تنها روستای صخره‌ای ایران و جهان؛ کندوان زیبا(خواندن 3 دقیقه)

در شرق ایران عزیز، در استان آذربایجان غربی، در دل شهرستان اسکو مروارید نابی به نام کندوان قرار دارد. این روستای باستانی و تاریخی هفت هزار ساله بافت خاصی دارد که همین بافت خاص جاذبۀ گردشگری آن محسوب می‌گردد.

خانه‌های این روستای دلکش، شبیه کندوی عسل هستند. اصلاً شاید اطلاق نام کندوان به همین دلیل باشد. چون خانه‌ها در دل کوه کنده شده‌اند. از دور منظره‌ای حفره حفره همچون کندوی عسل دیده می‌شود.

این روستای زیبای تاریخی کهن در سال ۱۳۷۶ با شمارۀ ثبت ۱۸۵۷ به عنوان یک اثر ملی ایرانی به ثبت رسید.

روستای کندوان

ساکنین ابتدایی کندوان برای در امان بودن از بلایای طبیعی و هجوم یاغی‌ها و حرامی‌ها، در دل کوهی قندی شکل حفره‌هایی ایجاد کردند و در دل همان حفره‌ها خانه‌های خودشان را بنا کردند. این کوه قندی شکل مثل یک دژ نفوذناپذیر مردم کندوان را در پناه خودش گرفته بود. کندوان حاصل همکاری و مشارکت قدرتِ طبیعت و خردِ انسانی است. کندوان حاصل زمانی است که انسان در مقابل طبیعت نمی‌ایستد و به تخریب آن نمی‌پردازد، بلکه از طبیعت مدد می‌گیرد و به آن پناه می‌برد.

کوه‌های کله قندی و خانه‌های درون آن

کندوان یک لغت ترکی است. از دو کلمۀ کند به معنای روستا و وان به معنای جای نگهبانی  تشکیل شده است. پس بر این اساس کندوان به معنای روستایی محافظان یا روستای نگهبانان است.

نمایی کامل از روستای کندوان

این موضوع با شکل کوه قندی و پیشینۀ کندوان نیز هم‌خوانی دارد. اما برداشت کندویی بودن از کندوان هم پُر بیراه نیست. چون کندو هم یک دژ حفاظت قدرتمند محسوب می‌شود. ساختار بافت کندو قدرت حفاظت زیادی برای زنبوران ایجاد می‌کند و آن‌ها را از حملات و هجوم بیگانگان یا بلایای طبیعی در امان نگه می‌دارد. در ضمن استفاده از قدرتِ طبیعت و حتی تقلید از طبیعت یک امتیاز بزرگ محسوب می‌گردد.

جاذبه‌های گردشگری تبریز ؛ سفر به شمال غربی ایران زمین

معماری در روستای کندوان

روستای زیبا و توریستی کندوان، در دامنه‌های سهند قرار گرفته است. در مورد معماری صخره‌ای آن گفته‌اند که این صخره‌ها در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌های سهند ایجاد شده است. می‌گویند: توده‌ها و گدازه‌های آتشفشانی، طی هزاران سال متمادی در معرض باد و برف و باران قرار گرفته‌اند تا به فرم امروزی خود رسیده‌اند.

نمایی کامل از روستای کندوان

جالب است بدانید در کل کرۀ خاکی زمین فقط سه روستای صخره‌ای وجود دارد که یکی از آن سه روستا، کندوان، است. آنچه کندوان ایران را از دو روستای صخره‌ای دیگر متمایز می‌کند، زندگی در جریان آن است. این روستای زیبای ایران، زنده است و مردمش در آن ساکن هستند. در حالی که دو روستای صخره‌ای دیگر که یکی در کاپادوکیه ترکیه و دیگری در داکوتا آمریکا واقع است، خالی از سکنه هستند.

نماهای متفاوت از خانه‌های کندوان

در واقع ۱۱۷ خانواده در خانه‌های مسکونی درون توده‌های مخروطی صخره‌ها هستند که به کندوان هویت باستانی و تاریخی بخشیده‌اند. این خانه‌های زیبا و چشم نواز؛ تنور، اتاق، صندوق‌خانه، آشپزخانه و شاید امکاناتی دیگر برای زندگی دارند. قطر دیوارها بین ۲ تا ۳ متر است.

سوغات روستای کندوان

گردو، گیاهان دارویی، دوشاب (شیرۀ انگور)، عسل و بادام از محصولات طبیعی این روستای بی‌نظیر است. هر زمان به کندوان سفر کردید حتماً از این محصولات طبیعی دلچسب بخرید و نوش جان کنید. برای عزیزترین عزیزانتان هم سوغات بیاورید. سوغاتی بهتر از این در جهان نیست.

از محصولات طبیعی که نوش جان کردید از صنایع دستی دیدن کنید. چون مردم بی‌نظیر و یگانۀ این روستای یگانه، گلیم، جاجیم و روسری‌های کلافه‌ای می‌بافند که منحصر به فرد هستند و نمونه‌اش جای دیگر نیست.

سفر به روستای زیبای کندوان

حتماً به روستای کندوان سفر کنید. این روستای ناب؛ تاریخ را زنده می‌کند، عرصۀ جلوه‌گری طبیعت است، هم‌جواری با مردمی اصیل را میسر می‌کند. بله، کندوان زیبا و تاریخی و منحصر به فرد گنجی است که بار سنگین حفاظت را بر دوش‌مان قرار می‌دهد. این مروارید اصیل به نگهبان احتیاج دارد گرچه که خود دژی محکم و نفوذناپذیر است.

از درون خانه‌های کندوان

برای سفر به این روستای زیبا و تاریخی و ارزشمند به هیچ عنوان نگران اقامتگاه خود نباشید. چون میزبون مثل همیشه همراه شما خواهد بود. فراموش نکنید؛ میزبون، میزبان شماست. کافیست وارد سایت شوید و اقامتگاه مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. شما می‌توانید با اجاره سوئیت در کندوان رؤیایی ترین روزهای عمر خود را در منحصر به فرد ترین روستای جهان تجربه کنید.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید