راهنمای سفر به شمال(خواندن 7 دقیقه)

جواهرده، رامسر
جواهرده، رامسر

شمال کجاست؟!

یکی از جملاتی که همه ما بسیار آن را به زبان آورده‌ایم یا دست‌کم از دیگران شنیده‌ایم، این است: «می‌خواهم به شمال بروم». اما منظور ما کدام شمال است؟! آیا تا به حال به نکاتی که برای سفر به شمال اهمیت بسیاری دارند توجه کرده‌ایم؟ اصلا قرار است چگونه به شمال برویم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات، لحظاتی را با میزبون همراه شوید.

اولین مسأله مهم این است که بدانیم شمالِ رایج در کلام ما ایرانیان، از آستارا شمالی‌ترین نقطه گیلان شروع می‌شود و تا مراوه‌تپه شمال شرقی‌ترین نقطه گرگان ادامه دارد. این وسعت جغرافیایی زیبا و دلنواز گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، اماکن دیدنی، فرهنگ‌ها، غذاهای محلی و بسیاری از سنن و رسوم گوناگون ایران را در دل سرسبز خود جای داده است و همین‌جا است که فرق لنگرود و فومن و ساری را می‌توان پیدا کرد. برای استراحت در یک ویلا شمال از بهترین گزینه‌های افرادی است که از طبیعت دست نخورده لذت می‌برند.

اهداف سفر به شمال و انتخاب مقصد

برای برنامه‌ریزی سفر به شمال، ابتدا باید هدف خود را از سفر مشخص کنیم. اهداف سفر نقش بسزایی در انتخاب مقصد دارند. انتخاب مقصد به عوامل گوناگونی بستگی دارد. عواملی مانند: شهر مبدأ، مدت زمان سفر، بودجه در نظر گرفته شده برای سفر، علت سفر، میانگین سنی خود و همسفران و … . عده زیادی هستند که صرفا برای تغییر آب و هوا و بازدید از شهرهای توریستی به شمال سفر می‌کنند. برای آن‌ها اقامت در شهرهای بزرگ استان‌های گلستان، گیلان و مازندران بهترین گزینه است. به عنوان مثال این افراد می‌توانند برای اجاره ویلا رامسر را انتخاب کنند. در مقابل نیز افرادی هستند که بسیار علاقه‌مندند چند روز تعطیل را از شهرهای شلوغ فاصله گرفته، در مکانی دنج، آرام و خلوت سپری کنند و از آرامش و شادابی طبیعت دست نخورده بهره‌مند شوند. روستاهای زیبای مناطق شمالی، محل بکری برای سکونتی چند روزه است. بسیاری از زیبایی‌ها و جاذبه‌های شمال کشور در شهرهای بزرگ و ساحلی نیستند، بلکه در همین روستاها و اماکن بومی جای گرفته‌اند.

انتخاب مسیر سفر به شمال

اگر انتخاب ما مناطق بکر و دست نخورده باشد، برای اینکه سفری به یاد ماندنی‌تر را برای خود رقم بزنیم، یکی از راه‌های ساده این است که از مسیرهای اصلی خارج شده و از جاده‌های محلی و فرعی به سمت مقصد برویم. این جاده‌ها به مراتب کمتر مورد دخل و تصرف سازه‌های انسانی قرار گرفته و زیبایی ذاتی طبیعت را بیشتر به نمایش می‌گذارند.

نحوه اقامت

اجاره خانه روستایی و اقامتگاه بوم‌گردی تجربه‌ای دلپذیر را به همراه دارد که علاوه بر عوامل ذکر شده، می‌تواند در شناخت طبیعت و فرهنگ بومی مقصد نیز به ما کمک کند. ضمن اینکه اگر هزینه سفر مسأله مهمی برای‌مان است، این‌گونه اقامتگاه‌ها بسیار به صرفه‌تر از هتل، ویلا و سوئیت می‌باشند. معماری خاص بناهای روستایی این مناطق بسیار جلب توجه می‌کنند. این خانه‌ها با توجه به شرایط اقلیمی و پاسخگویی به نیازهای مهم زندگی انسانی طرح‌ریزی شده‌اند که اقامت در آن‌ها می‌تواند ما را با شیوه بسیار متفاوتی از زندگی آشنا کند. از ویژگی‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی شمال ایران می‌توان به طبخ غذاهای محلی شمالی و تهیه محصولات به شکل کاملا بومی، سازگاری با محیط زیست، کاه گلی بودن معماری خانه‌ها، ییلاقی بودن محیط روستا و اقامتگاه، و وجود فرهنگ و سنت روستایی، اشاره کرد.

پس از اقامت در مقصد مورد نظر، برای اینکه مکان‌های تاریخی، بومی و گردشگری روستاها را راحت‌تر پیدا کنیم و در زمان صرفه‌جویی کرده باشیم، بهترین کار کمک گرفتن از اهالی همان روستا است، آن‌ها می‌توانند بهترین راهنما برای ما باشند، زیرا تمام شرایط و راه‌های روستای خود را می‌شناسند و اطلاعات جامع و دقیق‌تری راجع به مکان‌های خاص روستا دارند.

معرفی چند مکان گردشگری از دل بهشت پهناور شمال ایران

همه ما نیک می‌دانیم که این پهنه خرم و شاداب ایران، علاوه‌بر زیبایی‌های منحصربه‌فردش، بخشی مهمی از تاریخ و تمدن آریایی را در دل خود جای داده است، از این رو دارای اماکن گردشگری بسیار زیادی می‌باشد که معرفی تمام آن‌ها در چند خط امکان‌پذیر نیست. ما در انتهای این مطلب می‌خواهیم چند شهر و روستا که مورد توجه افراد طبیعت‌گرد قرار گرفته را به شما معرفی کنیم.

روستای ساسنگ

این روستای ییلاقی و کوه‌پایه‌ای، در شهرستان مینودشت، در دل جنگل‌های هیرکانی واقع شده است و یکی از زیبایی‌های خیره‌کننده استان گلستان است. ساسنگ به معنای «مانند سنگ» یا «سنگ ساییده شده» است. قدمتش به دوران صفویه می‌رسد و رد پای فرهنگ قزل‌باش‌ها در آن دیده می‌شود. بیشتر روستاهای استان گلستان قربانی ساخت و سازهای امروزی شده و منظره تاریخی خود را از دست داده‌اند اما ساسنگ به دلیل آن‌که تا چندی پیش کمتر شناخته شده بود بکر و دست نخورده باقی مانده است. قدمت خانه‌های روستا بیشتر از صد سال نیست اما در ساخت آن‌ها از معماری سنتی منطقه استفاده شده و تمام خانه‌ها کاه‌گلی می‌باشند. این روستا علاوه بر قدمت تاریخی‌، دارای طبیعت بسیار زیبایی است. ساسنگ جاذبه‌های فراوانی دارد از جمله هشت آبشار که هر کدام با فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته‌اند، خانه‌های قدیمی کاه‌گلی، غار و چشمه‌های فراوان که معروف‌ترین آن‌ها چشمه لوتی، تاشت‌آرام، و چشمه مینو می‌باشد. زبان اهالی ساسنگ تات‌قزلباش است. این روستای زیبا از جمله مراکز اصلی گردشگران استان گلستان است.

روستای تاریخی ماسوله

اگر به شمال سفر کنید و از روستای ماسوله دیدن نکنید لذت بزرگی را از دست داده‌اید. روستای ماسوله یکی از نقاط تاریخی و گردشگری شمال ایران است که به آب و هوای خوش و گاهاً مه آلود، فضای سرسبز، تابستان‌های خنک و زمستان‌های پر برف خود شهرت دارد. اولین چیزی که در روستای ماسوله خودنمایی می‌کند، نمای زیبای خانه‌های روستایی است که به صورت پلکانی روی هم چیده شده‌اند. خانه‌هایی که در ارتفاعات قرار دارند به قدری نمای دل پذیری دارند که قابل توصیف نیست. در میان کوچه و پس کوچه‌های این روستا، بازار ماسوله قرار دارد که روستایی‌های آن منطقه برای فروش اجناس خود آن را دایر کرده‌اند. عروسک‌های دست باف و کاموایی، قالیچه‌های کوچک با نقش و نگار‌های زیبا و ظروف سفالی و سنتی تنها بخشی از محصولات جالبی است که در این روستا عرضه می‌شود. جدا از بازار سنتی ماسوله، نمی‌توان از گل‌های رنگارنگی که روی دیوارهای آن نقش بسته است صرف نظر کرد.

روستای میکال

این روستا در شهرستان سیاهکل قرار گرفته و از روستاهایی با قدمت تاریخی زیاد، در استان گیلان است که از شمال به روستاي كوه پس، از غرب به بقعه باباولي و از جنوب به روستاي تنگ دره وصل می‌شود. گورستان باستانی گون‌کر متعلق به هزاره یک قبل از میلاد، گورستان قزوین صحرا متعلق به هزاره یک قبل از میلاد، گورستان سنگ‌سان متعلق به دوره اشکانی از جمله آثار تاریخی میکال هستند که به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده‌اند و نشان از قدمت روستا دارند. محوطه باستانی اره‌کور و امامزاده هادی میکال از جمله آثار دیگر تاریخی این روستا است. ساکنان میکال اهل قوم گيلك هستند و به زبان گيلكي با لهجه بيه پيش (شرق گيلان) و گويش ديلمي سخن مي گويند. بخشی از مسیر روستا مال‌رو می‌باشد که این خود تجربه‌ای خاص و به یاد ماندنی خواهد بود. میکال به دلیل وجود آثار باستانی و تاریخی فراوانی که در دل خود جای داده یکی از روستاهای مورد توجه گردشگرانی است که به تاریخ تمدن کشورمان علاقه‌مندند.

ماسال

ماسال به معنی کنار کوه، یا دارای کوه در غرب استان گیلان و میان کوه‌های تالش قرار دارد. شهری بسیار زیبا که در کنار رودخانه خالکایی واقع شده و لقب شهر آبشارها را ازآن خود کرده است. این شهر روستاهایی دارد که می‌توان اقامتی بی‌مانند را در آن‌ها تجربه کرد. اولسبلنگاه، طاسکو، اسب ریسه، اسطلخ زیر، امامزاده شفیع و… از روستاهای دیدنی این منطقه زیبای گیلان است. از جاذبه‌های ماسال می‌توان به آبشارهای ویوز، خون، تولی نساء و رامینه، و غارهای باستانی خندیله پشت، چسلی و کلچال اشاره کرد، که البته این‌ها قسمت کوچکی از جاذبه‌های این بهشت گمشده است.

روستای فیلبند

مگر می‌شود قصد سفر به شمال را داشته باشید اما هنوز جنگل ابر روستای فیلبند را ندیده باشید؟ طبعیت بکر، آب و هوایی که بوی نسیم خنک و نمک دریایی و برخی اوقات اقیانوس، ابرهایی که زیر پای شما هستند و روستایی بشدت زیبا که مانند تکه گمشده بهشت است، چیزهایی است که با سفر به روستای فیلبند در انتظار شما هستند. روستای فیلبند یکی از مرتفع‌ترین روستاها در استان مازندران و شهرستان بابل است. روستا در شرق استان مازندران قرار گرفته و بیشتر روزهای سال با جنگل ابر پوشیده شده است. از پایتخت تا این روستا زیاد فاصله نیست. با سفر به این قسمت می‌توانید سر راه طبیعت‌های زیبای دیگر شمال را نیز ببینید. روستای فیلبند در فاصله ۵۷ کیلومتری جنوب شهر آمل قرار گرفته است. روستا از شرق نیز به رودخانه هراز دسترسی دارد. شمال غربی روستای فیلبند روستای سنگچال، جنوب منطقه ییلایقی ونه بن و روستاهای ورزنه و نشل قرار گرفته‌اند. مردم با اسب و قاطر در این منتطقه تردد دارند. به دلیل موقعیت جغرافیایی و ارتفاق ۲۳۰۰ متری از سطح دریای این روستا، جنگلی از ابرها تشکیل شده و هر ساله افراد زیادی برای دیدن آن رهسپار این منطقه خوش آب و هوا می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید