آش سنتی و انواع آن در یزد؛ جذاب و خوشمزه(خواندن 7 دقیقه)

سفره ایرانی
سفره ایرانی

آش سنتی است که از گذشته‌های دور بر سفره‌های ایرانی حضور داشته است. انواع و اقسام آش در شهرهای مختلف ایران طبخ می‌شوند. هر شهری انواع آش مخصوص به خود را دارد. اما برای مثال آش رشته یک آش ملی به شمار می‌رود. چون به نظر می‌رسد تمام شهرهای ایران زمین این آش خوشمزه را می‌پزند و نوش جان می‌کنند. اما به هر حال هستند انواعی از آش که ممکن است خیلی از ما ایرانیان تا به امروز با آن آشنا نشده باشیم. اگر شما هم کنجکاو هستید که از انواع و اقسام آش در شهر یزد با خبر شوید با میزبون همراه باشید.

آش شولی یزد

آش شولی یزدی
آش شولی یزدی

شاید جالب باشد بدانید که آش سنتی در یزد جایگاه ویژه‌ای دارد. تا حدی که معروف‌ترین غذای سنتی یزد یک آش است. این آش معروف شولی نام دارد. این آش خوشمزه در عین سادگی و روش پخت ساده و راحتی که دارد بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. چاشنی اصلی این آش سرکه است. اگر سرکه دم دست نداشتید به جای آن می‌توانید از رب انار استفاده کنید.

مردم خوش سلیقۀ استان یزد در این آش از سبزی آش یعنی: اسفناج، شوید، تره، جعفری، شنبلیله به اضافۀ چغندر، پیاز، آرد، نعناع، عدس، روغن، نمک، زرچوبه، سرکه (اگر سرکه نبود، رب انار) استفاده می‌کنند. اجاره روزانه منزل مبله در یزد برای شما فرصت کافی برای پخت و پز و چشیدن آش شولی یزدی را ایجاد می‌کند.  

آش گندم یزدی

آش گندم یزدی
آش گندم یزدی

یکی دیگر از انواع آش سنتی در یزد، آش گندم است. مردم خوش ذوق یزد این آش خوشمزه را از گندم پوست‌ کنده، جوی پوست‌ کنده، نخود، عدس، ماش، سبزی آش، لوبیا سفید، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا چشم‌ بلبلی، نمک، فلفل قرمز، زیره، آویشن، زردچوبه و پونه تهیه می‌کنند.

آش گندم در شهرهای دیگر هم طبخ می‌شود. اما آش‌های شهرهای دیگر در نوع پخت با آش گندم یزدی متفاوت هستند. اهالی یزد آش گندم مخصوص به شهر خود را به مناسبت ایام محرم می‌پزند. این آش در یزد به آش امام حسین (ع) شهرت دارد. در ضمن گفتنی است که این آش از کامل‌‌ترین و مقوی‌‌ترین نمونه‌‌های غذاهای سنتی است که از گذشته تا به امروز  نسل به نسل گشته و دستور طبخ آن حفظ شده است.

این آش در مراسم مذهبی به ویژه در ایام ماه مبارک محرم و صفر بیش از همیشه طبخ می‌شود. این آش از جمله غذاهایی است که به عنوان نذری بین مردم پخش می‌شود.

آش کلم یزدی

آش کلم قمری که با لهجه ترکی داش کلم آشی گفته می‌شود از غذاهای بسیار خوش طعم و سرشار از ویتامین می‌باشد که اغلب به صورت پیش غذا و گاهاً به عنوان غذای اصلی میل می‌شود. کلم قمری یک منبع غنی از ویتامین D، ویتامین ث، و فلزاتی مانند کلسیم، پتاسیم و ترکیبات سولفیدی و آلدئیدی می‌باشد و از فراوان بودن خواص درمانی این غذا چیزهای زیادی می‌توان گفت. اولین خاصیت کلم قمری برای التیام زخم‌ها است. در واقع کلم قمری یک مرهم عالی برای التیام زخم‌هایی است که طولانی مدت روی بدن مانده‌اند. از خواص دیگر کلم قمری می‌توان به توانایی آن در از بین بردن عفونت‌ها اشاره کرد. کلم قمری اگر به صورت مرتب هر چند مدت یک بار میل شود، می‌تواند عفونت‌های بدن را بسیار کم رنگ یا حتی آن‌ها را رفع کند. همچنین کلم قمری در بهبود بیماری‌هایی مانند یبوثت، زخم معده، آرتروز و برونشیت بسیار تاثیر گذار است.

آش آلو یزدی

آش آلو یزدی
آش آلو یزدی

یکی دیگر از انواع آش سنتی در استان تاریخی یزد، آش آلو است. این آش نیز از آلو و طعم ترش آن بهر برده است. آش آلو مخصوص زمستان است. البته که آلو فواید بسیار دارد و از جمله مهمترین فواید آن خون‌سازی است.

در روزهای سرد زمستان مردم خون گرم و مهربان یزد این آش مقوی و خوشمزه را می‌پزند و گرد هم می‌نشینند و سرمای زمستان را با گرمی حضور و قوت این آش بدل می‌کنند. اگر دوست دارید شما هم در سوئیت در یزد این غذا را بپزید مواد اولیۀ آن عبارتند از: لپه، پیاز، روغن، سبزی آشی، گوشت چرخ‌کرده، برنج، آلو خشک، نمک و فلفل.

آش آبغوره

آش آبغوره یزدی
آش آبغوره یزدی

مردم اصیل و عزیز یزد به طعم ترشی در غذا علاقه دارند. شما هم در سفر به یزد حتماً این طعم دلنشین را بچشید. یکی دیگر از انواع آش سنتی در یزد که اتفاقاً طعم دلنشین ترشی را به همراه دارد آش آبغوره است. از فواید این آش اصیل و خوشمزه عبارتند از: از بین بردن عطش، کاهش قند خون، و کاهش کلسترون. این سه فایده فواید کمی نیستند. پناه بردن به غذاهای اصیل و سنتی راهی مناسب برای درمان انواع نارسایی‌های جسمانی است.

اگر علاقه‌مند شدید به طبخ این آش بی‌نظیر باید عرض کنم مواد اولیۀ این آش عبارتند از: سبزی آش، بلغور گندم، عدس، لوبیا چشم‌ بلبلی، برنج، آب مرغ، آبغوره، غوره، نعنای خشک، نمک، فلفل و روغن.

آش ماش یزدی

آش ماش یزدی
آش ماش یزدی

اما از دیگر انواع آش سنتی در یزد آش ماش نام دارد. این آش مخصوص و ویژۀ مهریز است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این غذای پرطرفدار پخت سریع آن است. پس اگر فرصت کافی برای پخت و پز نداشتید و ترجیح می‌دادید فرصت خود را به گشت و گذار بگذرانید این آش خوشمزه را بپزید. به این ترتیب هم یک غذای اصیل یزدی پخته‌اید. هم یک غذای سالم نوش جان کرده‌اید. هم زمان کافی برای یزد گردی گذاشته‌اید. در ضمن این غذا بسیار پر خاصیت است.

مواد اولیۀ آش ماش عبارتند از: برنج، ماش، سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز و اسفناج) رب‌ گوجه‌ فرنگی، پیاز داغ، نعناع‌ داغ، نمک، فلفل، زردچوبه و مقداری روغن. در استان یزد و شهرستان‌ های اطراف آن آش ماش را در فصل سرد به عنوان صبحانه نوش جان می کنند.

آش کدو

آش کدو یزدی
آش کدو یزدی

یکی دیگر از انواع آش سنتی در یزد که مخصوص و ویژۀ شهر تفت است، آش کدو نام دارد. یکی دیگر از طعم‌های دلنشین که در یزد بسیار طرفدار دارد طعم شیرینی است. این آش شیرین است. اگر تمایل شما هم به سمت شیرینی است و به ترشی رغبت زیادی ندارید در یزد از این آش بچشید.

این آش بی‌نظیر بسیار مفید است. این آش برای جلوگیری از دیابت توصیه می‌شود. در ضمن افرادی که از دیابت رنج می‌برند می‌توانند از این آش خوشمزه و شیرین نوش جان کنند. مواد اولیۀ آش کدو عبارتند از: ماش، نخود، لوبیا، عدس، کدو، پیاز، روغن، فلفل، نمک، شوید، آرد و برخی از ادویه‌ها. این آش هم بیشتر در فصل سرما طبخ می‌شود.

آش انار

آش انار یزدی
آش انار یزدی

از دیگر انواع آش سنتی در یزد آش انار است. با گفتن از انار طعم دلنشین ترش و شیرین آن در ذهن تداعی می‌شود. این طور نیست؟ آش انار از جمله آش‌های خوشمزه و پرطرفدار یزدی است.

البته این آش به قدری خوشمزه است که در شیراز هم طبخ می‌شود. اما اگر دوست دارید بدانید کدام شهر استان یزد بیش از سایر شهرها به این آش علاقه‌مند هستند و بیشتر به پخت آن مبادرت می‌کنند، باید بگویم آن شهر مهریز است. مواد اولیۀ آش انار عبارتند از: آب انار، عدس، لپه، سبزی برنج و مقداری گوشت قرمز. این آش هم هم چون سایر غذاهای سنتی هم خوشمزه است هم مقوی. 

سفر به یزد

یزد و مردم بی نظیرش به مهمان‌نوازی و شیرین سخنی شهره هستند. درخشش کویر این شهر زیبا، مردم مهربانش، جاهای دیدنی بسیارش، همه و همه باعث می شوند یاقوت سرخ ایران زمین در مرکز این کشور وسیع بدرخشد و از گوشه گوشۀ کشور گردشگران ماجراجو را به خود جذب کند.

یزد از جمله شهرهای محبوب گردشگر پذیر است. هر ساله بسیاری از گردشگران یزد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

اگر اهل یزد هستید بدانید که شهر شما از شهرهای محبوب گردشگران است. اگر تا به امروز به یزد سفر نکرده‌اید حتماً یزد را در لیست سفر خود وارد کنید. اگر بارها به یزد سفر کرده‌اید بدانید که جاذبه‌های این شهر بی شمار است و همچنان می‌تواند موجب شگفتی شما شود.

سفر به این شهر زیبا و دل نواز از لذت بخش ترین سفرهای ممکن به شمار می‌رود. در سفر به این شهر بی همتا حتماً از غذاهای سنتی یزد نوش جان کنید. اگر برای شما جالب است دیگر غذاهای سنتی این شهر را بشناسید بر روی عبارت آبی رنگ کلیک کنید.

جاهای دیدنی یزد ؛ ۲۸ شاهکار معماری ، یادگارهای تاریخ ایران زمین

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید