جاهای دیدنی مشهد(خواندن 28 دقیقه)

«دشت‌های شقایق مسیر مشهد به کلات»
«دشتهای شقایق مسیر مشهد به کلات»

مشهد دومین شهر پهناور ایران است. در سال ۱۳۸۸ عنوان پایتخت معنوی ایران را به خود گرفته و هر ساله حدود ۲۷ میلیون مسافر از داخل و ۲ میلیون مسافر از خارج کشور می‌پذیرد. ارتباط مشهد با دیگر شهرهای ایران از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد، ایستگاه راه آهن مشهد و سه پایانه اتوبوس‌رانی میسّر است.بسیاری از مسافران به قصد زیارت حضرت ثامن‌الحجج (ع) که اصلی‌ترین جاذبه این شهر است، راهی مشهد می‌شوند. اغلب با جاهای دیدنی مشهد ناآشنا هستند و نمی‌دانند که مشهد بیش از ۱۰۰ جاذبه گردشگری دارد. 

در این مطلب میزبون می‌خواهد بهترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد را به شما معرفی کند. اجاره سوئیت در مشهد

جغرافیای مشهد

مشهد در قسمت شمال شرقی ایران قرار گرفته است. این شهر دارای طول جغرافیایی ۵۹ درجه و ۲ دقیقه تا ۶۰ درجه و ۳۸ دقیقه است. همچنین عرض جغرافیایی آن ۳۵ درجه و ۴۳ دقیقه تا ۳۷ درجه و ۷ دقیقه است. در حوزه رودخانه کشف رود و در دشت مشهد بین کوه‌های بینالود و هزار مسجد قرار دارد.

وسعت دشت مشهد حدود ۱۶۵۰۰ کیلومتر مربع است که ۵۰۰۰ کیلومتر مربع آن از دشت‌ها تشکیل شده و مابقی جزء ارتفاعات هستند. یکی از منابع آب سطحی آن رودخانه کشف‌رود است که در سال‌های اخیر بسیار کم آب شده و فقط در مواقع سیلاب، آب اندکی از سرشاخه‌هایش وارد می‌شود.

آب و هوای مشهد متغیر است اما می‌توان به طور کلی آب و هوایی معتدل را برایش تعریف کرد. جهت وزش بادها بیشتر جنوب شرقی به شمال غربی است. مشهد در منطقه‌ای مدیترانه‌ای با باران‌های بهاری واقع شده است.

فاصله مشهد تا شهرهای مهم ایران

با توجه به موقعیت جغرافیایی و مرکزیت نداشتن این شهر در نقشه کشور، در سفر زمینی فاصله مشهد تا شهرهای مهم از لحاظ زمانی قابل توجه است.

فاصله مشهد با دیگر شهرها در سفر زمینی

تهران – مشهد: قطار و اتوبوس حدود ۱۲ ساعت

شیراز – مشهد: قطار حدود ۲۴ ساعت، اتوبوس حدود ۱۶ ساعت

تبریز – مشهد: قطار حدود ۲۵ ساعت، اتوبوس حدود ۱۶ ساعت

اهواز – مشهد: قطار حدود ۲۶ ساعت، اتوبوس حدود ۱۹ ساعت

بندرعباس – مشهد: قطار حدود ۲۲ ساعت، اتوبوس حدود ۱۸ ساعت

اصفهان – مشهد: قطار حدود ۱۸ ساعت، اتوبوس حدود ۱۳ ساعت

یزد – مشهد: قطار حدود ۱۴ ساعت و ۳۰ دقیقه، اتوبوس حدود ۱۱ ساعت

قم – مشهد: قطار حدود ۱۳ ساعت، اتوبوس حدود ۱۱ ساعت

فاصله مشهد با دیگر شهرها در سفر هوایی

تهران – مشهد: ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه

یزد – مشهد: ۱ ساعت

اصفهان – مشهد: ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه

شیراز – مشهد: ۱ ساعت و ۲۵ دقیقه

کیش – مشهد: ۲ ساعت

اهواز –  مشهد: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه

بندرعباس –  مشهد: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

قشم – مشهد: ۲ ساعت

تبریز –  مشهد: ۱ ساعت و ۴۴ دقیقه

البته شرایط جوی و آب و هوایی در زمان‌های ذکر شده تأثیرگذارند.

مهمترین جاهای دیدنی مشهد

مشهد جزء معدود شهرهایی است که جاذبه‌های مذهبی، تاریخی، طبیعی و مصنوعی را توامان داراست. جاهای دیدنی مشهد آن‌قدر فراوانند که اگر آن‌ها را بشناسید حیرت‌زده خواهید شد. بنابراین شایسته است در سفر آتی خود به شهر مشهد آن را با نگاه تازه‌ای ببینید.

مسجد گوهرشاد

ضلع شمالی مسجد گوهرشاد
ضلع شمالی مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد از جاهای دیدنی مشهد است که در یکی از صحن‌های حرم مطهر امام هشتم قرار دارد. در سال ۸۲۱ هجری قمری بانویی به نام گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ میرزا -بزرگ‌ترین پادشاه تیموری- بانی ساخته شدن مسجدی در قسمت جنوبی حرم امام رضا (ع) شد. این مسجد فاخر به سبک کلاسیک ساخته شده است. صحن مسجد مساحتی مربعی شکل است و چهار ایوان بزرگ در اضلاع آن قرار دارد که به صورت قرینه ساخته شده‌اند. هفت شبستان بین ایوان‌ها وجود دارد و شش در ورودی و خروجی برای آن در نظر گرفته شده است. مساحت این صحن حدود ۲۸۷۳ متر مربع است. زیربنای مسجد ۹۴۰۰ مترمربع است.

این مسجد باشکوه و حیرت‌برانگیز از گذشته‌های دور تا به امروز در بین مردم شهر مشهد یا مسافرانی که به قصد زیارت امام رضا (ع) این شهر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کردند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. اگر پای صحبت‌های افراد قدیمی بنشینید بدون شک داستان‌های جذاب و شنیدنی بسیاری در مورد کراماتی که در این مسجد رخ داده‌اند خواهید شنید. اما فارغ از محیط معنوی این مسجد لازم است به معماری بی‌نظیر آن نیز اشاره شود. این معماری منحصر به فرد سبب شده است که مسجد تاریخی گوهرشاد به عنوان یکی از جذاب‌ترین آثار و ابنیۀ تاریخی ایران زمین شناخته شود.

دربارۀ مسجد گوهرشاد بیشتر بخوانید.

خانه تاریخی ملک

این خانه زیبا نمونه‌ای از خانه‌های به جا مانده از دوره انتقال معماری در عصر قاجار است. بخش به جا مانده از این خانه وسیع قسمتی بیرونی است که شامل دو طبقه می‌شود. در طبقه بالا شومینه با گچبری‌ای زیبا و سقفی منبت‌کاری شده خودنمایی می‌کند.

این خانه در سال ۱۳۷۷ به عنوان اثری ملی به ثبت رسیده است. به گفته مسئولین حوزه میراث فرهنگی، حمام خانه ملک تنها حمام تاریخی خصوصی در شهر مشهد می‌باشد که از دوره قاجار به جامانده است.در سال ۱۳۸۵ خانه ملک به عنوان خانه توریست انتخاب گردید. این خانه تاریخی در شرق خیابان امام خمینی روبروی اداره دارائی قرار دارد.

موزه نان

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد موزن نان است. نخستین موزه تخصصی نان در خاورمیانه در سال ۱۳۹۰ در مشهد افتتاح گردید. این موزه متعلق به یکی از عظیم‌ترین تولیدکننده‌های نان‌های صنعتی در خاورمیانه است. نان سنتی در ایران از پیشینه‌ای درخشان برخوردار است و یکی از نشانه‌های هویت و فرهنگ مردم ایران در زمینه تغذیه می‌باشد. همچنین نان‌های سنتی چون نان سنگک، نان بربری و نان‌های مختلف محلی نسبت به نان‌های وارداتی بسیار سالم‌تر هستند. از این رو به منظور ترویج استفاده از این نان‌ها وجلوگیری از رنگ نباختن استفاده از نان‌های سنتی در بین خانواده‌های ایرانی، موزه نان توسط بخش خصوصی تأسیس شد.

در موزه نان موارد مختلف تهیه نان به وضوح و کاملا تصویری شرح داده شده است. مراحل تهیه آرد شامل: بذرافشانی، گندم چینی و خرمن کوبی. ابزار تهیه نان شامل: دستاس، آسیاب بادی و آسیاب آبی. انواع نان شامل: سنگک، نان تنوری ساج و نان تنوری سفال و در نهایت رقص اپر یک رسم خراسانی که در آن تمام مراحل کاشت و برداشت محصول در زمین نمایش داده می‌شود و از باورهای زراعی مردم خراسان است. تمامی موارد یاد شده در موزه نان به نمایش در آمده است.

دشت ارغوان

دره و چشمه و ارغوان‌ها
دره و چشمه و ارغوان‌ها

چهار کیلومتر مانده به طرقبه اگر در مسیر طرقدر به روستای کلاته‌آهن قرار بگیرید، با ورود به مسیر فرعی نزدیک به روستای کلاته‌آهن، دشتی زیبا و صورتی رنگ را پیش روی خود خواهید دید. دره‌ای زیبا که در دل خود رودخانه‌ای خروشان جای داده است.

ارغوان‌های این دشت وسیع تنها در اردیبهشت ماه زیبایی خود را نثار چشم‌های مسافران می‌کنند و پس از آن رخت سفر بسته و تا اردیبهشت بعدی دره را ترک می‌نمایند.

این دشت طبیعتی بکر و دست نخورده دارد و برای یک روز طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در رودخانه خنک بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود.

درباره دره ارغوان بیشتر بخوانید

روستای درخت سپیدار

در مجاورت جاده تاریخی ابریشم و در ۵۵ کیلومتری جنوب غربی شهر مشهد روستایی با ۱۶۰۰ سال قدمت وجود دارد به نام درخت سپیدار. حضرت رضا (ع) در سفر خود از مدینه به مرو در این روستا توقف کرده‌اند. در روستا چشمه‌ای با نام مبارک امام رضا وجود دارد که گفته می‌شود از آثار به جای مانده از حضور حضرت است. همچنین یک سنگ  که رد دستی روی آن حکاکی شده، جزء آثار تاریخی این روستا است. این رد دست منصوب به امام هشتم است.

روستای درخت سپیدار جذابیت‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد که در فصل بهار و پاییز گردشگران زیادی را جذب می‌کند. آثار تاریخی‌ای چون قلعه تلخ‌آب، کاروانسرای قدیمی و قبرستان گبرها نشان از قدمت طولانی روستا دارد. همچنین قنات تاریخی تلخ‌آب، باغ‌های رنگارنگ میوه، تخت پادشاه و غار آغال گرگ جذابیت‌های دیگر روستا می‌باشند. در درخت سپیدار دیواره‌هایی صخره‌ای وجود دارد که صخره‌نوردان را به این روستا می‌کشانند.

چالیدره

سد چالیدره
سد چالیدره در شهر مشهد

از دیگر جاهای دیدنی مشهد منطقه گردشگری چالیدره در ابتدای روستای نغندر است و با مشهد حدود ۱۷ کیلومتر فاصله دارد. وسعت آن حدود ۱۶۰ هکتار می‌باشد. در سال ۱۳۷۶ مسئولین گردشگری عملیات تبدیل چالیدره به منطقه‌ای تفریحی و توریستی را آغاز کردند و تا به امروز امکانات رفاهی فراوانی در آن تأسیس شده است.

چالیدره جاذبه‌های طبیعی چشم‌نوازی دارد. وجود جاذبه‌های طبیعی در کنار فراهم آمدن امکانات رفاهی و تفریحی، گردشگران زیادی را به این مکان خوش آب و هوا می‌کشاند. برخی از امکانات تفریحی چالیدره عبارتند از:

  • عکاس‌خانه سنتی
  • تلکابین
  • برج گردان چالیدره
  • کرایه قایق پارویی، پدالی و موتوری در سد چالیدره
  • بانجی جامپینگ
  • اسکله تفریحی
  • ماهی گیری در دریاچه
  • کشتی شناور تفریحی
  • آموزش غواصی در دریاچه چالیدره
  • ترن کوهستان چالیدره
  • لمکده و چایخانه
  • آموزش قایق‌سواری در دریاچه
  • زیپ لاین چالیدره
  • امکانات تفریحی برای کودکان
  • کافی شاپ
  • مرکز ماساژ ماهی یا فیش اسپا
  • رستوران‌ ایرانی و فرنگی

حمام مهدی قلی بیک

این حمام تاریخی در دوران صفویه، در ابتدای بازار بزرگ جنب مسجد شاه ساخته شده است. این حمام فضاهای گوناگونی دارد. زیباترین قسمت آن بینه حمام است که هشت ستون دارد و با نقاشی‌های هنرمندانه‌ای تزئین گردیده.

در سال ۱۳۵۶ به عنوان اثری ملی به ثبت رسیده و در سال ۱۳۸۵ تبدیل به موزه مردم‌شناسی مشهد شده است. هم اکنون در این موزه لوازمی نگهداری می‌شود که مربوط به حمام‌های قدیمی است. قندیل، آبخوری و سماورهای ذغالی از دیگر اشیاء قدیمی‌ای است که در این موزه به چشم می‌خورد.

مقبره فردوسی

مقبره فردوسی
مقبره فردوسی

مقبره شاعر بزرگ حکیم ابوالقاسم فردوسی در ۲۸ کیلومتری غرب روستای پاژ است. این روستا در توس مشهد قرار دارد. طرح نمای مقبره ترکیبی از طرح‌های آندره گدار و کریم طاهرزاده است. این مقبره زیبا در طول تاریخ دست‌خوش تغییرات فراوانی شده است.

پیکر فردوسی در شهر تابران توس در باغ شخصی‌اش به خاک سپرده شد. علت این اتفاق شیعه بودن این شاعر بزرگ بود که سبب شد اطرافیانش اجازه تشییع وی در قبرستان را نداشته باشند. اولین مقبره فردوسی توسط ارسلان جاذب ساخته شد. امیر مغول در سال ۶۴۱ هجری قمری آرامگاه را ویران کرد و از مصالح مرغوب آن در ساخت بنایی در توس استفاده نمود. در دوران حکومت غازان خان در نزدیک مقبره بنایی ساخته شد که در کنارش خانقاهی قرار داشت. عبیدالله ازبک هنگامی که به خراسان حمله کرد، به دلیل شیعه بودن فردوسی دستور داد تا آرامگاه این شاعر بزرگ را ویران کنند.

تا سال ۱۲۵۴ هجری شمسی این آرامگاه آشکار بود اما گندم‌زارها به مرور روی آن را پوشاندند. ناصرالدین شاه به عبدالوهاب آصف‌الدوله دستور داد تا مدفن فردوسی را پیدا کند. پس از پیدا شدن آرامگاه، ساخت بنایی باشکوه درخور شأن این شاعر بزرگ به تصویب رسید. در دوره رضاشاه محل دفن واقعی فردوسی در باغی قرار داشت که مالک آن حاج میرزا محمدعلی قائم مقام التولیه بود. مالک، این باغ را به رضاشاه پیشکش کرد. برای طراحی مقبره مسابقه‌ای گذاشته شد و در نهایت طرح کریم طاهرزاده که سبک ستون‌های هخامنشی را داشت انتخاب گردید. اما این طرح نیمه کاره رها شد و از طرح گدار برای ادامه ساخت بنا استفاده شد. پس از آن دوباره طرحی از طاهرزاده برای ادامه بنا به تصویب رسید و در سال ۱۳۱۳ ساخت بنا پایان یافت.

آرامگاه فردوسی هم اکنون ۶ هکتار مساحت دارد و شامل بخش‌هایی چون: باغ، استخر، یادبود فردوسی، کتاب‌خان، موزه، ساختمان اداری و آرامگاه شاعر بزرگ مهدی اخوان ثالث است.

دربارۀ مقبرۀ فردوسی بیشتر بخوانید.

باغ ملی مشهد

باغی زیبا در خیابان ارگ مشهد که در سال ۱۳۴۵ توسط حسین ملک به شهرداری مشهد واگذار گردیده است. قسمتی از این پارک مخصوص بازی کودکان است. خیابان ارگ یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های مشهد است که در انتهای خیابان جنت قرار دارد. بازار معروف جنت به این باغ بسیار نزدیک است.

پ.ن: بازار جنت یکی از بازارهای قدیمی و اصیل در شهر مشهد به شمار می‌رود و بسیار دیدنی است. بازار جنت در واقع یک خیابان سنگ‌فرش باریک است که دو سوی آن به وسیلۀ جوی آبی کوچک از هم جدا شده‌اند. در دو سمت این خیابان سنگ‌فرش دلبرانه مغازه‌های مختلف جای گرفته‌اند. گهگاه در میان مغازه‌های حاشیه‌ای به پاساژهایی کوچک برخورد خواهید کرد. در دهه‌های پیش میزان بسیار زیادی از نیاز مردم شهر به انواع پوشاک به واسطۀ بازار جنت تأمین می‌شد. در حال حاضر نیز این بازار کهنسال و تاریخی همچنان فعال است. انواع و اقسام لباس‌های مجلسی، لباس کودک، لباس‌های زنانه و مردانه، مخصوصاً کت و شلوار و مانتو یا چادرهای سیاه مرغوب در این بازار به فروش می‌رسند. میزبون از شما مهمانان شهر مشهد دعوت می‌کند در سفر به این شهر اصیل از بازار جنت هم دیدن کنید.

باغ گیاه شناسی مشهد

برخی از افراد عاشق گل و گیاه‌اند. دوست دارند ساعت‌ها به دیدن طبیعت کوچکی بپردازند و در مورد آن حتی اطلاعات بیشتری هم کسب کنند. اگر به دنبال جاهای دیدنی مشهد هستید، باغ گیاه شناسی همان جایی است که دنبال‌اش هستید. باغی که سرشار از گل‌ها و گیاهان، میوه‌های بومی و محلی و گیاهان سوزنی برگ و نهالستان‌ها و گلخانه‌ها است. اگر به مشهد سفر کردید، سری به اینجا زده و از حال و هوای لذت بخش و سر سبز این باغ زیبا لذت برید.

دره هفت حوض

هفت حوض منطقه‌ای با صخره‌هایی زیبا و منحصربه‌فرد است. سنگ‌های موجود در این منطقه بسیار صاف و صیقلی هستند و در نوع خود بی‌نظیرند. هفت حوض تصویری از معماری خوش نقش خداوند در طبیعت است. هفت حوضچه در دل سنگ‌ها قرار دارد و آبی که در منطقه در جریان است، از حوضچه‌ای به حوضچه دیگر می‌ریزد. جنس سنگ‌ها هم به گونه‌ای است که ترکیبشان با ریزش آب در حوضچه‌ها تصاویر زیبا و باورنکردنی‌ای را پدید آورده است.

هفت حوض در ۷ کیلومتری شهر مشهد و در میان کوه‌های خلج قرار دارد و یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی مشهد می‌باشد.

قصر خورشید

« قصر خورشید » کلات نادری
« قصر خورشید » کلات نادری

در ۱۵۰ کیلومتری شهر مشهد شهرستانی به نام کلات وجود دارد که نامش با نام نادرشاه افشار گره خورده است. این شهرستان به کلات نادری شهرت دارد و قصر خورشید توسط نادرشاه در این شهر بنا شده است.

این بنای تاریخی و ارزشمند در اضلاع هشت‌گانه و در سه طبقه ساخته شده و در معماری خود فرهنگ ایران و هند را جای داده است.

قصر خورشید در طول تاریخ کاربری‌های گوناگونی داشته و اکنون به آرامی در میان باغی سرسبز و پر گل آرمیده است.

درباره کلات نادری و قصر خورشید بیشتر بخوانید

کلیسای مسروپ قدس

این کلیسا در سال ۱۹۴۱ میلادی در زمان پهلوی ساخته شده است. ارمنی‌های مشهد در این سال به همت خود کلیسایی را در میدان دهم دی بنا کردند که امروزه در بین مردم مشهد به کلیسای ده دی معروف است.  در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۸۴ اداره میراث فرهنگی این کلیسا را به دلیل ارزش معماری‌اش در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی کشور به ثبت رساند.

میل اخنگان

میل اخنگان یکی از آرامگاه‌های تاریخی و جاهای دیدنی مشهد است که در روستایی به همین نام و در ۲۲ کیلومتری شهرستان مشهد قرار گرفته است.  این محل آرامگاه فردی نامعلوم است. البته بر طبق نقش و نگاره‌های بر روی برج، برخی معتقدند این مکان آرامگاه گوهر تاج، خواهر گوهرشاد، همسر شاهرخ تیموری است. گفتنی است درستی این نظریه از سمت سازمان میراث فرهنگی نیز تایید شده است. ولی برخی دیگر این مکان را آرامگاه دختری هندی می‌دانند که از مریدان امام رضا (ع) بوده و در هنگام سفر برای زیارت از دنیا رفته است. گفتنی است هیچ کدام از این نظریه‌ها به اثبات نرسیده و همچنان هویت فرد دفن شده در این آرامگاه ناشناس است. به دلیل نبود اسناد تاریخی معتبر، زمان ساختی برای این مکان وجود ندارد و تنها طبق معماری آن، قدمت ساخت آن را به دوره تیموریان نسبت می‌دهند. برای بازدید از این بنای تاریخی می‌توانید به سمت روستای پاژ بروید، زیرا روستای میل اخنگان در مجاورت این روستا قرار دارد و از این طریق خود را به میل اخنگان برسانید.

پارک وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی توسط حسین ملک‌التجار وقف عمومی شد. مساحتی بالغ بر ۷۰ هکتار دارد و یکی از بزرگ‌ترین ییلاقات مشهد است.

پارک جنگلی وکیل آباد که در گذشته با نام‌های باغ وکیل آباد یا میرطراز شهرت داشته، یکی از وسیع‌ترین پارک‌های قدیمی مشهد است. درختان کهنسال این پارک جنگلی زیبا و فریبنده از گونه‌های چنار، سرو و کاج هستند. نهرهای بسیار و رودخانه فصلی‌ای که در مسیر پارک قرار دارد جلوه و زیبایی پارک را دو چندان کرده است. همچنین پارک وکیل آباد در منطقه خوش آب و هوایی از مشهد قرار دارد. مجموع موارد ذکر شده سبب گشته تا این پارک قدیمی مسافران مشهد را به سوی خود جذب کند.

امکانات رفاهی گوناگونی مثل رستوران، موزه، دریاچه، پارک بازی برای کودکان، سرویس بهداشتی، اورژانس، استراحتگاه، فوریت‌های پلیس و پارکینگ در این پارک فراهم می‌باشد.

درباره پارک جنگلی وکیل آباد بیشتر بخوانید

پارک پروفسور بازیما

پارکی با مساحت ۲۴۰۰ متر که در طبقه چهارم مجتمع وصال در منطقه گردشگری سپاد قرار دارد. این پارک بزرگ اولین پارک موضوعی ایران است. داستان از این‌جا شروع می‌شود که شما بر ماشین زمان سوار می‌شوید و به ابتدای خلقت جهان رفته تا سفری منحصر به فرد و پر هیجان را آغاز کنید. در راه به قعر دریاها خواهید رفت و با جانوران عجیب دنیای زیر آب آشنا خواهید شد. هیجان‌انگیزترین قسمت ماجراجویی شما زمانی است که همراه پزشک پروفسور بازیما وارد دهان انسانی غول پیکر شده و با دنیای عجیب درون بدن انسان روبرو می‌شوید. این اتفاق برای اولین بار در ایران و سومین بار در جهان افتاده است.

بازی‌های این پارک بسیار خاص و کمیاب هستند. در سیمیلاتور پرواز، شما یک خلبان هستید که در آسمان مشهد به پرواز در‌ می‌آیید. در قسمت ژیکروسکوپ فضایی تست‌های مقدماتی فضانوردی و شبه بی‌وزنی را انجام می‌دهید. در آکادمی زیست‌شناسی پزشکی هستید که بدن انسان و حیوانات را تشریح می‌کنید و حتی احیاء قلبی را به طور عملی تجربه خواهید کرد. قسمت مریخ نورد بازیما هم شما را به مریخ می‌فرستند تا به کاوشگری در سطح مریخ بپردازید. اتاقی هم وجود دارد به نام ربان صورتی که مخصوص دختر خانم‌ها است. در این اتاق از طریق بازی و سرگرمی به سؤالات مربوط به دوران بلوغ جسمی و رفتاری و هر سؤالی مربوط به جنس مؤنث پاسخ داده می‌شود.

آخرین تکنولوژی‌ها و تکنیک‌های تفریحی، بالا بردن هوش هیجانی و کشف استعداد در این پارک موجود است. بازدیدکنندگان هم زمان با تفریح و سرگرمی مطالب آموزنده و علمی را فرا خواهند گرفت.

هلیم پارک در مشهد

اما اگر مشتاق گذراندن یک روز شاد، سرشار از نشاط و انرژی هستید و می‌خواهید تمام نگرانی‌ها و دغدغه‌های روزمره را دور بریزید و فقط و فقط شاد باشید و از لحظات زندگی خودتان لذت ببرید میزبون پیشنهاد می‌کند هلیم پارک را در شهر بزرگ و پهناور مشهد تجربه کنید. این پارک جذاب و سرپوشیده در برج مروارید واقع در بلوار جانباز قرار دارد. در واقع دو طبقه از برج مروارید به هلیم پارک اختصاص یافته است. در یک طبقه افراد به صورت خانوادگی می‌توانند وارد فضای هلیم پارک شوند و از بازی و سرگرمی و جست و خیز لذت ببرند و در یک طبقه که به بانوان محترم اختصاص یافته است، بانوان می‌توانند به راحتی انواع و اقسام ورزش‌های پرشی و پرانرژی را تجربه کنند. این پارک پرشور و نشاط نه تنها برای کودکان و نوجوانان بلکه برای تمام افراد خوش‌ذوق و خوش‌مشرب مناسب خواهد بود. برای حضور در هلیم پارک مشهد کافی است رخوت و سستی را از خودتان دور کنید و با شادابی و روحیۀ عالی قدم در پارک بگذارید. البته لازم است اشاره شود که فضای بازی برای سنین مختلف از هم مجزا شده است. به این ترتیب نه تنها امنیت بازی کودکان تأمین شده بلکه نیازهای سنین مختلف برای بازی نیز مورد توجه قرار گرفته است. نکتۀ دیگر اینکه در فضای این پارک امکان برگزاری جشن‌های مختلف نیز فراهم شده است و شما می‌توانید برای تاریخی که مدّنظر دارید فضای هلیم پارک را رزرو کنید و از مهمانان خودتان در هلیم پارک پذیرایی کنید. این مهمانی شاد بی‌نظیر خواهد شد. در ادامۀ همین قسمت اطلاعات لازم برای تجربۀ یک روز جذاب و به یاد ماندنی را در اختیار شما دوستان عزیز قرار خواهیم داد:

  • آدرس هلیم پارک: مشهد، بلوار جانباز، بین جانباز ۵ و ۷، برج تجاری مروارید، طبقۀ ۱۶، هلیم پارک.
  • تلفن: ۰۵۱۳۱۴۳۹
  • ساعات ارائۀ خدمات: هر روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۰ شب.
  • هزینۀ ورودی: ۵ هزار تومان
  • هزینۀ خرید کارت عضویت: ۵۰ هزار تومان

روستا و آبشار کنگ

روستای پلکانی کنگ
روستای پلکانی کنگ

در ۲۸ کیلومتری غرب مشهد روستایی هست که مناظری بی بدیل دارد. نام این روستا کنگ است. کنگ به معنای دژی مستحکم و نام پرنده‌ای قوی پنجه است که در کوهستان زندگی می‌کند. این روستا در جنوب کوه‌های بینالود قرار گرفته و تا جنوب طرقبه حدود ۲۲ کیلومتر فاصله دارد. روستای کنگ در جوار رودخانه کنگ و محور دره این رودخانه واقع شده است.

کنگ از طبیعتی بسیار زیبا برخوردار است و باغ‌ها و چشمه‌سارهای زیادی در زیبایی‌اش نقش دارند. آن‌چه کنگ را برای گردشگران جذاب کرده معماری زیبا و اصولی روستا است. در ظاهر کنگ شبیه به ماسوله و اورامان می‌باشد، اما با بررسی ویژگی اقلیمی و زاویه‌های معماری خانه‌های روستا و شکل گیری محله‌ها و کوچه‌ها متوجه می‌شویم که این روستای پلکانی در برخی ویژگی‌ها برتر از ماسوله، اورامان و ابیانه است. کنگ در میان کوه‌های مرتفع قرار دارد و دارای درختان زیادی است. به همین دلیل امکان وزش بادهای خشک در این منطقه وجود ندارد و دارای آب و هوایی معتدل است.

پاییز زیبای کنگ
پاییز زیبای کنگ

خانه‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که به جهت باد و جهت تابش خورشید توجه زیادی شده تا از انرژی‌های طبیعی خورشید و باد بیشترین بهره را ببرند و در مصرف انرژی‌های تولیدی صرفه‌جویی شود. کو‌ه‌ها و چشم‌اندازهای کنگ از جاذبه‌های گردشگری مشهد است.

آبشار کنگ یکی از زیباترین دیدنی‌های این روستا است. در مسیر آبشار اصلی آبشارهای کوچ دیگری وجود دارند که جلوه طبیعت را دوچندان کرده‌اند. این آبشار زیبا در ۵ کیلومتری جنوب غربی روستا، در میان درّه‌ای سرسبز و زیبا قرار دارد.

در این روستا خانه بومگردی‌ای وجود دارد که امکانات رفاهی را برای مسافران فراهم کرده است. گردشگران در اقامتگاه بومگردی کنگ کهن ساکن می‌شوند و چند روز پر خاطره را در روستای تاریخی کنگ برای خود رقم می‌زنند.

درباره روستای کنگ بیشتر بخوانید

اقامتگاه کنگ کهن
اقامتگاه کنگ کهن

برای اقامت در اقامتگاه بومگردی کنگ کهن کلیک کنید

آبشار اخلمد

طبیعت زیبای اخلمد
طبیعت زیبای اخلمد

این آبشار در ۱۵ کیلومتری شهرستان چناران و ۸۵ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع شده است و یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است که گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. دو آبشار بلند در کنار هم که یکی از آن‌ها بالغ بر ۸۵ متر ارتفاع دارد، در دو کیلومتری روستای اخلمد زیبایی خاصی به طبیعت این منطقه داده‌اند.

قدمت اخلمد به چند هزار سال می‌رسد و در دره‌ای میان کوه‌های بینالود قرار دارد. در ابتدای دره، گیاهان زیبا و گل‌های رنگارنگ به همراه حجم وسیعی از درختان میوه خودنمایی می‌کنند. با طی مسیری به آبشار اول اخلمد می‌رسیم که حدود ۲۳ متر ارتفاع دارد و پس از حدود یک کیلومتر راه، آبشار اصلی اخلمد با ۸۵ متر ارتفاع نمایان می‌شود. آبشار سوم و چهارم نیز در بالای این آبشار قرار دارند.

نمایی از یکی از آبشارهای کوچک اخلمد
نمایی از یکی از آبشارهای کوچک اخلمد

به دلیل جنس آهکی کوه‌های اخلمد، در زیر آبشارها حفره‌هایی ژرف و مدور پدید آمده است که زیبایی خاصی به منظره بخشیده است. دره اخلمد دیوارهای صخره‌ای با ارتفاع حدود ۸۵ متر دارد و از بزرگ‌ترین مناطق مناسب برای سنگ‌نوردی است. دیوارهای معروف دره عبارتند از: دیواره سفید، عقاب و اللّه اکبر.

۸۵ آبشار دائمی در این دره در جریان است و تعدادی آبشار فصلی نیز در آن وجود دارد. از جاذبه‌های دیگر روستای اخلمد، بند اخلمد و غار اخلمد است. طبیعت بکر و زیبای اخلمد با جاذبه‌های روح‌نوازش هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود فرا می‌خواند.

درباره روستای ییلاقی اخلمد بیشتر بخوانید

دریاچه بزنگان

دریاچه بزنگان به دریاچه کل بی‌بی هم شهرت دارد و در جنوب رشته کوه‌های هزار مسجد قرار گرفته است. با مشهد ۱۳۰ کیلومتر و تا سرخس ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. وسعت این دریاچه ۸۰ هکتار است و عمیق‌ترین قسمت آن حدود ۱۲ متر است. بزنگان مهم‌ترین دریاچه خراسان رضوی می‌باشد و آب آن از بارنگی سالانه و چشمه‌های کوچک تأمین می‌گردد. در دریاچه بزنگان ماهی قزل‌آلا پرورش داده می‌شود. کل بی‌بی در فصل‌های مختلف پرندگان مهاجر را در کنار خود، دور هم جمع می‌کند. تا کنون ۳۳ گونه از فیتوپلانگتون‌ها در دریاچه بزنگان شناسایی شده‌اند. در صورت رسیدگی و فراهم کردن امکانات لازم، کل‌بی‌بی قابلیت جذب توریست و گردشگر را دارد.

باغ گیاه‌شناسی

باغ گیاه‌شناسی مشهد
باغ گیاه‌شناسی مشهد

 این باغ در خیابان جمهوری حدفاصل چهارراه مقدم و پل غدیر قرار دارد. باغ گیاه‌شناسی مشهد حدود ۲۵ هکتار مساحت دارد و در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ تأسیس گردیده است. متشکل از ۱۱ کلکسیون از علم گیاه‌شناسی و ترکیب هنر معماری با آن می‌باشد و دارای ۴۴/۷۷۶ متر مربع چمن، ۱۴۹۵۰ درخت، ۱۲۳۰۰ متر مربع پرچین، ۲۵۲۵۲ متر مربع گل‌های دائمی، ۹۵۰۰ متر مربع گل‌های فصلی و ۶۸۲۰۰ متر مربع معبر است.

گیاهان دارویی معطر: حدود ۱۸۰ گونه گیاه دارویی و معطر در این مجموعه وجود دارد. هدف از جمع‌آوری این گونه‌ها در ابتدا جنبه آموزشی و تحقیقی برای رشته‌های کشاورزی و علوم پزشکی است. البته اهداف دیگری چون جنبه‌های کاربردی در فضای سبز، جمع‌آوری ژرم پلاسم گونه‌های داروئی و بررسی زمینه‌های کشت و تولید انبوه آن‌ها را نیز به دنبال دارد.

باغ رز: این باغ حدود یک هکتار وسعت دارد و ۱۲۰ نوع گل رز در آن نمایش داده شده‌اند.

باغ صخره‌ای: انواع گل و گیاهان پیازی، صخره‌ای و فصلی در این قسمت از باغ گیاه‌شناسی دیده می‌شوند. 

باغ میوه: در این باغ ۱۴۰ نوع درخت میوه دیده می‌شود. باغ میوه به شکل کوچه ‌باغ‌های قدیمی ایران ساخته شده است.

نمایی از مسیر برکه باغ گیاه‌شناسی مشهد
نمایی از مسیر برکه باغ گیاه‌شناسی مشهد

نهالستان و گل‌خانه‌های تولیدی: بخش مهمی از باغ گیاه‌شناسی را همین قسمت تشکیل داده است. این کلکسیون بستر اولیه کاشت و ذخیره سازی عناصر گیاهی وارد شده به باغ است. بیش از ۴۰ گونه گیاه زینتی و تحقیقی در این قسمت وجود دارد.

جشنواره گل داوودی: یک هکتار از باغ گیاه‌شناسی مشهد را به ۷۰۰ نمونه ژنتیکی از گل‌های داوودی سراسر ایران اختصاص داده‌اند. این جشنواره هر سال در پائیز برگزار می‌گردد.

در مجموعه باغ گیاه‌شناسی مشهد امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، مسجد، کافی شاپ، رستوران و… جهت رفاه حال گردشگران فراهم شده است.

درباره باغ گیاهشناسی و دیگر پارک‌های مشهد بیشتر بخوانید

کافی شاپ باغ گیاه‌شناسی مشهد
کافی شاپ باغ گیاه‌شناسی مشهد

کوهسنگی

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد با نام کوهسنگی شناخته می‌شود. کوهسنگی، بوستان دلگشایی است که قدمتی به بلندای چند قرن دارد. برای نمونه یکی از داستان‌هایی که در مورد این جاذبۀ گردشگری ناب بیان می‌شود این است که امام رضا (ع) در هنگام سفر خود به شهر توس کوهسنگی را دیده‌اند. ایشان فرموده‌اند که از سنگ این کوه دیگ‌های بسیار تولید خواهد شد. بنابر پیش‌بینی دقیق ایشان، از همان زمان تا به همین امروز هر ساله تعداد بسیار زیادی دیگ سنگی از سنگ‌های همین کوه بزرگ تولید شده است. تا حدی که یکی از جاذبه‌های ارزشمند و پرطرفدار کوهسنگی بازاری است که دور تا دور بوستان را در بر گرفته است و در تمام غرفه‌های آن دیگ‌های سنگی به فروش می‌رسد. یکی از معروف‌ترین سوغات نیز همین دیگ‌های سنگی هستند که اگر آشنایان متوجه شوند گردشگری به شهر مشهد سفر کرده و از کوهسنگی زیبا دیدن کرده و دیگ سنگی به ارمغان نیاورده است بدون شک بسیار دلخور خواهند شد. همچنین در رستوران‌های سنتی بوستان نیز دیزی سنگی سرو می‌شود که طرفداران بسیاری دارد. شاید حتی بتوان گفت تمام مهمانان کوهسنگی حتماً از دیزی‌های بی‌نظیر و خوش‌عطر این رستوران‌های سنتی و کباب‌های وسوسه‌برانگیزش نوش جان می‌کنند. علاوه بر خرید دیگ سنگی و میل‌کردن دیزی سنگی و کباب و بستنی، مهمانان کوهسنگی با هر سن و هر سلیقه‌ای حتماً از این کوه بزرگ و پرابهت بالا می‌روند. خوشبختانه برای صعود به قلۀ کوه چند مسیر تعبیه شده است. مسیری راه شیبدار است و مسیری پله، و مسیری دیگر صخره‌های خوش آب و گل؛ به همین دلیل تمام افراد با هر وضعیت بدنی می‌توانند به قلۀ کوه صعود کنند. شما هم در سفر به شهر مشهد حتماً به کوهسنگی بروید و حتماً راه خود را تا قله ادامه دهید. منظرۀ شهر از آن بالا بسیار تماشایی است.

درباره کوهسنگی بیشتر بخوانید

آبشار قره‌سو

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد آبشار قره‌سو می‌باشد. قره‌سو یک لغت ترکی است و معنی آن آب سیاه می‌باشد. قره‌سو در ده کیلومتری جنوب غرب شهرستان کلات نادری قرار گرفته است. این منطقه ییلاقی آبشارهای بلند با دره‌های تنگ دارد که از حیث منظره و آب و هوا بسیار ممتاز است. هشت آبشار در قره‌سو خروشان است که از طریق نردبان‌های فلزی می‌توان به بالای آن‌ها رفت. همچنین چشمه‌های خنک و دلچسب جوشان در قره‌سو یکی از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگران به سمت این منطقه است.

قره‌سو از سطح دریا ۱۱۹۰ متر ارتفاع دارد. آب هشت آبشار این منطقه برای آبیاری باغ‌ها و به عنوان آب شرب در پایین دست استفاده می‌شود.

هنگامی که قصر خورشید توسط نادرشاه افشار بنا شد، وی به خاطر آب نامناسب کلات و با استفاده از توان مهندسان، آب شیرین قره‌سو را به عمارت خورشیدی رساند.

خانه توکلی

این خانه تاریخی دویست سال قدمت دارد و در خیابان نواب صفوی واقع شده است. خانه توکلی در دوره قاجاریه توسط یک بازرگان به نام کشمشیان ساخته شده و پس از این‌که وی از دنیا رفته فردی به نام توکلی خانه را خریداری نموده است. از همان زمان این خانه به نام خانه توکلی شهرت یافته است. این خانه تاریخی و زیبا به عنوان اثری ملی در فهرست آثار ملی و تاریخی به ثبت رسیده است.

موزه رضوی

مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های موزه‌ای ایران هستند. بنای تاریخی این مجموعه حدود شش قرن قدمت دارد. درون موزه اشیاء و تزئیناتی قرار گرفته که حدود ده قرن از عمرشان می‌گذرد.

نقشه بنای موزه را آندره گدار رسم کرده است. مهندسان کنتراتیف و بیوک قهرمانی نیز در سال ۱۳۲۴ هجری شمسی این بنا را در سه طبقه ساختند. مساحت بنا ۱۰۳۴ متر مربع می‌باشد.

بسیاری از اشیاء قدیمی  و ارزشمند در این موزه نگهداری می‌شوند. همچنین اشیاء ارزشمند زیادی توسط افراد سرشناس به موزه رضوی هدیه شده است که به عنوان مثال می‌توان به مدال‌های باارزش بسیاری از ورزشکاران کشورمان اشاره کرد.

اجاره سوئیت در مشهد
اجاره سوئیت در کیش

این مطلب ادامه دارد

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید