جاهای دیدنی شهر تبریز(خواندن 7 دقیقه)

تبریز، دریاچه شاه گلی
تبریز، دریاچه شاه گلی

در نقشه کشور عزیزمان ایران، شهرهای زیادی هستند که از جنبه‌های گوناگون درخشانند. مناظر دیدنی، سواحل، بنادر، جنگل‌ها، بناهای تاریخی و بسیاری از موارد دیگر باعث شده تا نقشه ایران پر از نگین‌های درخشان باشد. تبریز یکی از این نگین‌های درخشان، هم در عرصه تاریخی و هم در به رخ کشیدن زیبایی‌ها است. درست است که این شهر سرزنده را نمی‌توان در چند خط خلاصه کرد. اما میزبون در این مطلب سعی دارد گوشه‌ای از تبریز عزیز را نمایان کند و شما را برای سفر به این شهر زیبا و شاداب همراهی نماید.

سفر به تبریز

تبریز از آن شهرهایی است که اگر قرار باشد به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کنید باید از قبل با آن آشنایی داشته باشید. جاذبه‌هایش را بشناسید و برای استفاده مفید و بهینه از زمان در سفر، برنامی‌ریزی کنید. پس از بررسی جاذبه‌ها، تاریخ و نحوه اقامت در تبریز می‌توانید با خیال راحت سفر خود را آغاز نمایید.

تاریخچه شهر تبریز

فراز و نشیبی که تبریز در طول تاریخ طی کرده، آن‌قدر زیاد است که می‌توان کتاب‌ها درباره‌اش نوشت. ساختار کنونی شهر، مربوط به دوره ساسانی و اشکانی است. تبریز همواره از لحاظ موقعیت اقتصادی مورد توجه بوده و در تمام دوره‌های تاریخی تبادلات فرهنگی و اقتصادی جز جدایی ناپذیر اتفاقات تاریخی این شهر می‌باشد. ایلخانان قلمروی گسترده‌ای از رود نیل تا آمودریا داشتند که تبریز پایتخت این قلمرو پهناور بوده است. در دو قرن اخیر و به خصوص در انقلاب مشروطه تبریز نقش کلیدی‌ای را ایفا نموده و آغاز کننده بسیاری از تحولات صنعتی، فرهنگی و اجتماعی بوده است.

۱۰ جاذبه برتر گردشگری شهر تبریز

تبریز جاذبه‌های بسیار زیادی دارد. در میان این جاذبه‌ها، ۱۰ مورد از بهترین و مهم‌ترین‌ها که هر مسافری باید آن‌ها را تجربه کند عبارتند از:

کندوان

این روستای صخره‌ای در ۱۸ کیلومتری جنوب اسکو قرار دارد. روستای کاپادوکیه در ترکیه و داکوتا در آمریکا نیز سبک معماری صخره‌ای دارند. در این دو روستا دیگر کسی زندگی نمی‌کند اما در کندوان زندگی مردم در همان بافت قدیمی روستا جریان دارد. عسل مهم‌ترین محصول این روستا است و قسمت جالب آن است که خانه‌های روستا مانند کندوی عسل در دل صخره‌ها ساخته شده‌اند.

تبریز، روستای کندوان
درباره کندوان اینجا بیشتر بخوانید.

کویر قوم تپه تبریز

همه ما خوب می‌دانیم که تبریز شهری سرسبز با مناظری بی‌نظیر است. باور نکردنی است که یکی از زیباترین کویرهای کشورمان در این شهر قرار دارد. قوم تپه که در شمال شرقی تبریز واقع شده، بافتی متفاوت با دیگر مناطق تبریز دارد. با وزش بادهای منطقه و جمع شدن گردو غبار و خاک‌ها، این کویر زیبا شکل تپه‌های شنی به خود گرفته است.

شاه گلی

شاه گلی یا همان ائل گلی، مکانی در جنوب شرقی تبریز و در ۷ کیلومتری مرکز شهر می‌باشد که در زمان آق‌قویونلوها تأسیس گردیده است. گردشگاه ائل گلی دریاچه‌ای با عمق ۱۲ متر دارد و شهربازی و مسافرخانه از دیگر بخش‌های تشکیل دهنده آن است. در میان دریاچه شاه گلی امکان قایقرانی برای مسافران فراهم شده است. پس از افتتاح هتل پنج ستاره و بین‌المللی شاه گلی در میان دریاچه، این پارک زیبا شهرت جهانی یافته است.

پارک ائل گلی (شاه گلی)
پارک ائل گلی (شاه گلی)

قبرستان تاریخی پینه شلوار

این قبرستان در روستای شادآباد مشایخ و در ۶ کیلومتری جنوب تبریز قرار دارد. قدمت این مکان به قبل از اسلام باز می‌گردد. با توجه به سه نسل از سنگ قبرها به نظر می‌رسد در سه دوره تاریخی قبرستان این منطقه بوده است. قبرهای دوره اول به قبرهای قبرستان خالد نبی شباهت زیادی دارند. سنگ‌های دوره دوم از جنس سنگ خارا هستند و شباهت زیادی به قبرستان ننه مارلان شباهت دارند. روی سنگ‌های دوره سوم خط کوفی دیده می‌شود که تاریخ فوت روی آن‌ها حک شده است.

کلیسای کاتولیک‌ها

این کلیسا با طول ۳۰ متر و عرض ۱۵ متر در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی بنا شده و نمایی آجری دارد. در بالای بالکنی کوچک برج ناقوس کلیسا قرار گرفته است. مراسم کاتولیک‌ها در این کلیسا برگزار می‌شود.

پارک ملی کنتال

این پارک پس از شهر سیه رود و در جاده جلفا به خودافرین قرار دارد. فروردین ماه فصل رویش لاله‌های رنگارنگ در این منطقه است. بقایای آسیب‌های سنگی یکی از زیباترین و جذاب‌ترین تصاویر موجود در این پارک است.

خانه مشروطه

خانه مشروطه که در بازار تبریز واقع شده است، به سبک معماری دوره قاجاریه ساخته شده است. این‌جا ملک شخصی حاج مهدی کوزه کنانی بوده است.

جنگل ارسباران

در شمال کوه‌های قوشاداغ جنگلی قرار دارد که می‌توان انواع گونه‌های گیاهی و جانوری را در آن دید. این جنگل با طبیعت بکر و دست نخورده‌اش در کنار بناهای تاریخی‌ای که در دل خود جای داده است، نگاه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند. آثار تاریخی بازار اهر، بقعه شیخ شهاب‌الدین، قلعه پشتو، قلعه جوشین، قلعه بابک و دژ قهقه از جمله جاذبه‌های این جنگل چشم‌نوازند.

خانه علی مسیو

علی مسیو یکی از مبارزین خردمند و وفادار انقلاب مشروطه و دومین شهردار شهر تبریز بوده است. خانه او حالا موزه‌ای تاریخی است که وقتی واردش می‌شوی گویی در دل تاریخ و اتفاقاتش قدم می‌زنی. این خانه در خیابان ارتش جنوبی، کوچه صدر قرار دارد.

بازار فرش تبریز

بازاری در خیابان امام قرار دارد که در بافت قدیمی خود هنر گذشتگان را به تصویر کشیده است. قسمت‌های مختلف این بازار با توجه به نوع کسب و کارها طراحی و ساخته شده است. زیباترین قسمت تاریخی بازار تیمچه مظفریه است که با پنجره‌های بزرگ و کوچک رنگارنگ و سقف بلندش بسیار خودنمایی می‌کند.

بازار فرش تبریز
بازار فرش تبریز

مسجد جهانشاه یا مسجد کبود

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی که در تبریز حتما از دیدن آن‌ها لذت می‌برید، مسجد کبود یا مسجد جهانشاه است. این مسجد در قرن نهم هجری قمری به دستور صالحه خانم دختر ابومظفر جهانشاه قراقویونلو ساخته شد. بنای اصلی مسجد متاسفانه در زلزله ۱۱۹۳ تبریز دچار خرابی‌های شدیدی شده و تنها ایوان و ورودی اصلی باقی ماند. بقیه مسجد در طول ۵۰ سال دوباره بازسازی شدند. اما کاشی‌‌های کبود و خوش طرح و نقش روی دیوارها دلیل نامی است که بر روی این مسجد گذاشته‌اند، مسجد کبود. در بخش داخل مسجد خطاطی‌های زیبا و دلنشینی قرار گرفته است. همچنین تا به امروز بازسازی کاشی‌ کاری‌های بخش داخلی و خارجی ادامه دارد.

سوغات تبریزی

خوشمزه‌های تبریزی بسیار متنوع و رنگارنگ هستند. وفورشان در بازارها باعث می‌شود تا هیچ رهگذری دست خالی از کنارشان نگذرد. تبریزی‌ها شیرینی‌های متنوع و خوش طعمی دارند. نوقا، قرابیه تبریز، باقلوای تبریز، اریس، راحت‌الحلقوم، شیرینی لطیفه، شیرینی کنجدی، حلوا برزک و نان زنجبیلی، چوروتمه، پیچ انگشتی یا پفک گردویی، لوز تبریز و مربای گل سرخ و رشته ختایی از شیرینی‌های خوش رنگ و لعاب تبریزند. آجیل و خشکبار، لبنیات آذربایجان، پنیر لیقوان و عسل سهند نیز از دیگر سوغاتی‌های تبریز می‌باشند.

بازار خشکبار تبریز
بازار خشکبار تبریز

مشاهیر تبریز

شهر تبریز در طول قرن‌های گوناگون مشاهیر تأثیرگذار بسیاری را به خود دیده است. ادیبان و فرهنگ‌پروران، دانشمندان، نویسندگان، ورزشکاران، هنرمندان و چهره‌های ماندگار تاریخی، همه و همه در صفحات پر قصه تبریز نقشی مهم ایفا کرده‌اند.

شاعران معروف تبریزی

خاقانی بزرگ‌ترین قصیده‌سرای تاریخ شعر فارسی و شاعر قرن ششم است.

تندیس خاقانی در شهر تبریز
تندیس خاقانی در شهر تبریز

پروین اعتصامی که مشهورترین شاعر زن ایرانی می‌باشد.

شهریار شاعر معاصر که بسیاری از پندهای اخلاقی و تربیتی را در قالب انواع شعر بیان می‌کند.

صائب تبریزی شاعر سده یازدهم هجری قمری است. وی معروف‌ترین شاعر زمان صفویه و بزرگ‌ترین غزل‌سرای قرن یازدهم می‌باشد.

ورزشکاران معروف تبریزی

کریم باقری یکی از سرشناسان تیم ملی فوتبال و دومین گل‌زن برتر تیم ملی کشورمان است.

عظیم قیچی‌ساز کوهنوردی که به عنوان اولین ایرانی توانسته به همه ۱۴ قله بالا هشت هزار متر صعود نماید.

چهره‌های معروف تبریز

ستارخان از مبارزان جنبش مشروطه ایران که به سردار ملی شهرت یافته است.

باقرخان نیز به همراه ستارخان در جنبش مشروطه تأثیر بسزایی داشته و به سالار ملی شهرت یافته است.

محمدتقی پسیان اولین خلبان ایرانی و از نظامیان برجسته دوره قاجار است.

شمس تبریزی صوفی معروف تبریزی که در سده هفتم هجری می‌زیسته است.

اقامت در شهر تبریز

حالا که با تبریز، شهر فرهنگ و هنر و تاریخ آشنا شدید، اگر قصد سفر به این شهر را دارید بهترین کار این است که قبل از آغاز سفر محل اقامت خود را مشخص نمایید. اجاره سوئیت در تبریز یکی از متداول‌ترین راه‌های اقامت در شهر است. این امکان برای مسافران فراهم شده است که به صورت آنلاین تعداد زیادی از سوئیت‌ها را بررسی کنند و یکی از آن‌ها را برگزینند. همچنین در اجاره سوئیت دربست تبریز امکانات زیادی را برای مسافرانش فراهم کرده است.

سخن آخر

اگر برای انتخاب مقصد سفر شرایط و موارد ویژه‌ای را مد نظر دارید، بهتر است آن‌ها را لیست کنید. آن‌وقت خواهید دید که تبریز در بیشتر موارد می‌تواند مقصد شما باشد! اگر به سفر به اماکن تاریخی را دوست داری، اگر مناطق بکر و سرسبز مورد علاقه شماست، اگر اهل کویر و زیبایی‌هایش هستید یا اگر آب و هوای دلچسب مقصود شماست، همه و همه در شهر زیبایی به نام تبریز جمع شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید