جاهای دیدنی دزفول؛ شهر زیبای استان خوزستان(خواندن 5 دقیقه)

دزفول

دزفول، شهری در جنول غربی ایران است. ۴۷۶۲ کیلومترمربع مساحت دارد. این شهر در کنار رودخانۀ دز و در بخش جلگه‌ای استان خوزستان قرار دارد. اگر روستاهای اطرافش را در نظر بگیریم مساحت آن به ۷۸۴۴ کیلومترمربع افزایش می‌یابد. دزفول از دو جهت اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اول عبور رود دز از این شهر است و دیگر پیشینۀ تاریخی آن که جاذبه‌های گردشگری بسیاری برای این شهر به یادگار گذاشته است.

اندکی از پیشینۀ دزفول

تا دو قرن پس از حملۀ اعراب به ایران، سرزمین ما تحت سلطه و حکومت اعراب بود. ایرانیان به حاشیه رانده شده بودند و حق دخالت در امور کشوری را نداشتند. اما ایرانیان همیشه سرافراز تسلط بیگانگان را برنتافتند و دو قرن، پنهانی و بی‌وقفه با توسل و تأمل به آیات قرآن و تفسیر آیات برای خروج از سلطۀ تحمیل شده و دیدار دوبارۀ آزادی کوشیدند. نهضت شعوبیه اولین نهضتی بود که بزرگان ایران زمین برای رهایی از حکومت بیگانگان ایجاد کردند و در نهایت موفق شدند حکومت‌های محلی را به حاکمان ایرانی واگذار کنند.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری، در دزفول
آرامگاه یعقوب لیث صفاری، در دزفول

در همین عوان، یعقوب لیث صفاری، که مردی شجاع و دلیر بود و برای ملیت و اصالت و ایرانی‌بودن بسیار ارزش قائل می‌شد با تدبیر و قدرت بی مثالش علم استقلال برافراشت و نخستین دولت مستقل ایرانی را پایه‌گذاری کرد. مرکز حکومت یعقوب لیث صفاری سیستان بلوچستان بود. اما اقتدار او سبب استقلال دیگر نواحی ایران شد. در نتیجۀ این جریان خوزستان نیز به کانون آزادی‌خواهان ایران تبدیل شد.

دزفول، نقش مؤثری در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته‌است. این شهر در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بارها مورد اصابت موشک‌های رژیم عراق قرار گرفت. ویرانی‌های ناشی از جنگ تحمیلی گرچه که در بسیاری بخش‌ها ترمیم شده است اما همچنان آثار آن دوره برجای است. مقاومت‌های مردم این شهر موجب شد دزفول در دورۀ جنگ تحمیلی به شهر استقامت و پایتخت مقاومت ایران معروف گردد.

طبیعت دزفول و جاهای دیدنی آن

ساحل رود دز، دریاچه‌های لبریز از آب، آبشارهای بلند؛ از جاذبه‌های طبیعی این شهر زیبا هستند. آبشار شوی، دریاچۀ شهیون، تفریحگاه ساحلی دز، سالن کوه و پارک ملی دز و پارک‌های جنگلی لاله و لادن در ۵ و ۱۰ کیلومتری شهر دزفول قرار دارند و از جاذبه‌های طبیعی این شهر محسوب می‌شوند.

رود دز، دزفول
رود دز، دزفول

دزفول شهری جلگه‌ای-کوهپایه‌ای و کوهستانی‌ است. این شهر آب و هوایی گرم و شرجی دارد، یعنی تابستان‌های گرم و زمستان‌ها و پاییزهای مدیترانه‌ای. بهترین زمان برای سفر به این شهر اواخر زمستان تا اوایل بهار است. با انتخاب این زمان برای سفر، در اوج سرمای زمستان گرمای دلنشین بهاری را برای خود خریده‌اید. آیا این شگفت‌انگیز نیست که در یک زمان، در یک کشور، دو فصل متفاوت، وجود دارد!

روستای پامنار دزفول
روستای پامنار دزفول

همان طور که می‌دانید آب مایۀ حیات است و این مایۀ حیات هر کجا که باشد زیبایی می‌آفریند و ای کاش همیشه باشد و بودنش تهدید نشود. از این شهر زیبا، دو رود کرخه و دز عبور می‌کنند. عبور این دو رود از این شهر مثل یک کلاه جادویی پُر از زیبایی است که طراوت و نشاط را به جای جای این شهر می‌پاشد و به این شهر نعمت بی پایان می‌بخشد.

دزفول
دزفول

این دو رود سبب شده‌اند خاک این شهر حاصلخیز باشد و این شهر یکی از قطب‌های کشاورزی ایران باشد. مرکبات به خصوص پرتقال و غلات؛ گندم، جو، برنج، دانه‌های روغنی، و گل‌ها؛ رز و مریم از مهم‌ترین محصولات کشاورزی این شهر هستند.

بناهای تاریخی دزفول

پل دزفول
پل دزفول، این پل ۱۷۰۰ سال قدمت دارد.

از بناهای تاریخی این شهر، می‌توان به خانه تاریخی تیزنو اشاره کرد که به نوبه خود یک نمونه بسیار عالی برای نمایش شکوه و زیبایی معماری سنتی می‌باشد. این خانه تاریخی که از با استفاده از آجرهای کرم رنگ ساخته شده است، دارای درب‌های گنبدی شکل و در پنجره های رنگی می‌باشد که به آن زیبایی خاصی بخشیده‌اند. قدمت این بنای تاریخی به دوران صفویه بازمی‌گردد. بعدها این بنای تاریخی مرمت و بازسازی شد و به شکل امروزی خود در آمد. خانه تاریخی تیزنو هم اکنون در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود.

از دیگر آثار تاریخی دزفول می‌توان به موزه مردم شناسی یا همان حمام کرناسیون اشاره کرد. معماری این بنای تاریخی به صورت گنبدی شکل بوده و یکی از آثاری است که از دوران قاجاریه در ایران باقی مانده است و در سال ۱۳۸۵ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این حمام تاریخی هم اکنون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دزفول همچنین شامل آثار تاریخی دیگری همچون پل قدیم، تپه‌های چغامیش، آسیاب‌های آبی دزفول، مسجد جامع دزفول و شهر باستانی جندی شاپور نیز می‌باشد. علاوه بر بناهای تاریخی، مراسم تاریخی از قبیل بیرق زنون، دست رزون و مراسم محرم، از مراسم‌های جالب شهر دزفول هستند که از گذشته به یادگار مانده‌اند.

صنایع دستی دزفول

قلم‌نی دزفول، ابزارهای دست‌ساز چوبی، ورشوسازی، زرگری، نمدمالی و گیوه‌دوزی از صنایع دستی مهم و ارزندۀ این شهر هستند. به علاوه، خوراکی‌هایی مثل کلوچه‌های خرمایی، شکری و نمکی، معجون کنجد، قرص نعناع و مرکبات از ساخته‌های دست مردم غیور و مهربان این شهر هستند.

غذاهای سنتی دزفول

حریسه، گنجشک و آش ارده از غذاهای بی‌نظیر این شهر زیبا هستند، شما می‌توانید در غذاخوری‌های سنتی دلنوازان، فلاحت، زیگورات، ساحلی و شوادون که همه از مرکز شهر قابل دسترسی‌اند، طعم دلنشین این غذاهای محلی را بچشید.

نون چرب. دزفول
نون چرب، دزفول

سفر به دزفول

با سفر به دزفول می‌توانی با فرهنگ ۵۰۰۰ سالۀ مردم این شهر آشنا شوید. طبیعت بی‌نظیرش را ببینید و از سرگذشتش با خبر شوید. خاک پاک این شهر جنگ‌های بسیاری را از سر گذرانده است. در سفر به دزفول نگران اقامتگاه نباشید. میزبون، در این شهر زیبا و با طراوت میزبان شماست. شما می‌توانید اجاره خانه در دزفول یا اجاره ویلا در دزفول را انتخاب کنید و آسایش و راحتی خود را تضمین کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید