رشت و جاهای دیدنی آن: موزه‌ها و بناهای تاریخی(خواندن 6 دقیقه)

رشت یکی از شهرهای بزرگ و زیبای شمالی ایران است. این شهر مرکز استان گیلان است. شهر رشت سومین شهر گردشگر پذیر ایران است. بماند که پر باران ترین شهر ایران نیز به شمار می‌رود. در واقع مرکزیت این شهر در زیباترین و دلکش ترین استان ایران زمین، یعنی گیلان دلربا، خود به تنهایی بیان‌گر زیبایی و درجۀ اهمیت این شهر است و جایی برای بیان توضیح و آوردن دلیل باقی نمی‌گذارد. به همین دلیل میزبون همراهان همیشگی خود را به این شهر زیبا دعوت می‌کند. در این مقاله به چند تا از جاهای دیدنی رشت اشاره می‌شود. امیدوارم در سفر به پر باران ترین شهر کشور, راهگشا و راهنمای شما عزیزان جان باشد.

هرگاه به رشت سفر کردید این اماکن را ببینید:

رشت
رشت

خانۀ میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان جنگلی
خانه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان جنگلی، سردار نهضت جنگل بود. این مرد بزرگ در سال ۱۲۷۵ در یک خانۀ زیبا و گرم در محلۀ استاد سرای رشت به دنیا آمد. شاید باورتان نشود ولی متأسفانه آنچه می‌خواهم بگویم حقیقت دارد؛ خانۀ میرزا کوچک خان جنگلی، این مرد بزرگ، برای ۸۵ سال خالی از سکنه بود و در واقع به یک مخروبه تبدیل شده بود. در سال ۱۳۸۲ با کمک‌های مردمی باز سازی شد، به همان صورتی که ۸۵ سال پیش بود. این موضوع از جهتی مایۀ تأسف است و از طرفی امید بخش است. ترجیح می‌دهم فقط در مورد امیدبخشی آن بنویسم. این ماجرا ثابت می‌کند هرگز برای ترمیم و باز سازی دیر نیست. همیشه می‌شود خرابه‌ها و ویرانه‌ها را دوباره ساخت و از نو شروع کرد. نکتۀ دیگر اینکه ثابت می‌کند اتحاد و انسجام مردم، همیاری و پشتیبانی مردم, چقدر می‌تواند مثمر ثمر باشد.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی
خانه میرزا کوچک خان جنگلی

به هر روی امروزه، به لطف وجود و حضور گرم مردم نجیب و مهربان و دلسوز ایران زمین، درهای خانۀ میرزا کوچک خان به روی مهمانانش باز است و به گرمی پذیرای وجود مسافران و گردشگران گرامی است. این خانه موزه همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ و جمعه‌ها از ساعت ۱۰صبح تا ۱۷عصر باز است. برای سفر به این شهر بی همتا و دیدار از آثار تاریخی آن کافیست اجاره ویلا در رشت را انتخاب کنید.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی
خانه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میرزا گوچک خان جنگلی
آرامگاه میرزا گوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان جنگلی در شهر رشت به دنیا آمد و در همین شهر هم دار فانی را وداع گفت. آرامگاه این مرد بی مانند در جنوب این شهر و در میان بقعه و گورستان سلیمان داراب قرار دارد. در سفر به هر شهری جالب و لازم است که از اماکن تاریخی شهر دیدن کنید. به خصوص که آن مکان تاریخی به یک فرد تاریخی مهم هم ارتباط پیدا کند. چه بهتر که در این سیر و سیاحت اندکی هم از ماجرای زندگی آن فرد مهم و ارزش تاریخی آن مکان اطلاع داشته باشید. تمام همّ و غم میزبون همین است که به سفرهای شما عزیزان رنگ و جلایی درخشان و به سیاحت‌های شما غنایی بیشتر ببخشد. میزبونی باشید و آگاهانه سفر کنید.

پل لیشاوندان

جمعه بازار رشت، بازار محبوبی است که پلی به نام لیشاوندان از بین آن عبور می‌کند. این پل بر روی رودخانه خوبک قرار گرفته و کنار جاده اصلی رشت به فومن و درست مجاور روستای لیشاوندان قرار گرفته است. زمان ساخت این پل تاریخی به دوره قاجار باز می‌گردد. پل به صورت دو طرفه ساخته شده و در مرکز ارتفاع بیشتری دارد. بدون شک گذر از روی این پل در حین مسافرت به رشت خالی از لطف نخواهد بود.

چاه مقدس

مسجد صفی یا مسجد سفید، یکی از قدیمی‌ترین مساجد ساخته شده در رشت بوده و زمان ساخت آن به قبل از دوره صوفیه باز می‌گردد. این مسجد دارای چاه آبی است که به چاه صاحی الزمان معروف است. این چاه آب در کنار قبر مبارک آقا میر شهید لاهیجان قرار گرفته و طبق روایت پسر امام موسی کاظم (ع) بوده است. به همین دلیل مردم چاه را مقدس شمرده و برای نذر بیماری و گرفتاری‌های خود درون چاه سکه می‌اندازند تا شفا دریافت کنند.

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

باغ محتشم
باغ محتشم

باغ محتشم، پارک معروف شهر است. این پارک یا باغ قدیمی ترین پارک شهر است. در واقع باید بگویم قدمت این باغ به دوران ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد. باغ محتشم یکی از زیباترین جاهای دیدنی رشت است.

در ضلع جنوبی باغ محتشم عمارت کلاه فرنگی واقع شده است. عمارت کلاه فرنگی نیز از جمله آثار به جا مانده از دوران قاجار محسوب می‌شود. ویژگی خیره کنندۀ این عمارت چند ضلعی بودن آن است. چند ضلعی بودن عمارت ظاهر زیبایی به آن بخشیده است.

عمارت کلاه فرنگی در باغ محتشم
عمارت کلاه فرنگی در باغ محتشم

در گذشته‌های دور، یعنی در همان دوران قاجار که این بناها ساخته شدند، رفت و آمد به این قسمت شهر اندک بود. خلوتی و دنجی این مکان سببی بود که حکمرانان برای گذراندن تابستان گرم به این منطقه ییلاق کنند.

این عمارت را کلاه فرنگی نامیده‌اند چون طبقۀ بالایی این عمارت، شبیه کلاه سیلندری (فرنگی) است. در شهر بیرجند نیز بنایی تاریخی با نام کلاه فرنگی وجود دارد.

عمارت کلاه فرنگی در باغ محتشم
عمارت کلاه فرنگی در باغ محتشم

عمارت کلاه فرنگی رشت در سال ۱۳۷۴ به مدیریت میراث فرهنگی گیلان واگذار شد و در سال ۱۳۷۵ هم به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موزه رشت یا خانه‌ی میرزا حسین خان کسمایی

خانه‌ای که سال‌ها پیش به شاعر و روزنامه‌نگار آزادی‌خواهِ  وطن دوستِ دورۀ مشروطیت و نهضت جنگل، میرزا حسین خان کسمایی، تعلق داشت امروزه موزۀ رشت است. خانۀ این مرد مبارز و بزرگ در سال ۱۳۴۹ به موزه تبدیل شد. در سال ۶۷ پس از مرمت خانه در دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی بازگشایی شد.

موزه رشت
موزه رشت

بخش مردم شناسی این موزه به مجسمه‌هایی اختصاص یافته است که سبک و شیوۀ زندگی گیلکی را به نمایش گذاشته‌اند. اما بخش باستان شناسی این موزه در زیرزمین قرار دارد. در این زیرزمین پیکان‌هایی سنگی وجود دارد که قدمت آن به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد. علاوه بر آن ظروف سفالی به شکل حیواناتی از قبیل قوچ، اشیای زینتی دیگر مثل گوشواره و دستبند، شمشیر و خنجر دیده می‌شود. این موزه در خیابان طالقانی رشت قرار دارد.

موزه میراث روستایی رشت

موزه میراث روستایی
موزه میراث روستایی

یکی از جالب ترین جاهای دیدنی رشت موزه‌ی میراث روستایی گیلان است. در این موزه، فضای باز کلبه‌های سنتی گیلان و معماری مناطق مختلف استان در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. در ۴۵ هکتار از پارک جنگلی سراوان، ۱۸ کیلومتری جنوب رشت، تا کنون هفت روستای کامل بازسازی شده‌اند. در این موزه نمایشگاه‌های متفاوتی مثل نمایش سنت‌های منطقه‌ی گیلان، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنرهای بومی در طول سال برگزار می‌شود.

موزه میراث روستایی
موزه میراث روستایی

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید