دریاچه ولشت بهشت پنهان شهر چالوس در دامنۀ رشته کوه البرز(خواندن 5 دقیقه)

دریاچه ولشت
دریاچه ولشت

دریاچه ولشت، در جنوب غربی شهر سبز و چشم نواز چالوس و در شمال شرق کلاردشت با شکوه واقع شده است. ولشت دریاچه‌ای کوهستانی است که در ۲۵ کیلومتری جاده چالوس در همسایگی مرزن آباد قرار  گرفته است. آنچه بیش از پیش به اهمیت ولشت می‌افزاید این است که این دریاچه آب شیرین دارد. در جنوب غربی ولشت علم کوه واقع شده است. نزدیک‌ترین روستا به این دریاچه روستای سنار است. این دریاچه هفتاد و یکمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ مهر ۱۳۸۸ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

خرّم زیاد آنکه گفت: که مازندران را بهشت‌ است جفت!

میراث طبیعی ملی ایران

میراث طبیعی ملی ایران محدوده‌های جغرافیایی طبیعی و مناطق خاصی از کشور است که به علت کیفیت ویژهٔ فیزیکی و زیست‌شناسی، مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی – تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌های آن‌ها تعیین و تحت حفاظت و بهره‌برداری پایدار قرار می‌گیرند. این میراث گران قدر توسط سازمان میراث فرهنگی کشور شناسایی، معرفی و ثبت می‌شوند.

ویژگی‌های دریاچۀ ولشت

دریاچه ولشت
دریاچه ولشت

ویژگی‌های عمومی

تیم هفت نفرۀ غواصی که در ۱۷ تیر ماه سال ۱۳۹۳ ولشت را به مدت یک روز تمام مورد کاوش قرار دادند. بر اساس بررسی انجام شده این دریاچه آب شیرین دارد. همچنین ابعاد آن نزدیک به ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر مربع است. دیگر اینکه ۱۵۰ هزار متر مربع وسعت دارد. بیشینۀ عمق این دریاچه ۲۲ متر است. میانگین عمق اطراف دریاچه ۹ متر و میانگین عمق مرکز دریاچه ۱۸ متر است. دمای محیط اطراف در ساعت ۱۰ صبح ۳۱ درجه است. دمای آب در سطح ۲۶ درجه در عمق ۶ متری ۱۹ درجه، در عمق ۱۴ متری ۱۳ درجه و در عمق ۲۰ متری ۵ درجه است.

ساکنان ولشت

این دریاچۀ زیبا که در ارتفاع ۹۳۵ متری از سطح دریای خزر واقع شده است خانه و کاشانۀ سه نوع حیوان است. ساکنان این دریاچه عبارتند از: اردک ماهی، مار آبی و قورباغه.

منبع تغذیه کنندۀ دریاچۀ ولشت

آب موجود در این دریاچه از طریق بارش باران و چشمه‌های آب زیر زمینی که از بستر دریاچه به بیرون راه پیدا می‌کنند تأمین می‌شود. بستر دریاچه از خاک بسیار نرم خاکستری تشکیل شده است. اطراف دریاچه نیزار است نی‌های این نیزار تا عمق ۸ متری ریشه دارند.

دریاچه ولشت کجاست؟

این دریاچۀ چشم نواز در شهرستان چالوس در بخش کلاردشت در دهستان بیرون بشم در روستای ولشت واقع شده است.

دریاچه ولشت
دریاچه ولشت

این دریاچه در هم جواری منطقۀ ییلاقی کلاردشت واقع شده است. گردشگران در سفر به شهر پر جاذبۀ چالوس به این منطقۀ ییلاقی می‌روند و از دریاچۀ ولشت نیز دیدن می‌کنند. وجود آب شیرین این دریاچه در منطقۀ کوهستانی یعنی در دامنۀ رشته کوه البرز، آب و هوای خوش این منطقه و زیبایی‌های منحصر به فردی که جز در شمال ایران به چشم نمی‌خورد باعث می‌شود هر ساله گردشگران بسیاری از سراسر ایران به این منطقه جذب شوند.

دریاچه ولشت
دریاچه ولشت

اغراق نیست اگر این دریاچۀ آبی زیبا و سبزی اطرافش را بهشتی پنهان در کوه‌های البرز بنامم. البته رشته کوه البرز از برکت هم جواری اش با دریای خزر سرشار از زیبایی و نعمت است. در هر گوشۀ این رشته کوه رد پایی از بهشت را می‌شود به چشم دید.

دریاچه ولشت
دریاچه ولشت

تصور کنید که قدم زدن، نفس کشیدن و تماشای این صحنۀ با شکوه از هستی چطور در عمق جان نفوذ می‌کند و چطور رخوت و سستی را از دل می‌زداید.

دریاچه ولشت از فراز کوه‌های البرز
دریاچه ولشت از فراز کوه‌های البرز

طبیعت با رنگ‌های زیبا و منحصر به فرد خود در این دریاچه و در جوار آن بیش از هر منطقۀ دیگری خودنمایی می‌کند.

تفریحات دریاچه ولشت

مُحاط بودن دریاچه با کوه‌های اطرافش تصویری بی نظیر و چشم نواز رقم زده است. عکس برداری در کنار این دریاچه با این منظره، بسیار لذت بخش است و عکس‌هایی بی مانند برای شما به یادگار خواهد گذاشت. گفتنی است فرقی نمی‌کند در یک روز آفتابی و یا یک روز بارانی به این منطقه سفر کرده باشید، چشم‌انداز زیبای آن، در هر حالتی که عکس‌های شما را به عکس‌هایی فوق‌العاده تبدیل خواهد کرد. اگر در ماهیگیری مهارتی دارید و اگر به ماهیگیری علاقه دارید این دریاچه فرصت خوبی است برای یک ماهیگیری عالی و خاطره ساز. چون آب و هوای خوش و دل انگیز و درختان اندک دور و بر و سایۀ همین درختان معدود محیطی رؤیایی می‌آفرینند. یکی دیگر از تفریحات پر طرفدار و آرامش بخش که میزبون تجربۀ آن را توصیه می‌کند دوچرخه سواری در کنار دریاچه است. دوچرخه سواری در این محیط دل‌انگیز به قطع تجربه‌ای باورنکردنی را برای شما به همراه خواهد داشت. دیگر اینکه برخی افراد در این دریاچه شنا می‌کنند. شاید برای شناگران حرفه‌ای خطری وجود نداشته باشد اما برای شناگران مبتدی یا نابلد حتماً خطرناک خواهد بود زیرا این دریاچه بسیار عمیق است. از آن جایی که آب این دریاچه آب شیرین است و آب شیرین نیز آبی سنگین محسوب می‌شود، در صورتی که شناگر آماتور باشید قادر به نگه داشتن خود بر روی آب نبوده و غرق خواهید شد. میزبون پیشنهاد می‌کند از خیر شنا کردن در این دریاچه بگذرید و در عوض با قایق به میان دریاچه بروید. در کنار دریاچه ولشت تفریحات آبی دیگری جز قایق‌سواری و شنا نیز وجود دارد که از این بین می‌توان به بیگ بال، جت اسکی کودکان، شاتل و بنانا و استوانه اشاره کرد. بیگ بال یک مدل توپ است که شما داخل آن قرار گرفته و سپس توپ به روی آب فرستاده می‌شود. استوانه نیز تفریحی شبیه به بیگ بال بوده با این تفاوت که به جای توپ، شما در یک استوانه شفاف قرار گرفته و به روی آب فرستاده می‌شوید. نکتۀ آخر اینکه دیدار از این دریاچۀ زیبا را از چشمان خود دریغ نکنید. با اجاره ویلا در چالوس در کنار این دریاچۀ باشکوه و چشم نواز مهمان میزبون باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید