دُرّ و گوهر بی مثال کشور عزیزمان ایران(خواندن 4 دقیقه)

Autumn in a village far from urban crown and mess! Nater village located on top of mountains in Chaloos, Mazandaran, Iran

ایران پرگوهر، با قدمت و وسعتی که دارد توانسته است فرهنگ‌ها و اقلیم‌های مختلف را در دل خود جای دهد. از شمال سبز تا جنوب طلایی، از شرق بیابانی تا غرب کوهستانی. امروزه به دلیل ترویج تمدن و گسترش صنعت شهرهای ایران توسعه پیدا کرده‌اند و کمتر شهری به سابقۀ خود وفادار مانده است. اما روستاهای ایران همچنان بافت فرهنگی، لهجه و گویش‌های قدیمی و پوشش گیاهی خود را حفظ کرده‌اند.

سفر به روستاهای ایران

سفر به روستاهای ایران را می‌توان به نوعی به سفر با ماشین زمان تشبیه کرد. در عصری که همه چیز مکانیزه و ماشینی شده است سفر به روستا که از آسیب ماشینی شدن در امان مانده است موهبت بزرگی محسوب می‌شود. به علاوه در روستا ارتباطات انسانی نیز هنوز گرم و صمیمانه است. خانواده‌ها با هم و در کنار هم زندگی می‌کنند، به تلویزیون، شبکه‌های مجازی و اینترنت معتاد نشده‌اند، از مشغله‌های کاری و ترافیک رنج نمی‌برند، با گیاهان خودرو و طبیعی در ارتباط هستند. کشاورزی می‌کنند. در خانه‌های خود به پرورش دام و طیور می‌پردازند. خلاصه بگویم اگر دوست دارید طبیعت ناب را تجربه کنید، به روستاهای ایران سفر کنید.

رضوانشهر – عکس از رحیم نوبخت

روستاهای ایران گنجینۀ فرهنگ و تمدن

روستاهای ایران گنجینۀ فرهنگ و تمدن ایرانی محسوب می‌شوند. خیلی از روستاهای ایران در گذشته‌های دور یا حتی شاید نزدیک، از رونق بسیاری برخوردار بوده‌اند. برخی از روستاها زادگاه بزرگ‌مردان و بزرگ‌زنان تاریخ این مرز و بوم بوده‌اند. برخی از این روستاها، که شاید امروزه حتی شناخته شده نباشند و در گمنامی به سر ببرند، از مهم‌ترین اماکن مذهبی، علمی و حتی ادبی بوده‌اند. امروزه مهم‌ترین آثار تاریخی و باستانی از دل روستاهای پر افسانه پیدا می‌شوند.

روستای پریان-کرمانشاه
روستای سحرانگیز پریان – کرمانشاه. عکس از محسن رشیدی

روستاهای ایران حافظ لهجه‌ها و گویش‌ها

ایران پهناور در طول تاریخ خانه و مأمن اقوام متفاوتی بوده است. هریک از این اقوام لهجه و گویش خاص خودشان را داشته‌اند. امروزه شبکه‌های سراسری تلویزیون، اینترنت و شبکه‌های مجازی تمام مردم را باهم مرتبط کرده است. ارتباط سراسری باعث شده لهجه‌ها و گویش‌ها به حاشیه بروند و تمام مردم با یک لهجۀ رسمی و کشوری خو بگیرند. اما لهجه‌های اصیل و قدیمی همچنان در روستاهای ایران در جریان است. با سفر به روستاهای ایران و هم‌صحبت شدن با مردم بومی آن منطقه می‌توانیم اطلاعات جالبی راجع به لهجه و گویش مناطق مختلف به دست بیاوریم.

زیباترین روستاهای ایران که نباید از دست بدهید

ایران دارای چند صد روستای زیبا و خوش آب و هوا می‌باشد که با سرسبزی و هوای پاکی که به ما هدیه می‌دهند، آرامش بخش دل و جانمان هستند. بهتر است با چند مورد از زیباترین و سرسبزترین روستاهای ایران کمی بیشتر آشنا شوید.

 

  • روستای ابیانه اصفهان :

 

این روستا یکی از مرتفع‌ترین و زیباترین مناطق روستایی در ایران بوده و در بخش مرکزی شهرستان نطنز اصفهان قرار گرفته است. ابیانیه به عنوان یکی از زیباترین روستاهای تاریخی ایران شناخته می‌شود و در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است. با وجود این که تمامی ایران، این روستا را با نام « روستای ابیانه » می‌شناسند، مردمان گذشته این روستا را با نام « یونا » می نامیدند.

 

  • روستای کندوان :

 

روستای کندوان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان و یکی از سه روستای صخره‌ای در جهان می‌باشد. این روستا در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار داشته و یکی از روستاهای دهستان سهند و از توابع بخش مرکزی اسکو می‌باشد.

طبیعت در روستاهای ایران

بسیاری از روستاهای ایران، مخصوصاً آن دسته از روستاهایی که فاصلۀ بیشتری با شهرها دارند از طبیعت و بافت خاص خود برخوردار هستند. برخی روستاها پوشش گیاهی خاصی دارند. برخی روستاها اقلیم آب و هوایی خاصی دارند که مثل و نمونه‌اش را در نقطۀ دیگری نمی‌توان یافت. گاهی این طبیعت خاص، این بافت خاص، بر روی اهالی روستا تأثیر گذاشته است و باعث شده است اهالی آن روستا نیز آدم‌هایی خاص باشند. آدم‌هایی که نظیرشان در نقاط دیگر به ندرت یافت می‌شود.

گیلان، تالش
گیلان، تالش

عقاید و آداب و رسوم در روستاهای ایران

اگر آداب و رسوم اصیل ایرانی برای شما ارزشمند است، اگر دوست دارید بیشتر راجع به آداب و رسوم ایرانی بدانید، پیشنهاد می‌کنم سفر به روستاهای ایران را در برنامۀ خود قرار دهید. آداب و رسوم اصیل ایرانی همچنان در روستاها در جریان است. در روستاها آداب و رسوم به قوت خود باقی است و با ظرافت و حساسیتی خاص برگزار می‌شود. آیین‌های خاصی از قبیل آیین‌های تشرف، آیین‌های باران‌خواهی و حتی اعیاد و مراسم مذهبی و باستانی باشکوه هستند. همچنین در مورد عقاید مذهبی باید خاطر نشان کنم که برخی روستاها عقاید خاص خودشان را دارند و به شیوۀ خاص خودشان زندگی می‌کنند. آشنایی با عقاید آن‌ها، چگونگی زندگی و نوع برگزاری رسوم خاص که امروزه در شهرها فراموش شده‌اند خالی از لطف نیست. مسلماً به غنای زندگی خواهد افزود.

با میزبون همراه باشید چون می‌خواهیم همراه با هم به شناخت بیشتر و بهتر روستاهای ایران بپردازیم. مجلۀ گردشگری میزبون در کنار راهنمایی شما عزیزان برای تجربۀ سفری آگاهانه و دلچسب به معرفی روستاهای ایران می‌پردازد. شما با اجاره خانه روستایی می‌توانید زیبایی، شکوه و آرامش روستایی را زندگی کنید. چه دل‌انگیز است زندگی در خانه چوبی در دل روستا. امید است که روستاهای ایران پرصلابت و بادوام برای آیندگان نیز باقی بمانند و توشۀ کهن و پربار خود که از گذشتگان به ارث برده‌اند را به آیندگان بسپارند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید