شهر خرم ایران زمین؛ جاهای دیدنی خرمشهر(خواندن 4 دقیقه)

کارون-خرمشهر

شهر خرم، خرمشهر، شهری از شهرهای استان خوزستان و مرکز شهرستان خرمشهر است. هم‌جواری این شهر با خلیج فارس از یک طرف و تلاقی دو رود مهم اروندرود و کارون از طرفی دیگر، سبب شده که این شهر خرم و زیبا خاستگاه زیبایی‌ها و نعمت‌های الهی باشد. اهمیت و وفور نعمت در این شهر تبدیل شد به علت نزاع و کشمکش بر سر این خاک پاک. برای بیشتر دانستن از این شهر خرم بی مثال با میزبون همراه باشید.

معارضان و مدعیان خرمشهر

دولت عثمانی

یکی از منازعان این خاک بی همتا، دولت عثمانی است. دولت عثمانی از دیرباز در پی تسخیر خرمشهر و آبادان بود و عاقبت در دوران حکومت ناصرالدین شاه موفق شد که این شهر خرم را اشغال کند و مردمش را به بند بکشد و در خاکش خون جاری کند و به ساحتش هتک حرمت روا دارد.

خوشبختانه، اشغال نظامی دولت عثمانی در خرمشهر به دست امیرکبیر و البته مردم پاینده و سرافراز این شهر شکسته شد. عثمانی‌ها مردم شهر را تطمیع می‌کردند که به دولت عثمای بپیوندند و از ایران دل بکَنَند اما این مردم دلیر حاضر شدند مالیات سنگین را بپذیرند ولی از  خاک پاک ایران جدا نشوند. پایمردی  این مردم سبب شد در سال ۱۸۴۷ در جریان عهدنامۀ ارزروم حق حاکمیت مطلقۀ ایران بر دو شهر آبادان و خرمشهر به رسمیت شناخته شود.

دولت عراق

از دیگر معارضان و مدعیان این شهر خرم، عبدالکریم قاسم بود. او که پس از کودتا به ریاست دولت عراق رسید مدعی شد که عهدنامۀ ارزروم باید باطل شود و خرمشهر و آبادان باید از ایران جدا گردد. البته او تنها به این دو شهر کفایت نمی‌کرد. او ادعا داشت که کشور کویت نیز علاوه بر این دو شهر باید به خاک عراق بپیوندد. اوحتی ادعای خودش را در اتحادیۀ عرب اعلام کرد و خواستار الحاق کویت، خرمشهر و آبادان به عراق شد.

صدام حسین نیز با تکیه بر همین ادعای گزاف بود که به خاک ایران حمله کرد. او با حملۀ غافل‌گیرانه‌اش، از عدم یا کمبود امکانات برای دفاع در ایران سوءاستفاده کرد و توانست خرمشهر را اشغال کند. بر اثر این جنگ شهر خرم و زیبای ایران به خاک و خون کشیده شد.

خونین شهر، خرم شهر

شادی آزادسازی خرمشهر
شادی آزادسازی خرمشهر

با حملۀ عراق به ایران، نه تنها مردم خرمشهر که جوانان سراسر کشور به مبارزه ایستادند و برای حفظ خاک پاک و خرم این شهر زیبا از جان و دل با تمام قوا جنگیدند و بسیار به خاک و خون غلتیدند. به قدری خون بر روی خاک این شهر ریخت و به قدری جوان در این خاک پاک بر اثر شهادت به بهشت رسید که سبزی زندگی به سرخی خون و شهادت بدل شد و نام مقدس خرمشهر به لقب خونین شهر مزیّن شد.

دیدنی‌های خرمشهر

غروب خرمشهر
غروب خرمشهر

خرمشهر زیبا با تمام رنجی که متحمل شده همچنان زیبا و دیدنی است. اتفاقاً این شهر جاذبه‌هایی دارد که شاید شهرهای دیگر به هیچ عنوان نظیرش را نداشته باشند.

موزه جنگ

در سال ۱۳۷۵ مرکز فرهنگی دفاع مقدس در ساختمانی که امروزه موزه جنگ خرمشهر در آن برپاست مستقر شد. این ساختمان در سال ۱۳۰۹ احداث شده است و تا پایان جنگ از آن به عنوان بخش اداری شرکت نفت استفاده می‌شد. در این موزه مجموعه‌ای از آثار به جا مانده از شهیدان دفاع مقدس به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین در کتابخانۀ این موزه ۳۰۰۰ کتاب تخصصی دفاع مقدس وجود دارد. این موزه به سالن نمایش مجهز است. به علاوه آرامگاه سه شهید گمنام در این موزه وجود دارد.

مسجد جامع خرمشهر

مسجد جامع خرمشهر ۱۲۰ سال قدمت دارد. این مسجد در دورۀ ده روزۀ ابتدای جنگ مآمن و پناه مردم شهر بود. مردم به اجبار خانه‌های خود را تخلیه کرده بودند و در این مسجد جمع شده بودند. تمهیدات تمام کمک‌هایی که برای رزمنده‌ها ارسال می‌شد در همین مسجد صورت می‌گرفت. این مسجد قلب خونین شهر است. البته مسجد در جنگ بر اثر اصابت خمپاره آسیب جدی دیده است و بعد از جنگ بازسازی شده است. اما به هر حال زنده کنندۀ یاد آن روزها خواهد بود.

از جمله دیدنی‌های دیگر این شهر خرم می‌توان به پل قدیم خرمشهر، پل دوم خرمشهر، قصر فیلیه، تالاب ناصری، جزیرۀ مینو، مضیف حاج عبدالله، پارک ساحلی خرمشهر، ساختمان تاریخی هلال احمر، مسجد ولیعصر، کشتی زمان جنگ اروند صغیر و بازار ماهی فروشان اشاره کرد. از این میان ساختمان تاریخی هلال احمر یا کنسولگری سابق انگلیس که یکی از جاذبه‌های تاریخی خرمشهر متعلق به دوران حکومت قاجاریه است به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل خرمشهر
پل خرمشهر

شب خرمشهر

سفر به خرمشهر

به این شهر خرم سفر کنید. تاریخ معاصر را دوره کنید. دفاع مقدس رویدادی تاریخی است که در دوران زندگی ما رخ داده است. شاید امروز مردان آن روزها که در خاک خونین شهر از جان مایه گذاشتند میان‌سال یا کهن‌سال باشند و شاید در همان سنین نوجوانی و جوانی باقی مانده باشند و به تصویری روی طاقچه بدل شده باشند. این رویداد تاریخی در دوران ما اتفاق افتاده است و باید به آیندگان برسد.

در سفر به این شهر خرم، میزبون، میزبان شماست. شما می‌توانید با اجاره سوئیت در خرمشهر، تمام زیبایی‌های این شهر را در کنار تاریخ پر حادثۀ آن ببینید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید