جاهای دیدنی ایران در زمستان ؛ سفری جذاب و مهیج(خواندن 31 دقیقه)

شاید در گذشته‌های خیلی دور، زمانی که هنوز دانش انسان نتوانسته بود بر جریان عادی طبیعت چیره شود تمام شش ماهۀ فصل سرد در خاموشی و سکوت فرو می‌رفت و دیگر مجالی برای سفر و گشت و گذار و تفرج باقی نمی‌ماند. اما خوشبختانه ما در عصری در حال زندگی هستیم که دانش و فناوری توانسته است سرمای زمستان را به گرمای بهاری بدل کند، برف‌های بسیار را کنار بزند، تاریکی شب‌های طولانی زمستانی را به فروغ و روشنایی خیره‌کننده و لذت‌بخش تبدیل کند. به عبارتی دیگر می‌خواهم بگویم حالا در عصر و دوره‌ای به سر نمی‌بریم که برای لذت‌بردن از زمان لازم باشد به انتظار فصل بهار بنشینیم. بلکه درست همین حالا در فصل زمستان می‌توانیم بار سفر ببندیم و قدم در راه قرار دهیم و زیباترین روزهای بهاری را برای خودمان رقم بزنیم. از آنجایی که میزبون به هر وجب از خاک پاک ایران زمین صمیمانه عشق می‌ورزد بر آن است تا به واسطۀ همین مقاله‌ای که در حال خوانش آن هستید زیباترین و دلرباترین جاهای دیدنی ایران در زمستان را نام ببرد تا اگر دل مهربان شما یاران جان آرزوی سفر و دیدار از چشم‌نوازترین مناظر طبیعت را دارد بتوانید بهتر و راحت‌تر تصمیم بگیرید و زمستان باشکوه را در دلپذیرترین حالت ممکن به بهار پیوند بزنید.

سیر و سیاحت زمستانی در ایران باشکوه و تماشایی همراه با میزبون

سفرهای زمستانی

شاید اگر قرار باشد از زمستان چیزی بگوییم همان ابتدا شروع کنیم و از سرما و شب‌های طولانی‌اش یاد کنیم. اما آیا زیبا نیست منظرۀ درخت‌هایی که از تمام برگ‌ها و پوششی که در بر داشته‌اند گذشته‌اند و با بارش برف سراسر شاخه‌های آن‌ها در پوششی سفید فرو رفته است! آیا لذت‌بخش نیست بازی با برف، اسکی روی برف، یا درست‌کردن آدم‌برفی آن هم به صورت دسته جمعی همراه با افرادی که دوست‌داشتنی هستند! بدون شک تجربۀ تمام تفریحاتی که برف می‌تواند در مرکز آن بنشیند قدرت رقم‌زدن زیباترین و دلنشین‌ترین خاطرات ممکن را خواهند داشت. در ادامه از زیبایی‌ها و شگفتی‌های زمستان و البته تماشایی‌ترین و دلپذیرترین جاهای دیدنی ایران در زمستان بیشتر خواهید خواند. به همین دلیل از شما دعوت می‌کنم تا انتها با میزبون همراه باشید.

بهار در زمستان

برخی از گردشگران عزیز ترجیح می‌دهند در فصل زمستان، یا اجازه دهید صریح‌تر بنویسم، در اوج سرمای سخت زمستان، درست زمانی که برف و یخبندان تمام نقاط اطراف محل زندگی آن‌ها را در بر گرفته است در آب و هوایی بهاری و دل‌انگیز، روزهایی شاد و لذت‌بخش را سپری کنند. میزبون برای این دسته از دوستان، فهرستی از جاهای دیدنی ایران در زمستان را ترتیب داده است که در هر کدام از این موارد ذکر شده، در اوج سرمای سخت و طاقت‌فرسای زمستانی می‌توانند بهار دلگشا را بیابند. اگر شما هم از این دسته از افراد محسوب می‌شوید این قسمت از مقاله را تا انتها دنبال کنید.

جزیرۀ هنگام

جزیره هنگام جاهای دیدنی ایران در زمستان

یکی از دیدنی‌ترین جزایر در آب‌های نیلگون خلیج فارس با نام جزیرۀ هنگام شناخته می‌شود. این جزیرۀ باشکوه در حوالی جزیرۀ قشم قرار دارد و به این ترتیب شما می‌توانید با اجاره سوئیت در قشم اقامت داشته باشید و سپس در یکی از روزهای سفر خود با لنج‌ها یا حتی ماشین سواری به طرف جزیرۀ هنگام رهسپار شوید. در جزیرۀ هنگام جاذبه‌های جذاب بسیاری را خواهید دید. یکی از این جاذبه‌های بسیار ساحل نقره‌گون آن است که در فصل زمستان همچون آسمان پرستاره‌اش می‌درخشد. چون در واقع در فصل زمستان فیتوپلانکتون‌هایی درخشان مهمان ساحل این جزیره هستند که بر زیبایی و شکوه آن بیش از پیش می‌افزایند. به همین دلیل اگر شما هم در فصل زمستان این جزیره را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید به راحتی می‌توانید درخشش بی‌مثال و حیرت‌برانگیز فیتوپلانکتون‌ها را بر پهنۀ ساحل جزیرۀ هنگام ببینید. بدون شک، به دور از مبالغه، می‌توان گفت یکی از زیباترین و بهاری‌ترین جاهای دیدنی ایران در زمستان جزیرۀ هنگام است. در این جزیره گرما و پرتو خورشید را خواهید یافت و از سرما و صاعقۀ زمستان به طور کل در امان خواهید بود. جزیرۀ هنگام بسیار جذاب و تماشایی است در مقالۀ جزیره هنگام ؛ عرصۀ هنرنمایی طبیعت در خلیج فارس می‌توانید به طور مفصل و مبسوط در مورد زیبایی‌ها و جلوه‌های بی‌مثال این جزیرۀ بی‌نظیر بیشتر بخوانید.

جنگل‌های حرّا

جنگل حرا

یکی دیگر از دیدنی‌های نابی که دیدار از آن در فصل زمستان بسیار لذت‌بخش خواند بود با نام جنگل‌های حرّا شناخته می‌شوند. این جنگل‌های تماشایی و اسرارآمیز و البته بسیار مهم و حیاتی در اکوسیستم‌های طبیعی، هم در استان هرمزگان و در حوالی جزیرۀ قشم وجود دارند و هم در استان پهناور و جذاب سیستان و بلوچستان. جنگل‌های حرا در واقع درختانی کشیده قامت و تنومند هستند که در اعماق آب‌ها ریشه دارند و گاه گاه سر از آب بیرون می‌آورند. این درختان تنومند قابلیت تبدیل آب شور دریاها به آب شیرین گوارا را دارا می‌باشند. همچنین شاید جالب باشد بدانید که مخصوصاً در فصل زمستان پرندگان مهاجر بسیاری از گوشه گوشۀ جهان به این جنگل‌های تماشایی پناه می‌آورند. این پرندگان جذاب و حیرت‌برانگیز که نبض زندگی خودشان را با نبض حیات طبیعت تنظیم کرده‌اند خیلی خوب می‌دانند که در فصل سرما به کجا باید پناهنده شوند. به این ترتیب اگر در فصل سرما جنگل‌های حرّا را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید نه تنها یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران در زمستان را به چشم دیده‌اید بلکه مهمانان زمستانی این جنگل‌ها را نیز از نزدیک خواهید دید. اگر مشتاق هستید در مورد این جنگل‌های باشکوه بیشتر بخوانید می‌توانید به مطالعۀ مقالۀ جنگل‌های حرا در جزیرۀ قشم یکی از شگفتی‌های طبیعت بپردازید.

زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل جاهای دیدنی ایران

یکی از استان‌های گرم و دل‌نواز که در فصل زمستان می‌تواند مقصدی جذاب و دلنشین باشد استان تاریخی و بی‌نظیر خوزستان است. این استان از مناطق گرم کشور عزیزمان ایران زیبا به شمار می‌رود و اتفاقاً شاید در فصل‌های بهار و تابستان تحمل گرمای طاقت‌فرسای آن کار دشواری به نظر برسد. در حالی که در فصل زمستان آب و هوای این استان کاملاً بهاری است. به این ترتیب اگر مشتاق هستید نقاط جذاب و تماشایی این استان را با راحتی و در بهترین حالت ممکن سیاحت کنید بهترین انتخاب را انجام دهید و در فصل زمستان رهسپار این دیار شوید. در این استان منحصر به فرد یادگاری از ایران باستان نیز به جای مانده است که دل‌های بسیاری با به سوی خود فرا می‌خواند. این یادگار ارزنده با نام زیگورات چغازنبیل شناخته می‌شود. بنابراین اگر دوست داشتید یکی از دلکش‌ترین جاهای دیدنی ایران در زمستان را ببینید می‌توانید با اجاره سوئیت در اهواز مهمان مردم مهربان و خونگرم استان خوزستان باشید و این شگفتی به یادگار باقی مانده از ایران باستان را از نزدیک ببینید. و البته اگر ترجیح می‌دهید پیش از راهی‌شدن در راه در مورد زیگورات چغازنبیل بیشتر بدانید می‌توانید مقالۀ زیگورات دوراونتاش (زیگورات چغازنبیل) را مطالعه کنید.

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو - جاهای دیدنی ایران در زمستان

یکی دیگر از جاهای دیدنی ایران در زمستان که نه تنها گردشگران مشتاق و پرنشاط را به سوی خود فرا می‌خواند بلکه آب و هوای دلکش و منظرۀ دل‌نوازش هر سال با شروع فصل سرما پرندگان مهاجر را نیز به خود جذب می‌کند با نام دریاچۀ مهارلو شناخته می‌شود. این دریاچۀ جذاب و تماشایی هر سال در فصل سرما به رنگ سرخ یا با تسامح به رنگ صورتی در می‌آید و اصلاً به همین علت نام دیگر دریاچۀ مهارلو را دریاچۀ صورتی گفته‌اند. شاید جالب باشد بدانید که در سایر فصل‌های سال این دریاچه به رنگ صورتی جلوه نخواهد کرد و شاید مثل سایر دریاچه‌ها آبی، آبی و معمولی داشته باشد. برای دیدار از شگفتی و جذابیت بی حد و حصر این دریاچۀ رؤیایی و خیال‌برانگیز می‌توانید با اجاره سوئیت در شیراز زیبا و دوست‌داشتنی اقامت داشته باشید و سپس در یکی از روزهای شاد و پرانرژی سفر خود به شیراز دل‌نواز و محبوب راهی دریاچۀ جذاب و خوش‌منظرۀ مهارلو شوید. همچنین اگر ترجیح می‌دهید پیش از قدم‌گذاشتن در راه، در مورد این دریاچۀ صورتی‌رنگ دلبرانه بیشتر بخوانید می‌توانید مقالۀ دریاچه مهارلو در شیراز زیبا؛ شگفتی طبیعت را مطالعه کنید.

شهر فردوس در استان خراسان جنوبی

شهر فردوس در خراسان جنوبی

یکی دیگر از شهرهای تاریخی ایران زمین که از آب و هوایی کویری و گرم بهره دارد شهر فردوس است. شاید جالب باشد بدانید که این شهر جذاب و تماشایی به لقب شهر حمام‌ها شهرت پیدا کرده است و نام دیگر آن پیش از آن که نام فردوس بر دروازه‌اش نوشته شود تون به معنای گلخن حمام بوده است. شهر فردوس شهر بزرگان است و مردان بزرگی از خاک این شهر به عرصۀ علم و دانش قدم گذاشته‌اند و نام عزیزشان برای همیشه در قلب‌ها و در تاریخ به ثبت رسیده است. هر زمان به شهر عزیز فردوس سفر کردید به قسمت تاریخی این شهر بروید و از شهر تاریخی تون نیز دیدن کنید. چون شهر تون در واقع به همان صورتی که پیش از حملۀ مغول وجود داشته است هنوز در جوار شهر فردوس قرار دارد. با اجاره سوئیت در فردوس این شهر عزیز و دوست‌داشتنی می‌توانید هر چند روز که مایل بودید اقامت داشته باشید. قدر لحظه لحظۀ این سفر زیبا را بدانید چون مقصد سفر شما یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ایران در زمستان است. البته اگر ترجیح می‌دهید پیش از راهی‌شدن به سمت فردوس محبوب در مورد آن بیشتر بخوانید می‌توانید مقالۀ فردوس یا شهر تاریخی تون؛ جاهای دیدنی فردوس را مطالعه کنید.

لذّت گردش در فصل سرد زمستان

یکی از تفریحات جذاب و دلپذیر، گردش در فصل زمستان در زمینی سفید، پوشیده از برف است. به عبارتی دیگر به همان اندازه که فصل بهار با سبزه و شکوفه‌های صورتی و سفیدش تماشایی و تحسین‌برانگیز است، یا تابستان با گل‌های شکفته و میوه‌های متنوع و رنگارنگش دلبری می‌کند، یا فصل خزان با برگ‌های نارنجی و زرد و مخصوصاً صدای خش‌خش برگ‌ها وقتی روی آن‌ها قدم می‌گذاریم مدهوش‌کننده است و حیات ناب را در رگ‌های‌ ما به جریان وا می‌دارد؛ فصل زمستان هم با برف‌های سفید و زمین لغزنده و صدای فشرده‌شدن برف یا شکستن یخ زیر قدم‌ها بسیار لذت‌بخش است. رنگ زمستان سفید است با هاله‌ای از آبی روشن؛ درست برعکس فصل خزان که تمام رنگ‌های گرم را در خود جمع کرده است و هر طرفش را که نگاه کنی یا قرمز می‌بینی یا نارنجی، خیلی که تیره شود می‌رسد به زرشکی یا در نهایت به قهوه‌ای. اما زمستان، این خواهرخواندۀ خزان خودش لباسی زیبا به رنگ سفید پوشیده است و با سفیدی بسیارش تمام رنگ‌های دیگر را زیر لحاف ضخیمش پنهان کرده است.

شاید خیلی منطقی و عاقلانه به نظر برسد که در فصل زمستان در خانه بمانیم و راهی سفر نشویم. اما آن وقت چطور می‌توانیم از لذت بازی با برف، قدم‌گذاشتن روی برف‌های سفید، سُرخوردن و شاید حتی اسکی روی برف چشم بپوشیم! در ادامه میزبون قصد دارد برخی از بهترین و جذاب‌ترین مقاصد سفر که می‌توان گفت از زیباترین جاهای دیدنی ایران در زمستان به شمار می‌روند را معرفی کند. برای آشنایی بیشتر با سفیدپوش‌ترین و لذت‌بخش‌ترین و متفاوت‌ترین مقاصد سفر های زمستانی از شما یاران همیشگی دعوت می‌کنم همچنان با میزبون همراه باشید.

پیست اسکی پیام در استان آذربایجان شرقی

پیست اسکی پیام در آذریابجان شرقی

یکی از جذاب‌ترین تفریحات زمستانی اسکی روی برف است. برخی از افراد به صورت حرفه‌ای ورزش کاملاً تخصصی اسکی روی برف را انتخاب می‌کنند اما برخی دیگر از افراد به صورت تفریحی دوست دارند این تفریح ناب و مهیج را تجربه کنند. خوشبختانه در کشور عزیزمان ایران تماشایی چند پیست اسکی مجهز وجود دارد. یکی از این پیست‌ها با عنوان پیست اسکی پیام شناخته می‌شود این پیست اسکی روی برف در حوالی شهر تبریز و در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. برای رسیدن به این پیست اسکی که یکی از مهیج‌ترین جاهای دیدنی ایران در زمستان به شمار می‌رود می‌توانید از شهر مبدأ خود به شهر تبریز سفر کنید و با اجاره سوئیت در تبریز اقامت داشته باشید. به این ترتیب به راحتی می‌توانید در سه روز آخر هفته مهمان پیست اسکی پیام شوید و اسکی روی برف را تجربه کنید. این پیست اسکی علاوه بر اینکه شرایط لازم برای یک اسکی جانانه را فراهم آورده است لوازم اسکی را با پرداخت کرایه در اختیار گردشگران عزیز قرار می‌دهد، با این تمهید دیگر نیازی به خرید امکانات لازم، چه به صورت تفریحی و چه به صورت حرفه‌ای، برای اسکی نخواهد بود. علاوه بر لوازم و امکانات مخصوص برای اسکی روی برف، این پیست به بوفه و پارکینگ نیز مجهز است و شرایط مساعدی برای استراحت مهمانان خود فراهم آورده است. برای رسیدن به این پیست اسکی جذاب لازم است از شهر تبریز به سمت مرند حرکت کنید. پس از ۲۰ کیلومتر روستایی زیبا از نوع روستاهای پلکانی را خواهید دید. این روستا که با نام یام خوانده می‌شود، محل قرار گرفتن پیست اسکی است و در دامنۀ کوه می‌شو جای دارد.

پ.ن: پیست اسکی پیام فقط در سه روز آخر هفته فعال است.

پیست اسکی پاپایی در حوالی شهر زنجان

پیشت اسکی پاپایی زنجان

یکی دیگر از پیست‌های اسکی روی برف در کشور عزیزمان ایران باشکوه در حوالی شهر زنجان واقع شده است. این پیست اسکی با نام پاپایی خوانده می‌شود. پیست اسکی پاپایی در جهت جنوب غربی شهر زنجان قرار گرفته است. این پیست که در منطقه‌ای کوهستانی جای دارد از شهر زنجان به اندازۀ ۴۵ کیلومتر و از شهر ایجرود به قدر ۳ کیلومتر فاصله دارد. برای تجربۀ اسکی روی برف در پیست پاپایی می‌توانید با اجاره سوئیت در زنجان اقامت داشته باشید و سپس در یکی از روزهای سفر خود راهی پیست اسکی پاپایی شوید و از اسکی روی برف لذت ببرید. این پیست از وسعتی به اندازۀ ۸۰ هکتار برخوردار است و تنها پیست اسکی استاندارد در استان زنجان به شمار می‌رود. اگر در زمینۀ اسکی روی برف حرفه‌ای نیستید اما بسیار مشتاق هستید که این تفریح مفرح را تجربه کنید پیشنهاد میزبون پیست اسکی پاپایی است چون این پیست از شیبی آرام برخوردار است و تمام اصول استاندارد در آن رعایت شده است. با این شرایط اغراق نخواهد بود اگر بگویم زنجان یکی از مهیج‌ترین و مفرح‌ترین جاهای دیدنی ایران در زمستان است. اما اگر مشتاق هستید بیش از این در مورد شهر تماشایی زنجان بخوانید می‌توانید مقالۀ مردان نمکی، از شگفتی‌های تاریخ و جهان، در معدن نمک زنجان را مطالعه کنید.

پیست اسکی شیرباد در حوالی شهر مشهد

یکی دیگر از ناب‌ترین جاهای دیدنی در ایران در زمستان پیست اسکی شیرباد نام دارد. این پیست اسکی بی‌نظیر در حوالی شهر مشهد واقع شده است. شیرباد در اصل بلندترین قله از رشته کوه طویل بینالود است که در فصل زمستان حتی وقتی شهرهای اطراف مخصوصاً شهر بزرگ مشهد از برف تهی باشد سرشار از برف خواهد بود. در این چند سال اخیر که بارش برف در نقاط مختلف شهر مشهد و حتی سایر مناطق اطراف آن کمتر بوده است قلۀ بلند و دلبرانۀ شیرباد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. به عبارتی دیگر با وجود این قلۀ بلند و مرتفع که از برف ناب در تمام فصل زمستان سفیدپوش است گردشگرانِ مشتاقِ برف و ساکنانِ شهرِ مشهد و سایر شهرهای اطراف به سمت شیربادِ سراسر غرق در سپیدی برف رهسپار می‌شوند و دلی از عزا در می‌آورند.

پیست اسکی شیرباد مشهد

خوشبختانه در این منطقه، یعنی بر فراز قلۀ شیرباد پیست اسکی مجهزی راه‌اندازی شده است که آموزش‌های لازم به منظور تجربۀ یک تفریح دلچسب و ایمن و همچنین امکانات مورد نیاز برای تجربۀ اسکی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. در پیست اسکی شیرباد هم افراد مبتدی و هم افراد حرفه‌ای می‌توانند اسکی را تجربه کنند. همچنین شاید افرادی که برای اولین بار ورزش مفرح و مهیج اسکی را لمس می‌کنند به آن علاقه‌مند شوند و تصمیم بگیرند که پس از این به صورت حرفه‌ای این ورزش را دنبال کنند.

در هر صورت یکی از ناب‌ترین تجربه‌ها در فصل زمستان حضور در فضایی سرشار از برف است مخصوصاً اگر با تفریح لذت‌بخشی مثل اسکی همراه باشد. پیست اسکی شیرباد در استان پهناور خراسان رضوی، در حوالی شهر مشهد، در جادۀ مشهد به چناران، در دوربرگردان گلمکان، در انتهای درۀ دولت‌آباد قرار دارد. اگر در فصل زمستان مهمان این شهر مهربان بودید می‌توانید با اجاره سوئیت در مشهد اقامت داشته باشید و سپس در یکی از روزهای سفید و برفی سفر خود به سمت پیست اسکی شیرباد رهسپار شوید و از برف و اسکی و زمستان و طبیعت لذت ببرید.

پ.ن: سرمای زمستان و برف سفیدش شاید محدودیت‌هایی را با خود به همراه داشته باشند اما بدون شک زیبایی‌ها و جذابیت‌های منحصر به فرد خودشان را نیز به ارمغان خواهند آورد. بنابراین بهترین تصمیم این است که در همه حال و همه وقت از زندگی لذت ببرید.

تماشای قندیل‌های اخلمد در فصل زمستان در حوالی شهر مشهد

قندیل‌های اخلمد

یکی دیگر از تماشایی‌ترین و دلرباترین جاهای دیدنی ایران در زمستان بدون شک و به دور از اغراق اخلمد زیبا و دلبرانه خواهد بود. اخلمد منطقه‌ای ییلاقی است که در حوالی شهر مشهد قرار دارد. این منطقه از آنجایی که ییلاقی است همیشه در تمام فصل‌های سال نسبت به شهر مشهد از آب و هوایی خنک‌تر برخوردار است. به همین دلیل شاید بیشتر افراد که ساکنان شهر مشهد و چه گردشگران عزیز و ماجراجو کمتر در فصل زمستان به سمت اخلمد محبوب رهسپار شوند. منطقۀ ییلاقی اخلمد چندیدن و چند آبشار دارد با مسیری سبز و دلربا. برای رسیدن به آبشارهای چندگانۀ اخلمد لازم است از راهی جنگلی و در بعضی قسمت‌ها از داخل رودخانه قدم‌زنان پیش بروید تا یک به یک به آبشارها برسید. البته در این سال‌های اخیر وسایلی از قبیل گاری‌ها و همچنین سه‌چرخه‌هایی موتوری برای راحتی گردشگران در نظر گرفته شده است. اما قدم‌زدن در این راه سبز و پر دار و درخت مخصوصاً وقتی آوای دلنشین جریان آب در فضا می‌پیچد بسیار لذت‌بخش است و به هیچ وجه اجازۀ ورود خستگی را صادر نخواهد کرد. خستگی با این حال و هوا و با این آب و هوا کاملاً بیگانه است. اما میزبون می‌خواهد این بار از گردشگران عزیز و خستگی‌ناپذیر دعوت کند تا در فصل سرد زمستان مهمان منطقۀ ییلاقی اخلمد زیبا باشند تا شکوه زمستانی را این بار با ظرافتی غیر قابل وصف و با صورتی متفاوت و منحصر به فرد ببینند.

در فصل سرد زمستان آبشارهای چندگانۀ جاری و پرخروش اخلمد در همان حالی که دارند سرازیر می‌شوند در جایی میان زمین و آسمان منجمد می‌شوند و قندیل می‌بندند و تصویری ناب و دلبرانه را ترسیم می‌کنند. این اتفاق کاملاً طبیعی چقدر شبیه مسخ است. شبیه اتفاقی که در داستان‌های افسانه‌ای رخ می‌دهد، که دیو سرما برخی از افراد را طلسم می‌کند و با وِردی که می‌خواند تمام افراد حاضر، هر کدام در هر حال و با هر حالتی که هستند منجمد می‌شوند و به همان حال باقی می‌مانند تا بهار فرا برسد و طلسم دیو سرما را باطل کند و دوباره طراوت و جریان و حیات را به ارمغان بیاورد.

پ.ن: ما، آدم‌های عصر حاضر، خیلی از طبیعت فاصله گرفته‌ایم. شاید اگر هنوز با طبیعت به همان صورت قبل در ارتباط بودیم بهتر داستان می‌گفتیم.

پ.ن: اگر مشتاق هستید در مورد روستای تاریخی و ییلاقی اخلمد بیشتر بخوانید می‌توانید مقالۀ روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد ؛ روستایی ییلاقی و تاریخی را در مجلۀ گردشگری میزبون بخوانید.

روستای ییلاقی دهبار در حوالی شهر مشهد

روستای دهبار مشهد

به عنوان یکی دیگر از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی ایران در زمستان می‌توان از روستای ییلاقی دهبار در استان خراسان رضوی در حوالی شهر مشهد در همسایگی ییلاقات خوش آب و هوا و دلبرانۀ طرقبه و شاندیز یاد کرد. اگر به برف علاقه دارید، اگر دوست دارید زیبایی‌های زمستان را ببینید و اسیر سرما و دلگیری این فصل سفید ناب نباشید، همین حالا برنامۀ سفری کوتاه و یک روزه به سمت دهبار مشهد را تنظیم کنید. یکی از پیشنهادات خوب و قابل توجه می‌تواند این باشد که به صورت دسته‌جمعی راهی دیار دهبار شوید چون بدون شک برف‌بازی و هیاهو در میان جمع و همراه با جمع بسیار خوش‌تر خواهد بود. مخصوصاً اگر افرادی که برای همسفری انتخاب می‌کنید سرشار از ذوق و شادابی و نشاط باشند. روستای ییلاقی و دلبرانۀ دهبار از طرقبۀ دلربا فقط و فقط به اندازۀ ۱۴ کیلومتر فاصله دارد و در میان رشته کوه‌های طویل بینالود جای گرفته است. شغل اصلی مردم ساکن در این روستا کشاورزی است. در سایر فصل‌ها، مخصوصاً در فصل بهار و فصل تابستان، این مردم خونگرم با انواع و اقسام میوه‌های رنگارنگ و آبدار و در فصل زمستان با آش رشتۀ داغ و خوش‌عطر و چای تازه‌دم از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. برای تجربۀ یک روز ناب و شاد برفی در روستای دهبار می‌توانید با اجاره سوئیت در مشهد یا با اجاره ویلا در طرقبه اقامت داشته باشید و سپس در یک صبح درخشان برفی به سمت روستای ییلاقی و باشکوه دهبار راهی شوید و تمام روز را به برف‌بازی و خوش‌گذرانی بگذرانید.

روستای تاریخی و ییلاقی کنگ در حوالی شهر مشهد

روستای کنگ مشهد

یکی دیگر از جاهای دیدنی در ایران در زمستان روستای تاریخی و ییلاقی کنگ است. اگر مشتاق برف هستید و در شهر محل سکونت خودتان آن طور که انتظار داشته‌اید برف نباریده است، یا اگر ترجبح می‌دهید در فصل سرد زمستان در جایی باشید که سراسر از برف سپید شده است اما مردمی خونگرم و مهربان دارد که اجاقی هیزمی بر پا کرده‌اند و با آتش آش رشتۀ داغ و دلبرانه پخته‌اند و با روی خوش میزبان مهمانان زمستانی خود هستند بدون تأمل راهی روستای کنگ شوید. شما می‌توانید با اجاره سوئیت در کنگ هر چند روز که مایل باشید اقامت داشته باشید و از غذاهای محلی و فرد اعلایی که بانوان پرتلاش این روستا می‌پزند نوش جان کنید. اما اگر ترجیح می‌دهید پیش از راهی‌شدن در راه در مورد روستای تاریخی و ییلاقی کنگ بیشتر بخوانید می‌توانید مقالۀ روستای کنگ ، جذاب و تماشایی در حوالی شهر مشهد را در مجلۀ گردشگری میزبون مطالعه کنید.

پ.ن: فاصلۀ روستای کنگ از شهر مشهد زیاد نیست. اما با این حال دمای هوا و شرایط آب و هوایی بین این دو مکان یعنی شهر مشهد و روستای کنگ تفاوت قابل توجه و چشم‌گیری خواهند داشت. برای مثال اگر روزی از روزهای سرد زمستانی در شهر مشهد خورشید را در حال تابیدن ببینید و زمین خشک باشد و هیچ خبری از بارش برف نباشد و درست در همان روز به سمت روستای کنگ بروید؛ خواهید دید که در آن روستا برف بسیاری باریده است و تمام سطح زمین از برف سفید شده است.

در روستای کنگ خانه‌ها به صورت پلکانی ساخته شده‌اند. به این ترتیب پشت بام یک خانه، حیاط خانه‌ای دیگر است. در حال حاضر که تعداد بسیاری از خانه‌ها خالی هستند امکان ورود به خانه‌ها و ایستادن روی حیاط‌هایی پشت بامی وجود دارد. بنابراین هر زمان مهمان روستای تماشایی کنگ بودید می‌توانید در کوچه‌های باصفای این روستانی دل‌انگیز قدم بزنید و خانه‌های زیبای روستایی را از نزدیک ببینید.

شترسنگ، یادگاری از قرن‌ها پیش در حوالی شهر مشهد

یکی دیگر از جاهای دیدنی ایران در زمستان در حوالی شهر بزرگ و محبوب مشهد با نام شترسنگ شناخته می‌شود. شترسنگ در واقع نگاره‌ای ساخته شده از سنگ است که در ۸ کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته است. این اثر دیرینه و کهنسال در انتهای بلوار وکیل‌آباد، در کیلومتر ۱ کادۀ شاندیز در خیابان بید، در ابتدای روستای دهند، در خیابان اول این روستا که با نام یاس شناخته می‌شود در سمت راست قرار دارد. شترسنگ از سطح دریا به اندازۀ ۱۱۸۰ متر ارتفاع دارد.

شترسنگ در حوالی مشهد

اگر به ماجراجویی و تماشای تصاویر خاص و ناب متعلق به دوران بسیار دور از عصر و روزگار حاضر علاقه‌مند هستید میزبون پیشنهاد می‌کند در روزهای سرد زمستان به سمت روستای دهنو رهسپار شوید و از کهن‌ترین یادگار بشر در این خطۀ بازدید کنید. بدون شک بسیار وسوسه‌برانگیز خواهد بود وجود سنگی در حوالی شهری که شاید هر ایرانی بارها و بارها به آن سفر کرده باشد که سرشار باشد از نقش و نگارهایی خاص که نه هنرمندان خوش قریحه و معماران زُبده بلکه افرادی محلی از خود به یادگار گذاشته باشند. شترسنگ سرشار است از نقش‌هایی که به دست چوپانانی در چند قرن پیش از این بر روی سنگ حک شده‌اند. این نگاره‌ها به وضوح زندگی چوپانی و بادیه‌نشینی را در قرن‌های گذشته به تصویر کشیده‌اند. بر این مبنا اگر کنجکاو هستید از زندگی مردم عادی در این دیار در آن زمان بیشتر اطلاع داشته باشید می‌توانید به دیدار از این نگاره‌های سنگی بروید. در تاریخ قصۀ افراد مشهور نوشته می‌شود در حالی که زندگی واقعی در میان مردم عادی در جریان است. مردمی که صفحات تاریخ از آن‌ها تنها با اسم جمع مردم یاد می‌کند در حالی که هر کدام در زندگی شخصی خودشان هزاران هزار موضوع جذاب برای تعریف‌کردن خواهند داشت.

پ.ن: نگاره‌های سنگی بسیاری در اطراف شهر مشهد وجود دارند. درست برعکس آثار تاریخی که در حوالی این شهر بسیار محدود هستند. سایر نگاره‌های سنگی موجود در این حوالی عبارتند از: شلگرد، پرنواز، گورید، کلاته زیری، ازغد، دهبار، نوچاه، دیزدر، گراخک، ارچنگ، بزوشک، مایان، چشمه علی، چشمه سرخ، کمر سیاه، روستای حصار، ابرده به زشک، رودخانه سربرج، شتری (کاخ بیلدر، کلاته عبدل)، چکل نظر، کمر مقبولا، زوتیشتر، کال خرگوش، مینوش، زوهندل آباد، گردنه پاچنار، بلغور دره نی، کلاته کوهی، حجاری زیارتگاه بالندر.

آبگرم معدنی در شهر اردبیل

آبگرم اردبیل از جاهای دیدنی ایران در زمستان

یکی دیگر از جاذبه‌های جذاب زمستانی حضور در آبی گرم و حتی شاید بتوان گفت جوشان است، آن هم درست در حالی که دارد از آسمان برف می‌بارد. لذت‌بخش نیست! آیا تلاقی دو تضاد جوشان و برف‌باران در یک لحظه در یک مکان جالب نیست! اگر شما هم با میزبون موافق هستید، می‌توانید شهر جذاب و منحصر به فرد اردبیل را به عنوان مقصد سفر خود در فصل زمستان انتخاب کنید و با اجاره سوئیت در اردبیل مهمان یکی از بی‌مثال‌ترین جاهای دیدنی ایران در زمستان باشید. در حال حاضر در شهر اردبیل بر فراز چشمه‌های آبگرم معدنی بناهایی مشابه استخر ساخته شده است به این ترتیب گردشگران عزیز از امکانات مدرن استخرها بهره خواهند برد آن هم در حالی که آب موجود در استخر آبی معدنی است که از اعماق زمین می‌جوشد و به سطح می‌رسد. این آبگرم درمان بسیاری از دردهای استخوانی، اعصاب، عضلانی و حتی برخی از بیماری‌های پوستی به شمار می‌رود. در ایران زمین تعداد بی‌شماری از چشمه‌های آبگرم معدنی وجود دارد که هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران برای بهره‌بردن از خواص بسیاری که دارند به سمت آن‌ها راهی می‌شوند اما شاید بتوان گفت بهترین و مشهورترین و محبوب‌ترین چشمه‌های آبگرم معدنی چشمه‌های موجود در شهر و استان اردبیل هستند. البته اگر مایل باشید در مورد اردبیل و جذابیت‌های آن بیشتر بخوانید می‌توانید مقالۀ اردبیل شهر اصالت و زیبایی را مطالعه کنید.

آبگرم می اندشت در استان خراسان شمالی

چشمه آبگرم می اندشت یا ایوب نبی در بجنورد

اما اگر مشتاق هستید همچنان به صورت قدیمی مهمان آبگرمی دیرینه باشید میزبون پیشنهاد می‌کند راهی دیار خراسان شمالی شوید. در استان خراسان شمالی در حدفاصل میان بجنورد تا گیفان یا به عبارتی دیگر با طی‌کردن ۹۵ کیلومتر از شهر بحنورد در شمال روستایی به نام حاجی عبدالوهاب چشمه‌ای از آبگرم معدنی خواهید یافت. این چشمۀ آبگرم معدنی با دو نام شناخته می‌شود. یک نام آن می اندشت و نام دیگر آن چشمه آبگرم ایوب پیامبر (ع) است. اگر از افراد محلی در مورد نام این چشمه بپرسید خواهند گفت که چون مقبرۀ موجود در کنار این چشمه به حضرت ایوب (ع) تعلق دارد این نام برای آن انتخاب شده است. در هر صورت شاید جالب باشد بدانید که آبگرم معدنی ایوب پیامبر (ع) به سقف یا دیوارهایی در اطرافش مجهز نشده است و کاملاً به صورت طبیعی، همان طور که در قرن‌های پیش بوده، باقی مانده است. این چشمۀ آبگرم در مقایسه با چشمه‌های آبگرم موجود در شهرهایی از قبیل شهر اردبیل یا سرعین بسیار خلوت‌تر است. بنابراین اگر ترجیح می‌دهید مهمان چشمه‌ای سنتی و خلوت باشید می‌توانید با اجاره سوئیت در بجنورد به این شهر جذاب و تماشایی سفر کنید و برف‌های دلبرانه را در یکی از آرام‌ترین جاهای دیدنی ایران در زمستان ببینید.

پ.ن: اهمیت آب‌های معدنی شیوۀ جریان یافتن آن‌ها بر روی زمین است. این آب‌های زیرزمینی که به احتمال بسیار زیاد در طی زمانی بس طولانی و شمار سال‌هایی قابل توجه از لایه‌های زیرین زمین می‌جوشد و لایه‌های مختلف خاک را کنار می‌زند تا به سطح آن برسد. در واقع چشمه‌های آب گرم، آب‌هایی هستند که با گرما و حرارت درون زمین به جوش می‌آیند. همچنین در طول مسیری که طی می‌کنند تا به سطح زمین برسند نیز انواع و اقسام املاح معدنی را با خود همراه می‌کنند. به همین دلیل چشمه‌های آب گرم میزان قابل توجهی از املاح را دارا می‌باشند. با توجه به این امر که چشمۀ آب گرم در چه زمینی بجوشد و خاک آن منطقه یا لایه‌های زیرین آن بخش از زمین چه املاحی را در خود داشته باشد نوع چشمۀ آب گرم نیز متفاوت خواهد بود. وجود املاح مختلف و حرارت بالایی که از دل زمین به آب منتقل می‌شود به این آب‌های زیرزمینی خواصی ارزشمند می‌بخشد. تا حدی که در موارد بسیار زیادی گفته می‌شود چشمه‌های آب گرم خاصیت درمانی دارند. همچنین علاوه بر خواص درمانی ارزشمند و قابل توجه، حرارت بالایی که از قلب زمین به آب‌های زیرزمینی انتقال می‌یابد و آن را به جوشیدن وامی‌دارد به طور مداوم در حال ضدعفونی کردن آب است. به همین دلیل این آب نه تنها انواع بیماری را منتقل نمی‌کند بلکه انواع و اقسام بیماری‌های پوستی را نیز درمان می‌کند. چون حرارت بالایی که این آب‌ها دارند میکروب‌ها را از بین می‌برد.

روستای شیخ موسی یا ییلاق مازنی‌ها در استان مازندران

روستای شیخ موسی مازندران

یکی دیگر از دیدنی‌های جذاب زمستانی در ایران زیبا و دل‌نواز با نام روستای شیخ موسی یا ییلاق مازنی‌ها شناخته می‌شود. در این روستای تماشایی و چشم‌نواز که یکی از محبوب‌ترین ییلاقات در استان مازندران به شمار می‌رود بیشتر اهالی شهر بابل اقامت دارند. سایر گردشگران عزیز نیز، از سایر نقاط ایران زمین می‌توانند با اجاره ویلا در بابلسر اقامت داشته باشید و سپس در یکی از روزهای زیبای زمستانی سفر خود به سمت این منطقۀ ییلاقی باشکوه رهسپار شوید. برای ورود به این روستای دل‌نواز لازم است از شهر بابل به سمت گلوگاه رانندگی کنید. هر زمان به گلوگاه رسیدید ۲۰ کیلومتر دیگر نیز پیش بروید. پس از طی‌کردن این ۲۰ کیلومتر به روستای شیخ موسی خواهید رسید. مناطق ییلاقی همیشه در مقایسه با سایر مناطق از آب و هوای خنک‌تری برخوردار هستند. به این ترتیب می‌توان گفت ییلاق مازنی‌ها در مقایسه با شهرهای اطراف آن از هوای سردتری بهره دارد. همین آب و هوای خنک‌تر سبب می‌شود مناطق ییلاقی در فصول گرم سال دلپذیر و لذت‌بخش باشند و در فصل سرد زمستان نسبت به سایر نقاط از برف بیشتری پوشیده شده باشند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر جلوه می‌کند که در شهرهای بزرگ برف نمی‌بارد و ساکنان این شهرها حاضرند چندین و چند کیلومتر سفر کنند تا در زمستان بتوانند برف ببینند. این روستای جذاب در فصل زمستان زیباترین مناظر طبیعی سپیدپوش را به تصویر می‌کشد و یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی ایران در زمستان به شمار می‌رود. البته به غیر از مناظر ناب طبیعی در این روستا امامزاده برای زیارت و همچنین چندین و چند آبشار منجمد برای سیاحت نیز وجود دارند.

پ.ن: چندین و چند سال است که در شهرهای بزرگ آن طور که انتظار می‌رود بارش برف را شاهد نیستیم. امید که برف ببارد، باران ببارد، اما آرام و نرم؛ مهربان، …

دره ستارگان

دره ستارگان

دره ستارگان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم است. این دره به جزیره قشم بسیار نزدیک بوده و تنها ۲۰ کیلومتر با آن فاصله دارد در نتیجه تنها با ۲۵ تا ۳۰دقیقه رانندگی می‌توانید خود را به این مکان برسانید. در این دره صخره‌های عجیبی وجود دارد. مردم محلی در گذشته به این باور اعتقاد داشتند که ستاره‌ای بر روی زمین افتاده است و به همین دلیل این دره به این شکل درآمده است. البته دلیل به وجود آمدن شکل این دره به دلیل میلیون‌ها سال فرسایش است و ارتباطی به سقوط ستارگان ندارد. از آن جایی که بهترین زمان برای سفر به جزیره قشم به دلیل گرمای طاق‌فرسای آن، فصل زمستان است، شما نیز برای بازدید از این مکان بهتر است در فصل زمستان به آن جا بروید تا به راحتی بتوانید از جای جای این دره دیدن کنید. اگر به دنبال اقامت در نزدیکی دره ستاره‌ها هستید، در مسیر رفتن به این منطقه اعجاب‌انگیز می‌توانید شب را در اقامتگاهی به نام اقامتگاه ستاره سر کنید. گفتنی است کمی پس از این اقامتگاه دره ستاره‌ها قرار دارد که برای بازدید از آن باید بلیط ورودی خریده و وارد شوید. ساعت بازدید از این منطقه از ۸ صبح است.

باغ فردوس

زمستان فصل سفید پوش زیبایی که گرد سپیدی را بر تمام شهر‌ها می‌پاشد. تهران و باغ‌های جذاب آن نیز پذیرای برف پاک و زیبا هستند. باغ فردوس یکی از اعجاب انگیز‌ترین مناظر را در فصل زمستان رقم می‌زند. باغی زیبا که در فاصله اندکی از تجریش قرار گرفته است. اگر در تهران زندگی می‌کنید، توصیه می‌کنم حتما زمستان‌ها سری به این باغ بزنید. درختان سر به فلک کشیده با برف سفید و یک دست شده‌اند. از میان راه‌های درون باغ عبور کرده و از صدای سکوت و برف‌هایی که زیر کفش‌هایتان آب می‌شوند لذت ببرید. درست وسط باغ بنایی زیبا با قدمت ۱۳۰ سال بنا نهاده‌اند. از این سازه اکنون به عنوان موزه سینما استفاده می‌کنند. در بخش ورودی باغ نیز فواره‌ها و جوی‌های آب نیز دیده می‌شود. می‌توانید در روزهای سرد زمستانی یخ زدن آن‌ها را نگاه کرده و از تکه‌های یخ آن لذت ببرید.

به راستی ایران کشوری چند فصل است. اگر جزو طرفداران زمستان و آب و هوای سرد آن هستید، مناطق شمالی کشور و پیست‌های اسکی مانند توچال، دیزین و شمشک شما را با اسکی روی برف هیجان زده خواهد کرد. اما اگر جزو طرفداران هوای گرم هستید، از استان‌های جنوبی کشور دیدن کنید. جزایر قشم و کیش و لاوان، مناطق دیدنی هرمزگان و بندرعباس همگی گذر زمستان را کوتاه کرده و با هوای مطلوب‌شان به شما جانی تازه می‌بخشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید