جاذبه‌های گردشگری لاهیجان ؛ مروارید درخشان استان گیلان(خواندن 12 دقیقه)

جاذبه‌های گردشگری لاهیجان
جاذبه‌های گردشگری لاهیجان

جاذبه‌های گردشگری لاهیجان بی‌شمار هستند چون زیبایی‌های این شهر بی‌شمار است و قدمتش به گذشته‌های خیلی دور برمی‌گردد. این شهر سبز شهره است به عطر چای و عطر بهارنارنج و طعم به یادماندنی کلوچه‌های بی‌نظیرش. لاهیجان شهری است که گردشگران بسیاری از اقصا نقاط جهان هر ساله به آن سفر می‌کنند و همراه با کوله‌باری سرشار از خاطرات شیرین به شهر و دیار خود برمی‌گردند و تا مدت‌ها روایت‌هایی ناب از دوران سفر خود به لاهیجان برای بازگفتن دارند. این روایت‌های شیرین سینه به سینه بین دوستان و آشنایان می‌گردد و می‌گردد و باعث می‌شود سال بعد گردشگران بیشتری شهر ناب و دوست‌داشتنی لاهیجان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. در این مقاله میزبون قصد گشت و گذار در دل لاهیجان دل‌نواز را دارد. شما هم با میزبون همراه شوید تا جلوه‌های زیبای طبیعت و تاریخ را در این شهر محبوب بشناسید. بدون شک پس از شناخت رهسپار لاهیجان خواهید شد.

دیدار از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان همراه با میزبون

حمدالله مستوفی در تاریخ گزیده در مورد لاهیجان چشم‌نواز آورده است:

از اقلیم چهارم است. طولش از جزایر خالدات فدک و عرض از خط استوا لح شهری بزرگ است و دارالملک جیلانات آبش از جبال بر می‌خیزد و حاصلش برنج و ابریشم و اندک غله می‌باشد و نارنج و ترنج و میوه‌های گرمسیری فراوان است.

جاذبه‌های گردشگری لاهیجان

در شهر لاهیجان طبیعت و تاریخ دست در دست هم نهاده‌اند و زیبایی و شوه را به نهایت رسانده‌اند. به همین دلیل در این شهر بهشتی و زیبا جاذبه‌های گردشگری تاریخی را در کنار جاذبه‌های گردشگری طبیعی خواهید دید. از حق نگذریم دوشادوشی تاریخ و طبیعت در کنار هم بسیار جذاب و تماشایی خواهند بود. در ادامه با میزبون همراه و هم‌گام باشید تا بیشتر از زیبایی‌های این شهر بخوانید.

مسجد اکبریه در شهر لاهیجان

یکی از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان که یک جاذبۀ گردشگری تاریخی به شمار می‌رود با نام مسجد اکبریه شناخته می‌شود. مسجد اکبریه در قسمت جنوب غرب شهر لاهیجان در استان گیلان واقع شده است. این مسجد بنابر کتیبه‌ای مرمرین که بر سردر آن نصب شده است در سال ۱۲۳۹ در دورۀ حکومت فتحعلی‌شاه قاجار و به دستان هنرمند و توان‌مند حاج علی‌اکبر لاهیجانی ساخته و پرداخته شده است. برخی از خبرگان هنر معماری این مسجد تاریخی را با مسجد ایاصوفیه در ترکیه شبیه می‌دانند. مسجد اکبریه سرشار است از نقوش هنرمندانه که به رسم معماری قاجار بر آن نگاشته شده‌اند. اما لازم است اضافه کنم که در حال حاضر مسجد اکبریه از دو قسمت متمایز تشکیل شده است. بخشی که بیش از یک قرن قدمت دارد و مسجد کهنه شمرده می‌شود و بخشی که پس از آن احداث شده است و از قدمت کمتری برخوردار است.

تالاب سوستان در حوالی شهر لاهیجان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان که یک جاذبۀ گردشگری طبیعی محسوب می‌شود با نام تالاب سوستان شناخته می‌شود. این تالاب جذاب و تماشایی در حوالی شهر لاهیجان واقع شده است. تالات سوستان تکه‌ای از بهشت است که اتفاقاً مسیر دسترسی به آن هموار است و به همین دلیل گردشگران حرفه‌ای و آشنا به رمز و راز گردشگری و جویای طبیعت خارق‌العاده به هیچ عنوان دیدار از این جلوۀ بی‌همتای طبیعت را به تأخیر نمی‌اندازند و اتفاقاً آن را در اولویت فهرست گردشگری خود قرار می‌دهند. تالاب سوستان در فصول سرد سال یعنی فصل زمستان و پاییز لبریز از آب شیرین است و گرداگردش را درختان سبز و شاداب فرامی‌گیرند. همچنین این منطقه به دلیل شرایط مناسب طبیعی که دارد خانۀ امن پرندگان و آبزیان گوناگون به شمار می‌رود. شما هم در سفر به لاهیجان به تالاب سوستان رهسپار شوید و از زیبایی‌های بی حد و حصر این تالاب روح‌نواز بهره ببرید.

آرامگاه کاشف‌السلطنه یا موزۀ تاریخ چای در شهر لاهیجان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان که به عنوان یک جاذبۀ گردشگری تاریخی مورد توجه قرار می‌گیرد با نام آرامگاه کاشف‌السلطنه یا موزۀ تاریخ چای در شهر لاهیجان شناخته می‌شود. این بنای تاریخی در اصل آرامگاه محمدمیرزا قاجار قوانلو، فرزند بزرگ اسدالله میرزا نایب‌السلطنه از رجال تحصیلکرده و بلندرتبه‌ی مملکتی، در زمان قاجاریه است. بنا بر وصیت محمدمیرزا قاجار قوانلو، آرامگاهش بر فراز تپه‌های چای در شهر لاهیجان بنا شد. در حال حاضر این بنای تاریخی نه تها پیکر محمدمیرزا قاجار قوانلو را در بر گرفته است بلکه به موزۀ چای بدل شده است و تاریخ چای از گذشته‌های دور تا به امروز را روایت می‌کند.

محمدمیرزا قاجار قوانلو در زمان حیاتش تاجر و کشت‌کنندۀ چای بود. او تمام ابزار و ادوات مربوط به کشت چای را از هندوستان به ایران آورد و در راه رونق بازار چای چنان از خود ایثار و شفقت نشان داد تا با عنوان چایکار شهرت یافت. مزار کاشف‌السلطنه در ابتدا تنها از سنگ مرمر سیاهی تشکیل شده بود و هیچ مقبره و زینتی بر فراز آن وجود نداشت تا اینکه در سال ۱۳۵۵ انجمن آثار ملی مقبره‌ای به سبک غربی در زمینی به مساحت ۵۱۲ مترمربع با اسکلتی از بتن و نمایی از سنگ تیشه‌ای به رنگ طوسی بر فراز مزار کاشف‌السلطنه بنا کرد. و سرانجام در سال ۱۳۷۱ در نتیجۀ تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی به بنای آرامگاه کاشف‌السلطنه موزۀ چای ایران زمین نیز ضمیمه شد. در حال حاضر این آرامگاه موزه پذیرای گردشگران عزیز از اقصا نقاط جهان به لاهیجان خواهد بود.

استخر لاهیجان

یکی از زیباترین و دلرباترین جاذبه‌های گردشگری لاهیجان با نام استخر لاهیجان شهرت دارد. این استخر بزرگ در دامنۀ شیطان کوه و در سمت شرقی شهر لاهیجان واقع شده است. استخر لاهیجان از ۱۷ هکتار مساحت و ۴ متر عمق برخوردار است. در گذشته‌های دور از این استخر بزرگ به منظور تأمین آب مورد نیاز برای آبیاری شالیزارهای برنج استفاده می‌شد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این استخر بزرگ که سهم به سزایی در زیبایی و دلربایی این جاذبۀ گردشگری تاریخی طبیعی بازی می‌کند وجود جزیره‌ای کوچک در میان استخر است. در گذشته به این جزیرۀ کوچک میان‌پشته گفته می‌شد. این جزیرۀ کوچک به وسیلۀ یک پل سیمانی بلند به سمت جنوبی استخر متصل می‌شد. آن وطر که از منابع برمی‌آید این استخر و چزیرۀ کوچک میان آن به فرمان شاه عباس صفوی بنا شده است. در هر صورت این جاذبۀ گردشگری تاریخی طبیعی بسیار دلنشین، دلربا و دلکش است.

پ.ن: نظیر چنین جاذبه‌ای در شهر تبریز نیز وجود دارد. آئل گلی تبریز نیز استخری بزرگ است که در میانۀ آن کاخی جزیره‌مانند خودنمایی می‌کند. اتفاقاً عمارت آئل گلی نیز به فرمان شاه عباس صفوی بنا شده و به منظور تأمین آب مورد نیاز کشاورزی احداث شده است.

تله کابین یا بام سبز شیطان کوه در شهر لاهیجان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان که در نوع خود بی‌نظیر است و بسیار مورد اقبال عمومی و توجه گردشگران قرار گرفته است با نام تله کابین احرار شناخته می‌شود. تله کابین احرار در سال ۱۳۸۴ در شهر لاهیجان احداث شد. این تله کابین دو ایستگاه دارد. ایستگاه اول با نام بام سبز و ایستگاه دوم با نام تاج خروس شهرت دارند. در هر دو ایستگاه غرفه‌های فروش صنایع دستی و خوراکی‌های خوشمزه فعال هستند. این تله کابین ۵ دکل و ۳۳ کابین دارد و در هر روز در حدود ۱۰۰۰ مهمان را از درۀ شیطان کوه عبور می‌دهد.

پل خشتی در شهر لاهیجان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان با نام پل خشتی شناخته می‌شود. این جاذبۀ گردشگری تاریخی طبیعی نیز از گذشته‌های دور تا به امروز مورد توجه گردشگران بوده است و هر ساله خَیل عظیمی از گردشگران را به خود فرا می‌خواند. پل خشتی در قسمت غربی شهر لاهیجان در محله‌ای به نام پرده سر واقع شده است. قدمت این پل تاریخی به دوران حکومت کیائیان بازمی‌گردد. جالب است بدانید که میرظهیرالدین مرعشی در کتاب خود به پل خشتی لاهیجان اشاره کرده است. آن طور که در کتاب آورده شده است، در اوایل دوران حکومت قاجار، حاج جعفر کاشانی که از جملۀ مردم خیّر دوران به شمار می‌آمده است، در عوض پل سنگی و قدیمی پلی آجری بنا کرده است. این پل خشتی بنا شده به دست حاج جعفر کاشانی در سال ۱۲۷۱ هجری قمری، به طور کامل مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. پل خشتی لاهیجان ۵۰ متر طول و ۴ متر و ۵۰ سانتی‌متر عرض و ۱۱ متر ارتفاع دارد. این پل جذاب تاریخی از آجرهایی به رنگ قرمز همراه با آهک و ساروج تشکیل شده است. به علاوه اینکه پل خشتی لاهیجان ۵ چشمه معلق دارد که دیرینگی این چشمه‌ها به قرن نهم هجری بازمی‌گردد.

مسجد جامع در شهر لاهیجان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان با نام مسجد جامع شناخته می‌شود. مسجد جامع در شهر لاهیجان در مجاورت مقبرۀ چهار پادشاهان واقع شده است. قدمت این دو بنای تاریخی به سال ۸۹۳ هجری قمری در دورۀ سلطنت کیائیان در شهر لاهیجان بازمی‌گردد.

حمام گلشن در شهر لاهیجان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان که متأسفانه بسیاری از بخش‌های آن در طی سالیان بسیاری که از ساخت آن می‌گذرد تخریب شده است با نام حمام گلشن شناخته می‌شود. این حمام کهنسال در قسمت شمال شرقی شهر لاهیجان در زمان فتحعلی شاه قاجار بنا شده است. این حمام در گذشته حوضچه‌ها و خزینه‌های بسیاری داشته است.

پارک جنگلی میرصفا

پارک‌های جنگلی همواره یکی از مکان‌های مورد علاقه گردشگران بوده‌اند و هستند. در لاهیجان نیز پارک‌های جنگلی وسیع و زیبای زیادی وجود دارد که گردشگران بسیاری از آن‌ها دیدن می‌کنند؛ یکی از این پارک‌های جنگلی، پارک میرصفا می‌باشد که دارای یک فضای سرسبز و زیبا با درختان بلند و سرسبز می‌باشد. در پارک میرصفا، در کنار درختان تنومند، رودخانه بزرگ و زیبایی را مشاهده خواهید کرد که نشستن در کنار آن و گوش کردن به صدای پرندگان، ترکیبی عجیب آرامش بخش خواهد شد؛ همچنین در این پارک آلاچیق‌هایی وجود دارد که برای استراحت خانواده‌ها تدارک دیده شده‌اند. گفتنی است که این پارک در ابتدا جنگل بوده است ولی به دلیل قرار گرفتن در منطقه شلوغ و مناسب نبودن برای استفاده خانواده‌ها، در سال ۱۳۹۵ تبدیل به یک مجموعه گردشی تفریحی شده است. پارک میرصفا در خیابان شقایق، در شهر لاهیجان از استان گیلان قرار گرفته است و از سمت شمال به دریای کاسپین، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می‌شود.

بقعه تاریخی شیخ زاهد گیلانی در حوالی شهر لاهیجان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان با نام بقعه تاریخی شیخ زاهد گیلانی شناخته می‌شود. این بقعه در روستای شیخانه‌ور در حوالی شهر لاهیجان در جادۀ لاهیجان به لنگرود بر دامنه‌ی کوه واقع شده است. این بقعه متعلق است به شیخ تاج‌الدین ابراهیم، معروف به شیخ زاهد گیلانی، که از عرفا و دراویش نامی و مراد شیخ صفی‌الدین اردبیلی بوده است. شیخ زاهد گیلانی در سال ۷۱۱ هجری قمری دار فانی را وداع گفت. در سال ۸۹۲ هجری قمری، بقعۀ شیخ زاهد گیلانی به فرمان سلطان حیدر صفوی در روستای شیخانه‌ور در حوالی شهر لاهیجان، بنا شد.

کوه و آبشار شیطان کوه در شهر لاهیجان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان شیطان کوه نام دارد. در گذشته این کوه با نام شاه‌نشین کوه شهرت داشت. در دوران گذشته در مقابل این کوه برکه‌ای به طول ۷۰ متر و عرضی بالغ بر ۲۰۰ متر وجود داشت. اما در حال حاضر برکۀ پیشین به یک دریاچۀ مصنوعی بدل شده است. در میان این دریاچۀ مصنوعی جزیرهایی به چشم می‌خورد که بر فراز هر یک از این جزیره‌ها ساختمانی کوچک قرار گرفته است.

سفر به لاهیجان

یکی از مقاصد ناب گردشگری، لاهیجان زیباست. بنابراین پیشنهاد ویژۀ میزبون به گردشگران عزیز و علاقه‌مندان به گشت و گذار در ایران سربلند اجاره سوئیت در لاهیجان و اقامت چند روزه در این شهر بی‌مثال است. میزبون زیباترین روزها را در لاهیجان زیبا، برای شما همراهان همیشگی، آرزو دارد.

سفر به لاهیجان، بهشت گیلان به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید