غار مزدوران؛ تجربۀ غار در امنیت کامل برای گردشگران(خواندن 4 دقیقه)

غار مزدوران
غار مزدوران

غار مزدوران، در استان خراسان رضوی، در شهر مزدوران یا مزداوند (Mazdavand) یا مرزداران قرار دارد. شهر مزدوران یا مزداوند یا مرزداران در جنوب غربی شهرستان سرخس و در بخش مرزداران این شهرستان قرار گرفته است. سرخس در فاصلۀ ۲۰۰ کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. مرزداران از نظر پیشینۀ سکونتی و قومی با سرخس تفاوت‌های بسیار دارد. غار مزدوران، با ۱۰۰ متر طول، از بی‌نظیرترین و قدیمی‌ترین غارهای افقی ایران است.

ویژگی‌های غار مزدوران

تالار غار مزدوران
تالار غار مزدوران

دهانۀ غار مزدوران در میان تخته سنگی رو به مشرق قرار گرفته است. عرض ورودی این غار ۲ متر و ارتفاع آن ۵/۲ متر است. پس از ورودی، تالاری ۱۰۰ متری با عرض ۵۰ متر و ارتفاع ۲۰ متر قرار دارد. این تالار به طرز شگفت انگیزی بزرگ است. اگر خوش شانس باشید شاید بتوانید در این تالار خفاش‌ها را ببینید. خفاش‌های این غار از نوع نعل اسبی هستند. اگر یک‌باره به سمت شما آمدند نترسید. آزاری ندارند. اتفاقاً ملاقات پر هیجانی است. میزبون پیشنهاد می‌کند وقتی در قلب تالار قرار گرفتید چراغ قوه را خاموش کنید. تجربۀ تاریکی محض در این غار بی حدّ و مرز ناب است. این تجربۀ ناب را از دست ندهید. از این تالار که بگذرید به راه‌روی بی اندازه کوچک می‌رسید. این راه‌رو به قدری باریک است که برای عبور از این راه لازم است نشسته پیش بروید. در گوشه و کنار این راه باریک ممکن است خفاش‌ها را ببینید.

خفاش‌های نعل اسبی در غار مزدوران
خفاش‌های نعل اسبی در غار مزدوران

دمای این غار همیشه ۲۵ درجۀ سانتی گراد است. تمام طول این غار با ستون‌ها و تشکیلات آهکی  پوشیده شده است. دیدن قندیل‌ها که از جای جای تالار بزرگ آویزان شده‌اند را از چشمان‌تان دریغ نکنید. این غار توسط غارنوردان و متخصصان این امر شناسایی و  برق ‌کشی شده است. این اتفاق امنیت غار را تأمین می‌کند. البته برق کشی غار سبب شده خفاش‌ها در خانۀ امن و بزرگ‌شان معذب باشند و به اجبار به گوشه‌های دنج و تاریک غار پناه ببرند.

قندیل‌های آهکی در غار مزدوران
قندیل‌های آهکی در غار مزدوران

غار مزدوران در سال ۱۳۳۵ توسط دو غارنورد به نام‌های منوچهر مهران و زنده یاد خورشیدی کشف شد. امروزه به دلیل نزدیک بودن به جاده، امنیت غار و همچنین وجود چشمه‌های آب گرم معدنی در نزدیک غار گردشگران زیادی به این غار سفر می‌کنند.

 قدمت غار مزدوران

قدمت این غار به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد. این غار با شماره ۶۵۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

چشم‌انداز غار مزدوران

از شگفتی‌ها و زیبایی‌های درون غار که بگذریم. لازم است از چشم‌انداز وصف‌ناپذیر بیرون غار صحبت کنیم. در دهانۀ غار که بایستید از بالای کوه پایین کوه را می‌بینید که هم‌چون دشتی رؤیایی شما را به خود می‌خواند. در دل این دشت زیبا یک دریاچۀ کوچک می‌بینید که اتفاقاً درختان زیبایی هم دارد. شاید باورتان نشود ولی زیباترین عکس را می‌توانید در کنار این دریاچۀ کوچک و درختان جذابش ثبت کنید.

امنیت و راه‌یابی آسان به غار مزدوران

یکی از مواردی که سبب می‌شود این غار زیاد یا بیشتر از سایر غارها مورد توجه گردشگران قرار بگیرد. سهل الوصول بودن، امنیت و شناخته شده بودن آن است. به لطف غارنوردان حرفه‌ای تا ۱۰۰ متر ابتدایی این غار مورد شناسایی قرار گرفته، بر این اساس با اطمینان می‌توان گفت خطری گردشگران را تهدید نمی‌کند.

ورودی غار مزدوران
ورودی غار مزدوران

دیگر اینکه برای ورود به این غار نیاز نیست ارتفاع زیادی از کوه را بالا بروید. با این حساب وقتی به غار برسید اصلاً خسته نخواهید بود. بلکه سر حال و قبراق می‌توانید غار را تفرج کنید.

تمام این موارد باعث شده‌اند که دیدار از این غار تنها مختص به غارنوردان حرفه‌ای نباشد و گردشگران عادی که ممکن است بدن ورزیده‌ای نداشته باشند اما علاقۀ زیادی به تجربۀ غار داشته باشند نیز بتوانند به این غار وارد شوند.

مشهد؛ کلان شهر مقدس، پایتخت معنوی ایران

شهر مزداوند
شهر مزداوند

در ضمن به علت نزدیک بودن این غار به مشهد می‌توانید با اجاره سوئیت در مشهد اسکان داشته باشید و یک روزه به این غار بروید. اهالی مشهد در عرض نصف روز به این غار سفر می‌کنند. با اتوبوس یا ماشین سواری کمتر از ۲ ساعت راه است.

همچنین می‌توانید برای اسکان اجاره سوئیت در سرخس یا اجاره سوئیت در مزدوران یا اجاره سوئیت در قوچان را انتخاب کنید.

لذت سفر به غار

غار در نماد شناسی نماد یا سمبل ناخودآگاهی است. سفر به غار یا پناه بردن به غار نماد توجه به خویشتن محسوب می‌گردد. حضرت محمد (ص) نیز ۴۰ روز مبارک از عمر پر برکت خود را در غار حرا گذراندند. در نماد شناسی فردی که به غار وارد می‌شود و در آن باقی می‌ماند در حال توجه به خویشتن است که در نهایت به شناخت خویشتن منجر می‌گردد. این شناخت سبب تعالی می‌شود. میزبون همراه همیشگی شما، توصیه می‌کند به این غار سفر کنید. چون با این انتخاب در کمال آرامش و امنیت غار را تجربه کرده‌اید. در غار لحظاتی هرچند کوتاه را در تاریکی مطلق و سکوت بگذرانید. گوش‌های‌تان را خوب تیز کنید. آیا نجوایی درونی نمی‌شنوید؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید