قرنطینه خانگی ؛ راهکارهایی برای حفظ سلامتی و نشاط(خواندن 28 دقیقه)

قرنطینه خانگی
قرنطینه خانگی

قرنطینه خانگی یکی از مؤثرترین راه‌های مقابله با ویروس کرونا است. افراد سالم با ماندن در خانه می‌توانند از خودشان و افراد خانواده‌شان مراقبت کنند و به ماندن در خانه با عنوان پیشگیری از ابتلا به این ویروس یاد کنند. بدون شک حضور هر روزه در خانه آن هم در شرایطی که امکان سفر و انجام تفریحات مهیج و دیدار از دوستان و آشنایان وجود نداشته باشد بسیار دشوار خواهد بود. اما میزبون در این مقاله قصد دارد از راهکارهایی بنویسد که می‌توانند به روزهای خانه‌نشینی شما رنگ و جلایی تازه ببخشند. فراموش نکنید که همۀ ما برای داشتن سلامتی و نشاط به تغذیۀ مناسب، تحرک و امید نیاز داریم. اجازه دهید ادامۀ صحبت‌مان را در خلال معرفی یک فیلم تماشایی و پرمخاطب دنبال کنیم.

معرفی فیلم:

یکی از فیلم‌های تماشایی که شاید بارها و بارها از شبکه‌های مختلف سیما پخش شده باشد و در سال‌های اخیر نیز مجدداً ساخته شده است فیلم پاپیون است. بدون شک افراد بسیار زیادی این فیلم را دیده‌اند. شاید بپرسید از میان این همه فیلم با موضوعات مختلف چرا میزبون فیلم پاپیون را انتخاب کرده است و یا اینکه اسارت پاپی یا پاپیون در یکی از سخت‌ترین زندان‌های جهان چرا باید با قرنطینه خانگی که این روزها درگیرش هستیم مقایسه شود!

پاپیون

در فیلم پاپیون با شخصیتی با نام پاپیون آشنا خواهید شد. در فیلم پاپیون را با نام پاپی صدا می‌زنند. به همین دلیل بعد از این ما هم از این شخصیت با نام پاپی نام می‌بریم. قصه از جایی شروع می‌شود که برای پاپی پاپوش دوخته‌اند و او را به یکی از سخت‌ترین و غیر قابل نفوذترین زندان‌های جهان تبعید می‌کنند. از همان روز اول پاپی قصد دارد از زندان فرار کند. اما در حین فرار گیر می‌افتد و دوباره به زندان برگردانده می‌شود. مجازات افرادی که برای اولین بار فرار کنند، تحمل دو سال زندان انفرادی است. بعد از اولین فرار، پاپی محکوم می‌شود دو سال تمام تنهای تنها در یک اتاق کوچک بدون هیچ وسیله‌ای باقی بماند. اما چگونگی گذراندن این دوران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ابتدای محکومیت مضاعف او، دوستش دِگا به صورت پنهانی برای او غذا و خوراکی می‌فرستاد. پاپی هدایای دوستش را می‌خورد و ورزش می‌کرد. انجام این دو کار ساده باعث شد جسم او قوی شود و حتی قوی‌تر از قبل باشد. چون پیش از این غذای کمی دریافت می‌کرد، کارهای سنگینی انجام می‌داد و مدام از هم‌بندی‌های خود کتک می‌خورد. به این ترتیب او توانست ضعف جسمانی پیشین را به قوت جسمانی تبدیل کند.

آیا باورتان می‌شود که حتی در یک اتاق خیلی خیلی کوچک و بدون هیچ وسیله‌ای هم می‌توان ورزش کرد!

پاپی در سلول انفرادی خودش تا توانست ورزش کرد و با این کار اجازه نداد که رخوت و سستی در جسمش نفوذ کند. بعد از مدتی رئیس زندان که منتظر بود ضعف و مرگ پاپی را ببیند اما برعکس می‌دید که او روز به روز دارد سرحال‌تر و بانشاط‌تر از روزهای قبل دوران محکومیت خود را سپری می‌کند متوجه شد که مواد غذایی مقوّی برای پاپی فرستاده می‌شود. رئیس زندان فردی که برای پاپی غذا می‌آورد را از بین برد و جیرۀ غذایی او را نصف کرد. بعد از آن پاپی با پناه‌بردن به قوۀ خیال و یاد روزهای خوش گذشته توانست خودش را از مرگ و جنون حفظ کند تا دوران محکومیتش به اتمام برسد. در این مرحله با سخت‌تر شدن شرایط جسمانی، پاپی به تقویت روحش می‌پردازد. او با فکرکردن دربارۀ خاطرات خوش و اتفاقاتی که شادی را به یاد او می‌آورد روحش را تقویت می‌کند و اجازه نمی‌دهد واقعیت اطرافش ذهنش را از بین ببرد و او را به زانو درآورد.

قرنطینه خانگی

در این روزها ما در زندانی سخت اسیر نیستیم. فقط لازم است همۀ ما در خانه‌های خودمان باقی بمانیم و در میان جمع حضور پیدا نکنیم. تمام این تمهیدات فقط به این خاطر است که هر چه کمتر در معرض خطر قرار بگیریم و تا حد امکان از ابتلا به بیماری در امان باقی بمانیم. اما این نکته اهمیت دارد که در این دوران بتوانیم از جسم و روح خود به طرزی شایسته مراقبت و محافظت کنیم. بنابراین لازم است حتماً در روزهای قرنطینه علاوه بر مصرف مواد غذایی مقوی و مفید، ورزش کنیم. همچنین باید فهرستی از اموری که باعث می‌شوند شور و نشاط را در وجودمان تقویت کند تهیه کنیم و بر اساس این فهرست برنامۀ ویژه‌ای برای این روزها ترتیب دهیم. میزبون به نیابت از شما فهرستی ترتیب داده است. شما می‌توانید این فهرست را ببینید و بعد باب طبع خودتان تغییراتی در آن ایجاد کنید به صورتی که مناسب زندگی شخصی خودتان باشد.

فهرستی از راهکارهای مؤثر

  • رعایت بهداشت
  • تغذیۀ مناسب
  • ورزش و تحرک مناسب

سه عاملی که فهرست شد بارها و بارها به شیوه‌های مختلف توصیه شده‌اند. اما آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته است چگونگی ایجاد شادابی و نشاط در روزهای قرنطینه خانگی است. میزبون که نه تنها دغدغۀ معرفی نقاط مختلف ایران زمین را دارد بلکه حفظ سلامتی، شادابی و نشاط مردم ایران زمین را رسالت خود می‌داند پیشنهاد می‌کند که در این روزها اندکی مسافر خیال شوید. به روزهای خوش گذشته بیشتر فکر کنید و برای روزهای خوش آینده بیشتر برنامه‌ریزی کنید. دست از تلاش برای رسیدن به پیروزی نکشید. به آینده امید داشته باشید. کارهایی که پیش از این در حال انجام‌شان بودید را رها نکنید. فکر کنید زمان متوقف شده است و حالا شما فرصت کافی برای قوی‌تربودن یا قوی‌ترشدن را به دست آورده‌اید. از امکاناتی که تکنولوژی در اختیارمان قرار داده است استفاده کنید. در دنیای مجازی با دوستان و آشنایان خود ارتباط برقرار کنید. البته تجربۀ سفر مجازی هم می‌تواند فرحبخش باشد. برای داشتن این تجربۀ ناب می‌توانید روی مجلۀ گردشگری میزبون حساب کنید. کافی است شهر مورد علاقۀ خودتان را انتخاب کنید و عکس‌های جاهای دیدنی شهر مورد علاقۀ خود را ببینید و توضیحاتش را بخوانید. بعد می‌توانید برای روزهای خوش آینده برنامۀ آگاهانه‌ای برای سفر خود بچینید و سفری منحصر به فرد را تجربه کنید.

یکی دیگر از کارهایی که شاید در سایر اوقات فرصت کافی برایش نداشته باشید نگاه انداختن به عکس‌های آلبوم‌های قدیمی است. سعی کنید عکس‌هایی که یادآور خاطراتی خوش هستند را پیش چشم قرار دهید تا هر روز آن‌ها را ببینید و آن خاطرۀ خوش را در ذهن خود تازه کنید. فراموش نکنید که ذهن را می‌توانید کنترل کنید. اگر شادی را حتی ظاهری برایش ایجاد کنید شادی را باور خواهد کرد و به این ترتیب فرسوده نخواهد شد و بعد از اتمام قرنطینه خانگی با انرژی به زندگی عادی برمی‌گردد.

پیشنهادی ویژه برای عاشقان سفر و گردشگری

یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این دوران رخ داده، ممنوعیت سفر و گشت و گذار در دل شهرهای مختلف و دیدار از تماشایی‌ترین اماکن تاریخی و تفریحی است. بدون شک افرادی که همیشه اهل سیر و سفر بوده‌اند در این دوران بسیار غمگین خواهند بود. اما همان طور که بارها و بارها اشاره شد مهمترین استراتژی برای مبارزه با این مهمان ناخوانده شادبودن، امیدواربودن و پرانرژی‌بودن است. به همین دلیل میزبون در این قسمت از مقاله پیشنهاد ویژه‌ای برای عاشقان سیر و سفر دارد. میزبون می‌خواهد در این قسمت از مقاله از شما یاران جان دعوت کند تا همراهش باشید چون قرار است به معرفی چند تا از بهترین سفرنامه‌ها بپردازد. همان طور که خودتان خیلی خوب می‌دانید سفرنامه‌ها خاطراتی هستند که افراد سفرکرده پس از سفر یا در حین بازدید از مناطق مختلف نوشته‌اند. برخی از این سفرنامه‌ها به اندازۀ چند قرن قدمت دارند؛ مثل سفرنامۀ ناصرخسرو؛ اما سفرنامه‌هایی هم در همین چند دهۀ گذشته یا حتی در همین سال‌های اخیر نوشته شده‌اند. شاید بهتر باشد در اولین قدم به سراغ یکی از سفرنامه‌های جدید برویم.

«آن سال‌ها» به قلم استاد محمدجعفر یاحقی

یکی از دلکش‌ترین کتاب‌هایی که نه تنها از جنس سفرنامه بلکه از جنس بیان خاطرات دوران کودکی و نوجوانی و جوانی یکی از برجسته‌ترین و تأثیرگزارترین مردان بزرگ این مرز و بوم شمرده می‌شود کتاب «آن‌ سال‌ها» است. این کتاب زندگی‌نامۀ مرد بزرگ تاریخ معاصر ایران زمین آقای دکتر محمدجعفر یاحقی را دربردارد.

بخش کوتاهی از کتاب آن سال‌ها:

… و از تو می‌پرسم؛ چرا هر آغازی چنین دشوار است؟ … که من اینک در دادگاه اندیشه شرمسار نشسته‌ام و در این غروب دلگیر، به محاکمۀ خویش می‌آغازم و بیمم همه از کابوسِ این دلتنگی است که نکند یارای رفتن را از من بازستاند و حالِ رفته همچنان نانوشته مانَد و مگر نوشتن چه سود دارد به‌جز سبک‌کردنِ خویش و از کوله‌بار غمی – که به‌ناچار باید برده شود – اندکی کاستن؟ و یعنی سرانجام خویشتن‌گز‌ینی و آسان‌طلبی! و مگر مرد! نه این است که این بار را که تو از دوش فرومی‌نهی – نه بر زمین- که بر شانه‌ای گران‌بارتر از تو سنگینی خواهد کرد؟!
و ملال من همه از این است که نه‌تنها باری برنداشته‌ام که خود نیز چنگ به گوشۀ کوله‌بار دیگران انداخته‌ام و اینک تازیانۀ ستم منّت که قامت او را در کنج کارگاه‌ها می‌خماند و بر چهرۀ کودکش گلبرگ جراحت می‌شکفاند و این زخم را نیمی از سال سرما و نیمی دیگر گرما نمک‌سود می‌کند. و دیگر چه می‌گویی از عدالتِ دروغین آفتاب؟! بگذار نیرنگ آفتاب را با تنفّری پاسخ گویم و صداقت آب را ستایشگر باشم که بر دامنۀ بلندی‌هایش قرار نیست و به آغوش گودال‌ها شتابان است و من به خشم عظیم طوفانش، ایمان دارم که اگرچه کوه‌ها بپندارند «ستم، ترحّم بر گودال‌هاست»؛ امّا لابد تو می‌دانی که اگر قرار ستم طوفانی باشد، اوّل بلندی‌ها فروخواهد ریخت و استوارترین بناها را همان گودال‌ها خواهی یافت.
هیچ‌گاه نتوانسته‌ام در این جدالی که در اندرونم برپاست، خود را حاکم بشناسم و چشم به چشم این همه مدّعیانی بدوزم که از تحمّل شلاّق سرزنش‌هاشان، مرا گریزی نیست. آیا مسئول این مرافعه من نیستم که دست به تباهی فراز می‌کنم و حلقوم او را که این همه صبور یافته‌ام، می‌فشارم و کشان‌کشان به دادگاهی می‌برم که در و دیوارش گواه بیداد من است؟
صبح آن روز همه می‌گفتند به «خیزجماب» می‌رویم. نامی که برای من – همچون تمامی هم‌سفرانم- ناآشنا بود. می‌گفتند: جای خوبی است و خوش می‌گذرد و صداقت اردیبهشت هم این پندار را چنان دامنه می‌داد که نزدیک بود غم را – که بدان خوگر شده بودم- از یاد ببرم؛ چراکه در چهرۀ اغلب هم‌سفران هم شادی مبهم می‌یافتم.
از همان صبح هوا بُق کرده بود و گرفته، و آن روز اگرچه آسمان نبارید؛ امّا بارشِ غم بیداد کرد که دل من نیز چون آسمان گرفته بود و چنگال ملالی بی‌امان، حلقومم را می‌فشرد.
نمی‌دانم چونین گذشت و در میانۀ شادیِ مبهمِ یاران، من چگونه موجودی بودم؟ آیا توانستم نشان دهم که از بودن با آنان دل‌شادم یا همان اندوهی که در اندرونم می‌خلید، در چشمانم نیز دیده می‌شد و مرا آدمی می‌دیدند دل‌آشفته و تنها؟!

ادامۀ این سیر و سفر را می‌توانید در دوران قرنطینه خانگی در زندگی‌نامۀ خودنوشت آقای دکتر بخوانید.

سفرنامه‌هایی به قلم جلال آل احمد

یکی از نویسندگان بزرگ و مشهور ایران زمین که تمام ما داستان‌های دلکشی که نوشته است را خوانده‌ایم و بی‌اندازه از تک تک آن‌ها لذت برده‌ایم جلال آل احمد است. این نویسندۀ بزرگ در آذر ماه سال ۱۳۰۲ چشم به جهان فانی گشود و در شهریور ماه سال ۱۳۴۸ نیز برای همیشه به خوابی ابدی فرورفت. شاید برای اهالی سیر و سفر و دوستداران طبیعت و سیاحت جالب باشد بدانند که جلال آل احمد علاوه بر گشت و گذار در قلب کتاب‌ها و زیستن در مرکز کتابخانه‌ها، به جستجو و کندوکاو در قلب شهرها نیز علاقه داشته است. او سفرهای بسیاری را از سر گذرانده و خوشبختانه از هر سفری یادگاری بر کاغذ سفید به جا گذاشته است. به این ترتیب در این روزها که به دلیل قرنطینه خانگی امکان سفررفتن وجود ندارد می‌توانیم مهمان جلال آل احمد باشیم و همراهش در شهرهای مختلف جهان سفر کنیم و عجایب این جهان شگفت را این بار از دریچۀ نگاه جلال آل احمد ببینیم. این نویسندۀ محبوب چند سفرنامه دارد که عبارتند از:

  • اورازان
  • سفر روس
  • سفر آمریکا
  • خسی در میقات
  • تات‌نشین‌های بلوک زهرا
  • جزیره خارک، درّ یتیم خلیج فارس

سفر نامه احمد شاملو

احمد شاملو متخلص به الف.بامداد شخصی است که ما معمولا به عنوان شاعر می‌شناسیم و بسیاری از ما با اشعار و نوشته‌های او آشنایی داریم. احمد شاملو جدا از این که در دنیای شعر و ادب یکی از پیشگامان است، در نوشتن سفرنامه نیز حرفی برای گفتن دارد. سفرنامه مشهور او با نام « روزنامه سفر میمنت‌ اثر ایالات متفرقه امریغ » ماجرای سفر او به آمریکا به دعوت مرکز پژوهش و تحلیل مسائل ایران سیرا (CIRA) می‌باشد که نثری طنز گونه داشته و برای علاقه‌مندان به سفر و سفرنامه یک کتاب فوق‌العاده می‌باشد. احمد شاملو در یکی از سخنرانی‌های خود در مورد این سفرنامه گفته است که : « این کتاب یک سفرنامه شخصی نیست و در واقع از زبان یک پادشاه فرضی، احتمالا از طایقه منحوس قاجار روایت می‌شود ». این سفرنامه دارای بخش‌های متعددی از جمله گزارش رو به روز، الله صفا، ذکر معموره مشهوره برقلی، پاره‌ای افاضات تاریخی که حتماً یادمان باشد بدهیم به آب طلا بنویسند، در وجه تسمیه ولایت قالی فورنیا و… می‌باشد.

ناصرخسرو و سفرهای ماجراجویانۀ او

یکی دیگر از نویسندگان مشهور ایران زمین که به نوعی می‌توان او را از اهالی فلسفه نیز به شمار آورد ناصرخسرو قبادیانی است. ناصرخسرو در سال ۳۷۵ در قبادیان بلخ دیده به جهان گشود و در سال ۳۹۴ هجری قمری در یمگان بدخشان برای همیشه دیده از جهان فروبست. ناصرخسرو به دنبال حقیقت راهی سفر شد. در واقع او به قصد تماشای جهان دور دنیا نگشت، بلکه او برای یافتن پاسخ سؤالاتی که در ذهنش در حال گردش بودند راهی سفرهایی دنباله‌دار شد. او سفر و جستجو را انتخاب کرد تا بر التهابی که در قلب او زبانه می‌کشد مرهم بگذارد. سفرنامۀ ناصرخسرو قبادیانی یادگار سفرهای هفت سالۀ این مرد اندیشمند است و قلمرو وسیعی از مرزهای جغرافیایی از قبیل: مرو، سرخس، نیشابور، بسطام، دامغان، قزوین و وان، ارزن، حلب، بیروت، قاهره را شامل می‌شود. البته این نکته نیز لازم به ذکر است که همراه‌شدن با ناصرخسرو قبادیانی تنها سفری ساده در طول مکان نیست بلکه این سفر منحصر به فرد و جذاب سیر و سیاحتی است در طول مکان و زمان. به همین دلیل میزبون پیشنهاد می‌کند از روزهای آرام قرنطینه خانگی نهایت استفاده را ببرید و با سفرنامه ناصرخسرو نه تنها در مکان که در زمان سفر کنید.

پ.ن اول: در هنگام خواندن سفرنامۀ ناصرخسرو شهرهای امروزی را با آنچه در گذشته بوده‌اند مقایسه کنید. نام‌هایی که تغییر کرده‌اند و شهرهایی که ثابت مانده‌اند یا برعکس نام‌هایی که به همان قرار پیشین باقی مانده‌اند و شهرهایی که یا برای همیشه از بین رفته‌اند یا ترقی کرده‌اند و به هر حال حالا دیگر مثل قبل نخواهند بود. از شهر شما در این سفرنامۀ محبوب و پرهیاهو چه‌ها نوشته شده است؟

پ.ن دوم: بدون شک بعد از خواندن سفرنامۀ ناصرخسرو بیشتر مشتاق گردشگری و شناخت شهرهای مختلف خواهید بود.

محمدعلی اسلامی ندوشن

بدون شک و به طور قطع، تا به امروز بارها و بارها شنیده‌اید که باید آدم‌ها را در سفرها شناخت. حالا میزبون می‌خواهد بگوید بزرگ‌مردان ایران زمین را در دوران قرنطینه خانگی در میان صفحات و سطرهای مندرج در سفرنامه‌های‌شان بشناسید. یکی دیگر از مردان بزرگ این سرزمین محمدعلی اسلامی ندوشن است که کتاب‌های بسیاری نوشته است و به گردن تمام ما مردم این مرز و بوم حقی ویژه دارد. اما چقدر این مرد بزرگ را می‌شناسیم. میزبون پیشنهاد می‌کند در این روزها، که به صلاح است از خیر سفر بگذریم، ساعتی از روز را به خواندن سفرنامه‌های جذاب و خواندنی استاد بزرگ محمدعلی اسلامی ندوشن اختصاص دهید. بدون شک همسفرشدن با بزرگ‌مردان تاریخ این سرزمین لطف ویژه‌ای خواهد داشت.

محمدعلی اسلامی ندوشن در سال ۱۳۰۴ در شهر یزد قدم به عرصۀ گیتی گذاشت. این مرد بزرگ روزگاری دانش‌آموز مدرسۀ خان در شهر یزد بوده است. از این استاد بزرگ که به صورت تخصصی در زمینۀ زبان و ادبیات فارسی به تحقیق و پژوهش می‌پرداختند آثار بسیار زیادی در دست است. خوشبختانه تعداد قابل توجهی از این آثار سفرنامه‌هایی هستند که به قلم ایشان نوشته شده‌اند. به نظر می‌رسد همراه‌شدن با چنین همسفری بسیار ارزشمند خواهد بود و بدون شک تجربه‌ای غیر قابل وصف و حیرت‌برانگیز را رقم خواهد زد. به همین دلیل میزبون از شما یاران جان دعوت می‌کند در دوران قرنطینه خانگی دل از سفر برنگیرید و همراه با استاد گرانقدر ادبیات فارسی راهی دیار ناشناخته‌های جهان شوید. سفرنامه‌های استاد محمدعلی اسلامی ندوشن عبارتند از:

  • صفیر سیمرغ
  • آزادی مجسمه
  • در کشور شوراها
  • کارنامه سفر چین

منصور ضابطیان

یکی دیگر از هنرمندان و اندیشه‌وران برجسته و صاحب‌نام ایران زمین منصور ضابطیان است. منصور ضابطیان هنرمند معاصری است که در سال ۱۳۴۹ قدم به عرصۀ گیتی گذاشته است و سفرنامه‌نویسی سبب شده است در کارگردانی، روزنامه‌نگاری و تهیه‌کنندگی نیز خوش‌تر بدرخشد. منصور ضابطیان ۵ سفرنامۀ خواندنی دارد که عبارتند از:

  • مارک و پلو
  • مارک دو پلو
  • برگ اضافی
  • سباستین
  • چای نعنا

پ.ن اول: اگر به سفر در زمان کمتر از سفر در مکان علاقه‌مند هستید بهتر است قید سفرنامه‌‌های تاریخی را بزنید و به جای آن پای خاطرات منصور ضابطیان بنشینید. منصور ضابطیان در همین عصر و زمان شهرهای مختلف را زیر پا گذاشته است و بدون شک راهنمای بسیار خوبی برای سفرهای آتی تمامی گردشگران عزیز خواهد بود.

پ.ن دوم: اگر در این روزهای قرنطینه خانگی قلب مهربان شما هوای سفر دارد و دوست دارد امروزِ شهرها را زیر پا بگذارد پیشنهاد میزبون را جدی بگیرید و در اولین فرصت مشغول خوانش سفرنامه‌های جذاب و دلنشین منصور ضابطیان شوید.

معرفی برخی دیگر از سفرنامه‌نویسان محبوب و به‌نام ایرانی

خوشبختانه ایران سرای بزرگان است و در این مرز و بوم از قرن‌های خیلی دور تا به امروز یادگارهای بسیاری از دوران مختلف تاریخ باقی مانده است. بزرگان ادب پارسی و همچنین سفرنامه‌های جذاب و خواندنی بسیارند. در ادامه فهرستی از نام ادیبان سفرنامه‌نویس آمده است:

  • میرزا صالح شیرازی
  • هوشنگ گلشیری
  • جلال‌الدین کزازی
  • محمد ابراهیم باستانی پاریزی
  • مهرماه خانم عصمت‌السلطنه
  • احمد شاملو
  • برادران امیدوار
  • جلال ستارى
  • ابوالقاسم انجوی شیرازی
  • محمدعلی فروغی
  • نیما یوشیج
  • غ‍لام‍ح‍س‍ی‍ن‌ ص‍دی‍ق‍ی
  • ایرج افشار
  • علی‌اصغر حکمت
  • احسان نوروزی
  • بهمن نامورمطلق
  • سیمین دانشور
  • رض‍ا ب‍راه‍ن‍ی

پ.ن اول: اگر به فهرست اسامی سفرنامه‌نویسان با دقت بیشتری نگاه کنید خواهید دید که این فهرست نام بزرگان ایران زمین و بزرگان زبان و ادب فارسی را دربرگرفته است. بنابراین اغراق نخواهد بود اگر گفته شود که سفر سازندۀ مردان و زنان بزرگ است. سفر روح زندگی است. سفر برای هر کدام از ما آدم‌ها در حکم پر پرواز است برای پرندگان آسمانی.

پ.ن دوم: برخی از اساتید بزرگی که نام‌شان را در فهرست اهالی سفرنامه‌نویسی مشاهده می‌کنید علاوه بر کتاب‌های ارزشمند علمی و پژوهشی، رمان‌های خواندنی قابل توجی نیز نوشته‌اند. مخصوصاً اساتید بزرگی همچون آقای دکتر رضا براهنی و خانم سیمین دانشور. میزبون پیشنهاد می‌کند پس از خواندن سفرنامه‌های جذاب و خواندنی به سراغ رمان‌های ارزشمندی از قبیل رمان آزاده خانم و نویسنده‌اش، نوشتۀ دکتر رضا براهنی و رمان سو و شون، رمان جزیرۀ سرگردانی و رمان ساربان سرگردان از خانم سیمین دانشور بروید. با این کتاب‌ها قرنطینه خانگی هر روز شیرین‌تر از روز قبل خواهد بود.

بازدید از جذاب‌ترین موزه‌های جهان در روزهای قرنطینه خانگی

در این بخش از مقاله میزبون قصد دارد شما، یاران و همراهان همیشگی را به یک تور جذاب و منحصر به فرد جهان‌گردی دعوت کند. چطور؟ بدون شک الان این سؤال در ذهن شما طرح شده است که در روزهایی که تمام جهان در قرنطینه به سر می‌برند چطور ممکن است که بتوانیم از موزه‌های به‌نام و مشهور جهان دیدن کنیم؟ مگر درهای این موزه‌ها بسته نیست؟

در این موقعیت جا دارد سپاسگزار تکنولوژی باشیم و برای یک بار هم که شده با خودمان صادق باشیم و به جای بدگویی از تکنولوژی و دنیای مجازی و حذرکردن از آن، فواید بی‌شمارش را ببینیم. بله، همین دنیای مجازی در این روزها امکانی فراهم آورده است که با استفاده از آن می‌توانیم نه تنها در سراسر وطن عزیزمان، ایران سربلند، به گشت و گذار بپردازیم بلکه می‌توانیم قدم از مرزها فراتر قرار دهیم و مسافر دیگر کشورهای جهان باشیم و از تماشایی‌ترین موزه‌ها در سراسر جهان دیدن کنیم.

پس، اگر به هر دلیلی از قرنطینه خانگی خسته شده‌اید و احساس می‌کنید دیگر طاقت ماندن در چهاردیواری خانه را ندارید همین حالا با میزبون همراه شوید تا بتوانیم در کنار هم اما بدون هیچ‌گونه خطر از ناب‌ترین موزه‌های جهان بازدید کنیم.

موزه‌های واتیکان

شاید جالب باشد بدانید که یکی از شگفت‌ترین و تماشایی‌ترین موزه‌ها در سراسر جهان موزه‌های واتیکان هستند. این موزه‌های حیرت‌برانگیز در سال ۱۵۶۰ میلادی به دست پاپ ژولیوس دوم بنا شدند. اگر مشتاق هستید که در مورد مسیحیت و مذهب کاتولیک بیشتر بدانید و آثار هنری مربوط به آن را به چشم ببینید کافی است همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید.

Rome’s Vatican Museum

پ.ن: گشت و گذار در بخش‌های مختلف این موزه‌های تماشایی فرصتی ناب و منحصر به فرد است. از این فرصت بی‌نظیر با نگاهی دقیق لذت ببرید.

گالری اوفیزی

یکی دیگر از موزه‌های تماشایی و جذاب و صدالبته باشکوه در ایتالیا که در شهر فلورانس واقع شده است با نام گالری اوفیزی شهرت دارد. شاید جالب باشد بدانید که این موزه یا گالری باشکوه هنری بیشترین قدمت را به خود اختصاص داده است و یکی از مشهورترین موزه‌های هنر در سراسر اروپا به شمار می‌رود. در گالری اوفیزی فرصت تماشای اثر ساندرو بوتچیلی را خواهید داشت، همچنین شما می‌توانید در این موزۀ حیرت‌برانگیز مجسمه‌های رم باستان را ببینید و به این ترتیب نظاره‌گر بخش اعظمی از تاریخ جهان باشید. اگر مشتاق هستید مهمان این همه شکوه و شگفتی باشید می‌توانید در کمال آرامش در حالی که روی کاناپه نشسته‌اید روی لینک زیر کلیک کنید، وارد گالری اوفیزی شوید و از گردش در بخش‌های مختلف موزه و بازدید از شاخص‌ترین آثار هنری لذت ببرید.

Florence’s Uffizi Gallery

موزۀ پیناکوتکا دی بررا

این موزۀ جذاب و دلربا که سرشار است از هنر باشکوه و حیرت‌برانگیز بزرگترین هنرمندان از قبیل کاراواجو، بلینی، مودلیانی، روبنز و آنتونی فان‌دیک. این موزه که در میلان واقع شده، بنایی است که از دورۀ رنسانس به یادگار باقی مانده است. بر این اساس می‌توان گفت این موزه نه تنها گنجینه‌ای ارزشمند از شاهکارهای هنر نقاشی یا نگارگری است بلکه بنای آن نیز عمارتی تاریخی و اصیل است. شاید جالب باشد بدانید که در حد فاصل سال‌های ۱۶۵۱ تا ۱۷۷۳ عمارتی که امروز از آن با نام موزۀ پیناکوتکا دی بررا یاد می‌کنیم یک صومعه بوده است. از سال ۱۷۷۶ این عمارت به موزۀ هنر تبدیل شد. در حال حاضر این بنای باشکوه و گنجینۀ اسرارآمیز و تماشایی درونش عنوان یکی از بهترین موزۀ هنر ایتالیا را از آنِ خود کرده است. شما می‌توانید همین حالا مهمان این عمارت باشکوه باشید و آثار حیرت‌برانگیز بزرگترین هنرمندان عالم را ببینید. درگاه ورودی موزۀ پیناکوتکا دی بررا همین جاست. کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

Milan’s Pinacoteca di Brera

موزۀ لوور

موزۀ لوور که در شهر پاریس واقع شده است بنایی تاریخی و اعجاب‌برانگیز به شمار می‌رود که نه تنها تمام در و دیوار آن ارزشمند است و سرشار از هنر و زیبایی است و چشم‌ها را برای ساعت‌ها به هود خیری می‌کند بلکه تک تک اشیاء موجود در آن نیز ارزشمند هستند و تماشایی. این موزۀ شگفت درست در کنار رودخانۀ سن، در منطقۀ ۱ شهر پاریس قرار دارد و بیش از ۳۸۰۰۰ اثر هنری ناب و منحصر به فرد را در خود جای داده است. آثار موجود در این موزۀ بی‌نظیر فرانسوی به سال‌های پیش از تاریخ تا سدۀ ۲۱ میلادی تعلق دارند. بنابراین می‌توان ادعا کرد که یکی دیگر از پیشنهادهای منحصر به فرد برای روزهای قرنطینه خانگی بازدید مجازی از موزۀ لوور فرانسه است. شما در حالی که در شهر خودتان در خانۀ خودتان هستید می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید و وارد درگاه اینترنتی این موزۀ بی‌نظیر و دلربا شوید.

Paris’ Louvre museum

موزه بریتانیا

یکی دیگر از موزه‌های جذاب و تماشایی جهان که در هر سال تعداد قابل توجهی از مشتاقان گردشگری و شناخت جهان را به خود جذب می‌کند موزۀ بریتانیا است. این موزۀ غنی و اسرارآمیز بالغ بر ۷ میلیون گنجینه و اثر باستانی بی‌مثال را در خود جای داده است. شاید جالب باشد بدانید که این موزۀ بی‌نظیر تنوع قابل ملاحظه‌ای فرهنگ‌های مختلف، اقوام متفاوت و حتی کشورهای مختلف جهان را در بر گرفته است و بر این اساس می‌توان گفت موزه‌ای جهانی و بین‌المللی به شمار می‌رود. البته لازم است اضافه کنم که این موزۀ شگرف نه تنها بر تمام پهنۀ کرۀ زمین سیطره یافته است بلکه در امتداد زمان نیز ریشه دوانده است و به عبارتی دیگر می‌توان گفت زمان و زمین را درنوردیده است. در این موزۀ تماشایی و جهانی نسخ ارزشمندی از جمله دست‌نوشته‌ها، کتاب‌هایی با چند قرن قدمت، و همچنین آثاری مربوط به دوران پیش از تاریخ به همراه مستعمرات بریتانیا گردآوری شده‌اند.

میزبون پیشنهاد می‌کند در روزهایی که به قرنطینه خانگی سپری می‌شود زمانی را به بازدید از این موزۀ شگرف اختصاص دهید. برای ورود به این موزۀ جذاب و تماشایی نیازی نیست سوار هواپیما شوید و مهمان آن شهر باشید بلکه فقط و فقط کافی است همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید:

London’s British Museum

موزۀ دل پرادو

یکی دیگر از باشکوه‌ترین موزه‌های جهان در شهر مادرید واقع شده است. این موزۀ منحصر به فرد و ارزشمند گنجینه‌ای کمیاب به شمار می‌رود که ارزنده‌ترین آثار هنری اروپا را از سدۀ ۱۲ میلادی تا ابتدای سدۀ ۱۹ میلادی در خود جای داده است. این موزۀ باشکوه از همان ابتدا به قصد راه‌اندازی موزه‌ای منحصر به آثار بزرگ هنر ارزشمند نقاشی و مجسمه‌سازی تأسیس شد. در حال حاضر در این موزۀ تماشایی و حیرت‌برانگیز بیش از ۵۰۰۰ تابلوی نقاشی، به اضافۀ ۲۰۰۰ تصویر چاپی، به همراه ۱۰۰۰ عدد سکه و نشان‌های مختلف دیگر که هر کدام به وضوح بیانگر بخشی از تاریخ اروپا هستند به علاوۀ ۲۰۰۰ اثر زینتی تاریخ اروپا نگهداری می‌شود. همچنین شاید جالب باشد بدانید که موزۀ دل پرادو یکی از مهمترین منابع برای شناخت هنر قرون وسطا به شمار می‌رود؛ چون تابلوهای ارزنده و غیر قابل وصفی از این دوران در این موزه نگهداری می‌شوند. بدون شک دیدار از این آثار شگرف بسیار جذاب خواهد بود. بنابراین اگر مشتاق بیشتر دانستن در مورد تاریخ و هنر اروپا مخصوصاً قرون وسطا هستید وقت را تلف نکنید و همین حالا با کلیک بر روی لینک زیر وارد موزۀ دل پرادو شوید.

Madrid’s Prado

موزۀ باستان‌شناسی ملی آتن

اما اگر به مطالعه و بازدید از آثار باستانی علاقه دارید خوب است به موزۀ باستان‌شناسی ملی در شهر آتن سری بزنید. همان‌طور که می‌دانید یونان درست مثل ایران زمین از جملۀ کشورهای باستانی به شمار می‌رود و قدمتی به بلندای فرهنگ و تمدن بشر بر پهنۀ کرۀ زمین دارد. بنابراین یکی از مهمترین خاستگاه‌های مطالعۀ آثار باستانی، کشور یونان و به ویژه شهر آتن خواهد بود؛ مخصوصاً اگر در دل این شهر عظیم و شگرف موزه‌ای مختص به آثار باستانی وجود داشته باشد. موزۀ باستان‌شناسی ملی آتن در سال ۱۸۲۹ تأسیس شده است. این موزه فقط به نقاشی اختصاص ندارد بلکه طیف وسیعی از هنر باستانی یونانی از قبیل انواع و اقسام گلدان‌ها و سرامیک‌ها به همراه اولین نشانه‌های تلاش بشری برای ساختن انواع ابزار و ادوات و ظروف فلزی به علاوۀ مجسمه‌هایی منحصر به فرد و قابل توجه را شامل می‌شود. میزبون از شما یاران جان دعوت می‌کند همین حالا با کلیک بر روی لینک زیر در زمان و مکان سفر کنید و در یک چشم بر هم زدن بر فراز کوه‌های المپ در قرن‌ها پیش از تاریخ بایستید.

Athens’ Archaeological Museum

نگارخانۀ ملی هنر آمریکا

اما اگر به آثار هنرمند مشهور و جهانی، یعنی لئوناردو داوینچی علاقه دارید بهتر است مهمان نگارخانۀ ملی هنر آمریکا باشید. در این نگارخانه آثار منحصر به فرد و ارزشمند نقاشی نگهداری می‌شود. ارزش و بهای این آثار هنری سبب می‌شود این نگارخانه یک گنجینۀ بی‌مثال به شمار رود. این نگارخانه در سال ۱۹۳۷ در شهر واشنگتون دی سی تأسیس شده است. اما شما همین حالا در شهر خودتان، در خانۀ خودتان و فقط با یک کلیک می‌توانید شاهد آثار فاخر این نگارخانه باشید.

Washington’s National Gallery of Art

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید