آبشار ویوز ؛ آبشاری زیبا و دیدنی در شهر ماسال در استان گیلان(خواندن 8 دقیقه)

ماسال
ماسال

آبشار ویوز یکی از آبشارهای زیبا و دیدنی در شهر ماسال است. ماسال یکی از شهرهای پُر جاذبۀ استان گیلان به شمار می‌رود. شهر ماسال در مجاورت کوه‌های تالش واقع شده است. ساکنان شهر ماسال به زبان تالشی صحبت می‌کنند. جالب است بدانید معنای لغوی ماسال، کوه‌وار یا کنار کوه یا دارای کوه است.

نام ماسال از کلماتی از قبیل مسال، مازال و … گرفته شده است. نکتۀ دیگری که خوب است در مورد ماسال بدانید، این است که رودخانۀ خالکایی در این شهر واقع شده است. در واقع ماسال زیبا که نگین درخشان ایران نامیده می‌شود، در کنار رودخانۀ خالکایی قرار گرفته است.

رودخانۀ خالکایی از قلۀ بلندِ شاه معلم سرچشمه می‌گیرد. رودخانۀ خالکایی به اندازۀ ۴۰ کیلومتر از شهر ماسال عبور می‌کند. اگر دوست دارید و کنجکاو هستید که بیشتر در مورد آبشار ویوز و شهر زیبا و سبز ماسال بخوانید با میزبون همراه باشید. در این مقاله به ماسال سفر خواهیم کرد و به تماشای آبشار ویوز خواهیم نشست.

ماسال؛ شهر آبشارها

کلبه‌های چوبی

ماسال منطقه‌ای مرتفع، بکر، سبز، زیبا و چشم‌نواز است. وجود کلبه‌های چوبی در این منطقه، جلوه و طراوتی خاص به آن بخشیده است. پیش از اینکه از سایر اسرار ماسال زیبا پرده بردارم و رازش را فاش کنم لازم است اشاره کنم که تماشای این کلبه‌های چوبی و طراوت و تازگی منطقۀ ماسال در استان گیلان خود به تنهایی می‌تواند جاذبه‌ای ویژه برای گردشگری به شمار رود.

در واقع تنفس هوای تازه و عطر دل‌انگیز گیاه و درخت و خاک باران زده و خروش آبشارها و تماشای کوه‌هایی رشید و سر به فلک کشیده که به عرش رسیده‌اند گویی و در آغوش ابر آرمیده‌اند خود به تنهایی بزرگترین هدیه‌ای است که از سوی خالق هستی بخش به بشر رسیده است.

بنابراین تعلل برای سفر به ماسال، نگین درخشان ایران، بیش از این جایز نخواهد بود. بهتر است همین حالا مهیای سفر شوید و از زیبایی‌های طبیعت بی‌مثال گیلان و مخصوصاً ماسال بهره ببرید. خوشبختانه میزبون در ماسال تعداد بسیار زیادی اقامتگاه دارد. با اجاره ویلا در ماسال اقامت کنید و از زیبایی‌های طبیعت بکر این منطقه بهره‌مند شوید.

غارهای دیدنی

همچنین در این منطقۀ سبز و پر جاذبه، غارهایی بسیار دیدنی از جمله، غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی و غار کلچال وجود دارند. این غارها، بسیار مورد توجه گردشگران و غارنوردان قرار می‌گیرند.

در واقع لازم است بگویم، در شهرستان ماسال، بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد. بزرگ‌ترین این غارها، غار آغیشو نام دارد. غار آغیشو بین مناطقی همچون تالی بنه، انده چو و خماسون در بستر دره‌ای کم آب قرار گرفته است.

غار آغیشو که غاری شگفت‌انگیز است و در نوع خود بی‌نظیر است، در حوزۀ جغرافیایی بخش شاندرمن شهرستان ماسال واقع شده است. لازم است اضافه کنم که غار آغیشو، از بزرگ‌ترین غارهای استان گیلان و از جمله غارهایی منحصر به فرد در سطح کشور به شمار می‌رود.

کوهنوردی در ماسال

یکی دیگر از جاذبه‌های شهر ماسال، که هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران را به خود فرا می‌خواند، امکان کوهنوردی در این شهر است. لازم است بدانید که مسیر ماسال به خلخال جاده‌ای نیمه آسفالته است، این مسیر از دل جنگل عبور می‌کند و کوه‌های زیبایی دارد. در واقع مسیر یاد شده مقصدی جذاب برای کوهنوردان محسوب می‌شود.

آبشارهای ماسال

اما در کنار این جاذبه‌های جذاب، آنچه بیش از سایر داشته‌های ماسال به شهرت ماسال دامن زده است، وجود آبشارهای زیبا و دیدنی و پرجاذبه در این منطقه است. آبشارهایی از قبیل آبشار ویوز که در همسایگی منطقۀ ییلاقی اولسبلنگاه در ماسال، در بخش ییلاقی النزه که در شاندرمن قرار دارد، واقع شده است، آبشار خون که بیش از ۱۵ متر ارتفاع دارد، همچنین آبشار تولی نساء و آبشار رامینه که ۱۰ متر ارتفاع دارد.

ماسال در گذشته

در گذشته‌های دور، ماسال، رودکنار نامیده می‌شد. در واقع در گذشته ماسال محل تشکیل شنبه بازار بود. بد نیست بدانید که وجود همان شنبه بازار بود که رونق امروزۀ ماسال را باعث شد. در واقع برگزاری شنبه بازار در این منطقه باعث شد آبادیِ کوچکِ رودکنار به شهرستان ماسال تبدیل شود. جالب است بدانید، شهرستان ماسال دو بخش دارد، که شامل بخش مرکزی و بخش شاندرمن می‌شود. چه بخش مرکزی و چه بخش شاندرمن ماسال، هر دو بخش، طبیعتی بکر به شمار می‌روند.

ماسال در عصر ما

در عصر ما سفر به مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا از سفرهای جذاب و پرطرفدار محسوب می‌شود. در واقع به خاطر اینکه عدۀ بسیاری از افراد در شهرهای بزرگ و پر جمعیت زندگی می‌کنند، برای تفریح مناطق ییلاقی را ترجیح می‌دهند.

ماسال یک شهرستان است. این شهرستان زیبا که اتفاقاً در زیباترین و سبزترین استان ایران واقع شده است به حتم از امکانات شهرنشینی برخوردار خواهد بود، در کنار امکانات بسیار برای زندگی راحت و امروزی از قبیل اینترنت و امکان برقراری تماس با تلفن همراه و به کاربردن جی پی اس و خیلی دیگر از امکانات و تسهیلاتی که زندگی شهری و پیشرفت تکنولوژی به ما بخشیده است از طبیعتی بکر و بی‌نظیر برخوردار است.

یکی از جلوه‌های طبیعت بکر ماسال، وجود چند آبشار در این منطقه است. آبشار ویوز یکی از این آبشارها است.

آبشار ویوز

قله‌ای بلند و رفیع را در نظر بگیرید. قله‌ای در استان گیلان و در منطقۀ ماسال که در زیبایی و طراوت بی‌همتا شمرده می‌شود. این قلۀ بلند و رفیع، که سر به ابرهای گیلانی سوده است سرچشمۀ رودی خروشان به شمار می‌رود. رودی خروشان که وقتی قرار است از فراز کوه با دامنۀ کوه و سپس به پایِ کوه برسد با خروشی بیش از پیش خود را در آغوش سبز زمین رها می‌کند.

در جوار آبشارها

تا به حال به جذابیت آبشارها فکر کرده‌اید؟ به نظر شما آنچه بیش از سایر عوامل به جذابیت آبشارها می‌افزاید کدام ویژگی آن‌هاست؟ از من بپرسید می‌گویم آوای خروش رودی که دارد از فراز کوهی بلند بر پهنۀ وسیع زمینی سبز می‌شتابد.

در این شتاب پر خروش به حتم قدری از این آب خروشان به اطراف سرازیر خواهد شد. این سرایت آب به دور و بر و اطراف باعث می‌شود گیاهان خود رو در تمام بخشهای آبشار برویند. این رویش بی نظم و طبیعی به تمام بخش‌های آبشار سرایت می‌کند و با گذر زمان و ادامۀ این ماجرا تمام محیط اطراف آبشار به منطقه‌ای سبز و دلپذیر تبدیل می‌شود.

حضور آب، وجود زندگی

آبشار ویوز در ماسال در گیلان، یکی از همین شگفتی‌ها به شمار می‌رود. آبشار ویوز آبشاری است که با شتابی وصف‌ناپذیر و خروشان خود را به زمین می‌رساند و به زمین حیات می‌بخشد و باعث زیبایی و طراوت هرچه بیشتر محیط اطراف خود می‌گردد.

آبشار ویوز، مقصدی مطلوب برای گردشگران

گردشگران، کوهنوردان و همچنین غارنوردان و به کل افرادی که به گردش در طبیعت علاقه دارند، آبشار ویوز را به عنوان مقصدی مطلوب معرفی می‌کنند. در واقع هم آبشار ویوز مقصدی مطلوب به شمار می‌رود چون تمام آیتم‌های یک مقصد مناسب برای گردشگری را در دل خود دارد.

تماشای یک آبشار، رودی که روزی از چشمه‌ای بر فراز کوهی سرچشمه گرفته است و مسیری را با صبر پیموده و آرام و آهسته خودش را به جایی رسانده است که قرار است از آن نقطه تغییر جهت دهد و مسیری سخت‌تر از قبل را ادامه دهد بسیار زیباست. آبشار حس غرور را القا می‌کند. شاید هم نوعی رهایی را به تصویر می‌کشد.

وقتی رودی از بلدای بلندی خود را رها می‌کند تا به ادامۀ مسیر بپردازد خبر از رهایی و سر نترس و از خودگذشتگی هم می‌دهد. شما آبشار را چطور می‌بینید؟ مغرور و از خود راضی یا نترس و جسور و قوی‌دل و از خود رها!

اگر دوست دارید دربارۀ ماسال و زیبایی‌هایش بیشتر بخوانید کلیک کنید:

ماسال نگین درخشان گیلان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید