بهشت زمین‌شناسان؛ جزیرۀ پر ماجرا؛ هرمز زیبا(خواندن 4 دقیقه)

هُرمُز زیبا از جزایر خلیج فارس است. این جزیره ۱۶ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد. این گنبد نمکی بیضی شکل است. موقعیت مکانی و مجاورتش با تنگۀ هرمز در طول تاریخ اهمیت راهبردی و بازرگانی خاصی به آن بخشیده، تا حدی که به کلید خلیج فارس شهره شده است.

پیشینۀ جزیرۀ هرمز

در گذشته‌های دور در مصب رود میناب با خلیج فارس بندر معتبری وجود داشته که نام آن هرمز بوده است. میناب امروزی روی خرابه‌های همان شهر بنا شده است. سال ۷۰۰ هجری قمری وقتی مغولان به هرمز حمله کردند مردم شهر به جزایر اطراف پناه بردند. عده‌ای به جزیرۀ قشم، عده‌ای هم به زرون کوچ کردند. آن‌هایی که به زرون پناه بردند، در آن شهری ساختند و به یاد وطن پیشین نامش را هرمز گذاشتند.

دروازۀ قلبی، جزیرۀ هرمز – عکس از hormoz_qeshm

اما این جزیره، شاید به علت موقعیت مکانی و رونق تجاری، در تاریخ خود کمتر روی آرامش را دیده است. چون چندی بعد از مغول‌ها، پرتغالی‌ها آن را اشغال کردند.

تا اینکه شاه عباس در سال ۱۶۲۲ میلادی هرمز و سواحل جنوبی ایران را از بیگانگان خالی کرد. او پرتغالی‌ها را بیرون کرد. شهرهای هرمز و گمبرون را تخریب کرد. بندرعباس امروزی را بر خرابه‌های گمبرون بنا کرد. اما امروزه هرمز زیبا به هیچ وجه رونق گذشتۀ خود را ندارد.

پاس‌داشت فرهنگ کهن

جالب است بدانید مردمان غیور هرمز زیبا، با تمام رنجی که در دوران کشیده‌اند، همچنان اصالت خود را پاس داشته‌اند. مهم‌ترین اصل برای حفظ اصالت، پوشش و گویش است. همچنین می‌دانید که حفظ این دو عامل از دشوارترین امور ممکن است.

مردم هرمز لالایی‌ها، ضرب‌المثل‌ها، قصه و نوای صیادان را سینه به سینه از نسلی به نسلی منتقل کرده‌اند. آن‌ها با زبان مادری‌شان صحبت می‌کنند. ۹۷ درصد مردم در بازار و محل کسب و پارک و خیابان و … لباس سنتی به تن دارند.

آنچه هرمز را ویژه می‌کند

هرمز را گنبد نمکی می‌نامند. زیرا سطح این جزیره از تپه‌های نمکی پوشیده شده است. این تپه‌ها، اغلب از جنس نمک خوراکی هستند. گاهی این تپه‌ها به بزرگی ۸ کیلومتر می‌رسد. همچنین بلندترین ارتفاع آن ۱۸۶ متر از سطح دریا رقم خورده است.

ساحل سرخ، جزیرۀ هرمز – عکس از hormoz_qeshm

هرمز معدن نمک آبی و سنگ لاشه است. شاید باورتان نشود ولی خاک سرخ این جزیره مهم‌ترین منبع درآمد اهالی شهر است. با این حال این جزیره آب شیرین ندارد و لازم است آب آشامیدنی را از بندرعباس بگیرد.

تنوع خاک در جزیرۀ هرمز – عکس از hormoz_qeshm

تنوع خاک، تپه‌ها، کوه‌های آتشفشانی و نمکی، جلگه‌های پست و هموار، معادن خاک سرخ و نمک سفید، باعث شده جزیرۀ هرمز در مرکز توجه زمین‌شناسان قرار بگیرد.

خلیج پایدار، سرافراز، ارزشمند، اسرارآمیز و همیشگی فارس

دیدنی‌های هرمز

درخشش فیتوپلانکتون‌ها در جزیرۀ هرمز
درخشش فیتوپلانکتون‌ها در جزیرۀ هرمز – عکس از hormoz_qeshm

جزایر خلیج فارس همگی به دلیل هم‌جواری با این خلیج، دیدنی و سرشار از زیبایی هستند. خاک‌های متنوع (که نظیرش کمتر در سایر نقاط دیده می‌شود)، آسمان پر ستاره و ساحل‌های منحصر به فرد از برکت این هم‌جواری است. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، در هرمز دو بنای تاریخی وجود دارد که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. یکی قلعۀ پرتغالی‌ها و دیگری موزۀ احمد نادعلیان.

قلعۀ پرتغالی‌ها

آلفونسو د آلبوکرک یک دریانورد پرتغالی است. او برای اولین بار در سال ۹۰۹ اتفاقی گذارش به خلیج فارس خورد. موقعیت تجاری، اقتصادی، صنعتی آن سبب شد آلفونسو بدون معطلی نقشه‌ای برای حمله به خلیج فارس طراحی کند. او در طراحی نقشه موفق بود. سه سال بعد یعنی سال ۹۱۲ دوباره به خلیج فارس برگشت. این بار با سلاح و سپاه آمده بود. او در سال ۹۱۳ با کشت و کشتار بسیار هرمز را اشغال کرد.

قلعه پرتغالی‌ها

مردم غیور هرمز دست روی دست نگذاشتند. آن‌ها در سال‌های ۹۱۹، ۹۲۵، ۹۲۸ و ۹۵۷ شمسی سر به شورش برداشتند. البته تمام این شورش‌ها سرکوب شد. تا اینکه در سال ۱۰۳۱ امام قلی خان، یکی از امرای شاه عباس، توانست هرمز را آزاد کند. اما هنوز هم آثار و خرابه‌های قلعۀ پرتغالی‌ها و توپ‌های آن‌ها در شمال این جزیره دیده می‌شود.

موزۀ احمد نادعلیان

احمد نادعلیان هنرمند ویژۀ معاصر است. هم اکنون در هرمز سکونت دارد و آثار هنری خود را در یک موزه در معرض دید گردشگران قرار داده است. حضور این هنرمند گرانقدر و آثار زیبای او بسیار ارزشمند است. زیرا نشان پویایی، رشد و حرکت است. وجود این موزه ثابت می‌کند که همچنان ارزش‌ها، زیبایی‌ها و تاریخ‌ها در حال ساخته شدن هستند. ثابت می‌کند ما همچنان وجود داریم. همچنان می‌توانیم بیافرینیم. همچنان می‌توانیم بسازیم.

موزه احمد نادعلیان در هرمز

اگر به هرمز سفر کردید حتماً به این موزه سر بزنید. از این هنرمند معاصر که قدر طبیعت را خوب می‌داندحمایت کنید. باشد تا این چنین هنرمندان بیشتر باشند.

سفر به هرمز

یک پیشنهاد ویژه برای سفر، جزیرۀ هرمز است. به هرمز سفر کنید. زیبایی‌های طبیعی آن را از نزدیک ببینید. رنجی که در طی سال‌ها بر اثر حملۀ متجاوزان متحمل شده است را التیام ببخشید. ساحلش، آسمانش، خلیج فارس را لمس کنید.

در هرمز، میزبون مراقب آسایش شما عزیزان هست. با اجاره سوئیت در هرمز یا اجاره ویلا در جزیره هرمز مهمان بهترین میزبان‌ها باشید.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید