چورت ؛ دریاچه‌ای زیبا و چشم نواز در استان مازندران(خواندن 7 دقیقه)

دریاچه چورت
دریاچه چورت

چورت، دریاچه‌ای بهشتی و بی نظیر است. گاهی وقت‌ها زندگی روزانه و کار و تلاش و امرار معاش و تمام کارهای تکراری که هر روز و هر روز همۀ ما آدم‌ها انجام می‌دهیم می‌شود یک وزنۀ سنگین بزرگ که بر قلب‌مان سنگینی می‌کند و آن وقت است که لازم است به دیار بکری پا بگذاریم که تمام غم و درد و رنج و خیالات موهم را از دل بزداید و نویدبخش طلوع صبحی دوباره باشد.

هر زمان احساس کردید به چنین تحول و تنوعی محتاجید به دریاچۀ چورت سفر کنید. میزبون در این متن به معرفی این دریاچۀ باشکوه می‌پردازد. امید است که با آشنایی با این دریاچۀ بهشتی باری از قلب مهربان شما برداشته شود.

دریاچۀ چورت

دریاچه چورت
دریاچه چورت

این دریاچه کجاست؟

ایران زیبا استانی دارد که بهشت روی زمین است و امید است نمیرد هر آنکه این بهشت را ندیده است. این بهشت روی زمین، مازندران روح نواز است. در ۷۱ کیلومتری ساری که یکی از شهرهای زیبا و دل نواز استان مازندران است، در فاصلۀ ۳۰۹ کیلومتری از تهران بزرگ در دل کوه‌های البرز روستای کوچکی وجود دارد به نام چورت. از این روستا که بگذرید به یک دریاچه می‌رسید. اسم اصلی این دریاچه میانشه است. اما چون نزدیک‌ترین روستا به این دریاچه چورت نام دارد، این دریاچه نیز به این نام شهرت پیدا کرده است. با احتساب این موارد شما می‌توانید با اجاره ویلا در ساری به دریاچۀ چورت سفر کنید و هوای بهشتی آن را تنفس کنید.

دریاچه چورت
دریاچه چورت

چطور به این دریاچه بروید!

برای رفتن به روستای کوچک چورت، باید از ساری به سمت کیاسر بروید. اما برای رفتن به کیاسر لازم است ابتدا وارد جاده سمنان بشوید. از پلیس راه ساری بگذرید. بعد جنگل‌های جان فزای سالاردره شما را در بر می‌گیرند. تنها ۲۰ دقیقه که از ساری دور شوید به دوراهی سد شهید رجایی و کیاسر خواهید رسید.

دریاچه چورت، ساری، مازندران
دریاچه چورت، ساری، مازندران

سد شهید رجایی که محلی‌ها آن را سلیمان تنگه می‌گویند از جاذبه‌های طبیعی اطراف ساری به شمار می‌رود. از سد سلیمان تنگه تا کیاسر کمتر از یک ساعت راه است. البته این راه کوهستانی و پیچ در پیچ است. بدون اغراق زیبا و چشم نوازست. البته در کنار زیبایی غیرقابل وصفش احتیاط بیشتر می‌طلبد و ممکن است کمی طولانی‌تر از یک ساعت به نظر برسد. بعد از طی این جادۀ کوهستانی پیچ در پیچ به روستای کوچک و کوهستانی چورت می‌رسید. از روستا تا دریاچه با ماشین ۲۰ دقیقه راه است.

چورت یا میانشه چطور به وجود آمده است؟

در اخبار خلفا آمده است در سال ۱۳۱۸ زلزله‌ای در این منطقه رخ داده است. اهالی روستا این زلزله را دلیل پیدایش این دریاچه می‌دانند. آن‌ها می‌گویند در کمتر از ۱۰۰ سال پیش یک زلزلۀ بزرگ که موجب لرزش زمین شده مسیر چشمۀ کنار دریاچه را بسته و از پس این حادثه این دریاچه به وجود آمده است. دریاچۀ چورت ۲٫۵ هکتار وسعت دارد.

زیبایی‌های بی نظیر اطراف دریاچه

به حتم خاصیت اصلی این دریاچۀ بهشتی, سبزی اطراف آن است. مگر هست نقطه‌ای در مازندران زیبا که از سبزی بی نصیب باشد؟ چورت هم مسلماً از این قاعده مستثنی نیست. در اطراف این دریاچه تا بخواهید درختان ازگیل و گردو می‌بینید. علاوه بر آن عطر دل انگیز پونه و آویشن را حس می‌کنید که در فضا پیچیده است و رؤیای بهشت را قوت می‌بخشد. اگر پاییز مهمان چورت باشید به قطع با گردو و ازگیل‌های رسیده از شما میزبانی خواهد کرد.

دریاچه چورت
دریاچه چورت

بنابر منشأ ایجاد دریاچه که در بند قبل ذکر شد؛ کف دریاچه شواهد باقی مانده از درختچه‌ها و درخت‌های قدیمی خود را به نمایش می‌گذارد، مخصوصاً وقتی که آب دریاچه کم می‌شود و سطح آب فروکش می‌کند بیشتر خودنمایی می‌کنند.

تفریحات این دریاچه

دریاچه چورت
دریاچه چورت

ماهیگیری در چورت

دریاچه چورت
دریاچه چورت

جالب است بدانید در دریاچۀ چورت ماهی و امکان ماهیگیری وجود دارد؛ آن هم در آن فضای دل انگیز دلبرانه. برخی می‌گویند اهالی روستا این ماهی‌ها را به داخل دریاچه رها کرده‌اند. برخی دیگر میگویند پرنده‌‌ها، ماهی‌ها را به این دریاچه آورده‌اند. این احتمال قابل توجه است چون ممکن است تخم ماهی‌ها با پر و بال پرندگان دریایی همسفر شوند و وقتی به دریاچه‌ای جدید رسیدند به آن منتقل شوند و زندگی تازه‌ای را در خانه‌ای تازه از سر بگیرند.

شنا!!!

دریاچه چورت
دریاچه چورت

ماهیگیری در چورت آری اما شنا ممنوع. امیدوارم اندرز میزبون را جدی بگیرید. چون وجود تنه‌های درخت که یکی از عوامل زیبایی این دریاچه محسوب می‌گردد ممکن است دردسر ساز شود. در ضمن عمق این دریاچه مشخص نیست. پس بهتر است به جای شنا کردن با قایق به میان دریاچه بروید و از زیبایی، سکوت و آرامش وصف ناپذیر جنگل استفاده کنید.

سفر به چورت

اواخر بهار، تمام تابستان و اوایل پاییز بهترین زمان برای سفر به این دریاچۀ زیباست. فقط زمستان‌ها به این دریاچه نروید. آن هم فقط به خاطر جادۀ کوهستانی پیچ در پیچ که عبور از آن نیاز به مراقبت و احتیاط بیشتر دارد. که آن هم با ذره‌ای احتیاط و دقت بیشتر در رانندگی به کل حل خواهد شد. دریاچۀ چورت یکی از باصفاترین و تماشایی‌ترین مناظر طبیعی در ایران زیبا و محبوب است. سرسبزی اطرافش به همراه زلالی و آرامش آب دریاچه و تمام ویژگی‌های ظریف و لطیف دیگری که در کنار هم قرار گرفته‌اند و دریاچۀ آرامبخشی به نام چورت را ساخته‌اند سبب می‌شوند هر ساله و در تمام روزهای سال گردشگران بسیار زیادی راهی این منطقۀ باشکوه شوند و هریک به سبک و شیوۀ خود از این طبیعت ناب و دلبرانه بهره ببرند. می‌گویم هریک به سبک و شیوۀ خود چون می‌دانم که گردشگران سلایق متفاوت دارند برای مثال برخی ترجیح می‌دهند به سبزنوردی بپردازند و تمام مراتع و جنگل‌های سبز دلربا را با پای پیاده طی کنند، برخی دیگر ترجیح می‌دهند سوار بر ماشین‌های مخصوص طبیعت‌گردی شوند و با کمک لاستیک‌های قطور و شاسی‌های بلند مسیرهای پیچ در پیچ و ناهموار را پشت سر بگذارند. شما جزء کدام دسته از گردشگران هستید! آیا لطافت سبزنوردان را می‌پسندید یا جسارت ماشین‌سواران را؟ به نظر می‌رسد سبزنوردان روحی بسیار لطیف داشته باشند و از آن دسته از افراد باشند که آوای آرامبخش آب را گِل نکنیم را سر می‌دهند و راضی نمی‌شوند که از قدم‌هایی که بر می‌دارند گلی، شاخه‌ای یا حتی برگی آسیبی ببیند. البته بدون شک لازم است برای سبزنوردی لوازم کافی و مناسب همراه خود داشته باشید. برای مثال اولین چیزی که نیاز خواهید داشت یک کوله پشتی جادار و بزرگ اما سبک است. پس از آن باید بدانید که لباس مناسب از مهمترین ادواتی است که به شما کمک می‌کند بتوانید راه پر پیچ و خم اما زیبا و تماشایی را که در پیش دارید به اتمام برسانید. در مرحلۀ اول کفش مناسب و راحت انتخاب کنید. کفشی که به هیچ عنوان و حتی تحت شرایط دشوار و در زمان طولانی مدت پاهای شما را به درد نیندازد. پس از آن لازم است لباس‌هایی راحت، سبک و چند لایه به تن داشته باشید. چون اگر چند لایه لباس سبک روی هم بپوشید در صورت احساس گرما می‌توانید یک لایه از لباسی که به تن دارید را کم کنید اما اگر یک لباس ضخیم به تن داشته باشید در صورت احساس گرما هیچ چاره‌ای نخواهید داشت به جز صبر و تحمل. پس از رعایت این موارد لازم است مواد غذایی پر انرژی اما کم حجم را همراه خود داشته باشید. سعی کنید غذاهایی همراه خود بردارید که خیلی سریع فاسد نشوند و ماندگاری بالایی داشته باشند. همچنین رعایت این نکته از اهمیت شایان توجهی برخوردار است که حتماً حتماً مواد غذایی مصرفی خود را به همراه داشته باشید چون ممکن است در مناطقی از قبیل منطقۀ دریاچۀ چورت و حوالی آن فروشگاهی برای خرید ملزومات خود پیدا نکنید. بنابراین توصیه می‌شود مجهز باشید. دیگر اینکه حتماً آب آشامیدنی به مقدار کافی همراه خود بردارید و تحت هیچ شرایطی از آب‌های غیرمطمئن ننوشید. یک نکتۀ دیگر که مهم به نظر می‌رسد نوع چیدن لوازم در کوله پشتی است. سعی کنید لوازم خود را طوری در کوله پشتی قرار دهید که برای برداشتن یکی از آن‌ها مجبور نباشید تمام وسایل را بیرون بریزید یا چیزی را گم کنید. در واقع بهتر است کوله‌ای که انتخاب می‌کنید از چند قسمت مجزا تشکیل شده باشد تا بتواند ابزار و لوازم مورد نیاز شما را سازماندهی کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید