نصف جهان، شهر شیخ بهایی، اصفهان باشکوه(خواندن 5 دقیقه)

جاذبه_های_تاریخی_اصفهان #کلیسای_وانک

نصف جهان، اصفهان، از شهرهای مهم ایران محسوب می‌شود. اهمیت این شهر تا به جایی می‌رسد که روز خاصی را به آن اختصاص داده‌اند. بهمن ماه سال ۱۳۸۳ برای اولین بار پیشنهاد گزینش روز اصفهان از سوی شاهین سپنتا مطرح شد.

البته در تعیین این روز خاص، برای این شهر دل‌نواز، اختلافاتی هم وجود دارد. شهرداری اصفهان می‌گوید سوم اردیبهشت ماه مناسب است در حالی که اصفهان شناسان می‌گویند یکم آذر روز مناسبی است. هر کدام هم دلایل خاص خودشان را دارند. در این مقاله با میزبون همراه باشید تا بیشتر دربارۀ اصفهان بخوانید.

اصفهان شناسان

اصفهان شناسان می‌گویند: نگارۀ تاریخی منقوش بر کاشی‌کاری‌های سر در قیصریه اصفهان با اقتباس از صورت فلکی برج قوس (آذر ماه) طراحی شده است. به علاوه، از شواهد پیداست که زایچۀ شهر اصفهان در آذر ماه یا همان برج قوس است.

قوس، نماد اصفهان
قوس، نماد اصفهان

شهرداری اصفهان

شهرداری اصفهان روز ولادت شیخ بهایی، یعنی سوم اردیبهشت ماه را برای اختصاص یافتن به روز اصفهان تعیین کرده است. بر این اساس یک هفته، یعنی از سوم اردیبهشت تا نهم اردیبهشت به نام اصفهان و هفتۀ نکوداشت اصفهان تخصیص یافته است. در این بازۀ زمانی با اجاره روزانه آپارتمان در اصفهان شاهد نکوداشت این شهر باشکوه باشید.

ایدان - ارگ شیخ بهایی در نجف آباد اصفهان
ایدان – ارگ شیخ بهایی در نجف آباد اصفهان

جشن به رنگ اصفهان

حاصل تلاش اصفهان شناسان و شهرداری اصفهان مراسم نکوداشتی است که هر ساله در نصف جهان برگزار می‌شود. در این مراسم باشکوه، نمایش‌های تاریخی، مسابقات ورزشی، رونمایی از آخرین انتشارات در حوزۀ اصفهان و از این قبیل برنامه‌ها اجرا می‌گردد.

نماد جانوری برای اصفهان

نصف جهان زیبا آن‌قدر شکوه و عظمت دارد که مستحق روزی خاص و جشنی خاص و نمادی خاص فقط برای خودش باشد. شاهین سپنتا که یکی از فعالان زیست‌محیطی این شهر است در سال ۱۳۹۳ قوچ و میش اصفهان با نام علمی Ovis orientalis isphahanica را به عنوان نماد جانوری شهر اصفهان پیشنهاد داد.

قوچ، نماد جانوری اصفهان
قوچ، نماد جانوری اصفهان

البته لازم به ذکر است که  قوچ و میش اصفهانی که در همه مجامع علمی جهان به نام شهر تاریخی اصفهان شناخته می‌شود طبق اعلام اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست (IUCN) در فهرست گونه‌های آسیب‌پذیر (VU: Vulnerable) قرار دارد. پس بر این اساس این انتخاب بسیار هوشمندانه صورت گرفته است.

در مورد این حیوان باید گفت: زیستگاه این زیرگونه خاص در فلات مرکزی ایران در مناطق تپه ماهوری و کوهپایه‌های استان اصفهان به ویژه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمشلو، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی و پناهگاه حیات وحش موته در شمال استان اصفهان است.

قوچ، نماد جانوری اصفهان
قوچ، نماد جانوری اصفهان

متأسفانه، تاخت و تاز شکارچی‌ها و شکار بامجوز و بدون مجوز سبب شده این زیر گونۀ آسیب‌پذیر در فهرست قرمز قرار بگیرد. علاوه بر این، چرای بیش از حد دام، تصرف و تغییر کاربری اراضی، فعالیت نیروهای نظامی در داخل منطقه و عبور کنار گذر غربی اصفهان و شهرک‌های صنعتی واقع در شمال و شرق پناهگاه حیات وحش قمشلو، تهدیدی جدی برای ادامۀ حیات این زیر گونۀ منحصر به فرد به شمار می‌آید. زیرا، به این ترتیب، زیستگاه این زیر گونه از او دریغ شده است.

اصفهان ارزشمند

قدر و منزلت اصفهان، چه بر اساس موقعیت جغرافیایی، چه از لحاظ پیشینۀ تاریخی حائز توجهی درخور به این شهر ارزشمند هست. این شهر بزرگ در مرکز فلات ایران واقع شده است و اصلاً موقعیت مرکزی این شهر در ایران سبب شد شاه عباس صفوی، پایتخت ایران را از قزوین به اصفهان منتقل کند. پیشینۀ تاریخی گران‌بار نیز سبب شده آثار و بناهای تاریخی متعدد، متنوع و بی‌نظیری در این شهر وجود داشته باشند.

اما از هرچه بگذریم، سخن دوست خوش‌تر است. آنچه علاوه بر تمام ویژگی‌های منحصر به فرد این شهر رنگ و جلایی وصف‌ناپذیر به نصف جهان باشکوه می‌بخشد، مردمان خون گرم و مهربان و مهمان‌نوازش است. باید به اصفهان سفر کنید و با مردمش زندگی کنید. همنشینی با مردم مهربان نصف جهان موهبتی است که نصیب مهمانان اصفهان می‌شود.

زاینده رود اصفهان

زاینده رود یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان و می‌توان گفت مهم‌ترین آن‌ها است. اغلب کسانی که به اصفهان سفر می‌کنند، امکان ندارد که از زاینده رود دیدن نکنند. این رودخانه یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های ایران است که در مرکز کشور و از سمت غرب به شرق ایران در جریان است. سرچشمه زاینده رود که با نام « چشمه جانان » نیز شهرت دارد، از دامنه‌های زردکوه بختیاری نشأت گرفته است که در حد فاصل بین استان لرستان و اصفهان قرار دارد. سرچشمه جانان با مساحتی حدود ۳۰۰ زرع در ناحیه دامنه‌های زردکوه بختیاری می‌جوشد، به سمت مشرق سرازیر می‌شود و پس از طی چندین کیلومتر، به چشمه دیگری با نام « چهل چشمه » می‌پیوندند. در ضمن از سمت شمال این منطقه نیز، دو چشمه با نام‌های « خرسنگ » و « کودنگ » به چشمه جانان می‌پیوندند. زاینده رود علاوه بر این که سرسبزی و آب و هوای خوش اصفهان را تامین می‌کند، یک جای دنج و منبعی از آرامش‍ی وصف نشدنی برای گردشگران و اهالی اصفهان می‌باشد.

سفر به نصف جهان

اگر به اصفهان سفر کنید، واقعاً به نصف جهان سفر کرده‌اید. اصفهان شهری است که تا حدی از حوادث تلخ تاریخ در امان مانده اما زیبایی‌های تاریخ را تا توانسته در خود گرد آورده است. اگر دوست دارید زیبایی‌های تاریخ را ببینید به اصفهان سفر کنید. اگر دوست دارید مهربانی عمیق ایرانی را حس کنید باز هم به اصفهان سفر کنید. سخن آخر؛ اگر دوست دارید از دست‌آوردهای هر سالۀ اصفهان با خبر شوید سعی کنید در جشن به رنگ اصفهان حضور یابید.

برای سفر به اصفهان نگران اقامتگاه نباشید. میزبون، در نصف جهان همراه شما هست و تمام تلاش خود را دارد که در کمال آسایش و آرامش نصف جهان را تفرّج کنید. کافیست با توجه با سلایق و علایق خود اجاره منزل مبله در اصفهان یا اجاره سوئیت در اصفهان یا حتی اجاره روزانه آپارتمان در اصفهان را انتخاب کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید