جاذبه‌های گردشگری بانه ؛ سفر به غرب استان کردستان(خواندن 13 دقیقه)

کوه آربابا نماد شهر بانه
کوه آربابا نماد شهر بانه

یکی از شهرهای زیبای ایران زمین که سرشار است از جلوه‌های ناب طبیعت، شهر بانه است. بانه در غربی‌ترین بخش استان کردستان قرار دارد. از بانه، این شهر مرزی، با کشور عراق فقط و فقط چند کیلومتر راه است. شهر بانه در دامنۀ کوهی مشهور به نام آربابا واقع شده است. اقلیم خاص و منحصر به فرد شهر بانه تصویری وصف‌ناپذیر از طبیعت ترسیم کرده است و همین امر موجب شده که این شهر مرزی به یک قطب گردشگری ویژه بدل شود. در حال حاضر هر ساله میلیون‌ها گردشگر شهر بانه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند. اتفاقاً به همین دلیل میزبون دربارۀ شهر بانه می‌نویسد تا راه‌گشا و راه‌نمای گردشگران عزیز در شهر بانه باشد. با میزبون همراه باشید تا بیشتر در مورد شهر بانه بخوانید و جاذبه‌های گردشگری بانه را بهتر بشناسید.

دیدار از جاذبه‌های گردشگری بانه همراه با میزبون

شهر بانه را بیشتر بشناسیم …

شهرستان بانه در ۴۵ درجه و ۵۳ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۵۹ دقیقه عرض شمالی و در ارتفاع ۱۵۴۰ متر از سطح دریا واقع شده است. همچنین این شهر تماشایی از جهت شمال به شهرستان سردشت از جهت شرق به شهرستان سقز و از جهت غرب و جنوب به کشور عراق محدود می‌شود. همین موقعیت ویژۀ جغرافیایی سبب شده است که شهرستان بانه در کنار زیبایی‌های ناب طبیعت به مرکزی تجاری نیز تبدیل شود. به گونه‌ای که به جرأت می‌توان گفت یکی از جاذبه‌های گردشگری بانه وفور کالاهای ضروری و زینتی در این شهرستان است. همچنین لازم است بدانید که این شهرستان پرطرفدار و محبوب ۱۴۵۳٫۹ کیلومتر مساحت دارد و با شهر سنندج که مرکز استان کردستان محسوب می‌شود ۲۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

وجه تسمیۀ نام بانه چیست؟

در توضیح و تفسیر نام بانه دو روایت ذکر شده است. در اولین روایت گفته می‌شود که بانه از واژۀ بان که یک واژۀ کردی است گرفته شده است. در زبان کردی بان به معنای بام است. و قرارگرفتن شهر بر فراز کوهی به بلندای کوه آربابا که ۱۵۵۴ متر ارتفاع دارد و بالارفتن از آن نفس را به شماره می‌اندازد موجب شده که نام بانه بر این شهر نهاده شود. اما در روایت دوم گفته می‌شود که بانه به معنای خانه و مسکن و محل اقامت است و منظور از بانه اقامت‌گاه‌ها و اردوگاه‌هایی است که برای سربازان بر فراز کوه آماده کرده بوده‌اند. روایت دوم از وجود دو پادگان در شهرستان بانه که در گذشته قلعه بوده‌اند ریشه می‌گیرد.

دیرینگی شهر بانه تا پیش از اسلام

در دورۀ پیش از اسلام مذهب عمدۀ ایرانیان زرتشتی بود. شاید هم بتوان گفت مذهب رسمی ایران زمین آیین زرتشتی بود. در دورۀ پیش از اسلام در ناحیۀ بانه قومی با آیین زرتشتی زندگی می‌کردند. این قوم به نام قه قو شناخته می‌شدند. پس از ورود اسلام به ایران حکومت ناحیۀ بانه به اختیار دینی‌ها واگذار شد. از آن زمان تا میانۀ سدۀ سیزدهم هجری قمری شهرستان بانه با نام روژه که به معنای آفتابگردان است خوانده می‌شد. برای اثبات این ادعا قباله‌هایی از تاریخ به یادگار مانده است بر اساس این قباله‌ها مرکز بانه روستای روژه خوانده می‌شده است.

پ.ن: آنچه به جذابیت این ماجرا اضافه می‌کند این پرسش است که آیا از دوران زندگی قوم قه قو یا حتی اختیار دینی‌ها اثر، نشانه، علامت یا یادگاری در شهرستان بانه باقی مانده است یا نه؟؟؟ بنابراین شایسته است با میزبون همراه باشید تا به کندوکاوی ماجراجویانه در این شهر باستانی بپردازیم.

جاذبه‌های گردشگری بانه

به حتم شهری با قدمت و دیرینگی بسیار و قرارگرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص و منحصر به فرد باید سرشار باشد از جاذبه‌های گردشگری. در ادامه به گوشه گوشۀ این شهر تماشایی سرک خواهیم کشید و جاذبه‌های گردشگری بانه را یک یک بر خواهیم شمرد.

غار سنگی حسین کوهکن در حوالی شهر بانه

شاید جالب باشد بدانید که یکی از جاذبه‌های گردشگری بانه غاری دست‌ساز است. این غار دست‌ساز که با نام غار سنگی حسین کوهکن شهرت دارد به دستان توانمند مردی از استان کردستان به نام حسین کوهکن که از اهالی شهر بانه است ساخته شده. حسین کوهکن فقط از یک پا برخوردار است و با این حال کوه را کنده است و نام خودش را بر فراز کوهی سترگ نگاشته است که نه تنها امروز و در روزگار ما که تا قرن‌ها و قرن‌ها نامش جاودانه خواهد ماند.

حسین کوهکن خانه‌هایش را در دل کوه به صورت اتاق‌هایی دو تا سه متری با ارتفاع ۱/۲ تا ۱/۷ ساخته است. ورودی اصلی هر اتاق در قسمت شمالی و در پس پشت صخره‌ها واقع شده است. ورودی هر اتاق در غار، به صورت دریچه‌ای باریک در دل صخره با شیبی اندک و ارتفاعی کوتاه با چند پله تعبیه شده است. همچنین در قسمت ورودی اصلی، دالانی بسیار باریک به چشم می‌خورد. این دالان باریک در ادامه به ۳ ورودی فرعی ختم می‌شود. حسین کوهکن معماری ویژه و تمام کمال است. خانه‌هایی که او در دل کوه حفر کرده تنها اتاق‌هایی مستحکم نیستند بلکه این اتاق‌ها به دستشویی و حمام نیز مجهز شده‌اند.

پارک‌های جنگلی پیرمراد و دوکانان در شهر بانه

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بانه که بسیار زیباست و بسیار مورد توجه گردشگران عزیز قرار می‌گیرد با عنوان پارک‌های جنگلی پیرمراد و دوکانان در شهر بانه شناخته می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که پیش از این پارک جنگلی پیرمراد یک زیارتگاه بوده است و امروز به یکی از چشم‌نوازترین پارک‌های جنگلی در استان کردستان بدل شده است. این دو پارک تفرج‌گاهی پر از نشاط و طراوت را به مهمانان شهر بانه پیشکش‌ می‌کنند. و البته لازم است اضافه کنم که پارک دوکانان به شهربازی و سایر لوازم ورزشی نیز مجهز است.

روستای سبدلو در حوالی شهر بانه

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بانه که البته روستایی جذاب و تماشایی است و در حوالی بانه جا خوش کرده است با نام روستای سبدلو شهرت دارد. علت اشتهار روستای سبدلو وجود یا شاید بهتر باشد بگویم وفور درختان بلوط یا همان بنار در این روستا است. روستای سبدلو در قسمت جنوبی سد بنه و در دامنه کوه وزنه در ارتفاعات سراوردان و چاران قرار گرفته است. این روستا سراسر جنگل است و به هر طرف آن که چشم بیندازید سبزی و طراوت طبیعت را خواهید دید. به این ترتیب به جرأت می‌توان گفت که در روستای سبدلو نور چشمان شما جلا خواهد یافت. مردم مهربان و باصفای این روستای سرسبز و قشنگ به مشاغلی از قبیل کشاورزی و پرورش زنبور عسل و پرورش طیوری از قبیل مرغ ، غاز ، بوقلمون اشتغال دارند. زمستان‌های روستای سبدلو بسیار سرد است و بسیار در معرض وزش بادهای تند واقع می‌شود. اما همین برف و سرما و احساس حرکت تند باد در لابه‌لای درختان سر به فلک کشیده، خود جلوه‌ای بی‌مثال و حیرت‌برانگیز از طبیعت به شمار می‌رود که شاید سال‌هاست در شهرهای بزرگ اثر و خبری از آن به چشم دیده نمی‌شود.

روستای هفتاش در حوالی شهر بانه

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بانه با نام روستای هفتاش شهرت دارد و در حوالی شهر بانه واقع شده است. شاید جالب باشد بدانید که روستای هفتاش به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد و همچنین جلوه‌های بی‌نظیری که از طبیعت کردستان تصویر کرده است و همچنین جاذبه‌های مذهبی و زیارتگاه‌های مهم و ارزنده‌ای که دارد خود به تنهایی یک قطب گردشگری در استان کردستان به شمار می‌رود. به علاوه اینکه همچنان این روستای جذاب و تماشایی ظرفیت رشد و گسترش در حوزۀ صنعت گردشگری را دارا می‌باشد و شاید تا همین چند سال آینده از مهم‌ترین مناطق گردشگری کشور به شمار رود.

پ.ن: در شهرستان بانه سه نسخۀ خطی از قرآن وجود دارد. هر کدام از این سه نسخۀ خطی در قسمت خاصی از شهر نگهداری می‌شوند. یکی از این نسخ خطی قرآن در روستای هفتاش مورد مراقبت و نگهداری قرار می‌گیرد.

کوه آربابا نماد اصیل شهر بانه

یکی از مهمترین، مشهورترین و چشم‌نوازترین جاذبه‌های گردشگری بانه که اتفاقاً مرکز ثقل شهر محسوب می‌شود و نماد اصیل این شهر جذاب و تماشایی به شمار می‌رود با نام کوه آربابا شهرۀ تمام جهان است. این کوه بلند و سرافراز ۲۱۷۰ متر ارتفاع دارد و بسیار مورد توجه کوهنوردان قرار می‌گیرد. به قدری که بر فراز این کوه بلند قلعه‌ای به منظور استراحت کوهنوردان بنا گردیده است. این قلعه یا استراحت‌گاه در سال ۱۳۸۵ ساخته شد. زیبایی، طراوت و شکوه این کوه بلند وسوسه‌برانگیز است. آربابا در تمام فصول سال دلبری می‌کند و چه زمستان چه بهار با زیباترین تصاویر از جلوه‌های ناب طبیعت از مهمانان خود پذیرایی می‌کند.

روستای نجنه در حوالی شهر بانه

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بانه که در حوالی شهر بانه واقع شده است با نام روستای نجنه شهرت دارد. این روستای جذاب و تماشایی در فاصلۀ ۳۸ کیلومتری از شهر بانه در جادۀ بانه به سردشت قرار گرفته است. این روستا در منطقه‌ای جنگلی و سبز جا خوش کرده است و سراسر سرشار است از چشمه‌های آبی آب و سبزی برگ‌های درختان. از جمله جاذبه‌های منحصر به فرد در این روستا می‌توانم به شیلات تولیدی و ماهی‌های خوش‌طعم آن اشاره کنم. هرگاه مهمان اهالی مهربان روستای نجنه بودید حتماً از این ماهی‌های خوش‌طعم و خوشمزه نوش جان کنید.

پ.ن: یکی دیگر از نسخ خطی قرآن‌های تاریخی در روستای نجنه نگهداری می‌شود. این نسخۀ خطی کهن و ارزشمند در مسجد تاریخی این روستا مورد مراقبت و محافظت قرار می‌گیرد. اگر مشتاق هستید این نسخۀ خطی را از نزدیک ببینید باید به مسجد تاریخی روستا سری بزنید.

روستای مامال در حوالی شهر بانه

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بانه با نام روستای مامال شناخته می‌شود. این روستا که جمعیتی در حدود ۴۸۰ نفر دارد از مناظری خیره‌کننده و جالب توجه برای گردشگران و دوست‌داران طبیعت برخوردار است. فاصله روستای مامال تا مرکز شهرستان ۲۵ کیلومتر است. اکثر مردم این روستا دارای شغل‌های کشاورزی و دامداری به صورت رسمی و مبادلات مرزی به صورت غیر رسمی هستند.

حوضچه پرورش ماهی در روستای مجسه در حوالی شهر بانه

روستای مجسه در مجاورت سد بانه واقع شده است علت اشتهار این روستا وفور حوضچه‌های پرورش ماهی و جنگل‌های انبوه است. این روستای سبز و آبی نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری بانه به شمار می‌رود و اتفاقاً بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

حمام خدری در شهر بانه

حمام خدری یکی از بناهای تاریخی شهر بانه است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این بنا مطابق اسناد موجود در سال ۱۳۳۴ هجری شمسی در محله بانه کهنه ساخته شده است. طراحی و ساخت این بنای تاریخی توسط حاج محمد معماری انجام شده است. مساحت حمام خدری چیزی حدود ۱۰۰۰ متر مربع است و در سطحی پایین‌تر از زمین احداث شده است. در ابتدای ساخت حمام خدری، آب مورد نیاز آن از چشمه‌های دوکانان و پیرمراد تامین می‌شد که پس از مدتی منبع تامین آب حمام از چشمه‌های آب به آب لوله‌کشی تغییر پیدا کرد. حمام مذکور فاقد تزئینات خاصی بوده و نمای آن به صورت آجری و لیسه‌ای از آهک است. حمام خدری در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران با شماره ۶۸۶۱ به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی کردستان (۲۵ جای دیدنی کردستان)

سفر به شهر بانه

یکی از مقاصد محبوب و پرطرفدار به منظور گردشگری شهر بانه است. شما هم با اجاره سوئیت در بانه به این شهر پرجاذبه سفر کنید و جاذبه‌های گردشگری بسیارش را از نردیک ببینید. ایران زمین سرشار است از شهرهای دیدنی و روستاهای جذاب و تماشایی. با سفر به شهر بانه نه تنها از جاذبه‌های گردشگری مدرن بهره خواهید بُرد بلکه امکان زیستن در فضای بکر روستایی به همراه جنگل‌های سرسبز و هم‌جواری با چشمه‌های آب زلال را نیز خواهید داشت. سفر به شهر بانه سفری تمام عیار خواهد بود و این شهر تماشایی جلوه‌های خاص سفر را بر شما عرضه خواهد کرد.

سفر به بانه به سلامت…

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید