فهرست دیدنی‌ترین‌ها در شیراز به همراه عکس و توضیحات کامل(خواندن 21 دقیقه)

دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت، رخت بربندم و تا ملک سلیمان بروم

شهر شیراز یکی از شهرهای بزرگ ایران و کلان‌ شهر زیبای ایران سرافراز و مرکز استان فارس است. شیراز در بخش مرکزی استان فارس، در ارتفاع ۱۴۸۶ متر بالاتر از سطح دریا و در منطقهٔ کوهستانی زاگرس واقع شده و آب و هوای معتدلی دارد. این شهر از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال به کوه‌های بمو، سبزپوشان، چهل‌مقام و باباکوهی (از رشته‌ کوه‌های زاگرس) محدود شده‌است. شیراز از دیرباز به واسطهٔ مرکزیت نسبی‌اش در منطقهٔ زاگرس جنوبی و واقع‌شدن در یک منطقهٔ به نسبت حاصل‌خیز، محلی طبیعی برای مبادلات محلی کالا بین کشاورزان، یکجانشینان و عشایر بوده‌است. (منبع: ویکی پدیا)

باغ‌های شیراز
باغ‌های شیراز – عکس از شیرازگردی

شهر شیراز مهد فرهنگ و ادب

شیراز یا به زعم حافظ شیرین سخن، مُلک سلیمان، شهری است که در سخت‌ترین دوران حیات خود به لطف حکم‌رانی شیخ ابو اسحاق اینجو امن‌ترین نقطه ایران و مأمن و ملجأ و به عبارتی دیگر بهشت برین شعرا و حکما و علما بوده است. شیراز شهری است که در بطن خود حافظ، سعدی، عبید زاکانی، خواجوی کرمانی و بسیاری دیگر از بزرگان زبان و ادب پارسی را پرورید. هم‌اکنون نیز هرساله آرامگاه حافظ، سعدی، خواجوی کرمانی، شوریدۀ شیرازی، ابن خفیف و شاه داعی الله میزبان مسافران بسیاری از سراسر دنیا هستند. اما جاذبۀ شیراز به مقابر اساطیر شعر فارسی ختم نمی‌شود، شیراز یکی از شهرهایی است که زیباترین و حیرت‌انگیزترین اماکن تاریخی را دارد.

جاهای دیدنی شیراز

شیراز زیبا
شیراز زیبا

جاهای دیدنی شیراز بزرگ را می‌توان در سه دستۀ کلی تقسیم‌بندی کرد. یک دسته از جاهای دیدنی شیراز مربوط به آرامگاه مشاهیر بزرگی چون حافظ، سعدی، خواجوی کرمانی و غیره هستند. دستۀ دیگر از جاهای دیدنی شیراز بزرگ مربوط به بناهای تاریخی و شاهکارهای معماری در این شهر می‌شوند. اما دستۀ سوم از جاهای دیدنی شیراز جذاب و تماشایی به طبیعت خاص و منحصر به فرد این شهر رؤیایی مربوط می‌گردند. در ادامه با میزبون همراه باشید تا با هر سه دسته از جاهای دیدنی شیراز دل‌نواز بیشتر آشنا شوید.

آرامگاه مشاهیر در شیراز

شیراز زیبا
شیراز زیبا

همان طور که در بند پیش ذکر شد. یک دسته از جاهای دیدنی شیراز به آرامگاه مشاهیر مربوط می‌شود. شاعران بزرگی در شیراز آرمیده‌اند. به همین دلیل یکی از دلایل سفر به شیراز دیدار از آرامگاه این شاعرانِ بزرگِ سخن‌دان است. شاعران شیرازی بیشتر در قرون هفتم و هشتم هجری قمری می‌زیسته‌اند. در این دوران شیراز مهد شعر و ادب و فرهنگ در ایران زمین شمرده می‌شده است. زیرا در این قرون دیگر نواحی ایران زمین تحت سیطرۀ بیگانگان بوده و زمینه‌های رشد و بالندگی فراهم نبوده است. اما در شیراز به لطف حضور حکام خردمند از احوالی به مراتب بهتر از سایر شهرها برخوردار بوده است.

آرامگاه حافظ در شیراز

آرامگاه حافظ
آرامگاه حافظ

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز آرامگاه حافظ است. آرامگاه حافظ را با نام حافظیه نیز می‌شناسیم. امکان ندارد گردشگری به شیراز سفر کند به آرامگاه حافظ یا حافظیه وارد نشود. آرامگاه حافظ در شمال شهر یزد در مجاورت دروازه قرآن قرار دارد. به همین دلیل اتفاقاً گردشگران به محض ورود به شیراز ابتدا به آرامگاه حافظ وارد می‌شوند.

در لینک زیر در مورد آرامگاه حافظ شیرازی بیشتر بخوانید: 

حافظیه؛ آرامگاه حافظ شیرین سخن در شهر شیراز

آرامگاه سعدی در شیراز

آرامگاه سعدی
آرامگاه سعدی

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز بزرگ که بسیار مورد اقبال عمومی و توجه گردشگران قرار گرفته است آرامگاه سعدی، شاعر بزرگ ایران زمین، است. سعدیِ شیرین سخن، نکته سنج و خردمند از معدود شعرایی است که چه در دوران حیات و چه پس از وفات همچنان عزیز بود و عزیز ماند. او همیشه در قلب مردم ایران زمین جای داشته است و خواهد داشت. این مرد بزرگ در طوفانی‌ترین دوران تاریخ می‌زیست و تمام سعی خود را به کار گرفت تا با معجزۀ کلام راه روشن را چه به حکام و چه به مردم بنمایاند. سعدی در کنار آگاهی، خرد، حکمت و طبع شعر شجاعتی مثال‌زدنی داشت زیرا او در قصاید خود به مدح پادشاهان نپرداخت بلکه اتفاقاً در همان قصایدی که تا پیش از او تنها راهی برای مدح شعرا و دریافت صله بود به نصیحت امرا، حکما، اعیان و حتی رعایا پرداخت. سعدی در سخن خود مدینۀ فاضلۀ خود را به تصویر کشیده است. مدینۀ فاضله‌ای که اگر هریک از اقشار جامعه به نصایح او گوش فرا دارند به حتم برقرار خواهد گشت. هرگاه از غم روزگار خسته شدید به بوستان و گلستان سعدی پناه ببرید و هرگاه به شیراز سفر کردید از آرامگاهش دیدن کنید.

در لینک زیر در مورد آرامگاه سعدی بیشتر بخوانید:

سعدیه ؛ آرامگاه سعدی شاعر برجستۀ ایران زمین در شیراز

آرامگاه خواجوی کرمانی در شیراز

آرامگاه خواجوی کرمانی
آرامگاه خواجوی کرمانی

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز زیبا آرامگاه خواجوی کرمانی است. جالب است بدانید که حافظ شیرازی دنباله‌روِ خواجوی کرمانی بوده است. در واقع قدم اول در غزل تلفیقی عاشقانه عارفانه را خواجوی کرمانی برداشته است اما پس از او حافظ شیرازی در این راه به نهایت آن رسیده است و گوی سبقت را از سابقان خود ربوده است. آرامگاه خواجوی کرمانی نیز در شمال شهر شیراز در مجاورت دروازه قرآن واقع شده است.

برای بیشتر خواندن در مورد آرامگاه مشاهیر در شیراز زیبا روی لینک زیر کلیک کنید:

شهر شیراز شهر عشق و شعر و ادب؛ جاهای دیدنی شیراز

شیراز؛ شهر بزرگان

شیراز در طول تاریخ چه در روزهای سخت و چه در روزهای نرم همیشه شهر بزرگان بوده است. برخی از بزرگان در همین شهر چشم به جهان گشوده‌اند، در همین شهر زیسته‌اند و در همین شهر دار فانی را وداع گفته‌اند و در همین شهر به خاک سپرده شده‌اند. اما برخی دیگر از بزرگان بنا به دلایلی در مدت زندگی خود مجبور به مهاجرت شده‌اند و در شهرهای دیگر به سیر و سفر پرداخته‌اند و در نهایت در خاکی دیگر آرمیده‌اند. ملاصدرای شیرازی در این دسته از بزرگان قرار می‌گیرد.

ملاصدرای شیرازی نیز از بزرگان شیراز است. زندگی ملاصدرای شیرازی در مهاجرت و تبعیدهای پی در پی گذشت. برای بیشتر خواندن در مورد زندگی پرفراز و نشیب این ملای شیرازی روی لینک زیر کلیک کنید:

ملاصدرا ؛ صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی

حافظیه شیراز
حافظیه شیراز – عکس از شیرازگردی

معماری و تاریخ شهر شیراز

از جمله اماکن تاریخی شیراز عبارتند از: دروازه قرآن، مسجد نصیرالملک، باغ ارم، عمارت شاپوری، باغ عفیف آباد، ارگ کریم خان، بازار وکیل، حمام وکیل، خانۀ قوام شیرازی، خانۀ زینت الملوک و شاه‌چراغ. معماری اصیل و شیشه‌های رنگی به کار رفته در مسجد نصیرالملک و خانۀ زینت الملوک به آن‌ها جلوه‌ای بی‌مثال بخشیده است که توجه همگان را به خود جلب می‌کنند و امکان ندارد به سمت اینستاگرام بروید، شیراز را جستجو کنید و عکسی از مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی نبینید.

شاهکارهای معماری در شیراز دل‌نواز

شیراز
شیراز

دستۀ دیگری از جاهای دیدنی شیراز زیبا به بناهای تاریخی یا به عبارتی دیگر شاهکارهای معماری در این شهر جذاب و تماشایی مربوط هستند. در ادامه با میزبون همراه باشید تا از شاهکارهای معماری شیراز زیبا بیشتر بخوانید.

شاه‌چراغ در شیراز زیبا

شاه‌چراغ
شاه‌چراغ

شاه‌چراغ در شیراز دلگشا یک جاذبۀ گردشگری مذهبی به شمار می‌رود. شاه‌چراغ در واقع آرامگاه میر سید احمد برادر امام رضا (ع) است. میر سید احمد به شاه‌چراغ ملقب بوده است. میر سید احمد در راه سفر به خراسان به دست گماشتگان مأمون خلیفۀ عباسی به شهادت می‌رسد و در خاک شیراز می‌آرامد. آرامگاه شاه‌چراغ یکی از اماکن مذهبی و البته همچنین یکی از شاهکارهای معماری به شمار می‌رود. در حال حاضر جمع کثیری از گردشگران به منظور زیارت به آرامگاه شاه‌چراغ به شیراز سفر می‌کنند.

برای بیشتر خواندن در مورد شاه‌چراغ روی لینک زیر کلیک کنید:

آرامگاه شاه‌چراغ در شیراز

مسجد نصیرالملک در شیراز

مسجد نصیرالملک – عکس از محمد فروغی

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز دلگشا که بهتر است به جای شاهکار بگویم از عجایب معماری به شمار می‌رود با نام مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی شناخته می‌شود. در معماری و تزئین این مسجد از شیشه‌های رنگی بهره برده شده است. به همین دلیل وقتی پرتو طلایی رنگ و فروزان خورشید بر این شیشه‌های رنگی می‌تابد درخشش و جلایی رنگارنگ سراسر سحن مسجد را فرا می‌گیرد. و به این ترتیب گردشگران عزیز قادر خواهند بود تا شگفتی عظیم رقص رنگ را با چشمانی غیر مسلح ببینند و از تلفیق رنگها با هم لذت ببرند.

در لینک زیر در مورد مسجد نصیرالملک شیراز بیشتر بخوانید:

مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی شاهکار معماری در شیراز دلگشا

بازار وکیل

بازار وکیل شیراز
بازار وکیل شیراز

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز زیبا و تماشایی با نام بازار وکیل شناخته می‌شود. جالب است بدانید که در این بازار بزرگ و قدیمی انواع و اقسام کالاها از قبیل طلا و جواهر و لوازم خانگی تا ادویه و خوراکی‌های خوشمزه به فروش می‌رسد. همچنین لازم است اضافه کنم که معماری این بازار بسیار جالب توجه است زیرا راهروهای این بازار بزرگ به هزارتویی می‌ماند که به صورت مارپیچ ادامه پیدا می‌کند و در طول این راهروها انواع حجره‌ها و مغازه‌ها، چای‌خانه‌ها، دالان‌ها، کاروانسراها و حتی حمام‌های سنتی به چشم می‌خورند. بازار وکیل از تماشایی‌ترین بازارهای کهنسال ایران زمین شمرده می‌شود. دیدار از این بازار دلگشا را به تعویق نیندازید.

مسجد وکیل

مسجد وکیل
مسجد وکیل

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز تماشایی مسجد وکیل است.مسجد وکیل در بازار وکیل واقع شده است. این مسجد از درگاهی چشم‌نواز و هنرمندانه برخوردار است. درگاه این مسجد شامل دو ایوان می‌شود که با کاشی‌هایی صورتی رنگ و ظریف مزیّن شده‌اند. همچنین این مسجد شاهانه یک حیاط اندرونی دارد که ایوان شاهانه را از ایوان‌های کوچک مقابل آن جدا می‌کند. در شبستان این مسجد طاق‌هایی یک‌دست و یک‌اندازه در ابعاد ۳۵ در ۷۵ به چشم می‌خورد. همچنین در این شبستان چهل و هشت ستون نیز قرار دارد که با نظم خاصی در کنار هم قرار گرفته‌اند و بر سطح خود طرح‌های اسلیمی چشم‌نوازی را حمل می‌کنند. به علاوه لازم است اضافه کنم که محراب این مسجد از جنس سنگ مرمر خالص ساخته شده است. بنا بر منابع این سنگ خاص به فرمان کریم‌خان زند از آذربایجان به ایران آورده شده است. همچنین منبر این مسجد ۱۴ پله دارد و در نوع خود بی‌نظیر است.

پ.ن: بخشی از تزئینات به ویژه کاشی‌کاری‌ها در این مسجد در زمان قاجار به بنا اضافه شده است.

حمام وکیل

حمام وکیل
حمام وکیل

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز دلگشا با نام حمام وکیل شناخته می‌شود. حمام وکیل نیز در هزارتوی بازار وکیل واقع شده است. این بنا نیز از دوران کریم‌خان زند به یادگار باقی مانده است. ویژگی بارز این شاهکار معماری در شهر شیراز وجود ستون‌های مارپیچ و همچنین سقف گنبدی حمام است. این معماری اصیل از طرفی زیبا و چشم‌نواز است از طرفی دیگر در مصرف بهینۀ انرژی مؤثر بوده است.

کوچۀ قهر و آشتی در شیراز

کوچۀ قهر و آشتی در شیراز
کوچۀ قهر و آشتی در شیراز

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز که از جاذبه‌های جذاب و پرطرفدار گردشگری در شیراز دلگشا به شمار می‌رود با نام کوچۀ قهر و آشتی شناخته می‌شود. کوچه‌های قهر و آشتی در یزد و بوشهر نیز وجود دارند. این کوچه‌ها در چند ویژگی‌با هم مشترک هستند. یکی اینکه کوچه‌های قهر آشتی بسیار باریک هستند به صورتی که فقط به اندازۀ عبور یک نفر پهنا دارند و اگر دو نفر به طور هم‌زمان تصمیم به عبور از کوچه بگیرند قطعاً با هم برخورد خواهند کرد. دیگر اینکه این کوچه‌ها کاه‌گلی هستند و به خنک‌شدن کوچه در فصول گرم کمک شایانی می‌کنند.

در لینک زیر در مورد کوچه‌های قهر و آشتی بیشتر بخوانید:

کوچۀ قهر و آشتی در سه شهر: شیراز، یزد و بوشهر

باغ اِرَم در شیراز زیبا

باغ ارم
باغ ارم

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز دلگشا که در زیبایی و چشم‌نوازی زبان‌زد خاص و عام است با نام باغ آرَم شناخته می‌شود. این باغ تاریخی در روزگار ما به دانشگاه شیراز تعلق دارد و در آن بساط گسترش علم و دانش گسترده است. همچنینی لازم به ذکر است که این عمارت جذاب و تماشایی در یونسکو به ثبت رسیده است. در مرکز باغ بزرگ ارم عمارت قجری و یک حوض آبی بزرگ قرار دارد. دیدار از باغ ارم را حتماً در برنامۀ گردشی سفر خود به شیراز قرار دهید.

ارگ کریم‌خان

ارگ کریم‌خان
ارگ کریم‌خان

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز زیبا و دل‌نواز با نام ارگ کریم‌خان شناخته می‌شود. این ارگ بزرگ متعلق است به کریم‌خان زند و در قرن ۱۸ میلادی یعنی در دوران حکومت کریم‌خان زند بنا شده است. ارگ کریم‌خان بنایی چهارگوشه است. در هر گوشۀ این بنا استوانه‌هایی بلند و قلعه مانند به چشم می‌خورد. این قلعه‌ها در زمان خودشان به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. در قسمت شمال شرقی ارگ برجی دیده می‌شود. این برج در زمان شکوهش به عنوان حمام مورد استفاده قرار می‌گرفته است. معماری داخلی ارگ کریم‌خان در مقایسه با معماری خارجی بنا از شگفتی‌ها بیشتری بهره برده است. حضور در ارگ کریم‌خان لذتی وصف‌ناپذیر را به بازدیدکنندگان منتقل می‌کند. در داخل این عمارت باشکوه موزه‌هایی مربوط به دوران زندیه برپا شده است که بسیار مورد توجه گردشگران عزیز قرار می‌گیرند.

باغ نارنجستان

باغ نارنجستان
باغ نارنجستان

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز دل‌نواز با نام باغ نارنجستان شناخته می‌شود. این باغ دلگشا نام خود را از درختان نارنج که سراسرش را فرا گرفته، وام گرفته است. شاید جالب باشد بدانید که باغ نارنجستان کوچک‌ترین باغ در شهر شیراز به شمار می‌رود. این باغ پر نارنج در دورۀ قاجار به یکی از اعیان زمان به نام محمدعلی‌خان قوام‌الملک تعلق داشته است. ورودی این باغ نیز به همین دلیل به نام عمارت قوام شهرت یافته است. عمارت قوام به صورت قرینه طراحی شده است. این عمارت باشکوه در انتهای خود به اتاق‌هایی، مزین به انواع کاشی‌کاری‌های مینیاتوری، مرصّع به تابلوهای منبت‌کاری‌شده، و همچنین پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی می‌رسد.

پ.ن: در بازدید از عمارت قوام حتماً به طبقۀ بالا بروید و حتماً سقف اتاق‌ها را با دقت نگاه کنید. چون سقف این اتاق‌ها با نگاره‌هایی به سبک و سیاق اروپایی منقش شده‌اند. یکی از جنجنالی‌ترین و زیباترین و چشم‌نوازترین این نگاره‌ها، نگارۀ کلیساهای آلپ است که در میان سایر نگاره‌ها همچون نگینی می‌درخشد و چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

خانۀ زینت‌الملوک در شهر شیراز

خانۀ زینت‌الملوک در شهر شیراز
خانۀ زینت‌الملوک در شهر شیراز

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز دلگشا با نام خانۀ زینت‌الملوک شناخته می‌شود. این عمارت شاهانه به نام دختر صاحب خانه شهرت یافته است. این عمارت روح‌نواز و پرخاطره در اصل قسمت اندرونی در باغ نارنجستان بوده است. شاید هم این عمارت به دختر صاحب خانه تعلق داشته و ورود برای سایرین ممنوع بوده است و به همین دلیل نام زینت‌الملوک بر آن قرار گرفته است.

خانه زینت الملوک
خانه زینت‌الملوک

اما شاید جالب باشد بدانید که این عمارت چشم‌نواز بیست اتاق دارد. جالب‌تر این که تمامی این اتاق‌های بیست‌گانه با تابلوهای نقاشی، گچ‌کاری و آینه‌کاری مزین شده‌اند. کف این اتاق‌ها به واسطۀ سرامیک‌ها به شیوۀ فرش ایرانی نقش خورده است. معماری این بنا به صورتی طراحی شده که به طور طبیعی در زمستان هوای اتاق گرم و در تابستان هوای اتاق‌ها خنک است.

پ.ن: ای کاش امروزه نیز از این تمهیدات در معماری خانه‌ها بهره می‌بردیم. در این صورت در مصرف انرژی به طرز چشم‌گیری صرفه‌جویی می‌شد.

خانه زینت الملوک
خانه زینت‌الملوک

لازم است اضافه کنم که در خانۀ زینت‌الملوک در قسمت زیرزمین یک موزه قرار دارد. در این موزه تندیسی از افراد بزرگ شیرازی و همچنین تندیس‌هایی با لباس محلی و تاریخی قرار داده شده است. بازدید از این بخش عمارت زینت‌الملوک نیز خالی از لطف نیست.

دیدار از خانه زینت‌الملوک یکی از خانه‌های تاریخی در شهر شیراز

مدرسۀ خان

مدرسۀ خان
مدرسۀ خان

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز زیبا با نام مدرسۀ خان شناخته می‌شود. شاید جال باشد بدانید در قرن دهم هجری قمری امام قلی‌خان، فرماندار وقت شیراز، این مدرسه را به قصد تعلیم و تربیت با ظرفیت پذیرش صد دانش‌آموز بنا کرد. متأسفانه در طول گذر ایام این بنا آسیب‌های طبیعی بسیاری را به چشم دیده است. در واقع زلزله‌های متعدد بخش اعظم این بنا را نابود کرده است. اما خوشبختانه قسمت درگاه ورودی مدرسه همچنان سالم و پابرجا باقی مانده است. بر فراز طاق بیرونی این شاهکار اصیل معماری مقرنس‌هایی چشم‌نواز و خیره‌کننده خودنمایی می‌کنند. به علاوه کاشی‌کاری‌های مستقر بر این درگاه نیز در نوع خود بی‌نظیر و حیرت‌برانگیز هستند. جالب است بدانید حیاط این مدرسۀ تاریخی به وسیلۀ کاشی‌هایی زرد و صورتی بر دیواره‌هایی سنگی مزیّن شده است.

شگفتی‌های طبیعی شهر شیراز

طبیعت شیراز
طبیعت شیراز

شاید بتوان شیراز را شهر چیزهای نامتعارف یا فوق‌العاده نامید، شیراز علاوه‌بر مسجد صورتی یک دریاچۀ صورتی نیز دارد. دریاچۀ مهارلو یک دریاچۀ نمکی است که هرساله میزبان پرندگان مهاجر و حیوانات وحشی است. اما دریاچۀ مهارلو تنها میزبان پرندگان مهاجر نیست بلکه سد چمران نیز این مسئولیت خطیر را بر عهده دارد. یکی دیگر از نامتعارف‌ها یا شاید بهتر باشد بگویم یکی دیگر از شگفتی‌های شیراز، کوچۀ قهر و آشتی است. کوچه‌ای باریک که اگر گذار آدم‌های قهر به آن بخورد مجبور می‌شوند با هم آشتی کنند. از دیگر غرایب طبیعی شیراز می‌توان از کوه دراک و تنگۀ هایقر فیروزآباد نام برد.

طبیعت شیراز

طبیعت شیراز
طبیعت شیراز

دسته‌ای دیگر از زیبایی‌های بی‌نظیر شیراز دلگشا که از جمله جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌گردند جاذبه‌های طبیعی شیراز یا شاید بهتر باشد بگویم شگفتی‌های طبیعی شیراز زیبا به شمار می‌روند. در ادامه با میزبون همراه باشید تا از شگفتی‌های طبیعی شیراز زیبا بیشتر بخوانید.

در لینک زیر بیشتر در مورد طبیعت شیراز بخوانید:

شیراز زیبا و کوه‌های اطراف شهر

دریاچۀ مهارلو در شیراز زیبا

دریاچه مهارلو
دریاچه مهارلو – عکس از شیرازگردی

یکی از جاهای دیدنی شیراز که در نوع خود بی‌نظیر است و به حق یکی از شگفتی‌های طبیعی به شمار می‌رود با نام دریاچۀ مهارلو شناخته می‌شود. دریاچۀ مهارلو از اواخر فصل زمستان تا اواسط اردیبهشت ماه به رنگ صورتی در می‌آید. در ضمن این دریاچه در همین اوان که به رنگ صورتی در می‌آید میزبانی از پرندگان مهاجر را نیز بر عهده می‌گیرد و اگر بتوانید در این مدت مهمان این دریاچۀ زبا و چشم‌نواز باشید به حتم خواهید توانست پرندگان مهجر را هم از نزدیک ببینید.

در لینک زیر از دریاچۀ مهارلو بیشتر بخوانید:  

دریاچه مهارلو در شیراز زیبا؛ شگفتی طبیعت

جاهای دیدنی شیراز؛ آثار باستانی

شیراز آن‌قدر شگفتی دارد که گفتن از نقش رستم و تخت جمشید و آرامگاه کوروش را از یاد بردم. اگر در جدولی شهرهای ایران را بر اساس جاذبه‌های گردشگری رده‌بندی کنیم به گمانم شیراز می‌تواند صدرنشین جدول شهرهای ایران باشد. پس بیهوده نیست گفتن این حرف که شیراز شهری است که می‌تواند پذیرا و میزبان سلایق متفاوت باشد؛ شیراز شگفتی‌های بسیاری را در خود دارد. می‌توان گفت شیراز از معدود شهرهایی است که همچنان اصالت و زیبایی فرهنگی، تاریخی و طبیعی خودش را حفظ کرده است. همچنین می‌توان گفت شیراز یک میزبان متفاوت است که هر لحظه می‌تواند مهمان خود را حیرت‌زده کند. شما می‌توانید در عین آرامش در منزل مبله شیراز را زندگی کنید. طوری که انگار شیراز شهر خود شماست و آن خانه، خانۀ خود شما. در ادامه با میزبون همراه باشید تا در مورد جاذبه‌های باستانی این شهر دلگشا نیز بیشتر بخوانید.

تخت جمشید در شیراز

تخت جمشید
تخت جمشید

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز تخت جمشید نام دارد. تخت جمشید اثر باستانی و اصیل ایرانی است که نه تنها ایرانیان که حتی از سراسر جهان گردشگران بسیاری هر ساله به منظور بازدید از این اثر شگرف به ایران زمین سفر می‌کنند. تخت جمشید نماد اصالت، شکوه و اقتدار و دانش در ایران باستان به شمار می‌رود. تخت جمشید به حق یک شاهکار معماری برشمرده می‌شود. امروزه پس از گذر قرن‌ها از ساخت این اثر باستانی، معماری شگرف آن همچنان مقتدر و پایدار سرآمد تمامی شاهکارهای معماری به شمار می‌رود. همچنین نقش و نگارهای کنده‌شده بر دیواره‌های این بنای باستانی و طراحی معماری در آن از سبک زندگی ایرانیان در دوران پیش از اسلام خبر می‌دهد.

در لینک زیر در مورد تخت جمشید بیشتر بخوانید: 

تخت جمشید ؛ نگین درخشان ایران زمین

نقش رستم و نقش رجب

نقش رستم
نقش رستم

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز چشم‌نواز با نام نقش رستم شناخته می‌شود. نقش رستم در مجاورت تخت جمشید واقع شده است. پس بنابراین پس از بازدید از تخت جمشید می‌توانید به راه خود ادامه دهید و نقش رستم را نیز ببینید. نقش رستم ۴ مقبرۀ بزرگ است که بر روی یک صخرۀ خیلی بزرگ قرار گرفته‌اند. این ۴ مقبره هرکدام به یکی از شاهان بزرگ هخامنشی تعلق دارند. در بخش پایینی صخرۀ بزرگ کتیبه‌هایی شامل نقوش برجسته‌ای از دوران ساسانیان نگاشته شده است. در این نقوش برجسته نگاره‌هایی از قبیل زانوزدن والرین شاه رومی دربرابر شاپور اول را به چشم خواهید دید.

نقش رجب
نقش رجب

سپس اگر به قدر ۵ دقیقه قدم بردارید و به سمت جنوب حرکت کنید با نقش رجب مواجه خواهید شد. از نقش رجب نیز می‌توانید دیدن کنید. بر نقش رجب نیز نگاره‌هایی ارزنده نگاشته شده است. دیدار از این نقوش برجسته از فرهنگ، هنر و تاریخ ایران باستان پرده بر خواهد داشت.

پاسارگاد یا مقبرۀ کوروش بزرگ هخامنشی

پاسارگاد
پاسارگاد

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز باستانی که هم‌چون تخت جمشید، نقش رستم و نقش رجب در خارج شهر شیراز واقع شده است با نام پاسارگاد شناخته می‌شود. پاسارگاد پیش از تخت جمشید مرکز سیاسی در ایران باستان به شمار می‌آمده است. مقبرۀ کوروش بزرگ یا پاسارگاد فقط و فقط ۵۰ کیلومتر با تخت جمشید فاصله دارد. دیدار از این بنای باستانی یک فرصت ارزنده یا حتی یک موهبت الهی محسوب می‌شود. کوروش بزرگ مرد ایران باستان در این بنای شگرف آرمیده است.

موزه‌های جذاب و تماشایی در شهر شیراز

بخش دیگری از جاهای دیدنی در شیراز بزرگ به موزه‌ها در این شهر تاریخی اختصاص می‌یابد. به حتم شهری باستانی تاریخی چون شیراز دل‌نواز گفتنی‌های بسیاری دارد و یادگارهای بسیاری. بنابراین دیدار از این موزه‌ها به حتم جذاب و حیرت‌انگیز خواهد بود. با میزبون همراه باشید تا بیشتر در مورد موزه‌های شهر شیراز بخوانید.

موزۀ پارس

موزۀ پارس
موزۀ پارس

در مرکز شهر شیراز باغی به نام باغ نظر به چشم می‌خورد. این باغ دلگشا مقبرۀ یکی از بزرگ مردان تاریخ ایران زمین یعنی کریم‌خان زند را نیز در بر گرفته است. عمارت هشت ضلعی واقع در مرکز باغ نظر در سال ۱۳۱۰ به موزه تبدیل شد. این بنا که یادگاری از دورۀ کریم‌خان زند به شمار می‌رود سایر یادگارهای آن دوره از قبیل گچ‌کاری‌های ظریف و نگاره‌های آبرنگی و نسخ خطی قرآن کریم را در خود حفظ کرده است. این شاهکار معماری نیز هم‌چون سایر شاهکارهای معماری بازمانده از دوران زندیه بر سقف خود نگاره‌هایی باشکوه و خیره‌کننده دارد. دیدار از این عمارت ارزنده را حتماً در برنامۀ سفر خود به شیراز بگنجانید. این عمارت یکی از جاهای دیدنی شیراز بزرگ به شمار می‌رود.

موزۀ هفت‌تنان در شهر شیراز

موزۀ هفت‌تنان
موزۀ هفت‌تنان

یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز زیبا با نام موزۀ هفت‌تنان شناخته می‌شود. این موزه سنگی است و در مجاورت دروازه قرآن واقع شده است. جالب است بدانید که در این موزه از انواع توده‌ها و برش‌های سنگی و سنگ‌کندهای متعلق به دوره‌های تاریخی ایران زمین نگهداری می‌شود. به علاوه آثار حک‌شده بر روی سنگ‌ها که با نام کتیبه‌ شناخته می‌شوند و با خط کوفی و نستعلیق نگاشته شده‌اند در این مجموعۀ باشکوه گردآوری شده‌اند. این موزه را از قدیم‌الایام با نام موزۀ هفت‌تنان خوانده‌اند. علت انتساب این نام به این موزه وجود هفت سنگ قبر در این عمارت است. بنابر روایات ذکرشده در منابع احتمال می‌رود که این هفت مقبره متعلق است به هفت درویش شیرازی.

موزه هنر مشکین فام

برای علاقه مندان به تاریخ و هنر، این موزه یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیراز است. این موزه که متعلق به بانو فروغ الملک قوام بوده است، این روزها به یک گالری هنری و پاتوق عاشقان هنر تبدیل شده است. موزه مشکین فام فاصله چندانی با شاهچراغ ندارد و می‌توانید تنها با چند دقیقه پیاده روی از شاهراغ به این موزه برسید. در موزه مشکین فام می‌توانید تماشاگر سنگ تراشی‌های گوناگون، خوش نویسی و… باشید. در واقع این موزه معنای واقعی تلفیق هنر و تاریخ را برای ما به تصویر می‌کشد. معماری موزه مشکین فام تقریبا سنتی محسوب می شود، اما در آن رگه هایی از معماری مدرن نیز دیده می‌شود که با دقت زیاد متوجه آن خواهید شد. در مرکز موزه یک حوض آبی زیبا وجود دارد که اطراف آن را دیوارهای موزه که با تابلوها و عکس‌های تاریخی مزین شده‌اند فراگرفته است.

سفر به شیراز

کوچه باغ‌های قصرالدشت
کوچه باغ‌های قصرالدشت – عکس از شیرازگردی

افسوس و صد افسوس که آدمی پا به دنیا بگذارد و از دروازه قرآن عبور نکند و رقص رنگ را در مسجد نصیر الملک نبیند و در بازار وکیل پرسه نزند و در دریاچه ارغوانی مهارلو پا نگذارد و میزبانی سد چمران از پرندگان را نبیند.
اگر دل گرفته‌اید، اگر از درد و رنج روزگار شکایت دارید، وقت را تلف نکنید؛ همین امروز راهی شیراز شوید و با اجاره سوئیت کوچک در شیراز چند روز دلپذیر را تجربه کنید. افتخار است که در شهر عشق و شعر میزبون شما باشیم.

خوشا شیراز و وضع بی مثالش      خداوندا نگهدار از زوالش

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید