زیبایی‌ها در تقویم جای دارند (روز ملی گل و گیاه)(خواندن 5 دقیقه)

روز ملی گل و گیاه
روز ملی گل و گیاه
  • امروز ۲۵ خرداد ماه، روز ملی گل و گیاه است. با میزبون همراه باشید تا بیشتر با این روز آشنا شوید.

انسان‌ بر اساس ساختار ذاتی خویش همواره طالب زیبایی و تنوع است. این زیبایی‌ها در تمام حوزه‌ها نمود پیدا کرده و آدمی را به سوی خویش جذب می‌نماید. در تمام دوره‌ها، آن‌چه بسیار مشهود است این امر می‌باشد که در فرهنگ و ادبیات مختلف، طبیعت همیشه الهام‌بخش خلق زیباترین آثار هنری بوده است. نقاشان و عکاس‌ها از طبیعت تصاویری ثبت کرده‌اند که میلیون‌ها چشم را به خود خیره می‌کند. شاعران چه شعرها که در وصف طبیعت و خالق توانایش سروده‌اند. جهانگردان بهترین خاطراتشان را آن‌جایی دانسته‌اند که زیبایی‌هایش زبانزد بوده است و حتی هنرمندان حیطه فرش، چشم‌نوازترین فرش‌ها را با الهام از طبیعت و رنگ و لعاب گل‌هایش طراحی کرده‌اند. در پهنه وسیع طبیعت با رنگ‌های بی‌شمارش آنچه در میان سرسبزی‌ها نقش عروسی زیبا را ایفا می‌‌کند گل است. گل‌هایی با گونه‌های بی‌شمار که هر کدام مخصوص جغرافیایی خاص می‌باشند. تنوع رنگ، شکل و اندازه‌های گل‌ها آن‌قدر فراوان است که عده زیادی در سراسر دنیا همواره مشغول پژوهش و شناخت آن‌ها هستند.

در میان تمامی کشورها، کشور هلند با وجود نداشتن خاک و اقلیم مناسب برای پرورش گل و گیاه و وسعت کم، به کشور گل‌ها شهرت یافته است! این کشور به کمک ساختارهای مناسب باغبانی و تکنیک‌های کشت هیدروپونیک، صنعت گل‌کاری را به صورت پیشرفته راه‌اندازی نموده و امروزه بهترین تولید کننده گل در جهان می‌باشد.

روز ملی گل و گیاه
روز ملی گل و گیاه

گل‌ها در تقویم

قرن‌هاست که گل‌ها این گیاهان زیبا و دوست داشتنی، جز جدایی‌ناپذیر سنت‌ها و آیین مختلف کشورها هستند. از این رو در تقویم جهانی ۱۵ ژوئن روز جهانی گل و گیاه نام‌گذاری شده است. این تاریخ طبق تقویم ما مصادف با ۲۵ خرداد ماه می‌باشد که از سال ۱۳۸۴ در تقویم رسمی کشورمان به ثبت رسیده است.

هر سال مصادف با روز ملی گل و گیاه در شهرهای مختلف کشور نمایشگاه‌های گل برگزار می‌شود و شهروندان می‌توانند با مراجعه به این نمایشگاه‌ها در میان انواع مختلف گل‌ها، گل مورد علاقه خود را تهیه نمایند. یکی از این نمایشگاه‌ها، نمایشگاه گل و گیاه در باغ گل‌های اصفهان است که هر ساله جشن ملی گل در آن برگزار می‌شود و بازدیدکنندگان فراوانی از شهرهای مختلف دارد. بسیاری از مسافران اصفهان سفر خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که در این روز با اجاره سوئیت در اصفهان اقامت داشته باشند و این نمایشگاه را از دست ندهند.

روز ملی گل و گیاه
روز ملی گل و گیاه

پ.ن: در عصر و دوره‌ای که ما زندگی می‌کنیم، در تمام شهرهای بزرگ و تماشایی ایران زیبا باغ‌های گل چشم‌نواز و دلربایی طراحی و ساخته شده‌اند. این باغ گل‌های دل‌نواز که در شهرهایی از قبیل شهر بزرگ تهران، اصفهان، شیراز و مشهد و تبریز و سایر شهرهای بزرگ و قابل توجه وجود دارند؛ در یک ویژگی با هم مشترک هستند و آن قرار گرفتن رنگ‌های خیره‌کننده و حیرت‌برانگیز در کنار هم است. همچنین در هر یک از این باغ گل‌ها برای طراحی و ساخت باغ و محل کاشت گل‌ها از شیوه‌ای خلاقانه و باشکوه استفاده شده است. نکتۀ قابل توجه در مورد این باغ‌های گل وجود شناسنامۀ گل‌ها در کنار هر باغجۀ مخصوص یا محل رویش گل‌ها است. به این ترتیب با یک گشت و گذار ساده در فضایی مملوء از رنگ‌های جذاب و چشم‌نواز و معطر به عطر گل‌های زینتی، فرصت بیشتر دانستن در مورد گل‌های مختلف و حتی خاص نیز پیش خواهد آمد.

البته این گل‌ها هیچ کدام از نوع گیاهان خود رو نیستند و تمام آن‌ها گیاهانی زینتی به شمار می‌روند که به منظور زیبایی آفرینی کاشته شده‌اند. شاید این ذهنیت وجود داشته باشد که حضور در یک مزرعۀ بزرگ از گل‌هایی که خود خواسته سر از دل زمین بیرون آورده‌اند بیشتر می‌توانند الهام‌بخش ذوق هنری و خلق اثری شاعرانه و هنرمندانه باشند اما بدون شک قدم‌زدن در میان انبوهی از گل‌های خوش آب و رنگ که با تبعیت از دقیق‌ترین الگوهای طراحی روز کاشته شده‌اند می‌توانند به راحتی بینندۀ خود را به وجد بیاورند و تمام ذهن و حواس تماشاگر را به خود جلب کنند. در بیشتر این باغ‌ها فضای خاصی به انواع و اقسام گونۀ خاصی از یک گل اختصاص داده شده است. برای مثال گونه‌های متنوع گل رُز را در نظر بگیرید. شاید ساختمان اصلی تمام این گل‌ها یکی باشد اما در جزئیاتی از قبیل اندازه و تعدداد گلبرگ‌ها، نوع قرارگرفتن گلبرگ‌ها در کنار هم و حتی تنوع رنگ با هم متفاوت هستند و قرار گرفتن این تفاوت‌های جزئی در کنار هم سبب شده است که نقاشی منحصر به فردی از طبیعت شکل بگیرد.

معانی گل‌ها

زیبایی گل‌ها سبب شده تا بخش مهمی از زندگی ما با گل‌ها گره بخورد. بسیاری از مراسم مذهبی، شادی و اندوه ما مزیّن به گل‌ها می‌باشند. به مرور زمان و در فرهنگ‌های مختلف، گل‌ها برای ما انسان‌ها معانی مختلفی پیدا کرده‌اند. تعدادی از این معانی در فرهنگ ما عبارتند از:

گل شکرپاره

معنای تحول، تنوع و شجاعت دارد و نشان دهنده جسارت و خوب فکر کردن است.

گل سوسن یا لیلیوم

به معنای عظمت و پاکی است. نمادی از خلوص و زیبایی که در اندازه و رنگ‌های متنوع یافت می‌شود.

گل یاس

نماد شادابی و شوخ طبعی است. این گل نشانه‌ای از دلبستگی، متانت و فروتنی می‌باشد.

گل آفتابگردان

آفتابگردان نماد عشق توام با احترام و همراه با فداکاری است. البته آفتابگردان نماد غرور نیز می‌باشد.

گل زنبق

زنبق نماد خرد و ایمان است و در یونان باستان الهه رنگین‌کمان بوده است.

گل رز

رز قرمز نماد عشق و احترام است و رز صورتی نماد نجابت و متانت.

روز ملی گل و گیاه
روز ملی گل و گیاه. تصاویر از رحیم نوبخت

کمیاب‌ترین گل‌های جهان را بشناسید

گل‌ها نیز مانند جانوران گونه‌های کمیابی دارند. اکنون می‌خواهیم چند گونه گل را به شما معرفی کنیم که نه تنها در ایران، بلکه در جهان نیز کمیاب هستند.

  • گل ارکیده روح : این گونه از گل معمولا در منطقه کوبا و فلوریدا یافت می‌شود.
  • کادوپول : محل تولد این گل در سریلانکا می‌باشد.
  • جید وین : خاصیت جالب این گل این است که در شب درخشان است و به همین دلیل گرده افشانی آن توسط خفاش‌ها انجام می‌شود. این گل از خانواده نخود و لوبیا بوده و در جنگل‌های بارانی فیلیپین یافت می‌شود.
  • شکلات کیهان : این گل اصولا در مکزیک یافت می‌شود.
  • گل جسد : شاید برایتان جالب باشد که بدانید این گل بد بوترین گل جهان است که علت نام گذاری عجیب آن نیز همین است. این گل در جنگل‌های اندونزی یافت می‌شود.
  • سایلنس تومنتوزا : این گونه، گلی از باغ گل‌های جبل الطارق می‌باشد.
  • منقار طوطی : این گل بومی جزایر قناری می‌باشد و در فصل بهار می‌روید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید