کنیم، حدود ۶ ساعت در راه هستیم.
  • از فرودگاه تهران به سمت فرودگاه رشت پرواز کرده و از رشت با ماشین به سمت رضوانشهر می‌رویم.

پ.ن: رضوانشهر زیبا یکی دیگر از شگفتی‌های ناب شمال کشور عزیزمان ایران بی‌همتا است. این شهر شمالی بکر و دل‌نواز علاوه بر کوله‌باری از یادگارهای تاریخی تماشایی از آب و هوایی لطیف بهره دارد. آب و هوایی که شاید لطافت و طراوتش در رقابت با هزاران هزار ویژگی دیگر بهتر بتواند گوی سبقت را برباید و قلب گردشگران مشتاق طبیعت را از آنِ خود کند. جذابیت منحصر به فرد رضوانشهر بیشتر به دلیل ترکیب کم‌نظیر آن است. چون در این شهر تماشایی و محبوب دریای آبی و آرام در کنار جنگل‌های سبز پرهیبت و کوه‌هایی مغرور و سر به آسمان ساییده قرار گرفته است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت تلاقی تمام این موارد در کنار هم یکی از ناب‌ترین اتفاقات عالم است که می‌توانیم در رضوانشهر شاهدش باشیم. بر این اساس بیهوده نیست که هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران ایرانی و غیرایرانی این شهر بی‌مثال را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند و مهمان مردم خونگرم و مهربان شمال ایران زمین و رضوانشهر محبوب می‌شوند. میزبون پیشنهاد می‌کند شما هم سفر به رضوانشهر بی‌همتا را در برنامۀ سفر خود قرار دهید و در این سفر به یاد ماندنی حتماً طعم غذاهای محلی این خطّه را بچشید.

سفر به زیباترین نقطۀ زمین به سلامت …

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید