تنکابن یا شهسوار زیبا و سبز، مروارید مازندران(خواندن 9 دقیقه)

شهسوار در لغت به معنی شاه سوار، شوالیه یا عیار است. این شهرستان در غربی‌ترین قسمت مازندران قرار دارد. از غرب به شهرستان رامسر، از شرق به شهرستان چالوس، از جنوب به رشته‌کوه‌های البرز و از شمال به دریای خزر محدود می‌شود.

استان مازندران به تفکیک شهرستان‌ها

تنکابن یا شهسوار، از نظر بزرگی با ۲۱۴۰ کیلومتر وسعت، پنجمین شهر، و از حیث جمعیت، پرجمعیت ترین شهر غرب استان مازندران است. شهسوار، با عجایبی که دارد، مرکز گردشگری مازندران محسوب می‌شود.

شهسوار زیبا مرکز باغ‌های کیوی و پرتقال و چای است. همچنین بزرگترین مرکز پرورش‌دهنده و صادرکنندۀ انواع گل‌های زینتی است. به علاوه، این شهر با داشتن مراکز متعدد پرورش ماهی در شیرود و دوهزار و … به قطب پرورش ماهی ایران تبدیل شده است. در ضمن تنکابن یا شهسوار زیبا مرکز تحقیقات ماهیان سردابی کل کشور نیز هست.

خرّم زیاد آنکه گفت: که مازندران را بهشت‌ است جفت!

مناطق ییلاقی دیدنی در تنکابن مازندران

تنکابن یا شهسوار زیبا مناطق ییلاقی، جنگل و دشت بسیار دارد که یکی از یکی زیباتر و دلکش‌تر هستند. از جمله: منطقۀ ییلاقی دو هزار و سه هزار، دینارسرا و داکو، مسیر جنگلی لیره‌سر و آغوزدارکوتی، و دشت دریاسر با قلۀ سرافراز سیالان.

این مناطق ییلاقی منحصر به فرد ویژگی مشترکی دارند و آن ویژگی مشترک آب و هوای بهشتی و ناب است. تصور کنید پهنه‌ای وسیع از زمین را که با سبزی سرشار از طراوت که همراه است با عطری که از سطح شاخ و برگ‌ها و چمن‌های خودروی دشت برخاسته و ابرهایی که گویی برای بوسه‌زدن بر گونۀ زمین روی آن خم شده‌اند و انگار از همیشه بیشتر از آسمان دور شده‌اند و قصد زمینی‌شدن دارند. شاید هم در این خطّه، زمین قصد عروج دارد و دل در گروی آسمان بسته است و دارد به سمتش پرواز می‌کند. هر زمان مهمان این پهنۀ باشکوه بودید بر این فرش ستبرق سبز بایستید، دست‌های‌تان را به طور کامل از هم باز کنید، چشم‌های‌تان را ببندید و عمیق نفس بکشید.

شهسوار

خشکه‌دران

گاهی اوقات نام‌ها و واژه‌ها موجب شگفتی می‌شوند. یکی از آن نام‌های شگفتی‌برانگیز، همین منطقۀ خشکه‌دران است. ما عادت داریم واژۀ خشک را برای مناطق کویری به کار ببریم. در واقع به طور طبیعی هر زمان واژل خشک یا خشکی به گوش‌مان بخورد به یاد مناطق کویری خواهیم افتاد. حالا در نظر بگیرید که منطقه‌ای سراپا سبز و خرّم و مرطوب با نام خشکه‌دران شهرت یافته است. البته شاید در گویش محلی این منطقه واژۀ خشکه‌دران معنای متفاوتی داشته باشد و فقط افراد محلی از راز و رمز آن با خبر باشند. شاید هم داستانی تاریخی پشت این نام پنهان شده باشد. در هر صورت می‌خواهم بگویم این منطقۀ سبز و چشم‌نواز که آوازه‌اش با نام خشکه‌دران در سراسر دنیا پیچیده است و احتمالاً در تاریخ ایران زمین نیز ردّپای ارزشمندی از خود به جا گذاشته باشد به هیچ عنوان خشک نیست و با خشکی هیچ ربط و رابطه‌ای نخواهد داشت. اتفاقاً برعکس سراپا سبز است و طراوتِ طبیعت از گوشه گوشۀ آن سر بیرون زده است. حتی شاید بهتر باشد بگویم که اگر قلب مهربان شما احساس دلتنگی می‌کند و غصه‌دار زندگی پر پیچ و خم شهری شده است دون تعلل، در اولین فرصت بار و بنۀ سفر را ببندید و راهی خشکه‌دران زیبا و تماشایی شوید که اگر قدم شما به این منطقۀ سبز و فراخ برسد بدون شک هرچه غصه و قصۀ غم‌انگیز باشد را رها خواهید کرد و فقط و فقط به زیبایی وصف‌ناپذیر طبیعت چشم خواهید دوخت. و درست در همین لحظه است که با تمام وجود درک خواهید کرد که دنیا چقدر بزرگ است و خداوند متعال چقدر توانا است و مشکلات و دردسرهای ریز و درشت ما آدم‌ها در چهار دیواری‌های شهری‌مان چقدر کوچک و بی‌معنا است. و درست با همین درک اصیل و قوی در خواهید یافت که می‌توان در دنیا شاد زیست و از زندگی محدود اما عمیق لذت برد. بنابراین هر زمان مهمان خشکه‌دران زیبا بودید، چشم‌های‌تان را ببندید، دمی عمیق را به قلب خودتان هدیه کنید، و همراه با بازدم تمام نگرانی‌ها و سختی‌ها و مشکلات خودتان را بیرون بریزید. و مطمئن باشید که این طبیعت سخاوتمند و البته ثروتمند می‌تواند تمام غم‌ها و غصه‌های شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بزداید و به جای آن سیل عظیمی از انرژی مثبت،رهایی و آرامش را برای قلب شما به ارمغان بیاورد که لطافتی بی‌نظیر و منحصر به فرد خواهد بود.

خشکه‌دران

خشکه‌دران، تنها جنگل جلگه‌ای و بکر، از آخرین بازمانده‌های جنگل‌های جلگه‌ای شمال ایران است. این جنگل جلگه‌ای بکر، تقریباً ۲۶۰۰۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. گونه‌های گوناگون از گیاهان و جانوران در این منطقه زندگی می‌کنند. گونه‌های گیاهی از قبیل: توسکا، سه قلو انجیلی، انار، ممرز، بلوط، لیلکی، لرگ، ملج، شمشادها، ازگیل جنگلی، یاس وحشی.

خشکه‌دران

گونه‌های جانوری از جمله: شغال، گرگ، خوک، گربۀ وحشی؛ پرندگانی مثل: حواصیل، قره، غاز، مرغابی، دارغاز باکلان، اگوت بزرگ و کوچک.

نمونه‌ای از پرندگان خشکه‌دران

خشکه‌دران شگفت‌انگیز علاوه بر موارد مذکور از ساحل آبی دریای خزر نیز برخوردار است. در ضمن یک موزه تاریخ طبیعی هم در حاشیۀ آن وجود دارد که مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات وحشی این منطقه را به نمایش گذاشته است.

خشکه‌دران

با این تفاسیر خشکه‌دران زیبا هم جاذب و جالب گردشگران است و هم محققان و پژوهشگران. این بهشت سبز و بکر در کیلومتر ۳۰ محور تنکابن به چالوس بعد از نشتارود و قبل از عباس‌آباد در کنار جاده واقع شده و تنها ۱۲۰ متر با دریا فاصله دارد.

پ.ن: خشکه‌دران تماشایی نقاشی منحصر به فرد طبیعت است. شاید این اقلیم خاص و تکرارنشدنی را در هیچ کجای کرۀ زمین نتوانیم پیدا کنیم. اتفاقاً به همین دلیل هم می‌توان گفت که در این نقاشی متفاوت و متمایز جزئیاتی رعایت شده‌اند که در هیچ اثر هنری دیگری قابل ردیابی نخواهند بود. در نظر بگیرید شاخ وبرگ‌های در هم تنیده‌ای را که پرندگانی مرکب از رنگ‌های سرخ و زرد و نیلی روی آن‌ها نشسته‌اند یا حیوانات اصیلی که در خانۀ امن خودشان به راحتی در حال زندگی هستند. هر نقطه از این منطقۀ ناب متعلق به گونۀ خاصی از انواع گیاهان و حیوانات و حشرات است. در واقع در منطقۀ ییلاقی خشکه‌دران علاوه بر زیبایی چشم‌نواز و جذاب طبیعت امکان مشاهدۀ هم‌زیستی مسالمت‌آمیز میان انواع موجودات زنده نیز میسّر شده است.

چشمه و آب گرم معدنی

تنکابن دو آب گرم معدنی دارد؛ یکی فلکده لیره‌سر و دیگری سه هزار. آب گرم معدنی فلکده لیره‌سر را تصور کنید، یک چشمۀ آب گرم با درجۀ حرارت معتدل که در کنار رودخانۀ لیره‌سر و یک چشمۀ آب سرد قرار گرفته و کنارش جنگل‌های انبوه و کوه‌های پوشیده از درخت است. می‌شود دیدار از چنین بهشتی را به تعویق انداخت؟

آبگرم فلکده در روستای لیره‌سر تنکابن

اما آب گرم معدنی سه هزار، که معروف است به آبگرم حضرت سلیمان یا نرگس. منطقه‌ای زیبا در دره سه هزار تنکابن و در جوار تخت سلیمان. این چشمۀ آب گرم، آبی زلال و گرم (حدود ۴۰ درجه سانتی گراد) دارد، هرزگاهی قطرات آب از سقف به پایین و روی کف پوشی از ریگ و شن می‌چکد.

چشمه آب معدنی دیگر، شلف است.  Ph مواد قلیایی، نمکی، آهکی، فسفر، اکسید آهن، سیلیس، پتاس، آلومین، کلر، سود، کربنات، منیزیم و اسید سولفوریک باعث ایجاد خواص طبی فراوان برای درمان بیماری‌های مختلف، نظیر امراض کلیوی سوء هاضمه و نقرس، امراض جلدی و درد روماتیسم شده است. بر خواص درمانی، زیبایی مناظر اطراف را هم اضافه کنید. در این صورت چشم‌پوشی از چشمۀ شلف غیر ممکن می‌گردد. در ضمن ناگفته نماند این چشمه یکی از محدود چشمه‌های آب گازدار در جهان است. 

پ.ن: چشمه‌های آب معدنی از دل زمین می‌جوشند و از لابه‌لای سنگ‌های سخت عبور می‌کنند و خودشان را به سطح زمین می‌رسانند. طی‌کردن این مسیر دشوار باعث می‌شود که این آب بیش از سایر انواع آب‌هایی که در دریاها و رودخانه‌ها و دریاچه‌ها وجود دارند غنی باشد. به این ترتیب پُر بیراه نخواهد بود اگر گفته شود که در هر شرایطی و در هر موقعیتی تلاش و تحمل زحمت و خستگی‌ناپذیری و از پای ننشستن امتیازاتی را به ارمغان خواهد آورد که به هیچ عنوان در نبود آن تلاش و پشتکار و زحمت شکل نخواهند گرفت. ای کاش همه چشمه باشیم.

غار‌های تنکابن

این شهر بی‌مثال دو غار دارد. یکی غار دانیال و دیگری غار کبود آبی ور. در مورد غار دانیال جالب است بدانید که داخل آن بسیار سرد است و همچنین آب گوارا و سردی در آن جریان دارد. اصولاً داخل غارها دمای ثابت ۲۵ درجه‌ای دارد اما غار دانیال با سایر غارها تفاوت دارد. پهنای غار از ۲ تا ۵ متر متغیر است ولی طول آن معلوم نیست. بومیان می‌گویند ۶۰۰۰ متر طول دارد.

غار دانیال، تنکابن

آبشارهای تنکابن

علاوه بر جاذبه‌های جالب که ذکر شد، این شهر بهشتی، دو آبشار هم دارد. یکی آبشار فرهادجوی و دیگری آبشار کوهسر. در مورد آبشار فرهادجوی باید بگویم که این آبشار ۱۰ متر ارتفاع دارد و ارتفاع آن می‌تواند به ۵۰ متر هم برسد.

آبشار کوهسر در بین روستاهای جنگلی سفیدآب و کوهسر قرار دارد و به دلیل چشم‌‌انداز زیبا به یکی از جاهای دیدنی تنکابن تبدیل شده است. برای دسترسی به این آبشار باید از جاده‌‌ای خاکی و رودخانه‌‌ای عبور کرد تا بتوانید به آن جا برسید. در فصل‌‌های پر آب مجموعه آبشارهای کوهسر جلوه‌‌ای زیبا را به پیش چشمان شما به تصویر می‌‌کشند و به همین دلیل در این فصول از سال افراد بسیاری را به سمت خود جذب می‌‌کنند.

آبشار دیگری نیز در نزدیکی تنکابین و بین رامسر و تنکابن به نام آبشار تودارک وجود دارد. این آبشار دارای دیواره‌‌های پوشیده از خزه و گلسنگ است که این دیواره در کنار آبشار می‌‌تواند منظره‌‌ای رویایی و زیبا را برای بازدیدکنندگان به وجود آورد. گفتنی است آبشار تودارک از دو آبشار کوچک‌‌تر تشکیل شده است که یکی از آن‌‌ها دارای ۷ متر ارتفاع و حوضچه‌‌ای کوچک است و به نام لیما معروف است.

آبشار کوهسر، تنکابن

سفر به تنکابن یا شهسوار

در تنکابن می‌توانید طبیعت بکر را تجربه کنید. بیهوده نبوده است که این شهر یگانه را شهسوار خوانده‌اند. به حتم شاهان قدیم برای سواری و تفرج و گشت و گذار تنکابن زیبا را انتخاب می‌کرده‌اند و از زیبایی‌های آن لذت می‌برده‌اند. شاید هم به این دلیل این مکان را شهسوار خوانده‌اند که چون هرکس به این منطقه سفر کند و زیبایی‌های آن را ببیند هم‌چون سواری چابک و پیروز، خوشبختی و خوشحالی را با تمام وجود احساس می‌کند.

در سفر به تنکابن، میزبون، همراه شماست. در شهری بهشتی در استانی زیبا که نامش هر زمان بر زبان زمزمه شود و به گوش برسد بدون شک عطر بهشت نیز استشمام خواهد شد. سراسر استان مازندران زیبا و دیدنی است. در هر نقطه‌ای از این خاک سبز قدم بگذارید شاهد شکوه و طراوت طبیعت خواهید بود. شهر شهسوار یا تنکابن نیز از طراوت و شادابی طبیعت استان مازندران بیش از سایر نقاط این استان سرسبز بهره برده است. به این ترتیب هر چند روز که بتوانید بیشتر در شهر تنکابن بمانید بیشتر از طبیعت ناب و منحصر به فرد این شهر لذت خواهید برد. امیدوارم بتوانید چند روز بیشتر از زندگی روزمره رها شوید و بتوانید با خیال آسوده زیباترین روزها را در شهسوار سپری کنید. آری، به تنکابن سفر کنید و با اجاره ویلا در تنکابن یا اجاره سوئیت در تنکابن یا حتی اجاره ویلا در رامسر چند روزی را در بهشت بگذرانید.

اجاره ویلا در سایر شهرهای ایران:
اجاره سوئیت در کیش
اجاره سوئیت در تهران

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید