روستاهای اطراف مشهد ؛ معرفی ۱۱ روستای تماشایی در حوالی مشهد(خواندن 24 دقیقه)

روستاهای اطراف مشهد
روستاهای اطراف مشهد

شهر مشهد در ناحیه‌ای کوهستانی واقع شده است. موقعیت جغرافیایی مشهد بزرگ سبب شده است چه این شهر بزرگ و چه حوالی آن از آب و هوایی دلکش و ناب برخوردار باشد. علاوه بر موقعیت بی‌نظیر جغرافیایی و آب و هوای خوش و دلچسب، وسعت و رونق شهر مشهد نیز عامل دیگری است که در جهت رشد و ترقی روستاهای تابع آن تأثیر به سزایی داشته است. در واقع بهتر است بگویم که روستاهای اطراف مشهد هر کدام به نوعی جاذبه‌ای جذاب به منظور گردشگری به شمار می‌روند. میزبون در این مقاله قصد دارد ۵ تا از تماشایی‌ترین و جذاب‌ترین روستاها، در حوالی شهر بزرگ مشهد را معرفی کند. شما هم با میزبون همراه باشید تا از شگفتی‌های جذاب شهر مشهد بیشتر بخوانید. شک نداشته باشید که دیدار از این روستاهای تاریخی، ییلاقی و خوش‌منظره خاطره‌ای شیرین در ذهن شما به جا خواهد گذاشت.

سفر به روستاهای اطراف مشهد همراه با میزبون

۱- روستای زُشک، روستایی خوش‌منظره و خوش آب و هوا در حوالی مشهد

یکی از جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین روستاها در حوالی شهر بزرگ مشهد با نام زشک، Zoshk، شهرت دارد. روستای زُشک در در قسمت جنوب شرقی شهر مشهد در امتداد رشته کوه‌های طویل و بلند بینالود واقع شده است. بر اساس آخرین سرشماری انجام شده جمعیت این روستای ییلاقی و چشم‌نواز در حدود ۲۱۷۱ نفر اعلام شده است. از آنجایی که خوشی و دلپذیری آب و هوا در این روستا غوغا به پا می‌کند و به عبارتی دیگر می‌توان گفت جنجال‌برانگیز است. در فصل گرما یعنی فصل‌های بهار و تابستان جمعیت این روستا به چند برابر افزایش پیدا می‌کند. علت این افزایش جمعیت حضور مشتاقانۀ گردشگران در این روستا است. امیدوارم در دیدار از یکی از زیباترین روستاهای اطراف مشهد بهترین و شادترین خاطرات را با خود به سوغات ببرید.

جاذبه‌های ناب گردشگری در روستای زشک عبارتند از:

  • چشمه قلقلی
  • قلۀ شیرباد
  • درۀ نهل
  • قلۀ چمن

برای رسیدن به روستای زشک فقط و فقط کافی است …

برای رسیدن به روستای زشک فقط و فقط کافی است در شهر مشهد از پارک جنگلی وکیل‌آباد عبور کنید، سپس به سمت روستای شاندیز برانید تا ۱۵ کیلومتر دیگر را طی کنید. همین و دیگر هیچ. اینجا روستای زشک است.

آدرس دقیق: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، بخش طرقبه، دهستان شاندیز، روستای زشک.

اگر مایل هستید بیشتر در مورد روستای زشک بخوانید کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

روستای زشک یکی از مناطق ییلاقی اطراف مشهد

۲- روستای خادر، روستایی تاریخی و دیدنی در حوالی شهر مشهد

یکی دیگر از روستاهای ناب و دیدنی در حوالی شهر مشهد با نام روستای خادر، Khadar، شناخته می‌شود. روستای خادر همچون روستای زشک از توابع مناطق ییلاقی، خوش آب و هوا و خوش‌منظرۀ طرقبه و شاندیز مشهد به شمار می‌رود. اما روستای بی‌نظیر خادر در دل یک درۀ عمیق واقع شده است و همین امر زیبایی وشکوه این روستای ییلاقی را صدچندان افزایش داده است. در این روستا شاهد رویش گیاهانی کمیاب و وحشی هستیم که جلوه‌ای بی‌رقیب دارند و با رنگ و رخسار بی‌مثال‌شان چشم را می‌نوازند. در این روستا وزش باد با شدتی بیش از سایر نقاط در جریان است و در کنار گیاهان وحشی گیاهانی خاردار روییده‌اند و قرار گرفتن تمام این عوامل در کنار هم سبب شده است این روستای جذاب و تماشایی ابتدا با نام خاردره شناخته شود و سپس با خادر تغییر نام دهد. در لهجۀ مشهدی واژۀ خادر به معنای سرگشته و حیران است. لازم است اضافه کنم که روستای خادر یکی از روستاهای اطراف مشهد است که از جاذبه‌های تاریخی بهره دارند.

پ.ن: گفته می‌شود روستای خادر در حوالی شهر مشهد در حدود ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. بنابراین این روستا به عنوان روستایی تاریخی شهرت یافته است. البته روستایی تاریخی که همچنان سرافراز و نام‌آشنا به حیات خود ادامه می‌دهد و خوشبختانه پس از گذشت این همه سال هنوز به دست فراموشی سپرده نشده است و از برکت رفت و آمد گردشگران بهره دارد و به جلوه‌گری می‌پردازد.

جاذبه‌های جذاب گردشگری در روستای خادر عبارتند از:

  • سرچشمه
  • آتشکدۀ روستا
  • دخمۀ غارنشینان
  • آغل سرفه

برای رسیدن به روستای خادر فقط و فقط کافی است …

برای رسیدن به روستای خادر فقط و فقط کافی است در جادۀ شاندیز قرار بگیرید و سپس به قدر ۲۰ کیلومتر رانندگی کنید. روستای خادر همین‌جاست.

آدرس دقیق: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، ۲۰ کیلومتری دهستان شاندیز، روستای خادر.

۳- دهستان شاندیز، منطقه‌ای آشنا و شناخته شده در حوالی شهر مشهد

امکان ندارد به شهر مشهد سفر کنید و مهمان منطقۀ دلگشا و چشم‌نواز شاندیز، Shandiz، نباشید. در واقع لازم است اضافه کنم که یکی از مشهورترین، جذاب‌ترین و پرطرفدارترین روستاهای اطراف مشهد منطقۀ ییلاقی و خوش آب و هوای شاندیز است. رستوران‌های شاندیز به قدری شهرت دارند که حتی در جزیرۀ کیش و سایر شهرها نیز شعبه‌هایی با ذکر نام شاندیز به چشم می‌خورد. ناب‌ترین غذایی که در رستوران‌های ییلاقی در منطقۀ شاندیز سرو می‌شود شیشلیک معروف شاندیز است. فکر می‌کنم حتی گردشگران غیر ایرانی نیز از سراسر دنیا آوازۀ شیشلیک‌های شاندیز را شنیده‌اند چون امکان ندارد به منطقۀ شاندیز سفر کنید و در گوشه و اطرافش گردشگران خارجی را نبینید. البته دهستان شاندیز علاوه بر شیشلیک‌های بی‌نظیرش سرشار است از جاذبه‌های گردشگری ناب. به قدری که در سال ۱۳۸۴ این روستای جذاب و تماشایی به عنوان نمونۀ بین‌المللی گردشگری ایران زمین شناخته شد.

منطقۀ ییلاقی و خوش آب و هوای شاندیز، در اولین وهله به خاطر طبیعت ناب و منحصر به فردی که دارد مورد توجه گردشگران و دوستداران طبیعت قرار می‌گیرد. در طی گذر سال‌ها همین توجه و همین آب و هوای خوش سبب شد که در این منطقه انواع و اقسام رستوران‌ها تأسیس شوند. شاید جالب باشد بدانید که تنوع ارائۀ خوراکی‌ها و غذاهای متفاوت در این محدوده زبانزد خاص و عام است. برای مثال گردشگران عزیز در منطقۀ شاندیز هم می‌توانند رستوران سنتی و غذاهایی از قبیل شیشلیک، انواع و اقسام کباب، دیزی و قورمه را انتخاب کنند و هم می‌توانند یک ظرف آش رشتۀ داغ نوش جان کنند و هم می‌توانند مشهورترین و مرغوب‌ترین بستنی‌های سنتی یا فانتزی مشهدی را امتحان کنند. تازه بماند که می‌توانیم چندین و چند فست فود و کافی‌شاپ را نیز به این فهرست عریض و طویل اضافه کنیم.

اگر در خیابان‌های شاندیز وارد شوید و گشت و گذار کنید خواهید دید که وجب به وجب آن سرشار است از رستوران‌ها و خوشمزه‌ فروشی‌هایی که برقی خاص دارند و با شیوه‌ای منحصر به فرد تزئین شده‌اند. می‌خواهم بگویم هرکدام از این رستوران‌ها خود به تنهایی در حکم یک مرکز تفریح به شمار می‌روند. به صورتی که گردشگران خوش‌ذوق می‌توانند نه تنها برای صرف غذا بلکه برای گذراندن زیباترین لحظه‌ها و برگزاری یک دورهمی دلچسب به این منطقه وارد شوند. البته در کنار رستوران‌ها و سایر خوشمزه فروشی‌ها، در این محدوده فروشگاه‌های بزرگ و مرغوبی را خواهید دید که به خشکبار اختصاص یافته‌اند. در این فروشگاه‌ها انواع و اقسام میوه‌های خشک، دمنوش‌ها، ادویه‌ها و مغزها به فروش می‌رسند. در ضمن اگر قصد خرید سوغات ناب مشهد یعنی زعفران و زرشک و نبات را داشتید بهتر است از همین فروشگاه‌ها تهیه کنید چون به مقدار فراوان به چشم می‌خورد.

پس از اشاره به جاذبه‌های خوشمزه لازم است اندکی هم به صنایع دستی این منطقه اشاره شود. در واقع یکی دیگر از جاذبه‌هایی که گردشگران را به شاندیز زیبا و ییلاقی جذب می‌کند صنایع دستی منحصر به فرد و نابی است که در این منطقه به دستان توانمند مردم خوش‌ذوق و خوش‌قریحۀ آن ساخته می‌شود. در میان این صنایع دستی بیشتر محصولاتی را خواهید دید که از پشم و چرم تولید شده‌اند. همچنین آثار دستی ساخته شده از چوب و حصیر را خواهید دید که در نوع خود بی‌نظیر هستند. در کنار آن‌ها آثاری را خواهید دید که از جنس مس یا سفال هستند و دلبری می‌کنند و پس از آن شاهد منبّت‌کاری‌ها و قلم‌زنی‌هایی خواهید بود که در نوع خود نظیر ندارند. در واقع شاندیز زیبا مقصدی کامل است به جای همه جا، طبیعتش شمال ایران زمین است، صنایع دستی‌اش بازارهای ناب اصفهان را به خاطر خواهد آورد و آوازۀ رستوران‌ها و خوراکی‌های بی‌مثالش هم که در تمام عالم پیچیده است. بنابراین اگر راهی شهر مشهد هستید توصیه می‌کنیم دیدار از شاندیز دلبرانه را در اولویت بازدیدها قرار دهید.

برخی از جاذبه‌های جذاب گردشگری در دهستان بی‌نظیر شاندیز عبارتند از:

  • باغ‌های گیلاس و گیلاس‌های آب‌دار و شیرین آن
  • پیست اسکی ابرده
  • پارک جنگلی شاندیز
  • خیابان آبشار
  • رصدخانۀ نجوم
  • پیست موتورسواری ویرانی

برای رسیدن به دهستان شاندیز فقط و فقط کافی است …

برای رسیدن به روستای خادر فقط و فقط کافی است پارک جنگلی وکیل‌آباد را پشت سر بگذارید و سپس از سمت ویلاشهر که با نام خیابان امام رضا (ع) شناخته می‌شود به سمت شاندیز حرکت کنید.

آدرس دقیق: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، ۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد، شاندیز.

۴- روستای عنبران، روستایی عطرآگین و خوش‌منظره در حوالی شهر مشهد

شاید جالب باشد اگر بدانید که یکی از روستاهای اطراف مشهد از علف‌هایی خود رو برخوردار است که از آن عطری خوش ساطع می‌شود و در فضا می‌پیچد. این روستای عطرآگین روستای عنبران است. همان طور که از نامش پیداست این روستا سرشار از عنبران خوشبو و معطر است. این روستای ییلاقی بی‌نظیر نیز به دلیل هم‌جواری با شهر بزرگ مشهد از رونق و رفت و آمد و شکوهی بسیار بهره دارد. سفر به روستای عنبران سفری دلچسب و به یاد ماندنی خواهد بود.

پ.ن: روستای عنبران نیز همچون روستای شاندیز و سایر روستاهای تابع مناطق ییلاقی طرقبه و شاندیز مشهد سرشار است از رستوران‌هایی درجۀ یک با غذاهایی ویژه و دلچسب.

برای رسیدن به روستای عنبران فقط و فقط کافی است …

برای رسیدن به روستای عنبران فقط و فقط کافی است از پارک جنگلی وکیل‌آباد عبور کنید، سپس به سمت طرقبه حرکت کنید و یک کیلومتر دیگر پس از طرقبه به مسیر خود ادامه دهید. روستای عنبران همین‌جاست.

پ.ن: روستای عنبران تنها ۲۶ کیلومتر از شهر مشهد فاصله دارد.

۵- روستای کنگ، روستایی تاریخی و پلکانی در حوالی شهر مشهد

یکی دیگر از روستاهای اطراف مشهد که سرشار است از جذابیت‌های ویژۀ گردشگری و از آب و هوایی ناب و دلپذیر برخوردار است با نام روستای کنگ، Kang، شناخته می‌شود. اما در روستای کنگ تنها شاهد زیبایی‌های ناب طبیعت و مغازه‌های خوشمزه و رستوران‌های فرد اعلا نخواهید بود در این روستا شاهد معماری اصیل ایرانی و شاهکارهایی از معماری در طول دوران تاریخ خواهید بود. نام کنگ در لغت به معنای دژ مستحکم و همچنین به معنای پرنده‌ای با پنجه‌هایی محکم اشاره دارد.

برخی از جاذبه‌های جذاب گردشگری در روستای کنگ عبارتند از:

  • تکیه‌ای تاریخی و دیرینه در روستا
  • کاروانسرای شاه عباسی
  • گورستانی تاریخی و دیرینه در روستای کنگ که قدمت آن به دوران پیش از اسلام می‌رسد 

برخی از مرغوب‌ترین میوه‌هایی که در روستای کنگ کشت می‌شوند عبارتند از:

  • زرشک
  • گردو
  • توت
  • آلو
  • بادام

پ.ن: از این میوه‌های خوشمزه می‌توانید به عنوان سوغات با خود همراه ببرید و به عزیزترین عزیزان خود هدیه کنید تا نشان دهید که در طول سفر نیز به یاد آن‌ها بوده‌اید.

برای رسیدن به روستای کنگ فقط و فقط کافی است …

برای رسیدن به روستای کنگ فقط و فقط کافی است در جهت طرقبه رانندگی کنید. روستای کنگ از مشهد ۲۹ کیلومتر و از طرقبه ۱۹ کیلومتر فاصله دارد.

آدرس دقیق: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، ۲۹ کیلومتری مشهد، روستای کنگ.

اگر مایل هستید بیشتر در مورد روستای کنگ بخوانید کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

روستای کنگ ، جذاب و تماشایی در حوالی شهر مشهد

۶- روستای دهسرخ، روستایی منحصر به فرد و تماشایی در حوالی شهر مشهد

یکی دیگر از روستاهای اطراف مشهد که اتفاقاً بسیار محبوب و مشهور است با نام روستای دهسرخ شناخته می‌شود. این روستای جذاب و تماشایی از خاکی منحصر به فرد برخوردار است. به عبارتی دیگر خاک روستای دهسرخ یا Deh Sorkh سرشار از مواد معدنی و املاح به خصوص است. در واقع حضور همین ترکیبات خاص در بافت خاک سبب شده است که خاک این روستا به رنگ سرخ دیده شود. اما علاوه بر خاک سرخ که بسیار جالب توجه است و تعداد بسیار زیادی از گردشگران مشتاق و کنجکاو را به این روستا جذب می‌کند حضور کوتاه‌مدت امام رضا (ع) نیز شکوهی غیر قابل وصف برای این روستا به ارمغان آورده است و سبب شده که روستای منحصر به فرد دهسرخ به یک جاذبۀ گردشگری مذهبی نیز تبدیل شود. بر اساس آنچه در تاریخ به ثبت رسیده است امام رضا (ع) در راه رسیدن به شهر توس مدتی هر چند کوتاه در این روستا توقف داشته‌اند و در محلی که هم‌اکنون با نام مصلی امام رضا (ع) شناخته می‌شود به نماز ایستاده‌اند. البته حضور پر برکت ایشان در همان مدت زمان اندک نعمت، رحمت و برکتی جاودانه به این روستای تماشایی بخشیده است. طبق روایات گفته می‌شود، امام رضا (ع) برای وضوگرفتن به آب نیاز داشته‌اند و در روستا آب وجود نداشته است. امام رضا (ع) با دست مبارک خود به زمین اشاره می‌کنند و آبی گوارا از قلب زمین می‌جوشد و به سطح آن می‌رسد. امام رضا (ع) و همراهان ایشان از آن آب وضو می‌سازند و به نماز می‌ایستند و پس از آن به راه خود ادامه می‌دهند و چشمۀ جوشان از ایشان برای همیشه در روستای دهسرخ به یادگار باقی می‌ماند. در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از گردشگران به قصد زیارت مصلی امام رضا (ع) و همچنین نوشیدن یا برداشتن اندکی از آن آب متبرک و گوارا که سال‌های بسیاری است از قلب زمین می‌جوشید روستای زیارتی و سیاحتی دهسرخ را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.

برای رسیدن به روستای دهسرخ فقط و فقط کافی است …

برای رسیدن به روستای دهسرخ فقط و فقط کافی است از شهر مشهد به طرف شهر ملک‌آباد حرکت کنید. اما مراقب باشید که از روستای دهسرخ عبور نکنید. چون پیش از رسیدن به شهر ملک‌آباد روستای دهسرخ جای گرفته است.

آدرس دقیق: ۴۵ کیلومتری مشهد، ۱۷ کیلومتری شهر ملک آباد، روستای دهسرخ.

اگر مایل هستید بیشتر در مورد روستای دهسرخ بخوانید کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

دهسرخ روستایی تماشایی در حوالی شهر مشهد

۷- روستای ییلاقی و خوش‌منظرۀ جاغرق در حوالی شهر مشهد

یکی دیگر از ناب‌ترین و تماشایی‌ترین روستاهای اطراف مشهد با نام جاغرق یا Jaghargh شناخته می‌شود. این روستای ییلاقی و کوهستانی در حوالی شهر مشهد قرار دارد اما در صدر جدول زیباترین جاذبه‌های گردشگری در سراسر ایران زمین می‌درخشد. از دیرباز تا به امروز، همیشه در طول زمان، چشم‌نوازترین چشم‌اندازهای تصویرشده خبر از زیبایی و شکوه طبیعت ناب و دل‌انگیز روستای ییلاقی جاغرق داشته‌اند، دارند و بدون شک خواهند داشت. شکوه و زیبایی و طراوتی که این روستای دلبرانه از خود به نمایش گذاشته، سبب شده است که این منطقه به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین جاهای دیدنی در حوالی شهر مشهد و حتی سراسر استان خراسان رضوی تبدیل شود. همین رفت و آمدها و همین توجه بسیار گردشگران باعث شده است که روز به روز بر رونق و شکوه روستای تماشایی جاغرق افزوده شود و امکانات گوناگونی از قبیل انواع و اقسام رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها و بستنی‌فروشی‌های مرغوب و فروشگاه‌های مختلف ایجاد شود. شاید جالب باشد بدانید که نه تنها، در رستوران‌های متنوعی که در روستای ییلاقی جاغرق فعال هستند، خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی از قبیل انواع و اقسام کباب‌ها و دیزی سرو می‌شود بلکه در فروشگاه‌های متنوع در این روستای دلبرانه نیز انواع و اقسام کالاهای دلربا شامل صنایع دستی و همچنین خوراکی‌های خوشمزه و فرداعلا به فروش می‌رسد. خوراکی‌هایی که شاید به جز در روستای جاغرق در هیچ روستا و شهر و دیار دیگری پیدا نشوند. خوراکی‌های خوشمزه‌ای که اتفاقاً بیشتر به مزۀ ترش تمایل دارند و شامل آلوچه‌های جنگلی و لواشک‌های میوه‌ای و قره‌قروت‌های دست‌ساز و انواع و اقسام برگه‌های میوه می‌شوند. در کنار این خوراکی‌های ترش و وسوسه‌برانگیز مجموعۀ قابل توجهی از مغزهای تازۀ گردو و پسته و بادام و غیره نیز جای گرفته‌اند. میزبون پیشنهاد می‌کند برای دیدار از روستای جاغرق و گشت و گذار در بخش‌های مختلف آن، دست کم یک روز تمام زمان در نظر بگیرید. چون زیبایی و شکوه این روستای خوش آب و هوا بسیار جذاب‌تر و دلرباتر از آن چیزی خواهد بود که در نظر اول در ذهن مجسم می‌شود.

برای رسیدن به روستای جاغرق فقط و فقط کافی است …

برای رسیدن به روستای جاغرق فقط و فقط کافی است از طرف شهر مشهد به سمت شهر تماشایی طرقبه راهی شوید. شهر جذاب طرقبه از شهر مشهد به اندازۀ ۲۱ کیلومتر فاصله دارد. روستای ییلاقی و دلبرانۀ جاغرق از شهر مشهد به اندازۀ ۱۴ کیلومتر و از شهر طرقبه به اندازۀ ۷ کیلومتر فاصله دارد.

آدرس دقیق: خراسان رضوی، ۲۱ کیلومتری مشهد، روستای جاغرق.

اگر مایل هستید بیشتر در مورد روستای جاغرق بخوانید کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

روستای ییلاقی جاغرق و جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی آن

۸- روستای کوهستانی و بهشتی اندرخ در حوالی شهر مشهد

یکی دیگر از روستاهای اطراف مشهد با نام روستای اندرخ شناخته می‌شود. نام این روستا به دو صورت اَندرخ یا آندرخ Andorokh تلفظ می‌شود. شاید جالب باشد بدانید این روستای تماشایی سرشار است از خاکی حاصلخیز و آبی گوارا با بارش‌های فصلی قابل توجه که سبب شده است روز به روز به زیبایی و طراوت و شکوه این روستا افزوده شود. همچنین شایسته است بدانید که دلیل اصلی محبوبیت و معروفیت این روستای دل‌انگیز نیز همین طراوت و طبیعت منحصر به فردی است که از آب باران و خاک حاصلخیز به دست آورده است. عامل دیگری که گردشگران مشتاق، به ویژه کوهنوردان طبیعت‌دوست را به سمت روستای اندرخ جذب می‌کند حضور صخره‌هایی است که حتی تصور بالارفتن از هر کدام از آن‌ها قلب را به تپش می‌اندازد. تعداد بسیار زیادی از گردشگران فقط و فقط با قصد صخره‌نوری، کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی روستای اندرخ را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. البته لازم است این نکته را نیز اضافه کنم که رفت و آمد گردشگران مشتاق و ماجراجو سبب شده است امکانات ویژۀ گردشگری در این منطقه ایجاد شود تا آسایش و آرامش مهمانان روستا به طور تمام و کمال تأمین شود.

برای رسیدن به روستای اندرخ فقط و فقط کافی است …

برای رسیدن به روستای اندرخ فقط و فقط کافی است از طرف شهر مشهد به سمت شهر کلات نادری در جهت شمال شرقی شهر حرکت کنید. البته روستای اندرخ در مقایسه با فاصله‌ای که با شهر کلات دارد بسیار به شهر مشهد نزدیک است. شهر مشهد با شهر کلات به اندازۀ ۱۵۶ کیلومتر فاصله دارد در حالی که فاصلۀ شهر مشهد با روستای کوهستانی و بهشتی اندرخ فقط به اندازۀ ۳۳ کیلومتر است.

آدرس دقیق: خراسان رضوی، ۳۳ کیلومتری شمال شرقی مشهد، مسیر مشهد به کلات.

۹- روستای کوهستانی و ابریشمین نغندر در حوالی شهر مشهد

یکی دیگر از روستاهای اطراف مشهد با نام روستای نغندر یا Noghondar شناخته می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که واژۀ نغندر به معنای ابریشم است. همچنین نکتۀ جالب‌تر این است که در این روستا که در میان رشته کوه‌های سر به فلک کشیدۀ بینالود جای گرفته است؛ انبوهی از درختان بلندقامت و تنومند توت وجود دارند همین امر سبب شده است که روستای کوهستانی و تماشایی نغندر تبدیل شود به فضای مناسب و شرایط مساعدی برای تولید ابریشم. شاید در ابتدای امر به صورت طبیعی پیله‌های ابریشم در این منطقه، در مقایسه با سایر مناطق، بهتر رشد می‌کرده‌اند. اما در حال حاضر، افراد بسیار زیادی از بومیان روستا به رشد و گسترش پیله‌های ابریشم کمک می‌کنند و تولید ابریشم به عنوان یک صنعت سودآفرین در این منطقه گوی سبقت را از سایر فعالیت‌ها ربوده است.

اکثر افرادی که به روستای نغندر سفر می‌کنند، قصد پیک‌نیکی چندساعته را دارند. ولی اگر می‌خواهید به این روستا سفر کنید و شب را در آن جا بمانید، می‌توانید از مجموعه پذیرایی موجود در روستا استفاده کنید. این مجموعه پذیرایی از نظر امکانات در حد خوب و مناسبی بوده و برای اسکان توریست‌ها مکان خوبی محسوب می‌شود.

برای رسیدن به روستای نغندر فقط و فقط کافی است …

برای رسیدن به روستای نغندر فقط و فقط کافی است از طرف شهر مشهد به سمت شهر ییلاقی و تماشایی طرقبه حرکت کنید. ۱۰ کیلومتر پیش از رسیدن به شهر طرقبه به روستای نغندر خواهید رسید. برای این کار می‌توانید از طریق جاده کمربندی امام خمینی (ره) اقدام به رفتن به روستای نغندر کنید. در صورتی که دارای خودروی شخصی نبوده و می‌خواهید با وسایل نقلیه عمومی خود را به این روستای زیبا برسانید، می‌توانید از پایانه‌های اتوبوس‌رانی که به روستاهای مشهد دسترسی دارند استفاده کنید. یکی از معروف‌ترین این پایانه‌ها، پایانه وکیل آباد است. از آن جایی که روستای نغندر بین دو روستای طرقبه و کنگ قرار گرفته است، گردشگران می‌توانند به جز اتوبوس‌های مخصوص خود نغندر، از اتوبوس‌های روستای کنگ نیز استفاده کرده و در بین راه پیاده شوند.

آدرس دقیق: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، ۱۰ کیلومتری طرقبه.

۱۰- روستای تاریخی و ییلاقی اخلمد در حوالی شهر مشهد

یکی دیگر از روستاهای اطراف مشهد با نام اخلمد شهرۀ آفاق است و امکان ندارد گردشگری به شهر مشهد سفر کند و علاوه بر زیارت قصد سیاحت هم داشته باشد و به سراغ روستای ییلاقی و تماشایی اخلمد نرود. اتفاقاً به دلیل همین اشتیاق بسیار بالای گردشگران برای حضور در ییلاق حیرت‌برانگیز و آرامش‌بخش اخلمد، ناوگان حمل و نقل عمومی شهر مشهد، مخصوصاً تاکسی‌های بی‌سیم، مسئولیت رفت و آمد گردشگران عزیز به این روستای خوش‌منظره و خوش آب و هوا را بر عهده گرفته‌اند. اخلمد تماشایی و دلبرانه در واقع راهی سبز است که از میان رودخانه و از زیر سایۀ درختانی انبوه و بلندقامت می‌گذرد. در گذشته‌هایی نه چندان دور برای عبور از این راه دلبرانه لازم بود گردشگران حتماً از میان رود عبور کنند. اما در حال حاضر راهی به صورت جاده‌ای آجرپوش ایجاد شده است که طبیعت‌نوردان عزیز می‌توانند به راحتی از این راه قدم‌زنان به سمت آبشار پیش بروند. شما هم اگر تا به امروز روستای ییلاقی و تاریخی اخلمد را از نزدیک ندیده‌اید بهتر است در اولین فرصت راهی این سفر وسوسه‌برانگیز شوید. پس از عبور از میان رودخانه و درختان انبوه، در انتهای این مسیر سبز و دلنواز به چند آبشار خواهید رسید. آبشارهایی تماشایی و طراوت‌بخش که در فواصلی نامنظم از یکدیگر قرار گرفته‌اند و در فصل زمستان قندیل می‌بندند. گفته می‌شود در گذشته‌های خیلی دور، وقتی سپاهیان بیگانه به خراسان بزرگ و این نواحی حمله‌ور می‌شدند مردم این خطّه برای رهایی از چنگال ظلم و ستم به این منطقه پناه می‌آورده‌اند. شاید چون این روستای ناب نه تنها از آب و هوای دل‌انگیز برخوردار است بلکه در میان رشته کوه‌های بینالود جای گرفته است و از این جهت می‌تواند به عنوان یک مخفی‌گاه یا پناه‌گاه منحصر به فرد و عالی انتخاب شود. همچنین در سال‌های اخیر در مسیر رسیدن به آبشارهای تماشایی اخلمد، امکانات گردشگری قابل توجهی از قبیل فضای مناسب برای کمپینگ و چای‌خانه و رستوران و فروشگاه صنایع دستی نیز ایجاد شده است.

برای رسیدن به روستای اخلمد فقط و فقط کافی است …

برای رسیدن به روستای خلمد فقط و فقط کافی است از طرف شهر مشهد به سمت شهر چناران و رشته کوه‌های بینالود حرکت کنید. روستای تماشایی، ییلاقی و تاریخی اخلمد به اندازۀ ۸۵ کیلومتر از شهر مشهد فاصله دارد و اگر پس از آن ۲۴ کیلومتر دیگر پیش بروید به شهر چناران خواهید رسید.

آدرس دقیق: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، ۲۴ کیلومتری بینالود و چناران.

اگر مایل هستید بیشتر در مورد روستای اخلمد بخوانید کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

روستای اخلمد در حوالی شهر مشهد ؛ روستایی ییلاقی و تاریخی

۱۱- روستای تاریخی پاژ در حوالی شهر مشهد

یکی دیگر از روستاهای مهم و ارزشمند و صدالبته تماشایی در اطراف شهر مشهد روستای تاریخی یا شاید حتی بتوان گفت باستانی پاژ است. این روستای دیرینه بنابر روایاتی که به عصر و دورۀ ما رسیده‌اند زادگاه حکیم فردوسی بوده است. حتی هنوز هم خانه‌ای که فردوسی در هزار سال پیش در آن ساکن بوده و زندگی می‌کرده به یادگار باقی مانده است. شاید جالب باشد بدانید که مهمترین جاذبۀ روستای پاژ برای گردشگران تماشای خانۀ قدیمی و هزار سالۀ فردوسی، شاعر بلندآوازۀ ایران زمین است. اما اهمیت وجود خانۀ فردوسی عزیز تا حدی است که تمام مردم روستا آدرس آن را بلد هستند. به این ترتیب به محض ورود می‌توانید از مردم محلی روستا آدرس خانه را بپرسید و بدون سرگشتگی و پی‌جویی خانۀ هزارسالۀ حکیم فردوسی را پیدا کنید و آن را از نزدیک ببینید.

برای رسیدن به روستای پاژ فقط و فقط کافی است …

برای رسیدن به روستای پاژ فقط و فقط کافی است از طرف شهر مشهد در جهت شمال شرق به سمت جادۀ کلات در طول جاده به پیش برانید. در ورودی روستا تابلوی بزرگی را خواهید دید که نام روستا روی آن نوشته شده است. این روستای تاریخی که زادگاه حکیم فردوسی است یک خیابان اصلی دارد که با نام فردوسی شناخته می‌شود سایر کوچه‌ها و خیابان‌ها نیز نام شاهنامه را دارند.

آدرس دقیق: استان خراسان رضوی، شهرستان مشهد، ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهر مشهد، تقاطع جادۀ کلات و کارد.

اگر مایل هستید بیشتر در مورد حکیم فردوسی بخوانید کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

آرامگاه فردوسی در شهر مشهد، میزبان مهربان مهمانان

سفر به روستاهای اطراف مشهد

یکی از ناب‌ترین تجربه‌های گردشگری؛ سفر به روستاهای چشم‌نواز، خوش‌منظره و دلبرانۀ ایران زمین است. روستاهای اطراف شهرهای بزرگ از ویژگی‌هایی شگرف برخوردار هستند. در روستاهای اطراف شهرهای بزرگ در کنار آرامش و آسایش و طبیعت و روح زندگی که در کوچه پس کوچه‌های روستایی در جریان است ردپای تکنولوژی و امکانات زندگی شهری نیز به چشم می‌خورد. به این ترتیب در سفر به روستاهایی در اطراف شهرهای بزرگ آرامش، آسایش و امکانات به‌روز زندگی را در کنار هم تجربه خواهید کرد. روستاهای اطراف شهر بزرگ مشهد نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. این روستاها برای ساکنان مشهد و شهرهای اطراف آن به عنوان مقصد سفرهای یک روزه شناخته می‌شوند و بسیار مورد استقبال گردشگران و خراسان‌گردان عزیز قرار می‌گیرند. اما اگر گردشگرانی مشتاق و کنجکاو از سایر شهرها و استان‌های ایران زمین قصد سفر به این روستاها را داشته باشند می‌توانند در کمال آرامش با اجاره سوئیت در مشهد اقامت داشته باشند، هر چند روز که مایل باشند، و سپس در یکی از روزهای شاد سفر خود به مشهد به روستاهای حاضر در حوالی آن سری بزنند و از جاذبه‌های این روستاها بهره ببرند.

اجاره ویلا در شاندیز

میزبون سفر خوشی را برای همراهان همیشگی خود آرزو می‌کند …

سفر به مشهد و حوالی آن به سلامت …

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید