بندرانزلی قدیمی‌ترین و پررونق‌ترین بندر ایران(خواندن 7 دقیقه)

بندرانزلی

بندرانزلی در غرب استان گیلان بخش مرکزی شهرستان انزلی قرار دارد. این بندر، بزرگترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای خزر و همچنین پر باران‌ترین شهر ایران است. مردم انزلی گیلک هستند و به زبان گیلکی سخن می‌گویند. سواحل خزر و تالاب بین‌المللی بندر انزلی از چند جزیره و شبه جزیره تشکیل شده‌ که به واسطۀ پل به هم مرتبط هستند. (منبع: ویکی پدیا)

تالاب انزلی

تالاب بین‌المللی انزلی یا مرداب انزلی در حدود ۲۰ هزار هکتار مساحت دارد. در میانۀ تالاب چند جزیرۀ زیبا وجود دارد. همچنین دو شهر بندرانزلی و آبکنار در ساحل این تالاب واقع شده‌اند. تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد  از بالاترین میزان رطوبت برخوردار است. می‌توان گفت تالاب انزلی مرطوب‌ترین تالاب ایران است. علاوه‌بر این، تالاب انزلی محل تخم‌ریزی آبزیان و پناهگاه و مأمن پرندگان بومی و مهاجر است. این تالاب اکوسیستم بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی، صدها گونۀ گیاهی است. از این اکوسیستم کم‌نظیر در بخش محافظت شدۀ سرخانکل حفاظت می‌شود. از جمله پرندگان این تالاب عبارتند از: قو، غاز، چنگر، مرغابی، طاووسک، یلوه و کاکایی که زمستان را در این ناحیه می‌گذرانند. همچنین باید افزود که سرخانکل تنها راه رسیدن به نیلوفرهای دریایی است. وسعت این تالاب در فصول مختلف، متغیر است. وسعت این تالاب در زمستان و بهار به علت افزایش بارندگی به حدود ۱۲۰ کیلومترمربع می‌رسد و در تابستان و پاییز به حدود ۸۰ کیلومتر تقلیل می‌یابد. تالاب انزلی با تالاب کوشیرو در پارک ملی کوشیرو شیتسوگن پیوند خواهرخواندگی دارد. از تفریحات بی‌نظیر در تالاب انزلی قایق‌سواری بر پهنه مرداب است.

تالاب انزلی اکوسیستم پرندگان
عکس از داریوش محمدی

موج‌شکن انزلی

ساخت موج‌شکن غازیان و انزلی در سال ۱۲۷۴ آغاز شد و تا سال ۱۲۹۳ ادامه یافت. این موج‌شکن برای جلوگیری از آسیب رساندن موج‌های دریا به کشتی‌ها و قایق‌ها ساخته شد. این موج‌شکن‌ها روی تیرهای چوبی که در کف دریا تعبیه شده ساخته شده‌اند و در سال‌های اخیر نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته‌اند. امروزه این موج‌شکن به یک تفرج‌گاه تبدیل شده است.

پل‌های انزلی

در گذشته دو شهر غازیان و بندرانزلی از هم جدا بودند. مردم برای رفت و آمد بین این دو شهر مجبور بودند از قایق استفاده کنند. در سال ۱۳۱۴ پل بزرگ متحرکی برای اتصال این دو شهر احداث شد. پل فعلی بتونی است و دیگر متحرک نیست.

پل بندر انزلی
عکس از آرش

برج ساعت

برج ساعت بندر انزلی در سال ۱۱۹۴ در زمان حکومت ناصرالدین شاه، به دستور خسروخان گرجی حاکم وقت ساخته شد. این برج ۲۸ متر ارتفاع دارد. از این برج به منزلۀ یک فانوس دریایی استفاده می‌شد، گفتنی است که این فانوس در زمان خودش با روغن چراغ روشن می‌شده‌است. اما در سال ۱۳۰۷ که این برج مرمت شد به جای فانوس پیشین، ساعتی چهارسو جایگزین آن شد. این برج از قدیمی‌ترین بناهای انزلی است. برج ساعت پشت بازار سپه و میدان انزلی قرار دارد.

بلوار ساحلی

بلوار ساحلی اولین بوستانی‌است که به سبک اروپایی در ایران ساخته شد. این بلوار از قدیم‌ترین بلوارهای ایران عزیز است. دلیل ساخت این بلوار به سبک اروپایی هم‌مرزی ایران با روسیۀ تزاری بوده است. یک سمت این بلوار دریاست و در آن کشتی‌های در حال حرکت دیده می‌شوند و در سمت دیگر درختان زیبای سر به فلک کشیده که به روح آدمی طراوت می‌بخشد. این بلوار یکی از جاذبه‌های اصلی بندرانزلی به شمار می‌رود. ‌

بلوار انزلی

در امتداد تالاب انزلی پارک بزرگی با مساحت ۳۵۰۰ متر وجود دارد. این پارک بزرگ در سال ۱۳۰۵ ساخته شده است. موج‌شکن انزلی در شمال این پارک و تفرج‌گاه خانوادگی در جنوب آن واقع شده است.

کاخ موزۀ نظامی انزلی

کاخ موزۀ نظامی انزلی در فاصلۀ پل‌های انزلی و غازیان قرار دارد. مساحت آن تقریباً ۱۵۰۰ متر است. قدمت این کاخ به سال‌های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴ می‌رسد. گفته شده است که این کاخ پس از آتش‌سوزی کاخ خوشتار ساخته شده است. کاخ خوشتار به یک تاجر روسی متعلق بوده، این تاجر برق را به ایران آورده است. امروزه این کاخ به موزه‌ای از انواع سلاح‌های گرم و سرد تبدیل شده. این کاخ موزه که حالا شده است خانۀ اسلحه‌های گرم و سرد نمایی بلورین و سفید دارد. یک طرف آن دریای خزر است و طرف دیگر باغی سرسبز.

کاخ موزه نظامی انزلی
عکس از باربد محمود

حافظیه انزلی

در بلوار ساحلی انزلی و در کنار بنای شهرداری، بنایی شبیه حافظیۀ شیراز وجود دارد. این بنای سفید رنگ در سال ۱۳۱۱ به دست مهندسان آلمانی ساخته شد. در گذشته حافظیۀ انزلی محلی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی بوده است. امروزه برای برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی و صنایع دستی از آن استفاده می‌شود.

کشتی میرزاکوچک خان جنگلی

کشتی میرزا کوچک خان جنگلی تنها کشتی شناور سواحل شمالی کشور عزیزمان ایران است. این کشتی در دهۀ ۹۰ میلادی به دست ژاپنی‌ها ساخته شده. کشتی میرزا کوچک خان ۷۴ متر طول دارد و ۱۲ متر عرض و ۲۰ متر ارتفاع. این کشتی از ۵ طبقه و ۲۷ کابین تشکیل شده و برای ۲۵۰ مسافر گنجایش دارد. این کشتی تفریحی به منظور ترویج گردشگری دریایی و سفر بین شهرهای ساحلی دریای مازندران ساخته شده است.

دهکده ساحلی

در سال ۴۸ در غازیان بندرانزلی شهرکی ایجاد شد که امروزه در زیبایی و سرسبزی زبان‌زد خاص و عام است. این منطقه دارای ویلاهای متنوع و متعدد است و همچنین رستوران‌های بزرگ، مساجد، زمین‌های ورزشی و فروشگاه و … دارد. فضای سبز این دهکده دلیل شهرت آن است به طوری که تنها ۲۰ درصد مساحت این دهکده را ویلاها اشغال کرده‌اند و باقی آن را فضای سبز در بر گرفته است.

کلیسای مریم مقدس

همچنین بندر انزلی دارای یکی از کلیساهای اصلی استان گیلان است. کلیسای مریم مقدس در این شهر توسط آواک ملک الله وردیان که یکی از ارامنه است ساخته شده است.

جاذبه‌های بی‌نظیر در بندر انزلی

بندر انزلی سراسر زیبایی و جاذبه است. از آب و هوای ناب تا دیدنی‌های بسیار، همه و همه باعث می‌شوند گردشگران مشتاق بیش از پیش به گشت و گذار در بخش‌های مختلف شهر علاقه‌مند شوند. اما میزبون پیشنهاد می‌کند علاوه بر دیدار از آثار تاریخی و طبیعی بندر انزلی و صد البته بعد از قدم‌زدن در بندر و تماشای حرکت کشتی‌های مختلف؛ در بازارهای متنوع این بندر منحصر به فرد نیز به گشت و گذار بپردازید. بدون شک همان طور که از شهرهای شمالی ایران زمین انتظار می‌رود در بازار بزرگ بندر انزلی انواع و اقسام ماهی‌ها و سبزیجات معطر را خواهید دید. البته در کنار ماهی‌ها و سبزیجات منحصر به فرد، انواع قابل توجهی از ترشیجات محلی و مرباهای خانگی و خوراکی‌های دلبرانه از قبیل آلوچه و لواشک را نیز خواهید دید. به عبارتی دیگر شاید بتوان گفت بندر انزلی درست مثل سایر شهرهای شمالی ایران زیبا تمام خوراکی‌های خوشمزه و وسوسه‌برانگیز را در کنار هم قرار داده است و مجموعۀ بی‌نظیری از زیباترین رنگ‌ها و خوش‌طعم‌ترین مزه‌ها و معطرترین رایحه‌ها را پدید آورده است. در ادامه به جاذبه‌های گردشگری خوشمزه در بندر انزلی پرداخته شده است.

غذاهای سنتی بندر انزلی

اگر به بندر انزلی سفر کردید، حتماً غذاهای سنتی این شهر اصیل را امتحان کنید. از جمله غذاهای سنتی بندر انزلی عبارتند از: قیمه، سیر قلیه، سبزی قورمه، میرزاقاسمی، ترش‌تره، فسنجان، خورشت باقالی قاتق، خاویار، کباب اوزون برون، ماهی سفید، ماهی فی ویج، پلو با مغز گردو و پیاز و سیر و ماهی شور و اشپیل.

سوغات بندرانزلی

ماهی سفید سوغات اصلی بندرانزلی محسوب می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. فروردین ماه فصل صید ماهی سفید است. اگر فروردین در بندرانزلی باشید می‌توانید ماهی سفید تازه را امتحان کنید که تجربه‌ای بی‌نظیر است. البته ماهی سفید تنها سوغات بندرانزلی نیست. صنایع دستی از قبیل حصیربافی و سبدبافی، نازک‌کاری و خراطی روی چوب، گلسازی، مکرومه‌بافی و قلاب‌بافی نیز از جمله سوغات بندرانزلی محسوب می‌شوند.

ماهی سفید
عکس از مهدی شادکار

شهرهای مشابه بندر انزلی

در دنیا سه شهر هوئه مرکز استان توا تین هوئه در کشور ویتنام، قازان، پایتخت جمهوری تاتارستان در فدراسیون روسیه و بندر آکتائو، شهری در استان مین‌قشلاق کشور قزاقستان وجود دارند که شبیه بندرانزلی هستند. در اصطلاح این سه شهر را خواهرخوانده‌های بندرانزلی می‌نامند.

سفر به بندر انزلی

بندر انزلی یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر به شمار می‌رود. همچنین علاوه بر افرادی که از راه‌های زمینی یا هوایی به این بندر زیبا و تحسین‌برانگیز سفر می‌کنند افرادی هم به واسطۀ تجارت و حمل و نقل کالا این بندر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. به همین دلیل در این بندر تماشایی میتوانید در کنار زیبایی‌ها و جاذبه‌های شهر از ورود و خروج و شور و هیاهوی جاری در بندر نیز دیدن کنید. ضمن اینکه همین رفت و آمدها باعث می‌شود بندر انزلی از نظر تجاری و تنوع کالاها رتبۀ قابل توجهی به دست آورد. مخصوصاً که حجم زیاد کالاها باعث می‌شود قیمت‌ها نیز به نسبت سایر شهرها بسیار پایین‌تر باشند. به همین دلیل تعداد قابل توجهی از گردشگران سفر به بندر انزلی را موقعیت مناسبی برای خرید کالا می‌شمارند و سوغاتی‌های بسیاری برای دوستان و آشنایان خود به همراه می‌آورند. شما هم در سفر به بندر انزلی از کالاهای متنوعی که ارائه می‌شود دیدن کنید. این شهر بی‌نظیر است.

میزبون ضامن آسودگی شما در سفر است. با اجاره ویلا بندرانزلی را با آرامش و در زمان کافی ببینید.

2 دیدگاه‌ها

  1. درود، در قسمت عکس برج ساعت به اشتباه عکس از برج کنترل بندر کذاشته شده ، لطفا تصحیح فرمایید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید