جاذبه‌های گردشگری خاش ؛ شهر جذاب سیستان و بلوچستان(خواندن 11 دقیقه)

جاذبه‌های گردشگری خاش
جاذبه‌های گردشگری خاش

یکی از شهرستان‌های جذاب و تماشایی در استان پهناور سیستان و بلوچستان با نام خاش شناخته می‌شود. شهرستان خاش سرشار است از مزارع برنج، نخل‌های سرافراز، باغ‌هایی مملو از میوه‌های سردسیری و همچنین باغ‌هایی پرورندۀ میوه‌های گرمسیری. به علاوۀ رودخانه‌هایی آبی و جاری، همراه با روستاهایی سبز و دلکش در کنار کویر. استان حیرت‌برانگیز سیستان و بلوچستان سرایی است از تضادها و عجایب طبیعت، شهرستان خاش در مرکز این استان سرشار از شگفتی واقع شده است. شهرستان پرجاذبۀ خاش با شهر زاهدان ۱۸۰ کیلومتر فاصله دارد. در لغت نامۀ دهخدا معنای لغوی خاش را خوش آب و هوا نگاشته است. در این مقاله، مجلۀ گردشگری میزبون قصد دارد از جاذبه‌های گردشگری خاش بنویسد. با میزبون همراه باشید.

دیدار از جاذبه‌های ناب گردشگری در شهرستان خاش همراه با میزبون

شهر خاش در روزگار ما

شهری که ما امروز به نام خاش می‌شناسیم در مجاورت شهر کهن خاش واقع شده است. شهر قدیمی خاش پیش از حکومت نادرشاه افشار ایجاد شده بود. اما به دلیل ناامنی راه‌ها و هجوم راهزنان و انواع و اقسام اتفاقات ناگواری که در این منطقه رخ می‌داد از اعتبار و اهمیت ساقط بود. نادرشاه افشار پس از تثبیت حکومت خود به سمت جنوب حرکت کرد و در طی اقداماتی شجاعانه به سرکوبی راهزنان و سایر فرقه‌ها و دسته‌هایی که امنیت را مختل کرده بودند پرداخت. پس از اینکه منطقه از امنیتی نسبی برخوردار شد شروع کرد به ساختن قلعه‌هایی مستحکم که هم امنیت و اعتبار شهر را به همراه داشتند و هم باعث عمران و آبادانی این منطقه شدند. از این پس خاش هر روز نسبت به روز پیشین با توسعۀ بیشتری همراه بود. تا اینکه آرام آرام روستای خاش بدل شد به شهر خاش و رونق گرفت.

مردم عزیز خاش

مردم عزیز و مهربان خاش به زبان شیرین بلوچی همراه با لهجۀ اصیل خاشی صحبت می‌کنند. این مردم مهمان‌نواز امکانات لازم به منظور گردشی لذت‌بخش در شهر تاریخی خاش را فراهم آورده‌اند. در سفر به شهرستان دیدنی خاش مهمان این مردم اصیل و خون‌گرم خواهید بود.

جاذبه‌های گردشگری خاش

استان سیستان و بلوچستان از اقلیمی متفاوت و منحصر به فرد برخوردار است. این اقلیم متفاوت سبب شده است که انواع و اقسام دیدنی‌های ناب در این منطقه وجود داشته باشند. در ادامه به دیدنی‌های جذاب استان سیستان و بلوچستان که در شهر خاش یا در حوالی این شهر تماشایی واقع شده‌اند اشاره خواهم کرد.

کوه تفتان در حوالی شهرستان خاش

یکی از جاذبه‌های جذاب در امر گردشگری تماشای عجایب خلقت است. شاید بارها و بارها در فیلم‌های مختلف یا در برنامه‌هایی مستند کوه‌های آتشفشانی را دیده باشیم اما در دنیای واقعی چطور؟ آیا تا به امروز کوهی آتشفشانی را در دنیای واقعی در سرزمین مادری خود ایران زمین به چشم دیده‌اید؟ اگر دیده‌اید که خوشا به سعادتتان اما اگر تا به امروز چنین تجربۀ مهیجی نداشته‌اید بهتر است همراه با میزبون راهی سفر به شهرستان خاش شوید تا بتوانید از کوه تفتان دیدن کنید.

برای تماشای کوه تفتان لازم است از شهر خاش به سمت شمال شرق ۳۵ کیلومتر پیش بروید. در این مکان یکی از جاذبه‌های گردشگری خاش در انتطار شما خواهد بود. کوه تفتان سه قلۀ مشهور و سرشناس دارد دو تا از این سه قله با نام چهل تن و تفتان، شناخته می‌شوند. قلۀ تفتان که بلندترین قله است ۴۰۵۰ متر ارتفاع دارد و اوج هیجان و زیبایی را در خود نهفته است. بر فراز این قلۀ آتشفشانی، دودی مرکب از بخار آب، به همراه خاک در کنار گاز گوگرد را خواهید دید. قله‌ای سفید‌رنگ پوشیده از برف و طلاکوبی‌هایی در اطرافش با مایه‌ای از گرد گوگرد که تصویری ناب را پرداخته است.

خوشبختانه امکان صعود از قلۀ تفتان وجود دارد. بهترین زمان برای این سفر پرهیجان فصل بهار است و بهترین ماه‌ها فروردین و اردیبهشت خواهد بود. طراوت فصل بهار درست مثل فرشی سبز با نقش و نگاری از گل‌های رنگارنگ بر گسترۀ کوه تفتان حیات می‌بخشد و هوایی دلپذیر به آن می‌بخشد. همین امر سبب شده است که نه تنها قلۀ تفتان که حوالی آن نیز جذاب و تماشایی باشد. در حوالی قلۀ تفتان انواع و اقسام باغ‌های میوه با چشم‌اندازهایی چشم‌نواز، سرشار از چشمه‌هایی کوشان از دل زمین است. از جملۀ این چشمه‌ها می‌توانم از چشمۀ آب معدنی جم چین، امنی و همین طور چشمه آب گرم برابک نام ببرم.

پ.ن: به منظور رسیدن به کوه تفتان می‌توانید از مسیر روستای نارون و کوته که در فاصلۀ ۵۵ کیلومتری از شهرستان خاش-زاهدان واقع شده است. البته از مسیر روستای کلچات نیز می‌توانید به کوه‌های تفتان برسید. روستای کلچات در ۲۵ کیلومتری جادۀ خاش – زاهدان قرار دارد.

رودخانه کاواری در حوالی شهرستان خاش

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری خاش که در فاصلۀ ۶۰ کیلومتری از شهر خاش در جادۀ خاش به زاهدان واقع شده است با نام رودخانۀ کاواری شناخته می‌شود. رودخانۀ کاواری در منطقۀ گوهرکوه واقع شده است. منطقۀ گوهرکوه از توابع بخش نوک‌آباد به شمار می‌رود. این رودخانۀ چشم‌نواز سراسر از نی‌های بلند پوشیده شده است. در فصل‌های پر باران که سطح آب رودخانه بالا می‌آید پرندگان مهاجر به این رودخانه سفر می‌کنند و مدتی در آن رخت اقامت می‌افکنند.

چشمه گل فشان پیر گل در حوالی شهرستان خاش

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری خاش که در جهت غرب شهرستان خاش واقع شده است و از شهر خاش فقط و فقط ۷۰ کیلومتر فاصله دارد با نام چشمۀ گل فشان پیر گل شناخته می‌شود. این چشمۀ دل‌نواز در قلب کوه‌های سیاه‌بند، در قسمت شرقی بزمان درست جایی که عشایر سکونت دارند قرار گرفته است. گفته می‌شود از این چشمۀ دل‌انگیز گل تراوش می‌کند.

چشمۀ گل فشان پیر گل ۸ هکتار وسعت دارد و در ارتفاع ۱۶۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است. ویژگی شاخص این منطقه وجود جشمه‌های آب معدنی در تعداد زیاد است. این چشمه‌ها جوشان هستند و به معنای واقعی کلمه از دل زمین می‌جوشد و بیرون می‌ریزد. جلوۀ تراوش آب از دل زمین شبیه شکوفا شدن گل است. به همین دلیل این منطقه با نام چشمۀ گل فشان پیر گل موسوم شده است. جالب است بدانید که خروج آب از چشمه باعث می‌شود رسوبات گوگردی همراه آب از چشمه خارج شود و در اطراف چشمه باقی بماند. این رسوبات پس از خشک‌شدن روشن می‌شوند و به رنگ زرد جلوه می‌کنند.

پ.ن: به منظور رسیدن به چشمۀ گل فشان پیر گل کافی است از مسیر روستای کارواندر و گونیچ که در کیلومتر ۶۵ جادۀ خاش به ایران‌شهر واقع است برانید. البته راه دیگری برای رسیدن به چشمۀ گل فشان پیر گل وجود دارد و آن جادۀ خاکی حوالی کوه‌های سیاه‌بند است.

غار پوسه در حوالی شهرستان خاش

غار پوسه، نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری خاش به شمار می‌رود. این غار در جادۀ خاش به زاهدان قرار دارد و از شهر خاش فقط و فقط ۴۳ کیلومتر فاصله دارد. این غار در منطقۀ نارون واقع شده است. البته باید اضافه کنم که غار پوسه در دره‌ای با دهانه‌ای ۳ متری با ارتفاع ۳ متر و طولی به درازای ۲۵ متر قرار گرفته است. این غار دارای آبی زلال و شفاف است که از داخل غار سرچشمه می‌گردی در دره جریان می‌یابد و در نهایت به مصرف کشاورزی می‌رسد. در فصول پر باران که حجم آب افزایش پیدا می‌کند و گه‌گاه حتی به سیل بدل می‌شود در سمت شمالی غار آبشاری ۱۵ متری پدید می‌آید که بسیار جذاب و تماشایی است. همچنین در حوالی این غار زیبا و دیدنی گیاهانی از جمله قیچ، گز، نی، بنه و غیره به چشم دیده می‌شوند.

درخت سروِ زربین در روستای دهپابید در حوالی شهرستان خاش

درخت سروِ زربین، درختی ۱۲۰۰ ساله است که در روستای دهپابید واقع شده است. روستای دهپابید از توابع بخش نوک‌آباد به شمار می‌رود و در دامنۀ شاه‌کوه قرار دارد. برای تماشای این درخت کهنسال لازم است مهمان اهالی روستای دهپابید باشید که در فاصلۀ ۶۵ کیلومتری از شهرستان خاش در جادۀ خاش به زاهدان قرار گرفته است.

پ.ن: در واقع شاید بهتر باشد بگوییم شهر خاش زیبا یک شگفتی منحصر به فرد از طبیعت است. شگفتی شگرف و خاصی که عجایب مخلوقات را در خود گرد آورده است. می‌خواهم بگویم مسافر شهر خاش، مسافر معمولی زمین نیست. بلکه مسافر سفر به دنیای شگفتی‌ها و عجایب است. مسافری که در روزهای سفر خود جلوه‌های متفاوتی از طبیعت و جهان را به چشم خواهد دید. بنابراین اگر دل در گرو شگفتی‌ها و تفاوت‌ها دارید، اگر در پی کشف عجایب مخلوقات هستید، اگر از گشت و گذارهای عادی و معمولی و همیشگی خسته شده‌اید و به دنبال یک تجربۀ متفاوت می‌گردید بهتر است همین حالا عزم خودتان را جزم کنید و این بار برای سفر و سیر و سیاحت مقصدی خاص و منحصر به فرد را انتخاب کنید. مقصدی که تمام تفاوت‌ها و خصوصیت‌های ویژه را در کنار هم قرار داده تا بتواند قوی‌تر از تمام حالت‌های ممکن دلبری کند. ناگفته نماند که طبیعت سراسر زیبا است. چه کویرش باشد، چه جنگل و دشتش. اما این بار در این سفر ناب جلوۀ متفاوتی از طبیعت بروز و ظهور پیدا خواهد کرد. درختانی متفاوت، زمین منحصر به فرد، آسمانی خاص و خارق‌العاده و قرار گرفتن مجموعۀ این عجایب در کنار هم که سبب شده است تصویری ناب و دلبرانه شکل بگیرد و شکوهی متعالی سراسر این دشت وسیع و طلایی را لبریز کند. می‌خواهم بگویم در خاش زیبا بیش از هر مظهر دیگری باید مشتاق طبیعت باشید، آن هم رویۀ دیگر طبیعت، که کاملاً با آنچه در سایر شهرها و دیارها شاهدش هستیم تفاوت دارد. خاش شهر تفاوت‌ها است. شهر شگفتی‌ها است. شهر چیزهای عجیب است. اما برای گشت و گذار در قلب این همه شگفتی لازم است تجهیزات متفاوتی را هم با خود به همراه داشته باشید. برای مثال نوع لباس شما، لوازم مصرفی که می‌خواهید با خود بردارید و تجهیزات مراقبتی از جمله عینک مخصوص آفتابی و کلاه سایبانی و کفش‌های کتانی همراه با یک کوله‌پشتی جادار اما کم حجم و سبک که بتواند تمام لوازم مورد نیاز و حیاتی شما را در خود نگه دارد و البته طوری باشد که دسترسی شما به وسایل مورد نیازتان آسان باشد. از جمله توصیه‌های دیگر لازم است اضافه کنم که در انتخاب همسفران خود دقت بسیار زیاد داشته باشید. برای مثال به نظر می‌رسد حضور افراد ضعیف‌تر از نظر بدنی خیلی خوب نباشد. برای نمونه افراد کهنسال یا کودکان که توان و مقاومت خاصی ندارند احتمالاً با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد. یا اینکه شاید خسته شوند و از روزهای گردش لذت کافی را نداشته باشند. بنابراین بهتر است جوان‌های قوی و نیرومند راهی این سفر خاص و سخت شوند تا بتوانند در کنار دشواری‌های راه از زیبایی‌های منحصر به فرد آن بهره ببرند. یکی دیگر از لوازمی که بسیار توصیه می‌شود همراه خود داشته باشید دوربین باکیفیت عکاسی است. میزبون توصیه می‌کند تحت هیچ عنوانی بدون دوربین عکاسی راهی این سفر پرماجرا و شگفت نشوید.

قلعه حیدر آباد در حوالی شهرستان خاش

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری خاش که در جهت جنوب شرقی شهرستان خاش واقع شده است با نام قلعۀ حیدرآباد شناخته می‌شود. این قلعۀ تاریخی در انتهای خیابان ۲۴ متری رودکی قرار دارد. این قلعه یک اثر تاریخی است که از خشت خام و گِل بنا شده است. نقشۀ اصلی این بنا در قابی مستطیلی‌شکل محصور شده است. همچنین تزئینات به کار گرفته شده در این بنای تاریخی از شکوه ویژه‌ای برخوردار است. این بنا یکی از شاهکارهای معماری اسلامی به شمار می‌رود.

سفر به شهرستان خاش

شهرستان خاش با اقلیم متفاوت و منحصر به فردی که دارد می‌تواند مقصد ناب گردشگری به شمار رود. برخی از شهرها در ایران زیبا با وجود ظرفیت‌های بالای گردشگری کمتر مورد توجه گردشگران عزیز قرار گرفته‌اند. شهرستان خاش نیز یکی از همین شهرهاست. برای سفر به نقاط منحصر به فرد عزم جزم کنید و قدم در راه بگذارید جاذبه‌های بی‌مثال گردشگری در نقاط منحصر به فرد ایران زمین در انتظار گردشگران عزیز خواهند بود.

پ.ن: با اجاره سوئیت در خاش در این شهر جذاب و تماشایی اقامتی شاد و لذت‌بخش را تجربه کنید. برای دیدار از جاذبه‌های گردشگری خاش لازم است چند روز در این شهر دیدنی اقامت داشته باشید.

4 دیدگاه‌ها

  1. سلام مفید بود مخصوصا سفر به سیستان و بلوچستان ناشناخته و همچین شهرستانی جذاب و دیدنی چون خاش که واقعا مکانهای طبیعی و تاریخی منحصربفرد دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید