سوغات تبریز | آشنایی با معروف ترین صنایع دستی و شیرینی های سوغات تبریز(خواندن 9 دقیقه)

سوغات تبریز
سوغات تبریز

سوغات تبریز هدایایی منحصر به فرد و نمونه‌هایی اعلا و بی‌نظیر از هنر دست ایرانی شناخته می‌شوند. اگر از اهالی شهر زیبای تبریز باشید یا در همسایگی آن ساکن باشید یا تا به امروز به این شهر باصفا و محبوب سفر کرده باشید بدون شک تأیید خواهید کرد که سوغات این شهر متمایز مظهر هنر اصیل مردمان خوش‌سلیقۀ ایران زمین است. البته ناگفته نماند که به همین دلیل گشت و گذار در بازارهای شهر و دیدار از اجناس و کالاهای آن و صدالبته خرید سوغات و یادگاری از آن یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین تفریحات به شمار می‌رود. همین امر باعث شد میزبون تصمیم بگیرد به معرفی سوغات ناب این شهر بی‌همتا بپردازد تا بتواند گل لبخند را بر چهرۀ مهمانان این شهر عزیز بنشاند. در ادامۀ همین مقاله با ما همراه باشید تا با سوغات شهر تماشایی تبریز بیشتر آشنا شوید و در سفر به آن بتوانید هرچه بهتر از زمان و روزهای سفر استفاده کنید.

گشت و گذار در شهر بزرگ تبریز همراه با میزبون

سوغات نفیس

فرش تبریز

شهر تبریز در تمام دوره‌های تاریخی مورد توجه پادشاهان وقت بوده است اما در دورۀ صفوی در این شهر اصیل رونق دیگری را شاهد هستیم. شاید جالب باشد بدانید که از همین دوره یادگاری ناب برای این شهر عزیز باقی مانده است که هنوز همچنان مایۀ افتخار ایران و ایرانی است و حتی آوازه‌اش به اطراف و اکناف جهان هم رسیده است. بله، دقیقاً درست حدس زدید. در مورد فرش تبریز و سنت اصیل قالی‌بافی حرف می‌زنیم. حتی اگر هنوز مهمان شهر تبریز نبوده باشید بدون شک بارها و بارها از افراد و رسانه‌های مختلف شنیده‌اید که فرش تبریز زبان‌زد خاص و عام است و اگر فردی بخواهد بهترین فرش دنیا را برای عزیزی به ارمغان ببرد بدون تأمل به سراغ فرش تبریز خواهد رفت. البته لازم است اضافه کنم که این سوغات ناب بسیار مورد توجه شرق‌دوستان غربی واقع می‌شود به صورتی که حتی در بسیاری از موزه‌های مهم جهانی نیز انواع و اقسام فرش‌های کهنسال تبریزی به چشم دیده می‌شوند. فرش تبریز طرح‌ها و نقش و نگارهای خاص خودش را دارد که با نام‌های مستوفی، اسلیمی، ترنج‌دار، لچک‌دار، ترنج، نقش ماهی، هراتی، و گلدانی شهرت دارند. بنابراین اگر قصد دارید در انتخاب سوغات تبریز سنگ تمام بگذارید و بهترین را انتخاب کنید پیشنهاد می‌کنیم فرش تبریز را امتحان کنید. 

گلیم تبریز

یکی دیگر از صنایع دستی شهر عزیز و اصیل تبریز که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد گلیم تبریز است. این گلیم‌ها از جنس موی بز، پشم گوسفند و ابریشم هستند و انواع متفاوتی دارند. برای مثال یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین انواع آن‌ها با نام شاهسون شناخته می‌شود. شاید شما هم نام این طرح را شنیده باشید اما حتی اگر زیاد به حفظ نام‌ها علاقه‌ای نداشته باشد بدون شک طرح‌های هندسی چشم‌گیر و برجسته را همراه نوارهای ظریف و باریک در اطرافش بارها و بارها بر سطح گلیم‌ها دیده‌اید. البته افراد محلی این گلیم را با نام ورنی می‌خوانند. بانوان عشایر که در نواحی اهر و ارسباران سکونت دارند این گلیم‌های زیبا را می‌بافند. در واقع اگر موفق شوید گلیم ورنی یا شاهسون را خریداری کنید توانسته‌اید هنر دست بانوان عشایر را به عنوان سوغات تبریز به ارمغان ببرید. بدون شک این ارمغان ارزشمندترین پیشکش جهان خواهد بود بنابراین توصیه می‌کنیم برای عزیزترین عزیزتان انتخابش کنید.

چرم تبریز

امکان ندارد که تا به امروز از ارزش و کیفیت و مرغوبیت چرم تبریز چیزی نشنیده باشید. چرم تبریز به قدری محبوب است که نه تنها به عنوان سوغات تبریز بلکه به عنوان کالای تجاری مورد توجه بازرگانان و فروشندگان انواع کیف و کفش در سراسر ایران زمین و حتی سایر کشورها قرار می‌گیرد. شاید جالب باشد بدانید که اولین کارگاه چرم‌سازی در این شهر اصیل در سال ۱۳۰۸ تأسیس شده است. شاید در تمام شهرهای ایران زمین بتوانید به راحتی چرم تبریز را تهیه کنید اما پیشنهاد می‌کنیم هر زمان مهمان شهر تبریز بودید حتماً و حتماً به سراغ نمایشگاه‌های چرم بروید و از انواع ناب آن خریداری کنید.

سوغات زینتی

قلم‌زنی در تبریز

یکی دیگر از انواع جالب توجه و ارزشمند سوغات تبریز با نام قلم‌زنی شناخته می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که هنر قلم‌زنی یادگاری از ایران باستان است و به عنوان میراثی از اقوام باستانی سیت‌ها و سکاها به عصر ما رسیده است. این هنر جذاب و محبوب در چندین و چند شهر دیگر نیز رواج دارد اما لازم است اضافه کنم که قلم‌زنی در شهر تبریز با همزادان آن در سایر شهرها متفاوت است. چون قلم‌زنی در شهر تبریز برخلاف سایر شهرها که با چکش ضرباتی بر روز فلز وارد می‌کنند و طرح می‌زنند با حرکات آرام اما عمیق مچ دست ایجاد می‌شود و همین امر سبب می‌شود که حاصل آن طرح‌هایی ظریف‌تر و چشم‌نوازتر باشد.

منبّت‌کاری در تبریز

یکی دیگر از آثار هنری باشکوه که نه تنها در شهر تبریز بلکه در برخی دیگر از شهرهای ایران زمین از قبیل آباده در استان فارس نیز مورد توجه قرار می‌گیرد منبّت‌کاری است. این صنعت هنری اصیل بر اثر ضربات هنرمندانه و ظریف چکش بر سطح چوب ایجاد می‌شود. مایۀ بسی افتخار است که گفته شود این هنر اصیل و ظریف برای ایران زمین به ثبت جهانی رسیده است. بنابراین اگر آثار منبّت را به عنوان سوغات تبریز انتخاب کنید با یک تیر دو نشان زده‌اید و نه تنها یادگاری از این شهر تماشایی به ارمغان برده‌اید بلکه نشانه‌ای از افتخار ملی و ایرانی را به عزیز خود هدیه کرده‌اید.

انواع سفال و سرامیک در تبریز

یکی دیگر از محبوب‌ترین سوغات تبریز انواع سفال و سرامیک است. اتفاقاً سفال و سرامیک هم از جمله هنرهای اصیل مردمان ایران زمین به شمار می‌رود که در قرن‌های متمادی مورد توجه قرار گرفته است. اما این بار نیز سفال و سرامیک ساخته شده در شهر تبریز با همزادان آن در سایر شهرها متفاوت است. دلیل این تفاوت باز هم شامل ظرافت و لطافت بیشتر اثر است. دلیل این ظرافت این بار خاک سفیدی است که برای ساخت آن به کار می‌رود. همچنین شاید جالب باشد بدانید که در خانۀ تاریخی علوی موزه‌ای دائمی برپا شده است که در آن انواع و اقسام سفال و سرامیک ساخته شده از خاک سفید را به نمایش گذاشته است. پیشنهاد می‌کنیم در گشت و گذارهای خود از این موزۀ تماشایی هم دیدن کنید و بعد از دیدار از انواع و اقسام سفال و سرامیک نمونۀ محبوب و مورد علاقۀ خودتان را به عنوان سوغات یا یادگار خریداری کنید.

سوغات خوشمزه

باقلوای تبریز

شاید با شنیدن نام باقلوا به یاد دیار یزد بیفتید اما جالب است بدانید که باقلوای تبریز ریشه در آسیای میانه دارد و به شیوۀ باقلوای ترکی تهیه می‌شود. بنابراین اگر مشتاق هستید طعم اصیل باقلوای ترکی را بچشید لازم است برای یک بار هم که شده باقلوای تبریز را امتحان کنید. این شیرینی منحصر به فرد و محبوب با طعم‌های پسته‌ای، بادامی و نارگیلی پخته می‌شود و به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین سوغات تبریز در بین گردشگران شهرت دارد.

شیرینی کنجدی تبریز

از خوش طعم‌ترین و محبوب‌ترین سوغات تبریز، می‌توان به شیرینی‌های کنجدی آن اشاره کرد. شیرینی کنجدی تبریز یک شیرینی خوش طعم و ناب می‌باشد که به دلیل وجود کنجد فراوان در آن، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. از شیرینی کنجدی معمولا برای پذیرایی در مهمانی‌ها و شب نشینی‌هایی مانند شب یلدا استفاده می‌شود. شیرینی کنجدی به طور عمده از آرد، ماست، شکر و کنجد تشکیل شده است.

شیرینی لطیفه تبریزی 

شیرینی لطیفه تبریزی یک شیرینی خامه‌ای خوش طعم است که متعلق به تبریز می‌باشد، اما در بسیاری از شهرها به فروش می‌رسد و اغلب ما با آن آشنایی داریم. البته عطر و طعم این شیرینی‌ها در تبریز با تمام ایران متفاوت است و بهتر است اگر به این شهر سفر کردید، خود را به صرف چشیدن طعم شیرینی لطیفه تبریزی مهمان کنید. این شیرینی از نان‌ها دایره‌ای شکلی تشکیل شده است که زیر و روی خامه‌ی آن را پوشانده‌اند. شیرینی لطیفه به طور عمده از بکینگ پودر، وانیل، تخم مرغ، پودر قند و وانیل تشکیل شده است.

نوقای تبریز

نوقا نوعی شیرینی است که از ترکیب شکر، سفیده تخم‌مرغ، گردو، وانیل و نان میکادو درست می‌شود. البته علاوه بر گردو ممکن است بسته به سلیقه از پسته یا بادام نیز استفاده شود. این شیرینی محبوب در زبان محلی با نام لوکا شناخته می‌شود و ریشه در خاورمیانه و اروپای شرقی دارد.

شکلات تسبیحی تبریز

بدون شک سوغات تبریز باید خاص و دُردانه باشد؛ اگر شما هم چنین نظری دارید شاید بهتر باشد شکلات تسبیحی را انتخاب کنید که در سایر شهرها فرمولش یافت نمی‌شود. این شکلات خاص از ترکیباتی از قبیل شکلات، شکر، شیر خشک، وانیل، بکینگ پودر و گلوکز تهیه می‌شود. در کنار آن می‌توانید آجیل و قرابینه (کلوچه تبریزی) نیز خریداری کنید.

اریس سوغات تبریز

یکی از شیرین‌ترین شیرینی‌های عالم که اتفاقاً سوغات ناب و منحصر به فرد تبریز هم شناخته می‌شود با نام اریس یا سوت شیرنی سی شهرت دارد. این شیرینی مخصوص به شکل مکعب‌هایی کوچک درست می‌شود و ترکیباتی از قبیل شیر، شکر، وانیل، پسته و کاکائو را در خود دارد. و در انواع با پسته یا بدون پسته به فروش می‌رسد.

یادگاری از شهر خاطره‌ها

سوغات تبریز را می‌توانیم یادگاری از شهر خاطره‌ها بنامیم. شاید چون این شهر اصیل و قدیم که قرن‌ها و قرن‌ها از مهمان‌نوازی‌اش سپری شده است، اما همچنان مشتاقانه و با روی گشاده از مهمانانش استقبال می‌کند، خاطرات بسیاری را در سینه دارد که در تمام در و دیوار شهر نگاشته شده‌اند و در هنگام قدم‌زدن در میان کوچه‌ها و خیابان‌ها از زبان شهر روایت می‌شوند. این شهر عزیز با این حجم وسیع و عمیق از تمدن، بدون شک دارای آثار و نشانه‌های هنری بسیاری خواهد بود که می‌توانند به بهترین شکل ممکن ارزش فرهنگی و هنری تمدن شهر را به تصویر بکشند و بازگو کنند. این مظاهر ارزشمند و گویا، دقیقاً آثار دستی شهر هستند و به طور قطع به بهترین صورت ممکن می‌توانند ژرفای هنر و قدمت شهر را به زبان بیاورند. به همین دلیل میزبون از شما یاران مهربان و هنردوست دعوت می‌کند در دیدار از شهر زیبای تبریز حتماً زمانی را برای گشت و گذار در دل بازارهای شهر در نظر بگیرید و حتماً از صنایع دستی منحصر به فرد آن چه برای خود و چه برای عزیزانتان خریداری کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید