شهر شیراز شهر عشق و شعر و ادب؛ جاهای دیدنی شیراز(خواندن 4 دقیقه)

شهر شیراز
شهر شیراز

شهر شیراز از جمله مراکز مهم گردشگری به شمار می‌رود. این شهر زیبا هر ساله میزبانِ مهمانان و گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری است. شمار آثار تاریخی در این شهر نزدیک به ۳۰ بنا است. در سال ۱۳۷۴ در پروژه بین الحرمین ۷ هکتار از بافت تاریخی شیراز که متشکل از ۸۷ خانه تاریخی، مسجد و مدرسه تاریخی بود تخریب شد. هم‌اکنون نیز تصمیم بر این است که تحت همان پروژه ۵۷ هکتار دیگر بدون در نظر گرفتن آثار و بناهای ارزشمند تاریخی تخریب و جایش را به پاساژهای تجاری بدهد. این اتفاق واقعه‌ای ناگوار محسوب می‌شود. امید است که هرگز چنین رخدادی به وقوع نپیوندد.

در این متن میزبون بر آن است تا به معرفی برخی از آثار تاریخی این شهر زیبای کهن بپردازد. با میزبون همراه باشید.

جاذبه‌های تاریخی گردشگری شهر شیراز

جاذبه‌های تاریخی گردشگری شهر شیراز را می‌توان در چند دسته طبقه بندی کرد. برخی از این بناهای دیدنی آرامگاه افراد بزرگ فرهنگ ایران زمین است. برخی عمارت و باغ و قلعه و ارگ است. برخی دیگر مدرسه و مسجد و موزه هستند و برخی دیگر آثار باستانی مهم سرزمین پاکم ایران هستند.

آرامگاه شعرا در شهر شیراز

بنا بر جبر تاریخ در دوره‌ای از سرگذشت ایران زمین در تمام نقاط این مرز و بوم فرصتی برای رشد و شکوفایی نبود به جز در شهر شیراز. این شهر دلگشا بر حسب موهبت بی کران خداوند متعال حاکمانی رئوف و عادل داشت. حکومت این حاکمان فرصتی بود برای افراد بزرگ آن زمان. حمایت این حاکمان و امنیتی که در شهر شیراز بر قرار کرده بودند باعث شد افراد بزرگی از قبیل سعدی شیرازی، خواجوی کرمانی، عبید زاکانی و حافظ شیرازی در این خاک مأوا گزینند و تعالی یابند. امروزه هم به لطف همان حاکمان آرامگاه بزرگان ادب پارسی در شهر شیراز است.

آرامگاه حافظ

حافظیه
حافظیه

آرامگاه حافظ که به نام حافظیه شهرت دارد در شمال شیراز و در جنوب دروازه قرآن واقع شده است. اگر از طرف دروازه قرآن وارد شیراز شوید اولین بنای تاریخی که می‌بینید حافظیه است. حافظیه ۲ هکتار مساحت دارد با دو صحن شمالی و جنوبی. این دو صحن توسط یک تالار از یکدیگر جدا شده‌اند. همچنین این مجموعه ۴ درب ورودی و خروجی دارد. درب اصلی در سمت جنوب بنا واقع شده است. دو درب در سمت غرب و  یک درب دیگر در سمت شمال شرق قرار گرفته است.

آرامگاه سعدی

سعدیه
سعدیه

آرامگاه سعدی به نام سعدیه شهرت یافته است. این آرامگاه محل دفن استاد مسلم شعر پارسی سعدی شیرازی است. شیخ مشرف الدین بن مصلح الدین سعدی شیرازی در سال ۶۰۶ دیده به جهان گشود و در سال ۶۹۰ از این کرۀ خاکی پر گشود و به آسمان‌ها شتافت.

سعدیه
سعدیه

آرامگاه سعدی را محسن فروغی طراحی کرده است. این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا در دامنهٔ کوه در شمال شرق شیراز قرار دارد. در اطراف مقبرۀ این شاعر بزرگ و نامی، قبور زیادی از بزرگان دین دیده می‌شود، این افراد بزرگ بنا به وصیت خود، در این آرامگاه به خاک سپرده شده‌اند. از جمله مهمترین‌ این بزرگان شوریده شیرازی است. آرامگاه شوریدۀ شیرازی به واسطۀ یک رواق به آرامگاه سعدی متصل شده‌ است. آرامگاه شیخ مشرف الدین بن مصلح الدین سعدی شیرازی در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۵۳ به شمارهٔ ثبت ۱۰۱۰٫۳ در انجمن آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.

آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی
آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی که روزی روزگاری سرمشق و الگوی حافظ شیرازی بوده است در شمال شیراز، در دامنۀ کوه سبوی، در ابتدای جادۀ شیراز – اصفهان، در تنگ الله اکبر واقع شده است. قبر این شاعر نامی مشرف بر دروازه قرآن و تقریباً نزدیک به آرامگاه حافظ شیرازی است. آب چشمۀ معروف رکن آباد از کنار مقبرۀ خواجو می‌گذرد. و کسی چه می‌داند! شاید در هر گذرش فاتحه‌ای نثار روح عظیم این مرد می‌کند. بنای اولیۀ این آرامگاه در سال ۱۳۱۵ شمسی با اعتبارات اداره فرهنگ فارس ساخته شد. بعدها در سال ۱۳۳۷ شمسی اداره باستان‌شناسی فارس اقدام به ساخت یک اتاق در قسمت شمالی محوطه آرامگاه کرد.

پ.ن: اگر مایل هستید در یک نگاه شیراز را از نظر بگذرانید روی لینک زیر کلیک کنید:

دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت، رخت بربندم و تا ملک سلیمان بروم

سفر به شیراز

هر زمان قصد سفر به شیراز زیبا را داشتید پیش از حرکت اقامتگاه خود را رزرو کنید. شما می‌توانید با توجه به سلایق و علایق خود اجاره سوئیت در شیراز را انتخاب کنید. آنچه شیرینی و دلنشینی سفر را تهدید می‌کند عدم استراحت کافیست. بر این اساس می‌توان گفت اقامتگاهی که امنیت و امکان استراحت کافی را برای شما مهیا کند مهمترین بخش سفر است. در سفر به شیراز شما به زمان و انرژی بسیار احتیاج دارید چون این شهر سرشار از دیدنی‌های جذاب و شگفت انگیز است. شما می‌توانید روزها و روزها را در تفرج این شهر باشکوه بگذرانید. هر تکه از این خاک حاکی از حکایتی است.

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید