نوروز سال ۱۳۹۹ را در خانه جشن می‌گیریم …(خواندن 25 دقیقه)

نوروز سال 1399
نوروز سال ۱۳۹۹

نوروز سال ۱۳۹۹ می‌تواند یکی از بهترین و شادترین نوروزهای تمام عالم باشد. با این شرط که همۀ ما همدلانه در خانه‌های خود بمانیم و نوروز را به شکل متفاوتی تجربه کنیم. متفاوت‌بودن می‌تواند جذاب و لذت‌بخش باشد. امسال می‌توانیم خلاقیت‌های ذهنی خود را به کار بگیریم و با رعایت تمام مسائل ایمنی شیرین‌ترین لحظات را سپری کنیم. هر سال این وقت از سال، تمام کوچه‌ها و خیابان‌ها سرشار بودند از سبزه‌های آماده برای فروش به همراه ماهی‌های قرمز رقصان در آب و سمنو و تخم‌مرغ‌های رنگی. همۀ ما در این روزها در هیاهوی خرید بودیم و همۀ بچه‌ها برای خرید ماهی‌های قرمز لحظه‌شماری می‌کردند. امسال مهمان ناخوانده‌ای داریم، اما اجازه نمی‌دهیم این مهمان ناخوانده شادی را از ما بدزدد. میزبون پیشنهاد می‌کند امسال هر خانواده در خانۀ خود سبزه بیندازند، سمنو بپزند و در نهایت سفرۀ رنگین هفت سین را بچینند. در ادامه میزبون در مورد چگونگی سبزه‌انداختن و سمنوپختن برای شما یاران جان خواهد نوشت. میزبون از شما یاران مهربان دعوت می‌کند مثل همیشه همراهش باشید.

هفت سین

ما هر سال بر سر سفرۀ هفت سین، هفت قلم از هدیه‌های ناب طبیعت را بر سر سفره‌ای رنگین قرار می‌دهیم. هر کدام از این هفت قلم نشانه‌ای مهم و معنادار به شمار می‌روند. در واقع، هر قلم از این هفت قلم در حکم دعای خیری هستند برای سال آینده. از میان این هفت قلم، دو قلم آن را هر سال از بیرون تهیه می‌کردیم. اما امسال می‌توانیم در خانه‌های خودمان بمانیم و در فرصت فراغتی که داریم با دستان خودمان این دو قلم را درست کنیم. اولین قلم سبزه است. در سال‌های قبل، یا شاید بهتر باشد بگویم در دهه‌های قبل همیشه هر خانواده خودش سبزه می‌انداخت. سبزه‌انداختن رسم دیرینه و لذت‌بخشی بود که باعث می‌شد از اواسط اسفند ماه عطر بهار و شوق عید نوروز در تمام خانه‌ها بپیچد. اهالی میزبون امسال با دستان خودشان سبزه ‌می‌اندازند. ما، اهالی میزبون، قصد داریم امسال با روش راحت و بی‌دردسری خودمان سبزه بیندازیم. شما هم از این روش ساده استفاده کنید و به یاد روزهای خوش گذشته در دهه‌های قبل، شاید حتی در سده‌های قبل خودتان با دستان خودتان سبزۀ سال نو را بیندازید.

راحت‌ترین روش سبزه‌انداختن

 اولین نکته اینکه سبزه‌انداختن به هیچ عنوان کار دشواری نیست و اتفاقاً خیلی هم راحت است. دومین نکته اینکه سبزه‌انداختن بسیار لذت‌بخش است و بدون شک لطافت و ظرافت دانه‌های کوچک که جوانه می‌زنند طراوت و شادابی خاص و قابل توجهی را به تمام خانه‌های ایران زمین خواهد بخشید. حالا بهتر است برای سبزه‌انداختن وارد عمل شویم.

در اولین قدم لازم است دانه‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید. شما می‌توانید از میان دانه‌های گندم، عدس و ماش یکی را انتخاب کنید. یا اگر دوست دارید هر سه را بردارید و بعد ببینید کدام دانه بهتر رشد می‌کند و کدام دانه به سبزۀ زیباتری تبدیل می‌شود. اتفاقاً در دوره‌های خیلی دور، یعنی در سده‌های گذشته، وقتی که اصل و پایۀ زندگی مردم به طور مستقیم به کشاورزی گره می‌خورد، مردم هر سال در حوالی عید نوروز و آمدن بهار دانه‌های مختلف را خیس می‌کردند و به تعبیر امروز سبزه می‌انداختند. با این کار می‌توانستند به شرایط اقلیمی و وضع هوای سال پی ببرند. از میان دانه‌های مختلف دانه‌ای که بیش از سایر دانه‌ها رشد کرده بود را انتخاب می‌کردند و در زمین‌های کشاورزی خود می‌کاشتند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت با این آزمون ساده، مردم نظر طبیعت را در مورد گیاه مناسب برای کشت و کار می‌پرسیدند و طبیعت نیز  صادقانه به آن‌ها پاسخ می‌گفت.

بعد از اینکه در مورد انتخاب دانه تصمیم گرفتید؛ دانۀ مورد نظر را به مدت ۲۴ ساعت خیس کنید. پس از آن دانه‌ها را دو تا سه مرتبه با آب بشوئید و سپس آن‌ها را داخل یک کیسۀ پارچه‌ای بریزید. لازم است به مدت سه روز دانه‌ها داخل کیسۀ پارچه‌ای باقی بمانند. کیسه را باید در محیطی مثل آشپزخانه نگه دارید. بعد از سه روز دانه‌ها را از داخل کیسه بیرون بیاورید و در ظرف مورد نظر خود بریزید. حالا این دانه‌ها که دیگر جوانه زده‌اند سه روز دیگر به مراقبت نیاز دارند. در این سه روز باید پارچه‌ای نخی را مدام نمدار کنید و روی دانه‌ها پهن کنید. پس از گذشت سه روز دانه‌ها جوانه‌هایی کاملاً سبز خواهند داشت و دیگر به پارچۀ نمدار احتیاجی نخواهد بود. بعد از این مرحله لازم است هر روز ظرف سبزه را با آب بشوئید. اما مراقب باشید که آب در داخل ظرف جمع نشود. آب اضافی را کاملاً خالی کنید. به این ترتیب سفرۀ هفت سین امسال شما سبزه‌ای زیبا خواهد داشت.

راحت‌ترین روش پخت سمنو

یکی دیگر از اقلامی که همیشه بر سر سفرۀ هفت سین قرار می‌دهیم و اتفاقاً همیشه عادت داریم از بیرون تهیه کنیم، سمنو است. شاید تا به امروز بیشتر پخت سمنو را در فیلم‌ها دیده باشید. اما میزبون قصد دارد در این قسمت از مقاله راحت‌ترین شیوۀ پخت سمنو را در اختیار شما یاران جان قرار دهد تا بتوانید امسال خودتان در خانه‌های خودتان بهترین سمنو را بپزید و بر سر سفرۀ هفت سین قرار دهید.

برای پخت سمنو لازم است دانۀ گندم داشته باشید. در واقع در این مرحله قدرت انتخاب نخواهید داشت و چند نوع دانه برای انتخاب به شما پیشنهاد نخواهد شد. اما روش پخت آن بسیار راحت است و هر کدام از ما می‌توانیم در خانه‌های خودمان فقط با نیم کیلو گندم و یک و نیم کیلو آرد گندم مرغوب‌ترین سمنو را بپزیم.

در مرحلۀ اول لازم است نیم کیلو گندم را به مدت ۲۴ ساعت خیس کنید. در مرحلۀ بعدی باید گندم‌های خیس‌خورده را چند بار با آب بشوئید و سپس در یک کیسۀ پارچه‌ای بریزید. در این سه روز دانه‌ها جوانه می‌زنند. هنگامی که جوانه‌ها به رنگ طوسی هستند و هنوز فرصت کافی پیدا نکرده‌اند که به رنگ سبز تبدیل شوند، جوانه‌ها را از کیسه خارج کنید و در یک صافی خوب بشوئید و سپس آن‌ها را به وسیلۀ مخلوط‌کن یا چرخ گوشت کاملاً میکس کنید. در مرحلۀ بعدی لازم است این میکس را از یک صافی ریز یا حتی یک پارچۀ نخی و تمیز عبور دهید تا شیرۀ آن به طور کامل جدا شود. شیره را در یک ظرف مناسب، یک قابلمۀ بزرگ، بریزید.

پ.ن اول: اگر جوانۀ گندم از رنگ طوسی به رنگ سبز بتدیل شود شیره‌ای تلخ به دست خواهد آمد.

پ.ن دوم: در هنگام انتخاب ظرف مراقب باشید که ظرف بزرگی انتخاب کنید چون قرار است میزان یک کیلو و نیم آرد گندم را به آن آرام آرام اضافه کنید و پس از آن باید مقدار قابل توجهی آب را آرام آرام به ترکیب اضافه کنید. بنابراین ظرفی که انتخاب می‌کنید باید گنجایش این حجم را داشته باشد تا دچار دردسر نشوید.

شیرۀ جوانۀ گندم را با آرد آرام آرام مخلوط کنید تا گلوله نشود. بعد که کامل آرد با شیرۀ جوانۀ گندم مخلوط شد ظرف را روی شعلۀ اجاق گاز قرار دهید. حالا مرتب باید هم بزنید تا ترکیب جوش بیاید. این مرحله سخت‌ترین قسمت پخت سمنو محسوب می‌شود. چون زمانی در حدود ۱۸ ساعت لازم دارد و در تمام این مدت باید آرام آرام بجوشد. مراقب باشید در این مدت ظرف ته نگیرد. همچنین در این مدبازۀ زمانی لازم است چند بار آب سرد به ترکیب شیرۀ جوانۀ گندم و آرد اضافه شود تا اینکه کم کم رنگ آن تغییر پیدا کند و به قرمزی متمایل شود. فوت کوزه‌گری قرمزشدن سمنو همین قسمت افزودن آب سرد به ترکیب است. پس از گذشت ۱۸ ساعت می‌توانید با خیال آسوده شعلۀ اجاق گاز را خاموش کنید و سمنو را دم کنید. اجازه دهید چند ساعت به همین صورت باقی بماند. سمنو آماده است. در این مرحله فقط کافی است سمنو را در ظرف مورد نظر خود بریزید و باب طبع خود آن را تزئین کنید. می‌توانید چندین و چند روز سمنو را داخل یخچال نگه دارید.   

سایر سین‌های سفرۀ هفت سین

خوشبختانه سایر سین‌های هفت سین حاضر و آماده هستند. این سین‌ها عبارتند از سرکه، سیر، سیب، سنجد و سپند یا اسپند. هر کدام از این سین‌ها خاصیتی مهم و فلسفه‌ای عمیق دارند. همچنین شاید جالب باشد بدانید که تمام این سین‌های عزیز خاصیت ضدعفونی دارند و برای سلامت توصیه و تجویز می‌شوند. سیب، نماد سلامتی است. سپند، سرشار از خاصیت‌های ناب است که به عنوان کمترین فایدۀ آن می‌توانیم به خاصیت پاک‌سازی هوا اشاره کنیم. سرکه نیز از خاصیت پاک‌سازی بهره دارد و می‌تواند سبزیجات و میوه‌ها را ضدعفونی کند. حتی برای ضدعفونی‌کردن ظرف‌ها نیز می‌توانید از سرکه استفاده کنید. سیر و سنجد نیز درمان بسیاری از دردها به شمار می‌روند. برای مثال قوّتو که سوغات ناب شهر کرمان محسوب می‌شود در ترکیب خود سنجد آسیاب‌شده دارد. گفته می‌شود سنجد برای تقویت مفاضل بسیار مفید است. بر این اساس می‌توان گفت سفرۀ هفت سین علاوه بر زیبایی و شکوهی که هر سال برای خانه‌های ایرانی به ارمغان می‌آورد، پیام‌آور سلامتی، تندرستی و شادابی نیز خواهد بود. به همین دلیل میزبون از شما یاران جان می‌خواهد به عنوان اولین قدم برای لذت‌بردن از روزهای نوروز سال ۱۳۹۹ اقلام لازم، یا سین‌های هفت سین را آماده کنید. در قسمت بعدی مقاله، میزبون در مورد نماد هریک از سین‌ها و دلیل انتخاب آن سین برای سفرۀ هفت سین بیشتر خواهد نوشت.

پ.ن اول: سال ۱۳۹۹ سال موش است. در ادامۀ مقاله در مورد نمادپردازی موش مطالب جالبی خواهید خواند.

پ.ن دوم: سال ۱۳۹۹ هجری شمسی در روز جمعه ۱ فرودین مطابق ۲۵ رجب سال ۱۴۴۱ هجری قمری و ۲۰ مارس ۲۰۲۰ میلادی؛ ساعت ۷ و ۱۹ دقیقه و ۳۷ ثانیه خواهد بود.  

سال موش چه جور سالی است؟!

در روزگاران گذشته، زمان‌هایی خیلی پیش از این، آن وقت‌ها که تقریباً مثل حالا طبیعت فرمان سرنوشت را در دست می‌گرفت و تدبیر آدم‌ها در مقابلش نقش بر آب می‌شد مردم علاقۀ بسیاری به پیشگویی یا دست کم پیش‌بینی آینده و روزهای آتی داشتند. به همین دلیل از آسمان و ستارگان درخشانش کمک می‌گرفتند تا بتوانند آینده را تخمین بزنند و بر اساس آن برای روزهایی که در پیش بودند برنامه‌ریزی کنند یا اگر خلاف‌آمد کام در پی بود به هر طریقی که امکان داشت در مقابلش از خود دفاع کنند. این امر سبب شد که طالع‌بینی یا فال‌بینی رواج پیدا کند. بر همین اساس مردم کشور چین تقویمی طراحی کردند. آن‌ها در این تقویم سال‌های مختلف را با حیوانات نام‌گذاری کردند و هر سال را به حیوانی به خصوص نسبت دادند و حلقه‌ای از حیوانات را پدید آوردند که هر کدام در یک سال بر سرنوشت و ستارگان چیره می‌شوند، تا اینکه دور به آخر برسد و باز همان حیوان اول بر سر تخت طلا بنشیند و سالی بر آسمان و ستارگانش فرمان براند. بر اساس همین تقویم دیرینۀ مردم خلاق کشور چین، سال ۱۳۹۹ به نام سال موش خوانده می‌شود. اما به نظر شما سال موش چطور سالی خواهد بود؟

شاید جالب باشد بدانید که در سال موش دقیقاً دور به آخر می‌رسد و قرار است که پس از آن دوباره دور از ابتدا آغاز شود. در واقع می‌توان گفت آخرین حیوان از حلقۀ حیواناتی که سال‌ها به نام آن‌ها ثبت شده، موش است.

حالا میزبون می‌خواهد این نوید را به شما بدهد که سال موش سال تلاش است، تلاشی بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر. نوروز سال ۱۳۹۹ می‌تواند آغازی باشکوه و سرشار از پیروزی و موفقیت باشد. چون بدون شک ارزشمندترین ویژگی در سراسر دنیا تلاش است. تلاش است که فقدان‌ها و کمبودها را به نعمت‌ها و داشته‌ها و پیروزی‌ها تبدیل می‌کند. در حقیقت تلاش کیمیایی است که می‌تواند معجزه کند و مس‌ها را به طلاها بدل کند. خوشبختانه در سال موش، مردم کارهای بزرگ و خطیری را از سر می‌گیرند و تا انتهای آن دست از تلاش برنمی‌دارند و با پشتکاری خستگی‌ناپذیر، با قدم‌هایی استوار و باثبات تا رسیدن به نتیجه‌ای شایسته پیش می‌روند. میزبون پیشنهاد می‌کند در نوروز سال ۱۳۹۹ در انتخاب کارهایی که قرار است شروع کنید دقت بیشتری به خرج دهید. چون قرار است با تمام توان برای رسیدن به موفقیت تلاش کنید. زمان و انرژی خودتان را برای هدفی ارزشمند صرف کنید. تا این تلاش همچون نوشدارو تمام دردهای بشر را شفا بخشد و نویدی باشد برای روزهای شادی که پس از این نیز در راه است.

هر سین هفت سین نشانه‌ای است …

اما از هرچه بگذریم سخن دوست خوش‌تر است. هر سین هفت سین نشانه‌ای است؛ و جالب است بدانید که تمام این هفت نشانه، دعایی خیر به شمار می‌روند. میزبون از صمیم قلب آرزو دارد که تمام خیرها و نیکی‌ها و خوبی‌های جهان، در این سال جدید و عزیز، از آسمان سخاوتمند و بخشنده برای تمام مردم این سرزمین و حتی تمام مردم جهان باشد. تمام مردم جهان درست به مثال زنجیره‌ای به هم متصل هستند که اگر خوشی و نیکی باشد برای تمام مردم خواهد بود و اگر ناخوشی باشد زنجیروار سراسر عالم را در بر خواهد گرفت. اگر خوشی و خوشبختی و شادکامی را دوست داریم باید اول این خوشی و خوشبختی و شادکامی را برای هم‌نوعان خود بخواهیم؛ و بدانیم که تمام مردم جهان هم‌نوعان ما خواهند بود. بنابراین میزبون، به رسم پیشینیان ایران زمین، خوشی و سعادت جهانی را از خداوند منان آرزو دارد. حالا از شما همراهان جان دعوت می‌کنم با میزبون همراه شوید تا دعاهای خیری که به صورت نمادهایی به نمایندگی از طبیعت بی‌کران بر سر سفرۀ هفت سین قرار می‌گیرند را دوره کنیم.

سین اول: سنجد

سنجد از لحاظ ظاهر کلمه و از لحاظ آهنگ بسیار شبیه سنجید است. سنجد یعنی سنجیده عمل‌کردن، یعنی به کارگرفتن عقل و خرد هنگام انتخاب و اتخاذ تصمیم. سال‌تان پر تصمیم، تصمیم‌های‌تان سنجدی …

سین دوم: سیب

سیب میوۀ بهشتی است. در همۀ فصل‌ها هست. عطرش طراوت و شادابی را به ارمغان می‌آورد و خودش نماد سلامتی و چالاکی است. سیب میوۀ عشق و امید است. سال‌تان سرشار از سلامتی، قلب‌تان سرشار از عشق …

سین سوم: سبزه

سبزه، همان طور که از نامش پیداست نشان سبزی و خرمی و طراوت و تازگی است. شایدبتوان گفت سبزه عمیق‌ترین نماد طبیعت است. سبزه نشانۀ شکوه زندگی است. سراسر زندگی‌تان سبز، سرتان سلامت …

سین چهارم: سمنو

سمنو یکی از ارزشمندترین و البته مقوی‌ترین خوراکی‌های اصیل ایرانی است. این خوراکی بی‌نظیر که از دانه‌های ارزندۀ گندم درست می‌شود فایده‌های بسیاری در خود دارد. البته از آنجایی که دانه‌های گندم رنج و مشقت بسیاری را برای شیرین‌شدن و باب‌طبع‌شدن و به ثمررسیدن متحمل می‌شود سمنو به عنوان مظهری از صبر و مقاومت به شمار می‌رود. سمنو نمونۀ بارزی از افرادی است که در راه رسیدن به هدف خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند و در برابر تمام سختی‌ها و مصائبی که پیش روی آن‌ها ظاهر می‌شود قامت خم نمی‌کنند و همچنان به تلاش و پایداری ادامه می‌دهند تا اینکه سرانجام خورشید اقبال از پشت ابرهای تیره سر بر می‌آورد و طعم شیرین پیروزی را با تمام وجود می‌چشند. کام‌تان شیرین، دل‌تان خوش، اهداف‌تان دستاورد …

سین پنجم: سیر

سیر نشان چشم و دل سیری است. سیر نشان سلامت است. سیر نشان سلامت عقل و روح و جسم است. چون اگر روح و عقل و جسم سلامت باشند مناعت و قناعت فرمانفرمای حسادت و رقابت خواهند شد سعادت و صلابت را به ارمغان خواهند آورد. عیدتان سرشار از سعادت …

سین ششم: سرکه

سرکه ترش، یا شاید گاهی اوقات تحمل‌ناپذیر است. سرکه را به تنهایی نمی‌توانیم بنوشیم. اما همین سرکه‌ای که گاه تحمل‌ناپذیر می‌نماید فوایدی فراوان دارد. از جملۀ این فواید بی‌نظیر می‌توان به زدودن آلودگی‌ها و قدرت نگهداری آن اشاره کرد. گاهی وقت‌ها برخی اتفاق‌ها در بعضی زندگی‌ها هستند که درست مثل سرکه عمل می‌کنند شاید در وهلۀ اول زننده و آزاردهنده به نظر برسند اما بدون شک پس از مدتی قدرت شفابخشی و نگهدارندگی خود را آشکار خواهند کرد. سرکه نماد تسلیم در برابر حکمت خداوندی و پذیرش خواست و مشیت خداوند منان است.

سین هفتم: سماق

سماق، نماد صبر و بردباری است. گیاه سماق در ابتدا سمی است. بعد، وقتی که کاملاً خشک شود و آسیاب شود طعمی خوش و بی‌نظیر پیدا خواهد کرد که می‌تواند زینت‌بخش رنگارنگ‌ترین سفره‌ها شود. درست مثل صبر و بردباری که در ابتدای امر بسیار دشوار به نظر می‌رسند و شاید بتوان گفت از زهر تلخ‌تر هستند اما وقتی صبر و بردباری به سیرۀ آدم‌ها تبدیل شود، با خود آرامشی باشکوه و وقاری وصف‌ناپذیر به ارمغان خواهد آورد. صبر گرچه تلخ است ولیکن بر شیرین دارد.

میزبون آرزو دارد هر هفت سینِ هفت سین همان طور که زینت‌بخش سفره‌های نوروز سال ۱۳۹۹ هستند زینت‌بخش لحظه لحظۀ زندگی شما یاران جان نیز باشند. لحظه‌های‌تان سبز، شاد، و شیرین …

پ.ن: در ادامه همچنان با میزبون همراه باشید چون میزبون قصد دارد چندی از تفریحات جذاب و هیجان‌انگیز خانگی را معرفی کند. تعطیلات نوروز سال ۱۳۹۹ را در خانه خواهیم ماند اما شاد و پرنشاط …

تفریحات جذاب و هیجان‌انگیز خانگی

تا به امروز بارها و بارها در مورد تفریحات جذاب و مهیج در شهرهای تماشایی و منحصر به فرد ایران زمین در مجلۀ گردشگری میزبون خوانده‌اید. بدون شک همۀ ما بسیار دلتنگ طبیعت و تفریحات ناب در میان جمع هستیم. اما در شرایط فعلی که بهترین انتخاب در خانه ماندن است و امکان گشت و گذار در دل شهرهای دلبرانۀ ایران زیبا وجود ندارد میزبون پیشنهاد می‌کند تفریحات ناب و لذت‌بخش خانگی را تجربه کنید. خوشبختانه ما در عصر تکنولوژی زندگی می‌کنیم و تکنولوژی امکانات بسیاری را برای ما به ارمغان آورده است. یکی از این امکانات قابل توجه و همچنین قابل احترام بازی‌های کامپیوتری هستند. در ادامه با میزبون همراه باشید چون قصد دارد اندکی بیشتر در مورد بازی‌های مهیج کامپیوتری بنویسد.

بازی‌های کامپیوتری آنلاین

شاید لازم باشد پیش از معرفی چند تا از بهترین بازی‌های کامپیوتری اندکی بیشتر در مورد این بازی‌ها نوشته شود. بدون شک تا به امروز از منابع مختلف بارها شنیده‌اید که بازی‌های کامپیوتری مفید نیستند و روی ذهن تأثیر می‌گذارند. بازی‌های کامپیوتری زمان زیادی را به خودشان اختصاص می‌دهند و اگر فردی بخواهد به طور مداوم به این بازی‌ها بپردازد بدون شک در زندگی واقعی خود زمان کم خواهد آورد و از بسیاری از امور ضروری زندگی عقب خواهد ماند. همچنین اگر زمان زیادی صرف بازی‌های کامپیوتری شود تحرک بدن به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت و از این جهت سلامت بدن به خطر خواهد افتاد. اما میزبون می‌خواهد در این نوشتار از آن روی دیگر سکه نیز بنویسد و این بار به مزایا و شگفتی‌های بازی‌های کامپیوتری اشاره کند.

آیا تا به امروز از خود پرسیده‌اید که با وجود مضراتی که مدام به آن‌ها اشاره می‌شود چرا باز هم بازی‌های کامپیوتری پر طرفدار هستند؟ میزبون امروز قصد دارد در مورد این پرسش بنویسد.

هر بازی کامپیوتری، یک جهان کامل داستانی را پیش روی مخاطب خود می‌گستراند. شاید بگویید فیلم‌ها و کتاب‌ها نیز چنین هستند. بله، دقیقاً همین طور است. فیلم‌ها و کتاب‌ها نیز هر کدام به نوبۀ خود جهانی متفاوت، جذاب و پرهیجانی را به تصویر می‌کشند و شاید بتوان گفت به همین دلیل محبوب هستند و افراد را به خود جذب می‌کنند. اما بازی‌های کامپیوتری نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود؛ ضمن اینکه بازی‌های کامپیوتری امکان ورود مخاطب به درون فضای داستانی را فراهم می‌آورند. می‌خواهم بگویم وقتی وارد یک بازی کامپیوتری می‌شوید در واقع شما در هیأتی دیگر با دانش و توانایی‌های شخصی‌ای که دارید قدم به جهانی دیگر می‌گذارید. جهانی که شما را قادر می‌سازد انتخاب‌هایی ماجراجویانه و ریسک‌پذیر انجام دهید چون در اثر هیچ کدام از این انتخاب‌ها آسیبی شما را تهدید نخواهد کرد.

پ.ن اول: گردشگران ماجراجو و پرنشاط که بدون شک در حال حاضر بسیار دلتنگ جاده و دشت و دمن و کوه‌های بلند و صخره‌های صعب‌العبور و رودخانه‌های پرخروش و جنگل‌های سرسبز هستند می‌توانند دعوت صمیمانۀ میزبون را قبول کنند و قدم به دنیای ناشناخته‌ها بگذارند ناشناخته‌هایی که در شهر یا کشور دیگری قرار ندارند بلکه در جهان دیگری در انتظار آن‌ها هستند.

پ.ن دوم: در همین رابطه میزبون از شمار یاران جان دعوت می‌کند فیلم هیجان‌انگیز جومانجی را هم ببینید.

معرفی فیلم جومانجی

سال‌ها قبل، شاید در حدود سال ۲۰۰۰ میلادی در ایام نوروز برای اولین بار فیلمی به نام جومانجی از رسانۀ ملی پخش شد. در این فیلم شخصیت‌های داستانی وارد بازی تخته نرد می‌شوند. اما این بازی با سایر بازی‌های تخته نرد تفاوت‌هایی دارد چون هر بار که تاس ریخته می‌شود اتفاق مهیب و صد البته هیجان‌انگیزی رخ می‌دهد. این اتفاقات که بسیار غیرمعمول هستند و خرابی‌های بسیاری به بار می‌آورند کشش و جذابیت ویژه‌ای را برای فیلم به ارمغان می‌آورند. در سال‌های اخیر فیلم جومانجی ۲ و همچنین جومانجی ۳ نیز ساخته شده است. با این تفاوت که در این دو فیلم دیگر از بازی قدیمی و شاید حتی بتوان گفت بازی تاریخی تخته نرد خبری نیست بلکه یک دستگاه قدیمی و خاک‌خوردۀ کامپیوتری که از خانوادۀ بازی‌هایی از قبیل میکرو، یا سِگا که در دهه‌های پیش متداول بود شخصیت‌های داستانی را به جهان داستانی خود فرو می‌برد.

پ.ن: از حق نگذریم زمانبه قدری گذشته و البته تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده است که بازی‌هایی از قبیل میکرو، سگا و حتی از آن قدیمی‌تر آتاری جزء عتیقه‌ها به شمار می‌روند.

اگر فیلم جومانجی ۲ و جومانجی ۳ را ببینید بدون شک ادعای سفر مجازی به کمک بازی‌های کامپیوتری را خواهید پذیرفت. چون خواهید دید که شخصیت‌های داستانی ناخواسته از اتاق دلگیر و کوچکی که انباری مدرسه است و خیلی هم ریخته و پاشیده است چطور وارد فضای جنگل می‌شوند و به واسطۀ آواتارهایی که بازی در اختیارشان قرار می‌دهد چطور به ماجراجویی و صخره‌نوردی و انواع و اقسام کارهای خارق‌العاده و مهیج می‌پردازند.

تجربۀ بازی‌های کامپیوتری همراه با جمع دوستان

یکی دیگر از سختی‌هایی که در این روزها همۀ ما متحمل شده‌ایم دوری از دوستان است. میزبون پیشنهاد می‌کند از دوستان خود برای شرکت در یک بازی کامپیوتری مهیج و جذاب دعوت کنید. خوشبختانه ما در عصر و دوره‌ای از تاریخ زندگی می‌کنیم که از طریق اینترنت می‌توانیم بدون حضور در یک محیط نه تنها از سراسر ایران باشکوه بلکه از سراسر جهان با هم ارتباط برقرار کنیم. البته این ارتباط می‌تواند تنها به ارتباطی تلفنی یا حتی تماسی تصویری محدود نشود. اگر پیشنهاد میزبون را بپذیرید می‌توانید چندین و چند ساعت یا حتی در روزهای متوالی در زمانی مشخص از طریق یک بازی کامپیوتری در کنار عزیزان خود باشید و زمانی شاد و مهیج را سپری کنید و مطمئن باشید که در جهان داستانی بازی‌های کامپیوتری خطری شما را تهدید نخواهد کرد و اگر فی‌المثل توسط یک تمساح بزرگ یا یک گراز وحشی بلعیده شوید باز صحیح و سالم ظاهر خواهید شد.

معرفی چند بازی مهیج و آنلاین کامپیوتری

در ادامه میزبون قصد دارد چند تا از جذاب‌ترین بازی‌های آنلاین را معرفی کند. به طور قطع بازی‌های آنلاین متنوع و جذاب بسیاری منتظر ورود شما به جهان داستانی خود خواهند بود. اگر بازی‌های پیشنهادی میزبون مورد پسند شما نیستند می‌توانید در مورد انتخاب بازی با دوستان خود هم‌فکری کنید و بازی مورد علاقۀ خودتان را انتخاب کنید. اما در حال حاضر ببینید بازی‌هایی را که برای میزبون از ارزش و جذابیت خاصی برخوردار هستند:

۱- Smite

بازی آنلاین smite بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. این بازی فرصت سفر به دنیای اساطیر کهن یونان باستان را برای مخاطب خود به ارمغان می‌آورد. بدون شک این فرصتی است که جز در عالم مجازی دست نخواهد داد.

پ.ن اول: این بازی مهیج و متفاوت به گردشگران ماجراجویی که به آثار باستانی و تاریخی علاقه دارند اکیدأ توصیه می‌شود. حتی در قرنطینۀ خانگی هم از علاقۀ خود دست نکشید.

پ.ن دوم: اساطیر یونان باستان که با نام خدایان کوه‌های المپ نیز شناخته می‌شوند از محبوبیت قابل توجهی برخوردار هستند و در داستان‌ها و فیلم‌های بسیاری مورد توجه داستان‌نویسان قرار گرفته‌اند. اما در این بازی فرصت حضور در جهان آن‌ها را خواهید یافت.

۲- Dauntless

در این بازی افراد شرکت‌کننده در بازی به فضایی هولناک و مخوف در دل یک جنگل وسیع، عمیق و تاریک وارد می‌شوند. مأموریت خطیری بر عهدۀ افراد شرکت‌کننده گذاشته شده است. جهان داستانی بازی در خطر است، هیولاهایی بزرگ و وحشتناک به آن حمله‌ور شده‌اند و حالا این جهان بزرگ ملتمسانه از بازیکنان می‌خواهد که چاره‌ای بیندیشند و با قدرت و دقت به همراه اعمالی قهرمانانه جهان داستانی بازی را از چنگ هیولاهای خون‌آشام رهایی ببخشند. آیا مرد این میدان هستید! می‌توانید در مقابل این هیولای مهیب بایستید؟ میزبون پیشنهاد می‌کند تنهایی سراغ این هیولای پرهیبت نروید؛ از صمیمی‌ترین دوستان خود دعوت کنید همراه شما باشند تا با کمک هم این جهان باشکوه را از چنگال دشمن رهایی ببخشید.

۴- Paladins

یکی دیگر از بازی‌های آنلاین و جنجال‌برانگیز بازی Paladins است. جالب است بدانید که در جهان داستانی این بازی حتماً باید با جمعی از دوستان خود وارد شوید چون امکان تجربۀ یک نفرۀ این بازی به هیچ صورت امکان‌پذیر نخواهد بود. در این بازی نیز جهان داستانی بازی در معرض خطر مهاجمان قرار گرفته است و بی‌صبرانه منتظر ورود قهرمانان نیرومندی است که مهاجمان را از بین ببرند و جهان داستانی بازی را رهایی ببخشند. این بازی بسیار شبیه بازی جومانجی است. بنابراین اگر مشتاق ماجراجویی و کشف نقاط ناشناخته هستید در اولین فرصت از دوستان خود دعوت کنید تا با شما همراه شوند.

اما سخن آخر …

جهان سراسر ماجرا است و هر لحظه‌ای که سپری می‌شود سرشار است از هیجان. در واقع ما در تمام لحظات زندگی در یک بازی پیچیده و دشوار قرار داریم با این تفاوت که اگر قدمی اشتباه برداریم یا اگر فی‌المثل توسط یک گراز وحشی بلعیده شویم دوباره مثل روز اول از آسمان بر سطح زمین پرت نخواهیم شد. مراقب خودتان باشید و سعی کنید با قدرت و توانی مضاعف در این بازی پیچیده پیش بروید. از هیولا نترسید. مقابلش بایستید. مطمئن باشید که شکست خواهد خورد.

میزبون از صمیم قلب آرزو دارد همیشه در صحت و سلامت به سر ببرید.

به امید روزهای آفتابی سفر …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید