جزیرۀ کیش؛ مرکز توریستی گردشگری بین‌المللی(خواندن 5 دقیقه)

جزیره کیش، جزیره‌ای از جزایر خلیج فارس است. این جزیره بخشی از شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان است. این جزیرۀ بیضی شکل که در گذشته به نام قیس شهرت داشت در ۱۲ کیلومتری شیبکوه واقع شده است.

جزیره کیش از شمال به ایران، از شرق به تنگۀ هرمز، از جنوب به کشور امارات متحدۀ عربی و از غرب به کشورهای بحرین و عربستان پیوسته است. در واقع این جزیرۀ زیبا با سه کشور عربی هم‌جوار است. هر ساله به‌ طور میانگین، بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر به این جزیره سفر می‌کنند.

پیشینۀ تاریخی

ساحل کیش

بر اساس آنچه از منابع به دست آمده است. قدمت این جزیره به زمان هخامنشیان می‌رسد. یعنی این جزیره علاوه بر زیبایی و جاذبه‌های بسیار، تاریخ را درنوردیده و دوران هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان را درک کرده است. در تمام این دوران کیش جزئی از خاک پاک ایران عزیز بوده است.

با ورود و گسترش اسلام، کیش نیز همچون بخش‌های دیگر خاک ایران به تصرف اعراب در آمد. این وضع تا سال ۲۴۹ ه‍.ق، یعنی تا زمان خلفای اموی، ادامه یافت. تا اینکه یکی از ایرانیان اهل ری بر علیه خلیفۀ اموی قیام کرد و تمامی جزایر خلیج فارس و بحرین، ازجمله کیش را از تصرف امویان خالی کرد.

این جزیرۀ زیبای پر حادثۀ پر ماجرا، از جمله مناطقی است که تحت حاکمیت ایرانیان قرار داشته و حکومت‌های آل بویه، سلجوقیان، اتابکان فارس، ملوک هرمز، آل مظفر و تیموریان را تجربه کرده است.

در دورۀ سلجوقیان این جزیره به بزرگ‌ترین مرکز تجاری خلیج فارس تبدیل شد. هم‌زمان با رشد تجاری جزیره کیش بود که قیاصره به قدرت رسیدند. قیاصره ابتدا بسیار فقیر بودند و به دزدی دریایی می‌پرداختند و از همین راه پایه‌های اقتصادی حکومت خود را مستحکم کردند.

دوران طلایی این جزیرۀ زیبا سال‌های سال ادامه یافت. البته از هجوم بیگانگان در امان نبود. این جزیره نیز هم‌چون سایر جزایر استان هرمزگان و خلیج فارس به تصرف پرتغالی‌ها در آمد و بعد به دست امام قلی خان از تصرف پرتغالی‌ها آزاد شد.

رونق تجاری کیش تا سال‌های آغازین حکومت محمدرضا پهلوی بر قرار بود. تا اینکه مرواریدهای ژاپنی به بازار ایران راه یافتند. تا آن زمان کیش مرکز صید ماهی و مرکز تجارت مروارید خلیج فارس بود؛ و همین صید ماهی و تجارت مروارید سبب رونق اقتصادی جزیره شده بود. اما مرواریدهای ژاپنی بزرگ‌ترین عامل رونق را از این جزیره دریغ کرد. این چنین بود که کیش رونق تجاری و اهمیت صدها سالۀ خود را از دست داد.

ساحل نقره‌ای کیش
ساحل نقره‌ای کیش

تا اینکه در سال ۱۳۴۹ زیبایی‌های طبیعی این جزیره، یعنی سواحل زیبای مرجانی و آب‌های زلال اطراف آن، مورد توجه ایرانیان و آمریکایی‌ها قرار گرفت. از آن به بعد کیش عنوان مرکز توریستی بین‌المللی را به خود اختصاص داد.

ساحل نقره‌ای کیش و آب زلال آن
ساحل نقره‌ای کیش و آب زلال آن

رفته رفته به دستور محمدرضا شاه سازه‌های مدرن با امکانات عالی در این جزیرۀ پر ماجرا ساخته شد. هتل، فرودگاه، نمایشگاه بین‌المللی، کازینو، اقامتگاه‌های خاص؛ همه از مواردی هستند که در آن دوران در کیش ساخته شد.

سازه‌های کیش

گفتنی است که، جزیره کیش در سال ۱۳۶۱ به عنوان نخستین منطقه آزاد اقتصادی کشور انتخاب شد و امروزه اقتصاد کیش برپایه گردشگری و تجارت استوار است.

از کیش بیشتر بخوانید:

آب و هوای مطبوع و مطلوب جزیره کیش

یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب شد این جزیرۀ پرجاذبه به عنوان یک مرکز توریستی گردشگری برگزیده شود آب و هوای مطبوع آن بود. باید اضافه کنم که خانوادۀ سلطنتی برای تفریح و تفرّج به خصوص در فصل زمستان کیش را انتخاب می‌کردند و روزهای سرد زمستانی را در گرمای لذت‌بخش کیش سپری می‌کردند.

جاده - کیش

چون آب و هوای این جزیره گرم و مرطوب است و میانگین دمای سالانۀ آن ۲۶/۶ درجه سانتیگراد می‌باشد. آب و هوای جزیره تحت تأثیر توده‌های مختلف هوای شمال غربی و جنوبی قرار دارد، به طور کلی این جزیره خشک و کم باران است. بارندگی بیشتر به صورت رگبار، زودگذر است و همان بارش اندک نیز در ماه‌های زمستان اتفاق می‌افتد.

سفر به جزیرۀ پر خاطرۀ کیش

مکانی که از پس تاریخ زیسته است و فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده است خاطرات بی‌شماری برای بازگویی خواهد داشت. درست مثل آدم‌هایی که در زندگی اوج و حضیض‌های بسیاری را گذرانده باشند؛ وقتی پای حرف دل‌شان می‌نشینید خاطرات زیادی برای گفتن دارند. جزیره کیش هم شبیه چنین آدم‌هایی است. از دوران مختلف تاریخ حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. اما امروزه آنچه بیشتر کیش را برجسته می‌کند تفریحات و امکانات بی‌نظیر این جزیرۀ بیضی شکل است که قلب‌ها و قدم‌ها را به خود می‌خواند و همۀ آدم‌ها، با هر نوع سلیقه و تفکری را به خود جذب می‌کند.

تفریحات جذاب کیش را از دست ندهید

کسانی که اهل گردش و سفر هستند جزیره کیش را با تفریحات بی‌نظیر و هیجان انگیز آن می‌شناسند. این جزیره تفریحات بسیار متنوع و هیجان انگیزی دارد. از این تفریحات می‌توان به کیبل اسکی، جت اسکی و بالن سواری اشاره کرد. یکی دیگر از تفریحات جالب کیش فلای بورد است. فلای بورد این امکان را به شما می‌دهد که تا ارتفاع ۱۲ متر بالای سطح آب آزادانه پرواز کنید. اساس کار فلای بورد فشار آب است. در این تفریح هیجان انگیز فرد با فشاری که توسط پمپاژ آب روی سطح دریا ایجاد می‌شود، به سمت بالا حرکت می‌کند. اگر تعادل کافی داشته باشید می‌توانید با استفاده از فلای بورد حرکات نمایشی جالبی انجام دهید. از دیگر تفریحات جزیره کیش می‌توان به بازدید از پارک دلفین‌های کیش اشاره کرد. در این پارک می‌توانید دلفین‌های بامزه تربیت شده‌ای را ببینید که به زیبایی هر چه تمام‌تر روی سطح آب در حال غوطه خوردن هستند و منظره‌ای زیبا و دلنشین را برای بازدید کنندگان پدید می‌آورند.

تفریحات منحصر به فرد کیش
تفریحات منحصر به فرد کیش

برای سفر به جزیره کیش نگران اقامتگاه نباشید. تا میزبون را دارید، غم ندارید. کافیست به سایت میزبون سر بزنید. بعد با توجه به شرایط و سلایق و علایق خود می‌توانید اجاره سوئیت در کیش یا اجاره خانه در کیش یا اجاره سوئیت ساحلی در کیش ارزان یا اصلاً اجاره خانه محلی در کیش را انتخاب کنید. میزبون بهترین سفرها را برای شما آرزو دارد.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید