جاهای دیدنی کرمانشاه همراه با عکس و آدرس(خواندن 42 دقیقه)

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه در نوع خود بی‌نظیر هستند. این دیدنی‌های ناب که تاریخ را درنوردیده‌اند مظهری از شکوه و جلای ایران چه در قرن‌های گذشته و چه در عصر حاضر به شمار می‌روند. کرمانشاه، این استان مرزی، جذاب و تماشایی، در غربی‌ترین قسمت ایران زیبا؛ سرافراز ایستاده است در حالی که کوله‌باری از خاطره و حکایت را بر دوش خود حمل می‌کند و شک نداشته باشید که بسیار مشتاق است تا شما را ببیند، کنارتان بنشیند و از دردها و قصه‌ها و شگفتی‌ها و تمام آنچه که دیده و شنیده است روایت کند. قصه‌شنیدن یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحاتی است که از ابتدای خلقت تا به امروز از سر گذرانده‌ایم. امروز، به وسیلۀ این مقاله قرار است هم‌راه و هم‌گام با هم به شهر کرمانشاه، مرکز استان کرمانشاه سفر کنیم و دوش به دوش هم در کوچه‌های بلندش قدم بزنیم و تا می‌توانیم گوشِ جان بسپاریم به قصه‌هایی که بر زبان دارد و حکایت‌هایی که از دل تاریخ نقل می‌کند. در این سیر و سیاحت ناب تاریخی، مثل همیشه، با میزبون همراه باشید.

گشت و گذار در کرمانشاه همراه با میزبون

جاهای دیدنی در استان و شهر کرمانشاه

شاید باورش دشوار باشد اما باید بگویم که استان کرمانشاه بالغ بر چهار هزار، بله درست خواندید؛ ۴۰۰۰ جاذبۀ گردشگری دارد. به طور حتم نوشتن از تمام این ۴۰۰۰ جاذبۀ گردشگری و دیدار از تمام این ۴۰۰۰ جاذبۀ گردشگری میسر نخواهد بود. بنابراین میزبون در این مقاله از مهمترین جاهای دیدنی کرمانشاه می‌نویسد، شما هم در سفر به شهر یا استان کرمانشاه از مهمترین جاهای دیدنی این شهر جذاب دیدن کنید.

۱- بیستون در حوالی شهر کرمانشاه

اگر مشتاق هستید بزرگترین سنگ‌نبشته یا کتیبۀ نه فقط ایران سربلند که تمام جهان را ببینید، اگر مشتاق هستید اثری باستانی و دیرینه را در اوج شکوه و هیبت با چشم ببینید و از سر حیرت دقایقی را مبهوت و متحیر از این همه زیبایی و شگفتی بگذرانید باید راهی بیستون کرمانشاه شوید. کوه بیستون معنای جایگاه خدایان را با خود یدک می‌کشد. این کتیبه در ایران باستان، در عصر هخامنشیان به فرمان داریوش هخامنشی بر فراز کوه آن هم به سه خط میخی اکدی، عیلامی و پارسی باستان نگاشته شده است. همچنین در محدوده‌ای که تمام آن با نام بیستون شناخته می‌شود مجسمه‌ای وجود دارد. این مجسمه با نام هرکول شهرت یافته است. مایۀ افتخار خواهد بود دانستن این امر که تمام مجموعۀ بیستون چه کوه بیستون و چه سنگ‌نبشتۀ سه زبانۀ آن و چه مجسمۀ هرکول ایستاده در آن همگی در فهرست آثار باستانی سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. و البته متأسفانه این امر را هم لازم است اضافه کنم که بارها و بارها تمام این بخش‌ها مورد سرقت واقع شده‌اند، که البته همین امر بر ارزش بی حد و مرز این مجموعۀ بی‌نظیر باستانی را بیش از پیش تأکید می‌کند. به این ترتیب فکر می‌کنم لازم است خیلی خیلی بیشتر، نه تنها مسئولین که حتی تک تک ایرانیان در پاس‌داشت، حفظ و نگهداری این یادگاری باستانی کوشا باشیم. بیستون یکی از جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه به شمار می‌رود.

مجموعۀ منحصر به فرد بیستون در دورۀ صفوی نیز مورد توجه و اقبال قرار گرفته است و یادگاری که شاه عباس صفوی در مقابل این مجموعه از خود به جای گذاشته است هم اکنون نیز پابرجاست و از عصر صفوی حکایت‌هایی چند دلنشین نقل می‌کند. کاروانسرای شاه عباسی درست در مقابل کوه بیستون واقع شده است. این کاروانسرا به سبک چهارایوانی بنا شده است و در حدود ۳ هزار متر مساحت دارد. ساخت این کاروانسرا از دورۀ شاه عباس تا جلوس شاه سلیمان صفوی به طول انجامیده است. این کاروانسرای تاریخی و دیرینه در حال حاضر، در عصر ما مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و به هتلی مجلل و باشکوه با نام لالۀ بیستون تبدیل شده است.

همچنین در مجاورت مجموعۀ بی‌نظیر بیستون؛ کتیبۀ شیخ علی خان زنگنه، کاروانسرای ایلخانی و چندی دیگر از آثار گرانبهای تاریخی، به جلوه‌گری می‌پردازند و حضور هریک همچون ستاره‌ای درخشان به درخشش این یادگار ناب تاریخی می‌افزاید.

پ.ن: کاروانسرای شاه عباسی در جهت شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است. این کاروانسرای تماشایی و تاریخی تنها به اندازۀ ۳۰ کیلومتر از شهر اصیل و دل‌نواز کرمانشاه فاصله دارد. محلی که کاروانسرای شاه عباسی در آن قرار گرفته است با نام روستای بیستون کهنه شهرت دارد. درست در مقابل ورودی این کاروانسرای جذاب و دلربا تندیسی حیرت‌برانگیز را به چشم خواهید دید. این تندیس تحسین‌برانگیز با نام تندیس فرهادتراش شناخته می‌شود و گویا نگارۀ برجستۀ داریوش، پادشاهِ مشهورِ هخامنشی است که بر فراز کوه بیستون تراشیده شده است. تمام این بخش‌های مختلف، چه کاروانسرای شاه عباسی و چه تندیسِ فرهادتراشِ داریوشِ بزرگ، همه در مجموعۀ بزرگ و جذاب بیستون قرار می‌گیرند. به عبارتی دیگر می‌توان ادعا کرد که در این مجموعۀ عظیم و شگرف تمدن‌های ادوار مختلف تاریخی ایران زمین در کنار هم قرار گرفته‌اند و هر چه بیشتر به شکوه و اصالت این اثر جذاب و تماشایی افزوده‌اند.

اگر مایل هستید بیشتر در مورد بیستون بخوانید فقط و فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

بیستون پرچم برافراشته آریایی‌ها

آدرس: بیستون در ۳۰ کیلومتری کرمانشاه واقع شده.

۲- طاق بستان در حوالی شهر کرمانشاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه با نام طاق بستان شناخته می‌شود. طاق بستان مجموعه‌ای ناب و بی‌نظیر از سنگ‌نبشته‌های قدیمی، دیرینه و باستانی است. هرچه از شکوه و جذابیت این سنگ‌نبشته‌ها بنویسم باز نتوانسته‌ام به قدر کفایت از زیبایی‌ها و ارزش و اهمیت آن بگویم. تصور کنید نگاره‌هایی نگاشته بر قلب سنگی سخت به قدمت ایران باستان درست در مقابل چشمان شما بدون حفاظ، در قلب طبیعت رها شده است و بر سطح آن تصاویری از صحنۀ شکار و بزم و نواختن چنگ و حتی لحظۀ تاج‌گزاری خسروپرویز، شاه شاهان؛ یا تاج‌گزاری اردشیر دوم؛ و بعد تاج‌گزاری شاهپور دوم و پس از آن تاج‌گزاری شاهپور سوم خودنمایی می‌کنند. آیا این تجربه سفر به قلب ایران باستان نیست؟ آیا این سفر به قلب شاهنامه نیست؟ آیا هریک از این سنگ‌نگاره‌ها یک جهان موازی نیستند؟ آیا هریک از این تصاویر قلب هر یک از ما ایرانیان را با خود به ژرفایی ناب از حقیقت ایران باستان هدایت نمی‌کند؟ و آیا تمام این تجربۀ ناب وسوسه‌برانگیز و دلبرانه نیست؟

طاق بستان علاوه بر کتیبه‌ها و نگاره‌ها هم چشمه دارد و هم کوه. طاق بستان؛ به نظر می‌رسد؛ محل اصلی زندگی اجداد آریایی ما ایرانی‌ها بوده است و همین امر به دلربایی بیشتر آن بیش از پیش قوام می‌بخشد. طاق بستان در فهرست آثار ملی و باستانی به ثبت رسیده است و یک اثر ملی به شمار می‌رود.

اما در حال حاضر در عصر و تاریخ ما، در فاصلۀ ۱۰ کیلومتری از طاق بستان در جهت شمال آن، بوستانی کوهستانی بنا شده است که به عنوان تفرج‌گاهی ناب و منحصر به فرد دلبرانه به میزبانی از گردشگران عزیز می‌پردازد. اما جای بسی تأسف است که عطر دلکش کباب و دنده کباب به واسطۀ همین بوستان کوهستانی در طاق بستان باستانی پیچیده است و سبب شده است که این اثر منحصر به فرد باستانی در فهرست آثار جهانی یونسکو جای نگیرد.

آدرس: طاق بستان که در ۱۲ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده.

۳- سراب صحنه در حوالی شهر کرمانشاه

اما اگر پس از دیدار از آثار باستانی باشکوه در حوالی شهر کرمانشاه دل مهربان‌تان هوای طبیعت و فضای باز و سبزه و چشمه و گل را داشت پیشنهاد می‌کنم راهی دیار سراب صحنه شوید. در حقیقت، یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه با نام سراب صحنه شهرت دارد. سراب صحنه با مقیاس زمانی، در حدود یک ساعت رانندگی با ماشین سواری از شهر کرمانشاه فاصله دارد. در سراب صحنه شما شاهد دیدار آبشارها و درختانی بلند و سر به فلک کشیده خواهید بود. شاید باورتان نشود ولی در سراب صحنه رودهای خروشان پرجوش و خروش از مقابل نگاه شما خواهند گذشت و شما درست در قسمت شمالی شهری به نام صحنه سرابی ناب و دلبرانه را مشاهده خواهید کرد که سراب نیست و واقعیت است اما به قدری زیباست که باورش دشوار می‌نماید و بیشتر به سراب می‌ماند. نام این قسمت از سراب صحنه که در قسمت شمالی شهر صحنه واقع شده، دربند صحنه است.

پ.ن. اول: لازم است اضافه کنم که در قسمت ابتدایی دربند صحنه، به همت مسئولین مربوطه، دریاچه‌ای مصنوعی و کوچک ایجاد شده است. در این دریاچۀ مصنوعی قایق‌هایی کوچک و پدالی وجود دارند که گردشگران عزیز می‌توانند سوار بر این قایق‌های کوچک طول و عرض دریاچه را بپیمایند.

پ.ن. دوم: سراب صحنه رودی است خروشان که از چهار چشمه سرچشمه گرفته است. رود حاصل شده از این چهار چشمه به یک آبشار پرصلابت بدل شده است. شاید از آن زمان‌ها خیلی گذشته باشد منظورم زمان‌هایی است که شاهان بزرگ برای تفریح و تفرج به کنار همین آبشار پرصلابت می‌آمدند. حالا شاید قرن‌ها از آن روزها گذشته باشد اما آبشار سراب صحنه به لطف خداوند منان همچنان در جوش و خروش است و البته که زیباست.

پ.ن. سوم: شک ندارم جالب خواهد بود اگر بدانید که در حوالی سراب صحنه و دربند صحنه یک جاذبۀ باستانی دیگر نیز وجود دارد. درست در سمت راست رود دربند صحنه گوری باستانی به نام گوردخمه صحنه یا گوردخمه دربند به چشم می‌خورد.

آدرس: سراب صحنه با کرمانشاه ۵۵ کیلومتر فاصله دارد.

۴- مسجد شافعی‌ها در شهر کرمانشاه

یکی دیگر از چشم‌نوازترین و دلرباترین جاهای دیدنی کرمانشاه که از جذابیتی منحصر به فرد و محبوبیتی غیر قابل وصف و اهمیتی بسیار برخوردار است و به عنوان یک نمونۀ عالی از شاهکارهای معماری در شهر کرمانشاه زبان‌زد خاص و عام است با نام مسجد شافعی‌ها شناخته می‌شود. این مسجد در میان تمامی مساجد ایران زمین که در شکوه و یگانگی معماری ایرانی شهرت ویژه‌ای دارند سرآمد شناخته شده است و گوی سبقت را از سایر مساجد جذاب ایرانی ربوده است. در واقع مسجد شافعی‌ها بر اساس معماری مساجد کشور ترکیه بنا شده است. شاید یکی از علل تفاوت این مسجد با سایر مساجد ساخته شده در ایران زمین همین موضوع باشد. این مسجد گلدسته‌های بلندی دارد که زینتی نه تنها برای بنای مسجد بلکه برای کل شهر کرمانشاه به شمار می‌رود. مسجد شافعی‌ها در سال ۱۳۲۴ احداث شد. همان طور که از نام شافعی‌ها پیداست این مسجد محل عبادت اهل تسنن است و اهل تسنن یا به عبارتی دیگر شافعی‌ها از سال ۱۳۲۶ در این مسجد به عبادت می‌پردازند. معماری خاص این مسجد ارزشمند هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جذب می‌کند.

پ.ن اول: در گذشته دین اسلام دو زیر مجموعۀ بزرگ داشته است. یکی از این زیر مجموعه‌ها با لقب شافعی و زیر مجموعۀ دیگر با لقب معتزلی خوانده می‌شده‌اند. در واقع شافعی‌ها در گذر زمان به اهل تسنن تغییر و تبدیل یافتند و معتزلی‌ها زیربنای ایجاد شیعه را به وجود آوردند. شافعی‌ها و معتزلی‌ها در زمینۀ علم کلام اختلافاتی با هم داشته‌اند که بحثی بسیار مفصل است و در این مقاله جایی ندارد. این قطره از دریای پهناور علم کلام برای درک بهتر این مسجد ارزشمند و این شاهکار معماری آورده شده است.

پ.ن دوم: میزبون اکیداً توصیه می‌کند در سفر به شهر کرمانشاه حتماً از این مسجد یا شاید بهتر باشد بگویم از این شاهکار دُردانۀ تاریخ ایران زمین دیدن کنید. چون مثل و مانند این مسجد گرانبها را در سایر نقاط ایران زیبا به هیچ عنوان پیدا نخواهید کرد.

آدرس: این مسجد جذاب و تماشایی از یک طرف به میدان جوانشیر و از طرف دیگر به تاریکه بازار ختم می‌شود. بنابراین چه از سمت میدان جوانشیر و چه از سمت تاریکه بازار امکان رسیدن به این مسجد تاریخی وجود خواهد داشت. در ضمن گلدسته‌های این مسجد به قدری بلند است که چه از میدان جوانشیر و چه از تاریکه بازار آن‌ها را می‌توانید ببینید. بنابراین در یافتن محل مسجد شافعی‌ها به هیچ عنوان دچار مشکل نخواهید شد و به دردسر نخواهید افتاد. ضمن اینکه شهرت و آوازۀ این مسجد به قدری زیاد است که اگر از افراد محلی بپرسید خیلی راحت سرراست‌ترین مسیر برای رسیدن به این مسجد را در اختیار شما قرار خواهند داد. علاوه بر این اگر به هر دلیلی برای یافتن مسیر دچار سردرگمی شدید از تاکسی‌های شهری استفاده کنید. تاکسی‌های شهری شما را مستقیماً به مقصد مورد نظر خواهند رساند.

۵- تکیۀ معاون‌الملک در شهر کرمانشاه

یکی دیگر از چشم‌نوازترین و حیرت‌برانگیزترین جاهای دیدنی کرمانشاه با نام تکیۀ معاون‌الملک شناخته می‌شود. این بنای حیرت‌برانگیز که به حق یکی از شاهکارهای اصیل معماری در شهر کرمانشاه به شمار می‌رود سرشار است از هنر اصیل و ایرانی کاشی‌کاری. این عمارت دل‌انگیز از یادگارهای دوران قاجار است.

تکیۀ معاون‌الملک در سال ۱۲۸۲ هجری شمسی و به منظور برگزاری آیین‌ها و مراسم ویژۀ مذهبی بنا شد. بناکنندگان این عمارت بزرگ قصد داشتند در این تکیه افراد مختلف با اعتقادات متفاوت را گرد هم جمع کنند و به وسیلۀ برگزاری آیین‌ها و مراسم ویژۀ مذهبی اختلافات حاشیه‌ای قومی و قبیله‌ای را به دوستی و مودت و وحدت اجتماعی بدل کنند. در ادامۀ تاریخ همین تکیۀ ارزشمند که ارزش‌ها اجتماعی را به طور جدی دنبال می‌کرد تبدیل شد به مرکزی امن و مردمی برای جمع مشروطه‌خواهان و فعالان نهضت بیداری اسلامی و آزادی‌خواهان. همچنین پس از آن تکیه نیز به این مجموعه اضافه شد و شکوه برگزاری مراسم مذهبی نیز روز به روز رونق بیشتری یافت. در واقع این محل همان طور که پایه‌گزاران آن توقع داشتند رفته رفته، در طول زمان رونقی روزافزون یافته است و در طول عمرش توانسته است همواره مسلمانان را در کنار هم گرد آورد و موجب ایجاد وحدت ملی و اسلامی شود.

اما گذشته از روح این عمارت و ارزشی که برای جامعۀ اسلامی به ارمغان آورده است این بنا از لحاظ معماری نیز شاهکاری ویژه و منحصر به فرد به شمار می‌رود. اصلی‌ترین ویژگی معماری که سبب شده است این بنا وِرد زبان متخصصان علم معماری باشد کاشی‌کاری ناب و تحسین‌برانگیزی است که در تزیین گوشه گوشۀ بنا از آن بهره برده شده است.

کاشی‌های به کار گرفته شده در این عمارت باشکوه، در بعضی موارد برجسته و در بعضی دیگر نیم‌برجسته هستند. اما هر دو دسته از کاشی‌ها از رنگ صددرصد طبیعی برخوردارند و ترکیب رنگ و تنوعی که در این نوع از کاشی‌کاری مورد استفاده قرار گرفته است بی‌نظیر و منحصر به فرد است و شاید هرگز در هیچ بنای دیگری مثل و مانند آن به چشم دیده نشود.

کاشی‌کاری‌های به کار گرفته شده در این بنا، تصاویری از صحنه‌های غزوات حضرت محمد (ص)، نبردهای دلاورانۀ حضرت علی (ع)، واقعۀ کربلا در ظهر عاشورا به همراه تصاویری از پادشاهان پیشدادی و کیانی که به دورۀ ایران باستان تعلق دارند ترسیم شده است. علاوه بر این تصاویر نابی از تخت جمشید نیز به واسطۀ هنر اصیل کاشی‌کاری بر دیوارهای این عمارت نگاشته شده است.

تکیۀ معاون‌الملک در شهر کرمانشاه از دو بخش تشکیل شده است. یکی از این بخش‌ها با نام عباسیه و بخش دیگر با عنوان زینبیه خوانده می‌شود. گفته شده است که اجرای کاشی‌کاری‌های مندرج بر دیوارهای این عمارت به مدت ۱۷ سال به طول انجامیده است. در حال حاضر تکیۀ مردمی معاون‌الملک که از ابتدا قرار بوده است برای مردم باشد و به حق در طول تاریخ برای مردم بوده است، به موزۀ پوشاک و مردم‌شناسی نیز مجهز شده است و باز هم به مردم تعلق دارد.

پ.ن: دیدار از این تکیۀ مردمی و تاریخی به منزلۀ قدم‌زدن در دل تاریخ است. شما هم اگر مشتاق هستید در قلب تاریخ در کنار مردم بزرگ تاریخ ایران زمین به قدم‌زدن بپردازید و تاریخ را با تمام وجود خود احساس کنید فقط و فقط لازم است در سفر به شهر اصیل کرمانشاه از دیدار تکیۀ معاون‌الملک غافل نشوید. از میزبون می‌شنوید یک روز کامل از سفر خود به شهر کرمانشاه را فقط و فقط به تکیۀ معاون‌الملک اختصاص دهید. چون این تکیه تمام تاریخ را در بر گرفته است.

آدرس: تکیۀ جذاب و تماشایی معاون‌الملک در محله آبشوران قدیم و خیابان حداد عادل در شهر کرمانشاه واقع شده است.

۶- تکیۀ بیگلربیگی در شهر کرمانشاه

یکی دیگر از اصیل‌ترین، چشم‌نوازترین و دلرباترین جاهای دیدنی کرمانشاه که به حق یک شاهکار معماری و یک اثر تاریخی ناب به شمار می‌رود، با نام تکیۀ بیگلربیگی شناخته می‌شود. این بنای حیرت‌برانگیز یکی دیگر از آثاری است که از دوران قاجار به یادگار باقی مانده‌اند. ویژگی بارز این بنای جذاب و تماشایی و حیرت‌برانگیز، جلوه‌های بی‌مثال هن دُردانۀ آینه‌کاری است که با ظرافت و توجه خاصی به کار گرفته شده است و گوشه گوشۀ این تکیۀ ناب را آذین بسته است.

پ.ن اول: در میان آثار تاریخی متفاوتی که تا به امروز دیده شده است کمتر بنایی به چشم می‌خورد که به طور تمام و کمال با هنر آینه‌کاری زینت یافته باشد. این ویژگی ممتاز و خاص تنها در تکیۀ بیگلربیگی به چشم دیده می‌شود.

این تکیۀ بی‌نظیر، این شاهکار بی‌رقیب به دستان توانمند عبدالله خان در دورۀ قاجار و همچنین در دورۀ حکومت مظفرالدین شاه قاجار، پایه‌گزاری و بنا شد. در آن دوران، عبدالله خان با لقب بیگلربیگی شهرت داشت و به همین دلیل نام تکیه را نیز بیگلربیگی انتخاب کرد. این تکیه در دورن عمارت با آینه‌کاری‌های جذاب و چشم‌نواز و دلربا زینت یافته است و در محوطۀ حیاط با حوض آبی ماهی در مرکز حیاط.

پ.ن دوم: هر زمان در حیاط این تکیه ایستاده بودید، بدون تأمل، به ضلع غربی حیاط بروید. چون در ضلع غربی حیاط تکیۀ بیگلربیگی، تالاری سراسر از آینه‌های درخشان جای گرفته است که به عنوان حسینیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر هنر اصیل و چشم‌نواز آینه‌کاری و حوض آبی ماهی و فوارۀ دلنشینی که آوایی آرامبخش در فضا می‌پراکند و اتمسفری معنوی و دلبرانه ایجاد کرده است، این تکیۀ تاریخی به زینت‌هایی دیگر نیز مزین است. این زینت‌های دیگر عبارتند از کتیبه‌هایی تاریخی که از دورۀ سلطنت مظفرالدین شاه قاجار به یادگار باقی مانده است و از ارزش تاریخی بسیاری بهره دارد. همچنین این تکیه در قلب خود موزۀ خط و کتابت را در آغوش گرفته است. گردشگران حرفه‌ای که شناخت تاریخ، بنا و فرهنگ و تمدن را اصلی ارزشمند می‌شمارند خیلی خوب ارزش موزۀ خط و کتابت را درک خواهند کرد. همچنین وجود کتیبه‌ها در هر بنای تاریخی اطلاعات بسیار ارزنده‌ای به محققان و تاریخ‌پژوهان و همچنین گردشگران حرفه‌ای و کنجکاو می‌بخشد. بنابراین امیدوارم توصیۀ میزبون را جدی بگیرید و در سفر خود به شهر کرمانشاه دیدار از این بنای منحصر به فرد، این شاهکار معماری، این تکیۀ مردمی و بی‌نظیر را به تعویق نیندازید.

آدرس: تیکه بیگلربیگی در شه اصیل کرمانشاه در خیابان مدرس و در محلۀ تاریخی و پر خاطۀ فیض‌آباد و در کوچۀ بیگلری، درست مقابل کوچه صارم‌الدوله جای گرفته است.

۷- باغ گل‌ها در شهر کرمانشاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه با نام باغ گل‌ها شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر در تمام یا شاید بهتر باشد بگویم بیشتر شهرهای بزرگ ایران زمین بی‌همتا باغ‌هایی رنگارنگ و دلبرانه احداث شده‌اند. در این باغ‌های حیرت‌برانگیز زیباترین گل‌ها با دلرباترین چیدمان در کنار هم قرار گرفته‌اند و فضایی مدهوش‌کننده و لذت‌بخش آفریده‌اند. حضور چنین فضاهایی در مناطق شهری مخصوصاً شهرهای بزرگ که از دشت و دمن فاصلۀ زیادی دارند بسیار ضروری به نظر می‌رسد. در میان تمام باغ گل‌هایی که در طی این سال‌ها در شهرهای مختلف ایران زیبا ایجاد و احداث شده‌اند باغ گل در شهر کرمانشاه توانسته است رتبۀ دوم را از آن خود کند. باغ گل در این شهر دلکش به اندازۀ ۵ هکتار مساحت دارد. در این فضای وسیع بیش از ۴ هزار گونۀ گیاهی پرورش یافته‌اند. اگر مهمان باغ گل در شهر کرمانشاه باشید می‌توانید انواع گل‌های ایرانی و ژاپنی و فرانسوی و حتی گل‌های ایتالیایی را ببینید. همچنین حجم وسیعی از گل‌هایی که در این باغ کشت شده‌اند و پرورش یافته‌اند بذرهای اصیل هلندی را دارند. شهرت ویژۀ کشور هلند به خاطر گل‌های منحصر به فرد آن است. به این ترتیب مرغوب‌ترین بذرهای گل در خاک غنی کرمانشاه کاشته شده‌اند و گل‌هایی جذاب و بی‌نظیر به ثمر رسیده‌اند. البته در باغ گل در شهر کرمانشاه علاوه بر انواع و اقسام گل‌های زیبا و تماشایی که در غالب بخشی مختص به گل‌های فصلی و بخشی منحصر به انواع درختچه‌ها ارائه شده‌اند می‌توانید از نمایشگاه دلبرانۀ کاکتوس‌ها به همراه برکۀ آرام و آبراهی که از برکه سرچشمه می‌گیرد و در امتداد گل‌ها جریان می‌یابد نیز دیدن کنید.

پ.ن: باغ گل‌ها در شهر کرمانشاه در کمربندی غربی و در مقابل بیمارستان سینا جای گرفته‌ است.

۸- گوردخمۀ دکان داوود در حوالی شهر کرمانشاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه که اثری باستانی به شمار می‌رود و اگر شواهد و مدارک مربوط به آن دنبال شود سر رشتۀ آن به دورۀ مادها یا هخامنشیان خواهد رسید با نام گوردخمۀ دکان داوود شناخته می‌شود. این اثر باستانی در روستای کل داوود و در همسایگی شهر بی‌نظیر سر پل ذهاب واقع شده است. اگر از شهر سر پل ذهاب در جهت جنوب شرقی به اندازۀ ۳۰ کیلومتر پیش بروید به جاده‌ای به نام انزل خواهید رسید. پس از آن فقط کافی است به اندازۀ ۱۰۰ متر دیگر در طول جادۀ اصلی کرمانشاه به سر پل ذهاب به مسیر خود ادامه دهید. در همین حوالی گوردخمه را خواهید دید. مردم محلی آن منطقه، گوردخمۀ دکان داوود را با نام‌هایی از قبیل کل داوود یا کل داو یا دکان داوود می‌شناسند.

۹- سراب نیلوفر در حوالی شهر کرمانشاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه با نام سراب نیلوفر شناخته می‌شود. سراب نیلوفر با شهر کرمانشاه فاصله‌ای اندک دارد و همسایۀ این شهر زیبا محسوب می‌شود. این جاذبۀ ناب که هدیۀ شگفت‌انگیزی از قلب طبیعت به تمام بشریت به شمار می‌رود در جهت شمال غربی شهر تماشایی کرمانشاه جا خوش کرده است. این دُردانۀ جذاب که در دامنۀ کوه کماجار و در ابتدای منطقۀ سنجابی ساکن است در واقع استخری بزرگ و وسیع یا دریاچه‌ای کوچک است که گل‌های نیلوفر بسیاری را در آغوش گرفته و سراسر آن به واسطۀ گل‌های نیلوفر گل‌باران شده است. شاید بتوان گفت این استخر وسیع با گل‌های نیلوفرش بسیار شبیه به پارچه‌ای از جنس ساتن براق است با گل‌هایی ظریف. دریاچۀ آرام و سر به راه یا استخر زیبا و بزرگی که نه تنها زیبا و دلربا است بلکه قابلیت پرورش ماهی را نیز دارد و از آبی سرشار و مرغوب برخوردار است.

خوشبختانه در سال‌های اخیر در این منطقه شرایط و امکاناتی شایان توجه ایجاد شده است و این محدوده به صورت یک پارک مجهز در غالب یک میزبان مهربان در آمده است و از مهمانان شهر کرمانشاه به بهترین شکل ممکن پذیرایی می‌کند. سراب نیلوفر فقط و فقط به اندازۀ ۲۰ کیلومتر از شهر تماشایی و محبوب کرمانشاه فاصله دارد. این سراب چند چشمه دارد که از قلب زمین می‌جوشند و به سراب نیلوفر می‌ریزند و آب زندگی‌بخش و مرغوب و محبوب این سراب دلکش را تأمین می‌کند.

۱۰- تالاب هشیلان در حوالی شهر کرمانشاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه با نام تالاب هشیلان شناخته می‌شود. این تالاب که یکی از ناب‌ترین شگفتی‌های شگرف در استان کرمانشاه به شمار می‌رود از شهر کرمانشاه فقط و فقط به اندازۀ ۳۶ کیلومتر فاصله دارد. این تالاب دلربا در جهت شمال غربی شهر و در ارتفاعی به بلندای ۱۳۱۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است. تالاب هشیلان در پهنۀ وسیع زمین‌های همواری که در دامنۀ کوه‌های خورین و ویس به چشم می‌خورند جلوه‌ای ناودیس‌مانند ایجاد کرده است.

این تالاب تماشایی به اندازۀ ۴۵۰ هکتار مساحت دارد. تمام این پهنۀ وسیع تحت حفاظت و مراقبت ادارۀ کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه قرار دارد. چون این منطقه از لحاظ زیستی اهمیت شایان توجهی دارد و گونه‌های منحصر به فردی در آن خانه دارند. به همین دلیل در تمام قسمت‌های این تالاب شکار ممنوع اعلام شده است.

در قسمت بالادست تالاب چشمه‌های جوشان از دل زمین و پس از آن سرابی دلکش و وسیع به چشم دیده می‌شود. همین سراب و آبی که از قلب زمین جوشیده است و به سطح زمین را پیدا کرده در قسمت پایین‌دست تالاب تبدیل می‌شوند به آبراهه‌هایی بزرگ و کوچک که آب را به نقاط اطراف تالاب می‌رسانند. شاید جالب باشد بدانید که تالاب هشیلان در استان کرمانشاه ۱۱۰ جزیرۀ کوچک و بزرگ ایجاد کرده است که کوچکترین آن‌ها به اندازۀ ۱۰۰ مترمربع و بزرگترین آن‌ها به اندازۀ ۱ هکتار مساحت دارند. این جزایر بسیار شبیه جزایر ناز در جزیرۀ قشم هستند چون در هنگام زیادشدن حجم آب و در فصل زمستان که سطح آب افزایش پیدا می‌کند زیر آب پنهان می‌شوند و در فصل‌های گرم که حجم آب کم می‌شود و سطح آب کاهش می‌یابد از زیر آب بیرون می‌آیند. شاید تفاوت این جزایر باشکوه با جزایر ناز در فواصل میان پنهان‌شدن زیر آب یا بیرون‌آمدن از آن باشد.

پ.ن: بارش سالانه در منطقۀ تالاب هشیلان به طور میانگین برابر است با ۴۵۱ میلی‌متر. همچنین در این منطقه در تمام روزهای سال چه در فصل سرما و چه در فصل گرما باد در جهت مخالف می‌وزد. به عبارتی دیگر تالاب هشیلان عرصۀ جولان آب و باد است. اگر به تماشای هم‌دستی و مشارکت این دو عنصر اصلی خلقت علاقه دارید دیدار از این تالاب باشکوه را به تعویق نیندازید.

۱۱- طاق‌گرا در حوالی شهر کرمانشاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه با نام طاق‌گرا شناخته می‌شود. این بنا علاوه بر نام طاق‌گرا با نام طاق شیرین نیز خوانده می‌شود. این بنای ارزشمند و تاریخی در گردنۀ پاتاق که در حدفاصل میان شهر کرمانشاه و شهر سر پل ذهاب قرار دارد واقع شده است. بنای طاق‌گرا فقط و فقط به اندازۀ ۱۵ کیلومتر با شهر سر پل ذهاب فاصله دارد. در واقع مکانی که طاق‌گرا در آن جای دارد راهی مهم، ارزشمند و تاریخی است که مخصوصاً در گذشته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. این منطقه همان راه دیرینۀ ایرانی است که در گذشته‌های دور از معدود راه‌های اصلی به شمار می‌رفته و فلات وسیع ایران را به بین‌النهرین پیوند می‌داده است. این بنای کهنسال و تماشایی در واقع ایوانی است که از سنگ ساخته شده است. شاید بتوان گفت معماری سنتی در استان کرمانشاه بیشتر بر پایۀ استفاده از سنگ بنا شده است، برخلاف معماری در شهرهای مرکزی ایران زمین از جمله شهر یزد که تمام ساختمان‌های تاریخی در آن‌ها از خشت و گل ساخته شده‌اند.

۱۲- غار قوری قلعه در حوالی شهر کرمانشاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه با نام غار قوری قلعه شناخته می‌شود. این غار دیرینه و طبیعی در حدفاصل میان شهر کرمانشاه و شهر پاوه واقع شده است. به عبارتی دیگر غار قوری قلعه از شهر کرمانشاه به اندازۀ ۸۷ کیلومتر و از شهر پاوه به اندازۀ ۲۵ کیلومتر فاصله دارد. غار جذاب و تماشایی قوری قلعه به اندازۀ ۱۲۰۰ متر از سطح دریا بالاتر قرار دارد و در دامنۀ رشته کوه شاهو و در میان حجم وسیعی از کانی‌های آهکی جای گرفته است.

اگر در این عصر و زمان بخواهید به دیدار از این غار تاریخی یا شاید حتی بتوان گفت باستانی بروید با دو قسمت در داخل غار مواجه خواهید شد. بخشی که در ابتدای ورود به غار مشاهده خواهید کرد به اندازۀ ۵۰۰ متر بلندی دارد. این قسمت خودش از دو تالار که به واسطۀ یک تونل به یکدیگر مرتبط شده‌اند تشکیل شده است. خوشبختانه قسمت اول غار به دست غارنوردان و افراد متخصص در زمینۀ غار و شناخت بخش‌های مختلف آن نورپردازی و برای تمام افراد به صورت مکانی امن قابل بازدید شده است. اما قسمت دوم هنوز به طور کامل مورد شناسایی قرار نگرفته است. بدون شک احتیاط حکم می‌کند گردشگران عزیز به دیدار از همین قسمت ابتدایی که اتفاقاً محدود هم نیست بسنده کنند و وارد حریم قسمت دوم نشوند. امید است که در طی سال‌های پیش رو قسمت دوم غار نیز نورپردازی شود و بدون هیچ خطری قابل بازدید گردد.

پ.ن: دیدار از غارها بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است. در روزگاران خیلی دور از ما، غارها اولین خانه‌هایی بودند که انسان‌ها به دیوارها و سقف آن‌ها پناه بردند. شاید جالب باشد بدانید که همیشه و در همه حال غارها دمایی ۲۵ درجه دارند و به هیچ عنوان تحت تأثیر گرما یا سرمای شدید محیط خارجی غار قرار نمی‌گیرند. اصولاً غارها محیط‌های امنی هستند که اگر چنین نبود انسان‌ها به آن‌ها پناه نمی‌بردند اما به هر حال انسان امروزی به دلیل دوربودن از طبیعت آسیب‌پذیر شده است و شاید حتی خراشی جزئی ما را از ادامۀ راه بازدارد. بنابراین برای اینکه از ادامۀ راه باز نمانیم و همیشه در حال کنکاش و جستجو در بخش‌های مختلف ایران زمین باشیم بهتر است هرگز جانب احتیاط را رها نکنیم.

۱۳- تنگ گولم در حوالی شهر کرمانشاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه با نام تنگ گولم شناخته می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که تنگ گولم یکی از شگفتی‌های شگرف زمین‌شناختی در استان تماشایی و سرشار از زیبایی کرمانشاه به شمار می‌رود. این تنگ شگرف حاصل فرسایشی است که جریان و خروش رودخانۀ کنگاوش در طول سالیان بسیار طولانی بر سطح زمین ایجاد کرده است. این رودخانۀ پرخروش، آبشار و آبگیری دلربا و چشم‌نواز نیز برای تنگ گولم به ارمغان آورده است که طراوت و شکوه غیر قابل وصفی برای این جاذبۀ گردشگری ناب ایجاد کرده است. این تنگ حیرت‌برانگیز در جهت غربی شهرستان گیلان غرب جای گرفته است و از این شهرستان باصفا فقط و فقط به اندازۀ ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. اگر مشتاق هستید این تنگ شگفت‌انگیز، که یکی از نشانه‌های منحصر به فرد زمین‌شناختی در سراسر استان بی‌همتای کرمانشاه به شمار می‌رود، را از نزدیک ببینید کافی است وارد جادۀ شهرستان گیلان غرب به سومار شوید و سپس در کیلومتر ۴ همین جاده در سمت راست خودتان به طرف راست بپیچید و به جادۀ فرعی که خاکی است وارد شوید. پس از آن کافی است در همین جاده همچنان به پیش حرکت کنید تا به تنگ گولم برسید.

پ.ن: تنگ گولم نمایش زیبا و حیرت‌برانگیزی از صحنۀ نبردی دائمی را جلوه‌گر شده است. نبردی که در آن آب همیشه با جوش و خروش و شدت و حدّت به حمله می‌پردازد و سنگ‌های سخت؛ با تمام توان و مقاومت در برابر این حملۀ شدید می‌ایستند و هر روز و هر لحظه، سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. به نظر شما پیروز این نبرد کیست؟ سنگ مقاوم و پابرجا؟ یا آب خروشان و در جریان؟ شاید هم تمام برگزاری این نمایش تحسین‌برانگیز برای این باشد که قطرات آب به اطراف بپاشند تا بتوانند هوا را معطر کنند و زمین را سبز! اگر چنین باشد حملات پی در پی و بی‌وقفۀ آب خروشان چیزی جز ایثار و قربانی‌شدن برای زندگی و برای طبیعت نخواهد بود.

۱۴- موزۀ پارینه سنگی در شهر کرمانشاه

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی در سراسر شهرهای مختلف ایران زمین که بسیار مورد توجه گردشگران عزیز قرار می‌گیرند موزه‌ها هستند. دلیل جذابیت بی حد و حصر موزه‌ها آثار و اقلام و اشیائی هستند که در بخش‌های مختلف هر موزه در معرض دید قرار می‌گیرند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت در هر موزه بخشی از اطلاعات مفید و سودمند در مورد گذشتۀ تاریخی و طبیعی این مرز و بوم جای گرفته است. به بیانی دیگر اگر تمام گذشتۀ ایران زمین را یک تصویر بزرگ و کامل در نظر بگیریم، هر شیء در هر موزه، و هر کتیبه بر فراز هر اثر تاریخی، می‌تواند یک قطعه از پازلی بزرگ باشد که قرار است تصویر بزرگ گذشتۀ این مرز و بوم را نمایان سازد. به این ترتیب اشتیاق فراوان گردشگران مشتاق و کنجکاو در بازدید از موزه‌ها و آثار تاریخیِ به یادگار باقی مانده از دوران گذشته به وضوح قابل درک خواهد بود. چون این جستجوگری و این کنجکاوی و این عشق بی‌کران به وطن خواسته یا ناخواسته در قلب تمام ما انسان‌ها نهفته است و همین عشق است که ما را وادار به قدم‌گذاشتن در راه سفر می‌کند.

موزۀ پارینه سنگی از دید گردشگران عزیز و ماجراجو یکی از ناب‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه به شمار می‌رود. چون این موزه نه فقط تنها موزه در ایران زمین بلکه تنها موزه در سراسر خاورمیانه است که اشیاء مربوط به دوران پارینه سنگی را در خود جای داده است. بدون شک مایۀ افتخار و غرور خواهد بود اگر بدانید که این موزه یکی از معدود موزه‌های تخصصی جهان محسوب می‌شود. این موزۀ تخصصی و شایستۀ احترام، با نام موزۀ پارینه سنگی زاگرس نیز خوانده می‌شود. اگر مشتاق هستید این موزۀ ناب را از نزدیک ببینید لازم است به شهر عزیز و اصیل کرمانشاه سفر کنید و سپس به خیابان مدرس بروید. موزۀ پارینه سنگی زاگرس در همین خیابان و درست در کنار تکیۀ بیگلربیگی جای گرفته است.

۱۵- آبشار پیران در حوالی شهر کرمانشاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه که توانسته است لقب بلندترین آبشار ایران زمین را به خود اختصاص دهد با نام آبشار پیران شناخته می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که این آبشار دل‌نواز در حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد. به هیچ عنوان دشوار نخواهد بود، تصور شادابی و طراوتی که این آبشار خروشان و بی‌پروا، وقتی که از فراز سنگ‌های سخت و صخره‌های بلند خود را به سمت زمین پرتاب می‌کند، به محیط اطرافش می‌بخشد. اگر بال‌های خیال را مثل همین آبشار خروشان، بی‌پروا از هم باز کنید و با میزبون هم‌راه و هم‌پرواز شوید و تا قرن‌ها پیش، یعنی تا دورۀ پادشاهی یزدگرد سوم ساسانی به گذشته پرواز کنید بدون شک این طراوت و شادابی و شکوه را با تمام وجود احساس خواهید کرد و بدون شک آن وقت بهتر درک خواهید کرد که چرا یزدگرد سوم درست در حوالی همین آبشار خروشان قصرش را بنا کرده است.

پ.ن اول: پیران، برخلاف نامش که واژۀ پیر را در بر دارد، آبشاری پرجوش و خروش است و نشانی روشن از جوانی و سرزندگی دارد. شاید حتی یادآور هیجاناتی چون سرعت و بلندپروازی نیز باشد؛ چون زمانی که خودش را از بلندای کوه به اعماق دره‌ای ژرف که در زیر پایش به چشم می‌خورد پرتاب می‌کند، چشم‌ها را می‌بندد و از هیچ چیز نمی‌ترسد و هیچ مصلحتی را نمی‌سنجد و با آغوش باز به سمت زمین می‌شتابد. جوش و خروش این آبشار زیبا بر پهنۀ خاک به رنگ سبز و به صورت برگ‌های انبوه جلوه‌گر شده است. در این فضای ناب سه حس: بینایی، شنوایی و بویایی تازه خواهند شد و جهان را آن طور که دوست دارند تجربه خواهند کرد. چون چشم‌ها سبزی اطراف را می‌بینند و سرشار از لذت می‌شوند، گوش‌ها هیاهوی جوش و خروش آبشار را همراه با آواز پرندگان آزاد می‌شنوند و حظ می‌برند و حس بویایی عطر آب بر روی خاک و روی گیاه را با جان و دل به آغوش می‌کشد.

پ.ن دوم: در حال حاضر آبشار پیران، این آبشار دل‌نواز و خروشان، که مایۀ شکوه تمام طبیعت اطرافش شده است در همسایگی روستای شالان جای گرفته است و از شهر تاریخی و تماشایی سر پل ذهاب فقط و فقط به اندازۀ ۹ کیلومتر فاصله دارد. دیدار از آبشار پیران تجربه‌ای بی‌نظیر است، این تجربۀ ناب را از دست ندهید.

۱۶- غار پرآو در حوالی شهر کرمانشاه

آیا تا به امروز به یک غار آهکی قدم گذاشته‌اید؟ آیا در مورد بزرگ‌ترین غار آهکی جهان اخباری شنیده‌اید؟ آیا تا به امروز گردشگرانی پر شور و ماجراجو از اقصا نقاط دنیا را دیده‌اید که به شوق ورود به بزرگترین غار آهکی جهان، ایران زمین و استان کرمانشاه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده باشند! بله؛ درست حدس زدید. می‌خواهم بگویم بزرگترین غار آهکی جهان در ایران زمین و در استان کرمانشاه واقع شده است. اما این نکته را هم لازم است اضافه کنم که تا به امروز فقط و فقط ۷۰ نفر توانسته‌اند وارد غار بزرگ پرآو شوند و آن را بپیمایند. بر این اساس اگر بسیار ماجراجو هستید و در راه شناخت ناشناخته‌ها حاضر هستید خطر کنید غار پرآو را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید. البته پیش از راهی‌شدن در راه مراقب باشید که تمام وسایل و تجهیزات لازم را همراه خود برداشته باشید. چون غار پرآو که یکی از خطرناک‌ترین و مخوف‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه و حتی جهان به شمار می‌رود به هیچ عنوان به مهمانان خود رحم نخواهد کرد. به این ترتیب باید بتوانید خودتان به طور تمام و کمال از خودتان مراقبت کنید و بدون شک وجود لوازم ضروری و تجهیزات اساسی در پیمودن این غار اسرارآمیز کمک شایان توجهی به شمار خواهند رفت. حالا بهتر است به سراغ اطلاعاتی برویم که احتمالاً در پیمایش این غار مؤثر خواهند بود و باعث خواهند شد که دست این غار شگفت‌انگیز را بخوانید و استراتژی مؤثری را برای پیمودن آن طراحی کنید. ابتدا که به دهانۀ غار برسید روزنه‌ای به نسبت کوچک و البته بسیار آرام و موقر را خواهید دید. میزبون توصیه می‌کند فریب این ظاهر آرام را نخورید چون بلافاصله پس از همین روزنۀ کوچک و آرام شیبی تند در انتظار شما نشسته است. مراقب باشید بر این سطح شیب و خشن سُر نخورید. چون این راه شیب، راهی طولانی است و در تمام این راه طولانی مانعی برای نگهداشتن خود پیدا نخواهید کرد. بنابراین اگر همان ابتدا اشتباهاً سُر بخورید تا پایین خواهید غلتید. پس از این شیب تند نیز در بخش‌های مختلف غار چیزی در حدود ۳۶ چاه وجود دارند. عمق این چاه‌ها متفاوت است ممکن است برخی کم‌عمق و برخی عمیق باشند. در کل میزبون پیشنهاد می‌کند به هیچ‌کدام از این ۳۶ چاه اعتماد نکنید و از تمام این ۳۶ چاه در حذر باشید. و به یاد داشته باشید که همیشه احتیاط مایۀ نجات و سلامت خواهد بود. البته این نکته را از یاد نبرید که شجاعت به معنای نترسیدن نیست بلکه به این معنا است که فرد بترسد، از خطرهایی که ممکن است در کمین باشند آگاه باشد، اما باز هم پیش برود. البته با حزم و احتیاط؛ نه بی‌پروا …

۱۷- نگارۀ برجستۀ هرکول در حوالی شهر کرمانشاه

در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی، در حالی که گروهی از مهندسان راه‌سازی به همراه پرسنل خود در حال ساخت جادۀ همدان به کرمانشاه بودند با پدیده‌ای شگفت‌انگیز برخورد کردند. آن‌ها در جریان حفاری نگاره‌ای بزرگ و غول‌آسا را پیدا کردند که تصویر مردی پرهیبت و عریان را نمایان می‌کرد که در زیر سایۀ درختی بر فراز سنگ، نگاره‌ای از نقش شیر لمیده است. تندیسی غول‌پیکر که بر آرنج چپ خود تکیه داده است و پیاله‌ای که گویی حاوی نوشیدنی است را به دهان خود نزدیک کرده است و دست راستش را نیز روی پایش قرار داده است. این تندیس که ویژگی‌های هرکول را نشان می‌دهد نگاه‌ای است که در دوران پادشاهی اشکانیان کنده‌کاری شده است و در حال حاضر عنوان یکی از اصیل‌ترین و تماشایی‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه را به خود اختصاص داده است.

پ.ن: سنگ‌ها پدیده‌هایی خارق‌العاده هستند. در مقابل هر تغییر و دگرگونی تا حدی غیر قابل تصور، از خود مقاومت نشان می‌دهند. اما پس از اینکه تغییر و تبدیل را پذیرفتند برای مدتی بسیار طولانی حفظش خواهند کرد. اینکه در آن دوران دور و کهن، این نگاره یا تندیس چطور، یعنی به دست چه کسی و به وسیلۀ چه ابزار کنده شده است، مشخص نیست؛ اما پر واضح است که ایجاد چنین تصویر حیرت‌برانگیزی، با این هیبت و قامت کار بسیار دشواری بوده است و به احتمال بسیار زیاد مدت زمان زیادی به طول انجامیده است. مخصوصاً که این تندیس سنگی بر فراز کوهی بلند واقع شده است و بخشی از خود کوه به شمار می‌رود. در واقع در دیار فرهاد کوه‌کن، این کوه کنده شده است و چه زیبا بر فراز کوه به جلوه‌گری می‌پردازد.

۱۸- غار دو اشکفت

یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های انسان‌های غارنشین غاری به نام دو اشکفت است که در شمال شهر کرمانشاه و در نزدیکی طاق بستان قرار دارد. این مجموعه از دو غار در کنار هم تشکیل شده است و دارای ۴۰۰ متر مربع مساحت و ارتفاع ۱۶۰۰ متر بالاتر از سطح دریای آزاد است. غار دو اشکفت در سال ۱۳۸۱ با شماره ۵۹۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این غار اولین بار در سال ۱۹۹۹ میلادی توسط دو تن از باستان‌شناس‌های معروف ایرانی به نام‌های سامان حیدری و فریدون بیگلری کشف شده است. طبق نظر این دو باستان‌شناس تاریخ سکونت در این مجموعه به دوره پارینه سنگی میانی برمی‌گردد. به بیان دیگر دوره سکونت در این غار برای ۱۲۰ هزار تا ۴۰ هزار سال قبل است، یعنی زمانی که انسان‌های غارنشین و یا نئاندرتال‌ها در آن جا سکونت داشتند. از آن جایی که استان کرمانشاه از استان‌های سردسیر ایران محسوب می‌شود، برای بازدید از این غار بهتر است در فصل بهار و تابستان به کرمانشاه سفر کنید.

۱۹- کلیسای قلب مقدس مسیح

کلیسای قلب مقدس مسیح یکی از اصلی‌ترین کلیساهای شهر کرمانشاه و از جاهای دیدنی این شهر محسوب می‌شود. این کلیسا در سال ۱۹۱۴ میلادی ساخته شده است و به همین دلیل قدمت آن به دوره قاجاریه در ایران برمی‌گردد. مساحت آن حدود ۲۸۰ متر مربع بوده و به دستور اسقف یوحنانیان ساخته شده است. گفتنی است تقدس این مکان نیز به دست همین اسقف انجام شده است. کلیسای قلب مقدس مسیح در مرکز استان کرمانشاه و در خیابان مدرس و کوچه امیر محترم قرار دارد. در این خیابان بناهای مذهبی متعددی از جمله مسجد شافعی و مسجد حاج شهباز خان وجود دارد. از این رو در زمان بازدید از این کلیسای زیبا می‌توانید از این مکان‌ها نیز بازدید داشته باشید. کلیسای قلب مقدس مسیح در ۱۷ مرداد سال ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۰۵۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در بین ۹۰ کلیسای ثبت شده در فهرست آثار ملی کشورمان قرار دارد.

سفر به کرمانشاه

جاهای دیدنی کرمانشاه دلبرانه، وسوسه می‌کنند قلب گردشگرانِ ایران‌گردِ ماجراجو را. می‌شود در مقابل این همه زیبایی و شکوه مقاومت کرد؟ می‌شود خبر داشت که شهری در قلب استانی در غربی‌ترین بخشی از کشوری زیبا و دیدنی جا خوش کرده است و باز تعلل کرد و به دیدار رخسار بی‌مثالش نشتافت؟ گمان نخواهم کرد. وصف این همه زیبایی و شکوه قلب را که هیچ قدم را هم راهی راه خواهد کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنم پیش از قدم‌گذاشتن در راه پیش از واله و شیدا شدن با اجاره ویلا در کرمانشاه محل اقامت چند روزۀ خود در کرمانشاهِ جذاب و تماشایی را مشخص کنید و سپس رهسپار جاده شوید. چون به این ترتیب و با اینچنین برنامه‌ریزیِ دقیق نه تنها فرصت‌های گرانبهای روزهای سفر را از دست نداده‌اید بلکه به امید حق خواهید توانست که از تمام دیدنی‌های جذاب در این شهر زیبا نیز دیدن کنید.

میزبون رقم‌خوردن شیرین‌ترین خاطرات و گذر زیباترین لحظات در کرمانشاه را برای شما یاران جان آرزومند است …

سفر به کرمانشاه، این شهر جذابِ ناب به سلامت …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید